Clicky

woensdag 21 mei 2025 - 02:34 uur
Home Blog Pagina 89

Beurskenners beducht voor grotere verliezen door handelsoorlog

DEN HAAG – Een verdere neergang op de aandelenbeurzen is zeker niet uit te sluiten. Analist Jos Versteeg van InsingerGilissen adviseert zeker nog niet bij te kopen, omdat het er volgens hem op lijkt dat er nog meer minnen op komst zijn. Universitair docent Dirk Gerritsen denkt “dat het nog wel even duurt” voordat de markten gekalmeerd zijn, al sluit hij winsten op korte termijn niet uit.

De vorige week door president Donald Trump aangekondigde importheffingen gaan nog duidelijke schade aan met name de Amerikaanse economie veroorzaken, denkt Versteeg. “Dit zijn in feite forse belastingverhogingen. Die remmen de economie, consumptie en winsten van bedrijven af en daarmee groeit de kans op een recessie. Als dat gebeurt, gaan aandelen nog veel verder onderuit. Dus we hebben positiever nieuws nodig, anders groeit die angst voor een recessie.”

Voor zulk positief nieuws kijkt de analist met name naar Washington. “Een escalatie van de handelsoorlog is een groot gevaar, zoals een reactie van Trump op de tegenheffingen uit China. Aan de andere kant zou een begin van de onderhandelingen positief zijn, of als bijvoorbeeld Europa ervoor kiest dat er geen klap terugkomt. Als dat duidelijk wordt, kan herstel optreden.”

Afwachten

“Het lijkt wachten totdat Trump tot inkeer komt”, zegt Gerritsen, docent beleggen aan de Universiteit Utrecht. Aan concreet beleggingsadvies waagt hij zich niet. “Ik heb een paar keer gekeken of het na verliezen van 4 of 5 procent goed was om in te stappen, maar het leidde helemaal niet tot goede rendementen. Uit de wetenschap is bekend dat markten heel efficiënt zijn. Iedereen die denkt beter te zijn dan de markt, is dat vaak niet.”

Gerritsen denkt dat dagelijkse schommelingen voorlopig blijven. “Maar het kan ook prima weer omhooggaan. Al zie je niet vaak dagwinsten van 6 procent, zulke uitslagen zijn vaker negatief. Op de lange termijn blijft beleggen rendabel, maar het herstel zal geleidelijk gaan.”

De AEX-index noteerde maandagochtend zo’n 6 procent lager door de gestegen zorgen over de handelsoorlog. Dat was het grootste verlies sinds de uitbraak van de coronapandemie op 12 maart 2020 (bijna 11 procent). Maandag was er aan het eind van de handel een min van bijna 5 procent over.

Trump dreigt China met extra heffing van 50 procent

WASHINGTON – De Amerikaanse president Donald Trump dreigt de importtarieven voor China met nog eens 50 procent te verhogen, tenzij Beijing zijn vergeldingsheffingen op Amerikaanse importen intrekt. Hij geeft China tot dinsdag de tijd om de invoerheffingen van 34 procent op Amerikaanse goederen ongedaan te maken, staat in een post van Trump op zijn platform Truth Social.

“Bovendien zullen alle gesprekken met China over hun verzoeken voor vergaderingen met ons worden beëindigd! Onderhandelingen met andere landen, die ook verzoeken voor besprekingen hebben ingediend, zullen onmiddellijk beginnen”, aldus Trump.

De totale Amerikaanse heffingen op Chinese goederen zouden met de laatste extra heffing dit jaar uitkomen op 104 procent, heeft het Witte Huis gezegd. Daarmee is de handelsoorlog tussen de twee grootste economieën van de wereld in volle gang. Trump bekritiseerde maandag de economische praktijken van Beijing en sprak van de “illegale subsidiëring van bedrijven” door China. De nieuwe importheffing van 50 procent gaat volgens Trump woensdag in.

Trump kwam vorige week met een reeks nieuwe heffingen voor buitenlandse producten en auto’s op wat hij “Liberation Day” voor de VS noemde. Op de financiële markten zorgen die nieuwe heffingen voor vrees voor een wereldwijde recessie, waardoor enorme koersverliezen worden geleden.

Inspectie: advocaat Weski gevangen gehouden op onwettige plek

DEN HAAG – Advocaat Inez Weski is kort na haar arrestatie gevangen gehouden op een onwettige plek. Dat meldt de Inspectie Justitie en Veiligheid. “Zij zat vast op een niet erkende en gecontroleerde plaats.” De inspectie deed onderzoek vanwege het boek waarin Weski schreef dat ze van 24 april tot en met 2 mei 2023 op een geheime plek gevangen zat.

De Inspectie kende de plek niet en schrijft dat er geen toezicht op was. Daardoor kon Weski bijvoorbeeld geen klachten indienen over de manier waarop ze werd behandeld. De “geheime detentie” was volgens de Inspectie in strijd met de Nederlandse wet over gevangenissen en een internationaal verdrag.

Eén nuance heeft de Inspectie wel: er is “aandacht besteed aan het welzijn en de veiligheid” van Weski tijdens haar gevangenschap.

Veiligheidsmaatregelen

In een brief aan de Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI) die over de gevangenissen gaat, toont de Inspectie begrip voor soms noodzakelijke extra veiligheidsmaatregelen voor gevangenen en personeel. Maar geheime detentie gaat te ver, aldus de Inspectie.

Inmiddels hebben DJI en Inspectie afspraken gemaakt over het toezicht op de geheime locaties. Gevangenschap op een geheime plek blijft daardoor mogelijk, maar komt onder strenger toezicht.

Donderdag is er opnieuw een voorbereidende zitting in de zaak van Weski. Haar advocaten, Geert-Jan en Carry Knoops, wilden nog niet direct reageren, maar spreken er donderdag op de zitting over.

Boete opgelegd voor groepsbelediging

DEN HAAG – Een 65-jarige man uit Den Haag heeft een strafbeschikking opgelegd gekregen voor groepsbelediging. De verdachte had een discriminerende opmerking geplaatst bij een filmpje op social media van het ministerie van Financiën.

Het ministerie van Financiën plaatste op 12 juni 2023 een uitlegvideo op social media, waarop meerdere discriminerende reacties volgden. Die richtten zich tegen de medewerker die in de video de uitleg gaf. De reacties gingen zo ver dat het ministerie uiteindelijk besloot de video te verwijderen.

Eén van de reacties kon worden herleid naar de 65-jarige man uit Den Haag. Hij schreef onder de video: “om mensen van kleur duidelijk te maken dat ze niet met geld kunnen omgaan zet Sigrid Kaag een mens van kleur in om de doelgroep te bereiken”.

Volgens het Openbaar Ministerie heeft de man zich daarmee opzettelijk beledigend uitgelaten over een groep mensen wegens ras. Hij heeft tijdens een OM Hoorzitting een boete opgelegd gekregen van 300 euro.

Topman Havenbedrijf Rotterdam vreest gevolgen van handelsoorlog

ROTTERDAM – De topman van Havenbedrijf Rotterdam vreest voor inflatie, recessies over de hele wereld en minder bedrijvigheid in de haven als de Amerikaanse importheffingen leiden tot een handelsoorlog. Die effecten zijn volgens topman Boudewijn Siemons waarschijnlijk groter dan de directe gevolgen.

China heeft al tegenmaatregelen aangekondigd. Maandag overleggen de handelsministers van de EU over eventuele vergeldingen. “Uiteindelijk is het wel zo dat als iedereen elkaar handelstarieven oplegt, de hele wereldeconomie zal gaan krimpen. Dat gaat effecten hebben op handelsstromen, ook door Rotterdam”, zei hij in een interview met radiozender BNR.

De directe gevolgen voor de handel met de VS vanuit Rotterdam zullen meevallen, verwacht hij. De export naar de VS via de haven bedraagt 7,5 miljoen ton, waarvan een derde benzine. Energie is uitgezonderd van de heffingen van Trump, legde Siemons uit. Maar exporteurs van goederen hebben “het best wel even zwaar”, gaf hij aan.

Poolse vrachtwagenchauffeur overlijdt na achtervolging

RHEINE – In de nacht van vrijdag op zaterdag (5 april) is in het Duitse Rheine een 32-jarige Poolse vrachtwagenchauffeur overleden, nadat hij was aangehouden na een wilde achtervolging door de politie. Uit een voorlopige autopsie blijkt dat zijn overlijden niet het gevolg was van het politieoptreden.

De man viel rond 03:36 uur op bij getuigen vanwege zijn gevaarlijke rijgedrag met een trekker-opleggercombinatie op de Salzbergener Straße in Rheine. Agenten van de politie Steinfurt probeerden hem aan te houden, maar hij negeerde alle signalen en reed met snelheden boven de 100 km/u, waar 50 km/u is toegestaan. Ook negeerde hij meerdere rode verkeerslichten.

Ter hoogte van de dierentuin in Rheine slaagde de politie erin het voertuig tot stilstand te brengen. De chauffeur probeerde vervolgens te voet te vluchten, maar werd tegengehouden. Bij zijn aanhouding verzette hij zich hevig, waarop de politie een wapenstok en een taser inzette om hem onder controle te krijgen.

Kort na zijn aanhouding verslechterde de gezondheidstoestand van de man. Hij verloor het bewustzijn nog voor de hulpdiensten arriveerden en zijn ademhaling viel weg. Reanimatie werd direct gestart en voortgezet door de ambulance, die hem onder hartmassage naar het ziekenhuis bracht. Daar overleed de man korte tijd later.

Volgens een getuige had de chauffeur mogelijk voorafgaand aan de rit drugs gebruikt. Bij hem werden ook verdovende middelen aangetroffen. Een gerechtelijke autopsie is uitgevoerd op maandagochtend 7 april. De voorlopige resultaten tonen geen direct verband tussen het politieoptreden en het overlijden van de man. Verdere toxicologische onderzoeken worden nog uitgevoerd.

Politie treft opmerkelijke combinatie aan: takelwagen takelt takelwagen – chauffeur blijkt ongeschikt

Foto: Duitse Politie

HERNE – In de Duitse stad Herne trof de politie vrijdagmiddag 4 april een wel heel bijzondere verkeerssituatie aan: een takelwagen die een andere takelwagen vervoerde, waarop weer een personenauto stond. Het opmerkelijke tafereel speelde zich af rond 16.10 uur op de Baukauer Straße en trok direct de aandacht van een passerende politiewagen.

Toen agenten het gevaarte aan de kant zette, verklaarde de 44-jarige chauffeur dat de kleinere takelwagen een lekke band had gekregen op de snelweg en daarom zelf moest worden afgesleept. De grote vrachtwagen was hierdoor bijna volledig beladen met de twee voertuigen.

Tot zover leek de situatie verklaarbaar. Maar bij controle bleek al snel dat de chauffeur niet over de juiste papieren beschikte. Zijn rijbewijs was al enkele jaren verlopen en ook de vereiste vakbekwaamheid als beroepschauffeur bleek hij niet (meer) te bezitten.

De politie heeft zowel tegen de chauffeur als tegen het transportbedrijf strafrechtelijke vervolging ingesteld wegens het rijden zonder geldige rijbevoegdheid, het toestaan daarvan én het overtreden van het Duitse Berufskraftfahrerqualifikationsgesetz (wet op de kwalificatie van beroepschauffeurs).

De rit eindigde ter plekke: de 44-jarige man mocht niet verder rijden en het bijzondere transport werd stilgezet.

Von der Leyen wil liever praten met VS, maar tegenplan ligt klaar

BRUSSEL – Voorzitter van de Europese Commissie Ursula von der Leyen heeft maandag herhaald dat ze het liefst wil onderhandelen met de Verenigde Staten over de vorige week aangekondigde importtarieven. Maar Europese tegenmaatregelen liggen “nog altijd op tafel”, zei de voorzitter.

De Europese Unie staat vooral open voor “een goede deal”, aldus Von der Leyen. Eurocommissaris Maroš Šefčovič (Handel) heeft bij de Amerikaanse autoriteiten eerder een voorstel gedaan voor een zogeheten ‘zero for zero’-deal, meldt een EU-bron. Daarbij zouden er geen importtarieven gelden voor industriële goederen, in ruil voor nul importtarieven van de VS. De commissaris deed het aanbod voordat de nieuwe tarieven bekend waren en de Amerikanen zijn niet op het aanbod ingegaan, zei de EU-bron.

Von der Leyen zei dat eenzelfde soort aanbod ook is gedaan voor de auto-industrie. Dat was “lang geleden”, wanneer precies maakte ze niet duidelijk. De Amerikanen kondigden vorige maand een importtarief aan van 25 procent op buitenlandse auto’s.

De voorzitter overlegt deze week onder meer met de aluminium- en staalindustrie, de auto-industrie en de farmaceutische sector. Met deze sectoren heeft ze het niet alleen over een reactie op de Amerikaanse handelstarieven, maar ook over hoe de interne Europese markt versterkt kan worden en over handelsverdragen met andere landen. De EU wil vooral focussen op “de 83 procent handel die de EU buiten de Verenigde Staten voert”, zei Von der Leyen.

Vrachtwagen vast onder viaduct in Drachten

Foto: Anton Kappers

DRACHTEN – Een vrachtwagen is maandagmiddag onder een viaduct aan de Knobben in Drachten vast komen te zitten.

De Duitse chauffeur schatte de hoogte verkeerd in en kwam met het dak tegen het viaduct.

Een berger is opgeroepen om de vrachtwagen weer los te krijgen.

Daarna zal pas duidelijk worden hoe groot de schade aan de vrachtwagen en/of het viaduct is.

Rheinmetall koopt chemiebedrijf Hagedorn-NC op voor munitieproductie

DÜSSELDORF – Een Duits chemiebedrijf dat grondstoffen voor lak maakt, wordt voortaan ingezet voor munitieproductie.

De grote Duitse wapenfabrikant Rheinmetall koopt Hagedorn-NC op om voortaan schietkatoen te maken waar Oekraïne en het herbewapenende Europa om verlegen zitten.

Europese landen zagen hun munitiemagazijnen snel leegraken door de oorlog in Oekraïne. De eigen defensie-industrie blijkt vooralsnog niet in staat om het tempo bij te benen waarin bijvoorbeeld artilleriegranaten erdoorheen worden gejaagd, laat staan om voorraden weer op peil te brengen. Verschillende bestanddelen moeten ook uit China of andere buitenlanden komen, en een deel daarvan gaat nu juist ook naar Rusland.

Rheinmetall lijft nu Hagedorn-NC in om “een strategische flessenhals in de productie van buskruit op te lossen”, zegt topman Armin Papperger. Het bedrijf levert nu nog cellulosenitraat alias schietkatoen aan lakfabrikanten, maar wordt binnen een paar maanden ingeschakeld voor munitieproductie.

Bouwers: Schiphol verzuimde uitgewerkt ontwerp A-pier te leveren

AMSTERDAM – Schiphol heeft gedurende de bouw van de A-pier op de luchthaven door BN/TAV, een bedrijf van Ballast Nedam en TAV, steeds verzuimd een uitgewerkt ontwerp aan te leveren. Daardoor kon de onderneming werkzaamheden niet goed uitvoeren, stelde zij maandag tijdens een zitting in de rechtbank in Amsterdam.

BN/TAV heeft Schiphol aangeklaagd omdat het contract met het bouwbedrijf voor de bouw van de A-pier naar eigen zeggen onrechtmatig is opgezegd.

De A-pier op Schiphol had al in 2019 opgeleverd moeten worden, maar de bouw ging gepaard met hogere kosten en duurde langer dan gepland. Ballast Nedam en TAV werden daarom in 2022 van het project gehaald. De nieuwe A-pier moet nu in april 2027 worden opgeleverd, waarvoor Schiphol bouwconcern BAM heeft ingeschakeld.

Oorzaak voor de grote vertraging en hoge kosten was volgens BN/TAV het ontbreken van een uitgewerkt ontwerp, terwijl Schiphol de bouw gewoon liet doorgaan. Ondertussen kwam “druppelsgewijs” informatie binnen wat volgens de advocaten leidde tot een “ongekende chaos” op de werkplaats. Een van de raadslieden vergeleek de informatie met de afmetingen van een dakraam: die informatie was er wel, maar de afmetingen van het dak zelf waren nog onbekend.

Uitspraak

Maar Schiphol stelt dat BN/TAV zijn verplichtingen uit het contract niet is nagekomen. Ook slaagt het bouwbedrijf er volgens de luchthaven niet in om te bewijzen dat Schiphol een wanprestatie heeft geleverd door het contract te beëindigen. “Het is Schiphol steeds duidelijk geworden: de beëindiging van het contract is de enige juiste en rechtvaardige beslissing geweest”, stelt de advocate namens Schiphol.

Daarmee stonden de partijen lijnrecht tegenover elkaar. Meerdere keren beschuldigden BN/TAV en Schiphol elkaar bovendien van het vertellen van onjuistheden. De rechter doet op 2 juli een uitspraak in de zaak, al gaf zij aan te verwachten dat een definitief oordeel weleens tot 2030 op zich kon laten wachten. Daarbij verwees zij naar de juridische mogelijkheden die beide partijen nog hebben en die reiken tot aan de Hoge Raad.

Vrouw overleden na aanrijding in Soest

SOEST – Een 98-jarige vrouw die zondag door een auto werd aangereden in Soest is aan haar verwondingen overleden. De politie bevestigt maandag berichtgeving van RTV Utrecht hierover.

Volgens de omroep stak de vrouw met haar rollator over bij een zebrapad.

Na de aanrijding is de 51-jarige bestuurder van de auto aangehouden. De vrouw uit Maarssen wordt verdacht van rijden onder invloed van drugs en het veroorzaken van het ongeval. Zij zit niet meer vast, aldus een politiewoordvoerder.

Het ongeluk in de Utrechtse plaats gebeurde in de middag op de Dalweg.

Europese Commissie bezorgd over kelderende beurzen

BRUSSEL – De Europese Commissie is bezorgd over de kelderende beurzen die een reactie zijn op de wereldwijde importheffingen van de Amerikaanse president Donald Trump. “Ik denk dat iedereen het erover eens is dat we niet willen dat de markten en aandelen kelderen”, zei een woordvoerder van de Europese Commissie maandag. “Het is niet in het belang van de algehele economie, ook niet van de Europese economie.”

Trump legt de Europese Unie een importheffing van 20 procent op, zo maakte hij vorige week bekend. Dat is veel hoger dan werd verwacht. Maandag overleggen de handelsministers van de EU over eventuele tegenmaatregelen.

Voorzitter van de Europese Commissie Ursula von der Leyen heeft telefonisch overleg gehad met vertegenwoordigers van de Europese staal- en auto-industrie. In maart voerden de VS een importheffing van 25 procent in op staal en aluminium. De heffingen die Trump vorige week bekendmaakte, treffen ook de auto-industrie.

Beoogd Duitse bondskanselier wil snel actie na kelderende beurzen

BERLIJN – De beoogde Duitse bondskanselier Friedrich Merz heeft opgeroepen tot snelle actie om het concurrentievermogen van Duitsland veilig te stellen. Dat zei hij maandag nadat de beurzen in onder meer Duitsland fors onderuit gingen door de aangekondigde importheffingen door de Amerikaanse president Donald Trump.

“De situatie op de internationale aandelenmarkten is dramatisch en dreigt verder te verslechteren. Het is voor Duitsland daarom urgenter dan ooit om zo snel mogelijk het internationale concurrentievermogen te herstellen”, zei hij in een verklaring aan persbureau Reuters. De DAX-index in Frankfurt verloor zo’n 5 procent en ging afgelopen donderdag en vrijdag ook al stevig omlaag.

Merz van het conservatieve blok CDU/CSU vindt daarnaast dat dit onderwerp centraal moet staan in de coalitieonderhandelingen. CDU/CSU probeert momenteel een regering te vormen met de sociaaldemocraten van de SPD.

Verblijfskosten eigen rijders in 2025 vastgesteld op € 50 per gereden dag

Foto: Adobe Stock | Mediteraneo

DEN HAAG – Transportondernemers die internationaal onderweg zijn als eigen rijder, mogen in 2025 een vast bedrag van € 50,00 per gereden dag als verblijfskosten aftrekken van hun winst. Dit bedrag is door de Belastingdienst officieel vastgesteld en geldt voor internationale ritten die langer dan 24 uur duren of onder specifieke voorwaarden ook voor kortere ritten buiten een straal van 50 kilometer van het woonadres.

De regeling is bedoeld voor eigen rijders die hun winst aangeven via de inkomstenbelasting. Ondernemers die aangifte doen voor de vennootschapsbelasting vallen buiten deze regeling.

Voorwaarden voor aftrek

Om in aanmerking te komen voor de regeling, moet de rit:

  • langer dan 24 uur duren én een bestemming buiten Nederland hebben, of;
  • op meer aaneengesloten dagen plaatsvinden buiten een straal van 50 km van het woonadres van de transportondernemer.

Daarnaast moet het aantal gereden dagen onderbouwd kunnen worden met bijvoorbeeld tachograafgegevens, rittenstaten of facturen. De vertrek- en terugkomdag tellen elk als een halve dag. Bewijsstukken van verblijfskosten hoeven niet te worden bewaard als gebruik wordt gemaakt van het vaste dagbedrag.

Historie van de bedragen

De Belastingdienst past het bedrag jaarlijks aan. De afgelopen jaren zag de ontwikkeling er als volgt uit:

2021: € 39,50
2022: € 41,50
2023: € 45,00
2024: € 48,00
2025: € 50,00

Alternatief: werkelijke kosten

Eigen rijders kunnen er ook voor kiezen om de werkelijke verblijfskosten af te trekken. Hiervoor moeten zij kunnen aantonen dat de werkelijke kosten hoger waren dan het vaste dagbedrag én dienen zij de bijbehorende bewijsstukken te bewaren.

×