Clicky

donderdag 21 augustus 2025 - 20:03 uur
Home Blog

Oprichter Jan Jongsma Transport overleden

STEENWIJK – Jan Jongsma, oprichter van Jan Jongsma Transport uit Steenwijk is op 21 augustus, een dag voor zijn 63ste verjaardag, overleden. Jongsma was al een aantal maanden ernstig ziek.

De familie en collega’s laten in een bericht weten dat zij intens verdrietig, verslagen en ontdaan zijn. “Een brok ervaring en kennis, maar bovenal geliefde man, vader, schoonvader en opa is van ons heengegaan.”

Jan Jongsma B.V. is een familiebedrijf dat zich gespecialiseerd heeft in transport van overmaatse ladingen met als specialisatie het vervoer van overmaatse tanks en silo’s en alle andere overmaatse vracht door heel Europa en het Verenigd Koninkrijk.

Inmiddels staat de tweede generatie aan het roer van Jan Jongsma BV. Zonen Kris en Joery Jongsma namen op 18 juli 2025 het roer over van Jan en zijn vrouw Grietje.

Kris en Joery werken al vele jaren in de dagelijkse operatie van Jan Jongsma B.V. En zijn bekende gezichten onderweg. Ze hebben het vak met de paplepel ingegoten gekregen. Vol vertrouwen zetten zij het familiebedrijf van hun ouders voort. Hun ambitie is om de hoge kwaliteit in hun vakgebied Speciaal Transport te behouden én waar mogelijk nog verder te verbeteren, zoals onze klanten dat al gewend zijn.

Het is op dit moment niet bekend wanneer de uitvaart van Jan Jongsma zal plaatsvinden.

Bronnen: Poetin wil Donbas en geen NAVO-toetreding en troepen

MOSKOU – De Russische president Vladimir Poetin eist dat Oekraïne de oostelijke Donbas-regio opgeeft, afstand doet van de ambitie om lid te worden van de NAVO en westerse troepen buiten het land houdt. Dat meldt persbureau Reuters op basis van drie Russische bronnen nabij het Kremlin.

Poetin en president Donald Trump bespraken vrijdag een compromis over Oekraïne. Volgens de bronnen zou Poetin hebben gezegd dat Kyiv de regio’s Donetsk en Loehansk in Oost-Oekraïne, tezamen de Donbas, moet afstaan. En hij houdt vast aan zijn eis dat Oekraïne zich terugtrekt uit de delen van de Donbas die het nog controleert, aldus de bronnen.

In ruil daarvoor zou Moskou de frontlijn willen bevriezen in Zaporizja en Cherson, regio’s die het in juni 2024 nog claimde, en zich terugtrekken uit de Oekraïense regio’s Charkiv, Soemy en Dnjepropetrovsk.

Ook blijft Moskou eisen dat Kyiv zijn NAVO-ambities opgeeft en dat er geen westerse troepen in Oekraïne worden gestationeerd als onderdeel van een vredesmacht.

Europese autosector verheugd over bevestiging tariefsverlaging

BRUSSEL – Europese autofabrikanten als Volkswagen en Renault zijn verheugd over de bevestiging dat de Verenigde Staten hun heffingen op de import van Europese auto’s verlagen van 27,5 naar 15 procent. “Deze bevestiging is een positieve stap die meer zekerheid biedt voor onze industrie”, laat Sigrid de Vries, directeur-generaal van de Europese autobrancheorganisatie ACEA, weten.

Het is volgens de Nederlandse nu cruciaal dat Brussel “zonder vertraging” overgaat tot het uitvoeren van gedane toezeggingen aan de VS “om de impact van de tarieven te verzachten die autofabrikanten al miljoenen euro’s per dag aan heffingen hebben gekost”. Dat zei ze nadat de EU en de VS hun eerdere handelsakkoord donderdag formeel hadden bekrachtigd.

Volgens de fabrikanten moeten sommige technische details van de overeenkomst nog wel worden verduidelijkt. ACEA wil deze bekijken zodra ze beschikbaar zijn “om er zeker van te zijn dat de deal de beoogde voordelen voor de Europese autosector oplevert”.

Ontbreken bindende kracht

Volgens ING-econoom Carsten Brzeski zijn de afspraken voor de heffingen op auto’s enigszins ingewikkeld: “ze worden pas in de categorie voor heffingen van 15 procent geplaatst (in plaats van de huidige 27,5 procent) zodra Europa zijn toezegging nakomt om tarieven op Amerikaanse goederen te verlagen”.

Dit voorbehoud noemt Brzeski “slechts één voorbeeld van de dubbelzinnigheid in de overeenkomst, die ruimte laat voor zowel interpretatie als mogelijke escalatie”. Verder heeft Europa ook de intentie uitgesproken meer Amerikaanse energie te kopen en meer in de VS te investeren. Die intenties missen volgens hem evenwel bindende kracht.

Politie op zoek naar drie specifieke getuigen in onderzoek naar dood 17-jarig Lisa in Duivendrecht

DUIVENDRECHT – Het onderzoek naar de dood van de 17-jarig Lisa uit Abcoude in Duivendrecht is in volle gang. De politie probeert te achterhalen wat zich precies heeft afgespeeld in het halve uur tussen haar vertrek vanaf het Leidseplein in Amsterdam en het moment waarop agenten haar levenloos aantroffen aan de Holterbergweg.

Een Team Grootschalige Opsporing (TGO) onderzoekt de zaak en is dringend op zoek naar meer informatie, met name over de laatste minuten van de fietsroute van het slachtoffer.

Het meisje vertrok in de nacht van dinsdag 19 op woensdag 20 augustus rond 03.30 uur vanaf het Leidseplein richting haar woonplaats Abcoude. Zij fietste in ieder geval via de Holterbergweg in Duivendrecht. Een groot deel van de route is in beeld, maar van de laatste zeven minuten ontbreken duidelijke camerabeelden.

De politie vraagt daarom mensen die haar tussen de Breitnertoren bij het Amstelstation en de Holterbergweg hebben gezien of mogelijk camerabeelden hebben gemaakt, zich te melden.

Daarnaast doet de politie een specifieke oproep aan drie weggebruikers die tussen 04.10 en 04.30 uur op de Holterbergweg reden. Het gaat om een scooterrijder, de inzittenden van een lichtkleurig bestelbusje en een Biro. Zij kunnen mogelijk belangrijke informatie geven over de verdachte.

Het slachtoffer werd die nacht rond 04.15 uur door agenten aangetroffen langs de berm van het water aan de Holterbergweg. Zij was door ernstig geweld om het leven gekomen. Uit onderzoek blijkt dat zij daar is aangevallen door een man die eveneens op een fiets reed. Het meisje wist zelf nog de meldkamer van de politie te bellen, kort voordat zij werd gevonden.

Na een eerdere oproep zijn tientallen tips binnengekomen, die momenteel door de recherche worden onderzocht. De politie spreekt haar dank uit aan iedereen die meedenkt en benadrukt dat aanvullende informatie nog steeds van groot belang is.

70-jarige Nederlandse vrachtwagenchauffeur uitgeleverd aan Spanje op verdenking van drugshandel

Foto: Adobe Stock | Polack

AMSTERDAM – De rechtbank Amsterdam heeft op 14 augustus 2025 de overlevering toegestaan van een 70-jarige Nederlandse vrachtwagenchauffeur aan Spanje. De man wordt verdacht van betrokkenheid bij de handel in verdovende middelen en deelname aan een criminele organisatie. In zijn vrachtwagen werd in Spanje een partij marihuana met een geschatte waarde van meer dan één miljoen euro gevonden.

Europees aanhoudingsbevel

De Spaanse autoriteiten hadden eerder een Europees aanhoudingsbevel (EAB) uitgevaardigd. Het gaat om een vervolgings-EAB, wat betekent dat het strafrechtelijk onderzoek in Spanje nog loopt. De advocaat van de man betoogde dat de omschrijving van de feiten in het EAB onvoldoende duidelijk was en dat zijn cliënt enkel kon worden vervolgd voor drugshandel en niet voor deelname aan een criminele organisatie. De rechtbank wees dat verweer van de hand: de Spaanse stukken beschrijven volgens de rechters voldoende duidelijk de feiten, de pleegplaats en de rol van de verdachte.

Voorwaarden bij overlevering

Omdat de man de Nederlandse nationaliteit heeft, kan hij – mocht hij in Spanje tot een gevangenisstraf worden veroordeeld – die straf in Nederland uitzitten. De Spaanse rechtbank heeft hiervoor een formele terugkeergarantie afgegeven.

Verweer over medische zorg afgewezen

De raadsman voerde ook aan dat de verdachte in Spanje geen adequate medische behandeling zou kunnen krijgen. De rechtbank verwierp dat verweer. Er zijn volgens de rechters geen betrouwbare aanwijzingen dat detentieomstandigheden in Spanje onvoldoende medische zorg zouden bieden.

Uitspraak

De rechtbank concludeerde dat het EAB voldoet aan alle vereisten van de Overleveringswet en dat er geen gronden zijn om de overlevering te weigeren. De man zal worden overgebracht naar Spanje om daar verder vervolgd te worden. Tegen de beslissing kan geen hoger beroep worden aangetekend.

Vrachtwagenchauffeur in Hamburg overvallen door nepagenten

HAMBURG – In de Hamburgse wijk Billbrook is maandagavond een 66-jarige vrachtwagenchauffeur overvallen door vier mannen die zich voordeden als politieagenten. Het slachtoffer bleef ongedeerd, maar raakte wel een geldbedrag kwijt.

Volgens de politie vond de overval plaats rond 19.30 uur in de Liebigstraße. De chauffeur bevond zich bij zijn voertuig toen twee zwarte personenauto’s naast hem stopten. Uit beide voertuigen stapten telkens twee mannen. Eén van hen toonde een vuurwapen en deed zich voor als politieagent, waarna hij een zogenaamde controle uitvoerde. Tijdens die controle nam hij geld van de chauffeur af. Vervolgens werd het slachtoffer in zijn slaapcabine geduwd, waarna de daders in de twee auto’s vluchtten richting Billbrookdeich.

Signalement

De chauffeur kon één van de overvallers omschrijven als een man van ongeveer 35 jaar, 1,70 meter lang, met een normale lichaamsbouw, blauwe ogen en korte lichte haren met een kale plek op het voorhoofd. Hij droeg een zwart T-shirt en een donkere broek. Van de drie mededaders is geen signalement bekend.

Grootschalige zoekactie zonder resultaat

Direct na de overval startte de politie een grootscheepse zoekactie met meerdere patrouillewagens, een speciale eenheid van de oproerpolitie en de politiehelikopter. Dit leverde echter geen resultaat op.

Het Landeskriminalamt heeft het onderzoek overgenomen en vraagt getuigen die verdachte personen of de twee zwarte voertuigen in de omgeving hebben gezien, contact op te nemen met de Hamburgse politie via +49 (0)40/4286-56789.

Omgebrachte 17-jarige Lisa sloeg zelf alarm bij 112 toen ze werd gevolgd

AMSTERDAM – De 17-jarige Lisa uit Abcoude die werd omgebracht in de nacht van dinsdag op woensdag sloeg zelf alarm bij 112 toen ze werd gevolgd, bevestigen bronnen rond het onderzoek donderdag berichtgeving door Het Parool. Ze fietste na een feestje in de Leidsebuurt alleen naar huis omdat ze haar elektrische fiets niet in het uitgaansgebied wilde achterlaten.

Lisa fietste rond 03.30 uur weg uit de omgeving van het Leidseplein richting Abcoude. Op de Holterbergweg in Duivendrecht werd ze aangevallen. Nadat zij alarm had geslagen, kon haar telefoon op die locatie worden gelokaliseerd. Toen de politie daar ging kijken, werd ze er rond 04.00 uur levenloos in een berm aangetroffen.

Nine Kooiman, voorzitter van de Nederlandse Politiebond, wenst op X “veel sterkte aan hen die deze gruwel hebben opgevangen in de meldkamer”. “Dit laat je nooit meer los”, aldus Kooiman, die spreekt van een gruwelijke daad en ook veel sterkte wenst aan de nabestaanden. Volgens Het Parool kende Lisa de route goed, omdat ze erlangs op school zat.

In de zaak gaat de politie uit van één verdachte die mogelijk zelf ook in het bezit was van een fiets. Het onderzoek is in volle gang en de politie is op zoek naar getuigen.

Extra strenge controles op IMI-registratie in meerdere landen

Foto: Adobe Stock | S. Engels

WEESP – In verschillende Europese landen worden momenteel intensieve controles uitgevoerd op de IMI-registratie van chauffeurs. Niet alleen in Duitsland, België en Frankrijk, maar ook in Nederland controleren toezichthouders streng en nauwgezet.

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) treedt volgens Transport in Nood zeer strikt op bij deze controles. Transportbedrijven worden daarom dringend geadviseerd om hun registraties volledig en tijdig in orde te hebben.

Correcte registratie voorkomt boetes

Een juiste en tijdige aanmelding van chauffeurs in het CRM-portaal (crm.tin.eu) is cruciaal om boetes en vertragingen onderweg te voorkomen. Daarbij gaat het niet alleen om nieuwe chauffeurs, maar ook om het correct en tijdig doorvoeren van mutaties.

Transport in Nood ondersteunt transporteurs bij het verzorgen van IMI-declaraties en wijst erop dat de verantwoordelijkheid voor tijdige aanmelding altijd bij het transportbedrijf zelf blijft liggen.

Wat is IMI-registratie?

IMI staat voor Internal Market Information System, het Europese platform waarmee lidstaten gegevens uitwisselen over onder andere de detacheringsrichtlijn voor chauffeurs. Transportbedrijven die internationaal actief zijn, moeten hun chauffeurs vooraf digitaal aanmelden in het IMI-portaal van de Europese Commissie. Daarbij worden gegevens vastgelegd over de werkgever, de chauffeur en de duur van de detachering.

De registratie is verplicht bij ritten waarbij chauffeurs tijdelijk in een ander EU-land werken. Zo kunnen autoriteiten controleren of de geldende arbeidsvoorwaarden, zoals het minimumloon, worden nageleefd en wordt eerlijke concurrentie beter gewaarborgd.

Vertraging op A28 richting Zwolle door ongeval bij Leusden

LEUSDEN – Op de A28 richting Zwolle is donderdagochtend flinke vertraging ontstaan door een ongeval ter hoogte van Leusden. De file bedraagt inmiddels zo’n 45 minuten.

Twee rijstroken zijn afgesloten voor de afhandeling van het incident. Op de weg ligt rommel die moet worden opgeruimd voordat het verkeer weer kan doorrijden. Ook staat een berger klaar om het betrokken voertuig af te voeren.

Weggebruikers die richting Zwolle rijden, wordt geadviseerd om te rijden. Dat is voorlopig sneller dan aansluiten in de file, meldt Rijkswaterstaat op X.

Bor Transporten breidt wagenpark uit met elektrische trucks en laadplein

EINDHOVEN – Bor Transporten uit Eindhoven zet grote stappen in de verduurzaming van zijn wagenpark. Het transportbedrijf heeft de afgelopen maanden fors geïnvesteerd in laadinfrastructuur en de inzet van elektrische vrachtwagens.

De transitie begon met het verzwaren van de elektriciteitsaansluiting en de aanleg van een modern laadplein. Sinds kort beschikt het bedrijf daarnaast over blokstroom tussen 00.00 en 06.00 uur, waarmee twintig voertuigen gelijktijdig volledig kunnen worden opgeladen.

Eerste elektrische trucks

In maart nam Bor Transporten de eerste elektrische vrachtwagen in gebruik: een Volvo FH-E 4×2 trekker met een actieradius van ruim 350 kilometer. De ervaringen zijn volgens het bedrijf zeer positief. De chauffeur roemt met name het rijcomfort en de prestaties. Onlangs werd een tweede elektrische truck toegevoegd: een Scania R 330e 4×2 met een accupakket van 624 kWh en een actieradius van ruim 500 kilometer.

Duurzaamheid en betrouwbaarheid

Directeur Erik Bor benadrukt dat elektrisch transport inmiddels dagelijkse praktijk is:
“Elektrisch rijden is niet langer toekomstmuziek, het is nú. Met deze investeringen willen we laten zien dat duurzaamheid en betrouwbaar transport perfect samengaan.”

Bor Transporten is een in Eindhoven gevestigd transportbedrijf, gespecialiseerd in efficiënte en klantgerichte oplossingen. Het bedrijf richt zich sterk op innovatie en duurzaamheid en streeft naar een toekomst waarin transport en milieuvriendelijkheid hand in hand gaan.

ANVR: vliegtaks volgend jaar met bijna 3 procent omhoog

LEUSDEN – De Nederlandse overheid maakt vliegen volgend jaar opnieuw duurder. De vliegbelasting gaat met 2,9 procent omhoog tot 30,25 euro, heeft brancheorganisatie ANVR berekend.

De verhoging maakt deel uit van het Belastingplan, dat op Prinsjesdag wordt gepresenteerd en later door de Tweede Kamer moet worden goedgekeurd. De vliegbelasting wordt ieder jaar aangepast aan de prijsontwikkeling volgens een vaste formule. “De ANVR maakt dit bedrag nu al bekend, zodat luchtvaartmaatschappijen het kunnen meenemen bij het bepalen van hun tarieven voor 2026. Zo voorkomen we dat klanten en reisorganisaties achteraf met naheffingen worden geconfronteerd, zoals in het verleden wel eens is gebeurd”, stelt de organisatie.

In 2027 worden langeafstandsvluchten veel duurder. De vliegbelasting op deze vluchten gaat dan naar verwachting fors omhoog. Voor verre vluchten betekent dit een stijging van 50 tot 70 euro per ticket of zelfs meer. “De ANVR spreekt zich uit tegen deze plannen.”

200 jaar carrosseriefabriek Hartog-Est: Van dorpse wagenmakerij tot maatwerk transportbouwer

WAARDENBURG – Maar liefst 200 jaar bestaat carrosseriefabriek Hartog-Est uit Waardenburg. In die tijd groeide de wagenmakerij uit tot een transportbouwer die zichzelf onmisbaar heeft gemaakt. Ze leunen niet alleen op de geschiedenis bij het familiebedrijf. “Er is vraag naar onze oplossingen.”

Wagenmakerij, smederij en houtzagerij ineen, gecombineerd met het reilen en zeilen van een boerenbedrijf. Dat was de oorsprong van de onderneming in het dorp Est rond 1825. Inmiddels is het bedrijf zes generaties verder en groeide het uit van allround carrosseriebedrijf tot een transportbouwer van specialistische maatwerk oplossingen zoals open laadbakken voor de infrasector. Maatwerk vanuit engineering met een 3D-tekening is hun specialiteit.

Zes generaties

“We zijn een echte transportbouwer”, aldus directeur Jorrit den Hartog. “Met engineering
kunnen we goed vooraf laten zien hoe iets er uiteindelijk uit komt te zien. We ontwerpen en
produceren gericht kwalitatief goede producten. En we voelen ons goed bij die regierol.
Daarbij hebben we altijd oog voor wensen en vraagstukken van onze klanten en denken we
graag mee in echte transportoplossingen.”

Jorrit den Hartog

Specifieke branches

Hartog-Est heeft de focus inmiddels nog scherper gericht op specifieke branches, zoals infrabeheer, groenvoorziening en tankbiertransport. Daarmee kan de carrosseriefabriek nog gerichter partnerschappen aangaan en speciale, op maat gemaakte transportoplossingen aanbieden.

Fabriek Hartog-Est in 1950

Goederenvervoer is constant in beweging, dus is het volgens Den Hartog essentieel om flexibel te zijn. “Om mee te kunnen bewegen als de markt zich ontwikkelt en als de opdrachtgever daarom vraagt. Ons netwerk en onze middelen maken dat mogelijk. We willen ons kunnen aanpassen en snel kunnen schakelen wanneer dat nodig is. Er is vraag
naar onze oplossingen.”

Open dag

Hartog-Est viert haar 200-jarige jubileum met een open dag van 11.00 tot 17.00 uur op
zaterdag 6 september, die in het teken staat van verleden, heden en toekomst. Er zijn veel trucks te zien en er worden verschillende werkzaamheden in de carrosseriebouw getoond. Er is muziek, een hapje en een drankje. Ook kinderen zijn welkom.

Vrachtwagenchauffeur keek Netflix tijdens rijden: zes maanden rijontzegging

Foto: MediaTV

BREDA – De rechtbank Zeeland-West-Brabant heeft donderdag een 49-jarige vrachtwagenchauffeur veroordeeld voor het veroorzaken van een ernstig verkeersongeval op de A16 bij de Moerdijkbrug. De man keek tijdens het rijden naar een Netflix-serie en botste daardoor met 82 km/u op een stilstaande vrachtwagen. De bestuurder van dat voertuig liep zwaar lichamelijk letsel op.

Botsing op de Moerdijkbrug

Het ongeval vond plaats in de nacht van 23 november 2024. De vrachtwagen van het slachtoffer stond enkele seconden stil op de rechterrijbaan toen de verdachte zonder te remmen achterop reed.

Door de klap werd de vrachtwagen richting het water geduwd, waarna de chauffeur uit zijn cabine sprong. Hij brak daarbij zijn enkel open, wat door de rechtbank als zwaar lichamelijk letsel is aangemerkt.

Uit onderzoek bleek dat de verdachte ruim acht seconden geen aandacht voor de weg had. Op zijn telefoon draaide op dat moment de serie Vikings. De chauffeur verklaarde later dat hij de vrachtwagen pas op het laatste moment had gezien, ondanks dat hij 200 meter vrij zicht had.

Verantwoordelijkheid als beroepschauffeur

De rechtbank rekende het de man zwaar aan dat hij als beroepschauffeur beter dan gemiddeld bewust had moeten zijn van de risico’s in het verkeer. De rechter oordeelde dat sprake was van aanmerkelijke onoplettendheid, voldoende voor een veroordeling onder artikel 6 van de Wegenverkeerswet.

Straf

De man kreeg een geheel voorwaardelijke gevangenisstraf van drie maanden met een proeftijd van twee jaar. Daarnaast mag hij zes maanden geen motorrijtuigen besturen. De rechtbank legde geen taakstraf op, omdat de man in Polen woont en de uitvoerbaarheid daarvan onzeker was.

De rechter hield bij de strafoplegging rekening met het feit dat de chauffeur niet eerder in Nederland met justitie in aanraking kwam, spijt betuigde en zelf ook ernstig gewond raakte bij het ongeval.

Verdachte aangehouden voor ernstig zedenmisdrijf in Zeist

ZEIST – De politie heeft donderdag een verdachte aangehouden voor het ernstige zedenmisdrijf dat onlangs plaatsvond in een bos bij Zeist. De aanhouding volgde na meerdere bruikbare tips die binnenkwamen nadat beelden van de verdachte openbaar waren gemaakt, meldt de politie.

De man zit op dit moment in volledige beperkingen, wat inhoudt dat hij uitsluitend contact mag hebben met zijn advocaat. Over zijn identiteit doet de politie geen verdere mededelingen.

De politie spreekt grote dank uit aan iedereen die heeft meegeholpen en meegedacht in het onderzoek. Ondanks de aanhouding is de politie nog steeds op zoek naar getuigen die mogelijk iets hebben gezien of gehoord in of rond het bosgebied in Zeist.

Wie informatie heeft, wordt dringend verzocht dit te delen met de politie.

Girteka vervoert historisch Litouws zeilschip naar Sail Amsterdam 2025

AMSTERDAM – Girteka heeft een bijzonder transport uitgevoerd: de levering van de Kurėnas SüD.1, een traditioneel Litouws houten zeilschip. Het erfgoedvaartuig wordt van 20 tot en met 24 augustus 2025 ingezet als cultureel boegbeeld van Litouwen tijdens Sail Amsterdam, een van ’s werelds grootste maritieme festivals.

De Kurėnas, ooit gebruikt in de Koerse Lagune, werd vanuit Klaipėda zorgvuldig naar de haven van Naarden vervoerd. Het project kwam tot stand in samenwerking met het Litouwse Zeevaartmuseum, internationale partners en met steun van de Nederlandse en Litouwse overheid.

Uniek transport

Volgens Edvardas Liachovičius, CEO van Girteka Group, ging het om een uitzonderlijke logistieke operatie: “In bijna dertig jaar is dit de eerste keer dat Girteka een lading van zo’n grote culturele en historische waarde heeft vervoerd. Het vereiste nauwkeurige planning en volledige inzet van ons logistieke team. We zijn trots bij te dragen aan het behoud van maritiem erfgoed en de verbinding van Europese landen.”

Versterking culturele banden

Ook de Nederlandse ambassadeur in Litouwen, Jack Twiss Quarles van Ufford, benadrukte het belang van dit initiatief: “Schepen hebben Litouwen en Nederland al eeuwenlang verbonden. Dat Girteka dit historische schip naar Sail Amsterdam heeft gebracht, laat de sterke culturele en economische banden tussen onze landen zien.”

Mark Mulder, strategisch commercieel directeur bij Girteka en afkomstig uit Nederland, noemde het “een eer” om vanuit een Litouws bedrijf een bijdrage te leveren aan het versterken van de relaties tussen beide landen.

Presentatie van Baltisch erfgoed

Voor het Litouwse Zeevaartmuseum, eigenaar van het schip, is deelname aan Sail Amsterdam een kans om het Baltische maritieme erfgoed te tonen aan een miljoenenpubliek. “Dankzij de steun van Girteka bereikt de Kurėnas niet alleen veilig Amsterdam, maar draagt het schip ook een bredere boodschap van culturele samenwerking in Europa uit”, aldus kapitein Romualdas Adomavičius.

Sail Amsterdam

Sail Amsterdam wordt eens in de vijf jaar georganiseerd en trekt miljoenen bezoekers. Historische schepen, replica’s en moderne vaartuigen vormen samen een vloot die de hoofdstad voor enkele dagen tot maritiem middelpunt van de wereld maakt.

×