Clicky

vrijdag 2 mei 2025 - 15:30 uur
Home Blog Pagina 79

46-jarige man aangehouden in onderzoek naar dodelijk vrachtwagenongeval A4

Foto: MediaTV

ROTTERDAM – In het onderzoek naar het dodelijke ongeval op de A4, dinsdag 25 maart, is de politie is op zoek naar getuigen en camerabeelden van het incident. Een vrachtwagenchauffeur moest een noodstop maken waarbij de lading buizen naar voren schoof.

Bij het ongeval kwam de 60-jarige vrachtwagenchauffeur om het leven.

Volgens getuigen moest de chauffeur plots remmen voor een andere auto. Een 46-jarige man uit Rotterdam is dinsdag 25 maart aangehouden vanwege mogelijke betrokkenheid bij het ongeval.

De verdachte is de bestuurder van een andere auto en de politie onderzoekt zijn rol bij het incident.

De politie onderzoekt de toedracht van het ongeval en doet sporenonderzoek en kijkt camerabeelden uit. De politie roept getuigen van het ongeval zich te melden.

EU lanceert nieuwe strategie om beter voorbereid te zijn op crises: Transportsector cruciaal voor Europese veerkracht

Foto: Adobe Stok | jpgon

BRUSSEL – De Europese Unie heeft vandaag een nieuwe uitgebreide Preparedness-strategie gepresenteerd om beter voorbereid te zijn op toekomstige crises, waaronder natuurrampen, pandemieën, cyberaanvallen en geopolitieke conflicten. Dit initiatief, genaamd de ‘Preparedness Union’, komt voort uit de toenemende complexiteit van de veiligheidsdreigingen en kwetsbaarheden in vitale infrastructuur, zoals zichtbaar werd tijdens de COVID-19-pandemie en de oorlog in Oekraïne.

Eén van de aandachtspunten binnen de nieuwe strategie is het verbeteren van de weerbaarheid van de transportsector. De EU benadrukt dat de continuïteit van transport essentieel is voor het functioneren van de samenleving, zeker in tijden van crisis.

De strategie roept op tot nauwere samenwerking tussen overheid en bedrijfsleven, specifiek gericht op het veiliger en weerbaarder maken van transport- en logistieke netwerken. Dit omvat onder meer het beter beschermen tegen cyberaanvallen en sabotage, en het voorbereiden op extreme weersomstandigheden als gevolg van klimaatverandering.

Ook wordt het belang van grensoverschrijdende samenwerking benadrukt. De Europese Commissie wil dat lidstaten zich beter voorbereiden op scenario’s waarin logistieke ketens over meerdere landen tegelijk verstoord raken. Daarom voorziet de strategie in het versterken van het EU Civiele Beschermingsmechanisme (UCPM) en rescEU, waardoor lidstaten sneller onderling hulp kunnen bieden bij ernstige verstoringen.

Verder gaat de EU investeren in het verbeteren van vroegtijdige waarschuwingssystemen en het aanleggen van strategische voorraden, zoals reserveonderdelen en cruciale grondstoffen, om tijdens crisismomenten snel te kunnen reageren en leveringszekerheid te garanderen.

Weken hinder door werk aan A15 tussen Rotterdam en Maasvlakte

A15

ROTTERDAM – Rijkswaterstaat (RWS) werkt de komende twee weken aan de snelweg A15 tussen Rotterdam en de Maasvlakte.

De gedeeltelijke afsluiting leidt mogelijk tot hinder, langere reistijd en omleidingen voor weggebruikers. Het gaat om afrondende werkzaamheden bij de aansluiting op de Blankenburgverbinding, de toltunnel op de A24, die eind vorig jaar gereedkwam.

De extra reistijd kan oplopen tot een half uur. Vooral vrijdag 28 maart en vrijdag 4 april kan het extra druk zijn en kan de reistijd oplopen tot een uur. Het werk gaat in delen, waarbij er steeds in een richting afsluitingen zijn. Tijdens de werkzaamheden tussen 27 en 31 maart en 3 en 7 april wordt het verkeer omgeleid via de A24. Op deze route moeten weggebruikers tol betalen.

RWS adviseert automobilisten om, indien mogelijk, thuis te werken, buiten de spits te reizen of te kiezen voor alternatief vervoer. In de periode tot 16 mei zijn ook delen van de weg en op- en afritten afgesloten in de avond en nacht.

Faber doet aangifte om foto met Hitlersnor bij demonstratie

DEN HAAG – Asielminister Marjolein Faber heeft aangifte gedaan bij de politie omdat demonstranten afgelopen weekend een foto van haar met een Hitlersnor bij zich droegen.

Een woordvoerder van Faber bevestigt dat na berichtgeving door De Telegraaf. Volgens de krant vindt Faber de foto demoniserend.

Afgelopen zaterdag werd in Amsterdam gedemonstreerd tegen racisme en fascisme. Naar schatting waren daar ongeveer tienduizend mensen aanwezig. Actievoerders droegen bordjes met ‘Never Again’ en ‘Feit of Faber?’.

Het protest verliep rustig en er werd niemand aangehouden. Wel scandeerden pro-Palestijnse activisten dat “zio’s”, een ander woord voor zionisten, in de gracht gegooid zouden moeten worden.

PVV-leider Geert Wilders vindt het “zeer terecht” dat Faber aangifte heeft gedaan. Eerder schreef hij al op X dat het ging om een demonstratie “vol sympathie voor Hamas, het gooien van zionisten in grachten, een bord met een nazi-grafsteen voor mij en Faber met een Hitlersnor”.

FNV: afvalvrachtwagens niet toegelaten op recyclinglocaties

afval

DEN HAAG – Werknemers op verschillende recyclinglocaties in Nederland laten vrachtwagens met afval woensdag niet toe om hun vuilnis af te geven. Dit doen ze uit protest tegen een mogelijke invoering van een nieuwe belastingheffing op de afvalverwerking van plastic, meldt FNV.

“Dit plan moet gewoon van tafel. Deze extra belasting van 73 euro per ton restafval maakt de verwerking van reststromen uit recycling onbetaalbaar, drijft afval naar het buitenland, leidt niet tot verduurzaming en verhoogt de afvalstoffenheffing van de burger”, meent de vakbond.

De regering wil vanaf 2028 jaarlijks 547 miljoen euro ophalen met een belastingheffing op plastic. De actie op woensdag is volgens de bond een “eerste waarschuwing.” De acties worden gehouden op verschillende plekken waar recycling- en afvalverwerkingsinstallaties staan, zoals Amsterdam, Rotterdam, Moerdijk, Delfzijl en Duiven.

Transportbedrijf krijgt boete vanwege onbeschermd vlees tijdens vervoer

Plastic bakken | dolav's
Foto: Adobe Stock | Sonja Birkelbach

DEN HAAG – Het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) heeft dinsdag 25 maart 2025 geoordeeld dat een boete van €2.500,- voor een transportbedrijf vanwege onvoldoende bescherming van vlees tijdens het transport terecht was opgelegd. Wel werd de boete vanwege een te lange duur van de procedure verlaagd naar €2.250,-.

De zaak begon met een inspectie van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) in februari 2020. Tijdens deze inspectie bleek dat vlees bestemd voor menselijke consumptie in aanraking was gekomen met de onderzijde van gestapelde kunststof bakken, zogenoemde dolavs. Volgens de NVWA vormt de onderkant van deze bakken een risico, omdat ze moeilijk schoon te maken zijn en bacteriën kunnen bevatten.

Het bedrijf betoogde dat er geen sprake was van daadwerkelijke verontreiniging en stelde dat de bakken zorgvuldig waren gereinigd en ontsmet. Dit verweer werd echter niet aanvaard door zowel de rechtbank Rotterdam als het CBb. Volgens het CBb hoeft niet bewezen te worden dat het vlees daadwerkelijk verontreinigd was; voldoende is dat het vlees risico liep op verontreiniging.

Het College stelde wel vast dat de redelijke termijn voor de juridische procedure was overschreden. Hierdoor werd de oorspronkelijk opgelegde boete met tien procent verlaagd tot €2.250,-.

Naast de boeteverlaging moet het ministerie van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur tevens de proceskosten terugbetalen aan het betrokken transportbedrijf.

Twintig kinderen met mazelen op basisschool in Amsterdam

AMSTERDAM – Op een basisschool in Amsterdam Nieuw-West zijn inmiddels twintig kinderen besmet met mazelen. Dat zei wethouder Alexander Scholtes (Gezondheid) woensdagochtend in een gemeenteraadsvergadering. Het cluster op de school lijkt niet exponentieel te groeien, aldus Scholtes.

De bron- en contactonderzoeken zijn afgerond en alle besmettingen in Amsterdam zijn tot nu toe direct te herleiden naar de school of de gezinssituatie van een besmette persoon. Toch vindt de wethouder het nog “te vroeg om te zeggen dat het onder controle is, besmetting kan ook op andere plekken hebben plaatsgevonden”.

Vier van de twintig kinderen zijn in het ziekenhuis opgenomen geweest. Geen van de besmette kinderen was gevaccineerd tegen mazelen.

Vorige week meldde het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) een flinke toename van het aantal mazelenbesmettingen. Naast de school in Amsterdam zijn er nog drie scholen met clusters.

Stichting Laurentien slaat alarm over onveilige werksfeer

DEN HAAG – De Stichting Gelijkwaardig Herstel (SGH), die gedupeerden van het toeslagenschandaal helpt, en voorheen werd geleid door prinses Laurentien, slaat alarm over het aanhoudende wantrouwen van het ministerie van Financiën jegens de stichting. Dat bevestigt SGH na berichtgeving van De Telegraaf. “Als het persoonlijk wordt en onze mensen zich niet veilig voelen dan kunnen ze hun werk niet doen”.

Na een moeizame samenwerking tussen de stichting en het ministerie adviseerde een commissie in januari dat de manier van SGH om gedupeerden van het toeslagenherstel te helpen de belangrijkste route is in het herstelproces. Staatssecretaris Sandra Palmen (Financiën) volgde het advies.

Toch ontving de stichting vorige maand een notitie van de huisadvocaat van het ministerie dat er al een tijd onderzoek wordt gedaan naar SGH. “Het wantrouwen zit heel diep bij het ministerie. Zo lukt het niet om het grootste schandaal van de politieke geschiedenis op te lossen”, aldus de woordvoerder die zich afvraagt waarom er niet “gewoon een gesprek” kan worden gevoerd. Volgens haar vertaalt dit wantrouwen zich door naar het aanhoudende wantrouwen in de toeslagenouders die al jaren onterecht als fraudeurs zijn bestempeld.

Het ministerie van Financiën noemt SGH “een belangrijke partner in de hersteloperatie”, waar het kabinet “veel waardering” voor heeft. “Juist omdat de SGH zo’n belangrijke en waardevolle rol speelt bij de afhandeling van aanvullende schades is het van belang dat de governance voldoet aan de juridische vereisten.” Daarom is daar onderzoek naar gedaan, aldus een woordvoerder.

Op verhalen over een vermeend onveilige werksfeer wil de woordvoerder niet ingaan. “Wij vinden het belangrijk om dit gesprek samen aan tafel te voeren en niet via de media.”

Vorig jaar augustus schreef het AD dat medewerkers van het ministerie van Financiën melding hadden gedaan van grensoverschrijdend gedrag door Laurentien. Ze verdedigde haar inzet, maar stapte een paar weken na de publicatie op bij de stichting. “Laurentien is al voor de bus gegooid en nu is het met het onderzoek door de advocaten opnieuw heel persoonlijk, dat is heel intimiderend”.

Duitse politie haalt levensgevaarlijke vrachtwagencombinatie van A1 [+foto’s]

Foto: Duitse Politie

OSNABRÜCK – De Duitse politie heeft dinsdagavond op de A1 nabij Osnabrück een potentieel levensgevaarlijke vrachtwagencombinatie uit het verkeer gehaald. Het voertuig viel agenten van de Duitse politie op omdat de trekker reed met een verlopen Oostenrijkse tijdelijke kentekenplaat.

Bij controle bleek de situatie ernstiger dan gedacht: de oplegger, voorzien van een Franse kentekenplaat, bleek al sinds 2022 niet meer geregistreerd en was daardoor eveneens niet geschikt voor gebruik op de openbare weg.

Tijdens een grondige controle ontdekten de agenten meerdere ernstige gebreken. De lading, bestaande uit twee vrachtwagens met een totaalgewicht van circa 16 ton, was nauwelijks gezekerd. Bovendien overschreed de hoogte van het voertuig met 4,36 meter duidelijk de toegestane maximale hoogte van 4 meter.

Foto: Duitse Politie

Alsof dat nog niet genoeg was, bleek een van de banden van de oplegger volledig versleten, wat een groot veiligheidsrisico vormde.

De politie heeft de vrachtwagen onmiddellijk van de weg gehaald en meerdere straf- en boeteprocedures gestart.

Foto: Duitse Politie

De vrachtwagencombinatie was onderweg van Rhein-Erft-Kreis naar de haven van Wilhelmshaven, waar het transport verscheept zou worden. Door het ingrijpen van de politie vertrok de geplande veerboot echter zonder deze combinatie aan boord.

Duitse A7 urenlang afgesloten na ongeval met vrachtwagen bij Heidekreis

Foto: Duitse Politie

HEIDEKREIS – Woensdagochtend 26 maart 2025 heeft er rond 07:20 uur een ernstig ongeval plaatsgevonden op de Duitse snelweg A7 in de richting van Hamburg. Tussen de aansluitingen Schneverdingen en Bispingen verloor een 46-jarige vrachtwagenchauffeur door nog onbekende oorzaak de controle over zijn met beton geladen trekker met oplegger.

De combinatie raakte eerst naar links van de weg, botste tegen de middenvangrail, waarna het voertuig naar rechts van de rijbaan schoot en daar door de buitenste vangrail brak.

Uiteindelijk kwam de vrachtwagen gekanteld in de berm tot stilstand.

De chauffeur liep lichte verwondingen op en is per ambulance overgebracht naar een nabijgelegen ziekenhuis. Voor het onderzoek naar de oorzaak van het ongeval heeft de politie bloedonderzoek bij de bestuurder laten uitvoeren.

Vanwege de bergingswerkzaamheden is de A7 tussen Schneverdingen en Bispingen richting Hamburg volledig afgesloten tot naar verwachting 15:00 uur.

Denemarken blij met aanpassing Amerikaans bezoek aan Groenland

KOPENHAGEN – Denemarken is blij dat de Verenigde Staten de planning hebben aangepast voor een bezoek aan Groenland. “Ik vind het heel positief dat de Amerikanen hun bezoek aan de Groenlandse samenleving hebben afgezegd. In plaats daarvan zullen ze hun eigen basis, Pituffik, bezoeken en daar hebben we geen enkel bezwaar tegen”, zei minister van Buitenlandse Zaken Lars Lokke Rasmussen tegen omroep DR.

Bezoeken van Amerikaanse topfiguren aan Groenland liggen gevoelig, omdat president Donald Trump het eiland wil inlijven. Dat maakt deel uit van het koninkrijk Denemarken en heeft een eigen regering. Het was eerst de bedoeling dat de echtgenote van de Amerikaanse vicepresident een een sleehondenrace zou bezoeken. Dat wekte ergernis in zowel Groenland als Denemarken.

Het Witte Huis maakte later bekend dat de planning is aangepast. Vicepresident J.D. Vance gaat nu zelf ook mee en bezoekt deze week een militaire basis. Het bezoek aan de sleehondenrace is van de baan.

Nieuwe massaclaim in de maak tegen energiesector

AMSTERDAM – Ook Stichting Eerlijke Handelspraktijken bereidt een massaclaim voor tegen de energiesector na een uitspraak van het gerechtshof Amsterdam. De rechter oordeelde dinsdag dat energieleverancier Vattenfall onterecht tussentijdse wijzigingen heeft doorgevoerd in de tarieven van variabele energiecontracten.

“Deze uitspraak kan grote gevolgen hebben: miljoenen consumenten hebben mogelijk recht op compensatie”, stelt de stichting. Dit geldt volgens de organisatie niet alleen voor klanten van Vattenfall, maar ook voor klanten van andere energiemaatschappijen.

Volgens de voorwaarden van variabele energiecontracten mogen tarieven normaal gesproken slechts twee keer per jaar worden aangepast. “In 2022 hebben veel energieleveranciers, door de gestegen energieprijzen, vaker prijsverhogingen doorgevoerd”, stelt de stichting.

De Friese jurist Roelof de Nekker kondigde een dag eerder al een massaclaim aan om oneerlijke variabele energiecontracten.

Twee ongevallen met vrachtwagens op A15 [+foto’s]

Foto: Rijkswaterstaat | X

Op de A15 richting Gorinchem heeft woensdagochtend een ongeval plaatsgevonden waarbij een vrachtwagen in de vangrail terecht is gekomen.

Het ongeval zorgt voor een afsluiting van de linkerrijstrook voor de brug over het Merwedekanaal. De vertraging is fors, meer dan een uur.

De geleiderail heeft schade en er zal een ZOAB-cleaner moeten komen.

Foto: Rijkswaterstaat | X

In de staart van de file die was ontstaan door het ongeval is voor Leuven een tweede ongeval gebeurd. Bij dit incident zijn een vrachtwagen en bestelbus betrokken.

Er was een omleiding van kracht maar die is inmiddels al weer ingetrokken meldt Rijkswaterstaat.

Voorlopig Europees akkoord over nieuwe rijbewijsrichtlijn: digitaal rijbewijs en jongeren eerder op vrachtwagen

Foto: Adobe Stock

BRUSSEL – Na intensieve nachtelijke onderhandelingen hebben het Europees Parlement, de Europese Commissie en de Raad van de EU-lidstaten een voorlopig akkoord bereikt over de nieuwe Europese rijbewijsrichtlijn. Brancheorganisatie TLN reageert positief op het akkoord, waarvoor zij zich actief heeft ingezet.

Belangrijkste wijzigingen in het akkoord zijn onder meer de introductie van een digitaal rijbewijs vanaf 2030 en een nieuwe regeling waardoor jongeren eerder ervaring kunnen opdoen als vrachtwagenchauffeur. 17-jarigen met een C-rijbewijs mogen straks begeleid rijden met een ervaren chauffeur. Verder wordt de maximale toegestane massa voor het B-rijbewijs verhoogd naar 4.250 kg, wat betekent dat het bestaande Nederlandse gedoogbeleid voor elektrische bestelwagens nu ook Europees geregeld is.

Jongeren eerder achter het stuur

Om het chauffeurstekort in Europa aan te pakken en tegelijk de verkeersveiligheid te vergroten, komt er een regeling voor begeleid rijden. Hiermee kunnen jongeren een rijbewijs behalen vóór het bereiken van de huidige minimumleeftijd, mits zij worden begeleid door een ervaren bestuurder. Lidstaten kunnen zelf kiezen of ze deze regeling alleen invoeren voor personenauto’s of ook voor bestelwagens en vrachtwagens. TLN gaat binnenkort met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat in overleg over invoering van deze regeling voor vrachtwagens in Nederland.

Ook wordt de minimumleeftijd voor het behalen van een C-rijbewijs in alle EU-landen verlaagd van 21 naar 18 jaar. Daarbij blijft Code-95 verplicht. Hierdoor kunnen jongeren al tijdens hun opleiding kiezen voor het beroep van vrachtwagenchauffeur.

Digitaal rijbewijs en strengere gezondheidseisen

Vanaf 2030 moeten alle EU-lidstaten een digitaal rijbewijs invoeren, toegankelijk via smartphones. Dit digitale rijbewijs wordt niet verplicht; de papieren versie blijft geldig. Wel wordt het digitale rijbewijs de standaard. De exacte vormgeving en data-uitwisseling worden later bepaald. TLN bekijkt samen met het ministerie de kansen die deze regeling biedt voor een digitale chauffeurspas.

Daarnaast blijven vrachtwagenrijbewijzen vijf jaar geldig, maar mogen lidstaten deze geldigheidsduur verkorten voor oudere chauffeurs. Ook komen er strengere medische keuringen, waaronder oogtesten en controles van cardiovasculaire gezondheid voor nieuwe chauffeurs. Hiermee wordt de huidige Nederlandse situatie gelijkgetrokken met andere EU-landen.

Formele goedkeuring volgt nog

Dit akkoord is voorlopig; het moet eerst worden goedgekeurd door de Transportcommissie en daarna door het Europees Parlement. Ook moeten de ministers van Transport van de lidstaten akkoord gaan. Daarna volgt omzetting van de richtlijn in nationale wetgeving door de lidstaten.

Mogelijk onterecht toeslagenherstel door zoekgeraakte gegevens

DEN HAAG – De Belastingdienst beschikte over gegevens waarmee mogelijk voorkomen had kunnen worden dat mensen onterecht werden erkend als gedupeerde in het toeslagenschandaal. Maar die informatie werd pas afgelopen najaar ontdekt. Dat bevestigt een woordvoerder van staatssecretaris Sandra Palmen (Toeslagen, NSC) na een bericht van NRC.

De organisatie voor het toeslagenherstel (UHT) gaat volgens de woordvoerder uit van het verhaal van de ouders zelf, aangevuld met informatie van de Belastingdienst. Sommige mensen claimden gedupeerd te zijn, omdat zij bepaalde brieven nooit hadden ontvangen. Dat had met het gevonden databestand, waarin de correspondentie met ontvangers van toeslagen werd bijgehouden, mogelijk gecheckt kunnen worden.

Of de gevonden informatie daadwerkelijk bruikbaar is bij het beoordelen of iemand gedupeerd is, wordt nog onderzocht. Evenmin is duidelijk hoeveel mensen mogelijk onterecht als gedupeerde zijn erkend. Het aanmeldloket is inmiddels gesloten. Ruim 40.000 mensen zijn als gedupeerd aangemerkt. Palmen erkende eerder al dat dit waarschijnlijk niet in alle gevallen terecht was.

30.000 euro

Wie aannemelijk kon maken slachtoffer te zijn geweest van de ontspoorde jacht op fraude met de kinderopvangtoeslag, kreeg na een ‘lichte toets’ in elk geval 30.000 euro compensatie. Dat geld hoeft nooit te worden terugbetaald. Ook werden bijvoorbeeld schulden kwijtgescholden. Dat de overheid hierdoor een aanzienlijk risico liep op overcompensatie, nam het toenmalige kabinet voor lief.

Voor deze regeling meldden zich veel meer mensen dan verwacht. Mede daardoor verloopt de hersteloperatie moeizaam. Vooral de zwaarst gedupeerden hebben daar last van.

×