Clicky

donderdag 11 december 2025 - 12:17 uur
HomeMEER NIEUWSBedrijfsnieuwsDaimler Truck start met semipubliek laadnetwerk voor elektrische trucks; eerste pilotbedrijven actief

Daimler Truck start met semipubliek laadnetwerk voor elektrische trucks; eerste pilotbedrijven actief

LEINFELDEN-ECHTERDINGEN – Daimler Truck zet een nieuwe stap in de uitrol van laadinfrastructuur voor batterij-elektrische vrachtwagens met de introductie van een semipubliek laadnetwerk onder de naam TruckCharge. De eerste pilotlocaties in Duitsland draaien inmiddels, en in het eerste kwartaal van 2026 start de uitrol in Duitsland en Oostenrijk. Later in 2026 volgen meer Europese landen. Het netwerk moet in 2030 uitgroeien tot meer dan 3.000 snellaadpunten.

Laadpunten delen met andere vervoerders

Het nieuwe concept ‘semipublic charging’ maakt het mogelijk dat bedrijven hun eigen laadpunten beschikbaar stellen voor externe transporteurs op momenten dat de laadvoorzieningen niet door het eigen wagenpark worden gebruikt. Hiermee moeten extra inkomsten worden gegenereerd voor de exploitant én ontstaat een fijnmaziger laadnetwerk voor zware voertuigen.

Daimler Truck fungeert als initiatiefnemer van het netwerk en biedt toegang tot een platform waarmee laadprocessen kunnen worden gepland, geboekt, gereserveerd en afgerekend. De technische uitvoering en operationele ondersteuning worden verzorgd door technologiepartner Spirii, onderdeel van Edenred.

Succesvolle pilots met Duitse vervoerders

De eerste pilotlocatie van Wessels Logistics in Rhede (Noordrijn-Westfalen) is sinds begin oktober operationeel. In december volgde een tweede pilot bij Diez Logistics, dat een laadpark in Dettingen unter Teck (Baden-Württemberg) heeft geopend.

Volgens Daimler Truck moeten dergelijke semipublieke laadoplossingen bijdragen aan een snellere uitbouw van de laadinfrastructuur voor zware voertuigen, die volgens de sector hard nodig is om zero-emissietransport te kunnen opschalen.

Reacties vanuit Daimler Truck en Spirii

“Met semipubliek laden creëren we een oplossing die klanten en partners direct voordeel biedt”, zegt Alexander Müller, Head of Zero Emission Vehicle Business Solutions bij Mercedes-Benz Trucks. “Door bestaande middelen efficiënter te benutten, verlagen we kosten voor bedrijven en versnellen we de uitbreiding van noodzakelijke laadinfrastructuur.”

Spirii-CEO en medeoprichter Tore Harritshøj benadrukt dat het tekort aan laadmogelijkheden voor zware voertuigen een grote rem is op elektrificatie: “Het is positief dat Daimler Truck een netwerk opzet dat toegankelijk is voor de hele sector. Wij ondersteunen dit met intelligente laadoplossingen en een platform dat operators volledige controle geeft over toegang en tarieven.”

Software voor beheer en reservering

Spirii levert een softwareplatform waarmee operators laadpunten kunnen beheren, monitoren en openstellen voor externe gebruikers. Transporteurs kunnen via TruckCharge Connect laadpunten zoeken, boeken en gebruiken, met transparante tariefinformatie. Ook roaming met andere aanbieders is mogelijk.

Aanvulling op publiek snellaadnetwerk

Het semipublieke TruckCharge-netwerk vormt een aanvulling op de publieke snellaadlocaties die onder meer door joint venture Milence worden gerealiseerd langs snelwegen en drukke transportroutes.

Transportrisico

Van der Lee

MEER NIEUWS

Transportrisico

Van der Lee

Vraag & Aanbod

×