Clicky

vrijdag 31 oktober 2025 - 18:09 uur
HomeTRANSPORTNIEUWSWegvervoerDuitsland verlengt proef met verlengde trailer tot 2033

Duitsland verlengt proef met verlengde trailer tot 2033

ZOETERMEER – Duitsland heeft de proef met de zogenoemde verlengde trailer opnieuw verlengd. Dat meldt Transport en Logistiek Nederland (TLN). Combinaties met deze trailers mogen daardoor tot eind 2033 in heel Duitsland blijven rijden. Grensoverschrijdend vervoer blijft echter verboden.

De verlengde trailer is een Duitse ontwikkeling die ooit is bedacht als tegenhanger van de Langere en Zwaardere Vrachtwagen (LZV). De standaard oplegger van 13,62 meter werd 1,3 meter verlengd, waardoor er ruimte ontstond voor drie extra pallets. De totale lengte van trekker en oplegger kwam daarmee uit op 17,80 meter in plaats van 16,50 meter.

Om ervaring op te doen met deze configuratie startte Duitsland destijds een landelijke pilot. Die proef is inmiddels meerdere keren verlengd en loopt nu door tot eind 2033.

LZV-type 1

Sinds de invoering van de LZV in Duitsland valt de verlengde trailer onder de categorie LZV – type 1. Groot voordeel is dat deze uitvoering, met uitzondering van de deelstaat Berlijn, op vrijwel alle wegen in Duitsland mag rijden. Andere LZV’s mogen uitsluitend gebruikmaken van het zogenoemde Positivnetz, het netwerk dat speciaal is aangewezen voor lange combinaties.

Een belangrijk nadeel is dat de verlengde trailer niet grensoverschrijdend mag worden ingezet. Dat komt doordat dit type, ondanks meerdere pogingen van Duitsland, niet is opgenomen in de Europese richtlijn voor maten en gewichten.

Weinig kans op Europese goedkeuring

Volgens TLN is de kans klein dat de verlengde trailer alsnog in de herziening van de Europese richtlijn voor maten en gewichten wordt opgenomen. Duitsland heeft samen met Denemarken, gesteund door enkele Scandinavische landen en Frankrijk, nog geprobeerd het voorstel erdoor te krijgen, maar dat is inmiddels van tafel.

TLN heeft zich tegen opname uitgesproken vanwege de negatieve effecten voor de verkeersveiligheid – onder meer door de grotere uitscheermaat – en de hoge kosten voor de sector door versnelde afschrijving van bestaande trailers. Bovendien biedt de verlengde trailer volgens TLN geen wezenlijke meerwaarde ten opzichte van de huidige LZV’s.

Transportrisico

Van der Lee

MEER NIEUWS

Transportrisico

Van der Lee

×