Clicky

vrijdag 4 juli 2025 - 11:01 uur
Home Blog

Veel gewonden na explosie tankstation nadat tankwagen tegen leiding botst in Rome [+foto’s]

ROME – Ten minste 21 mensen zijn gewond geraakt bij een grote explosie bij een benzinestation in Rome. Onder hen is een aantal hulpverleners, melden Italiaanse media.

Volgens de krant Il Messaggero en persbureau ANSA zijn er meerdere hulpverleners onder de gewonden. Omroep RAI spreekt van zeker 21 gewonden, onder wie voorbijgangers en omwonenden. Il Messaggero noemt acht gewonde politieagenten.

Een eerste explosie vond plaats nadat een slang van een tankwagen was losgeschoten. De knal was in grote delen van de hoofdstad te horen en een dikke zwarte rookpluim was tot in de wijde omtrek te zien. Kort daarna werd een tweede ontploffing gemeld. De brandweer en medische hulpdienst werden gealarmeerd toen de tankwagen tegen een leiding botste. Op het moment dat de diensten arriveerden, vond de eerste explosie plaats. Het dak vloog van het tankstation en kwam 300 meter verder neer. Meer dan honderd brandweerlieden zijn bezig het vuur onder controle te krijgen. Er zouden nog steeds kleine explosies plaatsvinden.

Enkele gebouwen zijn geëvacueerd, waaronder een kinderdagverblijf. Volgens de autoriteiten is de veiligheid van burgers nu eerste prioriteit. Het Openbaar Ministerie zegt een onderzoek te starten naar de toedracht.

Premier Giorgia Meloni staat in direct contact met burgemeester Roberto Gualtieri van Rome. Op sociale media laat Meloni weten: “Ik betuig mijn medeleven aan alle gewonden, onder wie leden van de ordediensten, brandweerlieden en zorgverleners, en spreek mijn oprechte dank uit aan allen die betrokken zijn bij de reddingsacties en het veiligstellen van de situatie.”

Trump stuurt brieven over eenzijdige tarieven naar landen

WASHINGTON – De Amerikaanse regering stuurt vrijdag brieven naar de handelspartners van de Verenigde Staten over de nieuwe eenzijdige importheffingen die de landen moeten gaan betalen. Volgens de Amerikaanse president Donald Trump worden er ongeveer “tien of twaalf” brieven verstuurd en zullen er in de komende dagen meer volgen.

Trump zei niet naar welke landen de eerste brieven worden verstuurd. Wel gaf hij aan dat de landen de Amerikaanse importheffingen vanaf 1 augustus moeten gaan betalen. Voor woensdag 9 juli zullen volgens Trump alle brieven zijn verstuurd, met daarin handelstarieven die volgens hem variëren van “misschien 60 of 70 procent tot 10 en 20 procent”.

De hoogste tarieven liggen hoger dan de tarieven die de president aanvankelijk begin april bekendmaakte. Die tarieven varieerden van een basistarief van 10 procent voor de meeste landen tot maximaal 50 procent. Na een schrikreactie op de financiële markten werden die tarieven snel met negentig dagen uitgesteld om landen meer tijd te geven om te onderhandelen over de heffingen. Gedurende die periode werd een basistarief van 10 procent ingevoerd. De deadline voor de onderhandelingen loopt komende woensdag af.

Tot nu toe heeft de Amerikaanse regering handelsovereenkomsten bereikt met het Verenigd Koninkrijk en Vietnam. Met China werd een voorlopig handelsakkoord gesloten. Veel belangrijke handelspartners, zoals de Europese Unie, Japan en Zuid-Korea, werken nog steeds aan het afronden van deals. Op de vraag of er nog meer overeenkomsten in aantocht waren, antwoordde Trump: “We hebben nog een paar andere overeenkomsten, maar ik ben geneigd een brief te sturen met de tarieven die ze gaan betalen. Het is veel makkelijker.”

VVD en CDA willen boycot van producten uit illegale Israëlische nederzettingen

DEN HAAG – VVD en CDA willen een boycot van producten uit illegale Israëlische nederzettingen op de bezette Westelijke Jordaanoever.

Ze willen dat demissionair minister Caspar Veldkamp (Buitenlandse Zaken, NSC) hiervoor steun gaat zoeken in de Europese Unie. De bewindsman ontraadde donderdag de motie, maar een meerderheid in de Kamer stemde er toch mee in.

De Tweede Kamer wil dat er meer maatregelen komen tegen Israël omdat het land het associatieverdrag met de EU schendt. Daarover wordt op 15 juli in EU-verband gesproken. Veldkamp wil ook dat er stappen tegen Israël worden genomen, maar wil nog niet zeggen welke maatregelen hij in gedachten heeft. Als de EU-landen geen overeenstemming bereiken zal Nederland eenzijdig actie ondernemen tegen Israël, heeft Veldkamp aangekondigd.

De nederzettingen zijn volgens het kabinet in strijd met het internationaal recht. Staatssecretaris Hanneke Boerma (Buitenlandse Handel, NSC) zei deze week dat ze het beleid om de handel van Nederlandse bedrijven met nederzettingen tegen het licht wil houden.

FIOD onderzoekt groothandel in scheepsbenodigdheden voor schending sancties tegen Rusland

UTRECHT – De Fiscale Inlichtingen- en Opsporingsdienst (FIOD) is begonnen met een strafrechtelijk onderzoek naar “een groothandel in onder meer scheepsbenodigdheden in de omgeving van Rotterdam”.

Het bedrijf zou goederen en diensten hebben geleverd die in strijd zijn met Europese sancties tegen Rusland. De dienst zegt niet om welk bedrijf het precies gaat.

De FIOD meldt dat vier mannen zijn aangehouden: twee bestuurders en twee leidinggevenden van het bedrijf. Ook heeft de dienst een bedrijfspand en vier woningen doorzocht, waarna beslag is gelegd op administratie en gegevensdragers. Daarnaast is ongeveer 65.000 euro aan contant geld in beslag genomen en is beslag gelegd op de woningen van de verdachten.

“Het vermoeden is dat de verdachten betrokken zijn bij verboden bevoorrading of ondersteuning van schepen die deel uitmaken van de zogenoemde Russische schaduwvloot”, stelt de FIOD. Dat zijn schepen die Rusland gebruikt om internationale sancties te omzeilen.

FNV: Nieuwe cao-voorstellen KLM onvoldoende om staking af te blazen

FNV in Actie
Foto: Adobe Stock | Ton Hazewinkel

SCHIPHOL – De aangekondigde staking van het grondpersoneel van KLM op woensdag 9 juli gaat vooralsnog gewoon door. Vakbond FNV noemt het nieuwe cao-voorstel van KLM “volstrekt onvoldoende” en ziet geen aanleiding om opnieuw aan tafel te gaan.

Volgens FNV-bestuurder John van Dorland zijn de voorstellen van KLM te vaag en bieden ze geen garantie op behoud van koopkracht voor het personeel. “De koopkracht van medewerkers gaat er nog steeds op achteruit en we krijgen niet meer op papier dan een paar vage toezeggingen. Dat is voor onze leden onacceptabel”, aldus Van Dorland.

KLM heeft een kort geding aangespannen om de staking te voorkomen. Van Dorland noemt dat “kortzichtig”. “Met een kort geding kunnen ze misschien een staking tegenhouden, maar de ontevredenheid onder het personeel is daarmee niet verdwenen.”

FNV-kaderlid en KLM-medewerker Walter van der Vlies, die al 37 jaar op Schiphol werkt, benadrukt dat het vooral het grondpersoneel is dat onder hoge druk werkt om de operatie soepel te laten verlopen. “De directie lijkt daar geen oog voor te hebben. Zodra ze tegemoetkomen aan onze minimumeisen, zitten wij weer aan tafel.”

De vakbond bekritiseert ook de manier waarop KLM veiligheid aanvoert als reden om acties te verhinderen. Van Dorland: “Er wordt uitvoerig over veiligheid gesproken in het zogeheten veiligheidsoverleg, maar KLM blijft nieuwe obstakels opwerpen. Wij zijn bereid onze acties zo aan te passen dat deze veilig kunnen verlopen.”

FNV sluit meer acties niet uit, maar zegt die tijdig aan te kondigen om passagiers de gelegenheid te geven zich voor te bereiden. “Het is onbegrijpelijk dat de KLM-directie het zover laat komen”, aldus Van Dorland. “Ze laten hun werknemers én passagiers in de steek.”

Douane onderschept iets minder cocaïne in eerste helft 2025, kleinere havens vallen op

Foto: Douane

DEN HAAG – De Douane onderschepte in de eerste helft van 2025 in totaal ruim 15.600 kilo cocaïne in de Nederlandse zeehavens. Dit is iets minder dan in de eerste helft van 2024, toen er in totaal 16.000 kilo cocaïne werd onderschept in de havens. De meest opvallende en grootste vangst van het afgelopen halfjaar was een zending van 4.500 kilo cocaïne die werd onderschept in de haven van Amsterdam.

Criminelen maakten de eerste helft van dit jaar minder gebruik van de Rotterdamse haven voor het smokkelen van drugs, maar weken meer uit naar kleinere havens, zoals Vlissingen en Amsterdam. De Douane zet er daarom – samen met haar partners – op in om juist in deze havens het toezicht nog verder aan te scherpen om een verplaatsingseffect tegen te gaan. Dat kleinere havens ook gebruikt worden voor drugssmokkel zien we ook in andere Europese landen. Samenwerking met Europese douanediensten is daarom van groot belang. De Nederlandse Douane intensiveert deze samenwerking door leiding te geven aan de maritieme pijler van het Europese samenwerkingsverband EUCAB.

Zeehavens

In de haven van Rotterdam daalde het aantal kilo cocaïne dat door de Douane werd onderschept dit eerste halfjaar fors naar ruim 7.000 kilo, ten opzichte van 11.875 kilo in de eerste helft van 2024. Dit past in de dalende trend die vanaf 2021 is ingezet. Het aantal vangsten bleef nagenoeg gelijk, maar de cocaïne werd vaker in kleinere hoeveelheden aangetroffen.

In Vlissingen is geen sprake van een daling. Er werd tot nu toe 4.140 kilo onderschept, ten opzichte van 4.175 kilo in 2024. Criminelen zijn wendbaar in hun werkwijzen en zoeken naar zwakke plekken in de handhaving. De Douane blijft daarom investeren in innovatieve manieren om drugs te kunnen detecteren, en om inzicht te verkrijgen in smokkelmethodes. We analyseren constant op welk moment in het logistieke proces we onze controles moeten uitvoeren, en werken daarom nauw samen met bedrijven en opsporingsdiensten. Dit leidt tot meer meldingen over risicovolle zendingen en extra onderscheppingen.

In de haven van Amsterdam is er dankzij de grote vangst van 4.500 kilo cocaïne sprake van een forse stijging. In het Noordzeekanaalgebied is onlangs een convenant ondertekend waarmee het HARC-team Noordzeekanaalgebied (HARC-NZKG) werd bekrachtigd. Dit HARC-team werkt volgens dezelfde aanpak als de HARC-teams in Rotterdam en op Schiphol, en zet zich in om criminele organisaties te ontmoedigen het Noordzeekanaalgebied als doorvoerhaven te gebruiken.

Lucht

In de eerste zes maanden van dit jaar werden 93 reizigers aangetroffen die gezamenlijk 236 kilo aan cocaïne probeerden te smokkelen. Dit is aanmerkelijk minder dan in het eerste half jaar van 2024, toen werden 161 passagiers aangetroffen met 310 kilo cocaïne, met een gelijk aantal controles. De cocaïne werd met name aangetroffen op vluchten uit de Cariben, Zuid-Amerika en West-Afrika.

Ook in de luchtvracht is er sprake van een afname van de inbeslagnames van cocaïne: in de eerste zes maanden van 2025 werd 230 kilo cocaïne aangetroffen in luchtvracht, terwijl in diezelfde periode in 2024 721 kilo werd aangetroffen.

Synthetische drugs

Synthetische drugs worden veel in Nederland geproduceerd en per post naar het buitenland verstuurd. In de eerste helft van dit jaar onderschepte de Douane 5.395 brieven en pakketten met verdovende middelen, in de meeste gevallen ging het om XTC/MDMA, LSD en amfetamine. In 2024 lag dit aantal op 6.226 onderscheppingen.

Uit informatie van buitenlandse douanediensten blijkt dat smokkelaars uitwijken naar andere landen, zoals België, Duitsland en Frankrijk, vanwege de intensievere structurele controles in Nederland en de komst van het Hit-and-Run-Postteam (HARP). De Nederlandse Douane blijft de poststroom intensief controleren en werkt samen via het HARP-team, met het Post Interventie Team (PIT) van de politie en met bovengenoemde landen in gezamenlijke acties en onderzoeken. Daarnaast experimenteert de Douane met het inzetten van Artificial Intelligence (AI): een algoritme waarmee specifieke illegale goederen in de poststroom automatisch worden herkend. De eerste resultaten zijn positief.

Europese samenwerking

De Nederlandse Douane vervult binnen de Europese Unie een leidende rol in de aanpak van ondermijning. Nederland huisvest de grootste doorvoerhaven van Europa, waardoor de Douane veel kennis heeft vergaard op het gebied van risicoanalyse en het samenwerken met andere partijen in havens. Deze kennis willen we graag delen met andere Europese douanediensten. We leiden daarom het maritieme deel van het Europese samenwerkingsverband EUCAB (EU Customs Alliance for Borders). Dit samenwerkingsverband – waar alle lidstaten lid van zijn, een unicum – helpt Europese douanediensten om informatie uit te wisselen en trainingen te organiseren.

Samenwerking met bron- en transitlanden in met name Latijns-Amerika – zoals Peru en Ecuador- blijft ook erg belangrijk. Door het sluiten van douaneverdragen met landen in deze regio willen we deze samenwerking verder verstevigen. Zo verwachten we dit najaar een verdrag af te sluiten met Peru. Verder zoeken we de komende tijd de samenwerking met douanediensten in West-Afrika om signalen over smokkel uit deze regio te onderzoeken en verkennen we de kansen voor samenwerking met lokale autoriteiten daar.

Illegale sigaretten

Uit signalen van opsporingsdiensten blijkt dat criminelen die zich bezighouden met drugshandel zich met enige regelmaat ook schuldig maken aan handel in illegale sigaretten en tabaksproducten. In de eerste helft van dit jaar onderschepte de Douane 96.000.000 illegale sigaretten, een vergelijkbaar aantal met voorgaande jaren. De Douane bestrijdt illegale handel in tabaksproducten gezamenlijk met de FIOD in het combiteam Smoke.

Air France-KLM wil Scandinavische maatschappij SAS overnemen

PARIJS – Air France-KLM wil de Scandinavische luchtvaartmaatschappij SAS overnemen. De Frans-Nederlandse luchtvaartcombinatie heeft al een belang van bijna 20 procent, maar wil dat uitbreiden naar 60,5 procent. Op die manier lijkt het concern beter te willen kunnen concurreren met rivalen als Lufthansa en British Airways-eigenaar IAG.

Air France-KLM maakte vrijdag bekend de nodige procedures te starten om de belangen van investeerders Castlelake en Lind Invest over te nemen. Daarmee zou het bedrijf uitgroeien tot meerderheidsaandeelhouder. Als toezichthouders akkoord gaan, denkt het concern de deal in de tweede helft van volgend jaar af te kunnen ronden. Dan zou SAS met circa 10.500 medewerkers een dochteronderneming van de groep worden, dus een zustermaatschappij van het Nederlandse KLM.

“We zijn enthousiast over het vooruitzicht om SAS volledig in de Air France-KLM-familie te verwelkomen”, laat Benjamin Smith, de topman van Air France-KLM, weten. SAS, waarvan de geschiedenis teruggaat tot 1946, was vorig jaar goed voor een omzet van 4,1 miljard euro en vervoerde 25 miljoen passagiers. Daarmee is SAS wel een stuk kleiner dan Air France-KLM, waar de omzet tot 31,5 miljard euro optelde en dat 98 miljoen passagiers op bestemming afleverde.

Financiële prestaties

Hoeveel geld precies met de deal is gemoeid, is nu nog niet te zeggen. Het bedrag zal worden bepaald op basis van de financiële prestaties van SAS bij de afronding van de deal, staat in een verklaring. Daarbij werd ook vermeld dat de Deense overheid meer dan een kwart van SAS in handen blijft houden. Ook is er nog een groep kleinere aandeelhouders.

Air France-KLM verwierf zijn eerste belang vorig jaar als onderdeel van een soort reddingsoperatie, nadat de nationale luchtvaartmaatschappij voor Denemarken, Zweden en Noorwegen was verzwakt door de coronacrisis. De Deense overheid en Castlelake en Lind Invest staken toen ook geld in SAS. Samen met Air France-KLM investeerden de partijen in totaal 1,2 miljard dollar in SAS. De investering van Air France-KLM bedroeg 144,5 miljoen dollar.

De maatschappijen begonnen destijds ook met een codesharing-samenwerking en gezamenlijke marketing. Ook werd SAS al onderdeel van de SkyTeam-alliantie. Air France-KLM maakte er al geen geheim van dat ze haar belang in SAS wilde vergroten. Inmiddels zegt het concern een aanzienlijke verbetering van de financiële en operationele prestaties bij SAS te zien. De overname zou helpen om zelf nog meer van de samenwerking te profiteren.

Meerderheid voor asielnoodmaatregelenwet na toezegging Van Weel

DEN HAAG – Een meerderheid van 94 Tweede Kamerleden heeft voor de asielnoodmaatregelenwet gestemd na een avond waarin de fracties van NSC en SGP tot op het laatst onbeslist waren. De partijen hadden veel moeite met het wijzigingsvoorstel van de PVV over de strafbaarstelling van illegaliteit, omdat ze vreesden dat humanitaire hulp aan illegalen daardoor strafbaar zou worden.

Ze werden overtuigd door een brief die demissionair minister David van Weel (Asiel, VVD) op het laatst stuurde. Hierin beloofde hij om de wet niet meteen in werking te laten treden. Dat doet hij pas nadat de Raad van State een advies heeft uitgebracht over de veelbediscussieerde toevoeging en de Tweede Kamer hierover heeft gedebatteerd. Een Kamerlid van NSC stemde tegen.

Toen NSC’er Diederik Boomsma toelichtte waarom het gros van zijn fractie voor de wet zou stemmen, werd dat beantwoord met hoongelach vanuit de linkse oppositie. ChristenUnie-leider Mirjam Bikker sprak van een “boterzachte toezegging” van Van Weel en betichtte de partijen die voor de strafbaarstelling van illegaliteit stemden van “staatsrechtelijk spookrijden”. Daardoor kon zij het niet opbrengen om voor de wet te stemmen, hoewel ze dat graag had gedaan. CDA-leider Henri Bontenbal sprak van “chaos en amateurisme”.

De wet die een tweestatusstelsel regelt, is eveneens aangenomen door een ruime Kamermeerderheid. Daarmee is een belangrijke vervolgstap gezet voor de strenge asielwetten die al sinds de geboorte van het inmiddels gevallen kabinet voor politieke spanning hebben gezorgd. Omdat het CDA beide wetten niet steunt, is het onzeker of deze door de Eerste Kamer komen.

Fietser gewond na aanrijding met vrachtwagen in Winterswijk

Foto: Persbureau De Breij

WINTERSWIJK – Een fietser is donderdagavond gewond geraakt bij een oversteekplaats op de Kottenseweg in Winterswijk.

De man wilde oversteken op een plek waar hij geen voorrang had en werd daar geschept door een vrachtwagen.

De vrachtwagenchauffeur, die onderweg was van Duitsland naar Winterswijk probeerde nog flink af te remmen. Hij kon een aanrijding echter niet meer voorkomen.

De fietser is met onbekend letsel per ambulance naar het ziekenhuis gebracht. Dat gebeurde in het bijzijn van een trauma-arts.

De Kottenseweg is in de richting van Winterswijk nog enkele uren dicht.

Huis VS neemt definitieve versie uitgavenwet Trump aan

WASHINGTON – Het Amerikaanse Huis van Afgevaardigden heeft de grote uitgavenwet van president Donald Trump aangenomen. 218 leden, allen Republikeinen, stemden voor. 212 Democraten stemden tegen, evenals twee Republikeinen. De stemming werd op de zender C-SPAN live uitgezonden.

De wet, bekend als One Big Beautiful Bill, was dinsdag al door de Senaat aangenomen. Trump bekrachtigt de wet met zijn handtekening vrijdag om 17.00 uur lokale tijd, meldt het Witte Huis.

De uitgavenwet is omstreden, onder meer omdat de staatsschuld er enorm door zou oplopen en sociale vangnetten verder zouden worden afgebroken. Het was dan ook niet zeker dat het Huis de omvangrijke tekst, met als hoogtepunt een verlenging van de belastingverlagingen van de eerste termijn van de president van 4,5 biljoen (4500 miljard) dollar, zou aannemen.

Niet alleen de Democraten maar ook meerdere Republikeinen verzetten zich tegen forse bezuinigingen in de gezondheidszorg, subsidies voor groene energie en voedselhulpprogramma’s voor de armen. Vooral op Medicaid wordt bezuinigd, een belangrijke regeling om de zorgkosten te drukken. Volgens begrotingsonderzoekers van de Yale-universiteit gaan de armste Amerikanen er door de wet het hardst in inkomen op achteruit, terwijl de rijkste Amerikanen het sterkst van de belastingverlagingen profiteren.

Tegelijk waren er zorgen over de staatsschuld, die volgens berekeningen in tien jaar tijd met 3400 miljard dollar (meer dan 2800 miljard euro) oploopt door de wet. Behalve duizenden miljarden dollars aan belastingverlagingen regelt de wet meer uitgaven aan binnenlandse veiligheid, immigratie en de krijgsmacht.

DAF Trucks-dealer ESA verrast Reining Transport met retro kleuren voor 400ste DAF

HOOGEZAND/KOLHAM – Reining Transport uit Hoogezand/Kolham bestaat dit jaar 100 jaar. In die tijd bouwde het bedrijf een indrukwekkende staat van dienst op en werden er talloze nieuwe trucks gekocht.

DAF Trucks dealer ESA uit Groningen en inmiddels ook bijna 100 jaar oud, leverde onlangs de 400ste nieuwe DAF truck af aan het bedrijf. Een DAF XG 480 FA bakwagen met aanhanger. Bijzonder is dat ESA er voor koos om als verrassing de truck geheel uit te voeren in de oude, blauwe Reining huisstijl, net als de eerste DAF ooit in de vloot. Dat was voor Reining een complete verassing.

Iedereen kent de bekende rode combinaties van Reining Transport, maar ooit waren de trucks van dit bedrijf blauw. De rode huisstijl is een overblijfsel uit de tijd dat het bedrijf deel uitmaakte van Kon. Wagenborg, maar sinds 2014 is het bedrijf weer zelfstandig, waarbij de rode kleur gehandhaafd bleef. Wim van Nispen, directeur van DAF Trucks dealer ESA vond de aflevering van de 400ste DAF een mooie gelegenheid om de blauwe kleur een keer terug te laten komen, al was het maar voor één keer.

 

De actie met de in ‘Retro’ kleuren gespoten DAF XG werd opgetuigd in samenwerking met Peter Kloosterboer, materieelbeheerder bij Reining Transport. Voor directeur Gerrit Hes was het een goed bewaard geheim en een grote verrassing. “Ik vond het een erg leuk idee en de combinatie ziet er heel goed uit. Ik denk dat deze blauwe combinatie heel wat herinneringen terugbrengt onderweg”, aldus de heer Hes.

Van DAF 2800 tot XG

De eerste DAF in de Reining vloot was een DAF 2800 trekker in 1985. Daarna volgden er meerdere DAF trucks van de types 2800, 3600 en later de DAF 95 types, onder meer met topsleepers.

De heer Hes: “Wij reden met meerdere merken en dat is nog steeds zo, maar DAF heeft sinds die tijd altijd een groot deel uitgemaakt van de vloot. Soms wat minder, maar de laatste tijd zijn ze in de meerderheid. Zo’n 35 procent van de vloot van 300 trucks is nu een DAF.”

De nieuwe DAF XG480 werd door ESA in eigen huis gespoten in drie kleuren en afgewerkt met een blanke lak laag. Het resultaat springt er echt uit, zeker in een rij rode Reining trucks.

40-jarige relatie met ESA

Over de keuze voor DAF is de heer Hes duidelijk: “Voor ons zijn betrouwbaarheid, verbruik en comfort voor de chauffeur belangrijk. Op al die fronten scoren de DAF trucks goed. Wij hebben gekozen voor de XG cabine voor onze chauffeurs. De extra ruimte in die cabine wordt hoog gewaardeerd, terwijl voor ons naast het verbruik en de betrouwbaarheid ook de dealer van groot belang is. ESA heeft vijf vestigingen en daarmee voldoende capaciteit om ons altijd te helpen als dat nodig is. Verder is DAF ITS voor ons een groot voordeel, daar hebben we goede ervaringen mee, maar ook de jarenlange relatie tussen ons en ESA is van groot belang. Wij doen inmiddels al 40 jaar zaken met elkaar en dat schept een band.”

Alle nieuwe DAF trucks van Reining lopen in een reparatie- onderhoudscontract. De kilometrages bedragen tussen de 110.000 met enkele bemanning en 220.000 km per jaar met dubbele bemanning.

Verschillende configuraties

De vijftig nieuwe DAF XG 480 bakwagens worden geleverd in verschillende configuraties. Een aantal is uitgevoerd als FAN, dus met een meesturende naloop-as, de rest bestaat uit 4×2 bakwagens in verschillende wielbasis varianten.

De heer Hes: “Onze belangrijkste markt is volume transport en daarvoor hebben we verschillende oplossingen. Nieuw daarbij zijn de extra laag uitgevoerde bakwagens, met een grote inwendige hoogte van 3.12 cm met verschillende laadbak lengtes. Een aantal van deze nieuwe DAF trucks zal worden ingezet als LZV-combinatie.”

Reining Transport had in de jaren tachtig Scandinavië als specialiteit en groeide daarna uit tot een Europese speler. De laatste jaren concentreert het bedrijf zich steeds meer op Duitsland, Frankrijk Zwitserland en de Benelux. Met de volume combinaties vervoert het bedrijf verpakkingsmaterialen, hygiëne materialen, halffabricaten, bouwmaterialen en onderdelen voor de automotive industrie.

Daarnaast is het bedrijf gespecialiseerd in het transport voor evenementen zoals wielerwedstrijden door heel Europa. Reining heeft in totaal 10.000 m2 aan warehousing capaciteit.

Naast de hoofdvestiging in Groningen heeft Reining vijf vestigingen In Duitsland en één in Hongarije.

HAL en Boskalis nemen Nederlandse activiteiten VolkerWessels over

Foto: Adobe Stock

RIJSSEN – De Nederlandse activiteiten van bouw- en infrastructuurbedrijf VolkerWessels worden overgenomen door investeerder HAL en baggeraar en maritiem dienstverlener Boskalis. VolkerWessels-eigenaar Reggeborgh heeft daarover in hoofdlijnen overeenstemming bereikt.

Het betreft de divisies Bouw & Vastgoedontwikkeling en Infra NL. De buitenlandse activiteiten van VolkerWessels in het Verenigd Koninkrijk, Noord-Amerika en Duitsland maken geen onderdeel uit van de voorgenomen transactie.

De voorgenomen overname is wel afhankelijk van de relevante mededingingsautoriteiten en het afronden van de benodigde ondernemingsraadprocessen. De koopovereenkomst zal naar verwachting aan het einde van het derde kwartaal worden getekend en afronding van de overname wordt verwacht in het eerste kwartaal van volgend jaar.

Volgens een verklaring van HAL, de eigenaar van Boskalis, waren de Nederlandse activiteiten van het in Rijssen gevestigde VolkerWessels vorig jaar goed voor bijna 3,6 miljard euro en een bedrijfsresultaat van 217 miljoen euro. Een overnamebedrag wordt niet genoemd.

“De voorgenomen transactie met HAL en Boskalis is in lijn met onze verwachting van een verdere noodzakelijke consolidatie van de bouw- en infrasector in Nederland. Reggeborgh is van mening dat deze transactie dan ook in het belang is van alle stakeholders. Belangrijke afweging bij dit besluit van Reggeborgh is dat HAL bekendstaat als een langetermijn- en stabiele investeerder. Wij hebben veel vertrouwen in de nieuw te vormen combinaties”, aldus Reggeborgh-topman Henry Holterman.

“De nu aangekondigde transactie in Nederland verstevigt de posities van betrokken bedrijven en ik zie de toekomst van deze ondernemingen dan ook met veel vertrouwen tegemoet”, stelt topman Alfred Vos van VolkerWessels.

Boskalis is naast baggerwerkzaamheden en maritieme diensten ook actief met infrastructuurprojecten, zoals onderhoud van snelwegen.

Kraanwagen ligt nog altijd in sloot in Hoek van Holland

Foto: JBMedia

HOEK VAN HOLLAND – Al sinds dinsdag ligt een kraanwagen in een sloot aan de Bonneweg in Hoek van Holland.

De kraanwagen raakte van de weg toen de chauffeur per ongeluk een doodlopende weg was ingereden en wilde keren. Daarbij zakte de zachte berm weg, waarna het gevaarte kantelde en in de sloot belandde.

De chauffeur bleef ongedeerd.

De berging van de kraan blijkt echter geen eenvoudige klus. De Bonneweg is smal en ongeschikt voor zwaar materieel. Tot overmaat van ramp ligt er ook een gasleiding onder de weg, wat extra voorzichtigheid vereist.

Volgens betrokkenen wordt er momenteel gewerkt aan een plan van aanpak. Kraanbedrijf Peinemann gaat de berging zelf uitvoeren, maar het is nog onduidelijk wanneer dat precies zal gebeuren. Naar verwachting zal de hijskraan in elk geval nog enkele dagen in de sloot blijven liggen.

Transport Online berichtte eerder al over het incident.

Groot Australisch transportbedrijf, XL Express, valt om na 35 jaar

Foto: XL Express | Facebook

BRISBANE – Het Australische transportbedrijf XL Express is na 35 jaar onverwachts in zwaar weer beland. Het bedrijf is in vrijwillige administratie geplaatst, vergelijkbaar met een surseance van betaling. Dat melden diverse Australische media.

XL Express is gevestigd in Brisbane en actief in heel Australië. Het bedrijf verzorgt transportdiensten voor grote retail- en e-commercebedrijven. Door de financiële problemen staan ongeveer 200 banen op de tocht.

Het onafhankelijke adviesbureau FTI Consulting is aangesteld als voluntary administrator (bewindvoerder) en onderzoekt momenteel de mogelijkheden voor een doorstart of verkoop van het bedrijf. In een verklaring laat FTI weten dat het gaat om een “urgente beoordeling van de levensvatbaarheid van het bedrijf”.

Volgens Australische media zijn klanten verrast door het nieuws en blijven zij zitten met niet-geleverde goederen. XL Express had een reputatie opgebouwd als betrouwbare logistieke dienstverlener, en de plotselinge problemen zorgt voor onrust in de sector.

Het bedrijf werd in 1990 opgericht en groeide uit tot een van de grotere onafhankelijke transportbedrijven in Australië. De oorzaak van de financiële problemen is vooralsnog niet bekendgemaakt.

FTI Consulting verwacht de komende weken met meer duidelijkheid te komen over het vervolg voor XL Express.

Deel wijk in Roosendaal afgesloten om verdachte situatie in huis

ROOSENDAAL – Een deel van de Fatimawijk in Roosendaal is donderdagmiddag afgesloten omdat er een verdachte situatie is in een woning aan de Kardinaal van Rossumstraat. Dat meldt een woordvoerder van de veiligheidsregio, die mensen vraagt uit de buurt te blijven.

Een aantal woningen in de nabijheid van het verdachte huis is ontruimd. Bewoners die niet naar huis kunnen, worden opgevangen in een buurthuis.

Wat er precies aan de hand is in de woning kan de woordvoerder nog niet zeggen.

De Dienst Speciale Interventies is ter plaatse. Ook zijn er explosievenexperts aanwezig. “Bewoners van het afgezette gebied kunnen op dit moment vanwege de veiligheid alleen in geval van nood de wijk in of verlaten”, meldt de veiligheidsregio.

×