WIESBADEN – Het is voor bedrijven in Duitsland een stuk lastiger geworden om hun goederen te verkopen in de Verenigde Staten. Dat komt door de hoge Amerikaanse importheffingen op Europese producten, waaronder Duitse auto’s. Hoewel de VS nog altijd de belangrijkste exportmarkt voor Duitsland zijn, nam de uitvoer naar de VS in juli voor de vierde maand op rij af.
De grootste economie van de Europese Unie verkocht 14,1 procent minder aan de VS in vergelijking met dezelfde maand vorig jaar, meldt het Duitse federale statistiekbureau Destatis. Ten opzichte van juni daalde de export naar de VS met 7,9 procent. De uitvoer naar de VS daalde daarmee tot het laagste niveau sinds december 2021.
In totaal werd in juli voor ruim 130 miljard euro aan Duitse goederen naar het buitenland geëxporteerd. Dat was 0,6 procent minder dan in juni van dit jaar. Vergeleken met dezelfde maand vorig jaar steeg de Duitse export met 1,4 procent. De uitvoer naar China daalde met 7,3 procent ten opzichte van een maand eerder.
De import daalde 0,1 procent op maandbasis en steeg 4,3 procent op jaarbasis. Het Duitse handelsoverschot nam af tot 14,7 miljard euro, van 14,9 miljard euro in juni.
De brancheorganisatie BGA, die de Duitse exporteurs vertegenwoordigt, noemde de handelsdeal tussen de VS en de Europese Unie eerder al een “pijnlijk compromis” en voor veel bedrijven een “existentiële bedreiging”. De VS en de EU bereikten eind juli een akkoord over een algemene Amerikaanse importheffing van 15 procent op de meeste goederen uit de EU.
Ondanks de dalende export nam de Duitse industriële productie in juli met 1,3 procent toe ten opzichte van de voorgaande maand, meldde Destatis. Dat is de eerste stijging sinds maart dit jaar. Die cijfers suggereren een goede start van het derde kwartaal voor fabrikanten en houden volgens ING-econoom Carsten Brzeski de hoop op een herstel van de Duitse industrie levend.
Brzeski verwacht in de komende maanden wel meer te zien van de negatieve impact van de Amerikaanse heffingen op de export. Met name de ‘Mittelstand’, de kleine en middelgrote bedrijven die het hart vormen van de Duitse economie, zou volgens de ING-econoom slachtoffer kunnen worden van de tarieven, aangezien ze meer moeite zullen hebben met het verplaatsen van productie dan grote bedrijven.