Clicky

zaterdag 3 mei 2025 - 05:17 uur
Home Blog Pagina 77

Panama trekt registratie in van schepen op westerse sanctielijst

SINGAPORE – Panama trekt de registratie in van 128 schepen die onder Panamese vlag varen. Het gaat om vaartuigen die op sanctielijsten staan van de Verenigde Staten, Amerikaanse bondgenoten of de Verenigde Naties.

Een topfunctionaris van de Panamese maritieme autoriteiten, Ramón Franco, zegt dat het gaat om zeker zeventig schepen en dat er meer gaan volgen. Dat kan volgens Franco dankzij nieuwe regels veel sneller worden geregeld dan voorheen.

Hij stelt dat Panama daarin met de tijd meegaat. Er is internationaal veel aandacht voor het gebruik van ‘schaduwvloten’ van soms oude vrachtschepen om sancties te ontwijken.

In Panama staan volgens de functionaris meer dan 8000 schepen geregistreerd en dat is een enorm aantal voor zo’n klein land. Dat duizenden vaartuigen onder Panamese vlag varen, betekent niet automatisch dat de eigenaar ook in Panama is gevestigd. Het Midden-Amerikaanse land staat erom bekend dat het heel eenvoudig is om er schepen te registreren.

ECB moet rentepauze overwegen door heffingen VS, zegt bestuurder

FRANKFURT – De Europese Centrale Bank (ECB) moet overwegen om de rente onveranderd te laten bij de volgende vergadering in april. Dat zei ECB-bestuurder Pierre Wunsch in een interview met zakenzender CNBC. Volgens de Belgische centralebankpresident wordt de besluitvorming van de ECB namelijk bemoeilijkt door het Amerikaanse handelsbeleid.

De importheffingen van president Donald Trump dreigen de inflatie aan te jagen en tegelijkertijd de economische groei te vertragen, waarschuwt Wunsch. “Ik zeg niet dat ik pleit voor een pauze in april, maar het is zeker iets dat op tafel zou moeten liggen”, zo gaf hij aan. De tarieven zorgen volgens hem voor “een zeer moeilijke omgeving” om doorheen te navigeren, want als de heffingen de inflatie omhoog duwen en de groei omlaag staat de ECB voor een lastige taak om het evenwicht te vinden tussen het bestrijden van prijsstijgingen en het stimuleren van groei.

Wunsch benadrukt daarnaast dat de ECB niet alleen naar de impact van de handelstarieven moet kijken, maar ook naar de enorme impuls aan overheidsuitgaven in Europa door de herbewapeningscampagne van de regio en de omvangrijke investeringsplannen van Duitsland in infrastructuur en defensie.

De ECB schroefde eerder deze maand de rente in het eurogebied opnieuw met een kwart procentpunt terug om de economie aan te jagen. Het was de zesde renteverlaging sinds juni vorig jaar. De renteverlagingen waren mogelijk omdat de inflatie in de eurozone zich gestaag richting de doelstelling van 2 procent lijkt te bewegen. De centrale bank heeft echter weinig tot geen signalen gegeven over toekomstige stappen.

PepsiCo maakt aardappeltransport voor Lay’s chips duurzamer met Bio-LNG via logistiek partner AB Texel

PepsiCo ziet Bio-LNG (vloeibaar natuurlijk biogas) als een waardevolle stap naar duurzamer aardappeltransport voor haar Lay’s chipsfabrieken in de Benelux. Jaarlijks rijdt PepsiCo’s logistieke partner AB Texel circa 3 miljoen kilometer om aardappelen van lokale telers naar de PepsiCo-fabrieken in Broek op Langedijk en Veurne te transporteren.

Het gebruik van Bio-LNG kan een besparing opleveren tot wel 2.545 ton CO₂ per jaar. Dit vloeibare gas ontstaat door de vergisting van organisch materiaal, zoals plantenresten of mest.

Rozanne Drost, Sustainability Senior Manager, Northern Europe bij PepsiCo, zegt: “Elke dag genieten wereldwijd meer dan een miljard mensen van onze producten. Ons bereik en onze expertise zetten we graag in om positieve verandering te versnellen. Samen met partners zoals AB Texel willen we barrières helpen doorbreken en duurzame impact maken. Daarom richten we ons, als onderdeel van ons pep+ programma, op duurzame inkoop, het transformeren van hoe we onze producten maken en verkopen, en het inspireren van consumenten om betere keuzes te maken.”

Piet Bakker, Manager Sustainability bij AB Texel, vult aan: “Als marktleider in agritransport beschouwen we het als onze verantwoordelijkheid om onze CO2-uitstoot zoveel mogelijk te verlagen. Samen met klanten zoals PepsiCo blijven we zoeken naar manieren om onze dienstverlening steeds duurzamer te maken. We zetten nu volop in op HVO (Hydrotreated Vegetable Oil) en Bio-LNG, maar kijken ook vooruit: in de toekomst kan ook een deel van ons wagenpark batterij elektrisch zijn of op waterstof rijden.”

Naast het verduurzamen van het aardappeltransport werkt PepsiCo ook aan het vergroenen van de energievoorziening in haar snacksfabrieken in Broek op Langedijk en Veurne. PepsiCo werkt in Broek samen met energiepartner Eneco om Lay’s chips te produceren met schone stroom uit wind- en zonne-energie, die lokaal wordt opgeslagen.

PepsiCo streeft ernaar in Veurne meer dan 200 miljoen euro te investeren in de uitbreiding van de fabriek en om het gebruik van fossiele brandstoffen te verminderen en de uitstoot van broeikasgassen met 75 procent te verlagen.

Daarnaast wil het bedrijf acht keer minder kraanwater gebruiken in het productieproces van chips en snacks. Deze initiatieven maken deel uit van pep+ (PepsiCo Positive), PepsiCo’s strategische transformatie die duurzaamheid en menselijk kapitaal centraal stelt in hoe we waarde creëren en groeien binnen planetaire grenzen, terwijl we positieve verandering stimuleren voor mens en planeet.

PepsiCo en AB Texel zetten zich ook in andere markten in voor duurzaamheid. Zo wordt in Engeland voor al het transport van AB Texel voor PepsiCo gebruik gemaakt van HVO100 (100% Hydrotreated Vegetable Oil), een hernieuwbare brandstof met lage emissies. Dit initiatief helpt jaarlijks 2.650 ton CO2 te besparen en draagt bij aan PepsiCo’s bredere duurzaamheidsdoelstellingen.

China ziet niets in Trumps voorstel over verkoop TikTok

BEIJING – China ziet niets in een deal waarbij de Verenigde Staten importheffingen tegen het land verlagen in ruil voor toestemming voor de verkoop van onderdelen van de video-app TikTok.

De VS voerde vorig jaar een wet in waarbij het Chinese moederbedrijf van TikTok, ByteDance, verplicht wordt tot zo’n verkoop op straffe van een downloadverbod. De Amerikaanse president Donald Trump stelde woensdag voor om heffingen tegen China licht te verlagen voor medewerking aan de verkoop van TikTok, maar Beijing ziet daar niets in.

“Wat betreft TikTok heeft China herhaaldelijk zijn standpunt gegeven”, reageerde een woordvoerder van het Chinese ministerie van Buitenlandse Zaken. Er kwam ook een reactie op de importheffing van 25 procent op buitenlandse auto’s die de VS in april willen invoeren. “Er zijn geen winnaars in een handels- of tarievenoorlog.”

De deadline voor de verkoop is 5 april, maar Trump denkt die te kunnen uitstellen. Dat deed hij begin dit jaar ook al.

Franse minister denkt aan vergelding autoheffingen Trump

PARIJS – De Europese Unie kan bijna niet anders dan de Amerikaanse importheffingen op buitenlandse auto’s vergelden, meent de Franse minister van Economische Zaken Éric Lombard.

Hij reageerde op de aankondiging van de Amerikaanse president Donald Trump, die op 2 april een belasting op geïmporteerde auto’s van 25 procent wil invoeren. Die heffing is volgens Lombard “zeer slecht nieuws”.

“De vijandigheid neemt toe”, zei Lombard in een gesprek met radiozender France Inter. “De enige oplossing voor de EU is om de tarieven voor Amerikaanse producten te verhogen.”

De minister sprak tegelijkertijd de hoop uit snel met de Amerikaanse regering in gesprek te kunnen over het verlagen van de heffingen, omdat een handelsoorlog voor iedereen slecht zou uitpakken.

Red Bull bevestigt snelle rijderswissel: Tsunoda vervangt Lawson

DUBAI – Liam Lawson maakt na twee grands prix al plaats voor Yuki Tsunoda als teamgenoot van Max Verstappen. Red Bull bevestigde donderdagochtend de ongebruikelijk snelle rijderswissel in de Formule 1. Het team straft Nieuw-Zeelander Lawson voor zijn slechte seizoensstart, waarin hij geen punt pakte, door hem terug te zetten naar zusterteam Racing Bulls. De Japanner Tsunoda bewandelt de omgekeerde weg en stapt bij de Grote Prijs van Japan over ruim een week al in de RB21 van Red Bull.

Lawson (23) kwam zondag als vijftiende over de streep in de Grote Prijs van China, al schoof hij door drie diskwalificaties door naar de twaalfde plaats. In de sprintrace in Shanghai eindigde de Nieuw-Zeelander als veertiende. Bij de seizoensopening in Australië haalde hij de finish niet. Opmerkelijker waren zijn laatste plaatsen in de kwalificaties. De jonge Nieuw-Zeelander had grote moeite met het besturen van de Red Bull-auto.

“Het was moeilijk om te zien hoe Liam worstelde met de RB21. Als gevolg daarvan hebben we gezamenlijk besloten om vroegtijdig een wissel door te voeren. We begonnen het seizoen met twee ambities: het prolongeren van het wereldkampioenschap bij de coureurs en het heroveren van de constructeurstitel. Dit is een puur sportieve beslissing. We erkennen dat er nog veel werk aan de winkel is met de RB21 en Yuki’s ervaring zal zeer waardevol zijn bij het ontwikkelen van de huidige auto”, licht teambaas Christian Horner toe in een persbericht.

Laatste over de streep

Lawson was bij Racing Bulls de opvolger van de Mexicaan Sergio Pérez, wiens contract eind vorig jaar werd beëindigd.

De 24-jarige Tsunoda rijdt al sinds 2021 voor Racing Bulls en was aan het eind van vorig seizoen nog de teamgenoot van Lawson. Hij aasde al een tijdje op promotie naar Red Bull. De Japanner kwam zondag in de GP van China als laatste over de streep, maar werd een dag eerder wel zesde in de sprintrace.

Tsunoda wordt de zesde teamgenoot van Verstappen sinds diens debuut bij Red Bull in 2016. Daniel Ricciardo, Pierre Gasly, Alexander Albon, Pérez en Lawson gingen hem voor. De Nederlander won 63 grands prix, zijn teamgenoten bij elkaar negen.

Duitsland wil ferme reactie op autoheffing VS, maar ook gesprek

BERLIJN – De Europese Unie moet met een stevige reactie komen op de importheffingen op buitenlandse auto’s die de Amerikaanse president Donald Trump heeft aangekondigd, vindt de Duitse regering.

Tegelijkertijd blijft het nodig dat Brussel in gesprek blijft met de VS over een oplossing voor handelsconflicten die oplaaien door de heffingen, zegt de Duitse minister Robert Habeck van Economische Zaken.

“De Amerikaanse heffingen komen niet als verrassing. We zijn voorbereid. Het komt er nu op aan dat de EU een ferm antwoord op die heffingen heeft. Het moet duidelijk zijn dat we niet zomaar zullen zwichten voor de VS”, stelt Habeck in een op sociale media gedeeld statement. “Tegelijkertijd steunen we de Europese Commissie bij onderhandelingen met de VS over een oplossing die een vicieuze cirkel van heffingen voorkomt.”

Overheid verdiende recordbedrag aan kansspelbelasting in 2024

Online Gokken
Foto: Adobe Stock

DEN HAAG – De Nederlandse overheid heeft in 2024 voor het eerst in de geschiedenis 1 miljard euro verdiend aan kansspelbelasting. Dit bedrag ligt 75 procent hoger dan vijf jaar geleden. Dit blijkt uit voorlopige cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

De sterke stijging van de belastingopbrengsten is vooral het gevolg van de legalisering van online gokken op 1 oktober 2021. Sinds de legalisering groeiden de inkomsten uit kansspelbelasting aanzienlijk, van 0,3 miljard euro in 2021 naar 1 miljard euro in 2024.

Volgens schattingen van de Belastingdienst komt ongeveer 0,4 miljard euro van de totale opbrengst uit online gokken. De invloed van online gokken is ook terug te zien in de consumentenuitgaven binnen de gokbranche. Deze uitgaven, berekend als inzet minus prijzengeld, stegen van 2,5 miljard euro in 2021 naar 4,4 miljard euro in 2023. De Kansspelautoriteit meldt dat online gokken in 2023 al ruim een derde van de totale gokmarkt uitmaakte.

De opbrengsten uit kansspelbelasting waren eerder juist lager door tijdelijke sluitingen van casino’s tijdens de coronacrisis in 2020 en 2021. Dit leidde toen tot een daling van de belastinginkomsten.

Naast de legalisering van online gokken zijn de hogere belastinginkomsten deels toe te schrijven aan het verhoogde belastingtarief. In 2024 bedroeg het tarief 30,5 procent, vergeleken met 30,1 procent in 2019. Tussen eind 2021 en 2022 was er tijdelijk sprake van een lager tarief van 29 procent zonder drempelwaarde van 449 euro. Inmiddels heeft het kabinet besloten het belastingtarief per 1 januari 2025 verder te verhogen naar 34,2 procent, met het voornemen dit in 2026 opnieuw te verhogen naar 37,8 procent.

Omstreden Israëlische wet over benoeming rechters goedgekeurd

JERUZALEM – Het Israëlische parlement heeft een controversiële wet over de aanstelling van rechters goedgekeurd. Politici krijgen daardoor een veel grotere rol bij het benoemen van nieuwe rechters. De oppositie ziet de stap als een bedreiging voor de rechtstaat en de democratie, omdat rechters op deze manier minder onafhankelijk en partijdig zouden worden.

“De regering van Israël heeft deze wet goedgekeurd met slechts een doel: om ervoor te zorgen dat rechters zich houden aan de wil van politici”, zeiden oppositieleiders in een gezamenlijke verklaring. Tienduizenden Israëliërs hadden zich tijdens het debat voor de Knesset verzameld om te protesteren tegen de wet.

Premier Benjamin Netanyahu verwerpt de kritiek. “Het is niet de democratie die in gevaar is, maar de macht van de bureaucraten”, zei hij in het parlement.

Samenstelling

De wet die nu is goedgekeurd zorgt ervoor dat de samenstelling van de commissie die rechters moet benoemen wordt aangepast. De groep gaat nu bestaan uit drie leden van het Hooggerechtshof, drie politici van de coalitie, een politicus uit de oppositie en twee advocaten. Een van hen wordt gekozen door de regering, de ander door de oppositie.

Netanyahu kwam vlak na zijn aanstelling eind 2022 al met plannen voor een grootschalige hervorming van de rechtstaat. Dat leidde tot wekelijkse massaprotesten. Nadat het Hooggerechtshof een deel van de wijzigingen had geblokkeerd en de oorlog in de Gazastrook begon werden de hervormingen uitgesteld. Nu lijkt de rechts-conservatieve regering de plannen weer nieuw leven in te blazen.

Libellenpopulaties in Nederland fors afgenomen sinds 2008

Foto: Esther van der Wal

DEN HAAG – De libellenpopulaties in Nederland zijn tussen 2008 en 2024 gemiddeld met 28 procent afgenomen. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van het CBS en De Vlinderstichting op basis van metingen binnen het Landelijk Meetnet Libellen.

Opvallend is dat niet alleen zeldzame en kwetsbare soorten getroffen worden; ook algemene libellensoorten zoals het lantaarntje laten een duidelijk dalende trend zien. Sinds 1999 zijn de vijftien meest algemene libellensoorten met gemiddeld 15 procent afgenomen, ondanks dat deze soorten gemiddeld meer warmteminnend dan koudeminnend zijn.

Warmteminnende soorten, zoals de vuurlibel en zuidelijke keizerlibel, vormen een uitzondering en profiteren juist van klimaatverandering. Deze soorten zijn sinds het begin van de metingen jaarlijks met gemiddeld 5 procent toegenomen, al vlakt deze groei de laatste jaren enigszins af.

Vooral koudeminnende libellensoorten zoals de groene glazenmaker en noordse winterjuffer hebben het moeilijk: zij zijn sinds 1999 met ongeveer 75 procent afgenomen. Soorten als de maanwaterjuffer en de noordse witsnuitlibel laten zelfs een daling van meer dan 95 procent zien in de afgelopen twaalf jaar.

Libellen die gespecialiseerd zijn in vennen en hoogveen worden zwaar getroffen door klimaatverandering en verdroging. Na droge zomers, zoals in 2018 en 2019, is het herstel van populaties uitgebleven en is er sprake van een structurele achteruitgang. Door hogere temperaturen treedt hittestress op bij deze libellen en droogvallende leefgebieden zorgen ervoor dat voortplanting onmogelijk wordt.

In contrast hiermee laten libellen van stromend water, zoals de weidebeekjuffer, juist een stijging zien van 43 procent ten opzichte van 1999. Libellen uit laagveen en moerassen vertoonden aanvankelijk groei, maar nemen sinds 2018 ook af.

Deze cijfers zijn gebaseerd op regelmatige tellingen die sinds 1998 worden uitgevoerd. Van de ongeveer 64 libellensoorten die in Nederland voorkomen, zijn gegevens van 47 soorten betrouwbaar genoeg om deze populatietrends te berekenen.

Pomphouders eisen ingrijpen bij explosieve stijging benzineprijs

DEN HAAG – Het kabinet moet snel ingrijpen om te voorkomen dat benzine in januari voor veel mensen onbetaalbaar wordt, zegt Martin van Eijk, voorzitter van Belangenvereniging Tankstations (BETA).

Volgend jaar wordt een liter benzine bijna 26 cent duurder als er niet wordt ingegrepen, meldde het AD donderdag op basis van uitspraken van minister Barry Madlener (Infrastructuur en Waterstaat). Ook in de jaren daarna gaat de prijs verder omhoog.

Een eerdere accijnsverlaging uit 2022, om automobilisten tegemoet te komen vanwege de dure brandstof, wordt dan naar verwachting teruggedraaid. “Voor automobilisten is dit niet te doen. En het verschil met de buurlanden wordt volgend jaar zo groot dat de grenspomphouders in ieder geval de nek omgedraaid worden. Wij zijn dan 40 tot 50 cent per liter duurder”, zegt Van Eijk. “We pleiten in ieder geval voor het behoud van de accijnsverlaging.”

De duurdere brandstof zorgt voor de coalitie voor een nieuw probleem. Het terugdraaien van de brandstofkorting kost 1,6 miljard euro.

Premier Canada noemt invoertarieven VS op auto’s ‘directe aanval’

OTTAWA – De invoertarieven tegen de auto-industrie “zijn een directe aanval op de arbeiders” in Canada.

Dat zei de Canadese premier Mark Carney woensdag, nadat de Amerikaanse president Donald Trump had aangekondigd dat buiten de Verenigde Staten geproduceerde auto’s met invoertarieven van 25 procent worden belast.

De Canadese premier beschuldigt Trump ervan het handelsakkoord tussen beide landen te “verraden”.

Eind vorig jaar gestolen chassis met container van Samskip teruggevonden

DUISBURG – Tussen vrijdag 27 december 2024 om 18:00 uur en zondag 29 december 2024 om 21:00 uur werd een D-TEC chassis van Samskip gestolen.

Het chassis, waarop een 45ft container stond, was geparkeerd aan de Dahlingstraße in Duisburg, nabij de Ziel Terminal.

Hoewel het chassis is uitgerust met een GPS-tracker, werd het laatste signaal op vrijdag 27 december om 18:00 uur ontvangen.

25 maart 2025 ontving Samskip een berichtje van de Duitse politie dat het chassis en de container zijn teruggevonden. De politie doet sporenonderzoek.

Vrachtwagenchauffeur door hulpdiensten uit slaap gehaald omdat zijn trailer in brand stond

Foto: RBF Media

SCHOONREWOERD – Woensdagavond rond 23:56 uur werd er een vrachtwagenbrand gemeld op het terrein bij Weverwijk Regionale Milieudienst aan de Diefdijk in Schoonrewoerd.

Toen de hulpdiensten ter plaatse kwamen bleek een trailer vol met afval in brand te staan.

In de cabine van de vrachtwagen lag de chauffeur te slapen. Hij is door de hulpdiensten wakker gemaakt en uit zijn vrachtwagen gehaald.

De trailer is gelost en de brandweer heeft de brand weten te blussen.

Japan overweegt tegenmaatregelen na aankondiging autoheffingen VS

TOKIO – Japan overweegt tegenmaatregelen te nemen nu de Verenigde Staten een importheffing op buitenlandse auto’s van 25 procent hebben aangekondigd, zei premier Shigeru Ishiba. De auto-industrie is belangrijk voor de Japanse industrie en de handel met de VS. Voor Tokio is het belangrijk om goed na te gaan wat voor Japan de beste reactie is, zei Ishiba.

“We moeten nadenken over passende reacties en daarbij liggen natuurlijk alle opties op tafel”, zei de premier in het parlement. “Het komt erop neer dat we na moeten gaan wat het beste is voor de nationale belangen van Japan.”

Eerder deed de Japanse regering nog pogingen om Trump te overtuigen het land een uitzonderingspositie te geven. Zo beloofde Japan meer te investeren in de VS en vloeibaar gemaakt aardgas uit het land te kopen. Volgens Ishiba maakt Trump ook een fout door alle landen met dezelfde invoerheffingen op te zadelen.

‘Grootste investeerder’

“We investeren in de VS, creëren er banen en betalen de hoogste lonen. We zijn de grootste investeerder in de VS”, zei Ishiba. “We moeten duidelijk maken dat het verkeerd is om alle landen op dezelfde manier te behandelen.”

Auto’s en auto-onderdelen waren vorig jaar goed voor ongeveer een derde van de Japanse export naar de VS. Bedrijven in de auto-industrie en hun toeleveranciers hebben in Japan bijna 5,6 miljoen mensen in dienst, berekende de Japanse brancheorganisatie voor autoproducenten. Dat is 8,3 procent van de beroepsbevolking in het land.

×