Clicky

vrijdag 2 mei 2025 - 05:34 uur
Home Blog Pagina 9

Mercedes-Benz Trucks wil wereldrecord vestigen met eActros 600: meer dan 100 kilometer achteruit rijden

OSCHERSLEBEN – Mercedes-Benz Trucks is van plan een bijzonder wereldrecord te vestigen: met de nieuwe elektrische eActros 600 wil de fabrikant meer dan 100 kilometer onafgebroken achteruit rijden. Daarmee wil Mercedes-Benz het bestaande GUINNESS WORLD RECORDS™-record verbreken, dat in 2020 met een dieseltruck in de Verenigde Staten werd gezet op ongeveer 89 kilometer.

De recordpoging vindt op 4 juni plaats op het afgesloten circuit van Motorsport Arena Oschersleben in de Duitse deelstaat Saksen-Anhalt. Aansluitend plant Mercedes-Benz Trucks om nog eens 30 kilometer achteruit te rijden op de openbare weg richting Halberstadt, onder politiebegeleiding. De finishlijn ligt bij het nieuwe Daimler Truck Global Parts Center, dat in juli officieel wordt geopend.

De chauffeur die deze uitdaging aangaat, is Marco Hellgrewe (50), officier bij de Duitse strijdkrachten en vrachtwagenenthousiasteling. Hellgrewe vestigde in 2008 al eens een record door 64 kilometer achteruit te rijden met een dieseltruck. “Sindsdien is de technologie sterk verbeterd. Het is een grote eer om deze poging nu elektrisch te mogen herhalen,” aldus Hellgrewe.

Met deze actie wil Mercedes-Benz Trucks aandacht vragen voor belangrijke thema’s zoals e-mobiliteit, verkeersveiligheid en het verbeteren van het imago van beroepschauffeurs. Tijdens het evenement werkt de truckfabrikant samen met de verenigingen Blicki e.V. en PROFI – Pro Fahrer-Image e.V., die zich inzetten voor verkeerseducatie onder kinderen en de waardering voor chauffeurs.

De eActros 600 is het elektrische vlaggenschip van Mercedes-Benz Trucks en biedt een actieradius van circa 500 kilometer zonder tussentijds laden. De truck heeft drie batterijpakketten met een totale capaciteit van 621 kWh en maakt gebruik van duurzame lithium-ijzerfosfaattechnologie (LFP). De e-truck is ontworpen voor een levensduur van 1,2 miljoen kilometer over tien jaar en werd recent nog bekroond tot “International Truck of the Year 2025.”

Naast deze recordpoging benadrukt Mercedes-Benz het belang van een snelle uitbreiding van de laadinfrastructuur voor zware bedrijfswagens in Europa. Ook investeert het bedrijf via TruckCharge in een semi-openbaar netwerk van snellaadstations.

Met deze unieke recordpoging wil Mercedes-Benz Trucks niet alleen een sportieve prestatie neerzetten, maar vooral de transitie naar duurzaam vrachtvervoer en de waardering voor de transportsector onder de aandacht brengen.

Truckland bouwt in Lansingerland een nieuwe toekomstbestendige vestiging voor Groot-Rotterdam

Afgelopen vrijdag is Truckland officieel gestart met de bouw van een nieuwe en toekomstbestendige vestiging in de gemeente Lansingerland. Naast drie hypermoderne werkplaatsen met zeven ruime doorrijstraten zal op deze locatie ook het tweede Truckland Academy opleidingscentrum worden gehuisvest. Begin 2026 zal de vestiging Truckland Rotterdam Noord verhuizen naar deze nieuwe locatie.

Truckland heeft gekozen voor een terrein van bijna 14.000 m2 op bedrijventerrein Oudeland waar – in samenwerking met hoofdaannemer Bouwonderneming Stout – een modern nieuwbouwpand van zo’n 3.000 m2 gebouwd zal worden. “We gaan hier werken met zeven ruime doorrijstraten van zes meter breed en dertig meter lang, hetgeen het rangeren een stuk makkelijker maakt”, vertelt Harry Elling, Aftersales Directeur van Truckland. “Daarnaast bouwen we een APK-straat en een inpandige wasplaats, zodat we de trucks gekeurd en schoon kunnen afleveren.”

Vertrouwde locatie, modernste faciliteiten

Qua bereikbaarheid verandert er weinig voor klanten en medewerkers van Truckland: de nieuwe locatie ligt hemelsbreed vier kilometer verderop, dus dat is lekker vertrouwd. Een belangrijk pluspunt is wel dat er aanzienlijk meer parkeergelegenheid voor het wagenpark zal zijn. Daarnaast zal de werkplaats worden voorzien van de nieuwste technieken en speelt duurzaamheid een belangrijke rol bij het ontwerp van het nieuwe pand dat onder andere zal worden ingericht met laadmogelijkheden, energiezuinige ledverlichting, vloerverwarming, duurzame isolatie en wordt er veel groen aangeplant rond de nieuwe vestiging.

Tweede regiovestiging Truckland Academy

Volgend op de succesvolle Truckland Academy opleidingsformule in het zuiden van Nederland, zal in Lansingerland de tweede regiovestiging van Truckland Academy worden geopend. Zo zal Truckland zich ook in de regio Groot-Rotterdam gaan richten op het continu opleiden van nieuwe én ervaren autotechniektalenten voor de bouw- en transportsector. Met het nieuwe pand biedt Truckland een zeer aantrekkelijke en comfortabele leer- en werkplek.

De toekomst van Truckland

Tjitske van Hellemond, CEO van Truckland is trots op deze belangrijke stap: “Met deze verhuizing investeren we in de verdere groei van onze succesvolle onderneming. Tegelijkertijd markeert de bouw van deze moderne vestiging de start van een nieuw tijdperk voor Truckland in de regio Groot-Rotterdam.

Portugese netbeheerder weet niet wanneer situatie weer normaal is

LISSABON – Het is onmogelijk te voorspellen wanneer de situatie na de grote stroomstoring weer normaal wordt, meldt de Portugese netbeheerder REN. Het bedrijf sluit niet uit dat de problemen nog een week duren. De storing, ontstaan in Spanje, zou te maken hebben met een zeldzaam atmosferisch probleem.

De REN wijst op extreme temperatuurverschillen in het binnenland van Spanje, waardoor er abnormale schommelingen ontstonden in hoogspanningskabels. Het fenomeen wordt als “geïnduceerde atmosferische vibratie” omschreven.

Doordat landelijke netwerken met elkaar zijn gekoppeld, leidde dit tot een soort domino-effect. Het kwam tot opeenvolgende storingen in het onderling verbonden Europese netwerk, aldus REN.

Ondertussen toonde de Portugese premier Luis Montenegro zich optimistischer. Hij zei te verwachten dat de stroom “de komende uren” zou worden hersteld. Hij voegde eraan toe dat er “geen aanwijzingen” zijn dat een cyberaanval de oorzaak was van de stroomstoring.

Groot transformatorstation komt aan in Rotterdamse haven

Foto: MediaTV

ROTTERDAM – Sleepboot Skandi Laser is de Rotterdamse haven binnengelopen met een ponton geladen met de Borwin Epsilon.

Dit is een in Spanje gebouwd transformatorstation voor het Duitse Offshore windmolenpark BorWin 5.

De topsite en jacket die op het ponton staan worden op de Rotterdamse Maasvlakte overgeladen op de Pioneering Spirit van Allseas.

Dit megaschip zal vervolgens beide delen plaatsen in de Duitse Noordzee.

DHG verkoopt 3,5 hectare en start op risico bouw 50.000 m2 Smartlog Oss

SCHIEDAM – Sinds 2012 is DHG eigenaar van een voormalige terminal met eigen kade in Oss, verworven via een sale-and-leasebacktransactie van vijf Nederlandse VBI-locaties.

Door een recente sale-and-leasebacktransactie van 17 hectare in Koudekerk hebben de betrokken partijen de mogelijkheid gecreëerd om de fabriek van VBI in Oss te verplaatsen naar Koudekerk, waar DHG een nieuwe fabriek voor VBI realiseert. Hierdoor is de strategisch gelegen locatie van 10,6 hectare aan de Maaskade in Oss vrijgekomen voor herontwikkeling.

Een deel van het terrein, 3,5 hectare, is inmiddels verkocht aan Vice Versa. Dit bedrijf was, na een ingrijpende brand, op zoek naar een geschikte locatie om haar activiteiten te hervatten.

Op de resterende 7,1 hectare start DHG de ontwikkeling van Smartlog Oss: een nieuw logistiek complex van 50.000 m², verdeeld over drie units. De eigen kade op het terrein blijft beschikbaar voor gebruik door toekomstige huurders van Smartlog Oss. Het project wordt volledig op risico ontwikkeld en zal naar verwachting in het tweede kwartaal van 2026 worden opgeleverd. De bouw wordt uitgevoerd door bouwbedrijf Vrolijk.

Met deze ontwikkeling versterkt DHG haar positie als innovatieve ontwikkelaar in de logistieke vastgoedmarkt en wordt Oss verrijkt met een hoogwaardige logistieke hotspot.

Bessent: het is aan China om te de-escaleren in de handelsoorlog

WASHINGTON – De Amerikaanse regering staat in contact met China, maar het is aan Beijing om de eerste stap te zetten in het de-escaleren van het conflict over importheffingen, zegt de Amerikaanse minister van Financiën Scott Bessent.

“We zullen zien waar dit naartoe gaat. Zoals ik herhaaldelijk heb gezegd, vind ik dat het aan China is om te de-escaleren, omdat zij vijf keer meer aan ons verkopen dan wij aan hen. Dus die tarieven van 125 procent zijn onhoudbaar”, aldus Bessent in een interview met nieuwszender CNBC. De VS hebben de heffing op de meeste Chinese goederen verhoogd tot 145 procent, waarna China een tegentarief van 125 procent invoerde op Amerikaanse producten.

Dat China bepaalde goederen van heffingen heeft vrijgesteld, wijst erop dat ze interesse hebben in het verminderen van de spanningen, stelt Bessent verder.

Spaanse netbeheerder: oplossen stroomstoring kan 6-10 uur duren

MADRID – Het oplossen van de grote stroomstoring in Spanje kan zes tot tien uur duren, schat Red Eléctrica.

Volgens de netbeheerder is er sprake van de grootste stroomuitval in de geschiedenis van het land.

Schiphol waarschuwt voor vertragingen vluchten Spanje en Portugal

SCHIPHOL – Schiphol waarschuwt reizigers voor mogelijke vertragingen op vluchten van en naar Spanje en Portugal door de grote stroomstoring daar.

“Dit kan per luchthaven verschillen. We adviseren reizigers om goed hun vluchtinformatie te checken op Schiphol.nl, in de app of bij hun luchtvaartmaatschappij”, zegt een woordvoerster van Schiphol maandagmiddag.

De precieze impact hangt af van de situatie op de luchthavens daar. “We volgen de berichtgeving over de stroomstoring in Spanje en Portugal nauwgezet. We hebben daar onder andere contact over met Eurocontrol, verantwoordelijk voor het Europese luchtruim.”

Eerste hulpverleners redden leven van vrachtwagenchauffeur na hartstilstand achter het stuur

Foto: Adobe Stock | pixelaway

KAVELSTORF – Dankzij snel optreden van omstanders en hulpdiensten is maandagochtend het leven gered van een 69-jarige vrachtwagenchauffeur die onwel werd achter het stuur van zijn vrachtwagen. De man kreeg vermoedelijk een hartstilstand terwijl hij door een bedrijventerrein reed in Kavelstorf (Duitsland).

Het incident gebeurde rond 06.30 uur. De chauffeur, onderweg naar een lokale drankengroothandel, verloor op een rechte weg de controle over zijn 40-tonner. De vrachtwagen kwam van de rijbaan af, reed een lantaarnpaal omver en kwam pas enkele meters verder tot stilstand.

Een ooggetuige zag het voertuig slingeren en merkte dat de chauffeur roerloos achter het stuur zat. De man aarzelde geen moment, sloeg een zijruit in en haalde de bewusteloze chauffeur uit de cabine. Hij begon direct met reanimeren.

Korte tijd later namen politie, brandweer en ambulancepersoneel de reanimatie over. Door de gezamenlijke inspanningen van alle betrokkenen kon de 69-jarige chauffeur met een herstelde hartslag, geïntubeerd en beademd, naar het ziekenhuis worden gebracht voor verdere behandeling.

De vrachtwagen vervoerde op het moment van het incident een lading lege drankkratten. Door het ongeluk en de stilstaande vrachtwagen op de rijbaan waren er kortstondige wegafsluitingen. Andere weggebruikers raakten niet bij het ongeval betrokken.

De politie onderzoekt de zaak verder.

Vrachtwagenchauffeur rijdt al twaalf jaar zonder geldig rijbewijs door Europa

Foto: Adobe Stock | Neyriss

KLEVE – Tijdens een controle van het vrachtverkeer in Kleve-Kellen (Duitsland) heeft de verkeerspolitie afgelopen woensdag (23 april 2025) een vrachtwagenchauffeur betrapt die al meer dan twaalf jaar zonder geldig rijbewijs onderweg was.

De chauffeur reed in een vrachtwagen met Franse kentekenplaten, maar kon bij de controle geen rijbewijs tonen. In plaats daarvan overhandigde hij een Frans document waarin stond dat er een rijbewijs op zijn naam zou bestaan. Na controle bleek echter dat in het Franse rijbewijsregister geen geldige registratie van een rijbewijs voor de man aanwezig was.

De chauffeur liet het er niet bij zitten en nam ter plekke telefonisch contact op met de rijbewijsautoriteit in Reims (Frankrijk). Tot zijn nadeel bevestigde de instantie dat de man sinds 2013 geen geldig rijbewijs meer heeft. Slechts een aanvraag voor heruitgifte van de rijbevoegdheid stond daar geregistreerd.

Volgens de Duitse politie reed de chauffeur desondanks jarenlang ongehinderd door heel Europa in het internationale wegtransport. Tegen hem is een boeteprocedure gestart. Ook werd ter plaatse een borgsom opgelegd en is de verdere rit direct verboden.

Duitse en Nederlandse leger raken verder verweven, denkt NAVO-man

BRUSSEL – De krijgsmachten van Nederland en Duitsland en andere Europese landen zullen de komende jaren alleen maar verder vervlochten raken, denkt de Duitse ambassadeur bij de NAVO.

De bestaande nauwe samenwerking, met zelfs al een samengesmolten legerkorps van Duitse en Nederlandse militairen, is volgens hem nodig, waardevol en onontkoombaar. Hij gelooft niet dat landen weer meer zelfstandig gaan opereren. Onder meer de PVV, de grootste regeringspartij, dringt daar juist op aan.

“De toekomst is er een van steeds intensievere defensiesamenwerking tussen Europese landen”, weet de Duitse ambassadeur Géza von Geyr zeker. “En ik ken geen beter voorbeeld dan de nooit geziene manier waarop Nederlandse en Duitse militairen zijn geïntegreerd.” De verdere vervlechting gaat de NAVO sterker maken, zei von Geyr tegen het ANP in de aanloop naar de zeventigste verjaardag van de toetreding van zijn land tot het bondgenootschap.

Duitsland moest na de Tweede Wereldoorlog opnieuw op zoek naar een plek in Europa en in de wereld, brengt de ambassadeur in herinnering. Binnen de NAVO kon Duitsland volgens hem, dankbaar voor de uiteindelijke hereniging van Oost en West, samen met zijn buren aan veiligheid bouwen. Dat de samenwerking uitmondde in bijvoorbeeld een gezamenlijke Nederlands-Duitse legereenheid was “een ontroerend moment”. Ook met Frankrijk en Polen werkt de Duitse krijgsmacht nauw samen.

Extra militairen

Duitsland zou graag zien dat Nederland ook troepen naar Litouwen blijft sturen om die NAVO-bondgenoot tegen Rusland te beschermen. En die niet langer ieder halfjaar aflost. Er gaan de komende jaren duizenden extra Duitse militairen naar het kwetsbare land aan de oostflank van de alliantie. Zij blijven daar voortaan permanent.

“Het zou de NAVO zeker geen kwaad doen” als bondgenoten het Duitse voorbeeld volgen, zegt von Geyr met een understatement. En als het de Nederlanders zijn: “des te beter”. Nederland houdt het vooralsnog bij een kleine driehonderd militairen en wil met die troepen blijven rouleren.

Duitsland viert deze dagen dat het zeventig jaar deel uitmaakt van de NAVO. Op 6 mei 1955 trad West-Duitsland toe tot de alliantie.

Aanrijding met twee vrachtwagens op A58

Foto: Rijkswaterstaat | X

OIRSCHOT – Op de A58 heeft maandagmiddag een aanrijding met twee vrachtwagens plaatsgevonden.

Door het ongeval, dat net voor Oirschot heeft plaatsgevonden zorgt voor een vertraging van 45 minuten, meldt Rijkswaterstaat.

Eén rijstrook is dicht voor het bergen van beide voertuigen.

Dit kan nog wel even duren, waarschuwt Rijkswaterstaat.

Den Haag: noodverordening tegen blokkade A12 tijdens NAVO-top is niet mogelijk

DEN HAAG – Noodverordeningen tijdens de NAVO-top mogen niet worden gebruikt om bijvoorbeeld een blokkade van de A12 te voorkomen. Dat laat de burgemeester van Den Haag, Jan van Zanen, maandag weten. Hij zegt dat hij daarvoor andere middelen heeft. Zo kan een burgemeester beperkingen opleggen, maar ook opdracht geven aan de politie om een einde te maken aan een blokkade.

Een noodverordening betekent dat in principe niemand in zo’n gebied mag komen, aldus de burgemeester. “Indien de A12 onder de noodverordening zou worden geschaard, zou dit betekenen dat niemand zich op deze weg zou mogen begeven.” Dan zou de weg in feite volledig afgesloten worden, stelt Van Zanen.

Het inzetten van een noodverordening om een blokkade op de A12 te voorkomen, is volgens hem “niet wenselijk en niet mogelijk”. Van Zanen benadrukt wel dat blokkades van de A12 niet zijn toegestaan, en dat daartegen zal worden opgetreden.

Den Haag is op 24 en 25 juni de gaststad van de jaarlijkse NAVO-top. Die wordt gehouden in het World Forum. Duizenden deelnemers, onder wie 45 regeringsleiders en 90 ministers, komen naar de top. Daarom gelden er strenge veiligheidsmaatregelen in Den Haag. Zo mogen er in vier delen van de stad geen buitenstaanders komen. Dat geldt onder meer voor het World Forum zelf. Een ander afgesloten gebied is het Haagse Bos, omdat koning Willem-Alexander de hoge gasten in Huis ten Bosch ontvangt voor een diner. De Zeestraat, waar twee belangrijke hotels zijn gevestigd, is ook afgesloten. Verder mogen motorboten niet binnen 500 meter van het strand komen.

Klimaatactivisten van Extinction Rebellion hebben in de afgelopen jaren tientallen keren de A12 geblokkeerd ter hoogte van de tijdelijke Tweede Kamer en het ministerie van Economische Zaken. Dat deden ze uit protest tegen regelingen waar fossiele bedrijven van profiteren. Sommige blokkeerders lijmden zich vast aan het wegdek of ketenden zich aan elkaar vast. Agenten waren vaak uren bezig om de demonstranten weer van de weg te krijgen. De meeste betogers werden naar een andere plek in Den Haag gebracht, om daar te worden vrijgelaten, zonder dat ze werden vervolgd.

China zegt prima zonder Amerikaans graan te kunnen

BEIJING – China zegt prima zonder Amerikaans graan te kunnen. Amerikaanse granen zoals soja en maïs “kunnen gemakkelijk worden vervangen en het aanbod op de internationale markt is ruim voldoende”, heeft Zhao Chenxin, plaatsvervangend directeur van de Nationale Ontwikkelings- en Hervormingscommissie in het Aziatische land, gezegd. “Zelfs zonder de aankoop van Amerikaans veevoer en oliezaden zal er weinig impact zijn op de Chinese graanvoorziening.”

Door de handelsoorlog met de Verenigde Staten en de forse importheffingen van president Donald Trump zijn Amerikaanse gewassen voor China onbetaalbaar geworden. Maar China heeft de voorbije jaren al stappen gezet om de graanimport meer te spreiden en is bijvoorbeeld meer Braziliaanse soja gaan kopen.

Sommige Chinese bedrijven die sojabonen verwerken tot bakolie en varkensvoer waren afgelopen tijd wel gedwongen activiteiten op te schorten. Dat kwam door vertragingen bij de Braziliaanse oogst en logistieke beperkingen daar.

Twee nieuwe MAN TGX-trekkers voor Black Cat Project & Event Logistics

KLUNDERT – Black Cat Project & Event Logistics BV uit Klundert heeft afgelopen woensdag twee nieuwe MAN TGX 18.480 LL 4×2 GX Low Deck trekkers in ontvangst genomen. De trucks, geleverd door MANA Bedrijfswagens Breda, vervangen de laatste Euro 5-modellen en de eerste generatie Euro 6-trekkers van het bedrijf.

Sinds 2014 verzorgt Black Cat Project & Event Logistics logistieke dienstverlening voor de entertainment- en sportwereld en voor projectlogistiek. “Omdat onze chauffeurs en technici maandenlang met showproducties door Europa en daarbuiten reizen, moesten de nieuwe voertuigen volledig zijn afgestemd op hun intensieve gebruik,” vertelt Pascal Mrowiec van MANA Bedrijfswagens.

De nieuwe trekkers zijn dan ook uitgerust met onder meer een lage koppelhoogte, hefschotel, uitgebreide opties, omvormers, druppelladers, magnetron, koffiezetapparaat, het Individual pakket en voldoen aan de Direct Vision Standard, verplicht voor transporten binnen de milieuzone van Greater London.

Voor Black Cat is het de eerste keer dat gekozen werd voor een ander merk dan DAF. “We hebben het merkbeleid losgelaten en zijn uitgegaan van een uitgebreid selectieproces,” zegt directeur Timon J. Magilse. “Chauffeurscomfort, kwaliteit, de totale operationele kosten (TCO) en vooral de aftersales-ondersteuning waren doorslaggevend. Het traject met de MAN-dealer is uitstekend verlopen.”

De nieuwe trekkers zijn na aflevering direct op tournee gegaan met een Amerikaanse artiest en zullen de komende maanden intensief in Europa worden ingezet. “We zijn benieuwd naar de prestaties en de totale kosten van deze ‘Leeuwen’,” aldus Magilse.

×