Clicky

zaterdag 1 juni 2024 - 14:46 uur
Home Blog

Aantal verkochte elektrische auto’s in mei flink gedaald

AMSTERDAM – Het aantal verkochte elektrische auto’s viel in mei flink lager uit dan in dezelfde maand vorig jaar. Dat constateren BOVAG en RAI Vereniging. De brancheorganisaties schrijven de daling toe aan de onzekerheid over het voortzetten van de korting op de motorrijtuigenbelasting na 2025.

In mei werden 9681 elektrische auto’s op kenteken gezet, vorig jaar waren dat er bijna 11.000. Het elektrische model dat het vaakst werd geregistreerd was de Tesla Model Y, goed voor een marktaandeel van bijna 12 procent. Ook auto’s van de merken Volvo en Kia waren populair.

Ondanks de daling in het aantal verkochte elektrische auto’s verwachten BOVAG en RAI Vereniging nog altijd een verkoop van 360.000 auto’s dit jaar. Tot en met mei zijn er dit jaar in totaal 158.421 auto’s op kenteken gezet.

Relatief duur

De Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA) meldde eerder dit jaar al dat zakelijke rijders vaker overstappen van een volledig elektrische auto naar een hybride of benzineauto. Dit had volgens VNA te maken met de hoge kosten.

Nieuwe elektrische auto’s blijven namelijk relatief duur, wat gevolgen heeft voor de kosten van de werkgever en de fiscale bijtelling die zakelijke rijders betalen. Bovendien zijn elektrische auto’s nu nog vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting, maar mogelijk niet meer na 2025.

Problemen Boeing kunnen hele luchtvaart schaden, waarschuwt Airbus

Boeing

BERLIJN – De problemen die spelen bij vliegtuigfabrikant Boeing kunnen negatieve impact hebben op de gehele luchtvaartindustrie. Daarvoor waarschuwt Christian Scherer, het hoofd van de commerciële luchtvaarttak bij Airbus, in het Duitse nieuwsweekblad Wirtschaftswoche. “De problemen bij Boeing zouden ervoor kunnen zorgen dat meer mensen zich afvragen hoe veilig de luchtvaart eigenlijk is”, meent hij.

Volgens Scherer is het al moeilijker geworden nieuwe vliegtuigen te certificeren. “Er is meer druk van alle waarnemers, inclusief de toezichthouders,” stelt hij. Scherer vindt zelfs dat Airbus niet profiteert van de problemen bij de Amerikaanse concurrent.

Boeing raakte begin dit jaar in opspraak, toen een deurpaneel uit een Boeing 737 MAX 9 van Alaska Airlines losvloog. De organisatie die vliegongelukken onderzoekt, de NTSB, ontdekte dat vier bouten bij dat deurpaneel ontbraken. Later kwamen ook berichten naar buiten dat kwaliteitscontroles ondermaats waren bij de divisie voor passagiersvliegtuigen van Boeing, zoals bij de 787 Dreamliner.

De Amerikaanse fabrikant diende donderdag een stappenplan in om de veiligheid en kwaliteit te verbeteren. Ondertussen blijft de luchtvaarttoezichthouder FAA streng toezicht houden op Boeing.

De Kivits Logistics Group neemt Buchner Transport over

ALMKERK –  Zaterdag 1 juni is bekendgemaakt dat de Kivits Logistics Group met haar hoofdkantoor in Waalwijk, branchegenoot Buchner Transport in Almkerk met terugwerkende kracht per 1 januari 2024 heeft overgenomen.

De huidige aandeelhouder van Buchner Transport, Sjef Beerens, was al een tijdje aan het kijken naar een juiste toekomst voor Buchner Transport. Met hoog in ogenschouw nemende de positie van de medewerkers, klanten en charters én met belang voor continuïteit van het bijna 100 jaar oude Buchner Transport (sinds 1929).

Die opvolging heeft hij gevonden bij het eveneens Brabantse familiebedrijf de Kivits Logistics Group.

Buchner zal als zelfstandige werkmaatschappij worden toegevoegd aan de groep en zelfstandig blijven opereren. Uiteraard zal gebruikgemaakt worden van de expertise en mogelijkheden die de groep te bieden heeft en zullen de drie transportbedrijven in de groep (Kivits-Drunen, Karel Hermans Transport en Buchner Transport) elkaar operationeel gaan versterken.

De huidige (mede) directeur van Buchner Transport, Han Goesten, wordt benoemd als algemeen directeur en zal een minderheidsaandelenpakket verwerven. Tevens zal de CFO van de Kivits Logistics Group, Jim Visschers, een aandeel verkrijgen. Alle medewerkers gaan mee over, en de volledige operatie wordt, op dezelfde locatie, gecontinueerd.

Buchner Transport is een professionele, logistieke dienstverlener gespecialiseerd in het geconditioneerde groepagevervoer van planten naar afnemers in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland. Behalve planten in alle soorten en maten vervoert Buchner Transport ook verpakte handelswaar. De wensen van de klant staan centraal in het denken en doen van de medewerkers.

Flexibiliteit en het nakomen van afspraken zijn daarom standaardwaarden in de dienstverlening van Buchner Transport. Opdrachtgevers ervaren deze uitstekende service dagelijks bij de afhandeling van hun zendingen. Veel opdrachtgevers behoren al tientallen jaren tot de klantenkring.

De Kivits Logistics Group is een meer dan 75 jaar oud familiebedrijf waar de aandelen in het bezit zijn bij Rob en Simone van Opzeeland – Kivits, die tevens de directie voeren. Het is een groep van ongeveer 15 werkmaatschappijen die zich de laatste 20 jaar sterk ontwikkeld heeft tot een grote speler op het gebied van geconditioneerde logistiek voor de productgroepen AGF, Voedingswaren, Grondstoffen en Bloemen en Planten.

De Kivits Logistics Group onderscheidt zich door het verschil te maken in het bieden van transparante partnership en het leveren van veel toegevoegde waarde.

De Kivits Logistics Group heeft ongeveer 750 vaste medewerkers en een 400-tal flexkrachten. De groep beschikt over een 13-tal logistieke centrums – koelhuizen en een transporttak met ongeveer 150 gekoelde trucks (Kivits-Drunen en Karel Hermans Transport).

De Kivits Logistics Group is eveneens een grote speler als het gaat om freight forwarding, ontvangen en lossen van conventionele koelschepen, rijpen van fruit, in-, om- en verpakken van voedingsproducten en het verzorgen van douane zaken. Kortom een alles omvattende partner in de geconditioneerde Supply Chain. Daarnaast behoort de Kivits Logistics Group tot één van de koplopers als het gaat om vergroening en verduurzaming van Logistiek.

Ticketmaster-moeder bevestigt datalek, doet onderzoek

AMSTERDAM – Live Nation Entertainment, het moederbedrijf van Ticketmaster, heeft bevestigd dat het een datalek bij de ticketverkoper onderzoekt. In een melding van Live Nation bij de Amerikaanse beurstoezichthouder SEC staat dat er “ongeautoriseerde activiteiten” zijn aangetroffen in een database met voornamelijk gegevens van Ticketmaster.

Een hackersgroep met de naam ShinyHunters meldde donderdag de persoonlijke gegevens van 560 miljoen klanten van Ticketmaster in handen te hebben. Het ging onder meer om namen, adressen, e-mailadressen, telefoonnummers, creditcardgegevens en ticketaankopen. Het bewijs voor het buitmaken van die data deelde de groep op het darkweb.

“We werken eraan om de risico’s voor onze gebruikers en het bedrijf te beperken en hebben de politie op de hoogte gesteld en werken met hen samen”, stelt Live Nation in de SEC-melding. Het bedrijf voegde daaraan toe dat het incident “geen materiële invloed heeft gehad op onze algemene bedrijfsvoering of op onze financiële situatie of bedrijfsresultaten, en we denken ook niet dat dit redelijkerwijs het geval zal zijn”.

Er is nog veel onduidelijk over de cyberaanval, bijvoorbeeld of er ook persoonlijke gegevens van Nederlandse klanten in handen zijn van cybercriminelen. Vrijdag meldde een Nederlandse woordvoerster namens Ticketmaster daarover nog geen informatie te hebben. Ook de Autoriteit Persoonsgegevens (AP), waar organisaties en bedrijven datalekken moeten melden, kon nog niets zeggen.

Netanyahu uitgenodigd om Amerikaans Congres toe te spreken

WASHINGTON – De leiders van het Amerikaanse Huis van Afgevaardigden en de Senaat hebben de Israëlische premier Benjamin Netanyahu uitgenodigd om het Congres toe te spreken. Dit maakte de Republikeinse voorzitter van het Huis van Afgevaardigden Mike Johnson vrijdag bekend.

Johnson stuurde Netanyahu dezelfde dag een formele uitnodiging. “Wij sluiten ons aan bij de staat Israël in zijn strijd tegen terreur, vooral omdat Hamas Amerikaanse en Israëlische burgers gevangen blijft houden en zijn leiders de regionale stabiliteit in gevaar brengen”, aldus de brief die Johnson openbaar maakte.

De brief werd ook ondertekend door de belangrijkste Democraten en Republikeinen in beide kamers.

Er werd geen datum voor zijn toespraak genoemd, maar Amerikaanse media berichten dat dit naar verwachting vlak voor of kort na het reces van het Congres in augustus zal plaatsvinden. Johnson had al eerder zijn plannen bekendgemaakt om Netanyahu uit te nodigen. Hooggeplaatste Democraten, onder wie Johnsons voorganger Nancy Pelosi, hebben zich uitgesproken tegen een toespraak van Netanyahu.

Collega-Democraat Chuck Schumer, die leider is van de meerderheid in de Senaat, heeft Netanyahu scherp bekritiseerd om zijn aanpak van de oorlog tegen Hamas. Hij ging zelfs zo ver dat hij opriep tot nieuwe verkiezingen in Israël. Toch heeft hij de brief ook ondertekend.

Alerte melding leidt tot aanhouding bankfraudeurs

Foto: Politie

BERGEN – Een vrouw zag donderdagavond twee jongens pinnen bij een pinapparaat aan het Plein in Bergen. Het viel haar op dat de jongens beiden capuchons op hadden, die ze helemaal hadden dichtgeknoopt. Ze schatte in dat die jongens dat hadden gedaan om zich te vermommen, en belde direct 112. Ze kon nog meegeven dat de jongens wegreden op een fiets, in welke richting ze reden en wat het signalement was van de jongens.

De politie stelde onmiddellijk een onderzoek in in de omgeving en op de Waldeck Pyrmontlaan werden twee jongens aangetroffen die voldeden aan het opgegeven signalement. Bij de controle troffen agenten een pinpas aan die niet op naam stond van de jongens, en een groot geldbedrag aan contanten. Hierop werden zij aangemerkt als verdachten een aangehouden op verdenking van bankfraude.

Andere politiefunctionarissen begaven zich tegelijkertijd naar het adres van de persoon die op de bankpas stond. Deze persoon, een 78-jarige vrouw uit Bergen, verklaarde dat ze die avond was gebeld door een bankmedewerker, die verdachte transactie zou hebben gezien, en haar gebood haar pinpas af te geven aan een koerier die haar pas op kwam halen. Ook moest zij aan een zogenaamde computer haar pincode inspreken.

Nadat ze was geconfronteerd met de bevindingen van de politie deed ze aangifte van oplichting.

De verdachten, een 15- en een 14-jarige jongen uit Alkmaar zijn in verzekering gesteld. De politie zet het onderzoek voort.

“De politie is blij met dit soort meldingen, en bij verdacht gedrag mag u altijd 112 bellen”, meldt de politie.

Bewoonster omgekomen bij woningbrand in Hulsberg

HULSBERG – Bij een brand in een woning aan de St. Clemensstraat in Hulsberg is zaterdagochtend de bewoonster om het leven gekomen. Dat meldt de politie zaterdagochtend.

Rond 08:30 uur kwam de melding bij brandweer en politie binnen. Brandweer, ambulance en politie gingen met spoed naar het adres.

Al snel werd duidelijk dat de bewoonster bij de brand om het leven is gekomen.

De oorzaak van de brand is nog niet bekend. Deze wordt onderzocht, meldt de politie.

Man (32) uit Den Haag neergeschoten bij café in Rotterdam-Zuid

ROTTERDAM – In Rotterdam-Zuid is in de nacht van vrijdag op zaterdag een 32-jarige man uit Den Haag neergeschoten.

Het slachtoffer is zwaargewond naar het ziekenhuis gebracht, meldt de politie, die op zoek is naar de schutter.

De schoten werden iets na 03.00 uur gelost aan de Wolphaertsbocht in Charlois.

Op beelden is te zien dat het slachtoffer op straat voor een café ligt.

Proef met flitspalen voor 30 kilometer per uur in Amsterdam begint

flitspaal

AMSTERDAM – In Amsterdam gaan zaterdag de flitspalen aan waarmee de maximumsnelheid van 30 kilometer per uur moet worden gehandhaafd. Het is voor het eerst dat flitspalen hiervoor worden ingezet, en het gaat dan ook om een proef.

Eind vorig jaar werd de maximumsnelheid in een groot deel van Amsterdam 30 kilometer per uur. Volgens het Openbaar Ministerie houden bestuurders zich nog lang niet overal aan de snelheidslimiet.

Om te onderzoeken of flitspalen het juiste middel zijn, start het OM daarom met de pilot. Op de Stadhouderskade worden de vier vaste flitspalen ingesteld op de maximumsnelheid van 30 kilometer per uur. Wie te hard rijdt, krijgt een boete.

Ook komen er verplaatsbare flitsapparaten op de Postjesweg, de Kattenburgerstraat en de Oostenburgergracht. Een flexflitser blijft ongeveer twee maanden op dezelfde plek staan.

Olieprijzen gedaald in mei, ook merkbaar aan de pomp

DEN HAAG – De olieprijzen zijn in mei gedaald en dat is ook te merken aan de pomp waar automobilisten wat minder kwijt zijn voor brandstof. Op de oliemarkt wordt nu uitgekeken naar de vergadering van oliekartel OPEC+ op zondag, waar naar verwachting de productiebeperkingen verder verlengd zullen worden.

De prijs van een vat Brentolie is in mei met ongeveer 7 procent gedaald ten opzichte van eind april en staat nu op minder dan 82 dollar per vat (van 159 liter). Amerikaanse WTI-olie ging bijna 6 procent in prijs omlaag. Dat komt onder meer omdat de zorgen van een escalatie van de onrust in het Midden-Oosten zijn afgezwakt en er signalen zijn van een zwakkere olievraag in China, ‘s werelds grootste olie-importeur, en ook in de Verenigde Staten.

Die prijsdaling is ook te zien aan de pomp. Volgens consumentencollectief UnitedConsumers is de adviesprijs voor een liter Euro95 nu 2,188 euro. Medio april was dat nog 2,28 euro. Daarmee is die adviesprijs nog wel hoger dan begin dit jaar toen die rond de 2,05 euro lag. De adviesprijs wordt doorgaans alleen langs de snelweg gevraagd, want elders kun je vaak goedkoper tanken.

De OPEC+ vergadert zondag in het Saudische Riyad. Het kartel, geleid door Saudi-Arabië en Rusland, zal dan praten over een verlenging van de vrijwillige productiebeperkingen van ruim 2 miljoen vaten per dag tot in de tweede helft van dit jaar. Ook zou worden gepraat over beperkingen van de olieproductie in 2025. Met die beperkingen wil de OPEC+ de olieprijzen stutten om zo de inkomsten uit de olie-export overeind te houden.

Bruins Slot: VS blokkeren inzet F-16’s in Rusland niet

Hanke Bruins Slot

PRAAG – Oekraïne mag de F-16’s die het van Nederland krijgt ook inzetten tegen doelen in Rusland. Daarvoor is geen toestemming nodig van de Verenigde Staten, zegt buitenlandminister Hanke Bruins Slot. Het gebruik is ook niet beperkt tot de grensstreek bij Charkiv, zoals dat voor Amerikaanse wapens geldt.

De F-16 is van Amerikaanse makelij, en de VS hebben over sommige besluiten inspraak. Zo hielden ze de levering van F-16’s aan Oekraïne lang tegen. Maar beperkingen waar Oekraïne ze mag gebruiken “zijn nooit ter sprake gekomen”, zegt Bruins Slot na afloop van overleg met haar NAVO-collega’s in Praag.

Eerdere berichten dat de VS goedkeuring zouden moeten geven, spreekt de demissionair minister tegen. De VS geven Oekraïne maar schoorvoetend meer ruimte om Amerikaanse wapens ook over de grens te gebruiken. Dat geldt voorlopig alleen voor het nieuwe front bij Charkiv.

De tweede stad van Oekraïne ligt dicht bij de Russische grens. Rusland bestookt Charkiv vanachter de grens en trekt daar tot dusver relatief ongestoord troepen samen voor zijn nieuwe offensief.

Het overleg met de Amerikanen waar Bruins Slot eerder op de dag over sprak, is het gewone overleg binnen de zogenoemde gevechtsvliegtuigencoalitie. Onder meer Nederland, Denemarken, België en ook de VS stemmen daarin de levering van de F-16’s aan Oekraïne af. De Amerikanen hebben geen landsgrenzen gesteld aan het gebruik van de toestellen door Oekraïne, bevestigt België.

De dertig Belgische F-16’s die Oekraïne tegemoet kan zien, mag het wel alleen tegen doelen in Oekraïne inzetten. België stelt die voorwaarden zelf. Nederland en Denemarken houden Oekraïne alleen aan het internationaal recht. Het land mag bijvoorbeeld geen burgerdoelen in Rusland aanvallen.

“Voor de F-16’s geldt het principe dat je mag optreden op Russisch grondgebied op het moment dat het is in het kader van zelfverdediging”, zegt Bruins Slot. Dat is “hetzelfde als alle andere wapens” die Nederland levert. Nederland geeft 24 F-16’s aan de Oekraïense luchtstrijdkrachten.

Universiteit van Gent verbreekt banden met Israël

universiteit van Gent

GENT – De Universiteit van Gent heeft naar eigen zeggen alle contacten met Israëlische universiteiten en onderzoeksinstellingen verbroken. De banden met Israëlische instellingen zijn niet meer te verenigen met het beleid van de universiteit ten aanzien van mensenrechten. Eerder verbrak de universiteit de banden met drie van dergelijke instellingen, maar nu met allemaal.

Pro-Palestijnse betogers bezetten al sinds begin mei delen van het complex van de UGent, zoals de onderwijsinstelling wordt genoemd. Ze protesteren tegen de Israëlische aanvallen op de Gazastrook waarbij sinds oktober al meer dan 36.000 doden en 81.000 gewonden zijn gevallen, voornamelijk vrouwen en minderjarigen.

Volgens de krant De Gentenaar zijn de betogers op de campus blij met het besluit, maar zeggen ze door te gaan met de bezettingsacties. Dat is volgens betogers omdat de UGent de banden met wetenschappelijke instellingen verbreekt, maar nog steeds banden zou hebben met Israëlische bedrijven.

Volgens een onderzoekscommissie van de UGent zijn er grote zorgen over de connecties tussen academische instellingen in Israël en de regering van dat land. De commissie merkt ook op dat de humanitaire toestand in de Gazastrook steeds slechter wordt, zoals het Internationaal Gerechtshof pas nog heeft vastgesteld na een voorlopige uitspraak over de Gazastrook en de Israëlische oorlogshandelingen.

Veertien nieuwe Volvo FH Aero Electric trucks voor Cargo Service Europe

Cargo Service Europe (CSE), een vooraanstaand speler in de transportsector, heeft onlangs een order getekend voor maar liefst veertien nieuwe Volvo FH Aero Electric trucks. Deze aankoop benadrukt CSE’s toewijding aan milieuverantwoordelijkheid en innovatie en is een grote stap vooruit in hun lange-termijn duurzaamheidsstrategie.

De order, geplaatst bij BAS Truck Center, bestaat uit veertien FH Aero Electric modellen.

“We kozen voor de Volvo FH Aero Electric vanwege de sterke businesscase en de goede ervaringen met onze huidige vier Volvo FH Electrics die ingezet worden voor 24-uurs diensten en zo’n 12.500 kilometers per maand afleggen”, legt Anita Leeijen, CFO bij CSE, uit.

“Deze nieuwe trucks verbeteren niet alleen de werkomgeving voor onze medewerkers, maar vergroten ook de actieradius door de betere aerodynamica. Met BAS Truck Center als servicepartner weten we precies wat we van elkaar kunnen verwachten.”

De Volvo FH Aero Electric trucks zijn voorzien van geavanceerde functies zoals spiegelcamera’s met Dode Hoek-camera, nieuw type LED verstralers en luchtgeveerde assen rondom. Daarnaast zijn ze uitgerust met Volvo Dynamic Steering en Alcoa Durabright velgen, wat bijdraagt aan zowel de veiligheid als het rijcomfort.

Blik op duurzame toekomst

CSE heeft volledige focus op het transport en opslag van lege blikjes en zet groot in op duurzaamheid. “We geloven in een volledig geëlektrificeerd wagenpark. Met de ervaring die we hiermee hebben opgedaan zijn we er klaar voor om hierin verder uit te breiden, inclusief een uitgebreide laadinfrastructuur en aangepaste bedrijfsprocessen”, vertelt Anita.

Grenzen testen en verleggen

De veertien Volvo FH Aero Electric voertuigen worden ingezet voor internationaal transport, met Duitsland als eerste bestemming. Anita: “We hebben de actieradius van onze huidige elektrische trucks getest op alle verschillende routes die we rijden, wat nieuwe mogelijkheden opent voor onze activiteiten over de grens. De uitdagingen rond actieradius en laadinfrastructuur zien we als kansen om te groeien en innoveren binnen de sector.”

Operationele efficiëntie naar een next level

De switch naar elektrische trucks brengt grote veranderingen in hoe CSE opereert. “Onze eerdere ervaringen met elektrische voertuigen kunnen we nu breder toepassen en verbeteren, wat de efficiëntie van onze transporten ten goede komt. We zetten bijvoorbeeld in op 24-uursdiensten en LZV-transport,” licht Martijn Vos, eigenaar van CSE, toe. Hij voegt toe dat CSE blijft innoveren met duurzame oplossingen, waaronder het gebruik van BIO-LNG trucks.

Jan Schouten, Manager Energy Transition bij Volvo Trucks Nederland, vult aan: “De verduurzaming in het wegtransport is uitdagend. Maar afwachten is geen optie. De transitie vraagt om koplopers die de uitdagingen aan durven. CSE heeft dit een paar jaar geleden al gedaan door met de hele vloot over te stappen op Bio-LNG. Ze maken nu een volgende stap door op te schalen met elektrische trucks in het lange-afstandstransport in LZV-configuratie.”

Met deze vooruitstrevende aankoop positioneert CSE zich als een leider in de transitie naar duurzaam transport.

Bristol zoekt koper en vraagt in België om opschorting betalingen

Bristol

BERINGEN – Het moederbedrijf van mode- en schoenenwinkelketen Bristol vraagt in België een vorm van uitstel van betaling aan. In die periode is het familiebedrijf tijdelijk beschermd tegen schuldeisers om op zoek te gaan naar een nieuwe eigenaar.

Het winkelbedrijf kampt met de nasleep van de coronacrisis en koopkrachtdaling en had in de tweede helft van vorig jaar te maken met een hard gedaalde omzet, laat topvrouw Elise Vanaudenhove weten.

Euro Shoe vraagt in het Belgische Hasselt een gerechtelijke reorganisatie aan om zoveel mogelijk banen bij Bristol te redden, benadrukt Vanaudenhove. Enerzijds zoekt het bedrijf een overnemende partij die zoveel mogelijk banen kan behouden. Daarnaast geeft de tijdelijke opschorting van betalingen aan externe partijen het bedrijf de tijd om medewerkers te begeleiden naar nieuw werk. De bedrijfsactiviteiten lopen in die periode door en ook de lonen worden betaald.

De stap raakt in België naar verwachting 170 medewerkers en een honderdtal zelfstandige ondernemers en hun personeel. Op de thuismarkt heeft Bristol 117 winkels. De ongeveer tachtig Nederlandse vestigingen vallen niet onder de aanvraag van een gerechtelijke reorganisatie, maar ook voor die activiteiten zoekt Euro Shoe een nieuwe eigenaar.

“Eigenlijk zijn we na de covidpandemie nooit meer uit de crisis geraakt”, legt Vanaudenhove uit. In 2022 wist Bristol de verliezen nog bijna helemaal terug te dringen, maar in de tweede helft van vorig jaar zorgde een “perfecte storm” voor een volgens de topvrouw ongekende terugval van de verkopen. Naast de pijn die veel mensen in de portemonnee voelden van de hoge inflatie, zorgden de natte zomer en milde winter voor slechte verkoopcijfers.

Freepoint Eco-Systems Belgium gaat eerste plastic recyclefaciliteit van Europa bouwen in North Sea Port

Foto: North Sea Port

Freepoint Eco-Systems Belgium NV en North Sea Port kondigen (30 mei 2024) een concessieovereenkomst aan voor de ontwikkeling van Freepoints eerste geavanceerde recyclefaciliteit voor plastic in Europa. De faciliteit komt aan het Kluizendok in Gent.

Bij oplevering zal dit een van de grootste recyclingfaciliteiten voor plastic ter wereld zijn. De locatie is gelegen op de linkeroever van het Kanaal Gent-Terneuzen in België, binnen het havengebied van North Sea Port.

Freepoint Eco-Systems wil een ISCC-Plus gecertificeerde geavanceerde recyclingfaciliteit bouwen. De ultramoderne faciliteit zal afgedankt plastic afval recycleren, zodat het niet verbrand hoeft te worden. De faciliteit zal een oppervlakte hebben van 10 hectare, momenteel onbebouwd land. Het zal jaarlijks ongeveer 80.000 ton afvalplastic kunnen recyclen.

Het project kan in de toekomst nog uitgebreid worden met een perceel waar tot 160.000 ton afvalplastic per jaar gerecycleerd kan worden. Freepoint Eco-Systems is momenteel bezig met de inkoop van grondstoffen en de financiële planning, met als doel om het project eind 2024 af te ronden. De bouw zal beginnen zodra de vergunningsprocedure is afgerond, naar verwachting in 2025.

Eerste vestiging in Europa

Freepoint Eco-Systems is gespecialiseerd in de ontwikkeling en exploitatie van geavanceerde recyclingfaciliteiten voor plastic wereldwijd. De locatie in Gent is de eerste van verschillende Europese projecten die momenteel in ontwikkeling zijn.

“De aankondiging van onze eerste Europese vestiging betekent de volgende fase in onze wereldwijde strategie”, aldus Managing Director Oscar Gutierrez van Freepoint Eco-Systems. “We kijken ernaar uit om de Europese afvalverwerkingsindustrie te ondersteunen en oplossingen te bieden voor moeilijk te recyclen plasticstromen. Onze plannen onderstrepen onze toewijding aan de petrochemische industrie bij het bereiken van haar doel om de circulaire economie te ontwikkelen en te voldoen aan de doelstellingen voor koolstofarme grondstoffen.”

“De strategische locatie van North Sea Port sluit perfect aan bij ons bedrijfsmodel om op schaal infrastructuur voor de circulaire economie te bouwen met toegang tot superieure logistiek. Hierdoor kunnen we onze wereldwijde klanten beter van dienst zijn”, aldus Gutierrez.

“We willen North Sea Port en Flanders Investment and Trade bedanken voor hun geloof in onze missie en voor de nodige steun om dit project op te starten. Ons team kijkt ernaar uit om samen vorm te geven aan een duurzamere toekomst.”

Daan Schalck, CEO van North Sea Port: “We zijn zeer verheugd om zo’n grote industriële investering te mogen onthalen. We stimuleren de ontwikkeling van circulaire ketens, waarin grondstoffen en producten voortdurend worden hergebruikt. Als haven hebben we uitstekende toegang tot de grondstoffen van morgen binnen ons circulaire landschap. Als veelzijdige multimodale hub voor wereldwijde handelsstromen kunnen we het vlotte transport van goederen via West-Europese binnenwateren, snelwegen, spoorwegen en pijpleidingen garanderen. Als voorloper in de circulaire revolutie zijn we verheugd om samen te werken met Freepoint Eco-Systems’ eerste geavanceerde recyclingfaciliteit voor plastic in Europa.”

Jan Jambon, minister-president van Vlaanderen: “Plastic afval en de afname ervan is een uitdaging voor alle landen en regio’s wereldwijd. Vlaanderen streeft naar een groenere toekomst, waarin industrie en klimaat in harmonie zijn. De samenwerking tussen Freepoint Eco-Systems en North Sea Port is daarom een enorme sprong voorwaarts om dit doel te bereiken.”

“Flanders Investment & Trade is verheugd om twee revolutionaire krachten te verbinden in het bouwen van een ecologisch ecosysteem voor de toekomst. Met één van de grootste recyclinghubs voor plastic wereldwijd zal Vlaanderen nu niet alleen koploper zijn op dit gebied, maar ook investeren in een groenere toekomst voor ons allemaal”, zei Joy Donné, CEO van Flanders Investment and Trade.

Freepoint Eco-Systems Belgium NV is een dochteronderneming van Freepoint Commodities LLC, een wereldwijde grondstoffenhandelaar die diensten voor supply chain management en milieuvriendelijke producten en oplossingen aan klanten levert. Freepoint Eco-Systems richt zich onder andere op het inzamelen van afvalplastic dat niet wordt gerecycled en het omzetten van dat afval in herbruikbare producten via geavanceerde recyclingfaciliteiten. Freepoint Eco-Systems is actief in de VS, Europa en Azië.

LAATSTE NIEUWS

Boeing

Problemen Boeing kunnen hele luchtvaart schaden, waarschuwt Airbus

BERLIJN - De problemen die spelen bij vliegtuigfabrikant Boeing kunnen negatieve impact hebben op de gehele luchtvaartindustrie. Daarvoor waarschuwt Christian Scherer, het hoofd van...