DEN HAAG – Vanaf 1 juli 2025 kunnen taxichauffeurs hun taxivervoergegevens automatisch en direct doorgeven aan de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) via de Centrale Database Taxivervoer (CDT). Dit maakt het toezicht op onder andere de arbeids- en rusttijden makkelijker.
Er geldt een overgangsperiode tot 1 januari 2028. In die tijd kunnen taxiondernemers zelf kiezen of ze de CDT gebruiken of blijven werken met de Boordcomputer Taxi (BCT). Na 1 januari 2028 is het verplicht om taxivervoer alleen nog via de CDT uit te voeren.
Voorbereiding overstap CDT
Met de inwerkingtreding kan de taxisector zich voorbereiden op de overstap naar de CDT. Taxiondernemers kunnen overstappen op de CDT door hun rit- en chauffeursgegevens digitaal aan te leveren. Om informatie over taxivervoer te leveren, moet gebruik worden gemaakt van een apparaat of app die voldoet aan de wettelijke vereisten en die is aangesloten op de CDT. De taxiondernemer mag zelf een apparaat of app ontwikkelen, maar kan ook kiezen voor een tool ontwikkeld door een van de erkende ICT-dienstverleners.
Toezicht ILT
Tijdens de overgangsperiode is er een overlap tussen het gebruik van de BCT en de CDT. De regels voor arbeids- en rusttijden en de registratieplicht blijven voor iedereen gelden. De ILT gebruikt de taxi toezicht tool (analysesoftware) in de CDT om haar toezichtstaken uit te voeren.
Carol, waarnemend vakgroepcoördinator personenvervoer: “Aan onze inspecties verandert niets met de komst van de CDT. Voor ons is de CDT gewoon een nieuw middel om taxichauffeurs te inspecteren. Dankzij de CDT hebben we de informatie wel sneller voorhanden en kunnen wij beter informatiegericht en risicogestuurd werken. Hierdoor kunnen we ons bijvoorbeeld beter richten op taxiondernemingen en -chauffeurs die zich niet aan de regels houden.”
Met de invoering van de CDT krijgen zowel de inspectie als de taxibranche een systeem waar al langer op wordt gewacht. De ILT-inspecteurs krijgen met de CDT real-time inzicht in de gegevens en hoeven bij controles geen data meer uit de BCT te halen. Dit maakt controles sneller, efficiënter en minder belastend voor chauffeurs.
Bovendien wordt de administratieve druk voor taxiondernemingen minder dankzij de automatische gegevensuitwisseling. De CDT sluit goed aan bij de ambitie van de ILT om informatiegedreven en risicogestuurd te werken.