Clicky

vrijdag 11 juli 2025 - 19:09 uur

HomeTRANSPORTNIEUWSWegvervoerStrengere aanpak AdBlue-fraude op komst

Strengere aanpak AdBlue-fraude op komst

DEN HAAG – Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat werkt aan strengere regels om fraude met AdBlue in vrachtauto’s beter te kunnen aanpakken. Volgens Transport en Logistiek Nederland (TLN) biedt de huidige wet onvoldoende mogelijkheden om op te treden tegen trucks met een defect of gemanipuleerd emissiesysteem, zoals het SCR-systeem. Een wetswijziging moet daar verandering in brengen.

Veel moderne dieselvrachtwagens zijn uitgerust met een zogenoemd SCR-katalysatorsysteem dat stikstofoxiden (NOx) uit de uitlaatgassen vermindert. Dit gebeurt door het inspuiten van AdBlue, een speciale vloeistof die de schadelijke NOx omzet in onschadelijke stikstof en waterdamp. Het gebruik van AdBlue is verplicht volgens Europese wetgeving, en knoeien met dit systeem is verboden.

Fraude eenvoudig, schade groot

Toch komt fraude met AdBlue regelmatig voor. Met zogenaamde ‘AdBlue-killers’, die eenvoudig te verkrijgen zijn, kan het systeem worden omzeild. Uit onderzoek van Panteia blijkt dat dit bij 2 tot 4 procent van de vrachtwagens gebeurt. Hoewel dat misschien niet veel lijkt, is de milieuschade aanzienlijk. Volgens het onderzoek zorgt deze fraude voor 19 procent méér stikstofuitstoot door vrachtverkeer in heel Nederland.

De voordelen voor de fraudeurs zijn duidelijk: lagere kosten, minder onderhoud en geen AdBlue meer hoeven bijvullen. Maar TLN wijst erop dat dit leidt tot oneerlijke concurrentie en schadelijke milieueffecten.

Meer controles op komst

Omdat de wetgeving momenteel onvoldoende handvatten biedt, wordt er nauwelijks gecontroleerd op AdBlue-fraude. De nieuwe regels moeten dat veranderen. Inspectiediensten zoals de ILT en de politie krijgen straks de bevoegdheid om op te treden tegen voertuigen met een defect of gemanipuleerd emissiesysteem. Zowel de chauffeur als de eigenaar van het voertuig kunnen daarbij worden bestraft. Ook het niet tijdig bijvullen van AdBlue kan gevolgen krijgen.

Transportbedrijven kunnen bovendien rekenen op strengere controles. Zo moeten zij mogelijk kunnen aantonen dat AdBlue correct wordt gebruikt.

TLN: Steun voor aanpak, zorgen over onschuldige bedrijven

TLN steunt het plan om AdBlue-fraude harder aan te pakken. Tegelijkertijd waarschuwt de brancheorganisatie dat bedrijven die zich wél aan de regels houden, niet onnodig mogen worden belast met extra controles of kosten. TLN zal deze zorgen ook inbrengen tijdens de internetconsultatie, die tot 15 augustus openstaat.

Bedrijven die zelf willen reageren op het wetsvoorstel kunnen dit doen via de internetconsultatie op de website van de Rijksoverheid.

MEER NIEUWS