De sterke groei van het aantal webwinkels heeft een exponentiële groei in goederenvervoer op gang gebracht, terwijl verkeersbeperkingen in stadscentra steeds strenger worden. Bezorgers, handelaren en retailers realiseren zich dat hun behoeften steeds minder vervuld kunnen worden met de huidige bedrijfswagens.
Renault Group gebruikt het nieuwe FlexEVan-platform dat Renault samen met zijn partners binnen Flexis heeft ontwikkeld om zijn visie op de bedrijfswagen van de toekomst te realiseren – 65 jaar nadat de Renault Estafette een revolutie teweegbracht in het bestelwagensegment. De specificaties zijn gebaseerd op de vereisten en feedback van professionals. De veiligheid van de bestuurders en het snel kunnen laden en lossen gelden daarbij als belangrijkste doelen.
Philippe Divry, CEO, Flexis SAS: “We zijn erg enthousiast om bij te dragen aan het tot leven brengen van de visie van Renault Group en zijn partners Volvo Group en CMA CGM Group. Ons doel is om een revolutie teweeg te brengen in de stadslogistiek en om activiteiten duurzamer, veiliger, en vriendelijker te maken voor de stad, bestuurder en buurt. De Estafette Concept is het eerste voorbeeld van hoe elektrische bedrijfswagens er in de toekomst uit zullen zien: speciaal ontworpen om in steden te rijden, compact, verbonden en gebouwd voor volledig duurzame leveringsdiensten.”
De baanbrekende erfenis van de Estafette
De Estafette Concept heeft veel meer gemeen met de iconische Renault bedrijfswagen uit 1959 dan alleen de joviaal ronde koplampen. Ze zijn beide radicaal innovatief en praktisch. De originele Estafette was het allereerste voertuig van Renault waarbij de volledige aandrijflijn – motor en transmissie – voorin was geplaatst om achterin alle ruimte vrij te maken voor het beladen van het voertuig.
De nieuwe Estafette 4.0 is de eerste met het elektrische FlexEVan-platform dat het bedrijfswagensegment op z’n kop zal zetten. Ze zijn beide ontworpen om het leven van bezorgers, handelaren en retailers gemakkelijker te maken en zijn allebei opmerkelijk compact – ruim van binnen en toch gemakkelijk te parkeren. Ook hebben ze beide twee schuifdeuren voor extra gemak en veiligheid, terwijl ze zijn ontwikkeld voor en door professionals. In 1959 introduceerde Renault de Estafette met een toernooi voor het bezorgen over heel Frankrijk. De Estafette Concept wordt over twee jaar in productie genomen als bedrijfswagen.
Exterieurontwerp
Sandeep Bhambra, hoofdontwerper, Advanced Design And Concept Cars, Ampere: “De Estafette Concept wil de manier veranderen waarop mensen naar lichte bedrijfswagens kijken, door hetzelfde interieur- en exterieurconcept toe te passen en aan te passen in de gehele modellenreeks. Bedrijfswagens zullen niet langer anonieme vormen zijn, maar aandoenlijk en expressief terwijl ze worden geleverd in opvallende kleuren.”
Verhoudingen voor ‘staande positie’
De afmetingen van de Estafette Concept (4,87 x 1,92 meter) komen overeen met die van de Renault Kangoo L2 (4,91 x 1,86 meter). Ze passen beide op een reguliere parkeerplaats (minder dan 5 meter lang), maar de Estafette Concept is wendbaarder met een vergelijkbare draaicirkel als de Clio (iets meer dan 10 meter). De Estafette Concept is daarnaast aanzienlijk hoger (2,59 tegenover 1,85 meter), waardoor zijn silhouet behoorlijk verticaal is. Het resultaat is dat de bestuurder moeiteloos heen en weer kan bewegen tussen de cabine en de laadruimte.
Openingen die het leven gemakkelijker maken
De schuifdeuren openen met één snelle beweging, zodat de bestuurder die niet voortdurend naar voor en naar achteren hoeft te trekken. Dit bespaart tijd en het is fysiek minder belastend voor de bestuurder wanneer hij tientallen stops per dag maakt.
Het rolluik aan de achterkant rolt zichzelf op, waardoor de volledige hoogte van de bedrijfswagen toegankelijk wordt geopend. Het ontbreekt aan een achterklep of openslaande deuren, waardoor je dus geen vrije ruimte achter nodig hebt, ook al klapt er automatisch een grote trede uit als je het rolluik telkens opent. De bedrijfswagen kan ook helemaal achteruitrijden tot aan een laadperron om gemakkelijk te kunnen laden, met een totale laadcapaciteit die dicht in de buurt komt van die van een Renault Trafic L1H2 (7,1 m³). Het rolluik wordt uitsluitend gebruikt voor het laden en de schuifdeur aan de kant van het trottoir wordt uitsluitend gebruikt voor het lossen, wat ten goede komt aan de veiligheid van de bestuurder.
Een vlot silhouet
Het strakke silhouet, waarin de plooi die de grillbalk benadrukt het enige opvallende kenmerk is, geeft de Estafette Concept een vriendelijk gevoel waarin technologie tot in perfectie wordt verhuld. Denk aan de combinatie tussen een Smeg koelkast en zacht speelgoed.
Een opvallend dak
Steden zouden ervan bovenaf veel mooier uitzien als elke bedrijfswagen een opvallend dak had! De Estafette Concept sluit zich hierbij aan met een dak in Tropical Yellow, in combinatie met een Helium Grey cabine. De tweekleurige carrosserie heeft nog een voordeel, want het vermindert de visuele hoogte van het model.
Krachtig statement
Een imposante grillbalk onder de voorruit steekt af van de zachte contouren van de Estafette Concept om de aandacht te vestigen op het merk van de bestelwagen. Het verlichte Renault Nouvel’R-logo wordt duidelijk weerspiegeld in het nieuwe, kenmerkende LED-patroon dat grote verticale fragmenten van het logo aan de uiteinden van de balk bevat.
De basis van de balk heeft twee grote koplampen met een 3D-look om de technische uitstraling te vergroten. Ze zijn met elkaar verbonden door een zwarte strip die de achtergrond vormt voor het logo van Renault en een ingebouwde camera. Het logo verschijnt ook op de dorpels om het merk nog prominenter naar voren te laten komen.
Drieluikvormige voorruit
Om de bestuurder een panoramisch uitzicht op de stedelijke omgeving te bieden, vorm de gigantische voorruit rond de zijkanten en sluit aan op twee opvallend grote ramen, die een drieluik vormen. Aan de buitenkant helpt het onopvallende geraamte om een hightech effect ‘helmvizier’-effect te creëren, wat de geavanceerde veiligheidsfuncties van de bedrijfswagen benadrukt.
Interieurontwerp
Yannick Bignon, LCV Design Project Director, Ampere: “De cabine van de Estafette Concept straalt klasse uit en is ontworpen om de total costs of ownership terug te reduceren. Het slimme ontwerp maakt het werk van de bestuurder eenvoudiger en de bestelwagen is gemaakt om dag in dag uit hard te werken. Het model bevat ook slimme veiligheidsfuncties om mensen in steden te beschermen.”
Ultra-ergonomische cockpit
De cockpit is knalgeel en heeft één stoel voor de bestuurder. De opklapbare stoel ernaast is uitsluitend bedoeld voor training. De stoel staat op een platform, zodat de bestuurder in een comfortabele, veilige positie zit. Het enige dat de bestuurder hoeft te doen om op te staan, is de stoel draaien zonder extra belasting voor hun benen of romp. Tot een lengte van 1,90 meter kan iedereen er perfect rechtop in staan. Het platform onder de stoel biedt zeven lades, waarvan drie aan de portierzijde en vier aan de andere kant.
Een hightech, modulair dashboard
Het dashboard van de Estafette Concept zit boordevol technologie en heeft geen vizier rond het stuurwielgedeelte. Het is verdeeld in een 7-inch scherm met informatie van het instrumentarium en een 12-inch scherm in het midden, naar de bestuurder gericht. De basis van het scherm, het oppervlak in het midden van het stuurwiel en het deel richting de portier bevat een reeks widgets die met één tik toegang geven tot de favoriete functies van de bestuurder. De open technologie van het multimediasysteem kan verschillende softwaretoepassingen uitvoeren die speciaal zijn ontwikkeld voor het gebruik van het voertuig. Twee 10-inch verticale schermen aan de uiteindes van het dashboard geven het zicht van de buitencamera’s naar achteren weer.
Naar het midden toe is de cilindrische vorm op het dashboard niet te missen. Dit gebied vormt een stevig tegenwicht voor de technisch hoogwaardige uitstraling van de schermen aan de zijkant. De uitsparingen in de cilinder en onder het dashboard zijn gemaakt om diverse open of gesloten opbergmodules te plaatsen. Een tweede bijpassende cilinder biedt extra opbergruimte onder de voorruit, ter vervanging van de ruimte boven het hoofd.
Een patroon met kleine vierkantjes geeft een 3D-gevoel aan de vlakke oppervlakken en de achtergrond van de schermen.
Een functionele en veilige laadruimte
Een schuifdeur scheidt de cabine van de laadruimte. Die sluit automatisch als de bestuurder terugkeert naar de cabine of het voertuig verlaat, zodat de goederen achterin altijd veilig zijn. De laadruimte biedt vier opklapbare schappen waar de goederen op een duidelijke en logische manier kunnen worden geordend.
Maximale veiligheid op het werk
Elk detail van het in- en exterieurdesign is ontworpen voor het werk soepel en veilig uit te voeren. Zo hoeft de bestuurder bijvoorbeeld nooit het rolluik aan de achterzijde te openen of de weg op te stappen. Dat komt ten goede aan de veiligheid van de bestuurder en de goederen. De lading is nooit toegankelijk of zichtbaar van buitenaf.
SDV-architectuur bepaalt de upgrades en uitrusting van de bestelwagen
Antoine Vuillaume, SDV Programme Director, Ampere: “Om het voertuig intelligent te maken, hebben we een echt brein toegevoegd met twee hersenhelften die met elkaar verbonden zijn door een ultra-efficiënt zenuwstelsel.”
De Estafette Concept is het eerste voertuig van Renault Groep dat gebouwd is op basis van de elektronische SDV-architectuur. Het opent de weg naar de volgende generatie elektrische bedrijfswagens die intelligent, schaalbaar en modulair zullen zijn. Deze SDV-structuur is ontwikkeld door Ampere, het onderdeel van Renault Group dat gespecialiseerd is in intelligente elektrische voertuigen. De architectuur staat in directe verbinding met de cloud en speelt een essentiële rol in de operationele- en kostenefficiëntie van het voertuig. Het koppelt klanten aan nieuwe diensten, werkt het voertuig bij gedurende de levenscyclus, leert over de gewoontes van de gebruiker en draagt bij aan een vermindering van circa 30% van de gebruikskosten.
Modulair
SDV-technologie is vooral nuttig in bedrijfswagens, omdat het een verscheidenheid aan nieuwe mogelijkheden voor personalisatie biedt, waar veel vraag naar is onder professionals. Het stelt klanten ook in staat om efficiënte stroompunten toe te voegen, die essentieel zijn voor een aantal aanpassingen. Denk aan een koelruimte of het toevoegen van speciale verlichting in de laadruimte. Hiervoor zijn geen extra zekeringen nodig, het ingebouwde paneel bevat drie stopcontacten met hoge intensiteit en is de enige interface die nodig is om alle nieuwe elektrische apparaten bij de ombouw veilig van stroom te voorzien.
De SDV-technologie van de bedrijfswagen past zich ook aan de systemen binnen alle beheerinfrastructuren aan die momenteel door wagenparken worden gebruikt. Afhankelijk van het type ombouw kan het dashboard feilloos alle bijbehorende informatie weergeven, zoals de temperatuur in het koelgedeelte.
Intelligent
De SDV-structuur verandert de elektrische en elektronische bedrading van een voertuig in wezen in een smart systeem, inclusief krachtige computers en nieuwe verbonden apparaten, dat op zijn beurt de computers van de bedrijfswagen voorziet van enorme hoeveelheden data.
Schaalbaar
De ervaring in een SDV is vergelijkbaar met de overgang thuis van een inbelmodem, naar ADSL en vervolgens naar glasvezel: de hoeveelheid data die kan worden gedownload, is aanzienlijk groter. Een SDV kan gedurende zijn gehele levenscyclus substantiële updates, upgrades en nieuwe content downloaden en integreren. Om op te schalen, moet de software losstaan van de hardware en is de software nodig die het langst meegaat. Wederom is het systeem vergelijkbaar met de verbinding thuis: je moet in staat zijn om het geheugen en de prestaties van het platform te verhogen.
Open software helpt ook bij het verbeteren van het elektriciteitsbeheer, waardoor elektrische voertuigen steeds efficiënter en slimmer worden. Met updates kunnen SDV’s zich aanpassen aan de voorkeuren van de klant en steeds beter presteren. De auto-industrie verbetert voortdurend de veiligheid voor bestuurders, passagiers en mensen rondom het voertuig, evenals de beveiliging om boordsystemen te beschermen tegen malware.