Clicky

vrijdag 2 mei 2025 - 18:56 uur
Home Blog Pagina 80

Twee ongevallen met vrachtwagens op A15 [+foto’s]

Foto: Rijkswaterstaat | X

Op de A15 richting Gorinchem heeft woensdagochtend een ongeval plaatsgevonden waarbij een vrachtwagen in de vangrail terecht is gekomen.

Het ongeval zorgt voor een afsluiting van de linkerrijstrook voor de brug over het Merwedekanaal. De vertraging is fors, meer dan een uur.

De geleiderail heeft schade en er zal een ZOAB-cleaner moeten komen.

Foto: Rijkswaterstaat | X

In de staart van de file die was ontstaan door het ongeval is voor Leuven een tweede ongeval gebeurd. Bij dit incident zijn een vrachtwagen en bestelbus betrokken.

Er was een omleiding van kracht maar die is inmiddels al weer ingetrokken meldt Rijkswaterstaat.

Voorlopig Europees akkoord over nieuwe rijbewijsrichtlijn: digitaal rijbewijs en jongeren eerder op vrachtwagen

Foto: Adobe Stock

BRUSSEL – Na intensieve nachtelijke onderhandelingen hebben het Europees Parlement, de Europese Commissie en de Raad van de EU-lidstaten een voorlopig akkoord bereikt over de nieuwe Europese rijbewijsrichtlijn. Brancheorganisatie TLN reageert positief op het akkoord, waarvoor zij zich actief heeft ingezet.

Belangrijkste wijzigingen in het akkoord zijn onder meer de introductie van een digitaal rijbewijs vanaf 2030 en een nieuwe regeling waardoor jongeren eerder ervaring kunnen opdoen als vrachtwagenchauffeur. 17-jarigen met een C-rijbewijs mogen straks begeleid rijden met een ervaren chauffeur. Verder wordt de maximale toegestane massa voor het B-rijbewijs verhoogd naar 4.250 kg, wat betekent dat het bestaande Nederlandse gedoogbeleid voor elektrische bestelwagens nu ook Europees geregeld is.

Jongeren eerder achter het stuur

Om het chauffeurstekort in Europa aan te pakken en tegelijk de verkeersveiligheid te vergroten, komt er een regeling voor begeleid rijden. Hiermee kunnen jongeren een rijbewijs behalen vóór het bereiken van de huidige minimumleeftijd, mits zij worden begeleid door een ervaren bestuurder. Lidstaten kunnen zelf kiezen of ze deze regeling alleen invoeren voor personenauto’s of ook voor bestelwagens en vrachtwagens. TLN gaat binnenkort met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat in overleg over invoering van deze regeling voor vrachtwagens in Nederland.

Ook wordt de minimumleeftijd voor het behalen van een C-rijbewijs in alle EU-landen verlaagd van 21 naar 18 jaar. Daarbij blijft Code-95 verplicht. Hierdoor kunnen jongeren al tijdens hun opleiding kiezen voor het beroep van vrachtwagenchauffeur.

Digitaal rijbewijs en strengere gezondheidseisen

Vanaf 2030 moeten alle EU-lidstaten een digitaal rijbewijs invoeren, toegankelijk via smartphones. Dit digitale rijbewijs wordt niet verplicht; de papieren versie blijft geldig. Wel wordt het digitale rijbewijs de standaard. De exacte vormgeving en data-uitwisseling worden later bepaald. TLN bekijkt samen met het ministerie de kansen die deze regeling biedt voor een digitale chauffeurspas.

Daarnaast blijven vrachtwagenrijbewijzen vijf jaar geldig, maar mogen lidstaten deze geldigheidsduur verkorten voor oudere chauffeurs. Ook komen er strengere medische keuringen, waaronder oogtesten en controles van cardiovasculaire gezondheid voor nieuwe chauffeurs. Hiermee wordt de huidige Nederlandse situatie gelijkgetrokken met andere EU-landen.

Formele goedkeuring volgt nog

Dit akkoord is voorlopig; het moet eerst worden goedgekeurd door de Transportcommissie en daarna door het Europees Parlement. Ook moeten de ministers van Transport van de lidstaten akkoord gaan. Daarna volgt omzetting van de richtlijn in nationale wetgeving door de lidstaten.

Mogelijk onterecht toeslagenherstel door zoekgeraakte gegevens

DEN HAAG – De Belastingdienst beschikte over gegevens waarmee mogelijk voorkomen had kunnen worden dat mensen onterecht werden erkend als gedupeerde in het toeslagenschandaal. Maar die informatie werd pas afgelopen najaar ontdekt. Dat bevestigt een woordvoerder van staatssecretaris Sandra Palmen (Toeslagen, NSC) na een bericht van NRC.

De organisatie voor het toeslagenherstel (UHT) gaat volgens de woordvoerder uit van het verhaal van de ouders zelf, aangevuld met informatie van de Belastingdienst. Sommige mensen claimden gedupeerd te zijn, omdat zij bepaalde brieven nooit hadden ontvangen. Dat had met het gevonden databestand, waarin de correspondentie met ontvangers van toeslagen werd bijgehouden, mogelijk gecheckt kunnen worden.

Of de gevonden informatie daadwerkelijk bruikbaar is bij het beoordelen of iemand gedupeerd is, wordt nog onderzocht. Evenmin is duidelijk hoeveel mensen mogelijk onterecht als gedupeerde zijn erkend. Het aanmeldloket is inmiddels gesloten. Ruim 40.000 mensen zijn als gedupeerd aangemerkt. Palmen erkende eerder al dat dit waarschijnlijk niet in alle gevallen terecht was.

30.000 euro

Wie aannemelijk kon maken slachtoffer te zijn geweest van de ontspoorde jacht op fraude met de kinderopvangtoeslag, kreeg na een ‘lichte toets’ in elk geval 30.000 euro compensatie. Dat geld hoeft nooit te worden terugbetaald. Ook werden bijvoorbeeld schulden kwijtgescholden. Dat de overheid hierdoor een aanzienlijk risico liep op overcompensatie, nam het toenmalige kabinet voor lief.

Voor deze regeling meldden zich veel meer mensen dan verwacht. Mede daardoor verloopt de hersteloperatie moeizaam. Vooral de zwaarst gedupeerden hebben daar last van.

DHG levert nieuw bedrijfsgebouw op aan Hendrik Veder Group en start bouw SMARTLOG Rotterdam Eemhaven

SCHIEDAM – DHG heeft het volledig vernieuwde bedrijfsgebouw aan de Eemhavenweg 78 in Rotterdam opgeleverd aan Hendrik Veder Group. Dit betreft 10.969 m² bedrijfsruimte, 400 m² kantoorruimte, 4.000 m² buitenterrein en 2.372 m² steigerdek met aanlegkade.

Hendrik Veder Group en DHG hebben al een jarenlange relatie. Hendrik Veder huurt al sinds 2007 op het naastgelegen terrein, aan de Eemhavenweg 121-131 diverse bedrijfspanden. Deze panden uit de jaren vijftig voldeden echter niet meer aan de huidige wensen. Met deze nieuwe huurovereenkomst verzekert Hendrik Veder zich van een perfect passende vestiging, op deze unieke locatie in het hart van de Rotterdamse Haven.

SMARTLOG Eemhaven

Door de verplaatsing van de bedrijfsactiviteiten van Hendrik Veder naar de Eemhavenweg 78 en de beëindiging van de huur van een containerdepot van Progeco, heeft DHG een perceel van zeven hectare aan de Eemhavenweg 141 volledig vrijgespeeld.

Hier is DHG reeds begonnen met de sloop- en grondwerkzaamheden voor de realisatie van fase 1 van SMARTLOG Eemhaven Rotterdam. Deze eerste fase omvat 30.000 m² en maakt deel uit van een grootschalige ontwikkeling van in totaal 45.000 m².

DHG zal hier op risico gloednieuwe distributiecentra realiseren die voldoen aan de laatste duurzaamheids- en efficiëntienormen. Oplevering is gepland in het eerste kwartaal van 2026.

Hendrik Veder Group is een Europese onderneming met een wereldwijde aanwezigheid en vestigingen in Nederland, Engeland, Schotland, Frankrijk, Noorwegen en Polen. Vanuit het hoofdkantoor in Rotterdam levert het bedrijf producten en diensten op het gebied van staalkabel en synthetisch touw voor de offshore- en maritieme sector, evenals op maat gemaakte oplossingen voor diverse andere industrieën. Hendrik Veder Group zet zich in voor verduurzaming binnen de maritieme sector en werkt samen met toonaangevende klanten aan innovatieve en circulaire oplossingen.

SMARTLOG is DHG’s concept voor grootschalige, moderne distributiecentra, ontworpen met een focus op duurzaamheid, technologische integratie en flexibiliteit. Deze centra zijn strategisch gelegen op multi-modale locaties en bieden efficiënte distributieoplossingen. DHG heeft een actieve ontwikkelpijplijn van ruim 800.000 m2 SMARTLOG gebouwen. Op dit moment zijn projecten in aanbouw in Doetinchem, Rotterdam, Heerenveen, Hellevoetsluis, Lelystad, Oss, en Vlissingen.

Rij bij DeLaMar in Amsterdam voor afscheid Rob de Nijs

AMSTERDAM – Bij theater DeLaMar in Amsterdam stond woensdagochtend vroeg al een rij om afscheid te nemen van Rob de Nijs. Rond 09.00 uur stonden er tweehonderd tot driehonderd mensen voor het theater om de overleden zanger de laatste eer te bewijzen.

Vanwege de drukte zijn de deuren ook om die tijd opengegaan, een halfuur eerder dan de planning was.

Het publiek kan tot 12.30 uur een laatste groet brengen aan De Nijs. Woensdagmiddag is er een herdenking voor genodigden. Vanaf 14.30 uur nemen vrienden en familie in besloten kring afscheid van de zanger.

Rob de Nijs overleed op 16 maart op 82-jarige leeftijd. De zanger, bekend van grote hits als Malle Babbe en Banger Hart, leed al jaren aan parkinson.

Kampen begint kort geding tegen Enexis om aansluiting stroomnet

Foto: Adobe Stock

KAMPEN – De gemeente Kampen spant een kort geding aan tegen netbeheerder Enexis omdat die een nieuw duurzaam schoolgebouw niet zou kunnen aansluiten op het stroomnet. Het is de bedoeling dat Kindcentrum Hanzewijk een grootverbruikaansluiting krijgt, wat volgens de gemeente duurzamer is dan meerdere losse kleinverbruikaansluitingen.

“Hoewel Enexis spreekt over een overvol elektriciteitsnet, hebben ze wel ruimte voor meerdere kleinverbruikaansluitingen. Maar als dat mogelijk is, dan zou de gevraagde aansluiting in onze ogen ook geleverd moeten kunnen worden”, zegt wethouder Erik Faber. “Het kan niet zo zijn dat de meest duurzame school op een aggregaat aangesloten moet worden.”

Door het uitblijven van de aansluiting duurt het waarschijnlijk langer voor het gebouw in gebruik kan worden genomen. “Omdat er verder ook geen oplossingen worden aangedragen en de tijd begint te dringen, starten we het kort geding”, legt Faber uit.

De gemeente hoopt dat een uitspraak van de rechter “er alsnog voor zorgt dat Enexis de gevraagde aansluiting op tijd levert”.

Vicepresident Vance sluit aan bij omstreden bezoek aan Groenland

WASHINGTON – De Amerikaanse vicepresident J.D. Vance sluit later deze week aan bij een omstreden bezoek aan Groenland. De leiders van Groenland en Denemarken hadden eerder geïrriteerd gereageerd op Amerikaanse plannen om langs te komen. De delegatie was namelijk niet uitgenodigd, en de Amerikaanse president Donald Trump heeft gezegd dat hij Groenland wil overnemen.

Een groep onder leiding van de vrouw van Vance, Usha, had aangekondigd dat een bezoek gebracht zou worden aan een Amerikaanse militaire basis en een sleehondenrace. Ook adviseur Nationale Veiligheid Mike Waltz en minister van Energie Chris Wright zouden daarbij aanwezig zijn. De Deense minister-president Mette Frederiksen sprak van “onaanvaardbare druk” van de VS, de vertrekkende Groenlandse premier Múte Egede van een “provocatie”.

“Er was zoveel opwinding over Usha’s bezoek aan Groenland vrijdag dat ik heb besloten dat ik niet wil dat ze al dat plezier helemaal alleen maakt”, zegt Vance op X. Hij zegt dat hij wil kijken “hoe het gaat” uit veiligheidsoverwegingen.

Veiligheid

Volgens de Amerikaanse vicepresident worden de VS, Canada en de inwoners van Groenland bedreigd door “tal van andere landen”, zegt Vance in een filmpje. “Helaas hebben leiders in zowel Amerika als Denemarken naar mijn mening Groenland veel te lang genegeerd. Dat is slecht geweest voor Groenland en was ook slecht voor de veiligheid van de hele wereld. Wij denken dat we een andere weg kunnen inslaan.”

Vance zegt onder meer op bezoek te gaan bij de ruimtemacht van de VS, die daar een basis heeft. In een persverklaring staat dat hij daar geïnformeerd wordt over “Arctische veiligheidskwesties”.

Het bezoek aan de basis komt in plaats van het bezoek aan de sleehondenrace, meldt het Witte Huis.

Rijontzegging voor ernstige verkeersovertreders binnen hele EU

BRUSSEL – Het Europees Parlement en de Europese Raad hebben een voorlopig akkoord gesloten over nieuwe verkeersregels binnen de EU. Daarmee moet het voor lidstaten mogelijk worden om een buitenlandse EU-burger die een ernstige verkeersovertreding begaat, het rijden in de hele EU te ontzeggen.

Momenteel mag een lidstaat een buitenlandse EU-burger alleen het recht om te rijden ontzeggen op eigen grondgebied. In de rest van de EU kan de bestuurder gewoon blijven rijden. Met de nieuwe regels kan de lidstaat waar de overtreding heeft plaatsgevonden, de lidstaat informeren waar het rijbewijs is afgegeven. De lidstaat waar het rijbewijs is afgegeven, kan de bestuurder een rijontzegging opleggen die geldt voor de hele EU.

Het gaat om verkeersovertredingen zoals rijden onder invloed van alcohol en drugs, snelheidsovertredingen of ongelukken waarbij doden of gewonden zijn gevallen. De nieuwe regels maken deel uit van een verkeersveiligheidspakket van de Europese Commissie, dat in maart 2023 is gepresenteerd.

Lidstaten en het Europees Parlement moeten nog wel over de voorgestelde regels stemmen.

Boeing moet in juni voor de rechter komen vanwege crashes met 737 MAX

FORT WORTH – Een Amerikaanse rechter heeft bepaald dat vliegtuigfabrikant Boeing op 23 juni terecht moet staan in een strafzaak over twee crashes met zijn 737 MAX-toestellen in 2018 en 2019, waarbij 346 mensen omkwamen. Het concern was in gesprek met justitie in de Verenigde Staten over een akkoord waarbij Boeing schuld zou bekennen aan fraude. Maar de rechter heeft een deadline voor zo’n overeenkomst, die viel op 11 april, geschrapt.

Het is niet direct duidelijk waarom de rechter in Texas die deadline heeft geschrapt. Boeing ging er in juli mee akkoord om schuld te bekennen in een nieuwe deal met het Amerikaanse ministerie van Justitie. De vliegtuigbouwer gaf toen toe voorwaarden uit een eerdere schikking over de ongelukken niet te hebben nageleefd, wat de weg opende voor strafrechtelijke vervolging.

In 2021 gaf Boeing toe de Amerikaanse luchtvaartautoriteit te hebben misleid over een haperend systeem dat een grote rol speelde bij de twee crashes in Indonesië en Ethiopië. In een schikking van 2,5 miljard dollar beloofde het bedrijf de eigen werkwijzen te verbeteren. Maar vorig jaar kwamen meerdere schandalen aan het licht waarbij personeel van Boeing het niet zo nauw nam met maatregelen die de veiligheid van vliegtuigen moeten garanderen.

Het Amerikaanse ministerie van Justitie en Boeing bereikten in december een nieuw akkoord over een schuldbekentenis, maar een Texaanse rechtbank verwierp dat schikkingsvoorstel.

Een woordvoerder van Boeing zegt dat het bedrijf met aanklagers blijft praten over “een passende oplossing voor deze kwestie.” Het ministerie van Justitie wilde niet inhoudelijk reageren.

Onrust onder medewerkers PLUS dc in Gieten na ‘Te Huur’-bord

Foto: Van Oost Media

GIETEN – Er is onrust ontstaan onder de medewerkers van het distributiecentrum van PLUS en COOP aan de Bloemakkers 4 in Gieten. De medewerkers van transporteur STEF kregen 21 maart een bericht dat huurder PLUS onderhandelt met de verhuurder van het pand over het huurcontract.

PLUS en de verhuurder van het pand zouden er, volgens het bericht van STEF, nog niet uit zijn en onderhandelen verder. Om de onderhandelingen kracht bij te zetten heeft de verhuurder een ‘te huur’-bord geplaatst voor het pand.

STEF zegt in het bericht “deze werkwijze te betreuren en met klem op te wijzen hier nog geen consequenties aan te verbinden”.

De medewerkers vrezen nu dat het distributiecentrum in Gieten de deuren zal sluiten.

Foto: Van Oost Media

Plus heeft vorig jaar in Deventer een gloednieuw distributiecentrum van 77.000 vierkante meter groot voor versproducten geopend. Wellicht kan het dc in Deventer de rol van Gieten volledig overnemen wanneer de onderhandelingen over een nieuw contract stuklopen.

Tegen de regionale krant De Schakel, zegt een woordvoerder van PLUS: “We zijn de afgelopen tijd intensief in overleg met de verhuurder geweest om het huurcontract van ons dc in Gieten te verlengen. Hier zijn we tot op heden niet uitgekomen. Om langjarig ongunstige condities te voorkomen is het huurcontract door ons nog niet verlengd. De onderhandelingen met de eigenaar lopen nog. Daarom betreuren wij het dat de verhuurder al acties onderneemt om een andere huurder te zoeken en zo de tijdsdruk probeert op te voeren.”

Het distributiecentrum in Gieten levert sinds 2023 aan zowel COOP- als PLUS-winkels in Nederland. PLUS heeft op dit moment in totaal drie dc’s in Nederland in Oss, Deventer en Gieten. Op 1 september 2024 sloot het dc in Ittervoort haar deuren.

De redactie heeft CBRE om een reactie gevraagd: “CBRE werkt voor een opdrachtgever en kan daarom geen commentaar geven”, aldus een woordvoerder.

Denemarken begint volgend jaar met dienstplicht voor vrouwen

KOPENHAGEN – Deense vrouwen die na juli 18 jaar oud worden, kunnen binnenkort opgeroepen worden voor de dienstplicht.

Denemarken wordt daarmee na Zweden het tweede EU-land dat de dienstplicht voor vrouwen invoert. De eerste vrouwen beginnen in de loop van 2026 aan hun diensttijd, is bekendgemaakt door minister van Defensie Troels Lund Poulsen.

In Denemarken moet iedere man van 18 jaar en ouder zich melden op de zogenoemde Defensiedag. Na een medische keuring moeten zij loten. De loting bepaalt of en in welke vorm ze vervolgens in dienst moeten. De diensttijd kan elf maanden duren.

Denemarken had eerder al gezegd dat het de ongelijkheid tussen mannen en vrouwen op dit vlak wilde opheffen. Vrouwen die op 1 juli 18 zijn geworden, moeten daarom ook komen opdagen op de eerstvolgende Defensiedag. Die is in 2026, waarna zij vanaf augustus kunnen beginnen.

Zelensky: vertrouw Rusland niet, maar Oekraïne komt afspraken na

KYIV – Oekraïne heeft geen vertrouwen in Rusland, maar zal zich zelf wel houden aan het staakt-het-vuren zoals dat is afgesproken, zegt president Volodymyr Zelensky. “Het is te vroeg om te zeggen dat het zal werken, maar dit waren de juiste overleggen, de juiste besluiten, de juiste stappen”, aldus Zelensky op een persconferentie. Hij zegt dat Oekraïne nu laat zien aan een duurzame vrede te werken.

Zowel Rusland als Oekraïne heeft de afgelopen drie dagen in Saudi-Arabië overlegd met de Verenigde Staten. De Amerikaanse regering wil snel vrede afdwingen tussen beide landen. Het Witte Huis meldde eerder dinsdagmiddag dat in Riyad onder meer afspraken zijn gemaakt over het voorkomen van nieuwe aanvallen op de Zwarte Zee. Zelensky zei te hopen dat die afspraken meteen ingaan.

Afgesproken is ook dat andere landen kunnen helpen bij de naleving van de afspraken, meldde de VS. “Het is niet verkeerd dat iemand uit bijvoorbeeld Europa of bijvoorbeeld Turkije betrokken kan worden bij de situatie op zee, en misschien iemand uit het Midden-Oosten met de energie”, zegt Zelensky daarover.

De president is wel ongelukkig met de Amerikaanse belofte om Rusland te helpen om weer met het buitenland te gaan handelen in landbouwproducten. “Dit zien we als een afzwakking van de uitgangspunten en een afzwakking van de sancties. Naar onze mening kennen we de details op dit punt nog niet.” Kyiv had eerder al verklaard dat er nog allerlei details uitgewerkt moeten worden.

Zeelandbrug voortaan minder vaak open voor scheepvaart

MIDDELBURG – De Zeelandbrug gaat voortaan het hele jaar nog maar één keer per uur open voor de scheepvaart. Daartoe is besloten om de beschikbaarheid van de brug voor wegverkeer en scheepvaartverkeer beter in balans te brengen, schrijven Gedeputeerde Staten.

Ook speelt mee dat het de laatste jaren veel drukker is geworden op de Midden-Zeelandroute tussen de Belgische grens en Rotterdam. Die route loopt via de Zeelandbrug. Watersportorganisaties zijn kritisch over het besluit.

In de zomer van 2024 hield de provincie al een proef, waarbij het aantal brugopeningen van de Zeelandbrug in de zomermaanden van twee naar één keer per uur was teruggebracht, net als in de wintermaanden. Het dagelijks provinciebestuur stelt dat die proef is geëvalueerd op verkeersveiligheid en doorstroming op zowel weg als water. Volgens een adviesbureau is het effect van minder brugopeningen positief voor het wegverkeer en in beperkte mate negatief voor het scheepvaartverkeer.

“Wij zijn over de resultaten van de proef in gesprek geweest met vertegenwoordigers van de pleziervaart, Watersportverbond en HISWA-RECRON. Zij zijn niet blij met de uitkomsten uit de evaluatie, en blijven wijzen op potentieel gevaarlijke situaties die zouden kunnen ontstaan op het vaarwater door de langere wachttijden voor de brug”, schrijft de provincie.

Om tegemoet te komen aan de bezwaren zeggen Gedeputeerde Staten de komende tijd “eventuele onveilige situaties op het vaarwater” te monitoren. Ook doen ze onderzoek naar de economische impact van de maatregel. Het is de bedoeling dat de Zeelandbrug ieder uur op een vast moment opengaat, met uitzondering van de nachtelijke uren.

Madlener: elektrische auto blijft ‘aantrekkelijk alternatief’

elektrische auto

DEN HAAG – Elektrisch rijden blijft voor “heel veel mensen” een aantrekkelijk alternatief voor een benzineauto, ook als belastingvoordelen de komende jaren worden afgebouwd. Dat heeft minister Barry Madlener (Infrastructuur) gezegd in het vragenuur in de Tweede Kamer. Onderzoek wees deze week uit dat stijgende kosten voor een meerderheid van de elektrische rijders aanleiding zijn een overstap naar een brandstofauto te overwegen.

Madlener wees erop dat de tijdelijke verlaging van de brandstofaccijnzen in principe eind dit jaar afloopt. Alleen al daardoor wordt benzine met ruim 25 cent per liter duurder. Ook andere factoren maken dat de prijzen aan de pomp de komende jaren “fors” omhoog gaan. In dat licht noemde de PVV-bewindsman de “iets hogere gebruikskosten” waar elektrische rijders mee worden geconfronteerd “niet heel schokkend”.

Het kwam de minister op geïrriteerde reacties te staan, onder andere van zijn partijgenoot Hidde Heutink. Die wilde van hem weten wat hij gaat doen om te zorgen dat “de gewone man en vrouw” straks nog betaalbaar in een brandstofauto kunnen rijden. Madlener zei dat het kabinet richting de zomer mogelijk nog met aanpassingen komt in de autobelastingen, maar concreet werd hij niet.

Dat Madlener het aflopen van de accijnsmaatregel gebruikte om elektrisch rijden aan te prijzen, viel ook bij Pieter Grinwis van de ChristenUnie verkeerd. “Het kwartje van Madlener, de Barry-taks”, schamperde hij. Grinwis wil dat het kabinet ervoor zorgt dat elektrische rijders straks niet veel duurder uit zijn dan mensen met brandstofauto’s, en wees erop dat de Kamer daar eerder al in meerderheid om heeft gevraagd.

Madlener verzekerde dat het kabinet “blij is” dat zoveel mensen voor elektrisch rijden kiezen, omdat het zorgt voor minder uitstoot van stikstof, fijnstof en broeikasgassen. “Mobiliteit moet betaalbaar blijven, voor iedereen. We zien dat onder druk staat, die zorgen delen we zeker. Ik hoop dat het kabinet er wat aan kan doen, met de schaarse middelen die we hebben.”

Rechter wijst eis tot verplichte overname aandelen Limburgs transportbedrijf af

Foto: Adobe Stock | Thumbs

MAASTRICHT – De rechtbank Limburg heeft een eis van een aandeelhouder van een Limburgs transportbedrijf afgewezen. De eisende partij wilde dat haar aandelen verplicht zouden worden overgenomen door haar mede-aandeelhouder of door het transportbedrijf zelf, omdat de onderlinge relatie ernstig was verslechterd.

De rechtbank oordeelde echter dat er geen goede redenen waren om deze verplichte uitkoop toe te wijzen. Dat blijkt uit een vandaag gepubliceerde uitspraak van de rechtbank Limburg.

De zaak draaide om twee broers die via hun vennootschappen gezamenlijk eigenaar zijn van een transportbedrijf dat hun vader ooit startte. De eisende aandeelhouder stelde dat de andere broer haar rechten en belangen had geschaad, onder andere door haar uit de bedrijfsvoering te weren en door het transportbedrijf te concurreren via een nieuw opgerichte vennootschap.

Broers in conflict

Volgens de rechtbank ligt de oorzaak van het conflict niet alleen bij de mede-aandeelhouder, maar ook bij de eisende aandeelhouder zelf. Zij trok zich in 2020 terug uit het bedrijf en wilde geen werkzaamheden meer verrichten. Daardoor kwam de mede-aandeelhouder in een moeilijke positie terecht, met name omdat noodzakelijke vergunningen alleen gezamenlijk konden worden verlengd.

Toen medewerking van de eisende aandeelhouder uitbleef, zag de andere broer zich gedwongen een nieuwe vennootschap op te richten om de activiteiten voort te kunnen zetten. Dit leidde tot de beschuldiging van concurrentie, maar volgens de rechtbank was deze stap gerechtvaardigd om verdere schade aan het oorspronkelijke transportbedrijf te voorkomen.

Geen reden voor gedwongen uitkoop

De rechtbank Limburg oordeelde uiteindelijk dat de omstandigheden niet ernstig genoeg zijn om een verplichte overname van de aandelen af te dwingen. De eiseres heeft niet voldoende aangetoond dat het voortzetten van haar aandeelhouderschap onredelijk is geworden door handelen van haar broer.

Ook vond de rechter dat het blokkeren van haar bankpas door de andere aandeelhouder een begrijpelijke voorzorgsmaatregel was na verontrustende uitspraken van de eiseres.

De eis tot gedwongen overname van de aandelen werd daarom volledig afgewezen, en de eiseres moet ook de proceskosten betalen.

×