Clicky

zondag 8 juni 2025 - 23:23 uur
Home Blog Pagina 8

Schiphol mag van toezichthouder havengelden fors verhogen

DEN HAAG – Schiphol mag doorgaan met het verhogen van tarieven voor luchtvaartmaatschappijen die de luchthaven gebruiken. Tien maatschappijen en drie belangenorganisaties hadden klachten ingediend over de gemiddelde stijging van 33 procent in de komende drie jaar. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) oordeelt echter dat fors hogere havengelden niet onredelijk zijn.

De tarieven die Schiphol mag rekenen zijn aan regels onderworpen, waarbij de luchthaven maar beperkt winst mag maken met de havengelden. De ACM concludeert dat de hogere havengelden het gevolg zijn van hogere kosten voor personeel, rentes en lagere passagiersaantallen. Daarnaast compenseert Schiphol de verliezen uit de coronaperiode met de hogere tarieven. Volgens de ACM zorgt vooral dat laatste ervoor dat Schiphol duurder wordt vergeleken met andere luchthavens van hetzelfde kaliber.

De ACM staat Schiphol ook toe om lawaaiige vliegtuigen hogere havengelden op te leggen en stille vliegtuigen juist lagere.

De belangenorganisatie voor luchtvaartmaatschappijen, BARIN, is teleurgesteld. Volgens voorzitter Marnix Fruitema hanteert de toezichthouder een te strikte interpretatie van de luchtvaartwet, die wat hem betreft moet worden aangepast. Daarbij wijst hij op een rapport van consultancybureau KPMG. Daarin staat dat regels rond havengelden relatief veel financiële risico’s bij de luchtvaartmaatschappijen leggen.

Schiphol reageert tevreden. Volgens financieel topman Robert Carsouw biedt het oordeel ruimte om het vliegveld te verbeteren. “We investeren in verbetering van de kwaliteit van dienstverlening aan passagiers en luchtvaartmaatschappijen, duurzaamheid, goede arbeidsomstandigheden voor iedereen die op Schiphol werkt en een goede balans met onze omgeving.”

Vrachtwagenheffing gaat van start op 1 juli 2026

DEN HAAG – De vrachtwagenheffing in Nederland gaat op 1 juli 2026 van start. Dat schreef voormalig minister Barry Madlener van Infrastructuur en Waterstaat in de zesde voortgangsbrief aan de Tweede Kamer. Met de invoering wil het kabinet zowel binnenlands als buitenlands vrachtverkeer laten betalen per gereden kilometer en de sector stimuleren tot innovatie en verduurzaming.

De brief is verzonden voordat het kabinet viel en alle PVV-minister zijn opgestapt. Minister Sophie Hermans neemt tijdelijk de taken van Madlener voor haar rekening.

Madlener meldt dat de realisatie van het heffingssysteem gestaag vordert. De betrokken uitvoeringsorganisaties – RDW, CJIB, Rijkswaterstaat en de Inspectie Leefomgeving en Transport – liggen op schema. Ook is inmiddels gestart met de productie en distributie van boordapparatuur, die vrachtwagens nodig hebben voor kilometerregistratie. Daarnaast zijn al twee portalen met apparatuur in werking en zijn succesvolle tests uitgevoerd op de A12 bij Bodegraven.

HDA en EETS-aanbieders

De zogenoemde hoofddienstaanbieder (HDA), die elke vrachtwagenhouder moet accepteren als klant, is begonnen met de voorbereidingen voor de uitgifte van apparatuur. Daarnaast zijn er inmiddels vier Europese EETS-aanbieders geaccrediteerd en volgen er waarschijnlijk nog twee. Gezamenlijk moeten deze aanbieders alle gebruikers kunnen bedienen.

Communicatie en afschaffing Eurovignet

Vanaf juli 2025 wordt intensief gecommuniceerd richting de transportsector, zowel nationaal als internationaal. Tegelijkertijd wordt het Eurovignet in Nederland afgeschaft per 1 juli 2026. De Belastingdienst zal transportondernemers hierover tijdig informeren.

Subsidies en verduurzaming

De netto-opbrengsten van de heffing – ruim € 1,6 miljard tussen 2026 en 2030 – worden geïnvesteerd in verduurzaming van de sector. De meeste middelen gaan naar subsidies voor de aanschaf van emissievrije vrachtwagens (AanZET) en laadinfrastructuur (SPriLa). De eerste subsidierondes in 2025 waren binnen enkele dagen overtekend. Daarnaast lopen er initiatieven zoals CO₂-monitoring en een nieuwe subsidieregeling ter bevordering van samenwerking in de logistieke keten (SiLK).

Wetgeving en monitoring

De Wet vrachtwagenheffing is in 2022 aangenomen en inmiddels deels in werking. Een wetswijziging, nodig vanwege aangepaste Europese regels, is al goedgekeurd door de Tweede Kamer en ligt nu bij de Eerste Kamer. Vanaf juli 2025 start een nulmeting om het mogelijke effect van de heffing op uitwijkverkeer te monitoren. Deze monitoring loopt minimaal drie jaar door na invoering van de maatregel.

Risico’s en voortgang

Hoewel het ministerie inzet op een soepele invoering per 1 juli 2026, sluit Madlener planningsrisico’s niet uit. “We blijven actief sturen op tijdige realisatie. Toldienstaanbieders moeten nu vaart maken met de contractering en uitlevering van boordapparatuur, ook aan kleinere transporteurs”, aldus de minister.

De volgende voortgangsbrief wordt dit najaar verwacht.

29 oktober volgens Kiesraad eerste reële optie verkiezingen

DEN HAAG – Woensdag 29 oktober is volgens de Kiesraad de eerste reële optie om de Tweede Kamerverkiezingen te houden. Deze datum is dan ook geadviseerd. Hierbij is onder meer gekeken naar de tijd die gemeenten nodig hebben om de verkiezingen goed te kunnen organiseren.

“Daarnaast hebben politieke partijen tijd nodig om zich voor te bereiden op de verkiezing. En tot slot letten we op vakanties. Alles afwegende ziet de Kiesraad woensdag 29 oktober als eerste reële optie voor de verkiezing”, aldus de Kiesraad.

Er is naar meerdere data gekeken, maar woensdag 8 oktober viel bijvoorbeeld al af omdat de kandidaatstelling dan in het zomerreces zou plaatsvinden. Een verkiezing op 15 of 22 oktober was vanwege de herfstvakantie weer “minder wenselijk”.

Het advies is uitgebracht aan demissionair minister Judith Uitermark (Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, NSC). Zij spreekt donderdag al met de gemeenten over de verkiezingsdatum. “In de keuze voor een verkiezingsdatum streven we naar een balans tussen zorgvuldigheid en uitvoerbaarheid en duidelijkheid voor de kiezer en politieke partijen”, aldus de bewindsvrouw. Naar verwachting neemt ze deze week nog een beslissing die dan vrijdag in de ministerraad wordt besproken.

De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) staat positief tegenover de adviesdatum. Die biedt gemeenten volgens een woordvoerder “voldoende tijd om zich voor te bereiden op de verkiezingen”. Ook hij wijst op de vakantieperiodes die het lastig maken om de verkiezingen eerder te organiseren.

Woensdagmiddag werd een motie van GroenLinks-PvdA-leider Frans Timmermans aangenomen die opriep om zo snel mogelijk met nieuwe verkiezingen te komen. Demissionair premier Dick Schoof hield al een slag om de arm en noemde dat het registreren van partijen en de logistieke voorbereidingen veel tijd kosten.

Man schuldig aan veroorzaken dodelijk verkeersongeluk in Lathum

ARNHEM – De rechtbank veroordeelt een 46-jarige man uit de gemeente Zevenaar voor het veroorzaken van een verkeersongeluk met dodelijke afloop in Lathum. De man moet een taakstraf van 240 uur verrichten. Daarbij krijgt hij een rijontzegging van 1 jaar.

Op 24 november 2023 voerde de man met zijn auto een manoeuvre uit, terwijl het wegdek op dat moment zeer glad was en hijzelf beperkt zicht had. Met een snelheid van 85 kilometer per uur verloor de man de macht over het stuur en raakte in een slip. Vervolgens kwam hij met zijn in auto in botsing met het voertuig van het slachtoffer. Het slachtoffer overleed enkele uren later aan haar verwondingen.

Volgens de rechtbank maakte de man zich schuldig aan onvoorzichtig, onoplettend en onachtzaam rijgedrag.

Geen enkele straf doet recht aan het leed dat de nabestaanden van het slachtoffer is aangedaan. Hoewel de gevolgen verschrikkelijk zijn, moet volgens de rechtbank bij de bestraffing van dit soort verkeersfouten met name worden gelet op de verwijtbaarheid van het verkeersgedrag.

In het voordeel van de man weegt de rechtbank mee dat hij tijdens zijn rechtszaak liet blijken dat hij de gevolgen van het ongeluk niet heeft gewild. Verder zit de man in een jarenlange revalidatietraject en ondervindt hij zelf ook nog dagelijks de gevolgen van de door hem gemaakte verkeersfout. Alles afwegend legt de rechtbank een werkstraf op van 240 uur en een ontzegging van de rijbevoegdheid voor de duur van 1 jaar.

Vrachtwagen kantelt op kruispunt in Breda – chauffeur ongedeerd

Foto: SQVision

BREDA – Woensdagmiddag is een vrachtwagen gekanteld op het kruispunt van de Regenbeemd met de Terheijdenseweg in Breda. De oorzaak van het incident is nog onbekend.

De vrachtwagen kwam op zijn zijkant terecht, vermoedelijk tijdens het nemen van de bocht of als gevolg van een onverwachte manoeuvre. De precieze toedracht wordt nog onderzocht.

De chauffeur kwam met de schrik vrij en raakte niet gewond. De hulpdiensten waren snel ter plaatse.

Vanwege de gekantelde truck werd de Terheijdenseweg gedeeltelijk afgesloten voor het verkeer. Bergingswerkzaamheden zijn opgestart om het voertuig weer op zijn wielen te krijgen en af te voeren.

Kabinet neemt zo snel mogelijk besluit over datum verkiezingen

DEN HAAG – Het kabinet neemt zo snel mogelijk een besluit over wanneer de verkiezingen plaatsvinden. Dat heeft demissionair premier Dick Schoof gemeld in het debat over de kabinetsval.

“De minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties zal in overleg met de Kiesraad en gemeenten nagaan welke data in aanmerking komen voor de verkiezingen en hiervoor een voorstel doen aan het kabinet.” Vervolgens neemt de regering een besluit om de Tweede Kamer te ontbinden.

Onder meer GroenLinks-PvdA en VVD hebben gevraagd om een snelle stembusgang. Schoof: “Uit de bijdrage van de Kamer is duidelijk dat er steun is voor vervroegde verkiezingen van de Tweede Kamer.”

Schiphol in hoger beroep na vernietiging natuurvergunning

Schiphol

SCHIPHOL – Schiphol gaat in hoger beroep omdat de rechter de natuurvergunning van de luchthaven heeft vernietigd. Dat laat een woordvoerder weten.

“Deze uitspraak zal op korte termijn geen effect hebben op het aantal vluchten van en naar Schiphol”, zegt hij verder.

Schiphol gaat nu in overleg met het ministerie van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur. Ondertussen wordt volgens de woordvoerder ook gewerkt aan een nieuwe vergunningaanvraag.

BARIN, de belangenorganisatie voor Nederlandse luchtvaartmaatschappijen, noemt de uitspraak funest. “De uitspraak van de rechter zorgt voor een voortdurende onzekerheid”, zegt voorzitter Marnix Fruitema. Hij hoopte al dat Schiphol in beroep zou gaan.

Staalheffing VS komt volgens fabrikanten EU neer op importverbod

BRUSSEL – De hogere importheffingen van de Verenigde Staten op buitenlands staal komen voor veel Europees staal neer op een importverbod. Dat stelt Eurofer, de Europese belangenorganisatie voor de staalindustrie, nadat de Amerikaanse president Donald Trump het tarief heeft verdubbeld van 25 naar 50 procent.

“Het merendeel van de 3,8 miljoen ton aan staalexport uit de EU naar de VS valt nu de facto onder een importverbod. Bij een algeheel tarief van 50 procent worden zelfs de concurrerendste en kwalitatief hoogwaardigste staalproducten van Europa uit de markt geprijsd”, zegt Axel Eggert, directeur-generaal van Eurofer.

Volgens Eggert is het belangrijk dat de EU en de VS tot een overeenkomst komen over de aanpak van een wereldwijde overcapaciteit op de staalmarkt. Daarnaast pleit Eurofer voor bescherming van Europese staalfabrikanten tegen de toestroom van goedkoop staal uit andere landen die niet meer naar de VS kunnen exporteren.

De EU beschermt de eigen staalsector door importheffingen op te leggen als de staalimport boven het niveau van de afgelopen jaren uitkomt. Deze maatregel loopt volgend jaar af en de Europese Commissie heeft beloofd met een nieuwe “zeer effectieve handelsmaatregel” te komen. Eurofer roept Brussel op om daar haast mee te maken, omdat er wereldwijd eigenlijk te veel staal op de markt is.

“We worden overspoeld door goedkoop buitenlands staal. Zonder snelle ingrepen staan we niet alleen maar onder water, maar verdrinken we”, aldus Eggert.

Rechter vernietigt natuurvergunning Schiphol

Schiphol

DEN HAAG – De rechtbank in Den Haag heeft de natuurvergunning van Schiphol vernietigd. Volgens de rechter is de vergunning, die in september 2023 door het kabinet is verstrekt, “niet met de vereiste zorgvuldigheid voorbereid en niet voldoende gemotiveerd”.

Het lijkt erop dat Schiphol niet direct moet stoppen met vluchten. Wel zal de overheid in actie moeten komen om alsnog de juiste papieren te verkrijgen. De nationale luchthaven heeft eerder jarenlang zonder natuurvergunning geopereerd. De zaak was aangespannen door verschillende milieuorganisaties, de gemeenteraad van de Zuid-Hollandse gemeente Nieuwkoop en het college van Amsterdam.

Om de natuurvergunning te krijgen, moest worden onderzocht of de activiteiten van Schiphol de beschermde natuur in de omgeving aantasten. Het gaat daarbij onder meer om de stikstofneerslag op natuur die daarvoor gevoelig is of waarop al veel stikstof neerslaat. Daarnaast moest worden onderzocht in hoeverre beschermde diersoorten worden gestoord door overvliegende vliegtuigen.

Onvoldoende onderzoek naar vliegtuiglawaai

De rechter oordeelt dat de toenmalige minister van Natuur en Stikstof in de berekening had moeten motiveren dat er voldoende maatregelen zijn getroffen om kwetsbare natuurgebieden te beschermen. Dat dit niet is gebeurd, is overigens wel verklaarbaar: die eis geldt sinds een uitspraak van de Raad van State van eind vorig jaar. Maar volgens de rechter had deze motivatie alsnog moeten volgen.

Daarnaast constateert de rechter dat Schiphol de stikstofrechten van negen agrarische bedrijven heeft opgekocht, het zogeheten extern salderen. Ook hiervoor had de minister moeten motiveren in hoeverre deze rechten niet nodig waren voor natuurherstel, voordat ze konden worden gebruikt voor de activiteiten van Schiphol.

Verder stelt de rechter dat er onvoldoende onderzoek is gedaan naar de impact van meer vliegtuiglawaai op diersoorten in de omgeving van Schiphol.

Steen tegen voorruit rijdende goederentrein gegooid – Duitse politie onderzoekt poging tot moord

Foto: Duitse Politie

ANSBACH – In het Duitse Beieren is dinsdagmiddag een goederentrein geraakt door een steen die van korte afstand tegen de voorruit werd gegooid. De trein reed op dat moment met ongeveer 100 km/u. De machinist raakte lichtgewond door glassplinters. De Duitse politie onderzoekt de zaak als een poging tot moord en roept getuigen op zich te melden.

Het incident gebeurde rond 17.40 uur bij de gemeente Oberdachstetten (district Ansbach), op de spoorlijn tussen Aschaffenburg en Salzburg. Een nog onbekende dader wierp een grotere steen naar de naderende trein en raakte de voorruit van de locomotief ter hoogte van de machinist. De ruit versplinterde door de impact. De trein kon later veilig worden stilgezet in de buurt van Lehrberg.

Na melding kwamen eenheden van de federale politie en de politie in Rothenburg ob der Tauber ter plaatse. Ondanks een onmiddellijk opgestarte zoekactie kon de dader nog niet worden aangehouden. De recherche van de politie in Ansbach heeft het onderzoek overgenomen vanwege het ernstige karakter van het incident.

De spoorlijn was tijdelijk afgesloten voor het veiligstellen van sporen en het onderzoek ter plaatse.

Wat zijn goede spanbanden? Zo kies je de juiste!

Foto: Pixabay | Hans

Of je nu een professional bent in de transportsector of af en toe een aanhanger gebruikt voor een verhuizing: goede spanbanden zijn belangrijk om je lading veilig te vervoeren. Maar wat maakt een spanband een “goede spanband”? En waar moet je op letten bij de aanschaf? We zetten het voor je op een rij!

Wat bepaalt de kwaliteit van een spanband?

Niet elke spanband die je in de bouwmarkt vindt, is geschikt voor professioneel of intensief gebruik. Goede spanbanden onderscheiden zich op een aantal belangrijke punten. Op deze punten gaan we hieronder dieper in.

Sterk en slijtvast materiaal

Topkwaliteit spanbanden zijn gemaakt van stevig polyester of polypropyleen. Dit materiaal is bestand tegen slijtage, UV-straling en vocht, waardoor je spanbanden langer meegaan, zelfs bij veelvuldig buitengebruik. Daarnaast behouden deze materialen hun sterkte bij uiteenlopende weersomstandigheden, zoals regen, sneeuw of felle zon.
Dit is vooral belangrijk voor transporteurs die regelmatig op de weg zitten en niet telkens nieuwe spanbanden willen aanschaffen. Een goede spanband blijft betrouwbaar, ook na herhaaldelijk gebruik en belasting.

Duidelijke keurmerken en certificeringen

Controleer altijd of de spanband voldoet aan de EN 12195-2 norm. Dit is de Europese veiligheidsnorm voor die richtlijnen en technische eisen specificeert voor spanbanden met spanelementen (zoals ratels) die worden gebruikt voor het zekeren van ladingen op wegvoertuigen. Heb je een spanband zonder keurmerk? Dan kun je beter niet gebruiken.

Hoge breeksterkte en werklast

Een goede spanband heeft een hoge LC-waarde (Lashing Capacity). Dit geeft aan hoeveel kracht de band aankan zonder te breken. Kies altijd een band die ruim boven het gewicht van je lading zit. Zo weet je zeker dat de band niet alleen het gewicht van de lading aankan, maar ook extra krachten die kunnen ontstaan door plotselinge bewegingen, hard remmen of scherpe bochten.

Degelijke ratel of klemgesp

Een betrouwbare gesp of ratel voorkomt dat de band tijdens het transport losraakt. Bij kwaliteitsmerken voelen deze onderdelen stevig aan en vertonen ze geen speling.

Welke spanband heb jij nodig?

Afhankelijk van waarvoor je de spanbanden nodig hebt, kun je kiezen uit verschillende soorten. Zo zijn spanbanden met ratel ideaal voor zware ladingen. Heb je een aanhangwagen of trailer met bevestigingspunten? Dan zijn spanbanden met haken de beste keuze. Voor lichtere toepassingen of kort transport zijn enkelvoudige spanbanden of sjorbanden perfect geschikt.

Tips voor veilig gebruik van de banden

Zelfs de beste spanband werkt alleen goed als je hem op de juiste manier gebruikt. Controleer daarom regelmatig op slijtage en beschadigingen, zodat je zeker weet dat de band nog veilig is.

Gebruik hoekbeschermers bij scherpe hoeken of randen om doorslijten te voorkomen. Span bovendien altijd met beleid; overmatige spanning kan niet alleen de spanband beschadigen, maar ook je lading!


Dit was een gesponsord artikel. De redactie is niet verantwoordelijk voor de inhoud. Bent u ook geïnteresseerd in de mogelijkheden om een gesponsord artikel te plaatsen? Neemt u vrijblijvend contact op

Commissie en ECB stemmen in met toetreding Bulgarije tot euro

BRUSSEL – De Europese Commissie en Europese Centrale Bank (ECB) hebben ingestemd om Bulgarije toe te laten treden tot de eurozone vanaf 1 januari 2026. Ze kwamen tot die conclusie op basis van een rapport waarin wordt geëvalueerd of een EU-lidstaat klaar is voor de euro. Daarmee is Bulgarije op weg om de eigen munt, de lev, te vervangen.

Bulgarije wilde vorig jaar al toetreden, maar dat kon niet vanwege een te hoge inflatie. Die mag niet hoger zijn dan 1,5 procentpunt van de drie best presterende EU-landen. De Commissie en ECB hebben berekend dat Bulgarije een jaar lang een gemiddelde inflatie had van 2,7 procent, waarmee het niet boven de 1,5 procentpunt kwam vergeleken met de lidstaten met de laagste inflatie (Ierland 1,2 procent; Finland 1,3 procent; Italië 1,4 procent).

Naast inflatie wordt ook gekeken naar andere standaarden zoals overheidsschulden en langetermijnrente. Ook hierin voldoet Bulgarije aan de eisen. De Commissie en ECB berekenden dat Bulgarije tot en met april in de twaalf maanden ervoor een gemiddelde langetermijnrente had van 3,9 procent. Daarmee ligt het onder de eis van 5,1 procent.

Demonstraties

Bulgarije zou het 21e EU-land worden dat de euro krijgt. Afgelopen weekend protesteerden nog duizenden mensen tegen de invoering van de euro in onder meer hoofdstad Sofia. Zij zijn bang dat de euro het land financieel in een crisis stort en willen een referendum hierover. Een meerderheid van het Bulgaarse parlement heeft een voorstel voor zo’n referendum al twee keer weggestemd.

Andere EU-lidstaten en het Europees Parlement moeten zich nog over de kwestie buigen voordat de toetreding officieel wordt. Naar verwachting zijn de prijzen vanaf augustus zowel in de euro als in de Bulgaarse lev te zien als indicatie van een overgangsfase, zei een EU-bron.

Voorzitter van de Europese Commissie Ursula von der Leyen feliciteert Bulgarije dat het toe kan treden tot de eurozone. Ze verwacht dat met de euro Bulgarije meer handel kan drijven in de eurozone, er meer buitenlandse investeringen en financiering het land zullen binnenstromen en dit zal leiden tot meer banen.

Yeşilgöz en Timmermans maken elkaar harde verwijten

DEN HAAG – VVD-leider Dilan Yeşilgöz en partijleider Frans Timmermans (GroenLinks-PvdA) zijn hard gebotst tijdens het debat over de kabinetsval. De woordenwisseling eindigde met harde verwijten over en weer.

Timmermans riep Yeşilgöz ter verantwoording voor “het meest rechtse en tevens slechtste kabinet” dat Nederland ooit heeft gekend. Dat kabinet heeft volgens hem niets voor elkaar gekregen en dat had Yeşilgöz volgens hem kunnen weten.

Yeşilgöz verweet Timmermans op haar beurt “arrogantie” en noemde hem “zo elitair, zo ver weg van de mensen”.

Mogelijk zijn Timmermans en Yeşilgöz tot elkaar veroordeeld na de verkiezingen. Het is onzeker of de PVV weer in een kabinet komt, aangezien rechtse partijen als het CDA samenwerking met die partij uitsluiten. Tegelijkertijd zijn linkse partners van Timmermans te klein voor hem om zonder een grote partij als de VVD te kunnen samenwerken.

Eerste duurzame 3D-geprinte pauze locatie voor Qbuzz-chauffeurs in Oosterwolde

OOSTERWOLDE – Gemeente Ooststellingwerf, Qbuzz en Silva.builders openden op 3 juni 2025 in Oosterwolde de eerste volledig recyclebare 3D-geprinte pauze locatie ter wereld. Deze locatie is speciaal ontworpen als rustpunt voor Qbuzz-chauffeurs in de concessie Fryslân.

Een Nederlandse samenwerking rond comfort en aanpasbaarheid wordt hiermee de standaard in duurzame infrastructuur. De pauze locatie werd officieel geopend door Lisa Edema, wethouder Ooststellingwerf, Anita Schrage Directeur Concessie Fryslân en Gerard van der Hoeve, medeoprichter silva.builders.

“Een volledig circulaire pauze locatie past perfect binnen de duurzame en innovatieve koers van Qbuzz. Bij Qbuzz streven we er elke dag naar om het openbaar vervoer slimmer, sneller en duurzamer te maken. Elke dag zetten we stappen naar een groenere toekomst”, aldus Anita Schrage Directeur Concessie Fryslân bij Qbuzz. “Deze pauze locatie is vooral bedoeld voor onze collega’s op de weg. Onze chauffeurs vormen het kloppend hart van Qbuzz. Zij brengen dagelijks duizenden mensen veilig en verantwoord naar hun bestemming. De 3D-geprinte pauze locatie is uniek en biedt onze chauffeurs een rustige en comfortabele plek om op adem te komen.”

Innovatie in harmonie met de natuur

De locatie is volledig CO₂-neutraal, volledig recyclebaar en vervaardigd uit milieuvriendelijk bio-composiet. Dankzij het innovatieve ontwerp voldoet het rustpunt aan de strenge voorwaarden voor bouwen binnen Natura 2000-gebieden. Het project toont aan hoe technologie en ecologie elkaar kunnen versterken.

“Dit is een mijlpaal in duurzaam bouwen en wonen,” zegt Gerard van der Hoeven, medeoprichter van silva.builders.

“Het bewijst dat geavanceerde 3D-printtechnologie zowel innovatief als milieuvriendelijk kan zijn. Dat we dit binnen de strenge Natura 2000 regels hebben kunnen realiseren, onderstreept de kracht van onze aanpak. De pauze locatie in Oosterwolde, demonstreert de flexibiliteit en efficiëntie van het modulaire en gepersonaliseerde ontwerp. Door onze geavanceerde 3D printers is 24/7 productie van gepersonaliseerde ontwerpen mogelijk. Daarmee levert silva snel en efficiënt modulaire oplossingen die inspelen op de toenemende vraag naar betaalbare en duurzame woningen en werkruimtes.”

Omrin en Scania Rinsma zetten in hun streven naar ‘zero emission transport’ samen stappen in elektrisch rijden

DRACHTEN – Eind mei werd een eerste volledige elektrische Scania 40R, ofwel BEV (Battery Electric Vehicle), door Scania dealer Rinsma aan Omrin afgeleverd. Dankzij een slimme snellaadoplossing bij de locatie in Drachten kan de elektrische truck zonder netverzwaring opgeladen worden en daarmee goed ingezet worden voor Omrin’s bedrijfsonderdeel Commercie & Logistiek.

Snelladen is nog vaak een probleem vanwege de netcongestie, maar door snelladers met geïntegreerde batterij kan de elektrische truck eenvoudig opgeladen worden. EVISE uit Leeuwarden verzorgt de passende snelladers, en zijn daarin specialist in de markt. De zonnepanelen op het pand van Rinsma in Drachten zorgen voor voldoende energie voor de locatie en de snelladers.

Als deelnemer aan het Koplopersproject innoveert Rinsma sowieso op meerdere duurzame fronten: de werkplaats in Drachten is sinds 2022 gecertificeerd voor elektrische voertuigen en voldoet aan alle duurzame vereisten, 434 zonnepanelen leveren jaarlijks 180.000 kilowatt stroom, CV-ketels zijn vervangen door warmtepompen, en alle verlichting is LED en Rinsma’s dienstauto’s zijn allemaal elektrisch.

Omrin, koploper in de circulaire economie, werkt ook op verschillende terreinen aan circulaire ontwikkelingen en aan de meest duurzame transportoplossingen voor de inzameling van afval en het vervoer van grondstoffen. Naast de inzet van schone en stille voertuigen op groengas en HVO100, is ook de volledig elektrische truck een duurzame oplossing voor onderdelen van het transport door Omrin. Daarnaast werkt Omrin, als producent van groene stroom, ook aan ontwikkelingen voor snelladen.

De elektrische truck, een Scania 40R 4×2 trekker, heeft een extra lange wielbasis van 4,15 meter, is uitgerust met een krachtig 624 kW accupakket (SoC-venster van 83%) en heeft een actieradius tot 450 kilometer. Het voertuig is voorzien van talrijke opties en veiligheidssystemen. Dankzij een aangepaste bumper mag de combinatie 30 cm langer zijn dan standaard.

Een hydrauliekinstallatie voor het bedienen van de walking floor is achter de cabine geplaatst en keurig weggewerkt achter een verlengd spoilerpakket.

“Bovendien is deze elektrische truck de honderste geleverde Scania, een belangrijke mijlpaal in de geschiedenis voor Omrin en Scania”, aldus Remko van Keulen, Directeur Scania Rinsma.

Omrin en Scania Rinsma zijn partners van de Stichting Samen Circulair Heerenveen, een initiatief rondom sc Heerenveen om de circulaire economie te versnellen. De inzet van de nieuwste elektrisch truck en de slimme snellaadoplossing zijn goede voorbeelden waar de samenwerking toe kan leiden.

Ook andere partners binnen Samen Circulair Heerenveen kijken naar slimme innovaties om duurzaam transport te stimuleren zoals, naast elektrisch, rijden op HVO100 of groengas. Stiller en schoner voor met milieu.

×