DEN HAAG – De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) is gestart met een pilot waarbij ADR-transporten digitaal worden gecontroleerd. Voor deze proef zijn tien transporten geselecteerd, waarbij de voertuigeigenaren een verzoek hebben ontvangen om diverse documenten digitaal aan te leveren. Eén van de geselecteerde transporteurs is klant van Erik Boots van EBTL Transportopleidingen en Advies, die de proef onder de aandacht bracht via zijn nieuwsbrief.
Het gaat onder meer om een tankcontainertransport waarbij de ILT inzage vroeg in het ADR-certificaat van de chauffeur, een kopie van de vrachtbrief, het diploma en de overeenkomst met een veiligheidsadviseur, en – vanwege het tankvervoer – ook het keuringsdocument van de VLG-keuring van trekker en trailer.
Gebruik van NIWO-register en samenwerking met terminal
Opvallend aan de proef is de uitgebreide informatiepositie van de ILT. Zo was niet alleen het transportbedrijf bekend, maar ook de naam van de chauffeur en het exacte tijdstip waarop de container de terminal verliet. Dankzij een koppeling met het nieuwe kentekenregister van de NIWO beschikte de ILT ook direct over contactgegevens van het bedrijf.
De samenwerking met de terminal van waaruit de container vertrok, roept bij sommigen vragen op over gegevensdeling en privacy.
“De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) zet verschillende vormen van toezicht in, waaronder digitaal toezicht. Deze toezichtsvorm hanteert de ILT al geruime tijd in het wegvervoer. Momenteel draait de inspectie bij het wegvervoer gevaarlijke stoffen een proef met digitaal toezicht in het containervervoer. Dit geeft ons meer inzicht in deze vervoersstroom zonder dat we daar fysieke controles op hoeven uit te voeren. Afhankelijk van onder andere de resultaten beoordelen we of we deze toezichtsvorm in het containervervoer gaan uitbreiden”, aldus een woordvoerder van de ILT.
Gevolgen voor de sector
Volgens Erik Boots kon zijn klant de benodigde documenten snel en volledig aanleveren dankzij een goed georganiseerde digitale administratie. Hij waarschuwt echter dat dit voor veel transporteurs een grotere uitdaging zal zijn. “In de ADR-wetgeving geldt een bewaartermijn van drie maanden voor vrachtbrieven, maar ook interchanges – die vaak fungeren als afzend- of ontvangstbewijs – moeten goed bewaard worden.”
Tijdens telefonisch contact met een ILT-inspecteur werd aangegeven dat er soepel wordt omgegaan met ontbrekende informatie, zoals keuringsdocumenten van gehuurde voertuigen, mits het gemotiveerd aantoonbaar is. Wel benadrukte de inspecteur dat als de proef succesvol blijkt, deze aanpak mogelijk structureel wordt ingezet. Dit zou betekenen dat ADR-transporten ook achteraf nog steekproefsgewijs digitaal kunnen worden gecontroleerd.
Digitale paraatheid noodzakelijk
De proef toont aan dat digitale paraatheid voor transporteurs steeds belangrijker wordt. Bedrijven doen er verstandig aan hun administratieve processen goed op orde te hebben, zeker nu digitale inspecties zich mogelijk verder gaan ontwikkelen.