Clicky

donderdag 6 november 2025 - 14:09 uur
HomeTRANSPORTNIEUWSWegvervoerVlaanderen voert nieuwe regels in voor maximale massa wegvoertuigen

Vlaanderen voert nieuwe regels in voor maximale massa wegvoertuigen

BRUSSEL – De Vlaamse regering heeft ingestemd met een nieuwe regeling voor het bepalen van de toegestane maximale massa (TMM) van wegvoertuigen. De aandrijvingsvorm en de afstand tussen de voorste en achterste as spelen hierbij een belangrijke rol. Dat meldt Transport en Logistiek Nederland (TLN).

Meer gewicht voor zero-emissiecombinaties

Volgens TLN krijgen vijf- of zesassige zero-emissiecombinaties (ZE) in Vlaanderen maximaal 2 ton extra gewicht toegekend. Daarmee stijgt hun toegestane massa tot 46 ton. In het Brussels Hoofdstedelijk Gewest gold deze verhoging al langer, terwijl Wallonië de 2 ton extra alleen toestaat voor zesassige intermodale combinaties met een conventionele aandrijving. Vlaanderen had de gewichtscompensatie voor alternatieve en elektrische aandrijvingen al eerder ingevoerd voor vrachtwagens, maar nog niet voor combinaties.

Brugformule bepaalt maximaal gewicht

De nieuwe regelgeving introduceert een aangepaste brugformule voor het berekenen van het toegestane gewicht. Tot nu toe gold voor vijf- of zesassige combinaties een standaard TMM van 44 ton, met beperkte verhogingen voor extra uitrusting, zoals een retarder.
In het nieuwe systeem wordt gewerkt met een lagere basiswaarde per voertuigcategorie, die vervolgens kan worden verhoogd met twee componenten:

  1. Extra gewicht voor specifieke uitrusting (zoals een retarder, intermodaal vervoer of ZE-aandrijving).
  2. De uitkomst van de brugformule, die afhangt van de asafstand tussen de voorste en achterste as. Hoe groter deze afstand, hoe meer gewicht is toegestaan.

Bulkcombinaties niet gebaat bij nieuwe formule

Voor een vijfassige trekker-opleggercombinatie geldt straks: een basismassa van 40 ton, plus maximaal 2 ton voor extra uitrusting en maximaal 4 ton uit de brugformule. Een standaardtrailer van 13,60 meter komt zo uit op 44 ton voor dieselvoertuigen en 46 ton voor ZE-combinaties.

Voor korte bulk- of containercombinaties pakt de berekening echter nadeliger uit: daar levert de brugformule geen extra gewicht op. Dat betekent een maximum van 40 ton voor dieselvoertuigen en 42 ton voor ZE-varianten, aanzienlijk lager dan de huidige 44 ton.

Grote verschillen en overgangsperiode

De brugformule zelf is niet nieuw – die is al jaren onderdeel van de Belgische wetgeving. Waar nu nog eerst wordt gecontroleerd of 44 ton toegestaan is, bepaalt de formule voortaan direct het maximale TMM. De oude Vlaamse brugformule komt te vervallen, maar blijft in Brussel en Wallonië wel van kracht.

Tot 50 ton voor specifieke combinaties

Voor zesassige combinaties blijft de basiswaarde eveneens 40 ton. Met een lange combinatie (16,50 of 18,75 meter) en een ZE-aandrijving is 46 ton toegestaan. Een korte dieselcombinatie blijft steken op 40 ton.

Vlaanderen kent daarnaast al enkele jaren een regeling voor hogere maximumgewichten: tot 48 ton voor dieselcombinaties en 50 ton voor zero-emissievoertuigen. Deze regeling blijft bestaan en wordt opgenomen in de nieuwe wetgeving. Hiervoor gelden aanvullende eisen, zoals luchtvering rondom, aslastsensoren en Adaptive Cruise Control (ACC).

De nieuwe regelgeving moet nog worden goedgekeurd door de Raad van State en daarna worden gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad. Als alles volgens planning verloopt, treedt de regeling medio 2026 in werking.

Transportrisico

Van der Lee

MEER NIEUWS

Transportrisico

Van der Lee

×