BERLIJN – De Duitse regering wil meer goederen van de weg naar het spoor verplaatsen. Dat staat in een antwoord op Kamervragen van de partij Bündnis 90/Die Grünen. Daarbij grijpt de regering terug op het ‘Masterplan Schienengüterverkehr’ uit 2017.
Het doel van dit masterplan is om het spoorgoederenvervoer structureel sterker en concurrerender te maken. Sinds de presentatie van het plan werkt de overheid samen met de sector aan de uitvoering ervan.
Steun voor spoorgoederenvervoer
Om het vervoer per spoor aantrekkelijker te maken, neemt de Duitse overheid verschillende maatregelen. Zo worden spoorgebruikskosten verlaagd, krijgen bedrijven steun voor het enkelwagenvervoer en wordt gewerkt aan een netwerk waar goederentreinen tot 740 meter kunnen rijden.
Ook worden spoorbedrijven geholpen bij de aanleg van nieuwe spooraansluitingen. Daarnaast wil de regering vanaf 2026 subsidie geven voor de voorbereiding van de Digitale Automatische Koppeling (DAK), een techniek die het rangeren van treinen moet vereenvoudigen en versnellen.
Meer investeren in spoor
Niet alleen het goederenvervoer, maar ook het personenvervoer per trein moet groeien. De Duitse regering wil daarom het spoor betrouwbaarder en minder storingsgevoelig maken.
Door gericht spoor uit te breiden en te vernieuwen, moet een betere aansluiting ontstaan tussen regionale treinen, intercity’s en goederentreinen. Om dit mogelijk te maken, wil Berlijn fors meer investeren in het Duitse spoornet.
Betrouwbaarheid staat centraal
Bij de uitvoering van het beleid ligt de nadruk op betrouwbaarheid, doelmatig gebruik van middelen en snelle uitvoering. Met deze aanpak wil Duitsland het spoor een grotere rol geven in het totale transportsysteem en tegelijk bijdragen aan duurzamer vervoer.



