Clicky

donderdag 23 mei 2024 - 07:57 uur
Home Blog Pagina 90

One Air vliegt met Boeing 747 vrachtvliegtuigen vanaf East Midlands Airport

One Air - East Midlands Airport

DERBY – One Air, de Britse vrachtluchtvaartmaatschappij, is begonnen met haar activiteiten op East Midlands Airport (EMA). De centraal liggende Britse luchthaven zal nu een regulier vertrek- en bestemmingspunt zijn voor One Air’s Boeing 747-400 vrachtvliegtuigdiensten die Azië en Europa met elkaar verbinden, evenals voor ad hoc wereldwijde charterdiensten.

“East Midlands Airport heeft veel belangrijke pluspunten die het aantrekkelijk maken voor vrachtvervoer, waaronder de beschikbaarheid van slots en minder beperkingen rond nachtvluchten in vergelijking met andere luchthavens. EMA heeft ook een zeer begripvolle en vooruitstrevende houding tegenover vrachtvervoerders. Als groeiende Britse luchtvaartmaatschappij kijken we ernaar uit om onze aanwezigheid op de EMA te vestigen en onze expeditie-, logistieke en charterklanten te ondersteunen die goederen van en naar het Verenigd Koninkrijk vervoeren”, aldus Chris Hope, Chief Operating Officer van One Air.

De eerste vlucht van One Air naar East Midlands arriveerde afgelopen weekend vanuit Hong Kong met een laadvermogen van 105 ton.

EMA beschikt over one-stop-verbindingen naar 185 van de grootste steden ter wereld, waaronder New York, Singapore, Dubai, Hong Kong, Tokio, Parijs en Mumbai, en is de thuisbasis van het belangrijkste expresluchtvrachtknooppunt van het Verenigd Koninkrijk. Het stelt vrachtvervoerders en hun klanten in staat goederen snel en efficiënt over de hele wereld te vervoeren.

De luchthaven verwerkt elke nacht het equivalent van meer dan een miljoen pakketten, en de vrachtactiviteiten bieden essentiële ondersteuning aan regionale bedrijven, waaronder bedrijven in de geavanceerde productie-, ruimtevaart-, farmaceutische en automobielsector, en dragen zo ongeveer £ 443 miljoen bruto toegevoegde waarde bij aan de regionale economie.

Commercieel directeur van EMA, Chris Lane, voegde hieraan toe: “We zijn absoluut verheugd One Air te mogen verwelkomen op East Midlands Airport. Ze versterken wat al een zeer succesvolle, nationaal belangrijke vrachtoperatie is die profiteert van een strategische centrale ligging, minder beperkingen dan veel andere luchthavens, en een team dat zich volledig inzet voor het leveren van service van topklasse. We hopen dat dit het begin is van een langdurige samenwerking met One Air om ons te helpen naadloze handel te blijven bieden die Groot-Brittannië aandrijft.”

Mercedes ziet in Vettel serieuze kandidaat voor zitje Hamilton

Hamilton-en-Vettel

SUZUKA – Teambaas Toto Wolff van Mercedes sluit niet uit dat voormalig wereldkampioen Sebastian Vettel in 2025 het zitje krijgt van Lewis Hamilton. “Wat hij heeft gepresteerd in de Formule 1 is fenomenaal. Sebastian is iemand die we niet buiten beschouwing laten”, zei Wolff bij de Grote Prijs van Japan in Suzuka.

Vettel, die tussen 2010 en 2013 vier keer de wereldtitel veroverde in dienst van Red Bull, liet deze week doorschemeren dat hij een rentree in de Formule 1 overweegt.

De Duitser, die aan het einde van 2022 afscheid nam, voerde al gesprekken met Wolff. Na dit seizoen komt er een plek vrij bij Mercedes omdat zevenvoudig wereldkampioen Hamilton naar Ferrari verhuist.

Wolff benadrukte dat Mercedes de tijd neemt om de opvolger van Hamilton te kiezen. “De markt is momenteel erg dynamisch. Een aantal van de echt goede coureurs staat op het punt om voor andere teams te tekenen. We willen gesprekken blijven voeren en de opties open houden, maar in dit stadium is het veel te vroeg om ons aan een coureur te binden”, aldus de teambaas.

Renners na crash in Baskenland: agressieve rijstijl het probleem

ronde-van-Baskenland

LEGUTIO – Zware ongelukken in het wielrennen hebben tegenwoordig vooral te maken met de steeds agressievere rijstijl van renners. Dat zegt de Duitse prof Nils Politt in een interview met de Frankfurter Allgemeine Zeitung.

Aanleiding is de zware valpartij in de vierde etappe van de Ronde van het Baskenland donderdag. Daarbij waren onder anderen Jonas Vingegaard, Primoz Roglic en Remco Evenepoel betrokken.

“Het stressniveau is tegenwoordig veel hoger”, stelt de 30-jarige Politt, afgelopen zondag derde in de Ronde van Vlaanderen. “De wedstrijden gaan steeds sneller en renners vallen eerder aan.” Ook denkt de Duitser dat jonge wielrenners zich extra willen bewijzen, waardoor het gevaar op de weg toeneemt.

Botbreuken

De Spaanse renner Pello Bilbao legt ook de verantwoordelijkheid bij het peloton zelf. “Dit moet wielrenners aan het denken zetten. Zij zijn misschien wel degenen die het gevaar veroorzaken. Het is belangrijk dat we de manier waarop we tegen elkaar fietsen gaan heroverwegen”, aldus de 34-jarige Bilbao tegenover Spaanse media.

Het ongeval donderdag gebeurde in een bocht. Meerdere renners verloren de grip op het stuur en eindigden hard in een geul langs de weg. Vingegaard hield er verschillende botbreuken aan over. Roglic leek direct zwaar aangeslagen, maar zijn fysieke schade blijkt mee te vallen. Evenepoel brak zijn sleutelbeen en heeft een scheur in zijn schouderblad.

Apple ontslaat honderden werknemers na stopzetten autoproject

Apple

CUPERTINO – Apple heeft in Californië meer dan 600 werknemers ontslagen. De stap is mede een gevolg van Apple’s beslissing om te stoppen met het ontwikkelen van een eigen auto. Ook staakte Apple onlangs zijn eerdere ambitie om de Apple Watch te voorzien van een microLED display, waardoor sommige medewerkers niet meer nodig zijn.

Veel mensen uit het team dat werkte aan de Apple Car worden overgeheveld naar de divisie voor kunstmatige intelligentie (AI) binnen het bedrijf, kwam onlangs al aan het licht. Maar uit documenten die zijn ingediend bij Californische autoriteiten blijkt dat er ook honderden mensen worden ontslagen. Hoeveel precies, wil Apple niet zeggen.

Aan de Apple Car werkten naar verluidt bijna 2000 mensen. Bij de start van het project zo’n tien jaar geleden wilde Apple een auto bouwen die zelfrijdend zou zijn. Het voertuig zou bovendien spraakgestuurde navigatie krijgen. Het project is stopgezet omdat leidinggevenden het niet eens konden worden over Apple’s ambities op de automarkt en de daarmee gemoeide kosten.

Nieuw project

Er leek eerder dit jaar nog sprake van dat het autoproject in afgeslankte vorm toch door zou gaan. Apple zou dan geen zelfrijdende auto, maar een eenvoudigere elektrische auto willen maken. Maar uiteindelijk is het project toch helemaal gestaakt.

Inmiddels lijkt Apple wel weer een nieuw project te hebben, waarmee de onderneming veel opzien kan baren. Ingenieurs van Apple werken volgens bronnen van Bloomberg aan een robot voor in huis. Naar dit project zouden ook mensen van de autotak zijn overgeplaatst. Als het product aanslaat, moet robotica een van de grote geldverdieners worden voor het techconcern.

Slimme horloges

Apple werkt ook aan de productie van ‘mixed reality-brillen’ waarin computerbeelden worden gecombineerd met de werkelijkheid, maar daar worden op korte termijn geen grote inkomsten van verwacht. Volgens Bloomberg heeft Apple zijn dromen van een microLED-display voor de Apple Watch daarnaast ook nog niet helemaal vaarwel gezegd.

Het concern gebruikt momenteel een OLED-display in zijn slimme horloges. MicroLED-schermen zouden een langere levensduur hebben, maar het zou nu nog te lastig zijn om ze in de Apple Watch in te bouwen. Persbureau Bloomberg zegt dat Apple nog steeds op zoek is naar nieuwe leveranciers en methoden om dit toch op een handige manier te doen.

Apple telde vorig jaar meer dan 160.000 werknemers.

Vrachtwagen in beslag genomen bij grote controle in Enschede [+video]

ENSCHEDE – De politie heeft donderdag 4 april met diverse partners een grote controle gehouden aan de Marssteden in Enschede. De actie was gericht op het tegengaan van overtredingen die betrekking hebben op het transport van bodem- en afvalstoffen.

Uit eerdere controles bleek dat veel documenten onjuist of niet waren ingevuld. Door het foutief invullen of ontbreken van deze documenten wordt ondermijning gestimuleerd. Ook zorgen de vele grensoverschrijdende transporten van niet herleidbare afvalstoffen voor ondermijnende criminaliteit en concurrentievervalsing.

Naast de politie sloten ook de Omgevingsdienst Twente, De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit en Inspectie Leefomgeving en Transport aan.

In totaal werden er ruim 68 vrachtwagens en dertien busjes en bestelauto’s gecontroleerd. Negen bestuurders hadden geen vergunning van de Nationale en Internationale Wegvervoer Organisatie (NIWO). Zes keer ontbrak de VIHB-registratie (Vervoerders, Inzamelaars, Handelaars en Bemiddelaars). Vijf bestuurders hadden hun EVOA-documenten niet op orde (de Europese Verordening Overbrenging Afvalstoffen). Het gaat om economische delicten.

Eén vrachtwagen werd in beslag genomen en agenten en partners stuitten verder op overbelading (2x), niet (compleet) ingevulde begeleidingsbrieven (6x), onjuiste kentekenplaten (3x), een bestuurder zonder rijbewijs en een niet werkende tachograaf. De NVWA gaf de vervoerder van kippenvlees een boete gezien de omstandigheden waarin het vlees werd vervoerd.

Gezamenlijk signaal naar vrachtvervoer in en rond Enschede

De politie kijkt positief terug op de controle. Met controles als deze hopen we een duidelijk signaal af te geven dat we gezamenlijk intensief optreden tegen zoveel mogelijk vormen van milieucriminaliteit en ondermijning. Ook geeft het ons nieuwe inzichten in ondermijnende vormen van (milieu)criminaliteit.

ING-onderzoek: bijna 4 op de 10 vrezen dat AI banen gaat kosten

AI

AMSTERDAM – Bijna vier op de tien Nederlanders vreest dat de opmars van kunstmatige intelligentie (AI) banen gaat kosten. Toch is vrijwel niemand bang voor het volledig verdwijnen van zijn eigen baan, staat in een onderzoek van ING.

Ruim 40 procent van de Nederlanders heeft volgens de onderzoekers inmiddels ervaring opgedaan met AI, onder jongeren gaat het zelfs om twee derde van de ondervraagden

De ervaringen zijn veelal positief. Zowel bij privégebruik (20 procent) als bij professionele toepassingen (38 procent) geven mensen aan dat AI ze helpt om tijd te besparen. Slechts een relatief kleine groep gebruikers geeft aan dat het gebruik van AI ze uiteindelijk tijd heeft gekost.

Een grote groep Nederlanders, 43 procent van de ondervraagden, denkt dat AI een gevaar voor de samenleving kan vormen, terwijl een vrijwel even grote groep AI juist als een kans voor de samenleving bestempelt. Een meerderheid verwacht dat AI het leven verregaand zal gaan veranderen.

NVWA wil erkenning Brabants slachthuis intrekken

Slachten

DEN HAAG – De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit is voornemens om de erkenning van een klein slachthuis in Brabant in te trekken. Het bedrijf mag al geen levende dieren aanvoeren en slachten. Eerder schorste de NVWA de erkenning van het slachthuis namelijk al omdat dierenwelzijn en hygiëne onvoldoende werden geborgd. Ondanks verschillende ingediende verbeterplannen is er geen vertrouwen dat het bedrijf in staat is om dierenwelzijn en hygiëne op orde te brengen.

In oktober 2023 vond er een bedrijfsmeting plaats bij dit slachthuis waar met name schapen worden geslacht. Tijdens deze inspectie bleek er veel mis te zijn op gebied van de slachthygiëne. Zo waren de bedrijfsruimtes voor levensmiddelen niet schoon. Ook was de temperatuur van het water in de sterilisator, dat wordt gebruikt om messen te ontsmetten, 43,2 graden. Dit moet ten minste 82 graden zijn. Daarnaast namen medewerkers geen goede persoonlijke hygiëne in acht en was er voor de dieren op stal geen drinkwatervoorziening aanwezig.

Daarop heeft de NVWA besloten de erkenning van het slachthuis te schorsen. Tijdens een schorsing mag het bedrijf niet slachten en moet het een verbeterplan indienen bij de NVWA. In dit plan moet het slachthuis aantonen hoe ze wel op een goede manier kunnen slachten.

Verschillende verbeterplannen

Het bedrijf heeft meerdere verbeterplannen ingediend. In februari 2024 heeft het slachthuis, onder streng toezicht van de NVWA, proefslachtingen uitgevoerd. Tijdens de slacht bleek de hygiëne wederom niet op orde. Vuile vachten raakten het vlees van de karkassen en werden daardoor verontreinigd. Ook bleken medewerkers zich niet bewust van de noodzaak van hygiënisch werken.

Er is toen een nieuw verbeterplan geëist door de NVWA. Dit resulteerde uiteindelijk in een tweede proefslachting begin maart. Ook tijdens deze proefslachting waren er permanent dierenartsen van de NVWA aanwezig. De hygiëne was tijdens deze slachting op orde, maar dierenwelzijn werd onvoldoende geborgd. Zo was de elektrische bedwelming onvoldoende waardoor dieren weer bij bewustzijn kwamen. Dit is een zware overtreding.

Onvoldoende vertrouwen

Ondanks dat het slachthuis niet mag slachten, heeft de NVWA er onvoldoende vertrouwen in dat dit slachthuis in de toekomst dierenwelzijn en hygiëne kan borgen. Daarom is de NVWA voornemens om de slachthuiserkenning in te trekken. Het slachthuis kan, conform wetgeving, een nieuwe erkenning aanvragen bij de NVWA. De NVWA is verplicht de eventuele nieuwe aanvraag te beoordelen.

Man opgepakt op station Amersfoort voor bedreigen reiziger met wapen

Amersfoort Centraal

AMERSFOORT – Een man is donderdagavond aangehouden op Amersfoort Centraal omdat hij in een trein een reiziger zou hebben bedreigd met een vuurwapen, meldt de politie.

Om de verdachte op te pakken werd een taser gebruikt en de politie loste een waarschuwingsschot op het station.

Amersfoort Centraal is voor korte tijd ontruimd geweest. Het vermoedelijke vuurwapen is in beslag genomen en de politie onderzoekt wat er is gebeurd.

Niemand raakte bij het incident gewond.

Boeing betaalt Alaska Airlines 160 miljoen dollar compensatie

Alaska Airlines

SEATTLE -Vliegtuigbouwer Boeing heeft Alaska Airlines in het afgelopen kwartaal 160 miljoen dollar compensatie betaald voor het aan de grond houden van de 737 MAX 9.

Volgens Alaska Airlines hebben de resultaten in het eerste kwartaal aanzienlijk geleden onder de problemen die ontstonden toen in januari een deurpaneel van een Boeing 737 MAX 9 tijdens een vlucht losschoot.

Alaska Airlines verwacht in de loop van dit jaar verder te worden gecompenseerd door Boeing. Sinds het incident in januari werden tientallen MAX 9-toestellen aan de grond gehouden en moesten veel vluchten worden geannuleerd. Ook bij andere MAX 9-toestellen zijn later losse onderdelen gevonden.

Topman Dave Calhoun van de geplaagde vliegtuigfabrikant kondigde onlangs aan dat hij het bedrijf verlaat. Ook enkele andere topbestuurders vertrekken.

Boeing waarschuwde vorige maand voor financiële tegenvallers door diverse onderzoeken die naar het concern lopen en voor een tragere productie van zijn 737 MAX-toestellen. Boeing is inmiddels druk bezig om de veiligheidsprocedures te verbeteren. Zo kondigde de fabrikant vorige maand een nieuw bonussysteem aan, waarbij veiligheid en kwaliteit het belangrijkst zijn. Eerst was driekwart van de extra beloningen gebaseerd op financiële prestaties.

Ruzie Boeing en Virgin over ruimtetoerisme laait hoog op

Virgin Galactic

CRAWLEY – Virgin Galactic, het ruimtevaartbedrijf van de bekende Britse zakenman Richard Branson, beschuldigt vliegtuigbouwer Boeing van “slechte kwaliteitscontrole en wanbeheer” bij een mislukt ruimtetoerismeproject. Boeing had Virgin eerder aangeklaagd om het schenden van bedrijfsgeheimen.

Virgin Galactic huurde Boeing in 2022 in om een ontwerp te maken voor een speciale straaljager voor het ruimtetoerismeproject. De bedrijven stopten de samenwerking een jaar later.

Twee weken geleden stapte Boeing naar de rechter omdat Virgin Galactic nog steeds gebruik zou maken van bedrijfsgeheimen die destijds waren gedeeld. Virgin beweert nu op zijn beurt dat Boeing tijdens de samenwerking “herhaaldelijk slordige en onvolledige producten” leverde en afspraken niet nakwam.

Boeing ligt al geruime tijd onder vuur om gebrekkige controle en mankementen die werden geconstateerd bij reguliere passagiersvluchten.

Havenbedrijf vindt grote kerncentrale op Maasvlakte onlogisch

ROTTERDAM – De Rotterdamse haven is geen voor de hand liggende locatie voor een grote kerncentrale. Dat betoogt Havenbedrijf Rotterdam in een brief over de plannen voor twee nieuwe kerncentrales van de regering. Naast het Zeeuwse dorp Borssele is de Eerste Maasvlakte bij het Rijk in beeld als plaats voor een nieuwe centrale.

“Kerncentrales kun je overal neerzetten waar voldoende koelwater is. Dat is dus langs de hele Nederlandse kust en aan groot binnenwater. Haventerreinen waar je met grote zeeschepen kunt afmeren zijn zeer schaars”, schrijft het havenbedrijf over de Maasvlakte als alternatieve locatie.

De exploitant van de grootste haven van Europa ziet wel mogelijkheden voor kleinere kernreactoren, zogeheten Small Modular Reactors. Die zijn gemakkelijker te bouwen en kunnen de energie leveren waar de industrie in het havengebied veel behoefte aan heeft.

Tot en met donderdag konden burgers, bedrijven en organisaties hun mening geven over de kernenergieplannen.

Renner Vingegaard breekt sleutelbeen en meerdere ribben door val in Ronde van het Baskenland

Jonas Vingegaard

LEGUTIO -Jonas Vingegaard heeft een gebroken sleutelbeen en meerdere gebroken ribben overgehouden aan zijn val in de vierde etappe van de Ronde van het Baskenland. De tweevoudig winnaar van de Tour de France, die uitkomt voor de Nederlandse ploeg Visma – Lease a Bike, werd per ambulance vervoerd naar het ziekenhuis.

De Deen Vingegaard (27) won de Tour de France in 2022 en 2023, beide keren in dienst van Jumbo-Visma, de voorloper van Visma – Lease a Bike. “Het was een vervelende crash, maar gelukkig is hij stabiel en bij bewustzijn”, voegde de wielerploeg eraan toe.

Vingegaard vloog uit de bocht toen het parcours naar rechts ging. Hij bleef roerloos op zijn linkerzij liggen terwijl hij werd behandeld. Zijn kleding was volledig gescheurd en op zijn lichaam waren de verwondingen duidelijk zichtbaar. Na ruim tien minuten werd hij afgevoerd in een ambulance. De Deen leek op de brancard aan het zuurstof te liggen.

“Dat was eng. Beterschap Jonas!”, reageerde de organisatie van de Tour de France op de update van Visma – Lease a Bike.

De komende editie van de Tour de France begint op zaterdag 29 juni.

Hard rapport over ‘moralistische en vervreemdende’ houding D66

DEN HAAG – De belofte van D66 om ‘nieuw leiderschap’ te tonen, leidde tot teleurstelling bij kiezers. Dat is een van de observaties in een intern rapport over de verkiezingsnederlaag van de partij. D66 moet zich anders gaan opstellen om haar eigen verhaal weer naar voren te brengen. Terwijl de partij praat over inclusie, “is D66 zelf een taal gaan spreken die veel mensen ervaren als moralistisch, vervreemdend en uitsluitend”, aldus de notitie.

D66 zette te vaak een technocratische werkelijkheid tegenover populistische verhalen, concluderen de opstellers van het rapport dat zaterdag op het partijcongres zal worden besproken. Een typisch voorbeeld daarvan is de houding van de partij in de stikstofdiscussie. “Wat begon met een typisch vooruitstrevend D66-doel eindigde in diepe conflicten binnen het kabinet en de samenleving.”

In dat conflict bracht die partij niet haar eigen idealen naar buiten, zoals natuurherstel en duurzame landbouw. Maar ze sprak “over jaartallen, pauzeknoppen, Europese wetgeving, rechterlijke uitspraken en bestuurlijke adviezen”.

Bij discussies over financiën, corona en stikstof, slaan D66’ers soms door en slaan ze een betweterige toon aan. Door de neiging van D66 om “gelijk te halen op ‘de waarheid’ (zoals die van wetenschappers en rechters)”, geeft de partij de kiezer geen perspectief, wat tot een gevoel van onrechtvaardigheid leidt.

Het D66-verhaal was daarnaast te onduidelijk. Een commissie moest achteraf gaan onderzoeken wat ‘nieuw leiderschap’ eigenlijk betekende. Met die slogan gooide voormalig partijleider Sigrid Kaag hoge ogen bij de verkiezingen van 2021. Maar vervolgens stapte de partij toch in een kabinet dat door de buitenwereld als conservatief werd ervaren. “Het impopulaire kabinet en de verbondenheid van D66 aan Rutte als premier waren niet weg te poetsen met een sterk coalitieakkoord.”

De auteurs van het stuk, de voorzitter van het wetenschappelijk instituut van D66 en de politiek adviseur van partijleider Rob Jetten, concluderen ook dat er een “gebrek aan optreden bij interne kwesties” was. MeToo-kwesties bij D66 trokken daardoor veel aandacht.

Het progressieve verhaal moet leidend worden om de partij weer aantrekkelijker te maken voor een grote groep kiezers. Belangrijk daarbij is dat D66 scherpe keuzes maakt en bepaalt op welke onderwerpen zij zich wil profileren.

KLM-topvrouw Rintel verdiende in 2023 ruim 1,2 miljoen

Marjan Rintel

SCHIPHOL – KLM-topvrouw Marjan Rintel ontving vorig jaar een basissalaris van 600.000 euro en een variabele beloning van bijna 300.000 euro, staat in het jaarverslag van de luchtvaartmaatschappij. Ook kreeg ze aandelen Air France-KLM als langetermijnbonus, pensioenpremie en een onkostenvergoeding. Daarmee komt haar totale beloning uit op meer dan 1,2 miljoen euro.

In de voorgaande coronajaren kregen bestuurders geen bonussen. KLM mocht dat toen niet zolang het bedrijf overheidssteun gebruikte. Ook stelde de regering als voorwaarde voor miljardenleningen aan KLM dat de loonkosten bij het bedrijf omlaag zouden gaan.

Volgens een woordvoerster is de variabele bonus van Rintel voor een deel gebaseerd op financiële prestaties en een deel op niet-financieel. Dit wordt verder niet gespecificeerd in het jaarverslag. Rintel, die in de zomer van 2022 de leiding kreeg van KLM, ontving in dat jaar een totale beloning van bijna 402.000 euro.

Financieel directeur Erik Swelheim kreeg vorig jaar in totaal meer dan 826.000 euro mee. In het voorgaande jaar was dit ruim 508.000 euro. Zijn basissalaris bedroeg in 2023 bijna 410.000 euro. Maarten Stienen, operationeel directeur van KLM, ontving vorig jaar bijna 563.000 euro aan basissalaris, bonussen en pensioenpremie.

Luchtvaartconcern Air France-KLM maakte eind februari bekend dat de nettowinst over 2023 was uitgekomen op 934 miljoen euro, het hoogste niveau ooit. Dat is ruim 28 procent meer dan een jaar eerder.

Rijkswaterstaat richt nieuwe verkeerssituatie A7 bij Purmerend in

PURMEREND – Rijkswaterstaat begint in de nacht van donderdag op vrijdag met het inrichten van de nieuwe verkeerssituatie en het werkterrein op de brug in de A7 over het Noordhollandsch Kanaal bij Purmerend. Om het bouwbedrijf dat de voorbereidingen uitvoert de ruimte te geven, gaan een voor een de op- en afritten rond de brug dicht en wordt elke nacht een deel van de weg afgesloten voor doorgaand verkeer. De werkzaamheden aan de brug moeten maandag beginnen.

De voorbereidingswerkzaamheden gaan vier avonden en nachten duren. In de nacht van donderdag op vrijdag is er op de A7 richting Hoorn maar een rijstrook beschikbaar. Vrijdagavond gaat de weg in die richting dicht rond de brug.

De volgende twee nachten wordt de A7 in de richting van Zaandam deels afgesloten. Verkeer wordt omgeleid. Vanaf maandag rijdt al het verkeer in beide richtingen op een helft van de brug over vier versmalde rijstroken en begint Rijkswaterstaat met het verstevigen van de brug. In juni wordt er van helft gewisseld.

Op 1 september moeten de werkzaamheden zijn afgerond. Weggebruikers moeten de komende vijf maanden rekening houden met behoorlijke verkeershinder. Rijkswaterstaat roept mensen voor wie dat mogelijk is dan ook op om tussen april en september thuis te werken. Ook carpoolen en het openbaar vervoer worden aangemoedigd.

LAATSTE NIEUWS