Clicky

zondag 18 mei 2025 - 00:14 uur
Home Blog Pagina 81

Eerste controleportaal vrachtwagenheffing geplaatst boven A12 bij Bodegraven

BODEGRAVEN – Op de A12 bij Bodegraven is het eerste wegportaal uitgerust met controleapparatuur voor de handhaving van de toekomstige vrachtwagenheffing. Deze installatie vormt het startpunt van een landelijk netwerk van in totaal 61 vaste portalen die op strategische plekken langs snelwegen en N-wegen worden geplaatst.

De controleapparaten – waaronder camera’s en DSRC-antennes (Dedicated Short-Range Communication) – zijn bedoeld om toezicht te houden op de naleving van de wet Vrachtwagenheffing. De apparaten registreren kentekens van passerende vrachtwagens en communiceren met de boordapparatuur in de voertuigen. Zo kan worden vastgesteld of een vrachtwagen is voorzien van werkende apparatuur en of er een geldig contract met een tolprovider actief is.

De vrachtwagenheffing, die naar verwachting medio 2026 wordt ingevoerd, verplicht vrachtwagens tot het betalen van een bedrag per gereden kilometer op snelwegen en een aantal N- en gemeentelijke wegen. Tegelijkertijd vervallen het Eurovignet en wordt de motorrijtuigenbelasting voor vrachtwagens verlaagd tot het minimum. De netto-opbrengsten worden geïnvesteerd in innovatie en verduurzaming van de transportsector.

Rijkswaterstaat heeft de benodigde infrastructuur bij het portaal aangebracht, waarna leverancier Vitronic de controleapparatuur heeft geplaatst. In de komende periode voeren de RDW en Vitronic uitgebreide tests uit. Daarbij wordt gekeken naar de werking van de apparatuur, de betrouwbaarheid van de dataverbindingen en de kwaliteit van de beeldopnames onder verschillende omstandigheden. Ook moet worden voldaan aan strenge eisen op het gebied van privacy en informatiebeveiliging.

Binnenkort wordt ook op de A16 een tweede portaal voorzien van dezelfde technologie. De werkwijze rondom toezicht en gegevensverwerking is vastgelegd in een officieel waarnemingsplan, dat op 7 maart is gepubliceerd in de Staatscourant.

EU wacht nog op echte onderhandelingen met VS over importtarieven

BRUSSEL – Een woordvoerder van de Europese Commissie herhaalt dat de Europese Unie geen importtarieven wil en dat ze wacht op de Verenigde Staten om “op een betekenisvolle manier” mee te doen met onderhandelingen hierover. Naar verwachting presenteert de Europese Commissie begin volgende week een reactie op de nieuwe Amerikaanse importtarieven van 20 procent.

Na de presentatie van het plan overlegt de Commissie met lidstaten en bedrijven. Pas daarna maakt de Commissie definitieve maatregelen bekend, waarover de lidstaten kunnen stemmen, aldus de woordvoerder.

Maandag werd bekend dat de Europese Commissie een zogenoemd zero-for-zero-aanbod had gedaan voor industriële producten, waarbij wederzijdse importheffingen zouden worden opgeheven. De VS hebben dat afgewezen.

Andere importregels

De Amerikaanse president Donald Trump zei maandag dat het aanbod van de EU “niet genoeg is”. De EU zou bijvoorbeeld meer Amerikaanse energie moeten kopen, aldus de president. De Commissie staat daarvoor open, aldus een woordvoerder.

Trumps handelsadviseur Peter Navarro zei maandag dat de EU voor een deal behalve haar importtarieven ook andere importregels moet veranderen, waaronder btw-regels en voedselveiligheidsvoorschriften. De EU-woordvoerder laat in de persconferentie weten dat dat momenteel niet aan de orde is.

De Europese lidstaten stemmen woensdag over importheffingen op Amerikaanse producten als reactie op de Amerikaanse heffingen op Europees aluminium en staal, die vorige maand werden ingevoerd

Eerste paal geslagen voor nieuwe Transavia hangaar op Schiphol

SCHIPHOL – Tijdens een feestelijk moment sloeg ceo Marcel de Nooijer de eerste paal voor de nieuwe Transavia-hangaar op Schiphol-Oost. Deze officiële plechtigheid markeert het startschot van de bouw van een nieuwe, slimme en duurzame werkplek voor de Transavia-medewerkers.

Samenwerking met KLM

De hangaar gaat gedeeld worden met KLM, die over een paar maanden de eerste paal voor hun deel zal slaan. Met deze twee-onder-een-kapconstructie investeren de beide luchtvaartmaatschappijen in een moderne werkomgeving, die tegelijkertijd de CO2-footprint verlaagt.

Werkzaamheden in de hangaar

In de hangaar worden vliegtuigen van Transavia en KLM gestald, onderhouden en gerepareerd. De hangaar biedt bescherming tegen weersinvloeden en is uitgerust met gespecialiseerde apparatuur en faciliteiten voor technisch onderhoud en inspecties. Met de geplande renovatie is de hangaar klaar voor de toekomst, zodat het onderhoud aan nieuwe generaties vliegtuigen van Transavia en KLM Engineering & Maintenance op een duurzame en efficiënte manier kan worden uitgevoerd.

Marcel de Nooijer: “Ik ben blij dat de bouw van het Transavia-gedeelte van de hangaar nu officieel van start gaat. Dit is een belangrijke mijlpaal die we samen met KLM hebben bereikt, en het is een goed voorbeeld van onze samenwerking. Ik kijk ernaar uit om het ontwerp tot leven te zien komen, zodat onze collega’s in een prettige, goed uitgeruste hangaar kunnen werken.”

Duurzaam en energiezuinig

Hangaar 10 wordt niet alleen duurzaam gebouwd, maar zal ook voldoen aan hoge kwaliteitseisen op het gebied van duurzaamheid. We maken gebruik van warmte-koudeopslag, er wordt geen gas gebruikt en er liggen zonnepanelen op het dak om voor een groot deel van de energievoorziening te zorgen. Een duurzame, energiezuinige en inspirerende werkplek.

Oplevering

De oplevering van het Transavia-gedeelte van de hangaar staat gepland voor het tweede kwartaal van 2026. De nieuwe hangaar komt op de locatie van hangaar 10, die ruim 65 jaar geleden door KLM in gebruik werd genomen voor onderhoud. Hangaar 5 waar Transavia nu nog onderhoud aan de vliegtuigen uitvoert, wordt afgebroken.

SSI Schaefer boekt omzetgroei in 2024 en sluit boekjaar positief af

NEUNKIRCHEN – De SSI Schaefer Group, specialist in intralogistieke oplossingen, heeft in het boekjaar 2024 een omzetgroei van 4,8 procent gerealiseerd. De voorlopige cijfers tonen een omzet van 2 miljard euro, terwijl het aantal binnengekomen orders met 18,7 procent toenam ten opzichte van het voorgaande jaar. De onderneming spreekt van een duidelijk positief groepsresultaat.

De groei werd voornamelijk gedragen door de divisie Logistics Solutions, die een omzetstijging van 14,8 procent liet zien. Deze grootste bedrijfseenheid binnen de groep profiteerde van een zorgvuldig samengestelde productmix en een sterk toenemend ordervolume. Ook de divisie Customer Services bleef sterk presteren.

Aan de andere kant kreeg SSI Schaefer te maken met afnemende vraag en toenemende concurrentie in de divisies Products & Equipment en Plastics, met name vanuit de automotive-sector.

Een belangrijk hoogtepunt in 2024 was de afronding van een grootschalig project voor de Zweedse supermarktketen Coop. Hierbij werd het volledig geautomatiseerde SSI Case Picking-systeem opgeleverd, waarbij 95 procent van de orderpicking-processen automatisch verloopt. Het project geldt als de grootste logistieke oplossing ooit door SSI Schaefer gerealiseerd.

Ook op het gebied van innovatie en duurzaamheid zette de onderneming stappen. Op de vakbeurs LogiMAT in maart 2025 presenteerde SSI Schaefer de nieuwe FastBots Solution: een vloot krachtige robots die flexibel tussen magazijn en werkstations beweegt. Daarnaast publiceerde het bedrijf zijn derde duurzaamheidsrapport, waarmee het de voortgang van zijn milieustrategie en maatschappelijke betrokkenheid documenteert.

CEO Peter Edelmann zegt tevreden te zijn over de behaalde resultaten: “Ondanks aanhoudende marktdruk en investeringsbeperkingen hebben we onze belangrijkste doelstellingen grotendeels bereikt. In 2025 zetten we in op klantgerichtheid, innovatie en duurzame winstgevendheid.”

Drie nieuwe kadekranen voor de ECT Delta terminal arriveren woensdag 9 april

ROTTERDAM – Morgen woensdag 9 april arriveert de Zhen Hua 27 vanuit Shanghai in de haven van Rotterdam. De Zhen Hua 27 heeft drie nieuwe kadekranen aan boord voor de ECT Delta terminal van Hutchison Ports ECT Rotterdam (ECT).

De kranen worden op afstand bediend, hebben een hijshoogte van 54 meter onder de spreader en zijn opgetopt 142 meter hoog. De kranen hebben een reikwijdte van 25 containers breed, ruim voldoende om de allergrootste containerschepen van 24.000 TEU en meer te behandelen. Met de aanschaf breidt ECT haar faciliteiten voor deze Ultra Large Container Ships (ULCS’s) verder uit.

De nieuwe kadekranen komen te staan op de zuidzijde van de ECT Delta terminal aan de Amazonehaven. De investeringen in de kranen vormen onderdeel van een groter investeringspakket voor de ECT Delta terminal in onder andere hybride automatisch gestuurde voertuigen (AGV’s), hybride en elektrische Straddle-Carriers, automatische stapelkranen (ASC’s) en systemen.

Met deze investeringen zet ECT stappen om de ECT Delta terminal naar de toekomst toe verder te moderniseren en te verduurzamen. In de komende jaren zal de terminal steeds meer overstappen op zero-emissie equipment en worden er walstroomfaciliteiten aangelegd.

Japan wil meedoen aan NAVO-knooppunt voor hulp aan Oekraïne

TOKIO – Japan wil meedoen met het zenuwcentrum dat de NAVO heeft opgezet om het Oekraïense leger van wapens, training en advies te voorzien. Het Aziatische land is geen NAVO-lid, maar hoopt te leren van Oekraïnes strijd tegen Rusland.

“Vooruitkijkend gaan we werk maken van deelname in NSATU”, zei defensieminister Gen Nakatani tijdens een bezoek van NAVO-topman Mark Rutte aan zijn land. NSATU coördineert de levering van militaire hulp aan Oekraïne, de reparatie van beschadigd materieel en het opleiden van militairen. Het centrum is opgezet om de Verenigde Staten te vervangen. Die hadden tot het aantreden van president Donald Trump doorgaans de leiding over deze zaken.

Japan maakt geen deel uit van het bondgenootschap, maar werkt er al lange tijd nauw mee samen. Die samenwerking wordt sterker nu China als een steeds grotere bedreiging wordt gezien voor zowel Japan als de VS. China is Ruslands belangrijkste bondgenoot. Japan hoopt zijn voordeel te doen met de lessen die Oekraïne en zijn bondgenoten “trekken uit de Russische agressie tegen Oekraïne”, zei Nakatani.

Inventief

“Het zou geweldig zijn” als Japan aansluit bij NSATU, zei Rutte. De secretaris-generaal dankte Nakatani voor “de krachtige hulp aan Oekraïne” die Japan verleende sinds de grote Russische invasie van ruim drie jaar geleden.

NSATU, in het Duitse Wiesbaden, heeft onder meer de taak om de Oekraïense krijgsmacht te helpen volgens westerse inzichten en methoden te vechten. Ondertussen leren Oekraïnes bondgenoten ook veel van de Oekraïners, die veel tekortkomen en steeds inventief moeten zijn om zich de Russen van het lijf te houden.

GL-PvdA en VVD willen dat NOS en NTR samengaan bij hervorming NPO

DEN HAAG – GroenLinks-PvdA en de VVD willen dat de NTR en de NOS samengaan in het nieuwe omroepbestel. De twee omroepen moeten samen een omroeptaakhuis worden, zeggen Kamerleden Mohammed Mohandis (GroenLinks-PvdA) en Claire Martens-America (VVD) in een motie.

Minister Eppo Bruins (Cultuur, NSC) maakte vorige week bekend dat de NTR als omroep ophoudt te bestaan, maar dat het de bedoeling is dat de taken van de omroep worden overgenomen door de nieuw te vormen omroephuizen.

De Kamerleden vinden dat de taken van de NTR “het onafhankelijke karakter van de publieke omroep garanderen”. Het gaat dan vooral om NTR-programma’s gericht op kunst en cultuur, jeugd en educatie, wetenschap en informatie. Er is volgens de Kamerleden “geen enkele garantie dat omroephuizen deze programmering overnemen”.

Bij de hervorming van de publieke omroep in 2029 blijft de NOS bestaan als onafhankelijke taakomroep. De andere omroepen moeten zich gaan verenigen in vier of vijf omroephuizen.

Pluimveetransporteur verliest bezwaar tegen dwangsom na herhaalde overtreding Transportverordening

Adobe Stock | dtatewa

DEN HAAG – Het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) heeft op 8 april 2025 het verzoek van een pluimveetransporteur afgewezen om een voorlopige voorziening te treffen tegen een opgelegde last onder dwangsom. De maatregel was opgelegd door het ministerie van Landbouw om herhaling van overtredingen van de Europese Transportverordening te voorkomen.

De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) constateerde in 2024 meerdere keren dat kuikens tijdens transporten beklemd zaten met hun vleugel of kop in de containerladen. Volgens de NVWA ging het hierbij om situaties die zichtbaar waren aan de buitenzijde van de containers, en die voorafgaand aan het transport hadden kunnen worden opgemerkt door de chauffeur.

Hoewel de beklemmingen mogelijk zijn ontstaan tijdens het laden door externe vangploegen, oordeelde de voorzieningenrechter dat de verantwoordelijkheid voor het welzijn van de dieren bij de vervoerder ligt. De chauffeur had de containers vóór vertrek moeten controleren op mogelijke overtredingen.

De minister van Landbouw legde naar aanleiding van de constateringen een last onder dwangsom op van maximaal €100.000, met een boetebedrag van €20.000 per nieuwe overtreding. De transporteur had gevraagd om schorsing van dit besluit of een extra termijn om aan de eisen te kunnen voldoen, maar de voorzieningenrechter wees beide verzoeken af.

Volgens de rechter was de maatregel proportioneel en was er voor de transporteur voldoende gelegenheid geweest om het bedrijfsproces aan te passen. Zo zou het bedrijf meer tijd kunnen nemen voor controles of extra personeel kunnen inzetten om het dierenwelzijn te garanderen.

De voorlopige voorziening is afgewezen en het handhavingsbesluit blijft voorlopig van kracht. De minister hoeft geen proceskosten te vergoeden.

AVROTROS en PowNed vormen samen eerste omroephuis

HILVERSUM – De omroepen AVROTROS en PowNed vormen samen het eerste omroephuis in het nieuwe publieke bestel. Dat hebben de omroepen samen bekendgemaakt. Minister Eppo Bruins (Media) kondigde vrijdag aan dat de taken van de individuele omroepen worden ondergebracht in vier of vijf omroephuizen.

De besturen van de omroepverenigingen hebben ingestemd met het voorlopige besluit voor de vorming van “Omroephuis 1”. De omroepen werken vanaf 1 januari 2029 “met behoud van hun eigen identiteit” onder een gezamenlijke raad van toezicht.

AVROTROS en PowNed werkten op bepaalde vlakken al samen, zoals in ICT, juridische zaken, financiën en personeelszaken. “Door de huidige succesvolle samenwerking met PowNed uit te breiden en samen een omroephuis te vormen, laten we zien vooruit te willen”, zegt AVROTROS-directeur Taco Zimmerman. PowNed-baas Dominique Weesie vult aan: “Laten wij de eersten zijn die over onze schaduw heen durven te stappen in het belang van een publieke omroep die efficiënt en slagvaardig is, maar met behoud van de identiteit van beide omroepmerken.”

Bruins maakte vrijdag ook bekend dat de NTR verdwijnt bij de hervorming van de NPO. De taken van de NTR blijven wel bestaan, maar worden ondergebracht een van de omroephuizen.

Zuid-Korea lost schoten nadat Noord-Koreanen grens oversteken

SEOUL – Zuid-Korea heeft waarschuwingsschoten gelost nadat ongeveer tien Noord-Koreaanse militairen de grens tussen beide Korea’s waren overgestoken. De Noord-Koreanen keerden vervolgens terug naar het noorden. Dat hebben de Zuid-Koreaanse strijdkrachten bekendgemaakt.

De grens ligt op de plek waar het front zich bevond toen in 1953 een wapenstilstand werd gesloten tijdens de Koreaanse Oorlog. De strijd tussen het communistische Noord-Korea en het prowesterse Zuid-Korea brak drie jaar eerder uit. Hun legers trokken zich met de wapenstilstand 2 kilometer terug van het front. Die bufferzone wordt de gedemilitariseerde zone (DMZ) genoemd en wordt zwaar beveiligd.

Seoul en Pyongyang zijn officieel nog met elkaar in oorlog, omdat er nooit vrede is gesloten. Er zijn periodes van toenadering geweest, maar de relatie bevindt zich momenteel op een dieptepunt. De spanningen op het Koreaanse schiereiland nemen de afgelopen jaren alleen maar toe.

Gerritsen Logistics neemt eerste 100% elektrische truck in gebruik

VEENENDAAL – Gerritsen Logistics heeft onlangs een volledig elektrische Volvo-truck aan het wagenpark toegevoegd. Het bedrijf ziet verduurzaming niet langer als een keuze, maar als een noodzakelijke stap richting de toekomst.

De nieuwe elektrische truck wordt zowel in binnensteden als daarbuiten ingezet en is geschikt voor uiteenlopende transporten, waaronder standaardtrailers, diepladers en oprijsemi’s.

Hiermee wil Gerritsen Logistics haar dienstverlening flexibel houden, terwijl tegelijkertijd wordt gewerkt aan het terugdringen van emissies.

Met deze investering zet het bedrijf een belangrijke stap in de richting van schoner en stiller transport.

Daimler Truck verkoopt minder vrachtwagens in eerste kwartaal 2025

LEINFELDEN-ECHTERDINGEN – Daimler Truck heeft in het eerste kwartaal van 2025 wereldwijd 99.812 voertuigen verkocht. Dat is een daling van 8 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, toen het concern nog 108.911 vrachtwagens verkocht. De afname komt overeen met de interne verwachtingen van het bedrijf.

De daling is vooral zichtbaar bij Trucks North America, waar de verkoop met 16 procent daalde naar 38.992 vrachtwagens. Ook Mercedes-Benz Trucks verkocht minder: 33.446 vrachtwagens, een daling van 18 procent ten opzichte van het eerste kwartaal van 2024.

Tegenover deze dalingen staat een groei bij andere onderdelen van het concern. Zo steeg de verkoop van Trucks Asia met 16 procent naar 24.772 vrachtwagens, en noteerde Daimler Buses een toename van 11 procent naar 6.206 bussen.

De verkoop van batterij-elektrische voertuigen daalde licht met 7 procent, van 813 in Q1 2024 naar 759 in Q1 2025.

Sinds 1 januari 2025 vallen de activiteiten van Daimler Truck in China en India onder de divisie Mercedes-Benz Trucks. De gepresenteerde cijfers zijn gebaseerd op deze nieuwe segmentindeling.

Op 14 mei publiceert Daimler Truck de volledige financiële en niet-financiële resultaten over het eerste kwartaal van 2025.

NBC: VS overwegen tot 10.000 militairen uit Oost-Europa te halen

WASHINGTON – Het Amerikaanse ministerie van Defensie overweegt om vele duizenden militairen terug te trekken uit het oosten van Europa, meldt NBC News op basis van zes regeringsbronnen uit de VS en Europa.

Het gaat om troepen die onder Joe Biden waren ingezet om de buurlanden van Oekraïne te beschermen na de grootschalige Russische inval in dat land.

De Amerikaanse regering onder Donald Trump vindt dat de VS een onevenredig grote bijdrage leveren aan de veiligheid in Europa. In plaats daarvan willen de VS meer moeite kunnen steken in andere kwesties die zij belangrijk vinden, zoals de eigen grens met Mexico en weerstand bieden aan China. Bovendien wil Trump minder geld uitgeven aan de krijgsmacht.

Biden stuurde in 2022 20.000 extra militairen naar Europa. Een deel daarvan wil Trump terughalen. Precieze aantallen zijn volgens NBC nog niet bekend, maar het zou om de helft kunnen gaan. De militairen die mogelijk terugkomen zitten in Roemenië en Polen.

Rijinstructeur en zeven leerlingen onder invloed van verdovende middelen tijdens controle

Foto: Politie Oost-Brabant | X

DEN BOSCH – De politie controleerde maandag bij het CBR in Den Bosch ruim twintig lesauto’s.

Zeven leerlingen en één instructeur testten positief op het gebruik van verdovende middelen en zijn onderworpen aan een bloedproef.

Daarnaast is er proces verbaal opgemaakt voor het niet tonen van een WRM pas. Rijinstructeur is een gereglementeerd beroep (beschermd beroep). Om rijles te geven, moet men een geldige WRM-bevoegdheidspas hebben. De WRM-pas is 5 jaar geldig. Een instructeur moet bijscholing volgen om de pas te kunnen verlengen.

Grootste scheepsfonds in jaren geplaatst

Eind 2024 plaatste Hanzevast haar nieuwe scheepsfonds Vlootfonds Hanzevast 3 – Handysize Opportunity Fund C.V., waarbij een totaalbedrag van EUR 11,1 miljoen aan nieuw kapitaal is ingeworven. De grote belangstelling voor het fonds, verklaart Hanzevast door de goede risico/ rendement verhouding en het feit dat investeringen in scheepsfondsen van deze grootte nergens anders in de markt worden aangeboden.

Met een investering in het Handysize Opportunity Fund zijn beleggers eigenaar geworden van een vloot van vier hoogwaardige Handysize bulkcarriers, elk 180m lang. De bulkers met een laadvermogen van 38.000 DWT zijn rond de 10 jaar oud en worden voornamelijk ingezet voor het vervoer van basisproducten zoals kolen, granen, soja en rijst. Zo vervoert één lading van een schip uit de Hanze G-serie bijvoorbeeld genoeg om maar liefst 120.000 mensen een jaar lang van graan te voorzien! Het vervoer van deze producten laat door onder andere de groei van de wereldbevolking een stabiele groei zien.

Het door participanten ingelegd vermogen bedraagt EUR 11,1 miljoen, met een verwacht rendement van 14,9% (IRR) en Loan-to-Value van slechts 41,1%. Het fonds is gericht op de lange termijn exploitatie van de schepen en het realiseren van een maximale opbrengst bij verkoop. De Hanze G-serie vaart wereldwijd onder Nederlandse vlag en heeft Groningen als thuishaven. De afgelopen drie jaar hebben de vier zusterschepen samen 180+ havens aangelopen. Gedurende de looptijd maken de schepen gebruik van het fiscaal aantrekkelijke tonnageregime.

Manon Wolters, algemeen directeur Hanzevast, meldt: “Beleggers zien scheepsfondsen als waardevolle diversificatie in hun portefeuille, waarbij de verhouding risico/rendement klopt. Met een conservatieve financiering en de lange termijn verdiencapaciteit zijn scheepsfondsen een aantrekkelijke propositie.”

×