Clicky

woensdag 14 mei 2025 - 16:34 uur
Home Blog Pagina 82

Hof wil nadere toelichting in zaak over onbetaalde overuren chauffeurs IJmond Transport

Foto: Adobe Stock | Angelov

AMSTERDAM – Het Gerechtshof Amsterdam heeft in een tussenarrest bepaald dat er een mondelinge behandeling moet plaatsvinden in een arbeidsconflict tussen IJmond Transport Kippervervoer B.V. uit Beverwijk en zes (voormalige) chauffeurs van het bedrijf. Beide partijen zijn in hoger beroep gegaan tegen een eerdere uitspraak van de kantonrechter in Haarlem over onbetaalde overuren, toeslagen en ATV-dagen.

De chauffeurs stellen, in een vandaag door de rechtbank gepubliceerde uitspraak, dat IJmond al jaren niet de juiste vergoedingen heeft betaald voor gewerkte overuren, nachtdiensten en weekenddiensten. Ook zouden zij ten onrechte geen ATV-dagen hebben ontvangen, terwijl dat volgens de cao Beroepsgoederenvervoer verplicht is.

IJmond bestrijdt de berekeningen en beroept zich onder meer op oude afspraken binnen het bedrijf en een vermeende compensatie in de vorm van doorbetaalde pauzes.

De kantonrechter gaf de chauffeurs eerder deels gelijk en veroordeelde IJmond tot nabetaling van 6,35 uur loon per loonperiode, inclusief rente en een wettelijke verhoging van 15 procent. Daarnaast werd geoordeeld dat de chauffeurs inderdaad recht hadden op ATV-dagen, ondanks de doorbetaling van pauzes. De vordering van IJmond in reconventie – waarin zij stelde dat pauzes ten onrechte doorbetaald zijn – werd afgewezen.

Zowel IJmond als de chauffeurs zijn het niet eens met (delen van) deze uitspraak en hebben hoger beroep ingesteld. IJmond wil onder meer dat de vorderingen volledig worden afgewezen, terwijl de chauffeurs juist vinden dat zij recht hebben op méér nabetaling: 12,75 uur per periode, met de maximale wettelijke verhoging van 50 procent.

Het hof heeft aangegeven nadere toelichting van beide partijen nodig te hebben en zal een mondelinge behandeling plannen.

Russen verloren ruim 4000 tanks in Oekraïne, zegt topgeneraal VS

WASHINGTON – De Russen hebben in de oorlog tegen Oekraïne al meer dan 4000 tanks verloren. Dat schat de Amerikaanse topgeneraal Christopher Cavoli, de commandant van de Amerikanen in Europa, die onder de indruk is van de schaal van het conflict. Tijdens een hoorzitting in de Senaat noemt hij die “ontzagwekkend”.

Rusland valt Oekraïne sinds februari 2022 aan. Sindsdien zijn volgens Cavoli ruim 4000 Russische tanks verloren gegaan, “wat bijna overeenkomt met het totale tankaantal van het Amerikaanse leger”.

Gevraagd naar wat de gevolgen zullen zijn van het intrekken van de Amerikaanse steun aan Oekraïne, antwoordde de generaal dat het “een snel en schadelijk effect” zal hebben op de gevechtscapaciteit. Vooral wat betreft de verdediging tegen luchtaanvallen en de mogelijkheid om Russische doelen op te sporen.

Verder zei Cavoli dat Oekraïne erin geslaagd lijkt een deel van zijn troepentekort te hebben opgelost. Onder meer door de groep potentiële rekruten uit te breiden.

Een hooggeplaatste NAVO-functionaris liet donderdag ook weten dat ruim 250.000 Russische militairen zijn gesneuveld. Als bij het slachtofferaantal ook de gewonden worden geteld loopt dat op tot ongeveer 900.000. Alleen al in februari van dit jaar zijn aan Russische zijde 35.140 mensen gewond geraakt of gedood.

Volgens de functionaris blijft de “situatie op het slagveld zeer moeilijk”, maar wordt “de komende maanden geen grote doorbraak door de Oekraïense verdedigingslinies” verwacht. Al zal Moskou de druk de komende tijd blijven opvoeren.

Gemeente: natuurbrand Ede veroorzaakt door oefening van Defensie

EDE – De aanleiding van de natuurbrand die in de omgeving van Ede woedt, ligt in een oefening van Defensie, meldt de gemeente Ede. Het vuur is veroorzaakt door pyrotechnische middelen, bevestigt het ministerie van Defensie.

“Een eenheid van de landmacht was aan het oefenen en maakte daarbij gebruik van pyrotechnische middelen. Dat werd gedaan op het zand, maar sloeg over op de berm, die vervolgens vlam heeft gevat,” zegt een woordvoerder van het ministerie. Defensie onderzoekt nog hoe de brand zo om zich heen heeft kunnen grijpen.

De brand is nog niet onder controle. Sinds donderdagmiddag zijn meer dan driehonderd brandweerlieden aan het werk om het vuur onder controle te krijgen. Ook defensie helpt mee met de inzet van een Chinook-blushelikopter.

Een klein aantal omwonenden is geëvacueerd. Bij de brand komt veel rook vrij. Daarvoor is een NL-Alert verstuurd. Mensen wordt geadviseerd ramen en deuren gesloten te houden en uit de rook te blijven.

50 jaar wereldwijde geschiedenis in het personenvervoer onder de vlag van IVECO

VENISSIEUX – Dit jaar viert IVECO haar 50-jarig bestaan. Een belangrijk jubileum dat niet alleen de oprichting van IVECO in 1975 herdenkt, maar ook de rijke geschiedenis en het voortdurende engagement van IVECO BUS in de wereld van het personenvervoer.

Sinds de oprichting heeft IVECO BUS zich ontwikkeld tot een toonaangevende speler in het personenvervoer en heeft het wereldwijd een sterke aanwezigheid opgebouwd met zeven productielocaties en drie onderzoeks- en ontwikkelingscentra in Europa, ondersteund door een uitgebreid netwerk van dealers en servicepunten.

Een toonaangevende partner in gedeeld personenvervoer

Van school- en streekbussen tot toeristische voertuigen en stadsbussen: IVECO BUS ontwerpt, produceert en verkoopt een breed scala aan voertuigen die voldoen aan de behoeften van zowel particuliere vervoerders als publieke transportinstanties. Als pionier op het gebied van alternatieve aandrijvingen biedt de fabrikant al meer dan 25 jaar een veelzijdig en energie-efficiënt assortiment, met opties zoals biobrandstoffen, aardgas, elektrisch en waterstof, waarmee het merk zich richt op duurzame en toekomstbestendige mobiliteitsoplossingen.

Technologische excellentie voor duurzame mobiliteit

IVECO BUS volgt een technologisch neutrale benadering en is de enige fabrikant die aardgastechnologie aanbiedt binnen het complete portfolio van stads-, streek- en minibussen. Tegelijkertijd investeert het merk fors in de ontwikkeling van elektrische mobiliteitsoplossingen, waaronder waterstof-brandstofcellen. Met de elektrificatie van de productielocaties in Rorthais, Foggia, Vysoké Myto en Annonay, inclusief een geïntegreerde batterijassemblage, beheerst IVECO BUS nu de gehele waardeketen voor elektrische voertuigen.

2025: een belangrijk jaar om erfgoed te vieren en de toekomst te vormen

IVECO’s 50-jarig jubileum wordt groots gevierd met het evenement “50xBeyond”, georganiseerd door Iveco Group van 12 tot 15 juni in de OGR in Turijn, een innovatief en cultureel centrum. Hier komen vertegenwoordigers van overheden, klanten, investeerders, dealers, partners en andere belanghebbenden samen om stil te staan bij de geschiedenis en toekomst van het merk.

Daarnaast organiseert IVECO BUS in 2025 diverse evenementen die de rijke historie verbinden met toekomstige ambities. Dit met als doel de transportsector verder te verduurzamen en de passagierservaring te optimaliseren.

Een rijke geschiedenis van strategische allianties

  • 1975: Oprichting van IVECO door de fusie van vijf toonaangevende Europese fabrikanten: Fiat Veicoli Industriali (waaronder Officine Meccaniche en Lancia Veicoli Speciali), Unic en Magirus-Deutz.
  • 1991: Overname van de Italiaanse bedrijven Sicca (specialist in bus- en touringcarchassis) en Altra (expert in elektrische en hybride busprototypes), evenals Pegaso, een toonaangevende Spaanse fabrikant.
  • 1999: Fusie van de bus- en touringcaractiviteiten van IVECO en RENAULT V.I., resulterend in IRISBUS, de op een na grootste busfabrikant in Europa.
  • 2003: IVECO wordt volledig eigenaar van IRISBUS.
  • 2013: IVECO BUS wordt gelanceerd als het merk gespecialiseerd in personenvervoer.
    Innovaties en baanbrekende technologieën

IVECO BUS heeft een lange traditie in technologische innovatie, met belangrijke mijlpalen zoals:

  • De introductie van de eerste aardgasbussen in 1998 (CityClass CNG), als voortzetting van eerdere milieuvriendelijke modellen zoals de Iveco 490 TurboCity UR Green.
  • De presentatie van de eerste waterstofbus, de CityClass Fuel Cell, tijdens de UITP in Madrid in 2003. Dit model werd ingezet tijdens de Olympische Spelen van 2006 in Turijn.
  • De lancering van de CROSSWAY-serie in 2006, inmiddels een referentie in het intercitysegment met meer dan 65.000 geproduceerde eenheden.
  • De introductie van hybride bussen in 2010, waaronder de IRISBUS Citelis en HEULIEZ Access’Bus GX 327 en 427, die belangrijke innovatieprijzen wonnen.
  • De lancering van de elektrische E-WAY in 2015 en de daaropvolgende uitbreiding van het elektrische gamma, waaronder de E-WAY H2 (waterstofbus) en de CROSSWAY ELEC voor intercityvervoer.

IVECO BUS blijft zich inzetten voor innovatie en duurzame mobiliteit, met als doel om samen met klanten en partners de toekomst van het personenvervoer vorm te geven.

Nooteboom lanceert nieuwe EURO-PX3 dieplader

WIJCHEN – Nooteboom Trailers heeft donderdag 3 april 2025 haar nieuwste generatie diepladers geïntroduceerd: de EURO-PX3. Dit model vormt de derde generatie in de EURO-PX-serie met hydraulisch gestuurde pendelassen.

De EURO-PX3 beschikt volgens Nooteboom over diverse technische verbeteringen ten opzichte van zijn voorgangers, waaronder een verhoogd laadvermogen en meer laadruimte. Daarnaast biedt de vernieuwde gieksleuf extra mogelijkheden voor het vervoer van grotere ladingen.

Ook de manoeuvreerbaarheid is verbeterd door een grotere stuurhoek en een geoptimaliseerd stuursysteem, wat resulteert in minder bandenslijtage en efficiëntere inzetbaarheid binnen vergunningen.

Het chassis is lichter, maar stevig genoeg om zware transporten te ondersteunen. Hierdoor zijn de onderhoudskosten lager en is er sprake van minder stilstand. De EURO-PX3 is verkrijgbaar met 2 of 3 assen, waarbij elke aslijn een draagvermogen heeft van 12 of 14 ton bij 80 km/u.

Verder biedt Nooteboom meerdere configuraties aan, zoals verschillende voertuigbreedtes (2.540 mm, 2.740 mm of 2.840 mm), asafstanden (1.360 mm of 1.510 mm) en bandenmaten (245/70R17,5 of 285/70R19,5).

De nieuwe EURO-PX3 is voor het eerst publiekelijk te zien op de BAUMA-beurs in München, die plaatsvindt van 7 tot 13 april 2025.

Luchtvrachtsector aan vooravond van mogelijke crisis door aangekondigde Amerikaanse importheffingen

Foto: Adobe Stock | Mariakray

AMSTERDAM – De wereldwijde luchtvrachtsector staat aan de vooravond van een mogelijke crisis, nu de Amerikaanse overheid ingrijpende importheffingen heeft aangekondigd die een zware klap betekenen voor de internationale e-commerce. President Donald Trump bevestigde gisteren dat vanaf 2 mei 2025 de importvrijstelling voor goederen met een lage waarde uit China en Hongkong verdwijnt. Hierdoor zullen pakketten ter waarde van 800 dollar of minder belast worden met een heffing van 30 procent van hun waarde of minimaal 25 dollar per stuk, wat vanaf 1 juni 2025 stijgt naar minimaal 50 dollar per pakket.

Deze maatregel maakt deel uit van een omvangrijk pakket aan wereldwijde importtarieven dat vanaf 9 april 2025 van kracht wordt. De Europese Unie heeft al aangekondigd tegenmaatregelen te zullen nemen. Voorzitter Ursula von der Leyen noemde het Amerikaanse besluit een “zware slag voor de wereldeconomie.”

Volgens Niall van de Wouw, Chief Airfreight Officer bij Xeneta, betekent dit een “aardbeving” voor de luchtvrachtmarkt. “E-commerce was jarenlang dé motor achter de groei van luchtvracht. Als je daar plotseling de zuurstof uit wegneemt, leidt dat tot een enorme schok in de sector,” aldus Van de Wouw.

China-VS e-commerce vormt momenteel ongeveer de helft van alle vrachtcapaciteit op deze route en ongeveer zes procent van de wereldwijde vraag naar luchtvracht. Een terugval in deze volumes zou een domino-effect kunnen veroorzaken dat de hele sector raakt.

Uit recente cijfers blijkt dat verladers en expediteurs in maart al voorzichtig werden met het afsluiten van langetermijncontracten vanwege onzekerheden rond handelsconflicten. De groei van luchtvrachttarieven vlakte bovendien verder af naar het laagste niveau sinds juni 2024.

Van de Wouw verwacht dat het besluit van Trump om de zogenoemde “de minimis”-vrijstelling te schrappen leidt tot hogere consumentenprijzen en drukte bij de Amerikaanse douane, die dagelijks vier miljoen extra pakketten moet verwerken. De Amerikaanse overheid stelt dat de systemen voorbereid zijn op de extra werkdruk.

Hoewel de vraag naar luchtvracht in maart (+5%) nog groeide, vreest de sector dat dit “stilte voor de storm” is. Vanwege de onzekerheid kiezen steeds meer bedrijven voor korte termijncontracten en handelen ze hun transport grotendeels af via de spotmarkt.

“Iedereen kijkt angstig toe. Dit klimaat van onzekerheid is slecht voor producenten, consumenten, luchtvaartmaatschappijen én expediteurs. Niemand profiteert hiervan, omdat effectief plannen simpelweg onmogelijk is geworden,” besluit Van de Wouw.

Macron roept bedrijven op investeringen in VS op te schorten

PARIJS – De Franse president Emmanuel Macron roept Franse bedrijven op hun investeringen in de Verenigde Staten op te schorten naar aanleiding van de nieuwe Amerikaanse importheffingen. Dat heeft hij gezegd op een bijeenkomst met industriebedrijven die worden geraakt door de tarieven die president Donald Trump woensdag heeft aangekondigd.

Het belangrijkste is dat “de investeringen die gepland staan of de afgelopen weken zijn aangekondigd, tijdelijk worden opgeschort totdat we de zaken met de Verenigde Staten hebben opgehelderd”, zo verwoordde hij. Want “wat voor boodschap zou het geven als grote Europese spelers miljarden euro’s in de Amerikaanse economie gaan investeren op het moment dat ze ons aan het ‘pakken’ zijn”.

Volgens Macron is het besluit van Trump “bruut en ongegrond” en een schok voor de internationale handel. Hij opperde ook dat Europa “sector voor sector” moet reageren. Het Franse staatshoofd voegde eraan toe dat de reactie op de wederzijdse tarieven “grootschaliger” zou moeten zijn dan de eerdere vergelding op de Amerikaanse staal- en aluminiumtarieven.

Fietser komt om bij aanrijding met auto in Haaksbergen

HAAKSBERGEN – In Haaksbergen is een fietser overleden door een aanrijding met een auto.

Het ongeluk gebeurde kort voor het middaguur op de Noordsingel in de Twentse plaats, meldt de politie. De fietser, een 85-jarige man uit Haaksbergen, is naar het ziekenhuis gebracht, maar is daar overleden.

De politie onderzoekt hoe het ongeluk kon gebeuren.

Koen Yedema mede-eigenaar bij DKS Logistic Service

APELDOORN – DKS Logistic Service heeft aangekondigd dat Koen Yedema met terugwerkende kracht per 1 januari 2024 mede-eigenaar is geworden van het bedrijf. Yedema, die de afgelopen drie jaar als interim-manager bij DKS actief was, zal samen met het managementteam de verdere groei en ontwikkeling van het bedrijf vormgeven. Yedema is van plan om het bedrijf uiteindelijk volledig over te nemen, waarmee hij de leiding van DKS in de toekomst volledig op zich zal nemen.

Paul Dalm, de huidige eigenaar, zal gefaseerd een stap terug doen, maar blijft nauw betrokken bij de strategische richting van het bedrijf. “Met Koen als mede-eigenaar ben ik ervan overtuigd dat DKS klaar is voor de toekomst,” zegt Paul Dalm. “Zijn ervaring en visie zullen het bedrijf verder versterken, en ik kijk ernaar uit om deze overgang samen met hem te realiseren.”

Nieuwe locatie en voorbereidingen op de toekomst

Recent heeft DKS Logistic Service een nieuwe locatie betrekken, inclusief een crossdock van bijna 2000 m². Deze uitbreiding biedt het bedrijf de ruimte en flexibiliteit om efficiënt te blijven opereren en sneller in te spelen op de wensen van klanten.

“De verhuizing naar deze nieuwe locatie stelt ons in staat om onze dienstverlening verder uit te breiden en optimaal voorbereid te zijn op toekomstige groei,” aldus Koen Yedema.

DKS Logistic Service is gespecialiseerd in koeriers, transport, distributie en supply chain-oplossingen en staat bekend om zijn klantgerichte aanpak en betrouwbaarheid.

Bestuurder brandende auto Dam is 50-jarige man uit Noord-Holland

AMSTERDAM – De bestuurder van de auto die donderdagmiddag in brand vloog op de Dam in Amsterdam is een 50-jarige Nederlandse man die in Noord-Holland woont. Hij is inmiddels aangehouden.

De man vatte zelf vlam en raakte gewond. De politie vermoedt dat hij de brand opzettelijk heeft aangestoken. Voor zover bekend raakte verder niemand gewond.

Fietser zwaargewond na aanrijding met vrachtwagen in Volkel

Foto: Persbureau Heitink

VOLKEL – Op donderdag 3 april is een fietser aangereden door een vrachtwagen op de kruising van de Erfstraat en Zadelmakersstraat in Volkel. De fietser raakte daarbij ernstig gewond.

De hulpdiensten werden rond het incident massaal opgeroepen, waaronder de brandweer, meerdere ambulances, een mobiel medisch team (MMT) en de politie.

Het slachtoffer is ter plaatse gereanimeerd en vervolgens met ernstig letsel overgebracht naar het ziekenhuis, onder begeleiding van een arts van het MMT.

De omgeving van het ongeval is momenteel afgezet voor onderzoek. De Verkeersongevallenanalyse (VOA) onderzoekt de toedracht van het incident.

Grote natuurbrand bij Ede, vuur verspreidt zich snel

EDE – Ten noorden van Ede is donderdag een grote natuurbrand uitgebroken. Het vuur verspreidt zich snel en is volgens de brandweer nog niet onder controle.

Door de rookontwikkeling heeft de brandweer ook nog geen goed zicht op de omvang van de brand.

De brand woedt in een heidegebied bij de Koeweg, ten noordoosten van de Gelderse plaats. Dat ligt niet ver van de Ginkelse Heide.

Door de droogte van de afgelopen weken had de brandweer eerder al gewaarschuwd voor de kans op natuurbranden in het gebied. Het zogeheten natuurbrandrisico staat op het hoogste niveau.

Stellantis sluit tijdelijk Canadese fabriek vanwege Trumps importheffingen

WINDSOR – De Amerikaans-Europese autofabrikant Stellantis gaat zijn Chrysler-fabriek in de Canadese stad Windsor voor twee weken sluiten om de productie aan te passen aan de hoge importheffingen van de Amerikaanse president Donald Trump. Een fabriek in Mexico gaat eveneens tijdelijk dicht.

“Het is een van de maatregelen die we onmiddellijk moeten nemen”, zegt een woordvoerster van het concern, eigenaar van onder meer Jeep, Dodge en RAM. De fabriek, een van de drie die Stellantis in Canada heeft, produceert de Chrysler Pacifica-minivan en de elektrische Dodge Charger. De productiefaciliteit ligt net aan de overkant van de rivier van Detroit en biedt werk aan ongeveer 4000 mensen.

Stellantis zei ook dat ongeveer negenhonderd werknemers van vijf Amerikaanse productielocaties tijdelijk zijn ontslagen. Het gaat om fabrieken waar aandrijflijnen worden gemaakt en waar staal wordt gestempeld, oftewel in de goede vorm wordt gedrukt.

Autofabrikanten krijgen vanaf donderdag te maken met invoerheffingen van 25 procent op auto’s en lichte vrachtwagens die de Verenigde Staten worden ingevoerd. Auto’s worden hierdoor naar verwachting duizenden dollars duurder.

Volgens Antonio Filosa, operationeel directeur van Stellantis in Noord-Amerika, zullen de nieuwe heffingen gevolgen hebben voor medewerkers van “meerdere” bedrijfsonderdelen die de activiteiten in Canada en Mexico ondersteunen. Hij spreekt van een moeilijke periode waar het bedrijf doorheen moet. Hoelang de Mexicaanse fabriek precies dichtgaat, is nog niet bekend.

Bestuurder brandende auto Dam wordt aangehouden in ziekenhuis

AMSTERDAM – De bestuurder van de auto die donderdagmiddag in brand vloog op de Dam in Amsterdam kan elk moment worden aangehouden in het ziekenhuis, meldt een politiewoordvoerder. Hij kan niet zeggen naar welk ziekenhuis de bestuurder is gebracht.

Aan de brand ging een ontploffing vooraf. De bestuurder vatte zelf vlam en raakte gewond.

De politie vermoedt dat hij de brand opzettelijk heeft aangestoken. De politiewoordvoerder kan niets zeggen over het motief van de bestuurder.

Toen de auto in brand vloog waren er “behoorlijk wat” omstanders, maar voor zover bekend raakte niemand gewond.

Honderdduizenden Gazanen gevlucht uit Rafah

RAFAH – Honderdduizenden Gazanen zijn op de vlucht geslagen voor de Israëlische militairen in de zuidelijke stad Rafah, meldde persbureau Reuters donderdag. De krijgsmacht (IDF) maakt daar een “veiligheidszone”.

De IDF maakte woensdag bekend militaire operaties in de Gazastrook uit te breiden om delen van Gaza in te nemen. Israëlische troepen rukken nu verder op in Rafah. De stad diende tijdens een groot deel van de oorlog als laatste toevluchtsoord voor gevluchte Gazanen. Vertrokken inwoners zeggen dat een groot deel van de lokale bevolking is gevlucht na een oproep van de IDF.

Israël wil Hamas onder druk zetten in de hoop dat de groepering gijzelaars vrijlaat. Israël en Hamas zijn in een impasse beland over het verdere verloop van het bestand in Gaza. De eerste fase van de deal ging halverwege januari in en liep na zes weken af zonder afspraken. Israël heeft daarna zijn massale luchtaanvallen en grondoperaties hervat en blokkeert de levering van alle goederen aan Gaza.

×