Clicky

dinsdag 20 mei 2025 - 22:12 uur
Home Blog

Tientallen vrachtwagens met hulpgoederen toegelaten tot Gaza

TEL AVIV – Israël meldt dat dinsdag 93 vrachtwagens van de Verenigde Naties zijn toegelaten tot de Gazastrook. De wagens vervoerden humanitaire hulp, waaronder meel voor bakkerijen, babyvoeding, medische apparatuur en medicijnen.

Israël staat sinds maandag de levering van een “basishoeveelheid voedsel” aan het Palestijnse gebied toe. Op die dag werden vijf vrachtwagens doorgelaten. De hulpverlening lag sinds 2 maart stil vanwege een Israëlische blokkade, wat heeft geleid tot ernstige voedseltekorten en een dreigende hongersnood. Volgens hulporganisaties zijn er al mensen overleden door ondervoeding.

Tijdens een eerder staakt-het-vuren dit jaar reden dagelijks tot zeshonderd vrachtwagens met hulpgoederen Gaza binnen. Hulporganisaties hopen dat de versoepeling van de blokkade het begin is van een structurele verbetering van de humanitaire situatie.

Akkoord over cao in streekvervoer: ruim 6 procent meer loon

Man en vrouw schudden handen
Foto: freepik

UTRECHT – Vakbonden FNV Streekvervoer en CNV hebben met werkgevers een akkoord bereikt over een nieuwe cao in het streekvervoer. De lonen van werknemers gaan met 6,5 procent omhoog, meldt FNV dinsdagavond.

De nieuwe cao gaat in met terugwerkende kracht op 1 april dit jaar. Per die datum worden de lonen verhoogd met 1,5 procent, per 1 oktober volgt een verhoging van 3 procent en per 1 april volgend jaar komt daar nog eens 2 procent bij. De cao loopt tot 30 juni volgend jaar.

Naast de lonen stijgen ook de premies, vergoedingen en toeslagen telkens mee met de genoemde percentages. FNV spreekt daarmee van “niet alleen stevige structurele loonsverhoging, maar ook een verhoging van de totale arbeidsvoorwaarden”.

Naast naar het loon is ook gekeken naar roosters en werktijden. Zo komt er na elke late dienst een rustperiode van minimaal 12 uur en wordt overwerk voor parttimers beter betaald, aldus FNV.

Het akkoord moet nog worden voorgelegd aan leden van de bonden.

NAVO wil dat Nederland 16 tot 19 miljard meer in defensie steekt

DEN HAAG – De NAVO vraagt Nederland om minstens 16 tot 19 miljard euro extra in defensie te steken. Nederland komt dan uit op 3,5 procent van het bruto binnenlands product (bbp), schrijft defensieminister Ruben Brekelmans (VVD) aan de Tweede Kamer. De forse verhoging is volgens het bondgenootschap nodig om de verdediging van de alliantie op peil te houden. Het is nog wel aan het kabinet om erover te beslissen.

De militaire planners van de NAVO hebben berekend wat er nodig is om de alliantie ook in de toekomst veilig te houden, in het licht van bijvoorbeeld de toegenomen dreiging van Rusland. Ieder NAVO-land moet aan de verdediging bijdragen en het bondgenootschap houdt lidstaten voor hoe sterk hun krijgsmacht daarvoor zou moeten zijn. Veel Europese landen hebben hun defensie decennialang ingekrompen en verwaarloosd.

NAVO-chef Mark Rutte pleit al langer voor het flink opschroeven van de NAVO-norm voor de defensie-uitgaven van de lidstaten. Sinds elf jaar staat die op 2 procent van het bbp. Sinds kort voldoet Nederland daaraan. Op de top in Den Haag wil Rutte de norm verhogen naar 3,5 procent, met daarbovenop nog 1,5 procent voor ondersteunende uitgaven voor bijvoorbeeld infrastructuur die ook defensie ten goede komen. Samen is dat 5 procent, de eis die de Amerikaanse president Trump heeft gesteld. De VS zouden volgens Trump hun bondgenoten anders weleens niet langer kunnen beschermen.

NAVO-landen moeten volgens de alliantie vooral extra investeren in luchtverdediging, in artillerie en in ondersteunende zaken zoals grote transportvliegtuigen. Ze kunnen daarvoor wel een paar jaar de tijd nemen, al is die tijd met een Rusland op voet van oorlog wel korter dan vroeger.

Nederland besteedt dit jaar zo’n 22 miljard euro aan defensie, maar zou binnen een paar jaar richting de 40 miljard moeten. Dat komt ook door een inhaalslag. Nederland voldoet nog altijd niet aan de vorige NAVO-wensen. Overigens zijn er ook defensie-uitgaven die niet meetellen. Als Nederland 3,5 procent zou uitgeven, moet het daarbovenop bijvoorbeeld de Antillen nog beschermen en bondgenoten helpen als ze de Vlissingse haven willen gebruiken.

Om aan de wensen te voldoen zijn ook 17.000 tot 18.000 extra werknemers nodig. De krappe arbeidsmarkt maakt dat moeilijk.

De regeringspartijen toonden zich tot dusver verdeeld over een forse verhoging. PVV en BBB voelen er weinig voor. Maar Nederland kan, zeker als gastland van de top, ook moeilijk achterblijven, klinkt het onder meer bij Brekelmans’ VVD. NSC draait ook bij.

Van Opdorp Transport neemt eerste elektrische Scania trekker in gebruik

SAS VAN GENT – Van Opdorp Transport uit Sas van Gent heeft een nieuwe mijlpaal bereikt in haar bijna honderdjarige geschiedenis. Het familiebedrijf, dat in 1927 begon met paard en wagen, zet nu een grote stap richting duurzame mobiliteit met de ingebruikname van haar eerste volledig elektrische Scania trekker. Deze primeur markeert niet alleen een technologische vooruitgang, maar onderstreept ook de toewijding van het bedrijf aan maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Stap richting een duurzame toekomst

De nieuwe elektrische trekker wordt ingezet op een voorlaadtraject voor Dow, een strategische klant op slechts 15 kilometer afstand van de thuisbasis in Sas van Gent. De korte afstand en de mogelijkheid tot laden op het eigen terrein maken dit traject ideaal om ervaring op te doen met elektrisch rijden.

“We geloven dat deze stap niet alleen bijdraagt aan een schonere toekomst, maar ook aan waardevolle kennisopbouw binnen onze organisatie,” vertelt Manon van Opdorp, directeur-eigenaar en vierde generatie in het familiebedrijf. “Het initiatief komt volledig uit eigen beweging. Tijdens een 4STAR-event ontstond het idee, dat we samen hebben uitgewerkt tot een volwaardige business case. Niet opgelegd, maar geboren uit oprechte motivatie en ondernemerszin.”

Mens en techniek in balans

Bij Van Opdorp Transport staat de mens centraal, ook bij grotere investeringen. Hoewel de keuze voor voertuigen gebaseerd is op een gedegen Total Cost of Ownership (TCO)-analyse, wordt de mening van chauffeurs wel degelijk meegenomen. “Een tevreden chauffeur die rijdt op een truck waar hij of zij blij van wordt, presteert aantoonbaar beter – ook qua verbruik en inzetbaarheid. Succesvol ondernemen doe je samen,” aldus Van Opdorp.

Die betrokkenheid gaat ver: Manon haalde onlangs zelf haar groot rijbewijs speciaal voor deze nieuwe e-truck. “Als het past in de planning wil ik bij de aflevering graag de Scania zelf ons terrein oprijden. Later hoop ik ook mijn CE-rijbewijs te hebben, zodat ik de truck als combinatie bij de klant kan presenteren. Dat lijkt me fantastisch.”

Duurzaam ondernemen zit in het DNA

De keuze voor zero-emissie transport staat niet op zichzelf. Van Opdorp Transport investeert al langer in verduurzaming. Zo is vorig jaar het volledige dak van het bedrijfspand voorzien van zonnepanelen. Deze worden niet alleen gebruikt voor de laadinfrastructuur, maar leveren ook stroom voor de energie-intensieve tankcleaningactiviteiten op het terrein. Daarnaast wordt in samenwerking met klanten gebruik gemaakt van de hernieuwbare brandstof HVO.

Van Opdorp: “We hebben een jong team en veel medewerkers met jonge kinderen. Dan voel je extra sterk de verantwoordelijkheid om je steentje bij te dragen aan een betere wereld. Als familiebedrijf vinden we het belangrijk om de volgende generatie iets moois na te laten.”

Vertrouwen, relaties en traditie

De Scania BEV (Battery Electric Vehicle) werd geleverd via AST Zeeland, met wie Van Opdorp een bijzondere band onderhoudt. De huidige directeur Rudy Crabbe werkte al met de vader van Manon samen en ondanks dat het merk jarenlang niet in het wagenpark voorkwam, bleef het contact bestaan. Zeven jaar geleden werd de samenwerking opnieuw aangehaald dankzij een chauffeur die groot Scania-liefhebber was.

“Dat is de kracht van familiebedrijven: lange relaties, gebaseerd op wederzijds vertrouwen en respect,” zegt Van Opdorp. “Net zoals we dat met klanten en medewerkers nastreven, doen we dat ook met onze leveranciers. Het voelt bijna alsof mijn vader, die inmiddels is overleden, van boven meekijkt en glimlacht bij deze nieuwe stap.”

Duurzame samenwerking met de industrie

“Dow is verheugd om samen te werken met toonaangevende bedrijven zoals Scania en Van Opdorp om de uitstoot te verminderen en de eerste inzet van een e-truck op onze locatie in Terneuzen aan te kondigen,” zegt Peter van Egerschot, Dow Senior Logistics Director. “Dit gezamenlijke pilotproject heeft als doel om alle Tank-to-Wheel emissies, dit zijn emissies die door een voertuig tijdens het gebruik worden geproduceerd, van bijna 1.000 transporten per jaar in de regio Zeeland te elimineren. Deze samenwerking biedt niet alleen kansen voor onze eigen decarbonisatie, maar stelt ook onze klanten in staat hun broeikasgasemissies te verminderen.”

Een toekomst vol ambitie

Met zo’n 100 medewerkers en dagelijks circa 90 voertuigen op de weg, is Van Opdorp Transport een toonaangevende speler in de logistiek binnen de Benelux, Duitsland en Frankrijk. De nieuwe elektrische truck vormt het begin van een bredere strategie waarin duurzaamheid, innovatie en mensgerichtheid hand in hand gaan.

“We zijn trots op deze mijlpaal,” besluit Manon van Opdorp. “Maar dit is pas het begin. We blijven investeren in technologie, maar vooral ook in mensen. Want de combinatie van kennis, kunde en passie maakt ons sterk.”

Toolstation kiest GXO als logistieke partner in Nederland

EINDHOVEN – GXO Logistics, ’s werelds grootste pure-play logistieke dienstverlener, gaat in Nederland samenwerken met Toolstation, een toonaangevende leverancier van bouwmaterialen en gereedschap voor vakmensen en doe-het-zelvers. Voor Toolstation, één van de snelst groeiende bedrijven in Europa, is het de eerste keer dat het activiteiten in Nederland uitbesteedt. De samenwerking benadrukt hoe GXO in staat is om naadloos operationele activiteiten over te nemen en op te schalen.

“Wij zijn trots dat Toolstation ons het vertrouwen geeft om de logistieke activiteiten in Nederland voor onze rekening te nemen,” zegt Willem Veekens, Managing Director van GXO in België, Nederland en Nordics. “Onze expertise en prominente aanwezigheid in de regio laten ons toe om onze technologieën en talentvolle medewerkers in te zetten en zo voor Toolstation processen te optimaliseren, kwaliteit te waarborgen en vooral de klantbeleving te versterken.”

GXO verwelkomt ruim 100 medewerkers van Toolstation in twee bestaande magazijnen in Bleiswijk, samen goed voor meer dan 30.000 vierkante meter. De site biedt onderdak aan een assortiment van ruim 15.000 producten en ondersteunt de snelgroeiende klantenportefeuille van Toolstation. GXO zal technologieën inzetten zoals handheld scanners en een geautomatiseerde dozenbouwer om de toeleveringsketen van Toolstation verder te optimaliseren en de levertijden in te korten.

Darrin Murray, Managing Director van Toolstation Benelux vertelt: “We hebben bewust gekozen voor GXO als onze logistieke partner. In deze fase van onze bedrijfsgroei moeten we de focus leggen op onze kernactiviteiten en investeren in een partij die logistiek écht in de vingers heeft. Hun bewezen expertise, innovatieve aanpak en vermogen om met ons mee te groeien, maken van GXO de ideale partner. Samen bouwen we aan een wendbare en toekomstbestendige toeleveringsketen.”

GXO is in heel Europa een vertrouwde logistieke partner voor bouw- & doe-het-zelfbedrijven. De logistieke dienstverlener ondersteunt bij omnichannel fulfilment en retourlogistiek, met snelle en betrouwbare levering via fysieke winkels, e-commerce en direct-to-consumer kanalen. Ook het verwerken van grote en zware goederen behoort tot de mogelijkheden.

VK schort onderhandelingen over handelsdeal met Israël op om Gaza

LONDEN – Het Verenigd Koninkrijk stopt voorlopig met onderhandelingen over een handelsakkoord met Israël en ontbiedt de ambassadeur. De regering is boos over de intensere militaire aanvallen en het tegenhouden van hulpgoederen in Gaza, zei minister David Lammy van Buitenlandse Zaken in het parlement.

Het Verenigd Koninkrijk heeft het recht van Israël om zichzelf te verdedigen altijd gesteund na de aanvallen van 7 oktober 2023, zei minister Lammy. Ook riep hij Hamas opnieuw op om de gijzelaars die nog worden vastgehouden onmiddellijk vrij te laten. Toch vindt hij dat de Israëlische militaire reactie veel te ver gaat, en bovendien niet helpt.

De Britse regering heeft de Israëlische ambassadeur ontboden om te laten weten dat Londen eist dat de blokkade van hulpgoederen wordt opgeheven en het recente militaire offensief in Gaza wordt gestaakt. Gebeurt dat niet, dan volgen volgens Lammy meer maatregelen.

‘Het is extremisme’

“Ik zeg nu tegen de bevolking van Israël: wij willen, ik wil, een sterkere vriendschap met u gebaseerd op gedeelde waarden, met bloeiende banden tussen de volkeren en samenlevingen.” Lammy zei Israël te willen steunen op veiligheidsgebied, tegen de dreiging van Iran en in de strijd tegen terrorisme en antisemitisme. “Maar de manier waarop de oorlog in Gaza gevoerd wordt, schaadt onze relatie met uw regering.”

Lammy uitte zijn woede over uitspraken van de Israëlische radicaal-rechtse minister Bezalel Smotrich, die zei dat de Israëlische krijgsmacht bezig is met een zuivering van Gaza. “We moeten benoemen wat dit is: het is extremisme. Het is gevaarlijk, het is afschrikwekkend, het is wanstaltig en ik veroordeel het in de sterkst mogelijke bewoordingen.”

Lammy kondigde ook sancties aan tegen een aantal kolonisten. Hij pleitte voor een tweestatenoplossing.

Motorrijder om het leven gekomen na aanrijding met vrachtwagen op N201

Foto: VLN Nieuws

UITHOORN – Op de N201 bij Uithoorn is dinsdagmiddag een persoon om het leven gekomen. Door nog onbekende oorzaak werd een motorrijder aangereden door een vrachtwagen.

De 22-jarige motorrijder raakte daarbij zwaargewond en moest gereanimeerd worden. Alle hulp kwam te laat, het slachtoffer overleed ter plekke.

Door het ongeval is de weg volledig afgesloten tussen Uithoorn, Amstelveen en Amstelhoek.

De politie doet uitgebreid sporenonderzoek. De oorzaak van het ongeval is nog onbekend.

Politie deelt nog een foto van vermiste kinderen Jeffrey en Emma [+foto]

GRONINGEN – De politie heeft een extra foto gedeeld van de vermiste Jeffrey (10) en Emma (8).

De politie hoopt op informatie over waar de kinderen nu kunnen zijn.

Er wordt benadrukt dat zij op de foto andere kleding dragen dan toen ze door hun vader werden meegenomen.

Wilders denkt aan nieuwe migratiemaatregelen, onduidelijk welke

DEN HAAG – Geert Wilders is van plan om in de coalitie nieuwe migratiemaatregelen voor te stellen, maar maakt tegenover journalisten niet duidelijk welke. Daardoor is ook niet vast te stellen of het coalitieakkoord hiervoor inderdaad moet worden opengebroken, zoals de PVV-leider zegt.

Tijdens het wekelijkse fractieoverleg heeft Wilders ook aangegeven dat hij opnieuw wil onderhandelen over afspraken op migratie.

De aanleiding zijn cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) die De Telegraaf maandag aanhaalde. Die lieten zien dat er sinds april vorig jaar per saldo 130.000 migranten bij zijn gekomen.

“De cijfers wijzen heel erg ook op arbeidsmigratie. Maar zoals u weet blijven mensen die om asielreden komen hier vele malen langer”, aldus Wilders, die eraan toevoegt dat asielmigranten de staatskas volgens hem ook meer kosten. Daarom heeft hij vooral voorstellen om de asielmigratie in te dammen.

Pensioenplan NSC verworpen door Tweede Kamer

DEN HAAG – De stemming over het pensioenplan van Nieuw Sociaal Contract eindigde met 73 stemmen tegen en 72 voor. Het plan is daarmee verworpen. Het voorstel van NSC samen met PVV, BBB en SP regelt dat pensioendeelnemers inspraak krijgen over de overgang naar het nieuwe stelsel. De steun van Partij voor de Dieren en Forum voor Democratie was niet genoeg om een meerderheid te halen.

Het wetsvoorstel waar het pensioenplan aan was verbonden, dat regelt dat pensioenfondsen een jaar extra krijgen om de overgang naar het nieuwe stelsel te regelen, is wel aangenomen. Voor die wet stemden SP, GroenLinks-PvdA, Partij voor de Dieren, DENK, Volt, D66, ChristenUnie, SGP, CDA, VVD en JA21. Daarmee lijkt een meerderheid in de senaat er ook te komen.

Regeringspartijen NSC, BBB en PVV stemden dus tegen de wet van NSC-minister Eddy van Hijum (Sociale Zaken). De minister heeft benadrukt dat de langere transitieperiode belangrijk is voor en goede overgang naar het nieuwe stelsel.

Van Hijum had het inspraakplan van onder meer zijn eigen partij expliciet ontraden. Het zou leiden tot uitvoeringsproblemen, vertraging en hogere kosten bij de pensioentransitie. Een groot deel van de pensioenfondsen is al volop bezig met de overgang. Veel van dat werk zou opnieuw moeten, waarschuwde Van Hijum.

Het nieuwe pensioenstelsel is tot stand gekomen na jarenlang intensief overleg tussen vakbonden, werkgevers en overheid. De parlementaire behandeling nam vele tientallen uren vergadertijd in beslag, voordat de pensioenwet uiteindelijk in 2023 door de Tweede en Eerste Kamer werd aangenomen.

Franse hogesnelheidstrein ontruimd om door storm verzakt spoor [+video]

TONNEINS – Honderden passagiers van een Franse TGV zijn in de nacht van maandag op dinsdag geëvacueerd om een zware storm. Er was zoveel regen gevallen dat de grond onder het spoor was verzakt en de rails losraakten.

De hogesnelheidstrein was onderweg van Toulouse naar Parijs toen die ter hoogte van het dorp Tonneins moest stoppen. Brandweer, politie en vrijwilligers rukten uit om de ruim vijfhonderd inzittenden met bussen te evacueren. Volgens de burgemeester van Tonneins, Dante Rinaudo, zijn de passagiers “ternauwernood aan een ramp ontsnapt”.

De storm heeft voor veel overlast gezorgd in het zuiden van Frankrijk. Huizen en kelders in het departement Lot-et-Garonne zijn ondergelopen door “lawines aan water”, aldus Rinaudo. Het treinverkeer tussen Agen en Marmande ligt volgens spoorbeheerder SNCF “zeker enkele dagen” stil.

Ook in het zuidoostelijke Var, tussen Marseille en Nice, staan de straten blank. Een persoon kwam daar om het leven.

Duitsland: praat over NAVO-behoeften en niet over 5 procent

BRUSSEL – De Duitse minister Boris Pistorius (Defensie) praat liever over het voldoen aan de militaire behoeften van de NAVO in Europa, dan over het bereiken van 5 procent van de omvang van de economie aan defensie-uitgaven. Dat eerste is “veel belangrijker en duur genoeg”, zei hij voor het begin van een vergadering van de EU-ministers van Defensie.

Militaire planners van de NAVO hebben vastgesteld wat ieder NAVO-land aan militaire slagkracht moet leveren om het bondgenootschap te kunnen verdedigen. Het benodigde materieel en personeel zou landen ongeveer 3,5 procent van hun bruto binnenlands product (bbp) kosten, zeggen NAVO-bronnen.

Pistorius wil daaraan voldoen door het defensiebudget ieder jaar met 0,2 procent van het bbp te verhogen, liet hij in Brussel weten. In 2032 komt Duitsland dan uit op 3,5 procent. Dat is ook het tijdpad waarop NAVO-chef Mark Rutte mikt, verklapte premier Dick Schoof eerder.

NAVO-norm

“Als we dat doen in de tijd die we ervoor krijgen, dan is het op elke manier beter en waardevoller dan alleen maar praten over 3,5, 4 of 5 procent”, zei Pistorius.

Op de NAVO-top volgende maand in Den Haag moet een nieuwe NAVO-norm worden vastgesteld. Rutte stelt voor toe te groeien naar 5 procent. Daarvan moet 3,5 procent aan defensie worden besteed en 1,5 procent aan ondersteunende zaken, zoals infrastructuur die de veiligheid ten goede komt. De huidige norm ligt op 2 procent.

Pistorius “weet zeker dat we niet alles kunnen doen met 3 procent”, zei hij. “Maar laten we beginnen met het aanvullen van de NAVO-behoeften.”

DNB: betaalmarkt te afhankelijk van niet-Europese aanbieders

AMSTERDAM – De Nederlandsche Bank (DNB) maakt zich steeds meer zorgen over de afhankelijkheid van niet-Europese bedrijven, bijvoorbeeld als het gaat om het betaalverkeer in Europa. “De achterkant van betaalpassen wordt volledig door twee Amerikaanse aanbieders verzorgd die meer dan 60 procent van de Europese betaalmarkt in handen hebben”, aldus DNB-president Klaas Knot.

“Nu gaan wij er gewoon vanuit dat die bedrijven een commercieel belang hebben om dat zo te laten en om goede dienstverlening aan ons te leveren”, stelt Knot voorop tijdens een persconferentie. “Maar je gaat je afvragen: is dat wel een gezonde afhankelijkheid? Of zouden we toch niet eens met een Europees alternatief daarvoor moeten komen?”

Datzelfde geldt voor clouddiensten. Nederlandse financiële instellingen zoals banken, maar ook het bedrijfsleven en de overheid zijn voor specifieke en belangrijke diensten grotendeels afhankelijk van Amerikaanse clouddienstaanbieders Amazon, Google en Microsoft. De IT van DNB zelf wordt ook voor een belangrijk deel verzorgd door “niet-Europese aanbieders”, zegt Knot.

Machtsmiddel

De afhankelijkheid van Amerikaanse en andere niet-Europese digitale dienstverleners kan gezien de geopolitieke spanningen mogelijk worden ingezet als machtsmiddel, denkt DNB. Ook is er een verhoogde cyberdreiging voor de financiële sector, met name door meer aanvallen op belangrijke infrastructuur, zoals in de energie- en telecomsector.

“Je wilt niet nodeloos paniek gaan zaaien, maar ik vind wel dat je nu gedwongen bent om over dingen na te denken waar we tachtig jaar lang nooit over nadachten”, aldus Knot. Er zijn wel Europese alternatieven beschikbaar voor specifieke onderdelen van de digitale dienstverlening, maar een volledig pakket wordt slechts door een paar Amerikaanse dienstverleners aangeboden.

DNB wijst er in een dinsdag verschenen rapport ook op dat geopolitieke spanningen de effectiviteit van internationale organisaties, zoals het Internationaal Monetair Fonds (IMF), verzwakken. Er is sprake van een “verharding van de onderlinge verhoudingen”, waardoor het binnen die samenwerkingsverbanden moeilijker wordt om tot consensus te komen. Knot benadrukt wel dat de Verenigde Staten “geen enkel voornemen” hebben om zich terug te trekken uit het IMF.

Vrachtwagenchauffeur overlijdt nadat hij vrachtwagen aan de onderzijde wil inspecteren

Foto: Adobe Stock

WENEN – In het Oostenrijkse Wenen-Simmering is maandagavond een 61-jarige vrachtwagenchauffeur om het leven gekomen bij een tragisch arbeidsongeval. De man had zijn vrachtwagen op een bedrijfsterrein geparkeerd en was onder het voertuig gekropen om de onderzijde te inspecteren, toen hij dodelijk bekneld raakte.

Volgens de politie zakte de vrachtwagen plotseling en om nog onbekende reden abrupt naar beneden. De chauffeur werd daarbij fataal verwond.

De brandweer van Wenen wist het slachtoffer met behulp van een hydraulische pomp te bevrijden. Een ter plaatse gekomen spoedarts van de ambulancedienst kon enkel nog de dood van de man constateren.

Uit nader onderzoek blijkt dat kort voor het incident een onderdeel van het voertuig in een werkplaats was vervangen. De truck is op last van het Openbaar Ministerie in beslag genomen voor technisch onderzoek. Ook de Arbeidsinspectie is inmiddels bij het onderzoek betrokken.

De precieze oorzaak van het ongeval wordt nog onderzocht.

VS roepen landen op om ook uit de WHO te stappen

WASHINGTON – De Verenigde Staten hebben andere landen opgeroepen om hun voorbeeld te volgen en uit de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) te stappen.Gezondheidsminister Robert F.  omschreef het VN-agentschap als “stervende” en zei in gesprek te zijn met gelijkgestemde landen over een mogelijke nieuwe gezondheidsinstantie.

De Amerikaanse president Donald Trump trok zijn land op de eerste dag van zijn tweede ambtstermijn terug uit de WHO. Hij stelde dat de instantie corrupt zou zijn en China zou helpen met het verdoezelen van de oorsprong van de coronapandemie. Ook klaagde Trump dat de VS veel meer geld betaalden aan de WHO dan China.

China kondigde dinsdag, de dag van de jaarlijkse WHO-vergadering in Genève, juist aan meer geld te investeren in de VN-organisatie. Beijing gaat in de komende vijf jaar in totaal 445 miljoen euro extra betalen. China zegt daarmee de WHO te willen steunen, “nu de wereld wordt geconfronteerd met de gevolgen van machtspolitiek”.

×