Clicky

vrijdag 9 mei 2025 - 15:01 uur
Home Blog Pagina 8

TIP Group ontwikkelt Powered Trailer met SolardEdge e-Mobility en Mitsubishi Heavy Industries

De eerste elektrische koeltrailer van TIP Group, aangedreven door zonne-energie, accu’s en teruggewonnen energie, is ontstaan door een samenwerking tussen drie partners.

Innovatie in de transportsector draait vaak om het vinden van slimmere manieren om beschikbare middelen te benutten. De nieuwste samenwerking tussen TIP Group, SolarEdge e-Mobility en Mitsubishi Heavy Industries Thermal Transport Europe GmbH is hiervan een uitstekend voorbeeld.

Samen hebben zij de Powered Trailer ontwikkeld, een geavanceerde elektrische koeltrailer die meerdere hernieuwbare energiebronnen integreert – batterij, zonne-energie en energieterugwinning – waardoor dieselkoelunits overbodig worden. Global Trailer heeft gesprekken gevoerd met sleutelfiguren van deze bedrijven om meer te weten te komen over de technologie achter de Powered Trailer en de impact ervan op het wagenparkbeheer.

De Powered Trailer, die onlangs werd gepresenteerd op de IAA Transportation-beurs in Hannover, vormt een belangrijke mijlpaal in de ontwikkeling van gekoeld transport. Hoe hebben TIP Group, SolarEdge e-Mobility en Mitsubishi Heavy Industries Thermal Transport Europe GmbH hun expertise gebundeld om een baanbrekende oplossing te creëren, welke impact kan dit hebben op wagenparkbeheer en wat betekent dit voor de toekomst van duurzaam transport? De drie bedrijven delen een visie voor een duurzamere transportsector en elke partner draagt zijn gespecialiseerde expertise bij om ervoor te zorgen dat de oplossing zowel innovatief als commercieel haalbaar is.

TIP Group, een toonaangevende leverancier van leasing- en verhuurdiensten voor transportmaterieel, maakt deze technologie toegankelijk voor wagenparkbeheerders.
“Onze ambitie binnen TIP Group is om de innovatieve overstap naar emissievrij temperatuurgecontroleerd transport met koeltrailers te leiden, zonder beperkingen op haalbare oplossingen”, aldus Rogier Laan, Vice President Sales and Marketing van TIP Group. “Zowel SolarEdge e-Mobility als Mitsubishi Heavy Industries Thermal Transport Europe GmbH staan bekend om hun vooruitstrevende visie en hun inzet voor decarbonisatie, waardoor ze uitstekend bij dit project passen.”

SolarEdge e-Mobility, een pionier op het gebied van slimme energieoplossingen, zorgt ervoor dat het systeem optimaal gebruikmaakt van hernieuwbare energiebronnen.
“Bij de introductie van nieuwe technologie op een traditionele markt is het van cruciaal belang om verstoringen van de processen van klanten tot een minimum te beperken”, aldus Pavel Gilman, Senior Director Sales & Marketing & Program Management bij SolarEdge e-Mobility.

“Om maximale efficiëntie te bereiken, hebben we betrokken klanten nodig die bereid zijn nieuwe technologieën te testen en verder te ontwikkelen. De betrokkenheid van TIP Group is van groot belang geweest bij het selecteren van de juiste logistieke partners en use cases.”

De teams van SolarEdge e-Mobility, TIP Group en Mitsubishi Heavy Industries Thermal Transport Europe GmbH voor de Powered Trailer op de IAA Transportation.

Mitsubishi Heavy Industries Thermal Transport Europe GmbH draagt bij met zijn geavanceerde expertise op het gebied van koeling en optimaliseert de koelunits voor volledig elektrische werking.

“Onze koelunits zijn ontworpen met zeer efficiënte invertertechnologie om ervoor te zorgen dat er geen energie wordt verspild”, aldus Gunnar Hilge, Head of Development bij Mitsubishi Heavy Industries Thermal Transport Europe GmbH. Door meerdere energiebronnen te integreren, creëren we een koeloplossing die zowel kosteneffectief als volledig duurzaam is.

De Powered Trailer is een doorbraak op het gebied van gekoeld transport, waarbij meerdere hernieuwbare energiebronnen worden geïntegreerd om een volledig elektrische koeloplossing te bieden.

Het zonnedak speelt een belangrijke rol in de energievoorziening en dekt tussen 20 en 120 procent van de energiebehoefte van de koelunit van Mitsubishi Heavy Industries Thermal Transport Europe GmbH, afhankelijk van het gebruiksprofiel van de klant, de buitentemperatuur en de zonnestraling. De energie-as vult dit aan door kinetische energie tijdens het rijden – met name tijdens het remmen – op te vangen en om te zetten in elektriciteit, zodat er extra vermogen beschikbaar is wanneer zonne-energie alleen niet voldoende is. Deze energie wordt vervolgens opgeslagen in een accu met hoge capaciteit, waardoor de koelunit verzekerd is van een betrouwbare stroombron. Het systeem is ontworpen om de efficiëntie te optimaliseren, met verschillende recuperatiemodi waarmee bestuurders de energieopname kunnen aanpassen aan de rijomstandigheden en de batterijstatus.

SolarEdge e-Mobility speelt een cruciale rol in het maximaliseren van de efficiëntie van de Powered Trailer door zonne-energie in het systeem te integreren. “Ons doel is om het aandeel van gratis, groene energie – zonne- en kinetische energie – binnen de trailer te vergroten”, aldus Gilman. “Door meerdere energiebronnen te gebruiken, verminderen we onze afhankelijkheid van alleen batterijcapaciteit, waardoor we kosten verlagen en de bedrijfsuren verhogen. Deze volledig emissievrije energiebron verhoogt de efficiëntie en duurzaamheid van het wagenpark.”

Mitsubishi Heavy Industries Thermal Transport Europe GmbH levert de volledig elektrische koelunit, die is geoptimaliseerd om naadloos samen te werken met het energie-ecosysteem van de trailer. “Onze koelunits maken gebruik van zeer efficiënte invertertechnologie om ervoor te zorgen dat er geen energie wordt verspild”, aldus Hilge.

De accu van de trailer kan worden opgeladen via het zonnedak, de recuperatieas of een externe netaansluiting. In een ideaal scenario wordt de energiebehoefte van de trailer volledig gedekt door hernieuwbare bronnen, wat het een echte emissievrije oplossing maakt.”

De mogelijkheid om energie op te vangen, op te slaan en te hergebruiken maakt de Powered Trailer tot een revolutionaire oplossing. Door gebruik te maken van dit geavanceerde energie-ecosysteem kunnen wagenparkbeheerders hun brandstofkosten aanzienlijk verlagen, het operationele bereik vergroten en voldoen aan de nieuwste duurzaamheidsvoorschriften, zonder dat dit ten koste gaat van de prestaties.

De prestaties in de praktijk vormen de ultieme test voor elke nieuwe technologie. De Powered Trailer wordt momenteel getest in een proefprogramma met Zippel Group, een toonaangevend logistiek bedrijf dat gespecialiseerd is in geconditioneerd transport. Deze proef is bedoeld om te valideren of het systeem volledig op hernieuwbare energie kan werken met behoud van efficiëntie en betrouwbaarheid in de dagelijkse logistieke activiteiten.

Een van de belangrijkste prestatie-indicatoren die worden gemonitord, is de naadloze werking van de e-reefer zonder onderbrekingen.

“Onze belangrijkste KPI’s voor deze proef zijn operationele betrouwbaarheid, rendement op investering en gebruiksgemak voor klanten bij hun dagelijkse werkzaamheden”, aldus Gilman. “We volgen de telematicagegevens nauwlettend en onderhouden voortdurend feedbackloops met de gebruiker om ervoor te zorgen dat we waardevolle, praktijkgerichte inzichten verzamelen.”

Mitsubishi Heavy Industries Thermal Transport Europe GmbH onderzoekt momenteel hoe goed het systeem presteert op het gebied van energie-efficiëntie en kostenbesparingen.
“In vergelijking met conventionele dieselmotoren kunnen volledig elektrische koeloplossingen de operationele kosten met wel 50 procent verlagen, afhankelijk van de brandstof- en elektriciteitsprijzen”, aldus een woordvoerder van Mitsubishi Heavy Industries Thermal Transport Europe GmbH. “Voor wagenparkbeheerders is het van cruciaal belang dat het systeem optimaal wordt benut om het rendement op hun investering te maximaliseren. Bij optimaal gebruik kan de ROI al binnen twee tot vier jaar worden gerealiseerd, wat betekent dat de klant gedurende de rest van de levensduur van de trailer – doorgaans zes tot tien jaar – aanzienlijke kostenbesparingen realiseert.”

Voor TIP Group vormt deze pilot een cruciale proof of concept. “We willen aantonen dat deze configuratie autonoom kan functioneren, idealiter zonder gebruik te maken van elektriciteit uit het net”, aldus Laan. “Deze proef zal cruciale inzichten opleveren in de prestaties van het systeem, de energiebesparingen en de operationele efficiëntie, waardoor we de oplossing kunnen verfijnen voor een bredere marktintroductie.”

De pilot is inmiddels in volle gang en de eerste reacties wijzen op positieve resultaten en een sterk potentieel voor implementatie op de lange termijn. Naarmate er meer gegevens worden verzameld, zullen de resultaten worden gebruikt om de volgende stappen te bepalen voor de schaalvergroting van deze technologie in de gekoelde transportsector.
Hoewel de Powered Trailer een grote stap voorwaarts betekent, staat de brede acceptatie van elektrische koeltrailers nog voor verschillende uitdagingen. Van belemmeringen door regelgeving tot aarzeling bij wagenparkbeheerders: het overwinnen van deze obstakels is essentieel om de overstap weg van dieselkoeling te versnellen.

Een van de grootste obstakels is de terughoudendheid van de markt en de initiële investeringskosten. “Veel wagenparkbeheerders zijn nog steeds terughoudend met de overstap naar nieuwe technologie vanwege zorgen over de kosten en de gevolgen voor de bedrijfsvoering”, aldus Gilman. “De sleutel tot het overwinnen van deze uitdaging is het aantonen van een duidelijk rendement op investering door middel van praktijktests en samenwerking met full-service leveranciers van materieel zoals TIP Group, die het financiële risico voor klanten helpen beperken.”

Vanuit technologisch oogpunt spelen ook beperkingen van de infrastructuur en energiekosten een rol. “Hoewel de laadinfrastructuur geen groot probleem vormt, aangezien het systeem via elk 400V-stopcontact kan worden opgeladen, kunnen de hoge elektriciteitskosten – met name in markten zoals Duitsland – van invloed zijn op de acceptatiegraad”, aldus een woordvoerder van Mitsubishi Heavy Industries Thermal Transport Europe GmbH. “Daarom richt de Powered Trailer zich op energieonafhankelijkheid, door gebruik te maken van zonnepanelen en een energieterugwinningsas om onderweg stroom op te wekken.”

Uitdagingen op het gebied van regelgeving vormen eveneens een hindernis. TIP Group heeft te maken gehad met verschillen in wetgeving tussen verschillende landen, met name in Nederland, waar de registratie van energieterugwinningsassen nog niet is goedgekeurd.
“Ondanks dat Nederland een early adopter is van duurzaam transport, moet de wetgeving voor de registratie van deze assen nog worden afgerond, terwijl andere EU-landen al een stap verder zijn”, aldus Laan. “Onze verwachting is dat dit in het tweede kwartaal van 2025 zal zijn opgelost, maar in de tussentijd werken we samen met alternatieve markten om de acceptatie te versnellen.”

Naast de wetgeving heerst er ook een zekere ‘angst voor het onbekende’ onder wagenparkbeheerders. TIP Group speelt hier actief op in door testunits te leveren, gegevens te verzamelen en advies te geven om klanten te helpen bij een zorgeloze overstap naar elektrische reefers.

“Met de juiste ondersteuning en prestatiegegevens zijn wij ervan overtuigd dat deze belemmeringen kunnen worden overwonnen, waardoor de weg wordt vrijgemaakt voor een schonere en kostenefficiëntere toekomst in het gekoelde transport”, aldus TIP.
Ondanks deze uitdagingen komt er steeds meer vaart in het proces. Naarmate regelgeving verandert, energiekosten stabiliseren en marktleiders blijven investeren in elektrificatie, is de Powered Trailer hard op weg om een standaardoplossing te worden voor duurzame koelketenlogistiek.

Nu de Powered Trailer de pilotfase verlaat en op grotere schaal wordt ingezet, ligt de focus op het opschalen van de technologie en het waarborgen dat wagenparkbeheerders deze naadloos kunnen integreren in hun logistieke activiteiten.

“De technologieën die nodig zijn om een grote sprong voorwaarts te maken op het gebied van duurzame logistiek zijn al beschikbaar”, aldus Gilman. “Het is niet de vraag of, maar wanneer. Het tempo waarmee de technologie wordt geïmplementeerd, hangt af van wetgeving, acceptatie door klanten en blijvende bewijzen van operationele voordelen.”
Voor TIP Group is het van prioriteit om klanten te ondersteunen bij de overgang. “Het beste advies voor wagenparkbeheerders is om nu te beginnen. De overgang naar volledig elektrische oplossingen vergt tijd en inspanning, maar early adopters zullen waardevolle ervaring opdoen en kostenvoordelen behalen”, aldus TIP.

“Wij zetten ons in om onze klanten met de juiste oplossingen en expertise door deze transitie te begeleiden.” Met verdere praktijkproeven, integratie in wagenparken en beleidsontwikkelingen in het verschiet, staat de Powered Trailer aan het begin van een nieuw tijdperk in het gekoeld transport. Naarmate meer bedrijven stappen zetten in de richting van volledige elektrificatie, zullen samenwerkingsverbanden zoals deze innovatie blijven stimuleren. De Powered Trailer is niet alleen een concept voor de toekomst, maar een werkende oplossing die vandaag de dag beschikbaar is en een nieuwe norm stelt voor duurzaamheid in de koelketenindustrie.

VS en China houden handelsbesprekingen in Zwitserland

WASHINGTON/BEIJING – Hoge Amerikaanse en Chinese functionarissen reizen later deze week naar Zwitserland voor handelsbesprekingen na de invoering van ingrijpende importtarieven door de Amerikaanse president Donald Trump. Dat melden beide landen in aparte verklaringen. De gesprekken beginnen zaterdag in Genève.

Minister van Financiën Scott Bessent en de Amerikaanse handelsvertegenwoordiger Jamieson Greer zijn namens de Verenigde Staten aanwezig, aldus hun kantoren. Vicepremier He Lifeng woont de besprekingen namens China bij, maakte het Chinese ministerie van Buitenlandse Zaken bekend.

“Mijn gevoel is dat dit om de-escalatie zal gaan, niet om de grote handelsdeal”, zei Bessent tegen Fox News. In dat interview zei hij ook dat de regering-Trump de handel in textiel en soortgelijke goederen niet wilde loskoppelen van China. Wel is Washington vastbesloten om de productie van strategische industrieën zoals halfgeleiders, medicijnen en staal terug te brengen naar de VS, aldus Bessent.

Verkeer kan weer over de A12 bij Prins Clausplein

DEN HAAG – Het verkeer kan weer rijden over de A12 op het Prins Clausplein bij Den Haag.

Eerder woensdagochtend ging de snelweg daar in beide richtingen dicht nadat iemand onwel was geworden.

Er moest een traumahelikopter landen.

Volgens Rijkswaterstaat Verkeersinformatie neemt de vertraging inmiddels af.

KLM vliegt niet meer over Pakistan na Indiase aanvallen

AMSTELVEEN – KLM vliegt niet meer over Pakistan. Vluchten worden om het land heen geleid, meldt een woordvoerder van de luchtvaartmaatschappij. Hierdoor kunnen enkele vluchten die tussen Schiphol en India, Thailand, Maleisië en Singapore vliegen volgens hem “een kleine vertraging” oplopen.

Passagiers worden omgeboekt als dat nodig is, zegt hij. “We werken er hard aan om de gevolgen voor onze passagiers zo klein mogelijk te houden.” Hoe lang de luchtvaartmaatschappij het land mijdt, weet de woordvoerder niet. “We monitoren de situatie continu.”

Dinsdagavond viel India meerdere locaties in Pakistan aan. Daarbij zijn volgens Pakistan zeker 26 mensen omgekomen en 46 mensen gewond geraakt. De actie volgt na dagen van oplopende spanningen om een dodelijke aanval van militanten in de betwiste Himalayavallei van Kasjmir.

Maandag liet KLM weten nog wel over Pakistan te vliegen. Persbureau Reuters meldt dat ook luchtvaartmaatschappijen Thai Airways en Korean Air het luchtruim van Pakistan mijden. Thai Airways zal vluchten naar Europa en Zuid-Azië omleiden en Korean Air doet dat met vluchten tussen Incheon bij Seoul en Dubai in de Verenigde Arabische Emiraten.

Meer vliegmaatschappijen vliegen andere route

Steeds meer vliegmaatschappijen vliegen nu om Pakistan heen. Persbureau AFP meldt dat twee vluchten van China Airlines van het Taiwanese Taipei naar Amsterdam en Frankfurt een tussenstop in Bangkok maakten en terugkeerden naar Taipei. Drie andere vluchten van Taipei naar Europa zijn geschrapt. Malaysia Airlines heeft alle vluchten van en naar het Indiase Amritsar opgeschort tot 9 mei en leidde twee vluchten vanuit Kuala Lumpur naar Londen en Parijs om via Doha in Qatar.

Eerder meldden de zustermaatschappij van KLM, Air France, en de luchtvaartmaatschappijen van de Lufthansa Group al Pakistan te mijden “tot nader order”.

Vrachtwagen gekanteld op A28 [+foto’s]

Foto: Marnix Manschot - MxX Visuals

HOEVELAKEN – De snelweg A28 richting Amersfoort moest woensdagochtend worden afgesloten ter hoogte van het knooppunt Hoevelaken. Daar is een vrachtwagen gekanteld, meldt de ANWB.

Het voertuig kwam op de vangrail terecht, waarbij de helft van de cabine op de tegengestelde rijbaan belandde.

Hulpdiensten, waaronder de brandweer, kwamen ter plaatse om de beknelde chauffeur uit zijn cabine te bevrijden. De brandweer plaatste een speciale trap om veilig op de zijkant van de cabine te kunnen werken.

Foto: Rijkswaterstaat

De bevrijding verliep vlot en de chauffeur werd in de ambulance gecontroleerd, maar bleek ongedeerd.

Foto: Marnix Manschot – MxX Visuals

Het bergingswerk was rond 10:30 uur klaar. De vrachtwagen is geborgen en de lading is opgeruimd. De hulpdiensten hebben de vangrail ook hersteld en de A28 naar Utrecht is eerder dan verwacht vrijgegeven.

India bevestigt raketaanvallen in Pakistan

ISLAMABAD – India heeft bevestigd dat er meerdere raketaanvallen zijn uitgevoerd op buurland Pakistan. De Indiase regering laat weten dat onder de naam Operatie Sindoor er negen plekken in Pakistan zijn aangevallen. Volgens India waren geen militaire faciliteiten doelwit.

Pakistan liet eerder weten op drie plekken met raketten te zijn aangevallen door India en geeft aan daarop te zullen reageren. Er zouden geen Indiase vliegtuigen het luchtruim van Pakistan zijn binnengedrongen.

Volgens getuigen waren onder meer in de bergen rond de stad Muzaffarabad in het Pakistaanse deel van de betwiste regio Kasjmir meerdere harde explosies te horen.

De spanning tussen de twee buurlanden is de afgelopen tijd enorm opgelopen na een dodelijke terroristische aanslag in Kasjmir. Daarbij kwamen 26 burgers om het leven in het Indiase deel van de regio met een moslimmeerderheid. India heeft Pakistan in verband gebracht met de terreuraanval, maar dat land ontkent iets met de aanval te maken te hebben.

Trump meldt capitulatie van Houthi-rebellen in Jemen

WASHINGTON – Volgens de Amerikaanse president Donald Trump hebben de Houthi-rebellen in Jemen gecapituleerd voor de Amerikanen. Daardoor zullen de Verenigde Staten “onmiddellijk” stoppen met het bombarderen van de Houthi’s, zei Trump.

Met die aanvallen wilde Washington voorkomen dat de rebellen schepen en Israël bestookten. De door Iran gesteunde Houthi’s zouden ermee hebben ingestemd te stoppen met het verstoren van belangrijke scheepvaartroutes in het Midden-Oosten. De rebellen beschouwden de aanvallen als uiting van solidariteit met de door Israël belaagde Palestijnen.

De autoriteiten van bemiddelaar Oman meldden later dat zij een bestand tussen de VS en de Houthi’s hadden bereikt. Een kopstuk van de Houthi’s daarentegen maakte duidelijk door te gaan met de strijd. De operaties van de groep in de Rode Zee en tegen Israël zullen niet stoppen, “ongeacht de gevolgen” tot er een einde komt aan de Israëlische blokkade van Gaza en de agressie tegen de Palestijnen, aldus een lid van de politieke raad van de rebellen.

De Israëlische krijgsmacht voerde eerder dinsdag nog een luchtaanval uit op de belangrijkste luchthaven van Jemen bij hoofdstad Sanaa, die in handen is van de Houthi’s. Volgens Israël is het vliegveld volledig onbruikbaar gemaakt. De aanval geldt als vergelding voor de beschieting van de luchthaven bij Tel Aviv zondag, waarbij meerdere gewonden vielen.

Dode na aanrijding met trein was 60-jarige vrouw uit Heiloo

HEILOO – De vrouw die dinsdagavond rond 18.00 uur om het leven kwam na een aanrijding met een trein was een 60-jarige inwoonster van die Noord-Hollandse plaats.

Ze stond vermoedelijk aan de verkeerde kant van de spoorbomen bij een voetgangersovergang aan de Stationsweg en werd meegesleurd door een trein die voorbijkwam, meldt de politie.

Er waren veel mensen die het hebben zien gebeuren.

De politie adviseert getuigen die dat willen contact op te nemen met slachtofferhulp. Ze onderzoekt wat er precies is gebeurd.

Schoof noemt nieuwe plannen van Israël over Gaza “zorgelijk”

DEN HAAG – De nieuwe plannen van de Israëlische regering over de Gazastrook zijn “zorgelijk”, zei premier Dick Schoof dinsdag. Hij roept de Israëlische regering op “een andere koers te varen en gesprekken over een staakt-het-vuren te hervatten”.

De Israëlische regering kondigde maandag aan de Gazastrook verder te gaan bezetten. Premier Benjamin Netanyahu liet weten dat er een intensieve militaire operatie op stapel staat met als doel Hamas in Gaza te verslaan.

Deze plannen zijn “wat het kabinet betreft niet de weg voorwaarts. Niet voor de gijzelaars, noch voor de Palestijnen in de Gazastrook gelet op de vergaande humanitaire gevolgen”, zei de premier tijdens een gezamenlijke persconferentie met zijn Belgische collega Bart De Wever.

Nederland veroordeelt volgens Schoof de blokkade van de Gazastrook en oproepen om het kustgebied waar nog meer dan twee miljoen Palestijnen verblijven, permanent te bezetten. Israël laat al weken geen voedsel, water en stroom meer toe tot de Gazastrook.

De leider van de grootste regeringspartij, Geert Wilders van de PVV, belde dinsdag nog met de Israëlische ministers van Defensie en Buitenlandse Zaken. Hij verzekerde hen van de “steun van miljoenen van onze mensen” voor de strijd van Israël tegen Hamas, Iran of de Houthi’s in Jemen.

De Wever zei dat de humanitaire situatie in Gaza “niet meer om aan te zien is”. De Belgische premier denkt dat Europa moet nadenken over initiatieven om beide partijen zover te krijgen dat ze zich weer aan het internationaal recht houden.

De EU-buitenlandchef Kaja Kallas noemde de humanitaire situatie in een gesprek met de Israëlische minister Gideon Saar van Buitenlandse Zaken “onhoudbaar”.

Israël valt luchthaven Jemen aan

SANAA – De Israëlische krijgsmacht heeft een luchtaanval uitgevoerd op de belangrijkste luchthaven van Jemen bij hoofdstad Sanaa. Volgens Israël is het vliegveld “volledig” onbruikbaar gemaakt na aanvallen op onder meer start- en landingsbanen en vliegtuigen.

De krijgsmacht meldde in een verklaring dat het vliegveld werd gebruikt door de Houthi-rebellen. Vlak voor de aanval riep Israël de bevolking van Jemen op uit de buurt van het vliegveld te blijven. Het is de tweede dag op rij dat Israël doelwitten in Jemen aanvalt.

De Houthi’s maakten dinsdag melding van drie doden en zo’n veertig gewonden door Israëlische aanvallen. Naast de luchthaven zouden ook twee andere doelwitten zijn geraakt.

Luchthaven Tel Aviv

Houthi-rebellen voerden afgelopen weekend een raketaanval uit op de luchthaven bij Tel Aviv. Daardoor vielen meerdere gewonden.

De Houthi’s vallen Israël aan als uiting van solidariteit met de Palestijnen.

Gelderland geeft vergunning voor doden ‘probleemwolf’

ARNHEM – De provincie Gelderland geeft een vergunning af om een “probleemwolf” dood te schieten.

Het dier beet volgens de provincie op 13 april een hardloopster op de Veluwe. De Faunabeheereenheid Gelderland krijgt nu toestemming om de wolf te doden. “De ingreep is noodzakelijk om verdere risico’s voor de openbare veiligheid weg te nemen”, aldus de provincie.

Zelensky verwacht van Merz meer Duits leiderschap in Westen

KYIV – De Oekraïense president Volodymyr Zelensky verwacht van de nieuwe Duitse bondskanselier Friedrich Merz meer Duits leiderschap in het Westen. Hij zei dat in een felicitatieboodschap voor de christendemocratische opvolger van de sociaaldemocratische regeringsleider Olaf Scholz.

Zelensky zei te hopen op “meer Duits leiderschap” op het Europese continent en in de betrekkingen met de Verenigde Staten, “nu de toekomst van Europa op het spel staat.” Hij doelde daarmee onder meer op de Russische agressie en de Russische invasie in zijn land. De toekomst zal afhangen “van onze eenheid”, meende hij.

“We hopen oprecht dat Duitsland nog sterker wordt en dat we meer Duits leiderschap zullen zien in Europese en trans-Atlantische zaken”, aldus Zelensky in een bericht op sociale media.

Zelensky zei verder dat Oekraïne zeer dankbaar is voor de steun van Duitsland en diens bevolking: “Jullie helpende hand heeft duizenden en duizenden Oekraïense levens gered.”

Onder de vorige centrumlinkse regering van Scholz werd Duitsland na de Verenigde Staten de grootste wapenleverancier van Oekraïne. Kyiv had echter herhaaldelijk kritiek op Scholz door zijn weigering in Duitsland geproduceerde Taurus-langeafstandsraketten te leveren. Merz heeft al aangegeven dat hij er wel open voor staat.

Merz alsnog gekozen tot Duitse bondskanselier

BERLIJN – De Duitse Bondsdag heeft in tweede instantie toch ingestemd met de benoeming van Friedrich Merz als bondskanselier.

Dinsdagmorgen verloor de christendemocraat de stemming nog verrassend, maar ditmaal stemden vrijwel alle parlementariërs van de nieuwe coalitie voor de aanstelling van Merz als regeringsleider.

325 parlementariërs stemden dit keer voor de benoeming van Merz. De vorige ronde kreeg hij 310 stemmen, terwijl er 316 nodig waren. In zijn eerste woorden bedankte de nieuwe bondskanselier voor het in hem gestelde vertrouwen.

De 69-jarige Merz wordt de opvolger van Olaf Scholz. Diens coalitie viel een half jaar geleden, waarna in februari vervroegde verkiezingen plaatsvonden. Merz’ christendemocratische partij werd de grootste partij en kon een coalitie vormen met Scholz’ sociaaldemocratische SPD. Samen met de CDU-zusterpartij CSU hebben ze 328 van de 630 zetels in handen.

De coalitie heeft beloofd de bureaucratie in Duitsland te laten inkrimpen en illegale migratie aan te pakken. Bovendien wil de regering flink investeren in defensie en klimaatmaatregelen.

Volgens Duitse media gaat voor Merz een langgekoesterde wens in vervulling met zijn benoeming als bondskanselier. Hij probeerde eerder al partijleider te worden van de CDU, maar legde het toen af tegen Angela Merkel. Merz vertrok uit de politiek en ging aan de slag bij vermogensbeheerder BlackRock, waar hij volgens Duitse media multimiljonair werd. Na zijn terugkeer in de politiek ontpopte hij zich als criticus van Merkel binnen de eigen partij.

VodafoneZiggo schrapt honderden banen in Nederland

UTRECHT – VodafoneZiggo schrapt komende tijd zo’n vierhonderd banen in Nederland in alle lagen van de organisatie. Dit bevestigt een woordvoerster na berichtgeving door NU.nl. Ongeveer de helft van de mensen wordt ontslagen, de andere helft van de werkplekken verdwijnt via natuurlijk verloop.

“Wij beseffen dat dit een grote impact heeft op onze medewerkers en we zetten ons volledig in om alle betrokkenen op een zorgvuldige, respectvolle en transparante manier te ondersteunen.” Het bedrijf benadrukt dat het reorganisatieplan nog wel bij de ondernemingsraad ligt.

Vorige week werd bekend dat de omzet en winst van VodafoneZiggo afgelopen kwartaal opnieuw zijn gedaald, net als het aantal klanten. Om de resultaten te verbeteren kwam het telecombedrijf met een nieuw strategisch plan. Het vereenvoudigen van de organisatie door banen te schrappen, is daar onderdeel van. Het bedrijf heeft ook het aantal verschillende internetpakketten en de prijzen daarvan verlaagd.

NAVO-top bereidt komst Trump voor, ondanks mogelijke afzegging

DEN HAAG – Ondanks mediaberichten dat Donald Trump mogelijk niet naar de NAVO-top in Den Haag komt, bereidt de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid zich voor op de komst van de Amerikaanse president. “We houden er gewoon rekening mee dat hij komt”, zei Pieter-Jaap Aalbersberg, dinsdag bij een vooruitblik op de top eind juni.

Het Duitse blad Der Spiegel meldde recent dat Trump mogelijk niet zou komen als leden van de NAVO hun bijdrage aan defensie niet zouden verhogen naar 5 procent van hun economie.

×