Clicky

zaterdag 10 mei 2025 - 09:26 uur
Home Blog Pagina 96

Shell wil hogere verkoop lng en meer geld naar aandeelhouders

NEW YORK – Shell wil de verkoop van vloeibaar gemaakt aardgas (lng) in de periode tot 2030 jaarlijks met 4 tot 5 procent verhogen, om zo de leidende positie van het olie- en gasconcern op de lng-markt verder te versterken. Dat meldt Shell voorafgaand aan een beleggersdag in New York. Shell verwacht een sterke stijging van de wereldwijde vraag naar lng, dat onder meer wordt gebruikt om meer vervuilende fossiele bronnen als steenkool te vervangen.

Shell wil met die hogere lng-verkopen ook zorgen voor meer geld dat naar de aandeelhouders kan, door dividenduitkeringen en de inkoop van eigen aandelen. Het bedrijf verhoogde daarbij ook doelstellingen voor het uitkeren van cash aan de aandeelhouders en kostenbesparingen. Tegelijkertijd worden investeringen verlaagd. Verder wil Shell de gasproductie jaarlijks met 1 procent verhogen tot 2030, met een stabiele olieproductie.

Het bedrijf verwacht dat de vraag naar lng in 2040 met 60 procent zal stijgen, vooral door een grotere behoefte in landen in Azië. Door de grote vraag naar stroom voor bijvoorbeeld elektrisch rijden, datacenters en toepassingen rond kunstmatige intelligentie (AI) wordt ook meer lng gebruikt in gascentrales.

Kritiek

Shell-topman Wael Sawan stelt dat het bedrijf flinke vooruitgang heeft geboekt met zijn doelstellingen en dat het concern simpeler, weerbaarder en concurrerender wordt. Onder Sawans leiding zet Shell meer in op fossiele brandstoffen en worden duurzame projecten juist teruggeschroefd of gestopt. Ook worden zwakker presterende onderdelen afgestoten.

Shell kijkt ook naar de strategische opties voor zijn chemieactiviteiten in de Verenigde Staten en Europa. Onlangs meldde zakenkrant The Wall Street Journal nog dat Shell overwoog chemische activiteiten in de VS en Europa te verkopen.

Het bedrijf krijgt al jaren kritiek van activistische beleggers en klimaatorganisaties die vinden dat Shell te weinig doet om de CO2-uitstoot te verminderen.

Transport Roosens neemt Coupétrans over

ANTWERPEN – Het Belgische Transport Roosens breidt met de overname van, het eveneens Belgische, Coupétrans, de containeractiviteiten in de Antwerpse regio verder uit.

Stephan Roosens, vierde generatie, heeft samen met partner Karolien Van Duyse, Transport Roosens uitgebouwd tot een toonaangevende speler in het transport. Na de overname van Thuysbaert in 2016 en Van Gucht in 2019, wordt met de acquisitie van Coupétrans haar aanbod in vervoer van zeecontainers aanzienlijk versterkt.

Naast containertransport is Roosens ook actief in conventioneel transport met schuifzeilopleggers en gesloten diepladers alsook tanktransport en warehousing. Vanuit de logistieke locaties in het Antwerpse havengebied op Linkeroever en Rechteroever vervoert men voornamelijk zeecontainers van of naar de Benelux, Noord-Frankrijk, Duitsland en andere regio’s in West-Europa. Beide vestigingen bieden als containerdepot alle nodige voorzieningen zoals laadinfrastructuur voor reefer containers.

De aankoop van Coupétrans past in de strategie om, via de overname van een gezond bedrijf, de Antwerpse verankering verder uit te breiden. Stephan Roosens is heel tevreden met de uitbreiding: “Net als Transport Roosens staat Coupétrans al decennialang bekend om haar flexibiliteit en klantgerichte aanpak waarbij alle medewerkers en de volledige vloot worden ondergebracht in de Roosens familie. Dit brengt onze capaciteit in containertransport op 90 trekkers en 180 containerchassis.”

Coupétrans werd in 1953 opgericht en specialiseerde zich door de jaren heen in het transport van zeecontainers. Guy Coupé die het bedrijf verder succesvol heeft uitgebouwd ging via bemiddelaar De Putter & Co op zoek naar een overnamekandidaat voor de transportactiviteiten.

“Ik ben verheugd dat Coupétrans zijn weg vervolgd in handen van Transport Roosens. De gedeelde waarden en gelijkaardige aanpak zullen ervoor zorgen dat onze klanten de vertrouwde service kunnen blijven genieten. Ik ben ervan overtuigd dat de overstap van onze medewerkers vlot zal verlopen”, aldus Guy Coupé.

De familie Coupé zal zich verder blijven toeleggen op de opslag en logistieke dienstverlening voor onder andere de circulaire economie met 24.000 m² magazijnen en 20.000m² buitenopslag langs de vaart in Rijkevorsel. Steven Coupé heeft al geruime tijd de leiding over de activiteiten van CBC Logistics BV.

De overname kwam tot stand door bemiddeling van consultancybureau De Putter & Co, expert in M&A binnen transport & logistiek. Managing Director William De Putter blikt tevreden terug op de samenwerking: “De familie Coupé gaf ons de opdracht een overnamekandidaat te zoeken voor de transportactiviteiten aangezien de volgende generatie de focus op logistiek legt. We zochten én vonden in Transport Roosens een passende overnemer met een gelijkaardige specialisatie en bedrijfscultuur wat resulteerde in een meerwaarde voor alle partijen.”

Transport Roosens liet zich in het hele overnametraject begeleiden door Gerwin Gysens, juridisch en financieel expert van EMPORION BV.

Arctic KickOff: MAN Polarexpress rijdt geheel elektrisch van Lapland naar München

De MAN Polarexpress, een batterij-elektrisch aangedreven eTGX trekker, is begonnen aan een rit van circa 3.000 kilometer van de poolcirkel in Lapland naar München. Daarbij demonstreert de eTGX onder meer zijn indrukwekkende actieradius, zelfs bij ijzige temperaturen.

Tegelijkertijd laat de MAN eTGX zien dat volledig elektrisch trans-Europees langeafstandsvervoer met trucks die uitsluitend gebruikmaken van de openbare laadinfrastructuur nu al mogelijk is. Ook de MAN Charge&Go laadpas, waarmee openbaar laden bij laadstations van verschillende aanbieders moeiteloos verloopt, staat in de spotlights.

“Met deze rit willen we nogmaals laten zien dat de EV-transitie in het internationale langeafstandstransport met de nieuwe MAN eTruck nu al mogelijk is en in de praktijk kan worden gebracht”, verklaart Friedrich Baumann, lid van de Raad van Bestuur van MAN Truck & Bus en verantwoordelijk voor Sales & Customer Solutions.

“We bieden tal van handige oplossingen rondom de eTruck, zoals MAN Charge&Go, die het klanten gemakkelijker maken om over te stappen van dieseltrucks naar elektrisch aangedreven exemplaren. Dat we nu al volledig elektrisch van de poolcirkel naar München kunnen rijden en uitsluitend kunnen vertrouwen op de openbare laadinfrastructuur is een positieve ontwikkeling. Er moet op dit vlak echter nog veel gebeuren in Europa. Om met miljoenen trucks een complete transitie te realiseren in het langeafstandstransport, zijn er nog grote inspanningen en investeringen nodig wat betreft de uitbreiding van de noodzakelijke high-performance laadinfrastructuur.”

De reisgenoten

De tour, die duurt van 20 tot en met 26 maart, wordt begeleid door influencers als André Brockschmidt (Bauforum 24) en Christina Scheib (Trucker Babes), bekende namen binnen de internationale truckscene. Ze krijgen een deskundige rijbegeleiding van trainers van MAN ProfiDrive. Voor de marktintroductie van de MAN eTrucks heeft de afdeling chauffeurstraining van MAN zijn jarenlange elektrische expertise uit de bussector overgeheveld naar elektrische trucks. Bedrijven en chauffeurs krijgen een praktische ondersteuning bij de overstap naar de nieuwe aandrijftechnologie.

Details van de tour

De tocht met een lengte van circa 3.000 kilometer omvat in totaal zeven etappes: van de poolcirkel langs de Zweedse oostkust naar Stockholm, vanaf daar door het binnenland naar Malmö in Zuid-Zweden, verder naar Kopenhagen en door Denemarken naar Hamburg en vervolgens via Schweinfurt dwars door Duitsland naar de eindbestemming in München. Gemiddeld legt de MAN eTGX tussen de 400 en 600 kilometer per dag af, afhankelijk van de routeomstandigheden.

De tour op social media

Het Arctic KickOff-team doet verslag van zijn ervaringen tijdens de volledig op batterij-elektrische energie afgelegde reis van de poolcirkel naar München in vijf videoafleveringen, die van 24 tot en met 27 maart te zien zijn op de MAN-kanalen op YouTube en Instagram. Tegelijkertijd plaatsen de influencers impressies van de tour op hun eigen kanalen.

Een voetbal in de kleuren van FC Bayern, die de MAN eTGX tijdens de 3.000 kilometer lange rit vergezelt, voorziet de teams tijdens de etappes van een bijzondere energie. Het verhaal hierachter wordt uit de doeken gedaan tijdens de laatste etappe naar München!

China hekelt ‘inmenging’ VS in Venezuela door nieuwe heffing

BEIJING – China heeft de Verenigde Staten beschuldigd van “inmenging in de binnenlandse aangelegenheden van Venezuela”.

Daarmee reageerde de Chinese overheid op nieuwe heffingen die de Amerikaanse president Donald Trump maandag heeft aangekondigd tegen landen die Venezolaanse olie en gas kopen.

Die heffingen moeten op 2 april ingaan en China is de grootste importeur van die olie. “We roepen de VS op om te stoppen met de inmenging in de binnenlandse aangelegenheden van Venezuela en de illegale eenzijdige sancties tegen Venezuela op te heffen”, zei een Chinese woordvoerder van het ministerie van Buitenlandse Zaken dinsdag tijdens een persconferentie.

Venezuela wordt al jaren geconfronteerd met Amerikaanse sancties. Bij de aankondiging op maandag beschuldigde Trump het land ervan “tienduizenden hooggeplaatste en andere criminelen” naar de VS te sturen, “doelbewust en bedrieglijk”.

Familieleden van Franse peuter Emile opgepakt om zijn dood

PARIJS – De Franse politie heeft vier personen opgepakt voor de dood van de Franse peuter Emile, die in juli 2023 verdween. Het gaat om de grootouders en twee volwassen kinderen van dat stel, die worden verdacht van “opzettelijke doodslag” en het “verbergen van een lijk”, maakte de lokale aanklager bekend.

Het onderzoek loopt nog en de familieleden zullen nu worden ondervraagd. De advocaat van de grootouders heeft de arrestatie bevestigd.

Emile was 2,5 jaar oud toen hij verdween in het Franse Alpengehucht Haut-Vernet. Daar logeerde hij bij zijn opa en oma, zijn ouders waren niet in de buurt. Negen maanden lang was er geen spoor van de peuter, tot een wandelaar zijn botten aantrof op een kleine 2 kilometer van het dorp. Het is nog altijd niet duidelijk hoe het kind is omgekomen.

Eerder deze maand deed de politie opnieuw onderzoek in Haut-Vernet, in de buurt van het huis van de grootouders. Franse media meldden eerder al dat de grootvader van Emile in de jaren negentig ooit is ondervraagd over seksueel geweld op een privéschool, maar hij is daar niet voor veroordeeld.

Vorige maand is Emile begraven. Honderden mensen waren afgekomen op de dienst.

Van Toorn Transport BV uit Eck en Wiel failliet verklaard

Foto: Adobe Stock | Pla2Na

ECK EN WIEL –  Voor de rechtbank van Gelderland is op maandag 24 maart 2025 Van Toorn Transport BV failliet verklaard. Het bedrijf, gevestigd aan de Kniphoek 1a in Eck en Wiel, handelde ook onder de naam H. van Toorn & Zn.

Op dit moment is nog niet bekend wie het faillissement heeft aangevraagd en waarom.

Volgens gegevens van de Kamer van Koophandel is het bedrijf opgericht in 2016 en werkten er rond de 15 werknemers.

Of er een doorstart van het bedrijf komt zal de curator, Mr. R. van Dijk, verder onderzoeken.

 

Huidkanker is snelst toenemende vorm van kanker, ziet IKNL

AMSTERDAM – Van alle vormen van kanker komt huidkanker het meest voor in Nederland. Het is ook de snelst toenemende vorm van kanker, en het Integraal Kankercentrum Nederland (IKNL) verwacht dat de aantallen voorlopig blijven stijgen.

Volgens de organisatie krijgen jaarlijks bijna 75.000 mensen te horen dat ze huidkanker hebben. Dit betekent dat een gemiddeld ziekenhuis drie van deze diagnoses per dag stelt. De stijging is belastend voor de zorg, zegt IKNL. Veel mensen moeten regelmatig terugkomen voor controle, omdat de kanker kan terugkeren.

Bij twee op de drie huidkankerpatiënten gaat het om een basaalcelcarcinoom. Dat is een kwaadaardig plekje op de huid, maar het groeit langzaam en zaait bijna nooit uit. Verreweg de meeste patiënten genezen ervan, maar ze hebben soms meerdere behandelingen nodig.

Uitzaaiingen

Ook het zogenoemde plaveiselcelcarcinoom, een andere vorm van huidkanker, komt relatief vaak voor. Die vorm is eveneens goed te behandelen en de vooruitzichten van patiënten zijn goed.

Jaarlijks krijgen ruim 8000 mensen de diagnose melanoom. Die vorm van huidkanker kan wel gevaarlijk zijn door uitzaaiingen.

Defensieminister VS ontkent groepschat met aanvalsplan Houthi’s

WASHINGTON – De Amerikaanse minister van Defensie, Pete Hegseth, ontkent dat hij plannen om de Houthi’s in Jemen aan te vallen in een groepschat heeft besproken. De hoofdredacteur van tijdschrift The Atlantic leek per ongeluk te zijn toegevoegd aan een groep op berichtendienst Signal waarin de top van de Amerikaanse regering wapens, doelwitten en de timing van een militaire operatie besprak.

“Niemand stuurde berichtjes over oorlogsplannen en dat is alles wat ik erover kwijt wil”, zei Hegseth bij aankomst in Hawaï tegen verslaggevers. Volgens de reconstructie die Atlantic-hoofdredacteur Jeffrey Goldberg schreef, zat Hegseth zelf ook in het groepsgesprek. De Nationale Veiligheidsraad bevestigde tegenover het magazine dat het lijkt te gaan om een echte discussie en zegt dat wordt gekeken hoe daar een fout nummer aan is toegevoegd.

Hegseth ontweek vragen van verslaggevers, schrijft de BBC. Zo zei de minister dat Goldberg “geen serieuze journalist” is en “onzin uitkraamt”. Hij verweet Goldberg “keer op keer hoaxes (broodjeaapverhalen) te verspreiden”.

In de groepschat was discussie of de aanval door moest gaan, omdat Europa er meer baat bij zou hebben dan de VS. Een gebruiker met de naam @PeteHegseth schreef: “Ik denk dat we het moeten doen. Ik heb er alleen een hekel aan dat we zo Europa weer uit de brand helpen.” Een gebruiker met de naam @VP zei daarop: “Ik haat ook dat Europa gratis meelift. Het is EEN SCHANDE.” Mogelijk gaat het om vicepresident JD Vance.

De Democraten hebben Hegseth opgeroepen af te treden. “Hij was al ongeschikt om het ministerie te leiden voordat hij onze nationale veiligheid in gevaar bracht door slordig om te gaan met gevoelige militaire informatie”, aldus Democraat Ken Martin. Ook hebben ze om een onderzoek naar de gang van zaken gevraagd.

Trump zei in eerste instantie van niets te weten en leek later te grappen over de situatie. Hij zei “geen groot fan” te zijn van The Atlantic en voorspelde dat het blad failliet gaat. Trump zei ook dat de aanval op de Houthi’s in elk geval erg effectief was.

ProRail ziet honderden dassensporen rond treinspoor

UTRECHT – ProRail heeft de afgelopen twee jaar honderden dassensporen ontdekt langs het treinspoor, bevestigt een woordvoerder van de spoorwegbeheerder na berichtgeving van de NOS.

Het gaat om onder meer uitwerpselen en graafsporen. In zo’n 10 procent van de gevallen gaat ProRail onderzoeken of er maatregelen nodig zijn bij het spoor.

Volgens de woordvoerder komen dassen alleen in het westen van het land niet voor en juist het meest in het oosten.

Dassenburchten onder het spoor kunnen veel hinder voor het treinverkeer veroorzaken en het kost veel geld om dit aan te pakken. Zo werden in het Zuid-Limburgse Voerendaal burchten weggehaald, maar zijn extra maatregelen nodig. Dat gaat volgens de woordvoerder 6,5 miljoen euro kosten en tijdens de werkzaamheden kunnen er veertig dagen lang minder of geen treinen rijden.

De woordvoerder kan nog niet zeggen wanneer het onderzoek naar de dassensporen is afgerond en duidelijk is welke maatregelen mogelijk nodig zijn.

Opnieuw bijna helft minder Tesla’s verkocht in EU

Tesla
Foto: Adobe Stock | Aleksei Potov

BRUSSEL – Autorijders in de Europese Unie kochten afgelopen maand opnieuw veel minder vaak een Tesla dan een jaar eerder. Het aantal was met net geen 12.000 bijna de helft van de verkopen in februari 2024, meldt de Europese autobrancheorganisatie ACEA. Daarmee wijkt de fabrikant net als een maand eerder duidelijk af van de algehele trend binnen de EU-markt voor elektrische auto’s, die juist in opmars is.

Het is nog onduidelijk waarom er in Europa minder Tesla’s worden verkocht. Betaalbaardere modellen van concurrenten doen het de laatste tijd goed, maar ook is Tesla-topman Elon Musk veel in het nieuws om zijn rol bij het nieuwe bewind van de Amerikaanse president Donald Trump. Musk bemoeide zich ook met de Duitse verkiezingen, waarbij hij zijn steun uitsprak voor de radicaal-rechtse AfD.

De verkoop van elektrische auto’s liet juist net als een maand eerder een flinke plus zien, in februari van 24 procent. In Nederland ging het om een stijging van 22 procent. Mogelijk komt dat doordat veel bedrijven in ons land werknemers verplichten een elektrische auto te kiezen als auto van de zaak.

Hybride auto’s blijven de populairste auto’s, met een aandeel van 35 procent. Daarna volgen benzineauto’s (29 procent). Hybride auto’s waren in februari in opkomst (plus 19 procent), benzineauto’s werden minder populair (min 22 procent).

Onderzoek gevolgen zero-emissiezones: bijna helft kleine transportondernemingen en ‘eigen rijders’ hebben geen bestaansrecht meer

AMSTERDAM – OndernemersClaim, voorheen MKB-Claim, heeft onderzoek gedaan naar de consequenties van zero-emissiezones onder transportondernemers. Hieruit blijkt dat ruim 45 procent van de ondervraagden noodgedwongen zal moeten stoppen. Vooral kleinere ondernemingen (minder dan tien werknemers) en ZZP’ers (eigen rijders) worden geraakt.

Op verschillende manieren gedupeerd

Bijna 70 procent van de transportondernemingen, vooral kleine ondernemers en ZZP’ers uit Zuid-Holland, Noord-Brabant, Gelderland, Noord-Holland en Limburg, voelen zich gedupeerd door de invoering van zero-emissiezones.

Redenen zijn:

  • 47 procent kan niet meer op bestemming afleveren, wat leidt tot werkverlies.
  • 43 procent moet gedwongen overstappen naar elektrische vrachtwagens, wat praktisch een belemmering vormt. Dit komt door het beperkte laadvermogen, de beperking in afstand en door de lange oplaadtijden.
  • 30 procent vindt de investering in een elektrische vrachtwagen te hoog. Respondenten noemen prijsverschillen van ruim €200.000 per vrachtwagen ten opzichte van een dieselversie.

Een derde van de respondenten voelt zich niet gedupeerd. Zij werken niet in binnensteden of kunnen nog gebruik maken van overgangsregelingen of ontheffingen met hun huidige dieselvrachtwagen.

Geen overstap naar elektrisch vervoer

Een klein aantal van de ondervraagden (8 procent) is vanwege de milieuzones overgestapt op een elektrische vrachtwagen. 72 procent van de ondervraagden zegt dit niet van plan te zijn en 20 procent is dit wel van plan binnen nu en vier jaar. Deze transportondernemers wachten de ontwikkeling van waterstoftechnologie of de verbetering van stroomfaciliteiten af. Of geven aan dat de regels niet van toepassing zijn omdat zij niet werkzaam zijn in binnensteden of dat hun bedrijf niet gevestigd is nabij milieuzones.

Oneerlijke concurrentie

Ruim 90 procent van de deelnemers vindt dat er oneerlijke concurrentie ontstaat tussen kleine en grote ondernemers die wel investeringen in elektrische mobiliteit kunnen doen. Zij zijn het ook oneens met het beleid voor zero-emissiezones. Ondervraagden pleiten voor een landelijk gelijk beleid. Ze vinden dat er nu te veel verschillende regels zijn binnen gemeenten over ontheffingen, overgangsregelingen en uitzonderingen.

Respondent: “Ik heb één vrachtwagen en kan als ZZP’er de enorme investering in een elektrische vrachtwagen niet ophoesten. Maar binnenkort kan ik met mijn dieselvrachtwagen de binnensteden niet meer in om bouwmaterialen af te leveren. Dit heeft mij gedwongen om te stoppen met mijn bedrijf”.

Respondent: “Door het gebruik van elektrische vrachtwagens worden onze projecten te duur om uit te voeren en kunnen we 40 procent minder werk doen op een dag. Dat is onrendabel voor een kleine onderneming, ik zal moeten stoppen”.

Stef Smit, directeur OndernemersClaim: “Uit ons onderzoek en gesprekken met met onze deelnemers blijkt dat ondernemers worden gemangeld tussen aan de ene kant een lappendeken van regelingen en aan de andere kant grote onzekerheid. Dat maakt het onmogelijk om de juiste beslissingen over investeringen in elektrische mobiliteit te nemen. Wij roepen de overheid op om zo snel mogelijk uniforme regelgeving in te voeren zoals eerder is aangekondigd”.

OndernemersClaim deed onderzoek onder deelnemers aan de truckkartelclaim. Bij elkaar zijn dit ruim 3000 aangesloten transportondernemingen, die samen ruim 35 duizend vrachtwagens vertegenwoordigen. De respondenten van het onderzoek zijn zowel grote als kleine ondernemingen en ZZP’ers.

Tankwagen gekanteld bij Hoek, chauffeur lichtgewond

Foto: HVZeeland

HOEK – Een tankwagen is aan het begin van de avond op het industriegebied van Hoek gekanteld. De chauffeur raakte lichtgewond.

De politie, brandweer en ambulancedienst werden omstreeks 18.20 uur met spoed opgeroepen voor het eenzijdige ongeval. Op de Savoyaardsweg bij Hoek was een tankwagen gevuld met plastic balletjes in een scherpe bocht gekanteld.

De vrachtwagen kwam op een fietspad tot stilstand.

De chauffeur is door het ambulancepersoneel medisch onderzocht. De man had in ieder geval een hoofdwond. De politie heeft de omgeving van het ongeval afgezet. Het voertuig zal komende uren worden geborgen.

Lufthansa mag niet meer adverteren met ‘CO2-compensatie’

KEULEN – De Duitse luchtvaartmaatschappij Lufthansa mag van de rechter niet meer in zijn advertenties stellen dat passagiers de CO2-uitstoot kunnen “compenseren.” De rechtbank in Keulen oordeelde maandag dat deze bewering “misleidend” is.

De zaak tegen het concern, dat naast de gelijknamige luchtvaartmaatschappij bestaat uit dochtermerken Eurowings, Austrian Airlines, Swiss en Brussels Airlines, werd aangespannen door de milieuclub Deutsche Umwelthilfe. Lufthansa zegt de uitspraak te bestuderen, die nog wel in beroep kan worden aangevochten.

Het luchtvaartconcern beweerde in zijn advertenties dat de uitstoot gecompenseerd kon worden door financiële bijdragen aan projecten die “de emissies in de toekomst zouden verminderen of uit de atmosfeer zouden verwijderen.” Lufthansa kon echter niet aantonen hoe dit precies kan. Volgens Deutsche Umwelthilfe is de uitspraak “een van de duidelijkste en een van de belangrijkste” tot nu toe als het gaat om “misleidende reclame en greenwashing”.

Celstraf voor agressieve vliegtuigpassagier uit Utrecht

Foto: Adobe Stock

HAARLEM – Een 46-jarige man uit Utrecht is vandaag, maandag 24 maart, door de politierechter in Haarlem veroordeeld tot drie maanden gevangenisstraf, waarvan twee maanden voorwaardelijk, vanwege ernstig agressief gedrag aan boord van een vliegtuig.

Het incident gebeurde op 17 november 2024 aan boord van een vlucht van Amsterdam naar Faro. De verdachte volgde instructies van het cabinepersoneel niet op, schold zowel een purser als medepassagiers uit en werd fysiek agressief. Hij duwde, spuugde en schopte tegen een tussenschot in het vliegtuig.

Met behulp van een agent die toevallig als passagier meereisde, werd de man vastgebonden met tie-wraps. De verdachte bleef zich hevig verzetten, wat tot een dusdanig gevaarlijke situatie leidde dat de piloot besloot uit te wijken en een tussenlanding te maken in Porto om de man van boord te zetten.

Naast zijn gevangenisstraf werd de Utrechter ook veroordeeld tot het betalen van een schadevergoeding aan de luchtvaartmaatschappij, ter compensatie van de kosten voor de gedwongen tussenlanding.

Taakstraf voor man uit Den Haag na agressief gedrag aan boord van vliegtuig

Foto: Adobe Stock

HAARLEM – Een 32-jarige man uit Den Haag stond vandaag terecht voor de rechtbank in Haarlem wegens geweld aan boord van een vliegtuig. Het incident vond plaats op 19 augustus 2024, direct na de landing op Schiphol vanuit Malaga.

De verdachte raakte tijdens het uitstappen in paniek en probeerde de nooddeur van het vliegtuig te openen. Toen bemanningsleden dit probeerden te voorkomen, duwde de man meerdere personeelsleden.

Zijn gedrag veroorzaakte flinke overlast aan boord.

De officier van justitie eiste een taakstraf van 40 uur en een voorwaardelijke gevangenisstraf van één week. De politierechter veroordeelde de man uiteindelijk tot een voorwaardelijke taakstraf van 40 uur met een proeftijd van twee jaar.

×