Clicky

zondag 4 mei 2025 - 11:24 uur
Home Blog Pagina 85

Trump kondigt tarieven aan voor landen die olie Venezuela kopen

WASHINGTON – De Amerikaanse president Donald Trump heeft aangekondigd dat hij importheffingen van 25 procent wil opleggen aan elk land dat olie en gas koopt van Venezuela. Hij verwijst hierbij naar migratie en criminele bendeleden in de Verenigde Staten.

“Elk land dat olie en/of gas koopt van Venezuela zal gedwongen worden een tarief van 25 procent te betalen aan de Verenigde Staten op alle handel die ze met ons land doen. Alle documentatie zal worden ondertekend en geregistreerd, en het tarief zal ingaan op 2 april 2025, BEVRIJDINGSDAG IN AMERIKA,” schreef Trump maandag op zijn socialemediaplatform Truth Social.

Met de maatregel lijkt de president vooral China te treffen. Dat is een belangrijke afnemer van ruwe olie uit het Zuid-Amerikaanse land. De zet voert ook de spanningen met Venezuela zelf op. Het land wordt geregeerd door de socialistische leider Nicolás Maduro.

Beslissing

Trump maakte de beslissing bekend nadat Venezuela weer deportatievluchten naar de VS had geaccepteerd. “Venezuela heeft doelbewust en bedrieglijk tientallen duizenden hooggeplaatste criminelen, onder wie moordenaars en mensen van een zeer gewelddadige aard, naar de Verenigde Staten gestuurd, onder wie leden van Tren de Aragua”, zei de president. “Venezuela is zeer vijandig tegenover de Verenigde Staten en de vrijheden die wij voorstaan”, vervolgde hij.

De export van Venezolaanse ruwe olie bereikte vorige maand het hoogste niveau in vijf jaar. De regering-Trump kondigde onlangs aan dat de Amerikaanse oliemaatschappij Chevron gedwongen zou worden de activiteiten in het land uiterlijk op 3 april te beëindigen.

Burgemeester Vlaardingen betuigt spijt over 1 aprilgrap café Mes

VLAARDINGEN – Burgemeester Bert Wijbenga van de gemeente Vlaardingen heeft er spijt van dat mensen op het “verkeerde been” zijn gezet door een 1 aprilgrap die was bedoeld om aandacht te vragen voor het wapenbezit onder jongeren. Bij die actie werd de eigenaar van café Mes verzocht de naam van de horecagelegenheid aan te passen, maar dat was niet serieus bedoeld. De eigenaar van het café wist dat het om een 1 aprilgrap ging.

De actie leidde tot veel verontwaardiging, onder meer bij het AD. Wijbenga laat weten dat hij de verontwaardiging betreurt, maar dat wapenbezit geen grap is en dat de actie niet was opgezet om mensen voor de gek te houden. “De 1-apriltraditie is een uitgelezen moment om hier aandacht voor te vragen.”

Hoofdredacteur Paul van den Bosch van het AD Rotterdams Dagblad zegt dat in het weekend meerdere keren aan de gemeente is gevraagd of het om een 1 aprilgrap ging en dat daarover ook contact met café Mes is geweest. “Ze bleven volhouden dat het geen grap was en daarop hebben wij het bericht op de site gezet.” Pas nadat het AD maandagmorgen had gevraagd de burgemeester te mogen spreken over het onderwerp gaf de gemeente Vlaardingen toe dat het wel een 1 aprilgrap betrof. “En toen vroegen ze ons nog dit nog even voor ons te houden.”

Van den Bosch laat weten dat hij een klacht gaat indienen tegen de gemeente. Hij verwacht dat andere media zich daarbij aansluiten. “Er is hier sprake van het verspreiden van nepnieuws door een overheid.”

Ook regionale omroep Rijnmond is boos over de 1 aprilgrap. Op de site van Rijnmond noemt hoofdredacteur Ruud van Os de handelwijze van de gemeente “volstrekt onacceptabel”.

UWV controleert 43.000 WIA-uitkeringen, begint met klein groepje

DEN HAAG – Het UWV gaat 43.000 arbeidsongeschiktheidsuitkeringen controleren op mogelijke fouten. Dat heeft minister Eddy van Hijum (Sociale Zaken en Werkgelegenheid) maandag bekendgemaakt na de ministerraad. De uitkeringsinstantie wil dit voorjaar beginnen met het corrigeren van verkeerd berekende WIA-uitkeringen. Dat gebeurt in eerste instantie in kleine stapjes, omdat de minister wil voorkomen dat bij het herstel weer fouten worden gemaakt.

Het UWV begint daarom met een groepje van twintig gedupeerden. Daarbij wordt goed gekeken naar “onbedoelde effecten” van de hersteloperatie. Zo kan een veranderende uitkering ook doorwerken in bijvoorbeeld toeslagen, werkgeverspremies en pensioenen.

“Ik snap heel goed dat veel mensen snakken naar duidelijkheid”, aldus Van Hijum. “UWV maakt daar nu ook een begin mee, en dat is vooruitgang. Maar ik wil ook dat het in een keer goed gebeurt, ook als dat wat extra tijd kost.”

Terughoudend

Van Hijum benadrukt opnieuw dat het UWV “zeer terughoudend” zal omgaan met terugvorderingen wanneer blijkt dat iemand te veel heeft ontvangen. Dat gebeurt alleen als mensen duidelijk hadden kunnen weten dat hun uitkering te hoog was. “Het uitgangspunt is: mensen mogen niet de dupe worden van de fouten van de overheid”, aldus de NSC-bewindsman.

Het UWV heeft een eerste analyse gemaakt van in totaal 220.000 WIA-uitkeringen over de periode tussen januari 2020 en december 2024. Bij de rest van de uitkeringen is er volgens deze analyse geen aanleiding om fouten te vermoeden.

Vereenvoudiging

De problemen met de arbeidsongeschiktheidsuitkering laten volgens Van Hijum opnieuw zien dat het stelsel echt zal moeten worden vereenvoudigd. “De WIA is praktisch onuitvoerbaar geworden.”

Ideeën voor een stelselherziening liggen er al een tijdje, maar het kabinet moet daar nog een besluit over nemen. De kosten van deze hervorming kunnen in de miljarden gaan lopen. De coalitiepartijen hebben daarover aan de formatietafel alleen afgesproken daar “welwillend” naar te zullen kijken, zo stond in het eindverslag van formateur Richard van Zwol.

Strafbeschikking van 60.000 euro voor werkgever na dodelijk ongeval met pallets

In mei 2023 raakte een 62-jarige werknemer van een bedrijf uit Den Bosch tijdens werkzaamheden bekneld onder een lading pallets. De man overleefde het ongeval niet. De Nederlandse Arbeidsinspectie startte een onderzoek onder leiding van het Functioneel Parket. Uit dat onderzoek bleek dat de werkgever destijds onvoldoende had gedaan om het dodelijke arbeidsongeval te voorkomen. De werkgever betaalt daarom een strafbeschikking van 60.000 euro. De werkgever heeft 10.000 euro gestort op de rekening van de Stichting Arbeidsongevallen

Het ongeval vond op 12 mei plaats in een hal van het bedrijf. Daar was het slachtoffer samen met twee collega’s bezig met opruimwerkzaamheden ter afsluiting van het bedrijfspand. Het slachtoffer reed met een reachtruck een gangpad in. In het gangpad stonden pallets met dozen. Op iedere pallet stonden vier dozen gestapeld. Op een zeker moment is een pallet naar beneden gevallen. Daarbij kwam er een gewicht van ruim driehonderd kilo op het slachtoffer terecht. Het slachtoffer is deels onder deze pallet aangetroffen, op enkele meters afstand van zijn reachtruck. Hulp mocht helaas niet meer baten het slachtoffer is ter plekke overleden. Hij liet onder meer een vrouw en (klein)kinderen na.

Het is niet volledig duidelijk geworden hoe de pallet naar beneden kon vallen. Er stonden meer dozen op elkaar gestapeld dan toegestaan. Ook waren de werknemers onvoldoende geïnformeerd over de risico’s van het werken in een dergelijke omgeving met gestapelde pallets. Daarmee is de Arbowet overtreden.

Het bedrijf heeft volledige medewerking verleend aan het onderzoek en maatregelen getroffen naar aanleiding van het ongeval. Zo doet het bedrijf nu wekelijks veiligheidsrondes en er is er een procedure waarbij inkomende pallets worden gecontroleerd. Bij een herinspectie was de Arbeidsinspectie tevreden over de doorgevoerde verbeteringen. Eerder had het bedrijf op eigen initiatief al een storting van 10.000 euro gedaan aan de Stichting Arbeidsongevallen. Dat is een stichting die zich inzet voor hulp aan nabestaanden van arbeidsongevallen.

Vanwege de houding van verdachte en de verbeteringen ten aanzien van het veilig werken, vindt het OM een strafbeschikking van 60.000 euro gepast.

OM eist tot 14 jaar celstraf tegen verdachten uitbuiting ‘Barbie’

Openbaar Ministerie

DEN HAAG – Het Openbaar Ministerie heeft maandag in de rechtbank in Den Haag straffen tot veertien jaar cel geëist voor het seksueel uitbuiten van zes slachtoffers, onder wie voormalig reality-tv-ster Samantha de Jong, ook bekend als Barbie. Volgens justitie hebben vier van de vijf verdachten zich tussen 2021 en 2023 schuldig gemaakt aan onder meer dwingen tot prostitutie en mishandeling.

De hoogste strafeis van veertien jaar is voor Anthony J. uit Den Haag. Volgens het OM is J. als enige verdachte betrokken bij het uitbuiten van alle slachtoffers. Hij liet “een spoor van slachtoffers” achter in zijn zoektocht naar geld om zijn drugsverslaving mee te bekostigen. J. zou ook advertenties voor Barbie op sekssites hebben geplaatst.

Van de vijf verdachten waren ook Dave T. (43), een ex van Barbie, en Nancy J. (40) volgens het OM betrokken bij de uitbuiting van De Jong. Zij hoorden allebei drie jaar celstraf tegen zich eisen. Bij J. eiste het OM daarbij nog tbs met voorwaarden. J., die in 2008 meedeed aan de realityserie Dames in de Dop, is naast verdachte ook slachtoffer in de zaak. Ook zij zou onder dwang als prostituee hebben gewerkt.

Tbs

Tegen Hassan B. (50) werd twaalf jaar celstraf en tbs met dwangverpleging geëist. B. wordt verdacht van seksuele uitbuiting en verkrachting van twee andere vrouwen.

Een vijfde verdachte, Sander S., hoort de eis om persoonlijke omstandigheden later. Hij was maandag niet aanwezig in de rechtszaal.

Erkenning

De Jong vindt erkenning voor het “onrecht dat haar is aangedaan” belangrijker dan de hoogte van de geëiste straffen voor seksuele uitbuiting van haar en andere slachtoffers. Dat laat haar advocaat Sébas Diekstra maandag weten. “Zij hoopt dat deze zaak andere slachtoffers de moed geeft om ook hun stem te laten horen – en dat daders beseffen dat uitbuiting consequenties heeft”, aldus Diekstra namens zijn cliënte in een schriftelijke verklaring.

De rechtbank in Den Haag heeft in totaal tien dagen uitgetrokken voor de zaak, die begon op maandag 10 maart. De zaak gaat op 26 en 27 maart verder met onder meer de pleidooien van de advocaten van de verdachten. De rechtbank doet op 25 april uitspraak.

Recordomzet Chinese stekkerautofabrikant BYD, meer dan Tesla

SHENZHEN – De Chinese fabrikant van elektrische auto’s BYD heeft vorig jaar voor het eerst meer dan 100 miljard dollar omzet geboekt. Daarmee overtrof het bedrijf in 2024 het Amerikaanse Tesla. BYD is de laatste tijd opgeklommen tot de top van de Chinese automarkt, de grootste en meest competitieve ter wereld.

BYD behaalde vorig jaar een omzet van 777 miljard yuan, omgerekend 107 miljard dollar. Onder de streep bleef daarvan 40,3 miljard yuan (ongeveer 5,5 miljard dollar) over, 34 procent meer dan in 2023. Het Chinese bedrijf verkocht ongeveer evenveel elektrische auto’s als Tesla, zo’n 1,8 miljoen in 2024. Daarnaast verkoopt het bedrijf hybride personenauto’s. Hierdoor bedroeg het totale aantal leveringen vorig jaar 4,3 miljoen.

BYD verwacht in 2025 tussen de 5 miljoen en 6 miljoen auto’s te leveren. Daarmee is in de eerste twee maanden van dit jaar een goed begin gemaakt: de verkopen verdubbelden bijna op jaarbasis tot 623.300.

De winst van Tesla was vorig jaar 7,6 miljard dollar op een omzet van 97,7 miljard dollar. De Amerikaanse stekkerautofabrikant verliest echter terrein in China, terwijl BYD terrein wint. Zo daalde het aantal verkochte Tesla’s in China de afgelopen vijf opeenvolgende maanden op jaarbasis. De marktwaarde van Tesla ligt nog wel altijd ver boven die van BYD. Tesla is ongeveer 800 miljard dollar waard, ondanks een flinke koersval dit jaar. BYD is ongeveer 157 miljard dollar waard.

Tesla wordt ondertussen geconfronteerd met auto-eigenaren die zich schamen voor het merk. Zij staan niet achter Tesla-topman Elon Musk en zijn adviesorganisatie DOGE, die namens de regering van de Amerikaanse president Donald Trump geldverspilling en bureaucratie binnen overheidsinstellingen in de Verenigde Staten aanpakken. Er zijn al oproepen geweest tot het boycotten van Tesla.

Heideroosjes-bassist stopt na arrestatie in kinderpornozaak

HORST – Heideroosjes-bassist Fred H. stopt bij de band vanwege zijn arrestatie voor betrokkenheid bij een kinderpornozaak. Dat heeft de Limburgse band bekendgemaakt op Instagram. De 50-jarige H. zit momenteel vast.

Heideroosjes was in de jaren negentig de meest succesvolle punkband van Nederland. De groep scoorde hits met nummers als Sjonnie & Anita, Damclub Hooligan, Lekker Belangrijk en Klapvee.

“We zijn ons kapot geschrokken van het nieuws over onze bassist Fred Houben”, reageert de band in een geschreven bericht. “Dit hadden we nooit zien aankomen. De feiten waarvan Fred wordt verdacht botsen keihard met de waarden die wij als Heideroosjes altijd hebben uitgedragen.” H. heeft zelf besloten te stoppen bij de band, omdat hij zijn bandgenoten niet wil “belasten” met deze kwestie. “We zijn diepbedroefd over dit bittere en verdrietige einde van onze samenwerking sinds 1989. Maar bovenal ligt ons hart bij iedereen die bij deze zaak betrokken is, en bij Freds gezin.”

Het Openbaar Ministerie laat aan het ANP weten dat een 50-jarige man uit Sevenum “ervan wordt verdacht zich te hebben ingelaten met kinderpornografische afbeeldingen”. Het is niet bekend wat dat precies inhoudt. H.’s advocaat Guy Koppen bevestigt zijn arrestatie op verdenking van bezit en verspreiding van kinderporno. “Verdachte heeft online extreme spanning gezocht om om te kunnen gaan met stress, die hij zowel zakelijk als privé ervoer, een vorm van coping. Hij ontkent elke seksuele voorkeur voor minderjarigen. In het onderzoek zijn daar ook geen aanwijzingen voor gevonden.”

Heideroosjes trad vorige zomer ter ere van het 35-jarig bestaan op bij verscheidene festivals. In de agenda van de band staat één optreden voor dit jaar, namelijk op 8 augustus in Lierop. Het is niet bekend of het vertrek van H. invloed heeft op die shows. Heideroosjes stopte in 2012, maar maakte in 2019 een comeback met jubileumshows.

Mediahuis: geen sprake van overdracht titels aan ROVAVO – juridische stappen volgen

Naar aanleiding van recente berichtgeving waarin wordt gesteld dat ROVAVO diverse voormalige titels van NDC Mediagroep zou hebben overgenomen wil Mediahuis (rechtsopvolger van NDC Mediagroep) graag helderheid verschaffen.

Mediahuis is op zijn zachtst gezegd compleet verrast door deze berichten. Zij heeft op geen enkel moment meegewerkt aan, ingestemd met, of uitvoering gegeven aan een overdracht van deze regionale titels aan ROVAVO, meldt het bedrijf in een persbericht.

“Het gaat hier onder andere om titels die zijn opgegaan in andere titels, of bijvoorbeeld om titels die wij in het verleden hebben gestaakt, omdat wij hetzelfde gebied nu bedienen met een andere titel. Het feit dat wij bewust geen gebruik meer maken van bepaald intellectueel eigendom, betekent echter niet dat het voor iedereen voor het oprapen ligt.”

Mediahuis is van mening dat het handelen van ROVAVO uiterst onrechtmatig is. “Wij betreuren het dat er nu publicaties verschijnen die onjuiste en verwarrende suggesties wekken richting het publiek. Wij zien ons genoodzaakt om tegen ROVAVO juridische stappen voor te bereiden om onze rechten te beschermen. De ontstane verwarring voor zowel de lezer als de adverteerder en het onterecht claimen van titels met een lange geschiedenis in de regio kunnen wij niet met lede ogen aanzien.”

Tientallen klachten bij ANWB over boordladers elektrische auto’s

DEN HAAG – De ANWB heeft tientallen klachten ontvangen over de boordladers van elektrische auto’s. Dat laat een woordvoerder weten na berichtgeving van Radar. Het consumentenprogramma meldde maandag dat sommige modellen van onder meer Peugeot, Opel en Citroën kampen met problemen door een defecte boordlader. Als gevolg daarvan kunnen eigenaren hun auto’s minder goed opladen.

Boordladers vormen wisselstroom om naar stroom die geschikt is voor batterijen van elektrische auto’s. Problemen aan deze boordladers, ook wel on-board chargers (OBC) genoemd, komen volgens Radar relatief vaak voor bij bepaalde auto’s van merken die onder moederbedrijf Stellantis vallen. Deze stekkerauto’s hebben een boordlader van het merk Mahle.

Stellantis en Mahle wilden aan Radar niet vertellen hoe vaak de boordladers precies stukgaan, maar de problemen waren al langer bekend bij de ANWB. “ANWB pleit voor een langere garantietermijn, gezien de belangrijke rol die de OBC speelt in het functioneren van de auto”, aldus de zegsvrouw. Daarmee moeten consumenten worden beschermd tegen de hoge kosten van reparaties. Voor een nieuwe boordlader betalen consumenten volgens Radar duizenden euro’s.

Het consumentenprogramma meldt dat Stellantis vier jaar garantie geeft op de boordladers van verschillende modellen. Die extra dekking werd vier jaar geleden ingevoerd; de normale garantieduur is twee jaar. De problemen met boordladers spelen ook bij Toyota. Die fabrikant geeft minimaal 5 jaar of 200.000 kilometer garantie op de boordladers van het Proace- en Proace City-model, modellen die voortvloeien uit een samenwerking tussen Toyota en Stellantis.

Heistelling valt tijdens opladen van trailer en valt op meerdere auto’s [+foto’s]

Foto: Inter Visual Studio

HOORN – Maandagmiddag rond 13:00 uur is op de Nieuwe Steen in Hoorn een heistelling omgevallen op een bouwplaats aldaar. De heimachine kwam terecht op meerdere auto’s.

De machine zou op een trailer geplaatst worden toen het fout ging.

Omdat eerst gedacht werd dat er mogelijk iemand bekneld was geraakt, werden veel hulpdiensten naar het ongeval gestuurd. Uiteindelijk moest slechts één persoon kort gecontroleerd worden in de ambulance. Deze persoon hoefde niet naar het ziekenhuis gebracht te worden.

Het bergen van de heistelling zal naar verwachting nog geruime tijd in beslag gaan nemen.

Madlener doet oproep: meer geld voor infrastructuur

DEN HAAG – Meer geld is nodig om de wegen, vaarwegen en spoorwegen van Nederland in goede conditie te houden. Minister Barry Madlener (Infrastructuur, PVV) doet een “oproep” aan het kabinet, de coalitiepartijen en de rest van de Tweede Kamer om de jaarlijkse uitgaven aan infrastructuur op te hogen. “Dat we dus niet alleen kijken naar defensie, maar ook naar onze infrastructuur. Want daar is Nederland trots op en dat moet ook mooi blijven”, zei hij maandag voor de ministerraad.

Vrijdag werd bekend dat het fonds voor infrastructuur een tekort heeft van 5 miljard euro. Dat komt grotendeels door gestegen kosten als gevolg van onder meer personeelstekorten, aldus Madlener. “Je ziet dat aannemers het druk hebben met allerlei opgaven, ook de energieopgave.”

De wensenlijst voor de voorjaarsnota is lang, en ook het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat kan op meerdere punten extra geld gebruiken. Voor maatregelen voor een betere waterkwaliteit is bijvoorbeeld een tekort van honderden miljoenen euro’s, en de Kamer heeft staatssecretaris Chris Jansen (OV) op pad gestuurd om geld te zoeken voor de Nedersaksenlijn in Noordoost-Nederland.

“Onderhoud staat op één”, zei Madlener hierover. “Nummer twee is dat ook in de aanleg de nieuwe plannen verder kunnen gaan.” Dat betekent volgens hem niet per se dat andere zaken moeten wijken. “Het is niet zo dat we gaten in het ov gaan dichten door wegonderhoud niet uit te voeren.”

Door werkzaamheden zal de hinder voor reizigers de komende tijd toenemen, schreef Madlener vrijdag. Daarom doet hij nog een tweede oproep: “Ik vraag een stukje begrip bij de weggebruikers, dat als er onderhoud plaatsvindt, dat u weet dat wij dat doen voor uw eigen veiligheid en om te zorgen dat ons land in goede staat blijft.”

Vrouw (33) overleden na aanrijding op Toepad in Rotterdam

Politie

ROTTERDAM – Bij een ongeval tussen twee personenauto’s op het Toepad in Rotterdam is een 33-jarige vrouw om het leven gekomen, meldt de politie maandag. De 18-jarige bestuurder van de andere auto is aangehouden.

Het ongeval gebeurde zondagmiddag rond 18.00 uur. Nadat de auto’s elkaar raakten, is de auto met de 18-jarige man in het water beland, hij kon er zelf uitkomen. De auto met de vrouw erin is tegen een boom gebotst.

De 33-jarige vrouw uit Rotterdam werd door hulpdiensten uit haar auto bevrijd en is meteen gereanimeerd. Kort daarna is zij in kritieke toestand overgebracht naar het ziekenhuis en daar aan haar verwondingen verleden.

De 18-jarige man uit Rotterdam is na een controle in het ziekenhuis aangehouden. Hij wordt verdacht van het veroorzaken van een dodelijk ongeluk.

De politie is een onderzoek gestart en vraagt getuigen zich te melden.

Containerschip MSC Houston V verliest containers tijdens storm op Atlantische Oceaan [+foto’s&video]

VIGO – Het containerschip MSC Houston V heeft op 21 maart minstens 15-20 containers verloren tijdens een zware storm op de Atlantische Oceaan. Het schip kwam in moeilijkheden voor de Portugese kust nabij Kaap Sint-Vincent, tijdens zijn reis van Piraeus in Griekenland naar Liverpool in het Verenigd Koninkrijk.

Storm Martinho zorgde voor harde wind met snelheden tot 48 knopen (ongeveer 89 km/u) en hoge golven, waardoor containers van het schip in zee terechtkwamen. Daarnaast ontstond er een gedeeltelijke instorting van containerstapels aan boord, waardoor meerdere containers beschadigd raakten of gevaarlijk over de stuurboordzijde kwamen te hangen.

Na het incident maakte het 266 meter lange schip, dat onder Portugese vlag vaart en in 2010 gebouwd werd, een noodstop in de haven van Vigo, Spanje. De MSC Houston V ligt momenteel aan de Termavi Terminal, waar de havenautoriteiten bekijken hoe de beschadigde containers veilig verwijderd of opnieuw gepositioneerd kunnen worden.

Volgens Carlos Botana, voorzitter van de havenautoriteit van Vigo, is momenteel niet duidelijk hoe lang de operatie zal duren. Wel benadrukt hij dat de aanwezigheid van het schip in de haven ervoor zorgt dat er geen direct gevaar meer is voor andere schepen, met name vissersvaartuigen, in het gebied.

59-jarige man omgekomen na aanrijding met vrachtwagen op N258

Foto: HV Zeeland

HULST – Op de Langeweg (N258) is maandagochtend in de buurt van Hulst iemand om het leven gekomen bij een zwaar verkeersongeluk. Een deel van de N258 is vanwege de aanrijding volledig afgesloten, zo meldt de provincie Zeeland.

Het ongeluk gebeurde rond 09.10 uur. Ter hoogte van de Tolweg kwamen een vrachtwagen en een personenauto met elkaar in botsing. De personenauto belandde op zijn kant, de vrachtwagen kwam tot stilstand in de berm.

Meerdere ambulanceteams, de brandweer en een traumahelikopter werden opgeroepen om hulp te verlenen. De helikopter is uiteindelijk niet meer ter plekke gekomen.

Eén van de betrokkenen, een 59-jarige man uit Hulst, is ter plaatse overleden, zo heeft de politie bevestigd.

Waardoor het ongeval gebeurde, is nog niet duidelijk. Hier wordt nader onderzoek naar gedaan. Om die reden is de N258 nog altijd afgesloten tussen de rotonde Absdale en de rotonde bij de Australiëweg. Ook de zuidelijke parallelweg (tussen de Meistraat en de Polderstraat) en de noordelijke parallelweg (tussen de rotonde Absdale en de Stellestraat) zijn afgesloten. Hoe lang de stremming nog gaat duren, is niet bekend.

De politie deelt mee dat in dit geval ook slachtofferhulp beschikbaar is voor personen die het ongeval hebben zien gebeuren.

Zzp’ers in Utrecht en Brabant rekenen hoogste uurtarief, Friese zzp’ers het laagste

Zzp’ers in Utrecht en Noord-Brabant hanteren gemiddeld het hoogste uurtarief van alle provincies: € 84. In Friesland ligt het gemiddelde uurtarief juist het laagst: € 71. Ook in omzet, winst en declarabele uren zijn er flinke verschillen tussen regio’s. Dat blijkt uit het grote uurtarievenonderzoek van zzp-bank Knab onder meer dan 20.000 zelfstandig ondernemers. Voor het eerst deelt Knab nu ook de resulaten per provincie.

Van € 71 tot € 84 per uur: grote regionale verschillen

Gemiddeld rekenen zzp’ers in Nederland € 81 per uur. In sommige provincies ligt dat dus hoger. Na Utrecht en Noord-Brabant (€ 84) volgt Noord-Brabant met € 82 per uur. Onderaan de lijst vinden we Friesland (€ 71) en Groningen (€ 76).

Uurtarief zegt niet alles: ook marges en aantal uren maken verschil

De hoogte van het uurtarief bepaalt niet automatisch hoeveel er onderaan de streep overblijft. Zo boeken zzp’ers in Flevoland een van de hoogste winsten van Nederland, ondanks een relatief laag uurtarief van € 79. En in Drenthe combineren zzp’ers een iets lager tarief (€ 77) met een hoge nettowinstmarge én relatief veel declarabele uren, waardoor de winst bijna gelijk is aan het landelijk gemiddelde.

“Niet alleen je tarief bepaalt wat je overhoudt”

“Uurtarief en winst zijn belangrijke indicatoren, maar ze vertellen niet het hele verhaal”, aldus Financieel Expert bij Knab Oskar Barendse. “In sommige provincies liggen de woonlasten en persoonlijke kosten lager, wat ruimte geeft om met een iets lager tarief tóch goed te ondernemen. Ook speelt mee hoeveel uren iemand kan factureren en hoe efficiënt een zzp’er met zijn kosten en belasting omgaat.”

Winst en declarabele uren: grote spreiding tussen provincies

De gemiddelde winst van zzp’ers in 2024 loopt uiteen van € 53.727 in Friesland tot € 64.264 in Utrecht. In sommige provincies is vooral de winstmarge opvallend hoog, zoals in Drenthe (65 procent) en Flevoland (63 procent). Zzp’ers in Limburg maken gemiddeld de minste declarabele uren per week (27,5 uur), terwijl in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Drenthe de meeste uren worden gefactureerd: gemiddeld 30. Voor deze specifieke cijfers kijkt Knab alleen naar zzp’ers die minimaal één jaar ondernemen en geen baan in loondienst ernaast hebben.

Sectorverdeling verschilt: bouw soms groter dan zakelijke dienstverlening

In de meeste provincies is de zakelijke dienstverlening de grootste sector onder zzp’ers. Maar dat geldt niet overal: in de provincies Groningen, Drenthe en Limburg is de bouwsector het grootst. En die sectorverdeling heeft impact op de cijfers. In sectoren als zakelijke dienstverlening en ICT zijn de marges en tarieven vaak hoger dan in de bouw, zorg of persoonlijke dienstverlening.

Ook verschillen in type opdrachtgevers

In Zuid-Holland en Noord-Brabant werkt meer dan de helft van de zzp’ers voornamelijk voor andere bedrijven (B2B). In Groningen, Friesland en Limburg werken juist relatief veel zzp’ers direct voor consumenten (B2C). Het aandeel zzp’ers dat voor de overheid werkt varieert van 7 procent tot 12 procent.

Wie is de zzp’er per provincie?

Ook het profiel van de zzp’er verschilt per regio. De gemiddelde leeftijd varieert van 45 in Zeeland tot 49 jaar in Limburg en Flevoland. Het opleidingsniveau ligt in Utrecht, Noord-Brabant en Gelderland het hoogst: daar heeft meer dan twee derde hbo- of universitair onderwijs genoten. In Noord-Brabant is ook het aandeel vrouwelijke zzp’ers het hoogst: 43 procent. In Overijssel is dat met 37 procent het laagst.

Toekomstvertrouwen groot, zorgen over Wet DBA blijven

Gemiddeld zegt 86 procent van de zzp’ers positief te zijn over de toekomst van hun bedrijf. Tegelijkertijd maakt 29 procent zich zorgen over de Wet DBA, de wet die schijnzelfstandigheid onder ondernemers moet tegengaan. Die zorgen zijn het grootst in Flevoland, Friesland en Zuid-Holland; provincies waar relatief veel zzp’ers B2B-opdrachten doen.

×