Clicky

maandag 4 augustus 2025 - 01:09 uur
Home Blog Pagina 88

Poolse Trans Polonia neemt Nederlandse Nijman/Zeetank over

ROTTTERDAM/WARSCHAU – De internationale logistieke dienstverlener Trans Polonia S.A. (TPG), genoteerd aan de beurs van Warschau, breidt fors uit in West-Europa. Het bedrijf heeft een overeenkomst gesloten voor de overname van 100% van de aandelen in het Nederlandse Nijman/Zeetank Holding B.V. en het aanverwante N & K Equipment B.V.. Met deze acquisitie versterkt Trans Polonia zijn positie op de Europese markt voor gevaarlijke stoffen en betreedt het bedrijf ook de glaslogistiek – een nieuw segment voor de groep.

Nijman/Zeetank is een gerenommeerde logistieke speler, gespecialiseerd in het vervoer van vloeibare chemicaliën, brandstoffen, olie, gas en glas. Het bedrijf is actief in onder meer de Benelux, Polen en het Verenigd Koninkrijk en realiseerde in 2024 een omzet van bijna 300 miljoen Poolse zloty (ca. 70 miljoen euro). De onderneming beschikt over een modern wagenpark van 648 voertuigen, 530 tankcontainers, gespecialiseerde machines en drie logistieke bases: in Spijkenisse (Rotterdam), Sandomierz (Polen) en St. Helens (VK).

Koopprijs tot 34,9 miljoen euro

De overnameprijs bedraagt maximaal 34,9 miljoen euro, waarvan 20 miljoen euro direct wordt voldaan. De rest is afhankelijk van het behalen van prestatie-indicatoren (KPI’s). De gehele transactie wordt gefinancierd met een bancaire lening.

Volgens CEO Dariusz Cegielski betekent de overname een grote stap voorwaarts voor Trans Polonia: “De integratie van Nijman/Zeetank herdefinieert onze schaal, breidt onze geografische aanwezigheid uit en opent toegang tot het strategische segment van intermodaal transport in de chemie.”

Door de samenvoeging groeit de gecombineerde vloot tot meer dan 1.000 transporteenheden, waarmee Trans Polonia zich tot de grootste tankvervoerders van Europa mag rekenen.

Toegang tot haven Rotterdam en glaslogistiek

Een belangrijk strategisch voordeel van de overname is de directe toegang tot laad- en losfaciliteiten in de haven van Rotterdam, een cruciale schakel in de ARA-hub. Dit versterkt de intermodale mogelijkheden van Trans Polonia, met efficiëntere routes naar onder meer het VK.

Opvallend is ook de toetreding tot een nieuwe markt: het specialistisch transport van glas voor de bouwsector. “De groeiende behoefte aan hoogwaardig glas, gedreven door infrastructuurprojecten en woningbouw, biedt kansen die wij met Nijman/Zeetank willen benutten”, aldus Cegielski.

Integratie en toekomst

De huidige algemeen directeur van Nijman/Zeetank blijft nog twee jaar aan om een soepele integratie te waarborgen. Trans Polonia ziet de overname als een volgende mijlpaal in haar acquisitiestrategie, gericht op duurzame groei en het benutten van operationele synergieën.

Met de acquisitie onderstreept de Poolse logistieke groep haar ambitie om een toonaangevende speler te zijn in het Europese bulkvervoer en intermodaal transport.

30 maanden cel voor Hattemer die op politieauto inreed tijdens achtervolging

ZUTPHEN – De rechtbank Gelderland heeft een 34-jarige man uit Hattem veroordeeld tot een gevangenisstraf van 30 maanden en een rijontzegging van eveneens 30 maanden. De man werd schuldig bevonden aan een poging tot zware mishandeling van twee politieagenten, het verlaten van een plaats van ongeval, het doen van een valse aangifte en meerdere verkeersovertredingen.

De man reed op 4 december 2023 met zijn personenauto tijdens een achtervolging met aanzienlijke snelheid meerdere keren in op een politieauto waarin twee agenten zaten. Volgens de rechtbank heeft hij hiermee opzettelijk geprobeerd de agenten zwaar lichamelijk letsel toe te brengen. Het voertuig botste tot twee keer toe hard tegen de politieauto aan en maakte nog een derde aanrijpingspoging.

Getuigen spraken van roekeloos en gevaarlijk rijgedrag. Tijdens de achtervolging overtrad de man meerdere verkeersregels en bracht hij volgens de rechtbank niet alleen zichzelf, maar ook andere weggebruikers ernstig in gevaar.

De rechtbank oordeelde dat er geen omstandigheden waren die twijfel oproepen over het opzet op zwaar lichamelijk letsel. De verdachte matigde voorafgaand aan de aanrijdingen zijn snelheid niet en probeerde de botsingen niet te voorkomen.

Naast deze feiten reed de man zonder geldig rijbewijs, was hij onder invloed van drugs en maakte hij zich schuldig aan het doen van een valse aangifte. Ook werd hij veroordeeld voor het verlaten van de plaats van het ongeval. De rechtbank verwierp het verweer van de verdediging dat de man zich nog vrijwillig had kunnen melden. De man werd namelijk al binnen twaalf uur na het incident aangehouden en kon zich daardoor niet meer vrijwillig melden in de zin van de wet.

CNV legt eindbod NS voor aan leden en schort acties op

UTRECHT – CNV gaat het eindbod van de NS voor de nieuwe cao voor spoorpersoneel voorleggen aan de achterban.

In de tussentijd worden de acties opgeschort, meldt de vakbond. “We hadden veel liever aan de onderhandelingstafel een resultaat bereikt, maar zover is het dus niet gekomen. Dat is teleurstellend”, zegt CNV-onderhandelaar Henk Jongsma.

Volgens hem bevat het bod van de NS wel een aantal verbeteringen ten opzichte van eerdere voorstellen. “Daarin zitten ook punten die voor ons als CNV belangrijk zijn, bijvoorbeeld als het gaat om betere afspraken rond de werkdruk”, zegt Jongsma. “Bijvoorbeeld een vaste vrije dag en het draaien van minder diensten per week.”

De bonden hebben al vier keer gestaakt sinds 6 juni om een betere cao af te dwingen. CNV sloot zich niet aan bij de laatste staking op dinsdag en besloot het eindbod af te wachten. Vakbonden VVMC en FNV, die toen wel staakten, bestuderen het eindbod nog.

Lawaai verraadt technische en administratieve wanorde: ‘snoeptruck’ mag niet verder rijden

Foto: Duitse Politie

SUHL (D) – Een luidruchtige vrachtwagencombinatie trok vorige week vrijdag de aandacht van de Duitse politie op de A71 bij het knooppunt Suhler Dreieck. De agenten van de controle-eenheid voor beroepsgoederenvervoer gaven de truck een stopteken – en ontdekten een levensgevaarlijke staat van onderhoud.

De trekker met oplegger, afkomstig uit Tsjechië, bleek niet alleen flink verroest, maar vooral technisch in erbarmelijke staat.

Onder het voertuig troffen de agenten versleten en bijna volledig uitgevallen remmen aan, evenals defecte vering.

Foto: Duitse Politie

Een technische inspectie bevestigde het oordeel van de politie: de oplegger was niet meer veilig voor gebruik op de openbare weg. De 55-jarige chauffeur moest zijn rit per direct staken.

Alsof dat nog niet genoeg was, bleek uit controle van de tachograafgegevens dat de chauffeur de afgelopen dagen herhaaldelijk de rij- en rusttijden had genegeerd. Zo zat hij tot wel 17 uur achtereen achter het stuur – zonder noemenswaardige pauzes.

Het Bundesamt für Logistik und Mobilität (BALM) legde maandag een waarborgsom van in totaal 3.500 euro op aan zowel de chauffeur als het betrokken transportbedrijf. De lading, bestaande uit snoep, werd overgeladen in een andere vrachtwagen.

Dankzij het optreden van de snelwegpolitie uit Zella-Mehlis is opnieuw een ‘rollend gevaar’ van de weg gehaald, aldus de Duitse autoriteiten.

Blokker wil 400 medewerkers weer aannemen voor nieuwe winkels

VOORBURG – Blokker wil ongeveer vierhonderd oud-werknemers opnieuw aannemen voor de veertig winkels die de winkelketen de komende periode weer opent, ondanks dat veel van hen al een nieuwe baan hebben gevonden. Dit meldt eigenaar Roland Palmer tijdens de opening van de locatie in Voorburg. Dat is een van de twaalf Blokker-vestigingen waarvan de deuren sinds woensdag weer open zijn.

In elke winkel zullen gemiddeld tien mensen werken, zegt Palmer. De neef van Jaap en Ab Blokker heeft de merknaam gekocht na het faillissement in november. De winkelketen heeft het personeelsbestand weer opgebouwd door contact op te nemen met voormalige Blokker-medewerkers via het zakelijke socialemediaplatform LinkedIn en hun netwerken, legt hij uit. “Wij hebben via LinkedIn heel veel mensen kunnen benaderen. Je benadert één en die benadert nog één en die benadert nog één.”

Veel oud-medewerkers vonden na het faillissement een baan bij andere winkel- en supermarktketens, die vaak kampen met een personeelstekort. Maar veel mensen wilden volgens Palmer graag terugkomen bij Blokker en hadden hun baan opgezegd. “De mensen denken niet zozeer over Blokker als een landelijke keten, maar als hun team waar ze jarenlang dingen mee samen hebben gedaan.”

Hij stelt dat er meer medewerkers van het oude Blokker zijn die terug willen komen dan het aantal beschikbare banen. Voor het faillissement had Blokker zo’n 3500 werknemers. Op het hoofdkantoor van Blokker werken volgens Palmer momenteel 25 mensen.

Rusland tegen VS: help Israël niet militair bij aanval Iran

MOSKOU – Rusland heeft de Verenigde Staten gewaarschuwd voor de mogelijke gevolgen van directe militaire steun aan Israël bij het aanvallen van Iran. Dergelijke Amerikaanse betrokkenheid kan de situatie in het Midden-Oosten verregaand destabiliseren, verklaarde onderminister van Buitenlandse Zaken Sergej Rjabkov volgens Russische media. Rusland staat volgens Rjabkov in contact met zowel Iran als Israël.

Rusland heeft eerder al aangegeven te kunnen helpen een diplomatieke uitweg te vinden. President Vladimir Poetin herhaalde dat aanbod in een telefoongesprek met de leider van de Verenigde Arabische Emiraten (VAE), president Mohammed bin Zayed al-Nahyan. Poetin “bevestigde dat Rusland bereid is te bemiddelen om de dialoog tussen de conflictpartijen te bevorderen”, zegt het Kremlin woensdag in een verklaring.

Israël voert al dagen aanvallen uit op Iran, naar eigen zeggen om het land af te houden van kernwapens. De VS probeerden eerder dit jaar via diplomatie een deal te sluiten over het Iraanse atoomprogramma, maar president Donald Trump zou inmiddels overwegen om Israël militair te steunen. Hij riep Iran op sociale media op zich “onvoorwaardelijk over te geven” en zei dat “we het luchtruim boven Iran volledig controleren”, hoewel de VS zich militair tot dusver afzijdig lijken te hebben gehouden.

De leiders van Rusland en de VAE stelden volgens de verklaring dat het escalerende conflict tussen Israël en Iran “bijzonder negatieve gevolgen” kan hebben voor de hele regio. Rusland heeft nauwe banden met Iran, dat onder meer drones zou hebben geleverd voor de oorlog tegen Oekraïne. Moskou probeert sinds het aantreden van Trump ook de banden te verbeteren met de VS.

Trump wil ondanks Iran naar NAVO-top, maar ‘alles verandert snel’

WASHINGTON – De Amerikaanse president Donald Trump en zijn gevolg zijn ondanks de escalerende crisis rond Iran nog altijd van plan om naar de NAVO-top in Den Haag te komen. Maar dat kan “soms van uur tot uur” veranderen, zegt een woordvoerster van het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken.

“Ik weet dat tot dusver niets is veranderd” aan de plannen van Trump en zijn entourage om de top dinsdag en woensdag in Den Haag bij te wonen, zei de woordvoerster van buitenlandminister Marco Rubio. Maar “dit ontwikkelt zich – zoals dat gaat – heel snel”, zei ze over de luchtoorlog tussen Iran en Israël, waarin de VS zich mogelijk zouden willen mengen. “Dus ik zou zeggen dat alles mogelijk is, maar dat het op dit moment nog steeds op het programma staat.”

Trump, Rubio en defensieminister Pete Hegseth zouden de top volgende week willen bijwonen. Trump wordt dinsdagavond op het paleis verwacht voor een diner met de koning en heeft woensdag een vergadering met de andere 31 NAVO-leiders.

Grote tekorten aan vrachtwagenparkeerplaatsen langs Duitse snelwegen: gemiddeld 51 procent overbezetting

Foto: Adobe Stock

BERLIJN – Op Duitse snelwegen heerst een dramatisch tekort aan vrachtwagenparkeerplaatsen. Dat blijkt uit een grootschalige inventarisatie door de Duitse mobiliteitsorganisatie ACE (Auto Club Europa), in aanloop naar de Dag van de Verkeersveiligheid op 21 juni. Bij 76 procent van de gecontroleerde rustplaatsen werden gevaarlijke parkeersituaties vastgesteld. Gemiddeld was er sprake van een overbezetting van 51 procent.

Tussen 15 april en 3 juni 2025 onderzochten vrijwilligers van de ACE in totaal 132 snelwegparkings verspreid over 13 deelstaten (de stadsstaten uitgezonderd). Op die locaties waren in totaal 5.088 officiële truckparkeerplaatsen beschikbaar, maar er stonden in werkelijkheid 7.664 vrachtwagens – een overschrijding met 2.576 voertuigen. In sommige gevallen lag de overbezetting zelfs boven de 200 tot 300 procent.

De gevolgen voor de verkeersveiligheid zijn fors. Op 100 van de 132 locaties werden risicovolle situaties aangetroffen, waaronder geparkeerde vrachtwagens in in- of uitritten (59 procent van de locaties) en het gebruik van de vluchtstrook als noodparkeerplaats (15 procent). Daarnaast werden op 17 procent van de parkings personenautoparkeerplaatsen geblokkeerd, waardoor veilig parkeren voor personenauto’s niet meer mogelijk was.

Probleemgebieden

De ACE noemt vooral de drukke Oost-West-corridors, de regio Berlijn, de omgeving van Frankfurt am Main, de A3 in Beieren en de A5 tussen Frankfurt en Karlsruhe als knelpunten waar de situatie het ernstigst is.

Oproep tot actie

Sven-Peter Rudolph, voorzitter van de ACE, roept de Duitse overheid en de Autobahn GmbH op tot snelle maatregelen. “Wie vandaag als vrachtwagenchauffeur onderweg is, kan vaak alleen nog op onveilige plekken parkeren. Dat is niet alleen slecht voor de rusttijden, maar vormt ook een serieus gevaar voor andere weggebruikers.”

De ACE pleit voor:

  1. Snelle uitbreiding van het aantal truckparkeerplaatsen.
  2. Betere benutting van bestaande parkeerterreinen door herinrichting en optimalisatie.
  3. Uitbreiding van digitale parkeerinformatie in real-time, om zoekverkeer te verminderen en beschikbare plekken beter zichtbaar te maken.

“Veilige rusttijden zijn niet onderhandelbaar”, benadrukt Rudolph. “Alleen met meer capaciteit en slimme oplossingen kunnen we zorgen voor veiligheid en werkbare omstandigheden voor vrachtwagenchauffeurs.”

Vervoerder aansprakelijk voor diefstal zonnepanelen: rechter wijst beroep op overmacht af

ROTTERDAM – De rechtbank Rotterdam heeft op 11 juni 2025 geoordeeld dat een internationaal transportbedrijf aansprakelijk is voor de diefstal van een trailer met 936 zonnepanelen tijdens wegvervoer van Nederland naar Frankrijk. De rechter wees het beroep op overmacht af en veroordeelde het transportbedrijf en diens verzekeraar tot vergoeding van ruim 119.000 euro aan schade, vermeerderd met rente en proceskosten.

Diefstal op Belgische parkeerplaats

De lading zonnepanelen werd op 27 februari 2023 gestolen vanaf een parkeerplaats langs de Belgische A19 bij Brecht. De uitvoerende ondervervoerder had de oplegger onbeheerd achtergelaten terwijl de chauffeur met de trekker naar een garage was gereden voor een vermeende brandstofreparatie. Toen de chauffeur enkele uren later terugkwam, was de oplegger verdwenen.

De oorspronkelijke expediteur stelde de vervoerder aansprakelijk voor het verlies. De verzekeraars van de opdrachtgever keerden daarop het merendeel van de schade uit en traden in diens rechten.

Rechter: geen sprake van overmacht

Volgens de rechtbank heeft de vervoerder onvoldoende maatregelen getroffen om de lading te beschermen. De parkeerplaats was niet bewaakt en de oplegger werd daar onbeheerd achtergelaten. Volgens de rechter had de chauffeur andere mogelijkheden gehad, zoals het inschakelen van een pechhulpdienst. Daarmee faalt het beroep op overmacht.

Schadetoekenning en directe actie tegen verzekeraar

De rechtbank kende de vorderingen toe aan de betrokken partijen: de opdrachtgevende expediteur ontving €1.400 aan vrachtvergoeding, terwijl de verzekeraars bedragen van respectievelijk ruim €73.000 en €22.000 ontvingen. Een directe vordering tegen de aansprakelijkheidsverzekeraar van de vervoerder werd toegestaan tot het verzekerde maximum van €80.000. Ook de ondervervoerder werd aansprakelijk gesteld.

Proceskosten en rente

De proceskosten voor de vervoerder en diens verzekeraar werden gezamenlijk begroot op ruim €8.100. De ondervervoerder werd afzonderlijk veroordeeld tot betaling van circa €3.700 aan proceskosten. Ook is rente verschuldigd indien er niet tijdig wordt betaald.

Franse logistiekgroep Jacky Perrenot neemt Britse bezorgspecialist ArrowXL over

De Franse transport- en logistiekgroep Jacky Perrenot heeft de Britse bezorgspecialist ArrowXL overgenomen. De strategische overname is gericht op de versterking van JP HOME, het B2C-merk van de groep, en markeert een belangrijke stap in de uitbreiding van hun leveringsdiensten voor volumineuze goederen in Europa.

Met deze overname zet Jacky Perrenot voet aan wal in het Verenigd Koninkrijk, de grootste en meest dynamische e-commercemarkt van Europa. Het concern, dat inmiddels een omzet van 1,3 miljard euro draait, is actief in Frankrijk, Spanje, Portugal en de Benelux en beschikt over meer dan 170 depots. Dankzij ArrowXL kan het nu ook grensoverschrijdende leveringen aan Britse consumenten faciliteren.

ArrowXL blijft opereren onder zijn huidige naam en met het bestaande managementteam. Ook de investeringsplannen voor 2025 blijven ongewijzigd. “Ik ben enorm blij met deze ontwikkeling,” aldus Charlie S., CEO van ArrowXL. “We krijgen een nieuwe eigenaar die onze waarden deelt en onze toekomst als bedrijf en werkgever versterkt. Jacky Perrenot toont net als wij een sterke inzet voor duurzaamheid en klantgerichtheid.”

Philippe Cuoc, CEO van Jacky Perrenot, spreekt van een belangrijke mijlpaal: “Met ArrowXL als onderdeel van onze groep realiseren we onze ambitie om dé Europese specialist in B2C-leveringen van grote goederen te worden. We zijn vastbesloten om verder te investeren in ArrowXL en hun sterke marktpositie verder uit te bouwen.”

De overname maakt het voor Britse e-commercespelers eenvoudiger om klanten in Europa te bedienen via één geïntegreerde logistieke partner. Tegelijkertijd blijft ArrowXL zich richten op zijn kernactiviteiten: tweemansleveringen, geïntegreerde opslag en klantgerichte dienstverlening.

De bedrijven benadrukken dat zij een gezamenlijke ambitie delen: het aanbieden van efficiënte, grensoverschrijdende en verantwoorde bezorgoplossingen voor de groeiende Europese e-commercemarkt.

Dode na brand op boot in Tilburg was 42-jarige inwoonster

Politie

TILBURG – De persoon die deze week na een brand op een woonboot in Tilburg dood is aangetroffen, was een 42-jarige vrouw uit die Brabantse plaats. Dat meldt de politie.

De boot lag aan de Goirkekanaaldijk. De brand woedde in de nacht van maandag op dinsdag. Ook was er een man aan boord. Hij wist zichzelf te redden door van de boot te springen.

De politie onderzoekt de oorzaak van de brand en vraagt mensen om informatie.

Maersk introduceert grootste methanol-dual-fuel schip in vloot: Berlin Mærsk in de vaart genomen

COPENHAGEN/ULSAN – Maersk heeft op 18 juni 2025 het eerste schip in een nieuwe serie containerschepen officieel in gebruik genomen: de Berlin Mærsk. Het schip werd gedoopt op de scheepswerf van Hyundai Heavy Industries (HHI) in Ulsan, Zuid-Korea, en is het eerste van zes zusterschepen in deze nieuwe klasse.

De Berlin Mærsk heeft een capaciteit van 17.480 TEU en is daarmee het grootste dual-fuel methanolschip dat tot nu toe aan de Maersk-vloot is toegevoegd. Het schip is het veertiende nieuwbouwschip met dual-fuel methanolvoortstuwing dat Maersk in gebruik neemt, als onderdeel van de strategie om de vloot te verduurzamen en de CO₂-uitstoot fors terug te dringen.

Start op Azië-Europa route

Op 7 juli zal de Berlin Mærsk haar eerste haven aandoen in Shanghai. Van daaruit zal het schip worden ingezet op Maersks AE3-dienst, die Oost-Azië met Noord-Europa verbindt.

Grotere capaciteit door breder ontwerp

Het ontwerp van de Berlin Mærsk is grotendeels gelijk aan de eerder geleverde Ane Mærsk-klasse, waarvan Maersk inmiddels twaalf schepen in de vaart heeft. Het belangrijkste verschil zit in de bredere romp, die het schip in staat stelt meer containers te vervoeren en dus efficiënter te opereren.

“Met de introductie van de Berlin Mærsk-klasse zetten we een volgende stap in ons streven naar een toekomstbestendige, flexibele vloot,” zegt Anda Cristescu, hoofd Chartering & Newbuilding bij Maersk. “Vernieuwing van de vloot is essentieel om concurrerend te blijven én om onze duurzaamheidsdoelstellingen te realiseren.”

Zes schepen, allemaal in 2025 geleverd

De zes schepen van deze nieuwe klasse worden alle gebouwd door HHI en zullen nog in 2025 worden afgeleverd. Ze varen onder Deense vlag.

“De Berlin Mærsk-klasse bouwt voort op de fundamenten die we hebben gelegd met de Laura Mærsk en de Ane Mærsk-klasse,” aldus Ole Graa Jakobsen, hoofd Fleet Technology bij Maersk. “Het toont onze voortdurende inzet voor innovatie en optimalisatie binnen de scheepvaartsector.”

Eindbod NS: onder meer hoger loon en betere zwaarwerkregeling

UTRECHT – De NS heeft het eindbod aan de vakbonden bekendgemaakt en hoopt daarmee een einde te maken aan het slepende cao-conflict. Het spoorbedrijf doet onder andere een beter loonbod. Ook komt er een verbeterde en structurele regeling voor personeel met zware beroepen dat eerder wil stoppen met werken.

De NS stelt voor de lonen per 1 maart van dit jaar te verhogen met 4 procent. Dat was in het laatste bod 3,25 procent. Per 1 maart volgend jaar komt daar nog een verhoging van 2,75 procent bij. Mocht de inflatie volgend jaar hoger uitvallen dan nu wordt verwacht, dan ontvangt het NS-personeel bovendien een eenmalige uitkering.

Daarnaast geeft de NS aan dat er voor verschillende bedrijfsonderdelen verschillende regelingen gelden. Dat komt doordat deze onderdelen voorheen elk hun eigen cao hadden. Die verschillen worden stapsgewijs gelijkgetrokken. In dit voorstel worden vijf verschillen op het gebied van arbeids- en rusttijden gelijkgetrokken.

‘Onvermijdelijk’

“In dit eindbod hebben we een balans gezocht tussen wat nodig is voor onze collega’s, wat mogelijk is voor het bedrijf en wat ik kan verantwoorden richting onze reizigers. Ik hoop dat we zo samen vooruit kunnen”, zegt president-directeur Wouter Koolmees van de NS. “Dat we nu een eindbod doen is onvermijdelijk. Onze collega’s maken elke dag het verschil voor de reiziger. Zij verdienen een cao die aandacht heeft voor de omstandigheden waarmee zij te maken hebben.”

De vakbonden VVMC, FNV en CNV hebben al vier keer gestaakt sinds 6 juni, uit onvrede over de cao-voorstellen van de NS. De gevolgen daarvan waren merkbaar op het hele Nederlandse spoor. De laatste staking was dinsdag in de regio’s Noordwest en Oost. Die volgde na een gesprek tussen de bonden en de NS op maandag waarin de partijen niet nader tot elkaar wisten te komen.

De vorige NS-cao, die op 1 maart afliep, voorzag in een loonsverhoging van gemiddeld 6,6 procent. Hoewel de onderhandelingen toen ook moeizaam verliepen, werd niet massaal gestaakt. In 2022 staakte NS-personeel wel voor hogere lonen. Toen kregen de NS-medewerkers er ruim 9 procent bij.

Extra geld provincie Noord-Holland voor behoud en uitbreiding openbaar busvervoer

HAARLEM – De provincie Noord-Holland investeert ruim €4 miljoen extra per jaar om het openbaar busvervoer in de provincie op peil te houden en op een aantal plekken uit te breiden. Daarmee wil de provincie voorkomen dat buslijnen verdwijnen of de frequentie omlaaggaat.

De extra investering is nodig vanwege de lagere rijksbijdrage, achterblijvende reizigersaantallen en stijgende kosten bij vervoerders. De provincie heeft daarom nieuwe financiële afspraken gemaakt met vervoerder Transdev (Connexxion) die het busvervoer in de drie ov-gebieden van de provincie – Gooi & Vechtstreek, Haarlem IJmond en Noord-Holland Noord – verzorgt.

Extra middelen om aanbod busvervoer te behouden

Een structurele bijdrage van € 2,4 miljoen per jaar wordt ingezet om de daling in de rijksbijdrage voor de ov-studentenkaart op te vangen. Daarnaast gaat er € 1,8 miljoen per jaar naar de vervoerder Transdev (Connexxion) om de teruglopende reizigersinkomsten te compenseren en het bestaande aanbod van busvervoer te behouden. Dankzij deze inzet blijven buslijnen in stand en worden dienstregelingen op sommige plekken zelfs uitgebreid.

Gedeputeerde Jeroen Olthof: “Iedere Noord-Hollander moet toegang houden tot goed en betrouwbaar ov, of je nu in de stad woont of in een kleiner dorp. Met deze investeringen zorgen we daarvoor, ondanks de landelijke bezuinigingen.”

Investeren in personeel: chauffeurs cruciaal voor groei ov

Een belangrijk knelpunt is het aanhoudende tekort aan buschauffeurs. Transdev investeert fors in werving en opleiding van nieuwe chauffeurs, waarbij inmiddels alle opleidingskosten worden vergoed. Dit is een verschil met eerdere jaren. Dankzij deze inzet stijgt het aantal beschikbare chauffeurs weer licht, waardoor uitbreiding van de dienstregeling mogelijk wordt.

Jeroen Olthof: “Buschauffeurs zijn het kloppend hart van het ov. Zonder hen geen dienstregeling. Wij steunen de inzet van Transdev om mensen op te leiden en het beroep aantrekkelijker te maken. Dat hierdoor hun kosten stijgen, mag niet ten koste gaan van de betaalbaarheid van een kaartje of van de hoeveelheid bussen die rijdt.”

Dienstregeling uitgebreid

In de concessiegebieden Haarlem IJmond en de Gooi & Vechtstreek is afgesproken dat het aantal uren dat de bus rijdt vanaf september wordt uitgebreid, omdat het aanbod in die gebieden na corona erg is teruggelopen. In Haarlem-IJmond groeit het aantal uren dat de bus rijdt van 300.000 naar 322.000 uur in 2025/2026. Daarmee zit het aantal uren op 94% van het niveau van voor corona. Een paar voorbeelden:

  • Op lijn 3 wordt de dienstregeling uitgebreid zodat tussen Schalkwijk en Delftplein/Spaarne Gasthuis van maandag tot en met vrijdag binnen en buiten de spits een kwartierdienst rijdt.
  • De Lijn 244 Beverwijk-Velserbroek- Haarlem-Amsterdam Zuid gaat weer rijden om de reizigersstroom naar Amsterdam Zuid beter te verdelen.
  • Op lijn 382 wordt de dienstregeling uitgebreid. In de avonduren gaat de frequentie van 2x naar 4x per uur en op zaterdag overdag van 2x naar 4x per uur. Op zaterdag en zondag wordt in beide richtingen een vroege rit toegevoegd. Hier wordt vooral door forenzen gebruik van gemaakt.

In de Gooi en Vechtstreek stijgt het aanbod van 173.000 naar 193.000 uren in 2029. Daarmee komt de dienstregeling op 93% van het niveau van voor corona. Waar de extra bussen gaan rijden, wordt nog bekeken.

In Noord-Holland Noord is de dienstregeling al op het niveau van 94% ten opzichte van het niveau voor corona.

Andere ov-oplossingen

Daarnaast worden er gerichte verbeteringen doorgevoerd. Zo gaat lijn 350 (Leeuwarden–Alkmaar) van 1 naar 2 keer per uur. Op diverse locaties worden ook andere ov-oplossingen ingevoerd zoals vraag gestuurd OV rondom de Vechtplassen en in Ankeveen en de pendeldienst van P+R Muiden naar het Muiderslot (de Muiderslotexpress).

Monitoring financiën

De provincie en Transdev hebben afgesproken om de inkomsten en kostenontwikkeling elk kwartaal te monitoren. Mochten de reizigersaantallen toch aantrekken of het Rijk alsnog extra bijdragen leveren, dan wordt de provinciale bijdrage aangepast.

Jeroen Olthof: “De uitdagingen in het ov zijn niet opeens weg, maar met deze aanpak blijft het ov in Noord-Holland bereikbaar én flexibel. De komende jaren werken we verder toe naar het nieuwe systeem van openbaar vervoer, waarin ook ruimte is voor innovatieve oplossingen en flexibel vervoer op maat.”

Kamerleden willen sommige luchtvaartonderwerpen uitstellen

DEN HAAG – Enkele onderwerpen die met luchtvaart te maken hebben, moeten wachten tot een volgend kabinet. Dat vindt de Kamercommissie die over Infrastructuur en Waterstaat gaat. Voordat de onderwerpen echt op pauze worden gezet, moet de Kamer er nog wel over stemmen. Dat gebeurt waarschijnlijk dinsdag.

Een wet die de Maatschappelijke Raad Schiphol vastlegt, komt op de lijst van te pauzeren onderwerpen. In deze raad geven omwonenden, experts en belangenorganisaties advies over Schiphol. De commissie wil ook drie brieven over verduurzaming van de luchtvaart tijdelijk parkeren. Andere onderwerpen rond Schiphol, bijvoorbeeld over geluidshinder, gaan vooralsnog wel door. Verder wil de commissie wachten met een wet die van spoorbeheerder ProRail een zelfstandig bestuursorgaan maakt.

De vergadering draaide om de vraag welke onderwerpen controversieel worden verklaard, oftewel stilstaan totdat een nieuw kabinet aantreedt. Tot het aantreden van een nieuw kabinet kan de Kamer ook nog van gedachten veranderen.

Kringloopeconomie

Net als in eerdere vergaderingen stelde GroenLinks-PvdA voor om veel onderwerpen controversieel te verklaren. “Mijn fractie heeft niet echt het vertrouwen dat dit kabinet dossiers die er nog liggen op een goede manier uitvoert”, zei Kamerlid Habtamu de Hoop aan het begin van de vergadering. In de meeste gevallen kreeg zijn fractie geen steun van een meerderheid.

De plasticbranche werkt momenteel aan voorstellen om de kringloopeconomie te versterken en recyclingbedrijven te ondersteunen. Het demissionaire kabinet kan hoogstwaarschijnlijk nog wel met deze voorstellen aan de slag. De Kamercommissie wil onderwerpen die te maken hebben met circulaire economie niet controversieel verklaren.

×