Clicky

zaterdag 17 mei 2025 - 21:07 uur
Home Blog Pagina 82

Maximaal robuuste Pacton-aanhangwagen voor spoorwerk van Fred Prinsen

WIJK BIJ DUURSTEDE – Fred Prinsen BV uit Wijk bij Duurstede werkt sinds kort met een nieuwe en maximaal robuuste, vierassige Pacton-schamelaanhangwagen. Duurzaamheid en kwaliteit staan voorop in het wagenpark, want de inzet in de railinfra vergt veel van het materieel.

Mede-directeur Tijmen Prinsen: “Alleen een spoorkraan weegt al 25 ton. Dat is bijvoorbeeld een reden waarom we bij Prinsen standaard kiezen voor de forse en zwaar uitgevoerde Zweedse Laxo-rongen. Een standaard rongetje is bij ons na een week krom.”

Het wagenpark van Fred Prinsen BV is niet heel groot, maar vormt wel een belangrijke basis onder de dagelijkse werkzaamheden. De nieuwe Pacton-trailer sluit aan bij meerdere andere trailers, alsook een viertal trucks en een containerwagen.

De nieuwe Pacton-aanhangwagen wordt inmiddels breed en voluit gebruikt in het dagelijkse spoorwerk. De aanhangwagen wordt ingezet voor onder meer het transport van spoorkranen, shovels en zelfs hele wagons. Daartoe is de aanhangwagen speciaal voorzien van wielgeulen, voor extra veilig wagontransport. Veelal worden er ook spoorgerelateerde materialen teruggeladen op de aanhangwagen.

Duurzaam recyclen

In de markt van spoorwegmaterialen is Fred Prinsen BV een belangrijke speler. De onderneming uit Wijk bij Duurstede belevert al jaren klanten in de Rail Infra. Begonnen in Austerlitz, waar nog altijd een opslaglocatie gevestigd is, betrok men in 2012 een grotere vestiging in Wijk bij Duurstede.

“Werk aan het spoor is onze core business. Daarbij kopen we ook spoormaterialen in en recyclen we die op duurzame wijze”, zegt directeur Tijmen Prinsen, die samen met broer Freddy het bedrijf bestuurt. In het familiebedrijf, met in totaal 20 medewerkers werken nog verschillende andere Prinsen. Een groot deel van het werk aan het spoor is in opdracht van Prorail, maar over het algemeen werkt Fred Prinsen BV voor de grote Spooraannemers.

Robuust gebouwd

Het nieuwe vierassige Pacton schamelaanhangwagenchassis (vloertype AXD.437.L) is geheel naar de klantspecificatie van Prinsen ontwikkeld. De achterste dwarsligger van het acht meter lange chassis bevindt zich op 20 cm uit de achterzijde, ter versterking voor heftruckbelading. De totale voertuiglengte bedraagt 9,6 meter, met een nekbalkhoogte van 10 cm en een chassishoogte van 93 cm. De vooras heeft een 10-tons as en het astridem is tot 27 ton belastbaar. De voorste twee assen van het tridem zijn voorzien van een centrale aslift.

Het aanhangwagenchassis is op dubbellucht uitgevoerd, met 16 Alcoa Durabright velgen (17.5 x 6.75) met Goodyear banden. Er zijn led-werk en -mistlampen in de lichtbak. Ook zijn er led-werklampen achter de vooras. Daarnaast is de aanhangwagen uitgerust met een zwaailamp, 2 maal 5 gele led-zijlampen (in de kantbalk ingebouwd), 2 led-steellampen en 2 led-breedtelichten. Aan de veiligheid is ook extra aandacht besteed middels een autonoom parkeerverlichtingssysteem dat de trailer zo nodig verlicht als die onaangekoppeld langs de weg staat. Het systeem werkt op een tweetal accu’s van 12 volt, met een eigen oplaadvoorziening.

Het beste maatwerk

De vloer is boven de vooras, alsook de volledige kopsectie, uitgevoerd in staal. Achter de kop, tussen de hoofdliggers en in de buitenvakken, is een 28mm shiplapped hardhouten vloer gekozen. Achter de kopsectie en buiten de hoofdliggers is een U-profiel (spoor) op de doorstekers gelast, om spoorwielen in te laten zakken als extra vergrendeling.
Er zijn ruimschoots Laxo-rongkokers en bindogen aangebracht, alsook een wagenbrede, gegalvaniseerde stophoutbak én aan elke zijde voor het tridem asstel een rvs-gereedschapskist met twee lades. Ook vier stuks breedteborden zijn voorzien.

Voor Prinsen was het niet de eerste kennismaking met Pacton uit Ommen. “We hadden eerder al eens een platte trailer aangeschaft bij Pacton. In ons werk is geen ruimte voor standaard trailers, we willen het beste maatwerk dat er is, gewoon omdat dit noodzakelijk is bij deze zware inzet. Alleen zo kun je efficiënt, maar vooral ook veilig, werken. Omdat de eerdere Pacton trailer prima is bevallen, zijn we zonder schroom voor deze Pacton-aanhangwagen gegaan.”

Primeur: eerste Volvo FH Aero Electric met ADR AT-goedkeuring voor JGT

HOOGVLIET – De Jong-Grauss Transport (JGT) uit Hoogvliet heeft een bijzondere primeur. De specialist in containertransport heeft de eerste Volvo FH Aero Electric in Europa met ADR AT-goedkeuring in gebruik genomen waarmee het een specifieke categorie gevaarlijke stoffen mag vervoeren.

Volvo Trucks is de eerste truckfabrikant in Europa die een elektrische truck met ADR-goedkeuring levert. “Tot dusver kon je met een elektrische truck geen ADR-transport doen, maar nu is dat wel mogelijk”, vertelt Jan Verlaan, directeur van JGT.

De Volvo FH Aero Electric heeft een RDW-goedkeuring voor ADR AT-transporten. Dat betekent dat een aantal specifiek type ADR-transporten met deze truck mag worden uitgevoerd, zoals het vervoer van giftige stoffen, vluchtige stoffen en vaste stoffen.

“Voor onze opdrachtgevers die deze stoffen willen laten vervoeren, kunnen wij het transport nu dus emissievrij uitvoeren met deze elektrische vrachtwagen. Want ook zij zijn bezig met het verkleinen van hun CO2-footprint en vragen ons wat wij als vervoerder doen op het gebied van milieu en duurzaamheid. Dat sluit aan op onze inzet om onze CO2-uitstoot te verkleinen en daar draagt de komst van deze elektrische truck aan bij”, licht Verlaan toe.

50 ton GCW

Een belangrijk voordeel van de Volvo FH Aero Electric is dat de truck technisch en wettelijk geschikt is voor een combinatiegewicht (GCW) van 50 ton en een relatief laag eigen gewicht kent. Na een vergelijking koos JGT dan ook voor Volvo Trucks.

“In ons werk telt elke kilo, dus een hoog GCW in combinatie met het laadvermogen is een groot pluspunt”, zegt Verlaan. “Van onze 110 vrachtwagens is de helft al Volvo, dus we kennen zowel het merk als de mensen erachter. Dat vertrouwen is extra belangrijk bij een nieuwe stap zoals elektrisch rijden.”

De truck is geleverd door Volvo Trucks-dealer Volvo Group Truck Center. Verlaan: “Zij hebben ons uitstekend geadviseerd over wat we nodig hebben, inclusief oplossingen voor de laadinfrastructuur. Ook heeft VGTC voor ons het traject bij de RDW doorlopen om de ADR AT-goedkeuring te krijgen.”

Opladen op eigen locatie

De truck is uitgerust met zes accupakketten, goed voor een totale capaciteit van 540 kWh. Het opladen gebeurt op het eigen terrein van JGT. “Bij onze vestiging in Hoogvliet hebben we een mobiele oplader. Aan het einde van de werkdag gaat de truck aan de oplader, zodat de accu’s ’s ochtends weer volledig zijn opgeladen als de chauffeur vertrekt”, vertelt Verlaan.

Chauffeur enthousiast

Inmiddels heeft JGT de eerste ritten gemaakt met de nieuwe truck. Verlaan: “Deze eerste elektrische vrachtwagen is voor ons een testcase. Niet alleen voor chauffeurs, maar zeker ook voor de planning. We gaan er in de praktijk achter komen wat haalbaar en realistisch is. De chauffeur is in ieder geval heel enthousiast. Ik heb zelf inmiddels ook een rondje gereden en wat mij opvalt, is dat de truck rijdt als een luxe auto en ook de stilte in de cabine is wat mij betreft een groot pluspunt.”

Zuinig rijden

De Volvo FH Aero Electric is onderdeel van de nieuwe Volvo Aero-range: de zuinigste serie die Volvo Trucks ooit heeft ontwikkeld voor langeafstandstransport. Onderscheidend is het aerodynamisch design van de truck. Zo is de cabine van de Volvo FH Aero 24 centimeter langer dan die van een standaard Volvo FH, wat zorgt voor een sterk verbeterde aerodynamica en dus een lager energieverbruik en een grotere actieradius.

JGT is opgericht in 1981 en is gespecialiseerd in containervervoer over de weg in heel Europa. Het bedrijf is met name actief in Nederland, Duitsland, België, Engeland en Frankrijk en doet onder meer zeecontainertransport, ADR-Afvaltransport, koeltransport en transport met kiep- en tankcontainers.

Von der Leyen belt met China over importtarieven VS

BRUSSEL – De voorzitter van de Europese Commissie heeft dinsdag gebeld met de Chinese premier Li Qiang over de nieuwe importtarieven van de Verenigde Staten. In het gesprek heeft de EU-voorzitter benadrukt dat ze het belangrijk vindt om “verdere escalatie te voorkomen”, zo staat in een verklaring.

Nu de Verenigde Staten forse importtarieven hebben opgeworpen, is de EU bang dat de Europese markt wordt overspoeld met Chinese producten die niet meer in Amerika kunnen worden afgezet. In het telefoongesprek zou Von der Leyen hebben gezegd dat Europa en China de verantwoordelijkheid hebben voor een “vrij, eerlijk en gelijk” mondiaal handelssysteem.

Von der Leyen zou Li Qiang hebben gezegd dat China een “kritieke rol speelt” in de verschuiving van wereldwijde handelsstromen, zeker in sectoren waar mondiaal al een overschot is. De twee leiders zouden een mechanisme hebben besproken om die verschuiving gezamenlijk in kaart te brengen.

In reactie op de Amerikaanse heffingen van vorige week kondigde China een nieuwe heffing van 34 procent aan op Amerikaanse producten. Daarop dreigde de Amerikaanse president Donald Trump weer met een extra vergeldingsheffing van 50 procent. Het Chinese ministerie van Handel zei dinsdag “tot het einde te blijven vechten” tegen de Amerikaanse importheffingen.

De EU heeft nog niet gereageerd op de Amerikaanse heffingen van 20 procent voor Europese producten. De lidstaten en de Europese Commissie zeggen zowel in gesprek te willen blijven met de Amerikanen als terug te willen slaan met tegentarieven als dat nodig is. Woensdag nemen de lidstaten naar verwachting een besluit over een lijst met tegenmaatregelen.

Hogere straffen voor veroorzaken dodelijk verkeersongeval in Katwijk

DEN HAAG – Het gerechtshof Den Haag heeft een 31-jarige vrouw veroordeeld voor het veroorzaken van een dodelijk verkeersongeval op de Melkweg in Katwijk op 2 oktober 2021. Het hof legt de vrouw een taakstraf van 240 uur op, als ook een voorwaardelijke rijontzegging van 2 jaar met een proeftijd van 2 jaar.

De verdachte reed in een auto op de Melkweg en had voorrang moeten verlenen aan het slachtoffer, een 58-jarige man die op de fiets de Melkweg overstak. Het slachtoffer is ter plaatse overleden, nadat de verdachte hem had aangereden.

De verdachte heeft verklaard dat zij het slachtoffer niet heeft gezien. Het hof stelt vast dat het slachtoffer meerdere momenten zichtbaar moet zijn geweest voor de verdachte, zowel toen zij de kruising naderde als toen zij de kruising op reed. Dat de verdachte hem niet heeft gezien, betekent dus dat zij meerdere momenten niet goed heeft opgelet. Dit terwijl de verkeerssituatie ter plaatse juist vroeg om extra oplettendheid van de verdachte.

Met verkeersborden en andere verkeerstekens is aangegeven dat fietsers van twee kanten voorrang hebben. De verdachte was bovendien met de verkeerssituatie bekend. Toch heeft zij haar snelheid niet geminderd toen zij de kruising naderde.

Het hof merkt het rijgedrag van de verdachte aan als ‘aanmerkelijk onvoorzichtig en onoplettend’. Daarmee maakt het hof de verdachte een ernstiger verwijt dan de rechtbank, omdat het hof uitgaat van meer dan een enkel moment van onoplettendheid. Daarom legt het hof hogere straffen aan de verdachte op dan de rechtbank.

Bij de strafoplegging weegt ook het grote en onherstelbare leed mee dat de nabestaanden van het slachtoffer is aangedaan. De rechtbank sprak de verdachte vrij van dood door schuld in het verkeer en veroordeelde de verdachte alleen voor gevaarlijk rijgedrag.

Het hof veroordeelt de verdachte tot een taakstraf van 240 uur en een voorwaardelijke rijontzegging van 2 jaar, met een proeftijd van 2 jaar. Omdat de verdachte van het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen al een jaar niet heeft mogen rijden en zij daarna opnieuw haar theorie- en praktijkexamen heeft moeten halen, legt het hof nu geen onvoorwaardelijke rijontzegging aan haar op.

OM eist TBS met voorwaarden voor man die zijn vrouw doodstak in Leimuiden

DEN HAAG – Het OM heeft dinsdag TBS met voorwaarden geëist tegen een 33-jarige man uit Leimuiden die verdacht wordt van het neersteken van zijn vrouw in september vorig jaar. De 31-jarige vrouw die ernstig gewond naar het ziekenhuis werd gebracht, overleed een dag later aan haar verwondingen.

In de vroege ochtend van 2 september 2024 gaat het helemaal mis in een woning aan de Griede in Leimuiden, waar de verdachte samen met het slachtoffer en hun drie jonge kinderen woont. Nadat de kinderen die ochtend naar school en de opvang zijn gebracht wordt hun moeder neergestoken door hun vader. De vrouw raakt ernstig gewond, maar weet nog wel de woning te verlaten en hulp in te schakelen. Ze wordt naar het ziekenhuis gebracht, maar overlijdt een dag later aan haar verwondingen.

In de woning wordt haar man aangehouden. Hij heeft zichzelf gestoken met een mes en wordt na behandeling in het ziekenhuis overgebracht naar de gevangenis.

Volgens het OM staat vast dat de verdachte zijn vrouw heeft neergestoken. De verdachte legt vrijwel direct een bekentenis af. Er is een onderzoek naar de geestvermogens van de verdachte gedaan en volgens de deskundigen zat de verdachte op het moment van de steekpartij in een psychose en handelde hij volledig in een waan. “Zijn belevingswereld zou volledig zijn beïnvloed door de manisch-psychotische episode”, aldus de deskundigen. Het OM is met de deskundigen van oordeel dat verdachte volledig ontoerekeningsvatbaar moet worden verklaard. Dit heeft tot gevolg dat het OM geen straf tegen hem kan eisen.

Het OM heeft de rechtbank daarom om ontslag van rechtsvervolging gevraagd en de maatregel TBS met voorwaarden geëist. Een van de voorwaarden is dat de verdachte aansluitend aan zijn detentie wordt geplaatst in een forensische kliniek.

De rechtbank doet over twee weken uitspraak.

Neerslagtekort loopt komende weken op door zon en droogte

HOUTEN – De droogte neemt de komende dagen verder toe. Donderdag wordt motregen verwacht, maar volgens Weeronline stelt dat weinig voor. Vanaf zondag neemt de kans op buien toe, maar het blijft uitzonderlijk droog. Het neerslagtekort loopt daardoor de komende weken op.

In februari en maart viel ook minder neerslag dan normaal. In maart was het zelfs recorddroog met 5 millimeter neerslag tegen 56 millimeter normaal. Daarnaast was het behoorlijk zonnig. Daardoor begon het groeiseizoen op 1 april droog.

In het groeiseizoen wordt het neerslagtekort bijgehouden. Als meer water verdampt dan er valt, is er een neerslagtekort. Op een zonnige dag kan 3 tot 4 millimeter water verdampen. Sinds 1 april is 17 millimeter meer vocht verdampt dan er viel. De komende twee weken loopt het tekort naar verwachting op tot meer dan 40 millimeter.

Boeing schikt rechtszaken van nabestaanden dodelijke crash

CHICAGO – Boeing heeft een schikking getroffen in de rechtszaken van familieleden van twee slachtoffers van een dodelijke vliegtuigcrash in maart 2019, melden de advocaten van de nabestaanden. Daarmee heeft Boeing kort voordat het proces zou beginnen in Chicago de zaken kunnen voorkomen.

Het is niet bekend voor welk bedrag de zaken zijn afgekocht. Bij het neerstorten van een 737 MAX-toestel van Ethiopian Airlines kwamen alle 157 inzittenden om het leven. Familieleden van 155 slachtoffers hebben Boeing aangeklaagd voor onder meer nalatigheid. Een ingewijde meldt tegenover AFP dat eind vorige maand nog achttien aanklachten openstonden. Meerdere juridische bronnen zeggen tegen het persbureau dat sinds de schikking nog eens vier andere zaken zijn afgekocht.

De crash van het toestel van Ethiopian Airlines volgde op het neerstorten van een 737 MAX-toestel van luchtvaartmaatschappij Lion Air in oktober 2018 in Indonesië. Daarbij kwamen alle 189 mensen aan boord om.

Nieuwe stikstofregels brengen miljardeninvesteringen in Noordzeekanaalgebied in gevaar

AMSTERDAM – Tientallen lopende en geplande projecten in het Noordzeekanaalgebied dreigen te worden stilgelegd door nieuwe stikstofregels. Het gaat om investeringen van miljarden euro’s, veelal gericht op verduurzaming, zoals de productie van biobrandstoffen, waterstof en elektrificatie. Dat blijkt uit een enquête van ondernemersvereniging ORAM en Port of Amsterdam onder bedrijven in de regio.

Aan de enquête deden 70 bedrijven mee uit sectoren als transport, industrie, energieproductie, nautische dienstverlening en bouw. De aanleiding voor de enquête is de groeiende onzekerheid onder ondernemers door recente rechterlijke uitspraken die de stikstofregels aanscherpen.

Een uitspraak van de Raad van State van 18 december 2024 bepaalt dat intern salderen – waarbij binnen bestaande stikstofruimte wordt gebleven – niet langer vergunningsvrij is. Dit geldt bovendien met terugwerkende kracht voor projecten gestart tussen 1 januari 2020 en 1 januari 2025. Bedrijven moeten daardoor alsnog een natuurvergunning aanvragen, zelfs als hun stikstofuitstoot niet toeneemt. Ook een uitspraak van de rechtbank Den Haag van 22 januari 2025, in een zaak aangespannen door Greenpeace, draagt bij aan de onzekerheid.

Volgens ORAM-directeur Kees Noorman komt het investeringsklimaat hierdoor ernstig onder druk te staan. “Bedrijven willen verduurzamen, maar weten nu niet of hun plannen juridisch standhouden. Dat remt juist de innovaties die stikstof én CO₂ kunnen verminderen.” Hij pleit voor duidelijkheid vanuit het kabinet over natuurvergunningen en het mogelijk maken van duurzame projecten binnen de Europese regelgeving.

De industrie in Nederland is verantwoordelijk voor circa twee procent van de totale stikstofuitstoot. Zonder heldere regelgeving dreigt dat percentage niet verder te dalen, waarschuwen de betrokken partijen.

Iran bevestigt gesprekken met VS in Oman over kernwapens

TEHERAN – Een Iraanse delegatie zal zaterdag naar Oman reizen voor “indirecte gesprekken” met de Verenigde Staten. Waarschijnlijk zal Oman als bemiddelaar optreden. “Dit is zowel een kans als een test, de bal ligt bij Amerika”, liet de Iraanse minister van Buitenlandse Zaken Abbas Araghchi dinsdag op X weten.

De Amerikaanse president Donald Trump kondigde maandag de “ontmoeting op heel hoog niveau” aan. Hij wil voorkomen dat Iran een kernwapen kan ontwikkelen en dreigt met bombardementen als er geen deal komt.

Trump liet maandag ook weten “directe gesprekken” met Iran te voeren over het nucleaire programma van het land. Iraanse functionarissen ontkenden dit. Onder president Barack Obama werd voor het laatst rechtstreeks gesproken met Iran. Dat leidde in 2015 tot een internationale deal over het beperken van het Iraanse nucleaire programma. De VS trokken zich daar tijdens de eerste ambtstermijn van Trump uit terug.

Vervolg cao-onderhandelingen transportsector: vakbonden zetten in op ‘zelfroostering’

Foto: Adobe Stock | Natee Meepian

DEN HAAG – Op maandag 7 april zijn de cao-onderhandelingen voor de transport- en logistieksector voortgezet. Werkgeversorganisaties TLN en VVT gingen in gesprek met vakbonden FNV, CNV en De Unie. Het overleg werd door betrokkenen als constructief ervaren, met ruimte voor het toelichten van voorstellen en het uitwisselen van standpunten.

De vakbonden lichtten hun eerdere voorstellenbrieven nader toe, met specifieke aandacht voor meer zeggenschap over arbeidstijden en het invoeren van zelfroostering. Werkgevers TLN en VVT benoemden op hun beurt enkele thema’s die zij als belangrijk beschouwen in het overleg, zoals duurzame inzetbaarheid, sociale innovatie, ziekteverzuim en de kenmerken van de pakketdienstensector.

Eerste resultaten op de werkvloer

Tijdens het overleg kwam ook een eerste reactie van werkgevers op de inzet van de bonden. Er lag nog geen volledige inzetbrief van de werkgeverszijde, maar er werden wel enkele concrete toezeggingen gedaan. Zo wordt laadtijd voortaan erkend als werktijd, op voorwaarde dat de pauze is genoten. Ook is afgesproken dat stagiairs een vergoeding van minimaal €300 bruto per maand ontvangen. Daarnaast zullen parkeerkosten voortaan worden vergoed door de werkgever, met aftrek van een eventuele maaltijdvoucher.

Vakbonden noemen dit een “mooi begin” en spreken van concrete verbeteringen voor de werkvloer, maar benadrukken dat er nog een lange weg te gaan is.

Verschillen blijven bestaan

Over veel andere voorstellen is volgens de vakbonden nog onduidelijkheid. Werkgevers hebben toegezegd deze voorstellen verder uit te werken en tijdens het volgende overleg toe te lichten. Over het loon en de loonsystematiek is nog niet gesproken. Wel gaven de werkgevers aan dat zij niets voelen voor Automatische Prijscompensatie (APC). De vakbonden houden vast aan dit punt en stellen dat werknemers een loon verdienen dat past bij het harde werk in de sector.

Het volgende cao-overleg staat gepland voor woensdag 14 mei.

Bol bespaart 28 procent CO2-uitstoot per pakket door slimmere manier van verpakken

UTRECHT – Bol bouwt zijn inpakmachines voor bestellingen van één artikel om, waardoor ze veel minder karton en lijm verbruiken. Dankzij de verbeterde techniek wordt 28 procent CO2-uitstoot per pakket bespaard.

Zo’n 25 procent van alle pakketten die dagelijks worden verwerkt in het bol fulfilment center (BFC) in Waalwijk, worden ingepakt door deze zogenoemde mono-inpakmachines. Bol is de eerste e-commercepartij in Europa die deze nieuwe ombouwtechnologie in samenwerking met fabrikant CMC toepast op de bestaande inpakmachines.

De geoptimaliseerde verpakkingsmachines verbruiken 27 procent minder karton en 60 procent minder lijm dan voorheen, wat resulteert in de CO2-reductie van 28 procent per pakket. Door een aanpassing in het ontwerp van de doos worden overlappende kartondelen weggelaten.

Jelte Nijholt, Manager Asset Improvement bij bol: “We werken continu aan de verbetering van onze logistieke processen. Dankzij deze vernieuwde technologie maken we een grote verduurzamingsslag in ons verpakkingsproces, zonder dat het nodig is om in nieuwe apparatuur te investeren. Zo dragen innovaties als deze op meerdere manieren bij aan onze duurzaamheidsambitie.”

Succesvolle pilot tijdens drukste periode

In het najaar van 2024 zijn twee mono-inpakmachines omgebouwd als pilot. Deze werden in het fulfilment center getest tijdens de feestdagen, voor bol de drukste periode van het jaar. Na de succesvolle pilot gaat bol de komende twee jaar de andere tien machines ook ombouwen.

Duurzamere logistiek in de praktijk

Het verduurzamen van de eigen logistieke operatie past binnen de bredere ambitie van bol om zijn impact op het milieu zo veel mogelijk terug te dringen. Dit doet het bedrijf op verschillende manieren. Zo introduceerde bol in 2021 als eerste ter wereld de multi-inpakmachine voor het op maat verpakken van meerdere producten in één doos.

Ook verzendt het bedrijf inmiddels miljoenen bestelling zónder omdoos, ruim 9 miljoen in 2024, waardoor er minder verpakkingsmateriaal nodig is. Sinds een paar jaar gebruikt bol op vrijwel alle locaties groene energie. Ongeveer 20 procent van de elektriciteit wordt zelf opgewekt met 13.000 zonnepanelen op het dak van het BFC.

Zonne-energiesector tegen massaclaim om einde salderingsregeling

UTRECHT – Bedrijven in de zonne-energiesector zijn geen voorstander van een massaclaim tegen de overheid om het stopzetten van de salderingsregeling. “We begrijpen dat het wegvallen van de salderingsregeling vragen oproept bij mensen die in zonnepanelen hebben geïnvesteerd. Maar de massaclaim is niet de oplossing”, laat branchevereniging Holland Solar weten. “De regeling zou altijd stoppen. Het is nu tijd om vooruit te kijken en consumenten te helpen om hun zelf opgewekte stroom slimmer te gebruiken.”

Twee advocaten kwamen recent met salderingsclaim.nl. Ze willen huishoudens verzamelen om te kijken of het mogelijk is het einde van de salderingsregeling in 2027 juridisch aan te vechten. Die regeling is nu financieel gunstig voor zonnepaneelbezitters omdat ze overtollig opgewekte energie op zonnige dagen, die ze aan het stroomnet leveren, kunnen afstrepen van eigen verbruik op andere momenten. “Of de salderingsregeling terug, of mogelijk een schadevergoeding”, betogen de advocaten.

Op salderingsclaim.nl kunnen mensen zich aanmelden om vrijblijvend via een nieuwsbrief op de hoogte te worden gehouden. Vorige week meldden de advocaten dat dit al door meer dan 137.000 mensen was gedaan. Die grote interesse is voor Holland Solar aanleiding om op het initiatief te reageren.

De branche becijfert dat er meer dan 3 miljoen huishoudens zijn met zonnepanelen. “Het structureel salderen van zonnestroom blijft op termijn niet houdbaar.” Als alternatief stelt de sector de flexbonus voor, een nieuw instrument om huishoudens te belonen die zelf opgewekte zonnestroom direct gebruiken of opslaan, bijvoorbeeld in een thuisbatterij of door slimme inzet van een warmtepomp.

Grote drukte bij hypotheekadviseurs door oplopende rente

DE MEERN – Hypotheekadviseurs beleefden in maart door de oplopende rente hun drukste maand in zo’n drie jaar. Adviseurs wilden klanten nog snel een hypotheek tegen een relatief lage rente laten afsluiten, meldt het Hypotheken Data Netwerk (HDN).

Onder meer oversluiters maakten hier gretig gebruik van. Deze groep groeide in het eerste kwartaal met een plus van 46 procent het hardst, tot ruim 11.000. Begin 2022 was er nog interesse van een recordaantal van ruim 21.000 om een nieuwe hypotheek af te sluiten op dezelfde woning.

In maart waren er volgens HDN in totaal ruim 53.000 hypotheekaanvragen, tegenover een kleine 55.000 in april 2022. Toen zorgden rentestijgingen ook voor grote drukte. De 142.000 aanvragen in het hele eerste kwartaal van dit jaar betekenden een groei van 23 procent vergeleken met een jaar eerder.

Ongeveer een vijfde van de aanvragen kwam van verbouwers, waarmee dit de grootste groep was. Ook starters in het hogere segment droegen met een groei van ruim een derde bij aan de grotere drukte voor hypotheekadviseurs.

“De drukte op de hypotheekmarkt bewijst dat consumenten samen met hun hypotheekadviseur sterk reageren op renteontwikkelingen”, zegt HDN-directeur Reinier van der Heijden. “Waar je misschien verwacht dat renteverhogingen een daling in het aantal aanvragen zou laten zien, zorgt dit juist voor een tijdelijke versnelling in de markt. Veel aanvragen zijn naar voren gehaald en het oversluiten is wat aangetrokken.”

Ook ziet HDN met name in de vier grote steden het effect van de verkoopgolf van voormalige huurhuizen door beleggers. In Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht groeide de koopmarkt met ruim 35 procent, tegenover ruim 18 procent landelijk.

Het merendeel van alle Nederlandse hypotheekaanvragen loopt via HDN, dat een platform biedt om het verstrekken van het krediet te vergemakkelijken. Daardoor geven de cijfers van de coöperatieve vereniging van hypotheek-, krediet- en verzekeringsmaatschappijen een breed beeld van de hypotheekmarkt.

Omstreden verslavingsdeskundige Keith Bakker op 64-jarige leeftijd overleden

AMSTERDAM – De omstreden verslavingsgoeroe Keith Bakker is op 64-jarige leeftijd overleden. Dat bevestigt een bekende van Bakker aan het ANP na berichtgeving van De Telegraaf. Bakker overleed aan hartfalen.

Bakker had in het verleden verslavingsproblemen en startte in 2004 als ervaringsdeskundige een afkickkliniek, waar hij jarenlang verslaafden hielp. Bakker was als verslavingsdeskundige ook betrokken bij meerdere tv-programma’s, zoals Van etter tot engel en Family Matters.

In 2010 kwam Bakker in opspraak nadat meerdere jonge vrouwen aangifte tegen hem hadden gedaan wegens seksueel misbruik. Enkele van de aangeefsters waren minderjarig. Na een veroordeling tot een celstraf en een beroepsverbod, maakte hij zich opnieuw schuldig aan een zedendelict.

In 2021 kreeg Bakker een celstraf van 4,5 jaar voor verkrachting van een destijds minderjarig meisje. In hoger beroep werd dit anderhalf jaar, waardoor hij in juli 2022 vrijkwam.

Eerder dit jaar kwam Bakker opnieuw in het nieuws omdat hij in een onlinedocumentaire aankondigde weer mensen met een verslaving te willen helpen.

Beurskenners beducht voor grotere verliezen door handelsoorlog

DEN HAAG – Een verdere neergang op de aandelenbeurzen is zeker niet uit te sluiten. Analist Jos Versteeg van InsingerGilissen adviseert zeker nog niet bij te kopen, omdat het er volgens hem op lijkt dat er nog meer minnen op komst zijn. Universitair docent Dirk Gerritsen denkt “dat het nog wel even duurt” voordat de markten gekalmeerd zijn, al sluit hij winsten op korte termijn niet uit.

De vorige week door president Donald Trump aangekondigde importheffingen gaan nog duidelijke schade aan met name de Amerikaanse economie veroorzaken, denkt Versteeg. “Dit zijn in feite forse belastingverhogingen. Die remmen de economie, consumptie en winsten van bedrijven af en daarmee groeit de kans op een recessie. Als dat gebeurt, gaan aandelen nog veel verder onderuit. Dus we hebben positiever nieuws nodig, anders groeit die angst voor een recessie.”

Voor zulk positief nieuws kijkt de analist met name naar Washington. “Een escalatie van de handelsoorlog is een groot gevaar, zoals een reactie van Trump op de tegenheffingen uit China. Aan de andere kant zou een begin van de onderhandelingen positief zijn, of als bijvoorbeeld Europa ervoor kiest dat er geen klap terugkomt. Als dat duidelijk wordt, kan herstel optreden.”

Afwachten

“Het lijkt wachten totdat Trump tot inkeer komt”, zegt Gerritsen, docent beleggen aan de Universiteit Utrecht. Aan concreet beleggingsadvies waagt hij zich niet. “Ik heb een paar keer gekeken of het na verliezen van 4 of 5 procent goed was om in te stappen, maar het leidde helemaal niet tot goede rendementen. Uit de wetenschap is bekend dat markten heel efficiënt zijn. Iedereen die denkt beter te zijn dan de markt, is dat vaak niet.”

Gerritsen denkt dat dagelijkse schommelingen voorlopig blijven. “Maar het kan ook prima weer omhooggaan. Al zie je niet vaak dagwinsten van 6 procent, zulke uitslagen zijn vaker negatief. Op de lange termijn blijft beleggen rendabel, maar het herstel zal geleidelijk gaan.”

De AEX-index noteerde maandagochtend zo’n 6 procent lager door de gestegen zorgen over de handelsoorlog. Dat was het grootste verlies sinds de uitbraak van de coronapandemie op 12 maart 2020 (bijna 11 procent). Maandag was er aan het eind van de handel een min van bijna 5 procent over.

×