Clicky

woensdag 7 mei 2025 - 21:27 uur
Home Blog Pagina 99

Softwareondernemer Lageman ziet af van overname Go Ahead Eagles

DEVENTER – Softwareondernemer John Lageman wordt toch niet de nieuwe eigenaar van bekerfinalist Go Ahead Eagles. “Tijdens dit traject heb ik geconstateerd dat mijn visie op de financiële koers van de club niet volledig aansluit bij de zienswijze van de directie”, licht Lageman toe via de club uit Deventer. Daardoor blijft Go Ahead voor 90 procent in handen van de familie Vierhouten, voormalig voorzitter Hans de Vroome houdt 10 procent van de aandelen.

“Met pijn in mijn hart heb ik deze beslissing moeten nemen. Ik heb veel waardering voor de inzet en betrokkenheid van alle partijen, maar uiteindelijk ben ik tot de conclusie gekomen dat het beter is om deze stap niet te zetten. Ik blijf de club als sponsor en supporter nauwlettend volgen en wens de directie, personeel, staf, de spelers en de supporters het allerbeste toe”, stelt Lageman op de website van Go Ahead.

“Zowel de familie Vierhouten als Hans de Vroome heeft begrip voor de keuze van John Lageman”, zegt de nummer 7 van de Eredivisie. Voetbalbond KNVB schreef volgens Go Ahead “een positief rapport in het kader van goedkeuring” voor de overname door Lageman.

Kaagbaan in jaarlijks regulier onderhoud van 24 maart t/m 1 april

SCHIPHOL – Van maandag 24 maart tot en met dinsdag 1 april vinden er jaarlijkse reguliere onderhoudswerkzaamheden plaats aan de Kaagbaan. Tijdens het baanonderhoud is de start- en landingsbaan niet beschikbaar voor vliegverkeer, behalve in het weekend (vrijdag 28 maart 19:00u tot maandag 31 maart 07:00u).

In situaties waarbij vliegtuigen normaal gesproken starten vanaf of landen op de Kaagbaan worden tijdens de onderhoudsperiode andere start- en landingsbanen ingezet: de Zwanenburgbaan, de Aalsmeerbaan en Buitenveldertbaan.

Het is noodzakelijk om jaarlijks regulier onderhoud uit te voeren aan de start- en landingsbanen, zodat deze in goede conditie zijn en blijven voor veilig vliegverkeer. Aan de Kaagbaan worden er reparaties aan het asfalt en markeringen uitgevoerd. De bekabeling en elektra worden gecontroleerd, het hemelwaterafvoer systeem wordt op verschillende locaties doorgespoeld, de omliggende grasvelden worden gemaaid en de lampen worden schoongemaakt of vervangen. Schiphol bundelt zoveel mogelijk van deze werkzaamheden, zodat de doorlooptijd zo kort mogelijk is. De werkzaamheden worden uitgevoerd in samenwerking met Heijmans.

Inzet van andere start- en landingsbanen

Tijdens het onderhoud maakt het vliegverkeer meer gebruik van de andere banen. Voor vertrekkend vliegverkeer wordt er meer gebruik gemaakt van de Zwanenburgbaan, de Aalsmeerbaan en de Buitenveldertbaan. Voor landend vliegverkeer de Zwanenburgbaan en de Aalsmeerbaan.

‘s Nachts maakt het vliegverkeer gebruik van de Zwanenburgbaan. Bij harde (zuid)westelijke wind kan het in de nacht voorkomen dat de Schiphol-Oostbaan wordt ingezet als landingsbaan. Bij harde oostelijke of westelijke wind kan het voorkomen dat de Buitenveldertbaan ook in de nacht wordt ingezet als startbaan.

Vanwege het aangepaste baangebruik tijdens het onderhoud vliegen er tijdelijk meer vliegtuigen over de vliegroutes van deze start- en landingsbanen. We realiseren ons dat dit impact heeft op onze buren. Daarom plannen we het baanonderhoud zorgvuldig en doen we er alles aan om het onderhoud zo efficiënt mogelijk uit te voeren.

Hamas claimt raketaanval op Israël

GAZA-STAD – De Palestijnse groepering Hamas zegt een raketaanval op Israël te hebben uitgevoerd. In Centraal-Israël is het luchtalarm afgegaan, vanwege projectielen vanuit de Gazastrook, meldt de Israëlische krijgsmacht.

Het Israëlische leger laat verder weten een van de projectielen succesvol te hebben onderschept. Twee andere projectielen zouden zijn neergekomen in een open gebied. De gewapende tak van Hamas zegt te reageren op “de zionistische afslachtingen van burgers”.

De aanval op Israël komt op de derde dag van grootschalige Israëlische bombardementen op de Gazastrook. Daarbij zijn volgens de Gazaanse autoriteiten 504 doden gevallen, onder wie meer dan 190 kinderen. Israël is ook weer bezig met grondoperaties en heeft de strategische Netzarim-corridor, die Gaza in een noordelijke en zuidelijke helft verdeelt, opnieuw ingenomen.

Het geweld is opgelaaid wegens een impasse tussen Israël en Hamas. In januari ging na vijftien maanden bloedige strijd een bestand in. De eerste fase van zes weken liep af zonder afspraken over de volgende fase.

Het staakt-het-vuren zou volgens het oorspronkelijke plan blijven gelden zolang er wordt onderhandeld over fase twee. Israël pleit met Amerikaanse steun voor een verlenging van de eerste fase en extra vrijlatingen van gijzelaars, terwijl Hamas de tweede fase wil laten ingaan. De tweede fase moet bestaan uit onder meer een permanente wapenstilstand, de terugtrekking van alle Israëlische militairen uit Gaza en vrijlatingen van gijzelaars.

Event Medical Service kiest voor Scania voor eerste hulp

BREDA – Event Medical Service bv (EMS), onderdeel van de Dutch Safety Group nam recent een jong gebruikte Scania 6×2*4 G410 als haakarmauto in gebruik. De truck wordt als ondersteunend voertuig ingezet bij grote evenementen in Nederland.

Eerste medische hulp verlenen op evenementen met een rondom luchtgeveerde Scania haakarmtruck met een gestuurde optrekbare naloopas? Klinkt niet als een veel voorkomende EHBO handeling. Maar het is wel precies wat EMS met de auto doet. Nou indirect dan. Want de jong gebruikte Scania, met de tot medical unit omgebouwde 20-voets container, wordt gedurende het gehele festivalseizoen bij de grotere evenementen veelvuldig ingezet.

“We hebben twee van deze zogenaamde Advanced Life Units. Daarnaast hebben we nog een kleinere unit van 17 voet. Het zijn medische containers zoals Defensie die ook heeft,” vertelt André Versfeld, verantwoordelijk voor materieel en onderhoud binnen de Dutch Safety Group.

“Wat ons medisch personeel daar kan gaat verder dan de reguliere kleine medische ondersteuning. Deze medische units zijn ingericht om patiënten met ernstig letsel, een acute lichamelijke conditie of een hartaanval te kunnen stabiliseren. Daarna kunnen ze worden vervoerd naar een ziekenhuis. Daarnaast hebben we sinds deze week ook nog een speciale haakarmcontainer met negen kubieke bluswater. Dat is bedoeld om onze brandweerauto die vaak ook op evenementen aanwezig is van extra bluswater te voorzien voor de eerste hulpverlening.”

EMS is ca. 1.000 tot 1.200 keer per jaar aanwezig op een Nederlands evenement. “Dat kan de Nijmeegse Vierdaagse zijn, maar ook de Marathon van Rotterdam, Pride Amsterdam, de Zevenheuvelenloop, Op de Ring! (viering 750 jaar Amsterdam), Paaspop, Decibel Outdoor, The Flying Dutch, Alpe d’HuZes, Mud Masters, Amsterdam City Swim, HYROX of Defqon 1 in Biddinghuizen, om er maar een paar te noemen. Ook op Zandvoort is EMS actief tijdens de Formule 1 voor het hele gebied buiten de paddock.”

Dat het voor de organisatie van dergelijke vaak massale evenementen belangrijk is om over een goed geoutilleerde medische partner te kunnen beschikken, is feitelijk gewoon een kwestie van statistiek. “Als je 20 tot meer dan 100.000 personen bij elkaar hebt op een evenement wéét je gewoon dat er een aantal mensen iets zal overkomen. Van een botbreuk tot een hartaanval en alles daartussen. Daar moet je als organisatie op voorbereid zijn. En dat is waar wij binnen EMS onze dienstverlening op gespecialiseerd hebben.”

Voor het transport van de twee medische units beschikte EMS tot nu toe over een truck uit 2011. “Daar mankeerde in feite niets aan. Wat niet zo gek is, want we rijden jaarlijks maar maximaal 20.000 km. Alleen was die nog Euro 4. Dus moesten we steeds meer ontheffingen aanvragen om er nog mee een binnenstad in te mogen. Daarom werd het tijd voor een nieuwere auto die wel Euro 6 is. De vorige truck was ook gebruikt aangeschaft: een nieuwe loont voor ons gewoon niet. Dat we deze keer bij Scania uitkwamen, kwam eigenlijk door het informele circuit. Scania Used Trucks Center in Wijchen kwam met deze gebruikte auto uit 2021. Hij is helemaal wat we zochten. We hebben hem dan ook alleen maar in RAL1016 oftewel Ambulancegeel, onze bedrijfskleur, gezet. En uiteraard bestickerd. Verder hoefde er niets aangepast te worden. Ik heb er al mee gereden. Met zijn gestuurde naloopas draait hij heel kort en dankzij de luchtvering rijdt hij super comfortabel.”

Versfeld hoopt weer even vooruit te kunnen met de Scania. “Wat we natuurlijk nog niet weten, is hoe de situatie zich na 2030 zal ontwikkelen met betrekking de Zero emissiezones en volledig elektrisch transport. Want wij maken natuurlijk maar heel weinig kilometers.”

Spaanse politie ontmantelt gewelddadige bende die vrachtwagens leegroofde langs Catalaanse snelwegen [+video]

still uit video

SABADELL – De Catalaanse politie, Mossos d’Esquadra, heeft onlangs een criminele bende opgerold die gespecialiseerd was in gewelddadige diefstallen uit vrachtwagens op parkeerplaatsen langs de snelwegen in Catalonië. Tijdens de operatie, die plaatsvond op 11 maart, werden drie mannen tussen de 27 en 34 jaar aangehouden. Samen hadden zij al 30 eerdere politie-antecedenten op hun naam staan.

De bende, actief sinds oktober 2024, ging ‘s nachts te werk en richtte zich voornamelijk op geparkeerde vrachtwagens waarvan de chauffeurs sliepen. Ze sneden dekzeilen open of forceerden deuren en laadden vervolgens goederen van hoge economische waarde, zoals merkkleding, schoenen, cosmetica of koffie, over in vooraf gestolen bestelwagens en SUV’s.

De criminelen schuwden geweld niet; wanneer ze werden betrapt, bedreigden en intimideerden ze chauffeurs en zelfs politieagenten. Ook vluchtten ze regelmatig met gevaarlijke rijmanoeuvres.

Tijdens huiszoekingen in Arenys de Mar en Ripollet zijn gestolen goederen, inbraakmateriaal, valse autosleutels, elektronische apparatuur voor autodiefstal, drugs en contant geld gevonden. De politie heeft bovendien twee eerder gestolen SUV’s teruggevonden.

De verdachten worden in verband gebracht met zeker negen vrachtwagendiefstallen en meerdere andere misdrijven, waaronder geweldpleging, autodiefstal en valsheid in geschrifte. Zij zijn inmiddels voorgeleid bij de rechter in Igualada.

Het onderzoek loopt nog, en de politie sluit verdere aanhoudingen niet uit.

PVV-fractie in Kamer keert zich tegen eigen zorgminister Agema

DEN HAAG – De PVV-fractie in de Tweede Kamer keert zich tegen haar eigen zorgminister Fleur Agema als het gaat om het Zuyderlandziekenhuis in Heerlen.

Kamerlid René Claassen wil dat het ziekenhuis volwaardig blijft, dus dat er ook acute zorg wordt geleverd. De minister moet daarvoor “alles op alles zetten”, zei de PVV’er donderdag in een Kamerdebat. Oppositiepartijen GroenLinks-PvdA, SP en D66 verweten de PVV’er “wel te blaffen, maar niet door te bijten”. Claassen wil eerst het antwoord van Agema afwachten.

Claassen vindt het “schandalig” dat het ziekenhuis nu al voorsorteert op het sluiten van de acute zorg over enkele jaren. Hij ziet er “totale onwil van ziekenhuisbestuurders en de zorgverzekeraar in, waarbij de minister het nakijken heeft”. Agema heeft eerder gezegd dat personeelstekort het grootste probleem is voor het Zuyderland, waardoor het niet mogelijk is om de acute zorg te behouden.

Maar volgens SP-leider Jimmy Dijk kan dat argument van Agema “de prullenbak in”. Hij ziet in de regio in Zuidoost-Limburg veel solidariteit van instanties om samen te werken en het ziekenhuis overeind te houden. “Het is op te lossen. Meer personeel kán in de komende twee jaar mogelijk worden”, zei Dijk, en dat is ruim voor de afschaling in 2030. Hij wil het liefst dat de locatie in Heerlen een proef wordt. De SP’er laakte de “terugtrekkende bewegingen die hij ziet bij de minister”. De oppositie wees erop dat ook PVV-leider Geert Wilders eerder heeft beloofd om het ziekenhuis overeind te houden.

Ook op het gebied van marktwerking is de PVV-fractie tegen de plannen van de minister, net als linkse oppositiepartijen. Agema wil dat beperkt toestaan.

Tankschip maakt water in Vlaardingen

Foto: JBMedia

VLAARDINGEN – Een tankschip op de Nieuwe Maas maakt water ter hoogte van de Maasboulevard in Vlaardingen.

De havendienst en de politie zijn met meerdere boten ter plaatse.

De inhoud van het schip zou bestaan uit oliën voor de foodsector.

De opvarenden zijn zojuist door de politie van boord gehaald.

Er wordt gepoogd met pompen het schip drijvend te houden. Ook zijn er inmiddels meerdere zeeslepers ter plaatse.

In de schroef van een van de havendienstboten is een slang vast komen te zitten.

Ongeval op N377 bij Rouveen: weg volledig afgesloten

ROUVEEN – Donderdagochtend rond 10:35 uur heeft er een ongeval plaatsgevonden op de N377, de Hasselterweg bij Rouveen. Bij het incident waren twee auto’s betrokken. Hoe het ongeluk precies heeft kunnen gebeuren, is nog niet bekend.

Meerdere ambulances en de brandweer van Hasselt werden opgeroepen om hulp te verlenen. Twee personen zijn met onbekend letsel naar het ziekenhuis vervoerd.

Meer dan twintig vrachtwagens staan te wachten voor het ongeval. De vertraging is al opgelopen tot meer dan een uur.

Negentien nieuwe Volvo FL-trucks voor Goossens

Bij Goossens staat klanttevredenheid voorop. Efficiëntie en duurzaamheid spelen daarbij een belangrijke rol, zowel in de producten die het bedrijf levert als in de manier waarop ze bij de klant terechtkomen. Met de aanschaf van 19 nieuwe Volvo FL-trucks, waaronder de eerste twee elektrische varianten, zet Goossens een stap richting een groener wagenpark. We spreken Willem van Berlo, Manager Transport, over de impact van deze stap en de uitdagingen die daarbij komen kijken.

Efficiënte meubelbezorging met de Volvo FL Electric

De Volvo FL Electric is bij uitstek geschikt voor stadsdistributie. “We bezorgen dagelijks bij klanten thuis, vaak in drukke binnensteden en woonwijken. Met de Volvo FL Electric kunnen we dat geruisloos en zonder uitstoot doen,” vertelt Willem. “Daarnaast draagt het bij aan onze toekomstbestendigheid, want steeds meer gemeenten voeren zero-emissiezones in.”
De keuze voor elektrisch is weloverwogen. “We willen klaar zijn voor de toekomst, maar we moeten ook praktisch blijven. Onze elektrische trucks worden daarom ingezet voor regionale ritten, waar we zeker weten dat we binnen de actieradius blijven en op tijd kunnen laden. Zoals de bezorging vandaag in Beek en Donk.”

Slimme routeplanning voor maximale efficiëntie

Bij Goossens is geen dag hetzelfde. “Elke ochtend vertrekken onze trucks met een nieuwe lading meubels en geen enkele route is identiek, omdat onze klanten en bestellingen dagelijks verschillen. Dat maakt het plannen van elektrische ritten extra uitdagend.”

Om optimaal gebruik te maken van de e-trucks, worden routes zorgvuldig berekend. “Onze planners houden niet alleen rekening met de afstanden, maar ook met montagetijd bij de klant. Een bank afleveren gaat snel, maar een complete linnenkast opbouwen duurt langer. Sommige ritten bevatten daarom slechts twee stops, terwijl andere tot acht leveringen per dag halen”, aldus Willem van Berlo – Manager Transport bij Goossens.

“De Volvo FL Electric heeft op papier een bereik van 400 km, maar in de praktijk rekenen we met 300 km om een veilige marge te houden. We testen continu hoe ver ze kunnen gaan. Onze chauffeur Yuri is onlangs met slechts 10 procent accu teruggekomen… Sindsdien hebben onze chauffeurs laadpassen om onderweg op te laden als het nodig is.”

Duurzaam ondernemen: meer dan alleen elektrisch rijden

Naast de elektrische trucks zet Goossens breed in op duurzaamheid. “Ons hoofdkantoor telt 6.400 zonnepanelen. Daarmee kunnen we de e-trucks opladen, mits ze voor zonsondergang terug zijn. We hebben ook laadpalen voor de leaseauto’s van onze collega’s. Helaas kunnen we de energie niet opslaan; de benodigde accu’s zijn een te grote investering voor nu.”

Ook in het transportproces wordt duurzaamheid meegenomen. “Wij rijden CO2-neutraal door brandstofcompensatie. Voor elke liter diesel die we verbruiken, investeren we in projecten die bomen planten. Hiervoor ontvangen we een certificaat waarmee we aantonen dat we volledig compenseren. Bovendien nemen we verpakkingsmateriaal zoals tempex en karton retour en verwerken we dit in gescheiden stromen. Zo proberen we op alle fronten bij te dragen aan een duurzamere wereld.”

Uptime: stilstand is geen optie

“Een wagenpark dat dagelijks operationeel moet zijn, kan zich geen lange stilstand permitteren. Bij BAS Truck Center begrijpen ze dat stilstand geen optie is,” zegt Willem. “Onze voertuigen moeten rijden, elke dag weer. Dankzij het BAS servicecontract kunnen we onderhoud efficiënt inplannen zonder onze planning in gevaar te brengen. Een bus of truck moet zo snel mogelijk weer op pad.”

Tevreden chauffeurs: Volvo FL Electric scoort hoog

Niet alleen het bedrijf profiteert van de overstap naar elektrisch, ook de chauffeurs zijn enthousiast. “Het rijden met elektrisch is heerlijk. Geruisloos, geen geronk van de motor,” zegt Yuri, een van de chauffeurs bij Goossens.

“Het rijdt verder heel comfortabel en voelt meer als een echte vrachtwagen dan de dieselversies, vanwege het extra gewicht. Dat zorgt voor een stabiele en soepele rijervaring.”

Toekomstbestendige logistiek

De overstap naar elektrisch rijden vraagt om slimme keuzes. “Onze twee Volvo FL Electrics functioneren uitstekend, maar volledige elektrificatie van ons wagenpark is voorlopig niet haalbaar door de beperkte netcapaciteit. Daarom blijven we onze infrastructuur optimaliseren en volgen we de ontwikkelingen in wetgeving en technologie op de voet.”
BAS Truck Center speelt hierin een cruciale rol. “Zij denken met ons mee over de inzet van elektrische voertuigen, onderhoud en laadinfrastructuur. Met hun expertise zorgen we ervoor dat onze logistiek efficiënt, duurzaam en betrouwbaar blijft. Die samenwerking geeft vertrouwen in een toekomstbestendig wagenpark.”

Trots op het wagenpark

Voor Willem is het een bijzonder gevoel om elke dag het wagenpark te zien staan. “Al onze trucks zijn Volvo’s en de jongens zijn er nog elke dag enthousiast over. Als ik buiten loop en ons wagenpark zie, ben ik daar trots op. Alles is up-to-date en netjes!” Met deze moderne vloot en een sterke focus op duurzaamheid en efficiëntie blijft Goossens klaar voor de toekomst.

Tesla roept 46.000 Cybertrucks in VS terug om loslatend paneel

AUSTIN – Tesla roept meer dan 46.000 Cybertrucks terug in de Verenigde Staten, meldt de elektrische autofabrikant donderdag. Een onderdeel van de buitenkant van de auto’s kan tijdens het rijden loslaten. Tesla zegt het paneel gratis te vervangen.

Vorig jaar heeft Tesla de Cybertruck al zeker zes keer teruggeroepen. Zo moesten in oktober ruim 27.000 Cybertrucks van de weg voor een software-update voor de achteruitrijcamera. Het beeld liep achter, waardoor bestuurders minder goed konden zien waar ze reden en de kans op een botsing groter was. In juni riep Tesla ongeveer 11.000 Cybertrucks terug vanwege problemen met de ruitenwissers en onderdelen van de laadbak die mogelijk niet goed vastzaten.

De futuristisch ogende, roestvrijstalen Cybertruck heeft een bewogen ontstaansgeschiedenis. De eerste Cybertrucks werden pas eind 2023 afgeleverd. De truck moest aanvankelijk eind 2021 al verkrijgbaar zijn, maar door de coronapandemie, tekorten in de toeleveringsketen, inflatie en technische problemen ontstond forse vertraging. De Cybertruck is niet officieel leverbaar in Europa.

Persbureau Bloomberg meldt dat de ruim 46.000 voertuigen alle Cybertrucks zijn die in de VS zijn verkocht. Volgens een rapport dat Tesla indiende bij toezichthouder National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) schat de autofabrikant dat het defect daadwerkelijk speelt bij 1 procent van de Cybertrucks. Als het paneel tijdens het rijden loslaat, kan dit een gevaar vormen voor bestuurders die achter de Cybertruck rijden en het risico op verwondingen en botsingen vergroten, aldus Tesla.

NZa vermoedt strafbare feiten bij huisartsenketen Co-Med

UTRECHT – De inmiddels failliete huisartsenketen Co-Med heeft mogelijk strafbare feiten gepleegd, zegt de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa). De toezichthouder heeft de zaak overgedragen aan het Openbaar Ministerie (OM). Het Functioneel Parket van het OM is daarop een onderzoek begonnen. “Op basis van wat tot nu toe is aangeleverd, zien we daar voldoende aanknopingspunten voor”, zegt een woordvoerder.

De NZa constateert onder meer dat “extra consulten per dag zijn gedeclareerd”. De waakhond spreekt ook van “een patroon van het declareren van lange consulten waar een kort consult heeft plaatsgevonden”. Verder zou de bedrijfsvoering niet aan de eisen voldoen. Het onderzoek begon volgens de NZa in 2022 en ging door na het faillissement afgelopen juli. De verdenkingen komen mogelijk neer op valsheid in geschrifte, maar het OM komt pas met een tenlastelegging als het onderzoek verder is gevorderd.

Het is niet de eerste keer dat de NZa fouten constateert bij Co-Med. Vorig jaar oordeelde de toezichthouder dat de keten de regels heeft overtreden bij het overnemen van huisartsenpraktijken. Overnameplannen werden niet altijd gemeld en overnames werden afgerond voordat er toestemming was.

Co-Med is een paar jaar geleden opgekomen. Het bedrijf kocht verspreid over het land praktijken, met name van huisartsen die met pensioen wilden gaan en geen opvolger konden vinden. Het bedrijf had vestigingen in onder meer Amsterdam, Den Haag, Eindhoven, Tilburg en Zwolle.

Co-Med ging failliet, nadat zorgverzekeraars de contracten hadden opgezegd omdat er bij de keten veel mis was en de “continuïteit van zorg” in het geding was. In de afgelopen jaren klaagden veel patiënten over de slechte bereikbaarheid en te magere bezetting op diverse praktijken van de commerciële keten. Bij de praktijken stonden in totaal 45.500 mensen ingeschreven.

Het OM kan nog niet precies zeggen hoe lang het onderzoek gaat duren, maar het wil wel “zo snel mogelijk resultaat” boeken. “Dit is een zaak die enorme impact heeft binnen de maatschappij, dat ziet het OM ook”, zegt de woordvoerder.

Hoge Republikeinen bezorgd om reorganisatieplan Trump voor leger

WASHINGTON – Hoge Republikeinen zijn bezorgd over reorganisatie- en bezuinigingsplannen van de regering-Trump voor de Amerikaanse strijdkrachten. Die plannen, die ook minder aandacht voor Europa zouden betekenen, dreigen Amerika te verzwakken als ze worden doorgevoerd, waarschuwen ze.

De regering van president Donald Trump wil bezuinigen en de aandacht verleggen naar het afstoppen van opkomend China. Daarom overweegt het ministerie van Defensie commandocentra in andere delen van de wereld samen te voegen, meldde nieuwszender NBC onlangs. Bijvoorbeeld die van Europa en Afrika. Ook zou het Pentagon niet langer de commandant van de NAVO-verdediging van Europa willen leveren.

Dat maakt de twee Republikeinen die de machtige defensiecommissies van de Senaat en het Huis van Afgevaardigden leiden “erg ongerust”. Dat Trump bondgenoten aanzet meer zelf te doen is prima, vinden senator Roger Wicker en afgevaardigde Mike Rogers. Maar “we steunen ook blijvend Amerikaans leiderschap in de wereld”. Daarom zullen ze veranderingen zonder overleg met andere betrokken instanties, de militaire leiding en het Congres (het Amerikaanse parlement) “niet accepteren”. Voor maatregelen waar geld mee is gemoeid is doorgaans de steun van het Congres nodig.

Huurders willen geen zonnepanelen meer, merken woningcorporaties

DEN HAAG – Sociale huurders willen geen zonnepanelen meer op hun dak laten plaatsen. Panelen die er al liggen, willen ze eraf laten halen of laten uitschakelen. Dit hoort de vereniging van woningcorporaties Aedes volgens een woordvoerder van veel sociale verhuurders.

Als er plannen zijn voor zonnepanelen peilen woningcorporaties of huurders interesse hebben. “Maar sinds de onduidelijkheid over de salderingsregeling kijken huurders liever de kat uit de boom. Er is minder enthousiasme om zonnepanelen op hun dak te leggen als niet duidelijk is of het ze wat oplevert”, zegt hij na berichtgeving hierover in het AD.

De salderingsregeling wordt vanaf 2027 afgeschaft. Mensen met zonnepanelen kunnen hun stroomopbrengst nu nog wegstrepen tegen hun verbruik. Veel zonnepanelenbezitters vrezen na 2027 minder voordeel van hun panelen. Vereniging Eigen Huis (VEH) meldde vorige week op basis van berekeningen van onderzoeksbureau Berenschot dat de terugverdientijd van zonnepanelen na de afschaffing oploopt naar twintig jaar.

Servicekosten

Sociale huurders betalen nu voor zonnepanelen via de servicekosten. Volgens de Aedes-woordvoerder is dit maandelijks 2 tot 4 euro per paneel en liggen er gemiddeld zeven panelen op een woning. Op appartementen zijn het er gemiddeld ongeveer vijf. Halverwege 2024 lagen ruim 519.000 zonnepanelen op huizen van woningcorporaties die zijn aangesloten bij Aedes.

Woningcorporaties willen de servicekosten niet verminderen, aldus de zegsman. “Dat zou betekenen dat corporaties dat moeten betalen en hun enige inkomstenbron is de huur.”

Aedes noemt het weghalen van zonnepanelen “onverstandig” en “kapitaalvernietiging” en benadrukt dat zonne-energie nodig is vanwege de energietransitie. “Huurders hebben een overeenkomst getekend waarmee ze gebonden zijn aan het betalen van de servicekosten”, voegt de vereniging daaraan toe.

Afvaltransport- en opslagbedrijven in Drenthe lopen tegen de lamp bij ILT-controle

Foto: ILT

DEN HAAG – De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) heeft samen met de Omgevingsdienst Drenthe op 12 maart controles uitgevoerd bij 24 bedrijfslocaties en zes transporteurs van afval in Drenthe. In totaal werkten 33 inspecteurs, toezichthouders en handhavers mee.

Bij zeventien bedrijven en drie transporteurs zijn (mogelijke) tekortkomingen geconstateerd. Sommige constateringen geven aanleiding tot het uitvoeren van vervolgonderzoek. Het gaat onder meer om het volgende:

  • Opslag van gevaarlijke stoffen zonder een verplichte bodembeschermende voorziening
  • Verschillende kwaliteiten afval en grondstromen in opslag niet gescheiden
  • In afwijking van of werken zonder vergunning
  • Registratie in Landelijk Meldpunt Afval (LMA) onvolledig
  • Vervoeren van afval zonder de juiste documenten
  • Grondtransport niet gemeld aan bevoegd gezag
  • Vloeistofdichte vloer niet tijdig gekeurd
  • De registratie van het opgeslagen volume is onjuist
  • Een milieuverklaring bevat onjuiste informatie
  • Verwerken van afval op een niet juiste manier verwerkt of geregistreerd

Tijdens de gezamenlijke controle is gelet op de verwerking van afval (waaronder afgedankte elektrische en elektronische apparaten) en opslag van herbruikbare grond. Daarnaast zijn er transporten gecontroleerd, om te zien of zij over de juiste papieren beschikten om de grens naar Duitsland over te mogen gaan.

Leefomgeving beschermen

Het doel van deze gezamenlijke controledag was om de naleving van regels te controleren waarvan de verantwoordelijkheid voor toezicht, door Omgevingsdienst Drenthe en de ILT, op elkaar aansluiten of elkaar overlappen. Het gaat om algemene milieuregels en om voorschriften van vergunningen.

De milieuregels zijn bedoeld om onze leefomgeving te beschermen, zoals de bodemkwaliteit. Ook dragen ze bij aan een verantwoorde verwerking en het hergebruik van materialen. Het is bijvoorbeeld onwenselijk dat schone afvalstromen (moedwillig) worden vermengd met verontreinigde afvalstromen. Of dat een bedrijf andere activiteiten uitvoert dan bekend is en hiermee het milieu belast.

Samen dragen Omgevingsdienst Drenthe en de ILT met deze controledag bij aan een veilige en gezonde provincie.

Bureau: biefstuk en hamburgers worden nog duurder door schaarste

LELYSTAD – Rundvlees, zoals biefstuk, hamburgers en rundergehakt, wordt dit jaar naar verwachting aanzienlijk duurder, verwacht marktbureau DCA Market Intelligence. Dit komt doordat het aanbod van runderen wereldwijd “uitzonderlijk schaars” is, waardoor de rundveeprijzen het vorige recordniveau de afgelopen weken “ruimschoots” hebben overschreden.

In Nederland ligt de prijs van slachtvee inmiddels bijna 9 procent boven het vorige record. Hiermee komt de prijs van runderen van de hoogste kwaliteit op 6,40 euro per kilo.

“Dit is een uitzonderlijk sterke stijging in korte tijd voor de doorgaans vrij stabiele rundvleesmarkt. Prijsstijgingen van meer dan 5 cent per kilo zijn zeldzaam, maar de afgelopen weken liepen de prijzen soms met wel 25 cent per week op”, zegt Matthijs Bremer, voedingsdeskundige bij het onderzoeksbureau.

Wereldwijd probleem

De schaarste aan runderen is een wereldwijd probleem. Volgens DCA Market Intelligence heeft droogte in de Verenigde Staten geleid tot de kleinste rundveestapel sinds 1952. Ook in buurlanden Canada en Mexico is het aanbod schaars. “Ondertussen kampt Europa met een forse afname van het aantal vleesrunderen, met name uit Frankrijk.” Tijdens de kerstperiode zijn bijzonder veel runderen geslacht om aan de grote vraag te voldoen. Dit heeft de krappe markt verder onder druk gezet.

“De prijzen zijn schrikbarend snel gestegen, maar in de markt heerst het sentiment dat deze stijging nog maar het begin is. De aanvoer begint steeds meer te haperen”, concludeert Bremer.

Wanneer er een eind komt aan de prijsstijgingen is volgens hem niet te zeggen. “Een ding is zeker, veel consumenten merken de komende maanden vermoedelijk wel het effect op de kassabon als zij een biefstuk of hamburger in de supermarkt scannen.”

×