Clicky

vrijdag 22 augustus 2025 - 18:40 uur
Home Blog Pagina 8

Zwitserland bereid om Oekraïne-top te organiseren

BERN – Zwitserland is bereid een vredestop te organiseren voor Oekraïne en Rusland. Dat zei minister van Buitenlandse Zaken Ignazio Cassis, die de Russische president Vladimir Poetin onschendbaarheid in het vooruitzicht stelde als hij komt.

Poetin riskeert in het buitenland te worden opgepakt omdat het Internationaal Strafhof een arrestatiebevel tegen hem heeft uitgevaardigd. Zwitserse regelgeving maakt het volgens minister Cassis mogelijk hem toch een vredestop te laten bezoeken.

Poetin vloog vorige week naar Alaska voor een gesprek over de oorlog met zijn Amerikaanse ambtgenoot Donald Trump. Die ontving maandag Europese leiders, onder wie de Oekraïense president Zelensky, in het Witte Huis voor vervolgoverleg.

De Franse president Emmanuel Macron noemde de Zwitserse stad Genève later als mogelijke plek voor een toekomstige vredestop met Poetin en Zelensky. Cassis zei volgens Zwitserse media dat vertrouwen te waarderen.

‘Buigen of barsten’ in cao-overleg met NS, zegt vakbondsbestuurder

UTRECHT – Het is “buigen of barsten” als het gaat om het cao-overleg dat dinsdag plaatsvindt met NS. Dat heeft bestuurder Wim Eilert van VVMC gezegd in een podcast van de grootste vakbond onder de NS-medewerkers.

“Ik ga ervan uit dat de NS niet terug wil naar stakingen”, aldus Eilert. “Hopelijk kunnen we elkaar aan het einde van de dag een hand geven.”

In de laatste informele sessie heeft VVMC aangegeven bereid te zijn om weer officieel in gesprek te gaan, zegt medebestuurder Rob de Groot.

“Maar dan moet het ook wel een eindonderhandelingstraject zijn. Of we kunnen zeggen dat we het kunnen voorleggen aan de leden of we moeten het actietraject weer opstarten.”

Medewerkers van het spoorbedrijf hebben de laatste maanden vier keer het werk neergelegd. Tijdens twee van deze stakingen konden in het hele land geen treinen rijden. De overige stakingsdagen hadden regionaal impact.

In juli werden de acties opgeschort om weer in gesprek te gaan.

Sieradenketen Claire’s in Nederland failliet verklaard

faillissement

AMSTERDAM – De Nederlandse tak van sieradenketen Claire’s is failliet verklaard door de rechtbank in Amsterdam, blijkt uit het insolventieregister. Het was al bekend dat de Amerikaanse keten in financiële problemen verkeerde. Claire’s heeft negen winkels in Nederland, onder andere in Amsterdam, Arnhem en Rotterdam.

Claire’s ondervindt stevige concurrentie en kampt met schulden. Daarnaast heeft de keten last van Amerikaanse invoerheffingen. Claire’s vroeg eerder al faillissement aan in België en uitstel van betaling in onder meer de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk.

Curator Frans Crul brengt de situatie bij Claire’s in kaart. Volgens hem werkten er nog ongeveer 45 mensen voor het bedrijf.

Claire’s, opgericht in 1974, richt zich vooral op meisjes tussen 3 en 18 jaar. Naast sieraden verkoopt de onderneming ook cosmetica en accessoires. De keten heeft meer dan 2700 winkels in zeventien landen in Noord-Amerika en Europa.

Russische agent hangt kilometerslang aan vrachtwagendeur bij wilde vlucht chauffeur [+video]

DAGESTAN (RUSLAND) – In de Russische deelrepubliek Dagestan heeft een politieagent op spectaculaire wijze zijn leven moeten wagen toen een vrachtwagenchauffeur weigerde te stoppen voor een controle. De agent klampte zich tijdens de vlucht vast aan de deur van de rijdende vrachtwagen en heeft zo meerdere kilometers meegereden.

De chauffeur had aanvankelijk een stopteken gekregen, maar negeerde dit en ging er vandoor. Terwijl de vrachtwagen steeds sneller reed, wist een agent zich nog net vast te grijpen aan de bestuurdersdeur.

Op beelden is te zien hoe hij met gevaar voor eigen leven aan de buitenkant van het voertuig blijft hangen, terwijl de chauffeur onverstoorbaar doorrijdt.

[tekst gaat verder onder video]

Volgens Russische media legde de vrachtwagen daarbij een afstand van ongeveer vijf kilometer af voordat het voertuig uiteindelijk tot stilstand kwam. Wonder boven wonder raakte de agent niet (ernstig) gewond.

De chauffeur werd na de achtervolging aangehouden. Lokale autoriteiten hebben een onderzoek ingesteld naar het incident. Het spectaculaire tafereel trok veel aandacht op sociale media en werd ook door internationale media, waaronder Bild en n-tv, opgepikt.

Slimme tachograaf versie 2 vanaf vandaag verplicht

BRUSSEL – Vanaf vandaag, dinsdag 19 augustus 2025, moeten alle zware vrachtwagens die in de EU geregistreerd zijn en internationaal actief zijn, uitgerust zijn met een slimme tachograaf versie 2. Daarmee is de retrofitfase afgerond die in het Mobility Package 1 was vastgelegd.

De slimme tachograaf versie 2 is ingevoerd om de rechten van chauffeurs beter te beschermen, eerlijke concurrentie te bevorderen en de verkeersveiligheid te vergroten.

Nieuwe functies

De vernieuwde tachograaf beschikt over verschillende extra functies:

  • automatische registratie van grensoverschrijdingen,
  • vastlegging van laad- en losactiviteiten,
  • verbeterde mogelijkheden voor software-updates,
  • en een hogere weerstand tegen manipulatie.

Daarnaast kan de tachograaf in combinatie met de door lidstaten aangeschafte apparatuur voor remote detection gegevens op afstand doorgeven. Hierdoor kunnen handhavingsinstanties gerichter voertuigen controleren, met name op de naleving van rij- en rusttijden. Ook ondersteunt de tachograaf de handhaving van regels rond cabotage en de detachering van chauffeurs.

Gefaseerde invoering

Nieuwe zware voertuigen die sinds 21 augustus 2023 in de EU zijn geregistreerd, moesten al standaard met de tweede versie van de tachograaf worden uitgerust.

Voor internationale voertuigen met een analoge of digitale (niet-slimme) tachograaf gold een vervangingsplicht uiterlijk op 31 december 2024. Voertuigen die al beschikten over een eerste generatie slimme tachograaf, moesten die uiterlijk op 18 augustus 2025 vervangen.

Vervoerders hadden daarmee twee jaar de tijd om de upgrade uit te voeren, gelijklopend met de normale termijn voor periodieke tachograafkeuringen.

Volgende stap: bestelwagens

De verplichting breidt zich in een volgende fase uit naar lichte bedrijfsvoertuigen van meer dan 2,5 ton die internationaal actief zijn. Vanaf 1 juli 2026 moeten ook deze bestelwagens uitgerust zijn met een slimme tachograaf versie 2. Vanaf diezelfde datum vallen zij eveneens onder de Europese rij- en rusttijdenregels (Verordening 561/2006).

Rechtbank wijst schadeclaim van transportbedrijf na door assen gezakte trailer af

Foto: Sora | AI Gegenereerd

ARNHEM – De rechtbank Gelderland heeft een schadeclaim van ruim € 22.000 afgewezen in een zaak waarbij een trailer door zijn assen zakte tijdens het laden van zware papierrollen. Dat blijkt uit een uitspraak die vandaag (19 augustus 2025) is gepubliceerd.

De zaak draaide om een incident op 2 januari 2024 bij een transportbedrijf in Gelderland. Een buitenlandse vervoerder kwam daar met een trailer papierrollen ophalen voor een papierproducent. Toen een heftruck van 9.000 kilo met een eerste papierrol de trailer inreed, zakte de trailer door zijn achterassen. De trailer liep aanzienlijke schade op.

Schadeclaim van ruim € 22.000

De vervoerder stelde het transportbedrijf aansprakelijk en eiste ruim € 22.000 aan reparatiekosten, plus een aanvullende vergoeding van € 1.000 voor gederfde winst en kosten van de chauffeur. Volgens de vervoerder had het bedrijf onrechtmatig gehandeld door onveilig te laden en de waarschuwingsstickers in de trailer te negeren.

Het transportbedrijf betwistte dit en voerde aan dat de trailer niet voldeed aan de technische eisen voor het vervoer van zware papierrollen. De maximale draagkracht van de assen zou niet zijn overschreden en het laden via de achterkant is volgens het bedrijf gebruikelijk en veilig.

Geen onrechtmatige daad

De kantonrechter ging mee in dit verweer. Volgens de rechtbank zijn er onvoldoende feiten aangevoerd waaruit blijkt dat het transportbedrijf zelf onrechtmatig heeft gehandeld. Het laden via de achterkant is een gangbare praktijk en wordt dagelijks zonder problemen toegepast. Bovendien zou de trailer al bezweken zijn bij een belasting van circa 12.500 kilo, ver onder de feitelijke capaciteit.

Omdat de vervoerder zijn vordering enkel had gebaseerd op onrechtmatige daad (art. 6:162 BW) en niet op werkgeversaansprakelijkheid voor eventuele fouten van de heftruckchauffeur, werd de vordering afgewezen.

Proceskosten voor eiser

De vervoerder draait nu op voor de proceskosten van € 1.221. Het vonnis werd op 9 juli 2025 uitgesproken door de rechtbank Gelderland en is vandaag openbaar gemaakt.

Milieuorganisaties bang voor gevolgen containervaart via poolzee

BRUSSEL – Milieuorganisaties vrezen schadelijke gevolgen van Chinese plannen voor een containerscheepvaartroute via het poolgebied boven Rusland naar Europa. “Het Noordpoolgebied staat al onder zware druk – de wateren warmen op en verzuren sneller dan het wereldwijde gemiddelde door de wereldwijde klimaatverandering”, waarschuwt deskundige Sian Prior van de Clean Arctic Alliance, waarbij meerdere organisaties zijn aangesloten.

Zij wijst op mediaberichten over het Chinese scheepvaartbedrijf Haijie. De onderneming lijkt op het punt te staan de eerste echte lijndienst voor containervervoer via de Noordelijke IJszee te beginnen. Het eerste schip, de 25 jaar oude Istanbul Bridge, zou in september vertrekken vanuit Qingdao. Andere havens die worden aangedaan, zouden Shanghai, Ningbo, Felixstowe, Rotterdam, Hamburg en Gdansk zijn. Het schip kan bijna 4900 containers vervoeren.

Volgens Prior is de poolroute de helft korter dan het zuidelijke alternatief. Dat kan leiden tot minder CO2-uitstoot. Maar daar staat een groter risico op schadelijke olielekken in het poolgebied tegenover. Bovendien zal de noodzaak van bijvoorbeeld begeleidende ijsbrekers de CO2-uitstoot niet noodzakelijkerwijs verminderen, stipt Prior ook aan. Verder wijst ze onder meer op mogelijke gevolgen van het onderwatergeluid van een schip voor het zeeleven.

Het is niet voor het eerst dat containerschepen voor de noordelijke route kiezen. Maar de plannen van Haijie lijken qua vaarschema meer op een traditionele lijndienst, met meerdere stops in zowel Azië als Europa. Door het beperkte vaarseizoen, ruwweg van eind juli tot begin november, zou Haijie dit jaar overigens maar één poolvaart uitvoeren. Volgend jaar volgen dan meer vaarten.

Cabinepersoneel Air Canada stopt staking na voorlopig akkoord

MONTREAL – Cabinemedewerkers van luchtvaartmaatschappij Air Canada gaan weer aan het werk na een staking die het hele weekend duurde. Vakbond CUPE meldt in een bericht op Facebook dat er een voorlopig akkoord is bereikt in een loongeschil met Air Canada. Door de staking zagen honderdduizenden passagiers hun vluchten geannuleerd worden. Ook vluchten tussen Schiphol en de Canadese steden Montreal en Toronto kwamen te vervallen.

Air Canada heeft aangekondigd de activiteiten weer geleidelijk te hervatten. De eerste vluchten staan gepland voor dinsdagavond (lokale tijd). De luchtvaartmaatschappij waarschuwt wel dat het mogelijk nog zeven tot tien dagen kan duren voordat ze weer volledig operationeel is. Dat komt bijvoorbeeld doordat vliegtuigen en bemanning niet op de juiste plaats zijn, waardoor vluchten alsnog geannuleerd kunnen worden.

De details over de voorlopige overeenkomst zijn nog niet bekendgemaakt. Air Canada meldde eerder de beloningen voor cabinepersoneel over een periode van vier jaar met 38 procent te willen verhogen. Volgens de bond kwam het bod van de luchtvaartmaatschappij echter slechts neer op een verhoging van ruim 17 procent over een periode van vier jaar.

Het akkoord heeft betrekking op de lonen van ongeveer 10.000 werknemers. Zij eisen naast hogere lonen ook betaling voor werk buiten de cabine, zoals bij het in- of uitchecken van passagiers. De betrokken personeelsleden worden betaald op basis van de tijd die ze vliegen.

Campagne helpt havenpersoneel weerbaar maken tegen criminele verzoeken

VLISSINGEN – In de zeehavens van Zeeland en West-Brabant start vandaag een social mediacampagne die havenmedewerkers aanmoedigt om alert te zijn op signalen die kunnen wijzen op criminaliteit. Bijvoorbeeld wanneer ze een vraag krijgen die onschuldig lijkt, maar dat misschien niet is.

Twee seconden verschil

Criminele organisaties misbruiken legale bedrijven om drugs te smokkelen via de haven. Dat lukt alleen met hulp van binnenuit. Criminelen bieden soms veel geld aan medewerkers in ruil voor een kleine gunst. Maar wie één keer ja zegt, kan vaak niet meer terug. De campagne richt zich op specifieke situaties in de havens.

Iedereen in de havens van Moerdijk, Terneuzen en Vlissingen/Borsele kan de campagne tegenkomen via social media. Korte berichten tonen hoe onschuldig een crimineel verzoek kan lijken en dat het belangrijk is om even twee seconden na te denken voordat je antwoord geeft. De campagne loopt minimaal drie jaar en richt zich met afwisselende boodschappen op bewustwording, herkennen van signalen, weerbaar zijn en melden.

Tekst gaat verder onder de video

Toolkit voor bedrijven

Bedrijven kunnen aansluiten bij de campagne door de toolkit met gratis communicatiemateriaal te gebruiken. Dit is te vinden op de campagnewebsite www.veiligezeehavens.nl/zegnee.

Samen sterk tegen ondermijning

De campagne is een initiatief van Mainport Zeehavens Zeeland – West-Brabant. De gemeenten Vlissingen, Borsele, Terneuzen en Moerdijk, Politie, Openbaar Ministerie, Douane, Koninklijke Marechaussee, Belastingdienst en de havenbedrijven Port of Moerdijk en North Sea Port bundelen krachten in de strijd tegen criminaliteit in de havens. Eén van de speerpunten is het weerbaar maken van personeel en bedrijven in de strijd tegen ondermijnende criminaliteit.

Burgemeester Dijksterhuis (Haventafel, gemeente Borsele): “Criminelen spelen in op goedgelovigheid of loyaliteit. Met één vraag kunnen ze iemands leven ontwrichten. Daarom is het cruciaal dat medewerkers signalen herkennen en weten wat ze kunnen doen. Deze campagne helpt daarbij.”

Onderzoeksraad: veilige werkomgeving bij tankreinigingsbedrijven moet vanzelfsprekend zijn

DEN HAAG – Tankreinigingsbedrijven moeten hun reinigingsprocessen beter in kaart brengen en passende maatregelen nemen om risico’s te beheersen. Dat stelt de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) naar aanleiding van een ernstig incident bij Gentenaar Cleaning in 2022, waarbij elf mensen gewond raakten.

De OVV wijst erop dat de ene reiniging veel risicovoller is dan de andere. Vooral bij stoffen die heftig reageren met water, zoals fosfortrichloride, kan een kleine hoeveelheid restlading al leiden tot een gevaarlijke situatie.

Incident bij Gentenaar Cleaning

Op 23 november 2022 ontstond bij Gentenaar Cleaning een wolk van zoutzuur en fosforigzuur tijdens de reiniging van een tankcontainer waarin nog fosfortrichloride aanwezig was. Tijdens het proces werd water toegevoegd om de stof om te zetten in minder agressieve verbindingen. Omdat de afsluiter tussen de tankcontainer en de uitstoomtank openstond, verplaatste de reactie zich naar de uitstoomtank. De druk liep daar zo hoog op dat de ontluchtingsslang scheurde, waardoor de chemische wolk vrijkwam. Elf medewerkers raakten daarbij gewond.

‘Ondersteun mensenwerk met maatregelen’

Volgens de OVV kwam veilig werken bij het reinigen in dit bedrijf te veel neer op het geheugen en gedrag van de reinigers. De werkinstructies en trainingen waren vooral afgestemd op minder risicovolle reinigingen. Technische maatregelen en duidelijke procedures ontbraken grotendeels.

“Als een reiniging moet worden uitgevoerd waarbij de risico’s groter zijn, dan sluiten werkwijze en opleiding daar onvoldoende op aan. Het risico dat het misgaat is dan ook groter,” zegt raadslid Erica Bakkum van de OVV.

De Onderzoeksraad roept de hele sector van tankreinigingsbedrijven op om hun werkwijzen beter af te stemmen op risicovolle reinigingen en technische maatregelen te treffen, zodat medewerkers hun werk veilig kunnen uitvoeren.

P&A Fonteijn Transport viert 25-jarig jubileum met Scania 530S V8

Foto: Bas Fransen Photography

WEERT – Een jubileum vier je in stijl. Dat hebben ze bij P&A Fonteijn Transport B.V. uit Weert goed begrepen. Ter gelegenheid van het 25-jarig bestaan heeft het bedrijf een blikvanger aan het wagenpark toegevoegd: een rijk uitgeruste Scania 530S A4x2NB met krachtige V8 motor. “Scania staat voor topkwaliteit”, zegt eigenaar Patrick Fonteijn. “Je kunt het niet vergelijken met een ander merk.”

De nieuwe Scania is volledig naar wens samengesteld door André Fonteijn, mede-eigenaar en ook de vaste chauffeur van de S-serie. “Mijn broer heeft de afgelopen jaren met verschillende voertuigen gereden. Dit jaar wilden we iets bijzonders. Het is een feestelijk moment en daar hoort een mooie auto bij”, aldus Fonteijn. De keuze viel op het vlaggenschip van Scania, voorzien van een 530 pk sterke V8 motor en rondom luchtvering voor maximaal comfort.

Liefde voor Scania

De liefde van de broers voor Scania is duidelijk te zien in het eindresultaat. De trekker werd opgebouwd door CDW Zwolle en is uitgerust met het luxe King of the Road pakket. Opvallende elementen zoals de grote zonneklep, lichtbak, extra verstralers op het dak en in de bumper, LED-koplampen, dubbele zwaailampen, luchthoorns en verlengde zijfenders geven de truck een imposante uitstraling.

Foto: Bas Fransen Photography

Ook de afwerking in de huisstijlkleuren van P&A Fonteijn Transport draagt bij aan het totaalplaatje. “Onze voertuigen zien er altijd strak en verzorgd uit”, zegt Fonteijn. “We wassen ze wekelijks. Het is en blijft ons visitekaartje op de weg.”

Degelijk en betrouwbaar

Niet alleen het bedrijf bestaat 25 jaar, ook de samenwerking met Scania Someren verloopt inmiddels 25 jaar naar tevredenheid. “Scania is degelijk en betrouwbaar. We komen eigenlijk maar één keer per jaar in de werkplaats, voor de APK en een onderhoudsbeurt. Verder geven ze nooit problemen”, vertelt Fonteijn, die standaard voor een Scania Procare servicecontract kiest. “Dan weet je van tevoren waar je aan toe bent en kom je nooit voor verrassingen te staan.”

Foto: Bas Fransen Photography

P&A Fonteijn Transport

De broers Patrick en André Fonteijn groeiden op tussen de trucks. In 2000 schaften ze twee Scania trucks aan en begonnen ze hun eigen transportbedrijf, dat sinds 2005 P&A Fonteijn Transport B.V. heet. Wat begon met ferrytransport groeide uit tot een samenwerking met een lokaal bedrijf in sierbestrating. Sindsdien rijden ze dagelijks met betonklinkers en bestratingsmateriaal door heel Nederland en een stukje van Duitsland en België. Het wagenpark is inmiddels uitgegroeid tot vijf trucks, allemaal met dezelfde herkenbare, verzorgde uitstraling.

Container met oud ijzer gekanteld op afrit van A2

Foto: Persbureau Heitink

DEN BOSCH – Dinsdagochtend is een container met oud ijzer van een vrachtwagen aanhanger gevallen en gekanteld op een afrit van de A2 bij Den Bosch. Het ijzer, voornamelijk roestvrij staal, kwam verspreid over het wegdek terecht.

Door het ongeval zijn twee afritten afgesloten. Het gaat om de afrit richting Utrecht bij Den Bosch en de afrit vanuit Eindhoven naar de N279. Het is nog niet duidelijk wanneer deze weer worden vrijgegeven.

De container zat vast op een aanhanger achter een vrachtwagen. Hoe de container kon loskomen wordt nog onderzocht. De aanhanger raakte beschadigd.

Voor zover bekend raakte er niemand gewond bij het incident.

Het incident zorgt voor afsluitingen, maar vooralsnog niet voor vertraging op de A2 zelf.

Israël bestudeert jongste voorstel voor bestand in Gaza

TEL AVIV – Israël bestudeert momenteel het jongste voorstel voor een bestand in de Gazastrook. Hamas heeft al met het plan ingestemd.

Het plan omvat een wapenstilstand van zestig dagen, de gedeeltelijke terugtrekking van Israëlische troepen, de vrijlating van de helft van de Israëlische gijzelaars en de vrijlating van Palestijnse gevangenen. Bemiddelaars Egypte en Qatar stuurden het nieuwste voorstel maandag naar Israël. “De bal ligt nu bij hen”, zei Egypte.

Israël en Hamas hebben sinds de uitbraak van de oorlog in oktober 2023 af en aan onderhandeld. De laatste indirecte onderhandelingen liepen vorige maand vast.

De Israëlische premier Benjamin Netanyahu heeft nog niet publiekelijk gereageerd op het nieuwe plan, maar zei vorige week dat zijn land zou instemmen met een deal die voorziet in de vrijlating van alle gijzelaars in een keer en overeenkomt met de Israëlische voorwaarden voor het beëindigen van de oorlog.

Alewijnse sluit zich aan bij Oceanco Group

NIJMEGEN – Maritiem systeemintegrator Alewijnse heeft zich aangesloten bij de Oceanco Group. De groep is sinds kort in handen van Gabe Newell, oprichter van Valve Corporation en initiatiefnemer van Inkfish, een particulier onderzoeksproject gericht op oceaanwetenschap. Met deze stap breidt Alewijnse haar positie in de maritieme sector verder uit en krijgt de samenwerking met Oceanco, marktleider in de jachtbouw, een nieuwe dimensie.

Alewijnse was de afgelopen zeven jaar onderdeel van investeerder Strong Root Capital. In die periode professionaliseerde het bedrijf zijn organisatie en groeide het uit tot een sterke speler in elektrische systemen en automatisering voor de jachtbouw, defensie, bagger-, offshore- en transportsector.

Samenwerking met Oceanco

De samenwerking met Oceanco is niet nieuw. Al sinds de jaren ’90 werken beide bedrijven samen aan innovatieve jachtprojecten. Volgens beide partijen betekent de overname geen koerswijziging, maar juist een versnelling en versterking van de bestaande strategie.

“Elektrische systemen spelen een steeds belangrijkere rol in de scheepsbouw én in industriële toepassingen,” aldus Alewijnse-CEO Gert Bravenboer. “Door ons aan te sluiten bij Oceanco en Gabe Newell versterken we onze expertise en zien we grote kansen om onze langetermijndoelen te realiseren.”

Ook Marcel Onkenhout, CEO van Oceanco, benadrukt de kansen: “Met Alewijnse binnen de groep kunnen we nieuwe oplossingen en innovaties ontwikkelen die niet alleen de jachtbouw, maar ook andere maritieme sectoren ten goede komen.”

Continuïteit en onafhankelijkheid

Alewijnse blijft binnen de Oceanco Group als zelfstandige onderneming opereren, met behoud van eigen naam, klantrelaties en marktpositie. De overname biedt volgens de bedrijven meer slagkracht voor duurzame groei en versnelling van innovatie.

Voormalig eigenaar Strong Root Capital ziet de stap als een logische vervolgfase. Partner Patrick Zanders: “Alewijnse heeft de afgelopen jaren een duidelijke koers uitgezet en een stevige marktpositie veroverd. Met Oceanco en Gabe Newell als nieuwe eigenaren wordt die ontwikkeling verder uitgebouwd.”

THW ontvangt 75e Mercedes-Benz Atego materieelwagen op 75-jarig jubileum

LEINFELDEN-ECHTERDINGEN/PLAUEN – De Duitse rampenbestrijdingsorganisatie Technisches Hilfswerk (THW) heeft haar 75e materieelwagen op basis van de Mercedes-Benz Atego in gebruik genomen, precies in het jaar dat de organisatie haar 75-jarig bestaan viert. Het jubileumvoertuig werd overhandigd aan de lokale afdeling in Amberg.

In totaal heeft THW 120 identieke voertuigen besteld, met een optie voor nog eens 60 exemplaren. De voertuigen worden voorzien van een speciale opbouw door BINZ Automotive GmbH en dienen als kernvoertuigen voor de reddingseenheden van THW.

Atego als basis: krachtig en terreinvaardig

De nieuwe materieelwagens zijn gebaseerd op de Mercedes-Benz Atego 1530 AF 4×4. De vrachtwagen beschikt over een 6-cilinder dieselmotor met 220 kW (299 pk) en heeft een toegestane maximum massa van 16 ton.

Dankzij vierwielaandrijving, sperdifferentiëlen en een doorwaaddiepte van 80 centimeter kan de truck ook in zwaar terrein worden ingezet.

Voor bergings- en reddingsoperaties is de Atego uitgerust met een hydraulische lier van 50 kN. Bij gebruik van een omkeerrol kan de trekkracht naar achteren worden verdubbeld tot 100 kN, met een kabellengte van 25 meter.

BINZ-opbouw: comfort en ruimte voor team en materieel

De opbouw wordt geproduceerd door BINZ Automotive in Plauen. Het aluminium ontwerp vermindert het eigen gewicht en biedt tegelijk hoge duurzaamheid en bescherming tegen corrosie. Het voertuig beschikt over talrijke op maat gemaakte opbergsystemen voor gereedschap en reddingsmaterieel.

Een primeur voor THW is de nieuwe, grote groepscabine achter de bestuurderscabine. Deze biedt plaats aan zeven inzittenden, met extra beenruimte en voorzieningen zoals USB-aansluitingen, driepuntsgordels, helmen- en portofoonhouders. Via een verbindingsdoorgang is communicatie tussen bestuurderscabine en bemanning mogelijk.

Voorbereid op uiteenlopende rampenscenario’s

De materieelwagens zijn ontworpen voor uiteenlopende noodsituaties, zoals instortingen, overstromingen, branden en aardbevingen, zowel in Duitsland als daarbuiten. De voertuigen zijn uitgerust met aggregaten, pompen, slangen, hijsmateriaal en hulpmiddelen voor het stabiliseren van gebouwen. Ook persoonlijke beschermingsmiddelen en EHBO-materiaal hebben een vaste plek in de opbouw.

Met deze nieuwe Atego’s beschikken de lokale THW-afdelingen over voertuigen die niet alleen zwaar materieel en manschappen ter plaatse kunnen brengen, maar ook direct elektriciteit, licht en technische ondersteuning kunnen leveren. Daarmee wordt de slagkracht van de rampenbestrijdingsorganisatie verder versterkt.

×