BRUSSEL – (Transport)ondernemingen en wagenparkbeheerders bereiden schadeclaims voor tegen meerdere internationale bandenfabrikanten. Volgens onderzoeken van de Europese Commissie zouden onder meer Michelin, Bridgestone, Continental, Goodyear, Nokian Tyres en Pirelli zich sinds 2016 hebben schuldig gemaakt aan verboden prijsafspraken voor banden, waaronder vrachtwagenbanden.
De Europese Commissie heeft inmiddels invallen gedaan bij verschillende bedrijven in de bandenindustrie. Officieel is er nog geen oordeel geveld, maar als het kartel wordt bevestigd, riskeren de fabrikanten boetes tot tien procent van hun wereldwijde jaaromzet.
Mogelijke schadevergoeding
Transportbedrijven die banden hebben aangeschaft in de periode 2016–2024 zouden volgens gespecialiseerde claimorganisaties mogelijk 10 tot 15 procent van de aanschafwaarde kunnen terugvorderen. Het advies aan afnemers is om facturen uit deze periode goed te bewaren als bewijsstuk.
Impact op de transportsector
Banden behoren tot de grootste kostenposten van een wagenpark. Een kunstmatig hoog prijsniveau kan transportbedrijven dus aanzienlijk hebben benadeeld. Claimorganisaties, zoals het via TyresCartel.com gelanceerde initiatief, bundelen inmiddels gedupeerden om collectieve schadeclaims in te dienen.
Vervolg
De onderzoeken van de Europese Commissie lopen nog. Pas wanneer er een definitieve uitspraak volgt, wordt duidelijk of en in welke mate transportondernemers recht hebben op compensatie.