GIESSEN – De Duitse verkeerspolitie heeft in december bij verschillende controles in de Wetteraukreis meerdere overtredingen vastgesteld bij vrachtwagens. Daarbij ging het onder meer mis met de hoogte van transporten, ladingzekering, vergunningen en zelfs het rijbewijs van een chauffeur.
Op dinsdag 9 december 2025 werd in Münzenberg een buitenlandse trekker met oplegger gecontroleerd die een lijnbus van zo’n twaalf ton vervoerde.
Al snel bleek dat het voertuig te hoog was. De chauffeur kon geen geldige ontheffing laten zien en kon de hoogte ook niet ter plekke aanpassen. De politie liet de combinatie daarom niet verder rijden totdat de juiste vergunning geregeld was. Daarnaast moest de chauffeur een flinke borgsom van vier cijfers betalen.
Twee dagen later liep het in Butzbach opnieuw mis. Daar controleerden agenten een vrachtwagen van een containerbedrijf. De lading was niet goed gezekerd, maar dat was niet het enige probleem. De chauffeur bleek zonder geldig rijbewijs te rijden: de benodigde rijbewijsklasse was al sinds 2020 verlopen.
Ook klopten de rij- en rusttijden niet. Zo was de tachograaf al 686 dagen niet uitgelezen. De chauffeur kreeg hiervoor een proces-verbaal. Ook de kentekenhouder wordt aangepakt, onder meer omdat hij het rijden zonder geldig rijbewijs heeft toegestaan.
Later, op 11 december 2025, controleerde de verkeersdienst in Butzbach nog een zwaar transport met een rupsgraafmachine van 22 ton en bijna drie meter breed. Ook hier bleek de ladingszekering onvoldoende. Bovendien was de getoonde ontheffing al vijf jaar verlopen en was er nooit een nieuwe aangevraagd. De rit werd stilgelegd totdat de juiste papieren in orde zijn.

Volgens de politie kunnen zowel chauffeurs als houders van de voertuigen rekenen op boetes en verdere afhandeling vanwege de overtredingen.



