DEN HAAG – Vanaf dinsdag 13 mei kunnen bedrijven opnieuw subsidie aanvragen via de Subsidieregeling Publieke Laadinfrastructuur zwaar vervoer (SPuLa). Met een beschikbaar budget van 15 miljoen euro moet de regeling de uitbreiding van publiek toegankelijke laadlocaties voor zwaar wegvervoer in Nederland verder versnellen.
De SPuLa-regeling werd voor het eerst opengesteld op 1 oktober 2024 en bleek direct succesvol. Er kwamen veel aanvragen binnen, verspreid over het hele land. Inmiddels is er voor meer dan 200 publieke (snel)laadstations subsidie toegekend, wat een aanzienlijke bijdrage levert aan de verduurzaming van het vrachtvervoer.
Met de heropening kunnen bedrijven opnieuw gebruikmaken van de regeling om laadlocaties voor elektrische vrachtwagens te realiseren. Hiermee draagt de overheid bij aan het behalen van de klimaatdoelen en een betere luchtkwaliteit in Nederland.
Ook andere subsidieregelingen geopend
Naast de SPuLa-regeling zijn ook de SPriLa- en SWiM-regelingen momenteel opengesteld.
SPriLa (Subsidieregeling Private Laadinfrastructuur bij bedrijven) ondersteunt bedrijven bij het aanleggen van laadpunten op eigen terrein, onder andere voor elektrische vrachtauto’s, taxi’s en OV-voertuigen. In 2024 werden hiermee al meer dan 6.300 laadstations gerealiseerd. De regeling is op 25 maart 2025 opnieuw opengesteld, met dit jaar ruim 60 miljoen euro beschikbaar.
SWiM (Subsidieregeling Waterstof in Mobiliteit) is sinds 1 april geopend en loopt tot en met 18 juni 2025. Deze regeling subsidieert zowel de bouw van waterstoftankstations als de voertuigen die daar waterstof tanken. Vorig jaar werden vijf waterstoftankstations en ruim 200 nieuwe waterstoftrucks gesubsidieerd. Het budget voor 2025 is verhoogd naar 40 miljoen euro.
Bedrijven die willen investeren in duurzame laadinfrastructuur of waterstoftoepassingen kunnen terecht op de website van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) voor meer informatie en aanvraagmogelijkheden.