Clicky

zaterdag 7 juni 2025 - 14:47 uur
Home Blog Pagina 8

Vrijdag in het hele land geen NS-treinen door staking personeel

UTRECHT – Vrijdag rijden er in het hele land de hele dag geen NS-treinen, omdat het personeel van de regio Midden staakt, meldt een woordvoerder van de NS. De treinen staan stil vanaf vrijdag 04.00 uur tot zaterdag 04.00 uur.

De regio Midden beslaat het gebied rond Utrecht, een belangrijke spil in het spoornet. Daardoor kunnen alle NS-treinen niet rijden. Bovendien vindt de planning van het treinschema plaats in Utrecht en staken de medewerkers die daarvoor verantwoordelijk zijn ook.

Regionale treinen rijden wel en de woordvoerder verwacht dat internationale treinen ook rijden.

Na de staking in de regio Midden staat dinsdag een staking gepland in de regio West, op 12 juni in Noord-West en op 16 juni in de regio’s Noord en Zuid.

RMR Transport & Goederenopslag BV uit Middelburg failliet verklaard

Foto: Adobe Stock | Pla2Na

MIDDELBURG –  Voor de rechtbank van West-Brabant-Zeeland is op dinsdag 3 juni 2025 RMR Transport & Goederenopslag BV uit Middelburg failliet verklaard.

Wat de reden voor het faillissement is, is op dit moment nog niet bekend. De curator doet daar onderzoek naar.

Bij het bedrijf, dat ruim een jaar geleden is opgericht werkten volgens gegevens van de Kamer van Koophandel (KVK) drie personen.

De bestuurders van RMR Transport zijn drie afzonderlijke transportbedrijven te weten Minnegal Transport BV uit Vlissingen, R. Pauwe Transport BV uit Goes en Eggen Transport BV uit Goes.

Of het faillissement ook gevolgen heeft voor deze drie transportbedrijven, die volgens de KVK eveneens op 5 april 2024 werden opgericht, is onbekend.

RMR Transport & Goederenoverslag BV was actief in zowel nationaal- als internationaal transport. Daarnaast waren zij, zoals de naam al doet vermoeden, actief in goederenoverslag.

MUD Grond- en Transportwerken breidt wagenpark uit met indrukwekkende Mercedes-Benz SLT

ZWOLLE – Vandaag heeft Wensink Trucks een bijzonder krachtige Mercedes-Benz Actros 4463 LS 8×4 SLT afgeleverd aan MUD Grond- en Transportwerken. Met een toegestaan totaalgewicht van maar liefst 180 ton is deze truck helemaal klaar voor het écht zware werk binnen de sectoren grondverzet en infrastructuur.

Het is voor MUD de eerste Mercedes-Benz in het wagenpark, waarmee het bedrijf een duidelijke stap zet in het uitbreiden van z’n transportcapaciteit. De keuze voor deze SLT-uitvoering laat zien dat MUD serieus inzet op het veilig en efficiënt verplaatsen van zwaar materieel.

Rijk uitgeruste krachtpatser

De truck is af fabriek voorzien van onder andere:
• Turbo Retarder Koppeling
• 16-traps automatische transmissie
• GigaSpace luchtgeveerde cabine
• Leren, geklimatiseerde comfortstoel
• LED-koplampen en een premium soundsysteem
• Automatische afstandsregeling

Daarnaast is in de werkplaats van Wensink in Zwolle maatwerk geleverd met onder meer:
• Een met leer bekleed stuurwiel
• Omvormer met geïntegreerde magnetron
• Kelsa lichtbeugel met verstralers en zwaailampen
• Flitsers in de grille
• Camerasysteem voor opleggerzicht
• Gespoten spatborden, uitgevoerd door De Wilde

“De afgelopen weken hebben wij met veel zorg en oog voor detail gewerkt aan de opbouw van deze truck. Het resultaat is een absolute krachtpatser die klaar is voor de zwaarste klussen”, aldus Wensink Trucks.

MUD is een ervaren en betrouwbare speler op het gebied van grondverzet, transport en infrastructuur. Vanuit hun standplaats levert het bedrijf maatwerkoplossingen voor uiteenlopende projecten in heel Nederland.

Wilders tegen Van Vroonhoven: u heeft ons tergend gek gemaakt

DEN HAAG – “U heeft ons tergend gek gemaakt”, heeft PVV-leider Geert Wilders gezegd tegen Nicolien van Vroonhoven van zijn voormalige coalitiegenoot NSC, tijdens het debat over de kabinetsval. “Dan zeg ik het vriendelijk, omdat u niet onaardig bent. Maar politiek is uw fractie een ramp.”

Het ging in het debat over het plan om het asielnoodrecht in te zetten om asielregels buiten werking te stellen. Van Vroonhoven herinnerde Wilders eraan dat voor deze stap sprake moest zijn van een noodsituatie. “Wij hebben u wat dat betreft weten te behoeden voor het feit dat deze maatregelen bijvoorbeeld in de Eerste Kamer zouden sneuvelen.”

De Tweede Kamer heeft vorig jaar uitgebreid gedebatteerd over de noodwet en de ‘dragende motivering’ die daarvoor nodig was. Woensdag herhaalde Wilders zijn verwijt dat NSC coalitieplannen dwarsboomde, waarop Van Vroonhoven zei dat de PVV niet kon aantonen dat er een noodsituatie was.

Persoonlijke aanval

Wilders: “Uw partij heet Nieuw Sociaal Contract, maar als het zou heten ‘Nederlandse Sabotage Club, dan had het ook geklopt.”

“Ik vind dit een persoonlijke aanval”, antwoordde Van Vroonhoven. “Dit is precies de reden waarom samenwerken met u zo ongelooflijk ingewikkeld is.”

Innovatie op wielen sinds 1915: Rondaan viert 110-jarig jubileum met Open Dag

BERLTSUM – Wat in 1915 begon als een bescheiden wagenmakerij in Bitgum, is in 110 jaar uitgegroeid tot een toonaangevend en innovatief carrosseriebedrijf in Berltsum. Rondaan bouwt maatwerkvrachtwagens voor de bouw, industrie, agrarische sector en overheden – stuk voor stuk technische hoogstandjes waar vakmanschap en creativiteit samenkomen. Op zaterdag 14 juni opent het familiebedrijf de deuren voor publiek tijdens een feestelijke Open Dag.

Vakmanschap en vernuft

Rondaan staat bekend om zijn slimme, op maat gemaakte vrachtwagens. In de bedrijfshallen worden voertuigen gebouwd die bestaan uit soms wel vijfhonderd onderdelen. Van eenvoudige platte bakken tot complexe constructies met laadkranen of diepladers – elk project is uniek. De opdrachten komen van bouwbedrijven, gemeenten, provincies, Wetterskip Fryslân en de agrarische sector.

Directeuren Pieter Dirk en Jan Sake Rondaan vormen de vierde generatie aan het roer van het familiebedrijf. “Wij zijn groot in niches,” vertelt Jan Sake. “Voor elke klant bedenken we een passende oplossing, hoe ongewoon de vraag ook is.” Die aanpak werpt zijn vruchten af: de afgelopen tien jaar is het bedrijf verdrievoudigd in omvang.

Technische broedkamer

Met zo’n dertig medewerkers beschikt Rondaan over een breed palet aan technische kennis. Van lassers en constructeurs tot werktuigbouwkundigen en ontwerpers – allemaal dragen ze bij aan het eindproduct. “Hier kun je uitgroeien tot een veelzijdig vakman,” zegt Pieter Dirk. “Je leert het vak echt in de praktijk, van ervaren collega’s die het klappen van de zweep kennen.”

De werkplaats fungeert als een leeromgeving waar nieuwe generatie technici wordt opgeleid. Jong en oud werken er zij aan zij. Een mooi voorbeeld is Gerrit Beuckens, die met 45 dienstjaren drie generaties Rondaan meemaakte en zijn kennis overbracht op jonge talenten zoals Haije Hylkema, die na een stage als constructeur in dienst kwam.

Van hoefsmid tot hightech

Wat ooit begon met houten karren en ijzerbeslag, is nu een modern carrosseriebedrijf met een eigen spuiterij, montagehal en onderhoudsafdeling. “Wij combineren het vakmanschap van vroeger met de techniek van vandaag,” aldus Pieter Dirk. “Dat zie je terug in de kwaliteit én de uitstraling van onze vrachtwagens.”

De Open Dag op 14 juni biedt geïnteresseerden een unieke kans om dit van dichtbij te ervaren. Bezoekers krijgen een kijkje achter de schermen en kunnen zien hoe de specialisten van Rondaan hun innovatieve voertuigen bouwen – met passie, precisie en trots.

Iraanse leider: VS hebben niets te zeggen over ons uranium

TEHERAN – De Verenigde Staten hebben niets te vertellen over de verrijking van uranium in Iran, zegt de hoogste leider van het land, ayatollah Ali Khamenei. In een televisietoespraak zei hij dat het land zal doorgaan met de verrijking. De Amerikaanse regering wil dat daar een einde aan komt.

De verrijking van uranium is het belangrijkste knelpunt in onderhandelingen tussen de VS en Iran. Amerika had zaterdag via Oman een voorstel voor een deal neergelegd.

“De verrijking van uranium is essentieel voor ons nucleaire programma en onze vijanden hebben zich gericht op de verrijking”, zei Khamenei in zijn toespraak. “De onbeschofte en arrogante leiders eisen herhaaldelijk dat wij geen nucleair programma zouden moeten hebben. Wie bent u om te besluiten of Iran verrijking heeft?”

Iran zegt het uranium voor vreedzame doelen te gebruiken. De VS en andere landen vrezen dat het land werkt aan een kernwapen.

Bode Scholten B.V. ontvangt predicaat ‘Hofleverancier’ bij 100-jarig jubileum

ZOETERMEER – Ter gelegenheid van het 100-jarig bestaan is aan Bode Scholten B.V. het predicaat ‘Hofleverancier’ toegekend door Zijne Majesteit de Koning. De directie van Bode Scholten ontving de Koninklijke onderscheiding uit handen van burgemeester Michel Bezuijen, tijdens een feestelijke bijeenkomst ter ere van het 100-jarig bestaan van het bedrijf op zaterdag 31 mei 2025. Tijdens de bijeenkomst werd nog een bijzondere stap gezet richting de toekomst: de aflevering van de eerste elektrische vrachtwagen in het wagenpark van Bode Scholten.

Burgemeester Bezuijen onderstreepte tijdens zijn toespraak het belang van familiebedrijven zoals Bode Scholten voor Zoetermeer: “Ik ben er ontzettend trots op dat dit echte familiebedrijf zo geworteld is in Zoetermeer. Al 100 jaar is dit bedrijf een betrouwbare, maatschappelijk betrokken en regionaal verankerde speler. Dit predicaat is dan ook meer dan verdiend.”

Bode Scholten B.V. werd opgericht in 1925 door Piet Scholten, die destijds met paard en wagen het vervoer tussen Zegwaart – het latere Zoetermeer – en Den Haag verzorgde. Inmiddels staat de derde generatie aan het roer en is het bedrijf uitgegroeid tot een moderne logistieke dienstverlener met een sterke positie in de regio. Het bedrijf telt nu 85 voertuigen,. Dagelijks verzorgen de medewerkers van Bode Scholten 5.000 zendingen door de hele Benelux.

Predicaat Hofleverancier

Het predicaat ‘Hofleverancier’ is een Koninklijke onderscheiding die wordt verleend aan ondernemingen die ten minste 100 jaar bestaan, een uitstekende reputatie genieten, van onbesproken gedrag zijn, en binnen hun branche een vooraanstaande plaats innemen. Het predicaat symboliseert het respect, de waardering en het vertrouwen van de Koning.

Marco Scholten van Bode Scholten, reageert trots: “Deze erkenning is een enorme eer voor ons bedrijf én voor alle mensen die zich in de afgelopen eeuw hebben ingezet. Het onderstreept het belang van lokale betrokkenheid, betrouwbaarheid en continuïteit – waarden die voor ons nog steeds centraal staan.”

Het predicaat markeert een nieuwe mijlpaal in de rijke geschiedenis van het bedrijf. Bode Scholten kijkt met vertrouwen naar de toekomst, met hetzelfde doel als honderd jaar geleden: verbinden, vervoeren en vooruitkijken.

Van stro naar stroom

Naast de uitreiking van het predicaat Hofleverancier is ook de eerste elektrische vrachtwagen afgeleverd. Bode Scholten investeert in deze nieuwe technologie en zet daarmee de volgende stap die nodig is om te voldoen aan de strenge milieueisen die gelden voor het afleveren van goederen in de binnensteden. De nieuwe elektrische wagen is voorzien van een sprekende reclame die de geschiedenis en toekomst symboliseert.

Schoof wil demissionair verder met veiligheid, defensie en handel

DEN HAAG – Het demissionaire kabinet wil in ieder geval op het gebied van veiligheid, defensie, internationale economische verhoudingen en hersteloperaties nieuwe stappen blijven zetten. Dat heeft demissionair premier Dick Schoof gezegd in zijn verklaring voor het debat over de kabinetsval. “Ik hoop dat de Kamer met dit kabinet wil blijven werken aan onderwerpen die niet kunnen wachten.”

Het is volgens Schoof onvermijdelijk dat sommige onderwerpen met uitstel te maken krijgen. “Hoezeer ik dit ook betreur: het feit blijft, dat als een van de partijen niet verder wil, het ook voor de rest van de coalitie ophoudt. Ook als dat gebeurt op een buitengewoon ongelukkig moment als nu.”

Onder veiligheid schaart Schoof ook de steun aan Oekraïne. Beslissingen rond de internationale discussie over handelstarieven kunnen volgens hem ook niet wachten tot een nieuw kabinet. “Want dat kan direct effect hebben op de Nederlandse economie en op ons bedrijfsleven.”

Toeslagenaffaire

De hersteloperaties van de toeslagenaffaire en de Groningse gaswinning wil Schoof “onverkort voortzetten”. En uiteraard moeten de begrotingen van volgend jaar worden voorbereid, voegde hij toe.

Schoof: “Ik vraag dit aan uw Kamer, maar wel in het volle besef dat dit mandaat allerminst vanzelfsprekend is. En dat het kabinet steeds op zoek zal moeten gaan naar voldoende draagvlak in het parlement.” Een demissionair kabinet past “terughoudendheid en bescheidenheid”.

De Tweede Kamer beslist binnenkort welke onderwerpen moeten wachten tot een volgend kabinet.

HPA en rederij ONE sluiten overeenkomst voor walstroomcontainerhavens

Foto: HPA / Urs Golling

MÜNCHEN/HAMBURG – De Hamburg Port Authority (HPA) en rederij Ocean Network Express (ONE) hebben tijdens de transportvakbeurs Transport Logistic 2025 in München een overeenkomst ondertekend voor het gebruik van walstroominstallaties voor containerschepen in de haven van Hamburg. Daarmee zet de haven een nieuwe stap richting duurzame scheepvaart.

De overeenkomst werd ondertekend door Dr. Melanie Leonhard, senator voor Economische Zaken van Hamburg, Friedrich Stuhrmann, commercieel directeur van HPA, en Takahiro Kikuchi, directeur van Ocean Network Express (Europe) Ltd.

Sinds mei 2024 biedt de haven van Hamburg walstroom aan voor zowel cruise- als containerschepen. Tegen het einde van 2025 moeten alle containerterminals zijn uitgerust met walstroomvoorzieningen. Op dit moment zijn de installaties bij Eurogate Container Terminal Hamburg (CTH) en HHLA Container Terminal Tollerort (CTT) operationeel. Bij HHLA Container Terminal Burchardkai (CTB) en Altenwerder (CTA) zijn de systemen in aanbouw.

ONE is de eerste rederij die zich officieel heeft gecommitteerd aan het afnemen van walstroom bij CTB en CTA. Het bedrijf neemt actief deel aan de lopende integratietests.

Senator Leonhard benadrukte het belang van de overstap: “Wanneer containerschepen schone elektriciteit van wal gebruiken, levert dat een belangrijke bijdrage aan duurzame logistiek – en dat is een voordeel voor Hamburg. ONE helpt zo mee om de luchtkwaliteit te verbeteren. Hamburg laat zien dat havenactiviteiten en klimaatbescherming hand in hand kunnen gaan.”

Ook HPA is tevreden met de samenwerking. “Sinds de start van de walstroomvoorziening voor containerschepen in mei vorig jaar, hebben we samen met rederijen veel ervaring opgedaan. We zijn blij dat ONE onze nieuwe systemen nu ook gaat gebruiken”, aldus CCO Friedrich Stuhrmann.

Volgens Kikuchi van ONE is het gebruik van walstroom essentieel voor de toekomst: “Deze overeenkomst markeert een mijlpaal, want het is de eerste keer dat ONE walstroom gebruikt in Europa. Het helpt ons om te voldoen aan de aankomende EU-regels die vanaf 2030 walstroom verplicht stellen. We willen actief bijdragen aan een emissiearme haven van Hamburg én aan duurzamer containervervoer wereldwijd.”

Wilders: ook voor de PVV triest dat kabinet is gevallen

DEN HAAG – Ook voor de PVV is het “triest” dat het kabinet is gevallen, zei partijleider Geert Wilders in het debat daarover. In het kleine jaar waarin het kabinet-Schoof missionair regeerde, dreigde Wilders regelmatig om uit de coalitie te stappen.

De radicaal-rechtse politicus benadrukte tijdens het debat hierover meerdere malen dat zijn partij “oprecht” heeft gehandeld en is gaan regeren om Nederland beter te maken. “Het is geen mooie dag geweest gisteren, ook voor mij niet.”

Dat ging er bij DENK-leider Stephan van Baarle niet in. Die vindt Wilders een “politieke prutser” die veel verkiezingsbeloftes niet heeft ingelost, zoals de huren verlagen en het eigen risico afschaffen. Wilders probeerde de kiezer hiervan af te leiden door vluchtelingen en moslims de schuld te geven van problemen in het land, stelt Van Baarle.

Nabestaanden truckdrama verwijten verdachte rijden met epilepsie

ROTTERDAM – Nabestaanden van het truckdrama in Nieuw-Beijerland verwijten de Spaanse chauffeur dat hij de vrachtwagen bestuurde terwijl hij volgens hen wist dat hij leed aan epilepsie. “De verdachte heeft keer op keer een risico genomen”, zei nabestaande Sander Koot. “Iedere dag bracht hij mensen in gevaar.”

Op de tweede dag van het proces tegen de chauffeur mochten de slachtoffers verklaringen voorlezen. Koot deed dit ook namens zijn twee broers. De drie verloren hun vader bij het incident. “Wij zijn drie jonge jongens die veel te vroeg in hun leven hun vader moeten missen”, zei Koot. “Wij missen onze vriend, mentor en onze grote held.”

De drie verwijten de chauffeur dat hij geen openheid geeft over wat er precies is gebeurd. “Uw gebrekkige geheugen over iets wat u uw leven nooit zal vergeten rijmt niet.” Ook nemen ze de verdachte kwalijk dat hij drugs gebruikte. “Iedereen met een beetje denkvermogen begrijpt dat je met bepaalde ziektes sommige dingen beter niet kunt doen.” In het bloed van de verdachte zijn sporen van cocaïne aangetroffen. Dat zou mogelijk een verband kunnen hebben met het ontstaan van een epileptische aanval, concludeerde een deskundige.

De vrachtwagen met Juan C.S (48). achter het stuur reed op 27 augustus 2022 in op een barbecuefeest van de ijsclub Nieuw-Beijerland. Bij het incident kwamen zeven mensen om het leven, onder wie een ongeboren kind. Zeven anderen raakten gewond. Het Openbaar Ministerie denkt dat de verdachte een epileptische aanval heeft gehad, de verdachte ontkent dat. Hij zei na de verklaringen spijt te hebben. “Het is een verschrikkelijk iets geweest”, zei C.S. “Niet meer dan dat.” De verdachte zegt zich niets meer te herinneren van het ongeluk.

In andere verklaringen, voorgelezen door slachtofferhulp en de rechtbank, beschrijven betrokkenen de impact van het incident. “De hele gemeenschap was in totale ontreddering, in shock en in enorme paniek.” De betrokkenen hebben nog altijd last van de gevolgen van het ongeluk. “Het is een nachtmerrie die ik niet zal vergeten, een slechte film die nog niet is afgelopen.”

Sander Koot en zijn broers hopen dat de verdachte nooit meer een auto zal besturen. “Zorg ervoor dat meneer nooit meer dit soort fouten kan maken”, riep Koot de rechtbank op aan het einde van zijn verklaring. Volgende week volgt de strafeis.

Economen Rabobank voorzien economische groei ondanks val kabinet

UTRECHT – De Nederlandse economie zal dit en volgend jaar groeien, verwachten economen van RaboResearch. De onzekerheidsmarge rond de raming is wel groot door de val van het kabinet en het volgens hen “onvoorspelbare” handelsbeleid van de Verenigde Staten.

De economen voorzien een groei van 1,5 procent in 2025 en 1 procent in 2026. Ze noemen het percentage voor dit jaar “nog steeds behoorlijk hoog”, gezien de enorme onzekerheid door de handelsoorlog. Dat de toename in 2026 lager uitpakt, komt volgens de kenners vooral door een afkoelende wereldeconomie vanwege de handelsoorlog en de onzekerheid daaromheen.

De gevolgen van de val van het kabinet zijn op de korte termijn beperkt, zegt Erken. Wel geeft hij toe dat beleid rond belangrijke onderwerpen zoals het klimaat, infrastructuur en de woningmarkt daardoor langer op zich laat wachten. “Dat leidt ertoe dat bedrijven en consumenten huiverig zijn om investeringen te doen voor de lange termijn.”

Negatieve effecten overheidsfinanciën

De economische groei komt op de lange termijn ook onder druk te staan doordat hervormingen uitblijven, aldus de econoom. Uitstel heeft volgens Erken ook negatieve effecten op de overheidsfinanciën doordat het tot hogere kosten later leidt. Ondanks dat het kabinet nu demissionair is, gaat econoom Wouter Remmen ervan uit dat veel geplande overheidsuitgaven dit en volgend jaar doorgaan.

Hij verwacht dat de consumptie van consumenten toeneemt dankzij de gestegen lonen, die voor een hogere koopkracht zorgen. Daarnaast hebben veel mensen volgens hem het afgelopen jaar geld gespaard.

Verder voorziet Remmen dat bedrijven dit jaar minder investeren door gewijzigde belastingregels en de effecten van de handelsoorlog. Voor 2025 voorzien de economen een investeringskrimp van 1,6 procent.

Sligro Food Group neemt GEPU over

Foto: Google Maps

VEGHEL/UTRECHT – Sligro Food Group N.V., gevestigd te Veghel en GEPU, gevestigd te Utrecht, delen mede dat overeenstemming is bereikt over de overname van de aandelen van GEPU Beheer B.V. door Sligro Food Group Nederland B.V.

GEPU is een bezorg- en zelfbedieningsgroothandel gevestigd in Utrecht en richt zich op horeca en grootverbruik in de stad Utrecht en de regio in een straal van ongeveer 30 kilometer rondom de stad. Het familiebedrijf heeft een gevestigde naam met 50 jaar ervaring in de regio. Zij biedt een totaal food- en non-foodassortiment aan dat beschikbaar is via bezorging, afhaal en pick-up. Producten uit mediterrane landen zijn sterk vertegenwoordigd.

Koen Slippens, CEO Sligro Food Group: “Wij zijn er trots op dat we met de overname van GEPU een mooie ‘lokale held’ kunnen integreren in het bestaande Sligro-netwerk in en rond de stadsregio Utrecht. De zorg en aandacht van de familie Van Putten en haar medewerkers voor de klanten, sluit goed aan bij de wijze waarop ook wij onze klanten bedienen. In samenspraak zullen we de overgang voor klanten en medewerkers met zorg vormgeven, met oog voor behoud van de mooie assortimenten van GEPU. We verwachten dat proces in 2025 volledig af te ronden.”

Wilbert van Putten, CEO GEPU: “Door de verkoop aan de sterke partij die Sligro is en met het voornemen van Sligro om maximaal gebruik te maken van de sterke elementen van GEPU, is continuïteit voor onze klanten en medewerkers het beste gediend.”

Over 2025 verwacht GEPU een omzet van circa € 15 miljoen te realiseren. Er zijn 40 medewerkers in vaste dienst (35 FTE). Op korte termijn worden de activiteiten voortgezet zoals de klanten van GEPU van hen gewend zijn. In de loop van dit kalenderjaar zullen de bezorgactiviteiten worden overgeheveld naar de Sligro Bezorgservicelocatie in Vianen. Voor de zelfbediening kunnen klanten straks gebruik maken van het netwerk van Sligro met vestigingen in onder meer Utrecht en Nieuwegein.

De ondernemingsraad van Sligro Food Group heeft een positief advies uitgebracht.

Bloomberg: China overweegt bestelling honderden Airbus-toestellen

BEIJING – China overweegt een bestelling te plaatsen voor honderden vliegtuigen van Airbus, meldt persbureau Bloomberg op basis van ingewijden. Daarmee zou China duidelijk kiezen voor toestellen van Europese makelij, nu leveringen van het Amerikaanse Boeing politiek gevoelig kunnen liggen door de handelsoorlog.

Er vinden momenteel besprekingen plaats met Chinese luchtvaartmaatschappijen over de omvang van een mogelijke order, aldus de bronnen die anoniem willen blijven vanwege de vertrouwelijkheid van de kwestie. Hoe groot de bestelling precies wordt is nog niet duidelijk. Een van de ingewijden gaf aan dat de order tussen de 200 en 500 vliegtuigen kan bevatten.

Met de deal zouden tientallen miljarden dollars gemoeid kunnen zijn. Volgens de bronnen wordt volgende maand mogelijk meer bekend. Dit zou dan kunnen samenvallen met een bezoek van Europese leiders aan Beijing. Airbus weigerde commentaar te geven en de Chinese burgerluchtvaartautoriteit (CAAC) reageerde niet op vragen van Bloomberg.

Boeing heeft sinds zeker 2017 geen grote order meer uit China binnengehaald. Eerder dit jaar verbood China zelfs de levering van vliegtuigen van de Amerikaanse fabrikant aan Chinese maatschappijen. Ook beval Beijing om alle aankopen van luchtvaartgerelateerde apparatuur en vliegtuigonderdelen van Amerikaanse bedrijven te pauzeren. Maar Bloomberg meldde vorige maand op basis van ingewijden dat die verboden weer werden opgeheven na een doorbraak in het handelsoverleg tussen Washington en Beijing. Beide landen besloten ook hun onderlinge importheffingen tijdelijk te verlagen.

Freek Rikkerink begonnen aan levensverlengende medicatie

Freek Rikkerink, van het duo Suzan & Freek, is begonnen aan “levensverlengende medicatie”. Dat maken hij en zijn partner Suzan Stortelder woensdagochtend bekend via Instagram. De medicatie is bedoeld om de kanker waar Rikkerink aan lijdt, “zo veel mogelijk te remmen”.

Rikkerink voelt zich “sindsdien fysiek weer een stuk beter”. “Na maanden eindelijk verlost van het hoestje (waarvoor hij ‘even’ naar de dokter ging) en weer een paar gezonde kilo’s erbij”, schrijft het stel. Over een tijdje wordt de zanger onderzocht in het ziekenhuis om te controleren of de medicijnen aanslaan. “Als dat zo is kan de situatie hopelijk voor een langere tijd stabiel blijven.” Het stel benadrukt dat het “gelukkig” niet om chemotherapie gaat.

Suzan & Freek deelde vorige week dat Rikkerink uitgezaaide longkanker heeft en niet meer beter wordt. Het duo staakte daarop al hun werkzaamheden.

Het stel maakte ook bekend een kindje te verwachten. “Met de zwangerschap gaat het gelukkig goed, dus daar focussen we ons nu zo veel mogelijk op, onze allergrootste droom!” Ook schrijven de muzikanten: “Het voelt allemaal nog zo onwerkelijk en beangstigend, omdat ons beeld van ‘lekker samen oud worden’ nu ineens geen vanzelfsprekendheid is. Toch hebben we besloten er samen de schouders onder te zetten en er vol voor te vechten, we gaan er alles aan doen om de uitzondering te worden!”

×