Clicky

zaterdag 3 mei 2025 - 20:09 uur
Home Blog Pagina 82

Nieuw Stena Line methanol-hybride schip krijgt windondersteunende voorstuwing met rotorzeilen

ROTTERDAM – Norsepower, wereldwijd marktleider in windondersteunde voortstuwingstechnologie en Stena Line hebben een overeenkomst getekend voor de levering van twee rotorzeilen op het geheel nieuwe methanol-hybride RoRo-schip Stena Connecta. De investering draagt bij aan de ambitie van Stena Line om de CO2-uitstoot met 30 procent te verminderen tegen 2030.

De Jinling Weihai-scheepswerf in China bouwt het schip met een lengte van 147 meter dat wordt uitgerust met twee 28×4 meter Norsepower Rotor Sails. Naar verwachting leveren die tot 9 procent brandstofbesparing op de geplande vaarroute op de Ierse Zee, tussen Belfast en Heysham. De windomstandigheden zijn daar zeer gunstig zijn voor windondersteunde voortstuwing. De levering van het schip staat gepland in het vierde kwartaal van 2025.

Innovatie in scheepvaart

Deze samenwerking brengt twee toonaangevende bedrijven samen, die zich beiden inzetten voor innovatie en duurzaamheid. De strategische ambitie van Stena Line om over te schakelen op hernieuwbare brandstoffen, waaronder e-methanol, sluit naadloos aan bij de missie van Norsepower om de uitstoot van CO2 in de scheepvaart te vermijden of verminderen. “We zijn vereerd om samen te werken met Stena Line, een bedrijf dat altijd vooroploopt in duurzame scheepvaartinnovaties,” zegt Heikki Pöntynen, CEO van Norsepower.

“Deze samenwerking onderstreept de betrouwbaarheid en kwaliteit van Norsepower’s producten, evenals de afstemming met Stena Line’s vooruitstrevende doelstellingen om tegen 2030 de CO2-uitstoot met 30 procent te verminderen.”

Rotorzeilen

Dennis Tetzlaff, Chief Operating Officer Fleet bij Stena Line, vult aan: “Stena Line heeft onlangs het nieuwe schip, de Stena Connecta, te water gelaten. Deze wordt uitgerust met twee rotorsails. Innovaties zoals deze zijn essentieel om onze schepen toekomstbestendig te maken en om onze emissiedoelstellingen te behalen.”

Om de impact op het milieu tijdens de uitvoeringsfase van het project te minimaliseren, worden de rotorzeilen in Norsepower’s nieuwe productiefaciliteit in Yancheng in China geproduceerd en direct geleverd aan de scheepswerf. Deze aanpak verlaagt zowel kosten als emissies.

Stena Line heeft een lange geschiedenis van innovatie en was in 2015 de eerste ferrymaatschappij die een schip op methanol liet varen, met de ombouw van de Stena Germanica. De toevoeging van Norsepower Rotor Sails versterkt haar positie als koploper in de verduurzaming van de scheepvaart.

Vertrouwen consumenten VS op laagste punt sinds 2021

NEW YORK – Amerikaanse consumenten zijn sinds 2021 niet zo somber geweest over de economie en hun financiën als in maart, meldt een toonaangevende onderzoeksorganisatie.

De maandelijkse index van de Conference Board in New York voor maart daalde stevig. Met name over de nabije toekomst zijn Amerikanen onzeker.

De graadmeter voor het consumentenvertrouwen van de Conference Board daalde 7,2 punten naar 92,9 punten. Een aparte index die aangeeft hoeveel vertrouwen consumenten in de VS hebben in arbeidsmarkt, ondernemersklimaat en de eigen inkomsten in de nabije toekomst daalde harder en bereikte het laagste punt in de afgelopen twaalf jaar.

Amerikanen rekenen ook op sterkere prijsstijgingen dan voorheen. Dat kwam onder andere door importheffingen die president Donald Trump heeft ingevoerd of aangekondigd. Daarnaast zijn eieren in de VS snel duurder geworden door uitbraken van de vogelgriep.

Vrachtwagen verliest oplegger op N362

Foto: Noordernieuws

WAGENBORGEN – Dinsdagmiddag heeft een vrachtwagen zijn trailer verloren op de N362 bij Wagenborgen, vlak na een rotonde. De trailer kwam tot stilstand op de middengeleider, wat zorgde voor een gevaarlijke situatie op de weg.

Volgens de chauffeur, die op dat moment al 5.000 kilometer met de trailer had gereden zonder deze los te koppelen, gebeurde het incident onverwacht.

De koeltrailer begon diesel te lekken, terwijl de vrachtwagen zelf slechts lichte schade opliep.

De berging van de trailer neemt uren in beslag, omdat een hijskraan nodig is om het voertuig weer op te tillen.

De N362 is voorlopig afgesloten tussen de aansluiting met de Holeweg (N362) en de Gereweg richting Nieuwolda/Scheemda.

Weggebruikers moeten rekening houden met vertragingen en omleidingen.

Tientallen banen verdwijnen bij groentegroothandel Smeding in Friesland

Foto: Google Streetview

SINT ANNAPAROCHIE – Bij groothandel in groente en fruit Smeding in Sint Annaparochie (Friesland) verdwijnen tientallen banen. Dat meldt Omrop Fryslân vandaag. De werkzaamheden verhuizen naar een nieuw distributiecentrum van Smeding in Geldermalsen (Gelderland).

Momenteel werken er ongeveer 260 mensen bij Smeding in Sint Annaparochie. Vooral uitzendkrachten verliezen hun baan, maar ook medewerkers met een vast contract worden getroffen, aldus directeur Sjaak Smeding tegenover Omrop Fryslân.

Reden voor de verhuizing naar Gelderland is een nieuw, groot internationaal contract met de Everest Group, een samenwerkingsverband tussen onder andere de Nederlandse supermarktketens Jumbo en Picnic, en het Duitse Edeka. Edeka is het grootste supermarktconcern van Duitsland.

“Edeka is groter dan alle Nederlandse supermarkten bij elkaar. Het is fantastisch dat we hiermee een langlopend contract hebben binnengehaald. Daar zijn we heel trots op,” zegt Smeding.

Voor Edeka gaat Smeding de distributie verzorgen van groenten en fruit, afkomstig uit de havens van Rotterdam, Vlissingen en Antwerpen. De locatie in Geldermalsen is daarvoor beter geschikt, omdat deze gunstiger ligt ten opzichte van Duitsland.

Ook de distributie voor online supermarkt Picnic, onderdeel van dezelfde Everest Group, verhuist van Sint Annaparochie naar Geldermalsen. Medewerkers uit Friesland die daar nu nog werkzaam zijn, moeten op zoek naar ander werk. Smeding biedt hen wel de optie om mee te verhuizen, al beseft hij dat de afstand voor velen een flinke drempel vormt.

Smeding noemt de beslissing “erg spijtig” voor het personeel. “Ze begrijpen waarom deze stap genomen wordt, maar leuk is het nooit als het jezelf raakt.”

De groei in Geldermalsen biedt volgens Smeding op termijn mogelijk ook kansen voor Sint Annaparochie. “We zetten één stap tegelijk. Eerst willen we alles in Geldermalsen goed op orde krijgen.”

Vrachtwagens rijden over de Hofvijver voor het storten van zand

Foto: VRPress

DEN HAAG – De voorbereidingen op de Hofvijver voor de reparatie van de lekkage aan het Binnenhof schiet al aardig op. Tientallen vrachtwagens hebben al zand gestort en moesten hiervoor over pontons rijden die over de Hofvijver zijn gelegd om zo dichtbij het Binnenhof te kunnen komen.

Met een graafmachine wordt het zand verder verplaatst en goed gelegd om zo het gedeelte voor het regeringsgebouw droog te kunnen leggen.

Op dit moment zijn ze op ongeveer driekwart van al het zand dat uiteindelijk zal worden gestort.

Vrachtwagen met oud ijzer gekanteld op A76 [+foto’s]

Foto: Rijkswaterstaat | X

Bij knooppunt Kunderberg is dinsdagmiddag een vrachtwagen met oud ijzer gekanteld. De aanhanger staat nog wel op zijn wielen.

Hierdoor kun je momenteel niet van de A76 vanuit Aachen de A79 richting Maastricht op, meldt Rijkswaterstaat op X.

Verkeer kan keren bij de eerstvolgende afrit (Nuth) en gebruikmaken van de andere verbindingsweg.

Foto: Rijkswaterstaat | X

De afhandeling duurt naar verwachting tot 18:00 uur.

Het is op dit moment niet bekend of de chauffeur gewond is geraakt.

Ziekenhuis Radboudumc in Nijmegen deels ontruimd na brandmelding

NIJMEGEN – Ziekenhuis Radboudumc in Nijmegen is dinsdagmiddag gedeeltelijk ontruimd om een mogelijke brand. Een onbekend aantal mensen moest het gebouw verlaten.

Volgens een woordvoerster van het ziekenhuis is nog niet bekend wat er precies aan de hand is.

De eerste melding van een mogelijke brand in Gebouw A van het ziekenhuis, aan het Geert Grooteplein Zuid, kwam rond 13.30 uur binnen.

Eerste Actros L met ProCabin in Nederland voor Breewel Logistiek de weg op

Onlangs had Breewel Logistiek de primeur met de in gebruik name van de allereerste Actros L met aerodynamische ProCabin in Nederland. Deze trekker laat zien dat Mercedes-Benz er in is geslaagd het brandstofverbruik nog verder terug te brengen. Iets wat directeur Peter Breewel aanspreekt. Vaste chauffeur Patrick van de Meer is op zijn beurt laaiend enthousiast over de rijeigenschappen en de ongekende luxe van deze nieuwe Actros cabine.

Als onderdeel van een grote order van achttien Mercedes-Benz trekkers en bakwagens, waarvan 9 met de nieuwe ProCabin, bestelde Breewel Logistiek bij Egon Verheul, Key Accountmanager Fleetsales bij Daimler Truck Nederland, ook een nieuwe Actros L 1845 trekker met ProCabin. Mercedes-Benz Trucks heeft deze cabine bijzonder efficiënt vormgegeven en ontwikkelde een zeer aerodynamische truck. Met name de vlakke voorklep, de geoptimaliseerde bumper en gestroomlijnde instap dragen hieraan bij. Op de Actros cabine zijn dan ook nauwelijks naden en voegen meer te ontdekken.

Directeur Peter Breewel: “Ik moet eerlijk bekennen dat ik even moest wennen aan het uitgesproken design. Maar als ik verder kijk, zie ik vooral een ontzettend uitgebalanceerde trekker die weer een stap maakt in het optimaliseren van de Total Cost of Ownership. Dat blijft voor ons als logistiek dienstverlener een belangrijke voorwaarde. Patrick, onze chauffeur, haalt met deze nieuwe Actros op de route naar Parijs een verbruik van 1 op 5 en dat is echt heel netjes.”

v.l.n.r.: Remco van Laar (Sales Directeur GomesTrucks), Egon Verheul (Key Accountmanager Fleetsales Daimler Truck Nederland), Peter Breewel (Directeur Breewel Logistiek) en Jan Wouter Pater (Werkplaatsmanager Breewel Logistiek)

De Actros 1845 L ProCabin werd door GomesTrucks geleverd in de grootste cabinevariant, de imposante ProCab Giga met vlakke vloer. Het design van de eerste ProCabin die in Nederland de weg op gaat, is door Breewel Logistiek verder naar eigen wens aangepast. Om er een echte Breewel truck van te maken, werd de trekker in de herkenbare dieprode kleur gespoten en werd een subtiele witte lijn onder de voorruit en over de voorklep getrokken. Ook de frontspiegel, zonneklep en instap werd rood gespoten en zelfs in de velgen zijn rode accenten aangebracht.

Rechtsvoor en linksachter de cabine is de driepuntster van Mercedes-Benz gebruikt voor een gestyleerd effect in het design. Bovenop de cabine heeft Breewel een lichtbak met naamplaat, luchthoorns en ledverlichting laten plaatsen. Met deze typerende uiterlijke kenmerken komt de nieuwe Actros L goed voor de dag in de Breewel vloot van circa 200 trekkende eenheden.

“Hoe vaker je hem ziet, hoe mooier hij wordt,” aldus Breewel. Ook typisch voor de logistiek dienstverlener, maar minder zichtbaar: de Actros werd onderhuids voorzien van alle leverbare veiligheids- en assistentiesystemen waaronder Active Braks Assist 6 en Active Sideguard Assist 2.

Als een jas

Achter de aerodynamische looks, schuilt een cabine met een zeer hoog chauffeurscomfortniveau. Patrick van de Meer is al achttien jaar chauffeur bij Breewel en stapte over van een motorwagen met staalgeveerde vooras naar een volledig luchtgeveerde trekker. “Nou dat verschil merk je wel hoor,” meent Patrick.

“Maar er is veel meer waarmee deze ProCabin een grote stap voorwaarts maakt. De lederen stoelen zitten perfect en het zicht is fantastisch. De bediening op het scherm en op het stuur voelt intuïtief waardoor ik heel comfortabel ben achter het stuur. Ik kan wel zeggen dat als ik ga zitten, de cabine me als een jas past. Het rijdt heerlijk en ik heb nog nooit zo’n stille werkplek gehad. Behalve als mijn kinderen meerijden want die zijn me soms net iets té enthousiast over het geluidsysteem van de Multimedia Cockpit Interactive!”

De nieuwe Actros L werd geleverd met de optionele matrix-led-koplampen. Deze geven een kraakhelder licht wat volgens Patrick goed merkbaar is. Ook noemt hij het alerte schakelgedrag van de PowerShift automaat als een van de verbeteringen die hem in de eerste weken zijn opgevallen.

Leefruimte

Voor de 1 meter 86 lange Patrick is de GigaSpace variant van de ProCabin met een stahoogte tussen de stoelen van 2 meter 13 een uitkomst. De chauffeur is erg gesteld op de leefruimte die de cabine biedt. Met name de grote hoeveelheid opbergruimte bevalt hem.

Patrick: “Ik slaap om de nacht in de Actros en de bedden met volledige lattenbodem en het dikke premium matras zorgen ervoor dat ik ’s ochtends uitgerust wakker word. Een van de kleine details waar Mercedes goed over na heeft gedacht, zijn de gordijnen met magneetstrips. Fijn als je overdag wilt slapen en je cabine goed wilt verduisteren.”

Met de nieuwe ProCabin heeft de Breewel chauffeur de primeur voor Nederland. In binnen en buitenland mag Patrick onderweg op veel opgestoken duimen rekenen. Ook tijdens stops heeft hij ook veel aanspraak van chauffeurs die vaak met de mobiel in de hand om de cabine heen draaien.

“Ik begrijp dat sommigen aan de nieuwe ProCabin moeten wennen. Maar laatst kwam er nog een chauffeur naar me toe die me complimenteerde met een prachtige auto. Leuk om te horen natuurlijk. Al was ik allang overtuigd van de kwaliteiten van deze Actros!”

Het familiebedrijf Breewel Logistiek is in bijna 80 jaar tijd uitgegroeid tot een van de meest toonaangevende spelers in geconditioneerd groepagevervoer van sierteeltproducten naar Frankrijk. Nagenoeg de complete keten, van grossiers tot kleine bloemisten ‘op de hoek van de straat’ behoort tot de klantenkring van Breewel Logistiek. Het transportbedrijf investeert continu in moderne vrachtwagencombinaties die vaak met dubbele bemanning duizenden kilometers door Nederland, België en Frankrijk rijden.

CPB: import VS flink hoger in januari door dreigende tarieven

DEN HAAG – De import van de Verenigde Staten is in januari flink gestegen in aanloop naar de invoerheffingen van president Donald Trump. Dat meldt het Centraal Planbureau (CPB) in zijn Wereldhandelsmonitor. De import van de VS steeg met ruim 12 procent in vergelijking met een maand eerder. Volgens het CPB kan dat wijzen op een anticipatie-effect waarbij Amerikaanse bedrijven extra goederen uit het buitenland invoerden om zo mogelijke heffingen te ontlopen.

Het totale wereldhandelsvolume steeg in de eerste maand van dit jaar met 1,1 procent vergeleken met december. In die maand ging het om een plus van 0,8 procent. Het CPB zegt dat de wereldwijde import met 2,1 procent groeide, terwijl bij de export een stijging van 0,1 procent was te zien.

De wereldwijde industriële productie kromp in januari met 0,1 procent op maandbasis. In december was dat nog een toename van 0,8 procent. De lichte krimp komt onder meer door een lagere productie in de Japanse industrie.

Het bureau had eerder gezegd te verwachten dat de invoerheffingen van Trump slechts een beperkte impact hebben op het totale wereldwijde handelsvolume en vooral zullen leiden tot verschuivingen van internationale handelsstromen. Zo kan de export naar de VS afnemen, terwijl juist meer wordt geëxporteerd naar bijvoorbeeld de Europese Unie.

Rechtbank legt levenslange celstraf op voor moorden Weiteveen

ASSEN – De rechtbank in Assen heeft Richard K. (51) dinsdag veroordeeld tot een levenslange gevangenisstraf voor een dubbele moord in het Drentse Weiteveen. K. schoot op 16 januari vorig jaar de 44-jarige Ineke dood, waarna hij ook haar 38-jarige man Sam doodde voor de ogen van zijn 12-jarige zoon. K. werd direct daarna gearresteerd. “Het leed dat u hebt veroorzaakt is diep en schrijnend”, aldus de rechtbank in het vonnis.

De dubbele moord volgde op een ruzie die K. met beide slachtoffers had over het huis dat zij een jaar eerder van hem hadden gekocht. Het vonnis van de rechtbank is gelijk aan de eis van het Openbaar Ministerie.

Een groot deel van de gebeurtenissen is op camera’s vastgelegd. De rechtbank concludeert op basis van de beelden dat K. de moorden met een plan heeft uitgevoerd en dat hij niet in een opwelling handelde. “Er kan uit opgemaakt worden dat u bij al uw handelen een concreet doel voor ogen had.”

‘Traumatische ervaring’

Volgens de rechtbank maakte K. op de dag van de moorden een “bewuste afweging om die dag een einde aan het conflict te maken”. De datum was voor hem extra beladen omdat het de geboortedag was van zijn overleden vader en ook precies een jaar geleden dat hij zijn ouderlijk huis had verkocht aan de slachtoffers.

De rechtbank stond in de uitspraak stil bij de impact die de moorden hebben op de nabestaanden. “De kinderen van Sam en Ineke moeten voor altijd hun beide ouders missen”, zei de rechtbank, die benoemde dat de zoon getuige was van de gruwelijke moord op zijn vader. “Het is een hele traumatische ervaring geweest die hij de rest van zijn leven moet meedragen.”

Hoofdschuddend

Volgens de rechtbank is er bij K. een beperkte stoornis gevonden door de deskundigen, al kon het Pieter Baan Centrum geen advies uitbrengen om K. een tbs-maatregel op te leggen. Hij is “zeer beperkt ontoerekeningsvatbaar”. Zijn emmer raakte sneller vol en hij was emotioneel door het conflict, aldus de rechtbank. “Het overgrote deel van uw keuzes en handelen kan u echter wel worden toegerekend.”

De rechtbank rekende het K. sterk aan dat hij doelbewust het recht in eigen hand had genomen. “In deze situatie bestaat geen enkele rechtvaardiging voor wat u gedaan heeft.” K. hoorde het vonnis hoofdschuddend aan. “Onvoorstelbaar”, reageerde hij halverwege de uitspraak. De kans dat hij in hoger beroep gaat, is groot. “Dat gaan we doen”, liet hij alvast weten.

Aanrijding met twee vrachtwagens op Ketelbrug na storing, opnieuw lange files [+foto’s]

Foto: ProNews

LELYSTAD – Op de Ketelbrug, de A6 van Lelystad naar Emmeloord, heeft vanmiddag een flinke aanrijding plaatsgevonden tussen twee vrachtwagens.

Het ongeval gebeurde in een file die was ontstaan na een storing aan de Ketelbrug. Die storing was net verholpen.

Een vrachtwagen is achterop een andere vrachtwagen gebotst. De chauffeur van de achterste vrachtwagen raakte gewond en is per ambulance naar een ziekenhuis gebracht.

Achter het ongeval is een lange file ontstaan. Eén rijstrook van de A6 is inmiddels vrijgegeven, maar de berging van de vrachtwagens gaat nog geruime tijd duren.

Vliegtuig keert om naar VS omdat piloot paspoort vergeten was

Foto: Adobe Stock | Backcountry Media

LOS ANGELES – Een vliegtuig dat onderweg was van Los Angeles naar Shanghai is omgedraaid omdat de piloot zijn paspoort was vergeten. Het toestel vloog al zo’n twee uur boven de Grote Oceaan toen hij daarachter kwam.

De Boeing 787 van United Airlines landde in San Francisco, meldt de luchtvaartmaatschappij in een verklaring. Daar stond een nieuwe crew klaar om de 270 passagiers alsnog naar China te vliegen. Het vliegtuig kwam met zes uur vertraging aan in Shanghai.

“Klanten kregen maaltijdvouchers en compensatie”, stelt United Airlines. Het is niet duidelijk hoe groot de compensatie was. Een passagier vertelde aan CNN dat de piloot het nieuws zelf via de intercom meedeelde aan de mensen aan boord. Zij waardeerde zijn eerlijkheid, maar stelde ook dat sommige medepassagiers “woedend” reageerden.

Kort geding tegen stichting om ‘leugens’ Lentekriebels-week

UTRECHT – Kennis- en expertisecentrum Rutgers spant een kort geding aan tegen de conservatieve stichting Civitas Christiana vanwege het verspreiden van “leugens” over de Week van de Lentekriebels. Rutgers had de stichting tot dinsdagmiddag 13.00 uur de tijd gegeven om vrijwillig desinformatie te rectificeren. Maar die ging niet op het verzoek in, waarop een advocaat van Rutgers het kort geding heeft aangevraagd. Het kort geding dient op 3 april.

De Week van de Lentekriebels is een jaarlijkse projectweek waarin basisschoolkinderen les krijgen over relaties, seksualiteit en weerbaarheid. Over de week gaat al langer desinformatie rond, bijvoorbeeld dat kinderen zouden leren masturberen. Civitas Christiana is volgens Rutgers een van de aanjagers van het nepnieuws. Eerder liet Rutgers weten de juridische stappen te nemen om ouders en leerkrachten te ondersteunen en desinformatie tegen te gaan.

De stichting meldde eerder dat Rutgers geen bewijs levert voor de beschuldiging dat ze leugens verspreidt. Op de site van de stichting staat onder meer een artikel waarin staat dat kinderen tijdens de Lentekriebels-week te maken krijgen met zelfbevredigingslessen.

Ook verschillende organisaties uit de literaire wereld zoals het Nederlands Letterenfonds en de stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek spraken zich dinsdag uit tegen de “gerichte lastercampagne” rond de projectweek “vol gevaarlijke verdachtmakingen” van auteurs door Civitas Christiana. “Het recht om verhalen te vertellen die de werkelijkheid weerspiegelen in al haar diversiteit is een grondrecht”, aldus de organisaties.

Automobilist komt om bij ongeval op A73

GRUBBENVORST – Bij een eenzijdig ongeval op de A73 ter hoogte van Grubbenvorst is dinsdagochtend een automobilist om het leven gekomen, meldt de politie.

Het slachtoffer, een man van 82 jaar uit Venlo, reed rond 09.50 uur in zijn auto over de A73 in de richting van Nijmegen. Hij bevond zich alleen in de auto. Hoe het ongeval is kunnen gebeuren, wordt nog onderzocht.

De snelweg is een tijdje afgesloten geweest voor het verkeer. Ook werd een trauma heli opgeroepen, die landde op de autosnelweg.

Het slachtoffer is ter plaatse in de ambulance nog behandeld, echter hij overleed daar aan zijn verwondingen.

Rond 11.00 uur kon weer één rijstrook van de A73 vrijgegeven worden.

Vrachtwagenchauffeur overleden na zeer ernstig ongeval op A4 [+foto’s]

Foto: MediaTV

VONDELINGPLAAT – Dinsdagmiddag rond 12:00 uur heeft er een zeer ernstig ongeluk plaatsgevonden op de A4 in de richting van Schiedam bij de Beneluxtunnel.

Voor zover nu bekend heeft de chauffeur van een vrachtwagen vermoedelijk een noodstop moeten maken voor een auto waarna de lading, meerdere grote buizen, naar voren is gekomen en de cabine van het chassis heeft gedrukt, meldt de politie.

De chauffeur van de vrachtwagen zat bekneld in de afgerukte cabine en is aan zijn ernstige verwondingen overleden, meldt de politie. Het is een 60-jarige man uit het Zuid-Hollandse Hendrik-Ido-Ambacht.

De A4 werd afgesloten maar kon rond 16:40 uur weer worden vrijgegeven.

×