Clicky

zaterdag 21 juni 2025 - 18:59 uur
Home Blog Pagina 9

Franse logistiekgroep Jacky Perrenot neemt Britse bezorgspecialist ArrowXL over

De Franse transport- en logistiekgroep Jacky Perrenot heeft de Britse bezorgspecialist ArrowXL overgenomen. De strategische overname is gericht op de versterking van JP HOME, het B2C-merk van de groep, en markeert een belangrijke stap in de uitbreiding van hun leveringsdiensten voor volumineuze goederen in Europa.

Met deze overname zet Jacky Perrenot voet aan wal in het Verenigd Koninkrijk, de grootste en meest dynamische e-commercemarkt van Europa. Het concern, dat inmiddels een omzet van 1,3 miljard euro draait, is actief in Frankrijk, Spanje, Portugal en de Benelux en beschikt over meer dan 170 depots. Dankzij ArrowXL kan het nu ook grensoverschrijdende leveringen aan Britse consumenten faciliteren.

ArrowXL blijft opereren onder zijn huidige naam en met het bestaande managementteam. Ook de investeringsplannen voor 2025 blijven ongewijzigd. “Ik ben enorm blij met deze ontwikkeling,” aldus Charlie S., CEO van ArrowXL. “We krijgen een nieuwe eigenaar die onze waarden deelt en onze toekomst als bedrijf en werkgever versterkt. Jacky Perrenot toont net als wij een sterke inzet voor duurzaamheid en klantgerichtheid.”

Philippe Cuoc, CEO van Jacky Perrenot, spreekt van een belangrijke mijlpaal: “Met ArrowXL als onderdeel van onze groep realiseren we onze ambitie om dé Europese specialist in B2C-leveringen van grote goederen te worden. We zijn vastbesloten om verder te investeren in ArrowXL en hun sterke marktpositie verder uit te bouwen.”

De overname maakt het voor Britse e-commercespelers eenvoudiger om klanten in Europa te bedienen via één geïntegreerde logistieke partner. Tegelijkertijd blijft ArrowXL zich richten op zijn kernactiviteiten: tweemansleveringen, geïntegreerde opslag en klantgerichte dienstverlening.

De bedrijven benadrukken dat zij een gezamenlijke ambitie delen: het aanbieden van efficiënte, grensoverschrijdende en verantwoorde bezorgoplossingen voor de groeiende Europese e-commercemarkt.

Dode na brand op boot in Tilburg was 42-jarige inwoonster

Politie

TILBURG – De persoon die deze week na een brand op een woonboot in Tilburg dood is aangetroffen, was een 42-jarige vrouw uit die Brabantse plaats. Dat meldt de politie.

De boot lag aan de Goirkekanaaldijk. De brand woedde in de nacht van maandag op dinsdag. Ook was er een man aan boord. Hij wist zichzelf te redden door van de boot te springen.

De politie onderzoekt de oorzaak van de brand en vraagt mensen om informatie.

Maersk introduceert grootste methanol-dual-fuel schip in vloot: Berlin Mærsk in de vaart genomen

COPENHAGEN/ULSAN – Maersk heeft op 18 juni 2025 het eerste schip in een nieuwe serie containerschepen officieel in gebruik genomen: de Berlin Mærsk. Het schip werd gedoopt op de scheepswerf van Hyundai Heavy Industries (HHI) in Ulsan, Zuid-Korea, en is het eerste van zes zusterschepen in deze nieuwe klasse.

De Berlin Mærsk heeft een capaciteit van 17.480 TEU en is daarmee het grootste dual-fuel methanolschip dat tot nu toe aan de Maersk-vloot is toegevoegd. Het schip is het veertiende nieuwbouwschip met dual-fuel methanolvoortstuwing dat Maersk in gebruik neemt, als onderdeel van de strategie om de vloot te verduurzamen en de CO₂-uitstoot fors terug te dringen.

Start op Azië-Europa route

Op 7 juli zal de Berlin Mærsk haar eerste haven aandoen in Shanghai. Van daaruit zal het schip worden ingezet op Maersks AE3-dienst, die Oost-Azië met Noord-Europa verbindt.

Grotere capaciteit door breder ontwerp

Het ontwerp van de Berlin Mærsk is grotendeels gelijk aan de eerder geleverde Ane Mærsk-klasse, waarvan Maersk inmiddels twaalf schepen in de vaart heeft. Het belangrijkste verschil zit in de bredere romp, die het schip in staat stelt meer containers te vervoeren en dus efficiënter te opereren.

“Met de introductie van de Berlin Mærsk-klasse zetten we een volgende stap in ons streven naar een toekomstbestendige, flexibele vloot,” zegt Anda Cristescu, hoofd Chartering & Newbuilding bij Maersk. “Vernieuwing van de vloot is essentieel om concurrerend te blijven én om onze duurzaamheidsdoelstellingen te realiseren.”

Zes schepen, allemaal in 2025 geleverd

De zes schepen van deze nieuwe klasse worden alle gebouwd door HHI en zullen nog in 2025 worden afgeleverd. Ze varen onder Deense vlag.

“De Berlin Mærsk-klasse bouwt voort op de fundamenten die we hebben gelegd met de Laura Mærsk en de Ane Mærsk-klasse,” aldus Ole Graa Jakobsen, hoofd Fleet Technology bij Maersk. “Het toont onze voortdurende inzet voor innovatie en optimalisatie binnen de scheepvaartsector.”

Eindbod NS: onder meer hoger loon en betere zwaarwerkregeling

UTRECHT – De NS heeft het eindbod aan de vakbonden bekendgemaakt en hoopt daarmee een einde te maken aan het slepende cao-conflict. Het spoorbedrijf doet onder andere een beter loonbod. Ook komt er een verbeterde en structurele regeling voor personeel met zware beroepen dat eerder wil stoppen met werken.

De NS stelt voor de lonen per 1 maart van dit jaar te verhogen met 4 procent. Dat was in het laatste bod 3,25 procent. Per 1 maart volgend jaar komt daar nog een verhoging van 2,75 procent bij. Mocht de inflatie volgend jaar hoger uitvallen dan nu wordt verwacht, dan ontvangt het NS-personeel bovendien een eenmalige uitkering.

Daarnaast geeft de NS aan dat er voor verschillende bedrijfsonderdelen verschillende regelingen gelden. Dat komt doordat deze onderdelen voorheen elk hun eigen cao hadden. Die verschillen worden stapsgewijs gelijkgetrokken. In dit voorstel worden vijf verschillen op het gebied van arbeids- en rusttijden gelijkgetrokken.

‘Onvermijdelijk’

“In dit eindbod hebben we een balans gezocht tussen wat nodig is voor onze collega’s, wat mogelijk is voor het bedrijf en wat ik kan verantwoorden richting onze reizigers. Ik hoop dat we zo samen vooruit kunnen”, zegt president-directeur Wouter Koolmees van de NS. “Dat we nu een eindbod doen is onvermijdelijk. Onze collega’s maken elke dag het verschil voor de reiziger. Zij verdienen een cao die aandacht heeft voor de omstandigheden waarmee zij te maken hebben.”

De vakbonden VVMC, FNV en CNV hebben al vier keer gestaakt sinds 6 juni, uit onvrede over de cao-voorstellen van de NS. De gevolgen daarvan waren merkbaar op het hele Nederlandse spoor. De laatste staking was dinsdag in de regio’s Noordwest en Oost. Die volgde na een gesprek tussen de bonden en de NS op maandag waarin de partijen niet nader tot elkaar wisten te komen.

De vorige NS-cao, die op 1 maart afliep, voorzag in een loonsverhoging van gemiddeld 6,6 procent. Hoewel de onderhandelingen toen ook moeizaam verliepen, werd niet massaal gestaakt. In 2022 staakte NS-personeel wel voor hogere lonen. Toen kregen de NS-medewerkers er ruim 9 procent bij.

Extra geld provincie Noord-Holland voor behoud en uitbreiding openbaar busvervoer

HAARLEM – De provincie Noord-Holland investeert ruim €4 miljoen extra per jaar om het openbaar busvervoer in de provincie op peil te houden en op een aantal plekken uit te breiden. Daarmee wil de provincie voorkomen dat buslijnen verdwijnen of de frequentie omlaaggaat.

De extra investering is nodig vanwege de lagere rijksbijdrage, achterblijvende reizigersaantallen en stijgende kosten bij vervoerders. De provincie heeft daarom nieuwe financiële afspraken gemaakt met vervoerder Transdev (Connexxion) die het busvervoer in de drie ov-gebieden van de provincie – Gooi & Vechtstreek, Haarlem IJmond en Noord-Holland Noord – verzorgt.

Extra middelen om aanbod busvervoer te behouden

Een structurele bijdrage van € 2,4 miljoen per jaar wordt ingezet om de daling in de rijksbijdrage voor de ov-studentenkaart op te vangen. Daarnaast gaat er € 1,8 miljoen per jaar naar de vervoerder Transdev (Connexxion) om de teruglopende reizigersinkomsten te compenseren en het bestaande aanbod van busvervoer te behouden. Dankzij deze inzet blijven buslijnen in stand en worden dienstregelingen op sommige plekken zelfs uitgebreid.

Gedeputeerde Jeroen Olthof: “Iedere Noord-Hollander moet toegang houden tot goed en betrouwbaar ov, of je nu in de stad woont of in een kleiner dorp. Met deze investeringen zorgen we daarvoor, ondanks de landelijke bezuinigingen.”

Investeren in personeel: chauffeurs cruciaal voor groei ov

Een belangrijk knelpunt is het aanhoudende tekort aan buschauffeurs. Transdev investeert fors in werving en opleiding van nieuwe chauffeurs, waarbij inmiddels alle opleidingskosten worden vergoed. Dit is een verschil met eerdere jaren. Dankzij deze inzet stijgt het aantal beschikbare chauffeurs weer licht, waardoor uitbreiding van de dienstregeling mogelijk wordt.

Jeroen Olthof: “Buschauffeurs zijn het kloppend hart van het ov. Zonder hen geen dienstregeling. Wij steunen de inzet van Transdev om mensen op te leiden en het beroep aantrekkelijker te maken. Dat hierdoor hun kosten stijgen, mag niet ten koste gaan van de betaalbaarheid van een kaartje of van de hoeveelheid bussen die rijdt.”

Dienstregeling uitgebreid

In de concessiegebieden Haarlem IJmond en de Gooi & Vechtstreek is afgesproken dat het aantal uren dat de bus rijdt vanaf september wordt uitgebreid, omdat het aanbod in die gebieden na corona erg is teruggelopen. In Haarlem-IJmond groeit het aantal uren dat de bus rijdt van 300.000 naar 322.000 uur in 2025/2026. Daarmee zit het aantal uren op 94% van het niveau van voor corona. Een paar voorbeelden:

  • Op lijn 3 wordt de dienstregeling uitgebreid zodat tussen Schalkwijk en Delftplein/Spaarne Gasthuis van maandag tot en met vrijdag binnen en buiten de spits een kwartierdienst rijdt.
  • De Lijn 244 Beverwijk-Velserbroek- Haarlem-Amsterdam Zuid gaat weer rijden om de reizigersstroom naar Amsterdam Zuid beter te verdelen.
  • Op lijn 382 wordt de dienstregeling uitgebreid. In de avonduren gaat de frequentie van 2x naar 4x per uur en op zaterdag overdag van 2x naar 4x per uur. Op zaterdag en zondag wordt in beide richtingen een vroege rit toegevoegd. Hier wordt vooral door forenzen gebruik van gemaakt.

In de Gooi en Vechtstreek stijgt het aanbod van 173.000 naar 193.000 uren in 2029. Daarmee komt de dienstregeling op 93% van het niveau van voor corona. Waar de extra bussen gaan rijden, wordt nog bekeken.

In Noord-Holland Noord is de dienstregeling al op het niveau van 94% ten opzichte van het niveau voor corona.

Andere ov-oplossingen

Daarnaast worden er gerichte verbeteringen doorgevoerd. Zo gaat lijn 350 (Leeuwarden–Alkmaar) van 1 naar 2 keer per uur. Op diverse locaties worden ook andere ov-oplossingen ingevoerd zoals vraag gestuurd OV rondom de Vechtplassen en in Ankeveen en de pendeldienst van P+R Muiden naar het Muiderslot (de Muiderslotexpress).

Monitoring financiën

De provincie en Transdev hebben afgesproken om de inkomsten en kostenontwikkeling elk kwartaal te monitoren. Mochten de reizigersaantallen toch aantrekken of het Rijk alsnog extra bijdragen leveren, dan wordt de provinciale bijdrage aangepast.

Jeroen Olthof: “De uitdagingen in het ov zijn niet opeens weg, maar met deze aanpak blijft het ov in Noord-Holland bereikbaar én flexibel. De komende jaren werken we verder toe naar het nieuwe systeem van openbaar vervoer, waarin ook ruimte is voor innovatieve oplossingen en flexibel vervoer op maat.”

Kamerleden willen sommige luchtvaartonderwerpen uitstellen

DEN HAAG – Enkele onderwerpen die met luchtvaart te maken hebben, moeten wachten tot een volgend kabinet. Dat vindt de Kamercommissie die over Infrastructuur en Waterstaat gaat. Voordat de onderwerpen echt op pauze worden gezet, moet de Kamer er nog wel over stemmen. Dat gebeurt waarschijnlijk dinsdag.

Een wet die de Maatschappelijke Raad Schiphol vastlegt, komt op de lijst van te pauzeren onderwerpen. In deze raad geven omwonenden, experts en belangenorganisaties advies over Schiphol. De commissie wil ook drie brieven over verduurzaming van de luchtvaart tijdelijk parkeren. Andere onderwerpen rond Schiphol, bijvoorbeeld over geluidshinder, gaan vooralsnog wel door. Verder wil de commissie wachten met een wet die van spoorbeheerder ProRail een zelfstandig bestuursorgaan maakt.

De vergadering draaide om de vraag welke onderwerpen controversieel worden verklaard, oftewel stilstaan totdat een nieuw kabinet aantreedt. Tot het aantreden van een nieuw kabinet kan de Kamer ook nog van gedachten veranderen.

Kringloopeconomie

Net als in eerdere vergaderingen stelde GroenLinks-PvdA voor om veel onderwerpen controversieel te verklaren. “Mijn fractie heeft niet echt het vertrouwen dat dit kabinet dossiers die er nog liggen op een goede manier uitvoert”, zei Kamerlid Habtamu de Hoop aan het begin van de vergadering. In de meeste gevallen kreeg zijn fractie geen steun van een meerderheid.

De plasticbranche werkt momenteel aan voorstellen om de kringloopeconomie te versterken en recyclingbedrijven te ondersteunen. Het demissionaire kabinet kan hoogstwaarschijnlijk nog wel met deze voorstellen aan de slag. De Kamercommissie wil onderwerpen die te maken hebben met circulaire economie niet controversieel verklaren.

Kind in Antwerpen overleden na aanrijding door politievoertuig

ANTWERPEN – In België is opnieuw een kind overleden na een aanrijding door een politievoertuig. Dat gebeurde in Antwerpen. Het slachtoffer overleed ter plekke, berichten Belgische media.

Het gaat om een 9-jarige jongetje, bevestigen de Belgische autoriteiten. Het kind zou op de Provinciestraat de weg hebben overgestoken toen de politieauto langsreed, naar eigen zeggen op weg “naar een dringende opdracht”. De politiewagen zou zowel met zwaailichten als sirenes hebben gereden.

Het is de tweede keer in enkele weken tijd dat een kind overlijdt na een aanrijding door een politievoertuig. In Ganshoren, dat valt onder het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, overleed begin juni de 11-jarige Fabian nadat hij op een step was aangereden door de politie. Hij vluchtte weg van de politie om een controle. Bij een herdenking voor hem waren honderden mensen aanwezig, waarbij veel verontwaardiging was om het ontbreken van een reactie vanuit de politie en politiek.

“Big problem on my card”: uitgeputte chauffeur beboet, totaal 8.640 euro

slaperige vrachtwagenchauffeur
Foto: Adobe Stock

WEISKIRCHEN – De Duitse verkeerspolitie heeft maandag op de A3 bij Weiskirchen een zwaar vermoeide vrachtwagenchauffeur van de weg gehaald, die vrijwel zonder pauzes achter het stuur had gezeten. De 35-jarige bestuurder van een Turkse transportfirma verklaarde in het Engels: “I have a big problem on my card.” En dat bleek niet overdreven.

Uit de controle van zijn bestuurderskaart bleek dat hij in minder dan 48 uur maar liefst 23 uur en 25 minuten had gereden. De langste rustpauze die hij in die periode had genomen, was slechts vijf uur – aanzienlijk korter dan de wettelijk verplichte rusttijden.

De politie verbood de chauffeur om verder te rijden en legde een verplichte rusttijd op tot dinsdagochtend 09.00 uur. Tegen de transportonderneming werd een boete van 6.480 euro opgelegd, terwijl de chauffeur zelf een boete van 2.160 euro kreeg. Pas na het voltooien van de verplichte rustperiode mocht de man zijn rit hervatten.

Strikte regels voor verkeersveiligheid

Volgens de Europese rij- en rusttijdenregels mogen beroepschauffeurs maximaal negen uur per dag rijden, met twee keer per week een uitzondering tot tien uur. De dagelijkse rusttijd moet in principe minstens elf uur bedragen. Deze regels zijn vastgesteld om vermoeidheid achter het stuur en daarmee ernstige ongevallen te voorkomen.

Het negeren van deze voorschriften brengt niet alleen de gezondheid van de chauffeur in gevaar, maar vormt ook een direct risico voor andere weggebruikers.

Rijkswaterstaat: Randstad loopt vast als weggebruikers reisgedrag niet aanpassen tijdens NAVO-top

Foto: Rijkswaterstaat

UTRECHT – In aanloop naar de NAVO-top, die van zondagmiddag 22 juni tot en met donderdag 26 juni 2025 plaatsvindt, waarschuwt Rijkswaterstaat voor ernstige verkeershinder in de Randstad. Meerdere snelwegen en regionale wegen worden tijdelijk geheel of gedeeltelijk afgesloten, wat grote gevolgen heeft voor de bereikbaarheid van het gebied.

Hoewel meer dan 90 procent van de weggebruikers op de hoogte is van de verwachte verkeersmaatregelen, blijkt uit een recente flitspeiling dat bijna driekwart van de ondervraagden niet van plan is om hun reisgedrag aan te passen. Rijkswaterstaat uit daarover ernstige zorgen: als automobilisten geen alternatieven zoeken, dreigen zowel de snelwegen als de gemeentelijke en provinciale wegen in en rond de Randstad volledig vast te lopen.

Oproep aan weggebruikers

Rijkswaterstaat roept weggebruikers dringend op om in de genoemde periode hun reisgedrag te heroverwegen. De oproep luidt als volgt:

  • Vermijd de Randstad als u daar niet per se hoeft te zijn.
  • Maak waar mogelijk gebruik van het openbaar vervoer of de fiets.
  • Werk thuis als dat een optie is.
  • Moet u toch met de auto de weg op? Bereid uw reis dan zorgvuldig voor.

Voor een actueel overzicht van afsluitingen en verkeersmaatregelen op snelwegen verwijst Rijkswaterstaat naar de speciale pagina over de NAVO-top. Informatie over lokale en regionale maatregelen is te vinden op de websites van gemeenten en provincies.

Alleen als zoveel mogelijk mensen hun reisgedrag aanpassen, kan ernstige verkeerschaos tijdens de top worden voorkomen.

VAE bevestigen: aanvaring olietankers vermoedelijk na navigatiefout

DUBAI – De aanvaring tussen twee olietankers in de Golf van Oman is vermoedelijk veroorzaakt door een navigatiefout op één van de schepen. Dat bevestigen de autoriteiten in de Verenigde Arabische Emiraten op basis van de eerste onderzoeksresultaten.

De tankers Adalynn en Front Eagle kwamen dinsdag met elkaar in aanvaring in de buurt van de Straat van Hormuz, een waterweg die belangrijk is voor de internationale scheepvaart.

Er brak brand uit, maar voor zover bekend vielen er geen slachtoffers.

Eerder liet ook de eigenaar van de Front Eagle al weten dat sprake was van een navigatieprobleem. Dat zou geen verband houden met de strijd in het Midden-Oosten, waar Israël en Iran elkaar bestoken. In de regio zouden ook navigatiesignalen worden verstoord.

Iraanse leider Khamenei: geen genade voor Israëlische leiders

TEHERAN – De machtigste man van Iran, ayatollah Ali Khamenei, heeft gewaarschuwd dat Iran geen genade zal kennen voor Israëlische leiders. “We moeten een krachtig antwoord geven aan het terroristische zionistische regime (Israël) en we zullen geen genade geven aan de zionisten”, aldus Khamenei.

De uitspraak volgt onder meer op berichten van de Amerikaanse president Donald Trump die zei dat Khamenei een makkelijk doelwit is, maar dat “we hem nog niet gaan doden”. Trump eist ook de overgave van de Islamitische Republiek Iran.

Al 10.000 zoogdieren reisden via het Animal Care & Inspection Center op Brussels Airport sinds opening in 2020

ZAVENTEM – In 2020 opende Brussels Airport het eerste centrum in Europa dat voldeed aan de nieuwe Europese normen op vlak van dierenwelzijn in het luchtvervoer: het Animal Care & Inspection Centre. Sindsdien werden er in het ACIC al bijna 10.000 zoogdieren verwelkomd. Honden, katten en wedstrijdpaarden, maar ook exotische soorten worden hier maandelijks ontvangen. En dan mogen we de talloze insecten, vissen en vogels niet vergeten. Het centrum is een unicum en is vandaag een referentie op het vlak van gespecialiseerde logistiek en dierenwelzijn.

Elke dag reizen bijna 70.000 passagiers via Brussels Airport. Maar daarnaast verwelkomt de luchthaven ook een ander type reiziger – viervoeters, gevederd of op hoeven – dat achter de schermen van Brussels Airport reist. Sommige van deze dieren kunnen samen met hun baasjes in de cabine reizen, andere moeten onder specifieke omstandigheden worden opgevangen en reizen mee in het ruim. Daarnaast zijn er passagiers die tijdelijk nood hebben aan een opvangplek voor hun huisdieren tijdens hun reis. Om een antwoord te bieden aan deze behoeften opende Brussels Airport in 2020 een ultramodern dierencentrum, het Animal Care & Inspection Center. Alles werd zo ontworpen dat de veiligheid, het comfort en de gemoedsrust van alle vertrekkende en aankomende dieren is gegarandeerd.

Sinds de oprichting heeft dit centrum met een oppervlakte van 2.000 m² bijna 5.500 honden, 800 katten, 1.600 paarden, een hele reeks boerderijdieren en ook nog heel wat exotische dieren verwelkomd. Samen goed voor bijna 10.000 zoogdieren. En dan hebben we het nog niet eens over alle vissen, reptielen en vogels die ook via het ACIC passeren.

Dierenwelzijn op de eerste plaats

Het ACIC is opgericht om dieren veilig en in alle rust te vervoeren. Het beschikt over ultramoderne infrastructuur: fysiek gescheiden import-/exportzones, een dierengeneeskundig laboratorium, mobiele stallen, speciaal aangepaste rustruimtes enz. In elke ruimte valt er daglicht binnen en er is een uniek centraal systeem aanwezig waarbij de lichtkleur, de temperatuur en de ventilatie kunnen worden aangepast in functie van de specifieke noden van elke diersoort, van vogels en reptielen tot herkauwers, vissen en nog veel meer. Het centrum telt onder meer tien paardenboxen, multifunctionele ruimtes voor inspecties en zelfs een koelruimte speciaal voor insecten. Buiten is ook een groene zone ingericht voor viervoeters. Sinds 2022 is het centrum ook in bezit van het CEIV Live Animals-certificaat van het IATA, een bewijs van de kwaliteit en van de naleving van internationale normen.

“Het ACIC belichaamt ons engagement voor dierenwelzijn en een operationele uitmuntendheid. Dankzij dit centrum is Brussels Airport een onmisbare Europese hub geworden voor het transport van levende dieren, of het nu gaat om huisdieren, vee of exotische dieren. We zijn trots dat we deze vijf succesvolle jaren samen met onze partners en teams kunnen vieren”, vertelt Arnaud Feist, CEO van Brussels Airport.

Het succes van het ACIC is ook het resultaat van de gepassioneerde inzet van een tiental professionals van onze partner dnata, die nauw samenwerken met luchtvaartmaatschappijen, afhandelaars en het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen. Het ACIC omvat een grenscontrolepost van het FAVV, die altijd een inspectie moet uitvoeren wanneer levende dieren worden geïmporteerd of geëxporteerd om ervoor te zorgen dat de Europese bepalingen met betrekking tot de volksgezondheid worden nageleefd.

Unieke verhalen

Hoewel het ACIC elk dier met veel zorg en aandacht ontvangt, zijn er bepaalde momenten die een blijvende indruk hebben nagelaten op de teams van het centrum. Als we terugblikken op de voorbije vijf jaar, zijn de ontvangst van nijlpaarden, sneeuwluipaarden, hamerhaaien en die keer dat er maar liefst 489 alpaca’s bij ons aankwamen, absoluut onvergetelijk.

Recenter nog speelde het ACIC een sleutelrol bij het vertrek van de drie panda’s Tian Bao, Bao Di en Bao Mei naar China en bij de verwelkoming van drie gouden stompneusapen, Lu Lu, Juan Juan en Liu Yun. Die expertise wordt ook erkend door het dierenpark Pairi Daiza.

“Het dierenwelzijn mag in geen geval in het gedrang komen. Dankzij de inzet van de teams van Brussels Airport en het ACIC kregen de reuzenpanda’s, de koala’s en onlangs nog de gouden stompneusapen Lu Lu, Juan Juan en Liu Yun een bijzonder warm onthaal bij hun aankomst of vertrek en tijdens elke fase van hun reis van en naar de luchthaven. De aankomst of het vertrek van waardevolle dieren is een essentieel onderdeel van de beschermingsmissie van Pairi Daiza. We zijn dankbaar voor het professionalisme, de beschikbaarheid en de gevoeligheid van de teams van Brussels Airport”, zegt Puria Mahlouji, Directielid van Pairi Daiza.

Brussel: AliExpress doet te weinig tegen verkoop illegale spullen

BRUSSEL – Webshop AliExpress doet te weinig om de verkoop van illegale producten op zijn platform tegen te gaan, concludeert de Europese Commissie. Onder de Verordening digitale diensten heeft een groot onlineplatform zoals AliExpress de verplichting om de verkoop van namaakproducten of producten die niet voldoen aan EU-veiligheidsstandaarden tegen te gaan. De webwinkel doet dat momenteel nog onvoldoende, meldt de Commissie.

De Commissie ziet dat de controlesystemen van de webshop niet waterdicht zijn voor handelaren van verboden producten. Ook concludeert de Commissie dat AliExpress niet consequent boetes oplegt aan handelaren die herhaaldelijk illegale producten verkopen. Het algehele risico op de verkoop van illegale producten wordt niet serieus genoeg genomen, aldus de Commissie.

De webwinkel krijgt nog geen boete opgelegd. AliExpress mag zelf eerst nog in beroep gaan en nieuwe documenten aanleveren die het oordeel van de Commissie mogelijk kunnen veranderen. Pas daarna besluit de Commissie of ze een boete oplegt.

Eerder concludeerden Europese markttoezichthouders dat producten van onder meer AliExpress niet voldeden aan Europese productwetgeving. Daarbij ging het bijvoorbeeld om speelgoed met losse onderdelen, of elektronica die zorgden voor storingen of in brand konden vliegen.

NSC-top heeft overwogen om partij op te heffen

DEN HAAG – De top van Nieuw Sociaal Contract heeft overwogen om de partij op te heffen, heeft minister en lijsttrekkerskandidaat Eddy van Hijum gezegd bij het radioprogramma Met het Oog op Morgen. “Gaan we verder met elkaar, of is dit experiment mislukt?”, hebben hij en meerdere kopstukken zich afgevraagd na “een enorm turbulente anderhalf jaar”.

Van Hijum benoemt dat NSC in zijn korte geschiedenis pieken en dalen heeft gekend. De nieuwe partij kreeg in één klap twintig zetels bij de laatste Tweede Kamerverkiezingen. Wat volgde was een moeizame formatie die uiteindelijk leidde tot een coalitie met PVV, VVD en BBB.

De coalitie werd getekend door interne ruzies en viel eerder deze maand uit elkaar, nadat PVV was weggelopen uit onvrede over het migratiebeleid.

Uiteindelijk kwam Van Hijum tot de conclusie dat NSC verder moet. Want hij is nog steeds gemotiveerd om het vertrouwen in de overheid te herstellen en denkt ook dat de partij de mensen in huis heeft die dat kunnen doen.

Staatssecretaris geeft garnalenvissers vergunning tot 2045

DEN HAAG – Garnalenvissers krijgen tot 2045 een natuurvergunning, bevestigt de woordvoerder van staatssecretaris Jean Rummenie (Visserij, BBB) na berichtgeving in De Telegraaf. De oude vergunning van de vissers is al ruim twee jaar verlopen en op 1 juli zou ook hun gedoogvergunning aflopen.

De demissionaire bewindsman licht toe dat het besluit onderdeel is van een groter pakket van afspraken met de sector waarin een afweging is gemaakt tussen hun belangen en “ecologische waarden”.

Zo verwacht hij dat de garnalenvloot flink zal krimpen door de uitkoopregeling die later dit jaar van start gaat. Ook hebben de vissers 10 procent van hun visuren ingeleverd. Rummenie heeft zijn besluit onderbouwd met een ecologische toets.

Natuurorganisaties vinden de looptijd van 20,5 jaar veel te lang en zijn daarom in april uit een overleg met de overheid en de visserijsector over verduurzaming gestapt. Zij vinden dat er meer natuurbeschermingsmaatregelen moeten worden genomen.

×