Clicky

zaterdag 10 mei 2025 - 18:37 uur
Home Blog Pagina 93

FNV: afvalvrachtwagens niet toegelaten op recyclinglocaties

afval

DEN HAAG – Werknemers op verschillende recyclinglocaties in Nederland laten vrachtwagens met afval woensdag niet toe om hun vuilnis af te geven. Dit doen ze uit protest tegen een mogelijke invoering van een nieuwe belastingheffing op de afvalverwerking van plastic, meldt FNV.

“Dit plan moet gewoon van tafel. Deze extra belasting van 73 euro per ton restafval maakt de verwerking van reststromen uit recycling onbetaalbaar, drijft afval naar het buitenland, leidt niet tot verduurzaming en verhoogt de afvalstoffenheffing van de burger”, meent de vakbond.

De regering wil vanaf 2028 jaarlijks 547 miljoen euro ophalen met een belastingheffing op plastic. De actie op woensdag is volgens de bond een “eerste waarschuwing.” De acties worden gehouden op verschillende plekken waar recycling- en afvalverwerkingsinstallaties staan, zoals Amsterdam, Rotterdam, Moerdijk, Delfzijl en Duiven.

Transportbedrijf krijgt boete vanwege onbeschermd vlees tijdens vervoer

Plastic bakken | dolav's
Foto: Adobe Stock | Sonja Birkelbach

DEN HAAG – Het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) heeft dinsdag 25 maart 2025 geoordeeld dat een boete van €2.500,- voor een transportbedrijf vanwege onvoldoende bescherming van vlees tijdens het transport terecht was opgelegd. Wel werd de boete vanwege een te lange duur van de procedure verlaagd naar €2.250,-.

De zaak begon met een inspectie van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) in februari 2020. Tijdens deze inspectie bleek dat vlees bestemd voor menselijke consumptie in aanraking was gekomen met de onderzijde van gestapelde kunststof bakken, zogenoemde dolavs. Volgens de NVWA vormt de onderkant van deze bakken een risico, omdat ze moeilijk schoon te maken zijn en bacteriën kunnen bevatten.

Het bedrijf betoogde dat er geen sprake was van daadwerkelijke verontreiniging en stelde dat de bakken zorgvuldig waren gereinigd en ontsmet. Dit verweer werd echter niet aanvaard door zowel de rechtbank Rotterdam als het CBb. Volgens het CBb hoeft niet bewezen te worden dat het vlees daadwerkelijk verontreinigd was; voldoende is dat het vlees risico liep op verontreiniging.

Het College stelde wel vast dat de redelijke termijn voor de juridische procedure was overschreden. Hierdoor werd de oorspronkelijk opgelegde boete met tien procent verlaagd tot €2.250,-.

Naast de boeteverlaging moet het ministerie van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur tevens de proceskosten terugbetalen aan het betrokken transportbedrijf.

Twintig kinderen met mazelen op basisschool in Amsterdam

AMSTERDAM – Op een basisschool in Amsterdam Nieuw-West zijn inmiddels twintig kinderen besmet met mazelen. Dat zei wethouder Alexander Scholtes (Gezondheid) woensdagochtend in een gemeenteraadsvergadering. Het cluster op de school lijkt niet exponentieel te groeien, aldus Scholtes.

De bron- en contactonderzoeken zijn afgerond en alle besmettingen in Amsterdam zijn tot nu toe direct te herleiden naar de school of de gezinssituatie van een besmette persoon. Toch vindt de wethouder het nog “te vroeg om te zeggen dat het onder controle is, besmetting kan ook op andere plekken hebben plaatsgevonden”.

Vier van de twintig kinderen zijn in het ziekenhuis opgenomen geweest. Geen van de besmette kinderen was gevaccineerd tegen mazelen.

Vorige week meldde het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) een flinke toename van het aantal mazelenbesmettingen. Naast de school in Amsterdam zijn er nog drie scholen met clusters.

Stichting Laurentien slaat alarm over onveilige werksfeer

DEN HAAG – De Stichting Gelijkwaardig Herstel (SGH), die gedupeerden van het toeslagenschandaal helpt, en voorheen werd geleid door prinses Laurentien, slaat alarm over het aanhoudende wantrouwen van het ministerie van Financiën jegens de stichting. Dat bevestigt SGH na berichtgeving van De Telegraaf. “Als het persoonlijk wordt en onze mensen zich niet veilig voelen dan kunnen ze hun werk niet doen”.

Na een moeizame samenwerking tussen de stichting en het ministerie adviseerde een commissie in januari dat de manier van SGH om gedupeerden van het toeslagenherstel te helpen de belangrijkste route is in het herstelproces. Staatssecretaris Sandra Palmen (Financiën) volgde het advies.

Toch ontving de stichting vorige maand een notitie van de huisadvocaat van het ministerie dat er al een tijd onderzoek wordt gedaan naar SGH. “Het wantrouwen zit heel diep bij het ministerie. Zo lukt het niet om het grootste schandaal van de politieke geschiedenis op te lossen”, aldus de woordvoerder die zich afvraagt waarom er niet “gewoon een gesprek” kan worden gevoerd. Volgens haar vertaalt dit wantrouwen zich door naar het aanhoudende wantrouwen in de toeslagenouders die al jaren onterecht als fraudeurs zijn bestempeld.

Het ministerie van Financiën noemt SGH “een belangrijke partner in de hersteloperatie”, waar het kabinet “veel waardering” voor heeft. “Juist omdat de SGH zo’n belangrijke en waardevolle rol speelt bij de afhandeling van aanvullende schades is het van belang dat de governance voldoet aan de juridische vereisten.” Daarom is daar onderzoek naar gedaan, aldus een woordvoerder.

Op verhalen over een vermeend onveilige werksfeer wil de woordvoerder niet ingaan. “Wij vinden het belangrijk om dit gesprek samen aan tafel te voeren en niet via de media.”

Vorig jaar augustus schreef het AD dat medewerkers van het ministerie van Financiën melding hadden gedaan van grensoverschrijdend gedrag door Laurentien. Ze verdedigde haar inzet, maar stapte een paar weken na de publicatie op bij de stichting. “Laurentien is al voor de bus gegooid en nu is het met het onderzoek door de advocaten opnieuw heel persoonlijk, dat is heel intimiderend”.

Duitse politie haalt levensgevaarlijke vrachtwagencombinatie van A1 [+foto’s]

Foto: Duitse Politie

OSNABRÜCK – De Duitse politie heeft dinsdagavond op de A1 nabij Osnabrück een potentieel levensgevaarlijke vrachtwagencombinatie uit het verkeer gehaald. Het voertuig viel agenten van de Duitse politie op omdat de trekker reed met een verlopen Oostenrijkse tijdelijke kentekenplaat.

Bij controle bleek de situatie ernstiger dan gedacht: de oplegger, voorzien van een Franse kentekenplaat, bleek al sinds 2022 niet meer geregistreerd en was daardoor eveneens niet geschikt voor gebruik op de openbare weg.

Tijdens een grondige controle ontdekten de agenten meerdere ernstige gebreken. De lading, bestaande uit twee vrachtwagens met een totaalgewicht van circa 16 ton, was nauwelijks gezekerd. Bovendien overschreed de hoogte van het voertuig met 4,36 meter duidelijk de toegestane maximale hoogte van 4 meter.

Foto: Duitse Politie

Alsof dat nog niet genoeg was, bleek een van de banden van de oplegger volledig versleten, wat een groot veiligheidsrisico vormde.

De politie heeft de vrachtwagen onmiddellijk van de weg gehaald en meerdere straf- en boeteprocedures gestart.

Foto: Duitse Politie

De vrachtwagencombinatie was onderweg van Rhein-Erft-Kreis naar de haven van Wilhelmshaven, waar het transport verscheept zou worden. Door het ingrijpen van de politie vertrok de geplande veerboot echter zonder deze combinatie aan boord.

Duitse A7 urenlang afgesloten na ongeval met vrachtwagen bij Heidekreis

Foto: Duitse Politie

HEIDEKREIS – Woensdagochtend 26 maart 2025 heeft er rond 07:20 uur een ernstig ongeval plaatsgevonden op de Duitse snelweg A7 in de richting van Hamburg. Tussen de aansluitingen Schneverdingen en Bispingen verloor een 46-jarige vrachtwagenchauffeur door nog onbekende oorzaak de controle over zijn met beton geladen trekker met oplegger.

De combinatie raakte eerst naar links van de weg, botste tegen de middenvangrail, waarna het voertuig naar rechts van de rijbaan schoot en daar door de buitenste vangrail brak.

Uiteindelijk kwam de vrachtwagen gekanteld in de berm tot stilstand.

De chauffeur liep lichte verwondingen op en is per ambulance overgebracht naar een nabijgelegen ziekenhuis. Voor het onderzoek naar de oorzaak van het ongeval heeft de politie bloedonderzoek bij de bestuurder laten uitvoeren.

Vanwege de bergingswerkzaamheden is de A7 tussen Schneverdingen en Bispingen richting Hamburg volledig afgesloten tot naar verwachting 15:00 uur.

Denemarken blij met aanpassing Amerikaans bezoek aan Groenland

KOPENHAGEN – Denemarken is blij dat de Verenigde Staten de planning hebben aangepast voor een bezoek aan Groenland. “Ik vind het heel positief dat de Amerikanen hun bezoek aan de Groenlandse samenleving hebben afgezegd. In plaats daarvan zullen ze hun eigen basis, Pituffik, bezoeken en daar hebben we geen enkel bezwaar tegen”, zei minister van Buitenlandse Zaken Lars Lokke Rasmussen tegen omroep DR.

Bezoeken van Amerikaanse topfiguren aan Groenland liggen gevoelig, omdat president Donald Trump het eiland wil inlijven. Dat maakt deel uit van het koninkrijk Denemarken en heeft een eigen regering. Het was eerst de bedoeling dat de echtgenote van de Amerikaanse vicepresident een een sleehondenrace zou bezoeken. Dat wekte ergernis in zowel Groenland als Denemarken.

Het Witte Huis maakte later bekend dat de planning is aangepast. Vicepresident J.D. Vance gaat nu zelf ook mee en bezoekt deze week een militaire basis. Het bezoek aan de sleehondenrace is van de baan.

Nieuwe massaclaim in de maak tegen energiesector

AMSTERDAM – Ook Stichting Eerlijke Handelspraktijken bereidt een massaclaim voor tegen de energiesector na een uitspraak van het gerechtshof Amsterdam. De rechter oordeelde dinsdag dat energieleverancier Vattenfall onterecht tussentijdse wijzigingen heeft doorgevoerd in de tarieven van variabele energiecontracten.

“Deze uitspraak kan grote gevolgen hebben: miljoenen consumenten hebben mogelijk recht op compensatie”, stelt de stichting. Dit geldt volgens de organisatie niet alleen voor klanten van Vattenfall, maar ook voor klanten van andere energiemaatschappijen.

Volgens de voorwaarden van variabele energiecontracten mogen tarieven normaal gesproken slechts twee keer per jaar worden aangepast. “In 2022 hebben veel energieleveranciers, door de gestegen energieprijzen, vaker prijsverhogingen doorgevoerd”, stelt de stichting.

De Friese jurist Roelof de Nekker kondigde een dag eerder al een massaclaim aan om oneerlijke variabele energiecontracten.

Twee ongevallen met vrachtwagens op A15 [+foto’s]

Foto: Rijkswaterstaat | X

Op de A15 richting Gorinchem heeft woensdagochtend een ongeval plaatsgevonden waarbij een vrachtwagen in de vangrail terecht is gekomen.

Het ongeval zorgt voor een afsluiting van de linkerrijstrook voor de brug over het Merwedekanaal. De vertraging is fors, meer dan een uur.

De geleiderail heeft schade en er zal een ZOAB-cleaner moeten komen.

Foto: Rijkswaterstaat | X

In de staart van de file die was ontstaan door het ongeval is voor Leuven een tweede ongeval gebeurd. Bij dit incident zijn een vrachtwagen en bestelbus betrokken.

Er was een omleiding van kracht maar die is inmiddels al weer ingetrokken meldt Rijkswaterstaat.

Voorlopig Europees akkoord over nieuwe rijbewijsrichtlijn: digitaal rijbewijs en jongeren eerder op vrachtwagen

Foto: Adobe Stock

BRUSSEL – Na intensieve nachtelijke onderhandelingen hebben het Europees Parlement, de Europese Commissie en de Raad van de EU-lidstaten een voorlopig akkoord bereikt over de nieuwe Europese rijbewijsrichtlijn. Brancheorganisatie TLN reageert positief op het akkoord, waarvoor zij zich actief heeft ingezet.

Belangrijkste wijzigingen in het akkoord zijn onder meer de introductie van een digitaal rijbewijs vanaf 2030 en een nieuwe regeling waardoor jongeren eerder ervaring kunnen opdoen als vrachtwagenchauffeur. 17-jarigen met een C-rijbewijs mogen straks begeleid rijden met een ervaren chauffeur. Verder wordt de maximale toegestane massa voor het B-rijbewijs verhoogd naar 4.250 kg, wat betekent dat het bestaande Nederlandse gedoogbeleid voor elektrische bestelwagens nu ook Europees geregeld is.

Jongeren eerder achter het stuur

Om het chauffeurstekort in Europa aan te pakken en tegelijk de verkeersveiligheid te vergroten, komt er een regeling voor begeleid rijden. Hiermee kunnen jongeren een rijbewijs behalen vóór het bereiken van de huidige minimumleeftijd, mits zij worden begeleid door een ervaren bestuurder. Lidstaten kunnen zelf kiezen of ze deze regeling alleen invoeren voor personenauto’s of ook voor bestelwagens en vrachtwagens. TLN gaat binnenkort met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat in overleg over invoering van deze regeling voor vrachtwagens in Nederland.

Ook wordt de minimumleeftijd voor het behalen van een C-rijbewijs in alle EU-landen verlaagd van 21 naar 18 jaar. Daarbij blijft Code-95 verplicht. Hierdoor kunnen jongeren al tijdens hun opleiding kiezen voor het beroep van vrachtwagenchauffeur.

Digitaal rijbewijs en strengere gezondheidseisen

Vanaf 2030 moeten alle EU-lidstaten een digitaal rijbewijs invoeren, toegankelijk via smartphones. Dit digitale rijbewijs wordt niet verplicht; de papieren versie blijft geldig. Wel wordt het digitale rijbewijs de standaard. De exacte vormgeving en data-uitwisseling worden later bepaald. TLN bekijkt samen met het ministerie de kansen die deze regeling biedt voor een digitale chauffeurspas.

Daarnaast blijven vrachtwagenrijbewijzen vijf jaar geldig, maar mogen lidstaten deze geldigheidsduur verkorten voor oudere chauffeurs. Ook komen er strengere medische keuringen, waaronder oogtesten en controles van cardiovasculaire gezondheid voor nieuwe chauffeurs. Hiermee wordt de huidige Nederlandse situatie gelijkgetrokken met andere EU-landen.

Formele goedkeuring volgt nog

Dit akkoord is voorlopig; het moet eerst worden goedgekeurd door de Transportcommissie en daarna door het Europees Parlement. Ook moeten de ministers van Transport van de lidstaten akkoord gaan. Daarna volgt omzetting van de richtlijn in nationale wetgeving door de lidstaten.

Mogelijk onterecht toeslagenherstel door zoekgeraakte gegevens

DEN HAAG – De Belastingdienst beschikte over gegevens waarmee mogelijk voorkomen had kunnen worden dat mensen onterecht werden erkend als gedupeerde in het toeslagenschandaal. Maar die informatie werd pas afgelopen najaar ontdekt. Dat bevestigt een woordvoerder van staatssecretaris Sandra Palmen (Toeslagen, NSC) na een bericht van NRC.

De organisatie voor het toeslagenherstel (UHT) gaat volgens de woordvoerder uit van het verhaal van de ouders zelf, aangevuld met informatie van de Belastingdienst. Sommige mensen claimden gedupeerd te zijn, omdat zij bepaalde brieven nooit hadden ontvangen. Dat had met het gevonden databestand, waarin de correspondentie met ontvangers van toeslagen werd bijgehouden, mogelijk gecheckt kunnen worden.

Of de gevonden informatie daadwerkelijk bruikbaar is bij het beoordelen of iemand gedupeerd is, wordt nog onderzocht. Evenmin is duidelijk hoeveel mensen mogelijk onterecht als gedupeerde zijn erkend. Het aanmeldloket is inmiddels gesloten. Ruim 40.000 mensen zijn als gedupeerd aangemerkt. Palmen erkende eerder al dat dit waarschijnlijk niet in alle gevallen terecht was.

30.000 euro

Wie aannemelijk kon maken slachtoffer te zijn geweest van de ontspoorde jacht op fraude met de kinderopvangtoeslag, kreeg na een ‘lichte toets’ in elk geval 30.000 euro compensatie. Dat geld hoeft nooit te worden terugbetaald. Ook werden bijvoorbeeld schulden kwijtgescholden. Dat de overheid hierdoor een aanzienlijk risico liep op overcompensatie, nam het toenmalige kabinet voor lief.

Voor deze regeling meldden zich veel meer mensen dan verwacht. Mede daardoor verloopt de hersteloperatie moeizaam. Vooral de zwaarst gedupeerden hebben daar last van.

DHG levert nieuw bedrijfsgebouw op aan Hendrik Veder Group en start bouw SMARTLOG Rotterdam Eemhaven

SCHIEDAM – DHG heeft het volledig vernieuwde bedrijfsgebouw aan de Eemhavenweg 78 in Rotterdam opgeleverd aan Hendrik Veder Group. Dit betreft 10.969 m² bedrijfsruimte, 400 m² kantoorruimte, 4.000 m² buitenterrein en 2.372 m² steigerdek met aanlegkade.

Hendrik Veder Group en DHG hebben al een jarenlange relatie. Hendrik Veder huurt al sinds 2007 op het naastgelegen terrein, aan de Eemhavenweg 121-131 diverse bedrijfspanden. Deze panden uit de jaren vijftig voldeden echter niet meer aan de huidige wensen. Met deze nieuwe huurovereenkomst verzekert Hendrik Veder zich van een perfect passende vestiging, op deze unieke locatie in het hart van de Rotterdamse Haven.

SMARTLOG Eemhaven

Door de verplaatsing van de bedrijfsactiviteiten van Hendrik Veder naar de Eemhavenweg 78 en de beëindiging van de huur van een containerdepot van Progeco, heeft DHG een perceel van zeven hectare aan de Eemhavenweg 141 volledig vrijgespeeld.

Hier is DHG reeds begonnen met de sloop- en grondwerkzaamheden voor de realisatie van fase 1 van SMARTLOG Eemhaven Rotterdam. Deze eerste fase omvat 30.000 m² en maakt deel uit van een grootschalige ontwikkeling van in totaal 45.000 m².

DHG zal hier op risico gloednieuwe distributiecentra realiseren die voldoen aan de laatste duurzaamheids- en efficiëntienormen. Oplevering is gepland in het eerste kwartaal van 2026.

Hendrik Veder Group is een Europese onderneming met een wereldwijde aanwezigheid en vestigingen in Nederland, Engeland, Schotland, Frankrijk, Noorwegen en Polen. Vanuit het hoofdkantoor in Rotterdam levert het bedrijf producten en diensten op het gebied van staalkabel en synthetisch touw voor de offshore- en maritieme sector, evenals op maat gemaakte oplossingen voor diverse andere industrieën. Hendrik Veder Group zet zich in voor verduurzaming binnen de maritieme sector en werkt samen met toonaangevende klanten aan innovatieve en circulaire oplossingen.

SMARTLOG is DHG’s concept voor grootschalige, moderne distributiecentra, ontworpen met een focus op duurzaamheid, technologische integratie en flexibiliteit. Deze centra zijn strategisch gelegen op multi-modale locaties en bieden efficiënte distributieoplossingen. DHG heeft een actieve ontwikkelpijplijn van ruim 800.000 m2 SMARTLOG gebouwen. Op dit moment zijn projecten in aanbouw in Doetinchem, Rotterdam, Heerenveen, Hellevoetsluis, Lelystad, Oss, en Vlissingen.

Rij bij DeLaMar in Amsterdam voor afscheid Rob de Nijs

AMSTERDAM – Bij theater DeLaMar in Amsterdam stond woensdagochtend vroeg al een rij om afscheid te nemen van Rob de Nijs. Rond 09.00 uur stonden er tweehonderd tot driehonderd mensen voor het theater om de overleden zanger de laatste eer te bewijzen.

Vanwege de drukte zijn de deuren ook om die tijd opengegaan, een halfuur eerder dan de planning was.

Het publiek kan tot 12.30 uur een laatste groet brengen aan De Nijs. Woensdagmiddag is er een herdenking voor genodigden. Vanaf 14.30 uur nemen vrienden en familie in besloten kring afscheid van de zanger.

Rob de Nijs overleed op 16 maart op 82-jarige leeftijd. De zanger, bekend van grote hits als Malle Babbe en Banger Hart, leed al jaren aan parkinson.

Kampen begint kort geding tegen Enexis om aansluiting stroomnet

Foto: Adobe Stock

KAMPEN – De gemeente Kampen spant een kort geding aan tegen netbeheerder Enexis omdat die een nieuw duurzaam schoolgebouw niet zou kunnen aansluiten op het stroomnet. Het is de bedoeling dat Kindcentrum Hanzewijk een grootverbruikaansluiting krijgt, wat volgens de gemeente duurzamer is dan meerdere losse kleinverbruikaansluitingen.

“Hoewel Enexis spreekt over een overvol elektriciteitsnet, hebben ze wel ruimte voor meerdere kleinverbruikaansluitingen. Maar als dat mogelijk is, dan zou de gevraagde aansluiting in onze ogen ook geleverd moeten kunnen worden”, zegt wethouder Erik Faber. “Het kan niet zo zijn dat de meest duurzame school op een aggregaat aangesloten moet worden.”

Door het uitblijven van de aansluiting duurt het waarschijnlijk langer voor het gebouw in gebruik kan worden genomen. “Omdat er verder ook geen oplossingen worden aangedragen en de tijd begint te dringen, starten we het kort geding”, legt Faber uit.

De gemeente hoopt dat een uitspraak van de rechter “er alsnog voor zorgt dat Enexis de gevraagde aansluiting op tijd levert”.

Vicepresident Vance sluit aan bij omstreden bezoek aan Groenland

WASHINGTON – De Amerikaanse vicepresident J.D. Vance sluit later deze week aan bij een omstreden bezoek aan Groenland. De leiders van Groenland en Denemarken hadden eerder geïrriteerd gereageerd op Amerikaanse plannen om langs te komen. De delegatie was namelijk niet uitgenodigd, en de Amerikaanse president Donald Trump heeft gezegd dat hij Groenland wil overnemen.

Een groep onder leiding van de vrouw van Vance, Usha, had aangekondigd dat een bezoek gebracht zou worden aan een Amerikaanse militaire basis en een sleehondenrace. Ook adviseur Nationale Veiligheid Mike Waltz en minister van Energie Chris Wright zouden daarbij aanwezig zijn. De Deense minister-president Mette Frederiksen sprak van “onaanvaardbare druk” van de VS, de vertrekkende Groenlandse premier Múte Egede van een “provocatie”.

“Er was zoveel opwinding over Usha’s bezoek aan Groenland vrijdag dat ik heb besloten dat ik niet wil dat ze al dat plezier helemaal alleen maakt”, zegt Vance op X. Hij zegt dat hij wil kijken “hoe het gaat” uit veiligheidsoverwegingen.

Veiligheid

Volgens de Amerikaanse vicepresident worden de VS, Canada en de inwoners van Groenland bedreigd door “tal van andere landen”, zegt Vance in een filmpje. “Helaas hebben leiders in zowel Amerika als Denemarken naar mijn mening Groenland veel te lang genegeerd. Dat is slecht geweest voor Groenland en was ook slecht voor de veiligheid van de hele wereld. Wij denken dat we een andere weg kunnen inslaan.”

Vance zegt onder meer op bezoek te gaan bij de ruimtemacht van de VS, die daar een basis heeft. In een persverklaring staat dat hij daar geïnformeerd wordt over “Arctische veiligheidskwesties”.

Het bezoek aan de basis komt in plaats van het bezoek aan de sleehondenrace, meldt het Witte Huis.

×