GENÈVE – Meer dan 70 procent van de wegvervoerders wereldwijd maakt zich zorgen over de verduurzaming van de sector. In Europa loopt dit zelfs op tot boven de 80 procent. Dat blijkt uit de eerste Green Compact-enquête van de internationale wegtransportorganisatie IRU.
De nieuwe jaarlijkse enquête peilde de verwachtingen, zorgen en investeringsplannen van wegtransportbedrijven in Australië, Centraal-Azië, Europa, Mexico en Turkije. Van de deelnemers is 86 procent een mkb-bedrijf.
Uit het onderzoek blijkt dat vervoerders zich wel degelijk committeren aan CO₂-reductie, onder meer door efficiënter te werken en plannen te maken voor investeringen in alternatieve brandstoffen. Toch blijven hoge voertuig- en energiekosten, beperkte infrastructuur en ingewikkelde regelgeving grote obstakels.
“De wegtransportsector is vastbesloten om klimaatneutraal te worden, maar dit onderzoek toont aan dat de meeste vervoerders moeite hebben om regelgeving en marktverwachtingen te rijmen met de hoge investeringskosten en het gebrek aan infrastructuur,” zegt IRU-secretaris-generaal Umberto de Pretto.
Volgens De Pretto komt de energietransitie vooral voor het mkb – goed voor 85 procent van de sector wereldwijd – in gevaar als de kosten en de gebrekkige infrastructuur niet worden aangepakt. “Dan wordt het voor veel bedrijven simpelweg onmogelijk om voertuigen op alternatieve brandstoffen te kopen en te exploiteren.”
Naast de hoge aanschaf- en energiekosten speelt ook de markt een remmende rol. Veel opdrachtgevers zijn niet bereid hogere transportprijzen te betalen om de extra kosten te dekken. Zo gaf 67 procent van de vervoerders in Australië en 58 procent in Europa dit aan.
Ook praktische omstandigheden vormen een belemmering. In Turkije meldt 70 procent van de bedrijven problemen bij het installeren van laadpunten op depots, terwijl in Centraal-Azië de helft van de vervoerders moeite heeft om überhaupt vrachtwagens op alternatieve brandstoffen te verkrijgen. In Europa klaagt 60 procent over het gebrek aan publieke laad- en tankinfrastructuur.
Daarom verwacht 90 procent van de respondenten in de toekomst nog steeds nieuwe dieseltrucks te kopen. Waar het gaat om alternatieven, zien vervoerders de meeste kansen in biobrandstoffen, gevolgd door elektrische voertuigen.
De Pretto: “Zonder de juiste randvoorwaarden kunnen miljoenen wegvervoerders wereldwijd simpelweg niet overstappen. Overheden moeten nu handelen door investeringsprikkels te bieden, risico’s te verlagen en de infrastructuur te verbeteren. Alleen zo kan de sector effectief verduurzamen en tegelijk de vitale transportdiensten blijven leveren.”
Het volledige rapport telt 90 pagina’s en gaat naast investeringsplannen ook in op efficiëntiemaatregelen voor chauffeurs, voertuigen en logistieke netwerken, evenals collectief personenvervoer.