Clicky

zaterdag 3 mei 2025 - 18:06 uur
Home Blog Pagina 76

Amerikaanse gezondheidsminister Kennedy schrapt 10.000 banen

WASHINGTON – De Amerikaanse minister van Volksgezondheid Robert F. Kennedy jr. heeft een ingrijpende reorganisatie op zijn ministerie aangekondigd. Daar verdwijnen 10.000 voltijdsbanen en worden regionale kantoren gesloten.

Omdat er ook medewerkers vrijwillig vertrekken, is de totale krimp van het personeelsbestand nog veel groter. Dat gaat van 82.000 naar ongeveer 62.000 voltijdsbanen. “We zijn niet alleen de bureaucratie aan het aanpakken. We brengen de organisatie weer in lijn met haar kerntaak en onze nieuwe prioriteiten bij het bestrijden van de epidemie van chronische ziekten.”

Het ministerie heeft volgens Amerikaanse media een begroting van ongeveer 1700 miljard dollar, omgerekend anderhalf biljoen euro. Het gaat onder meer over gezondheidszorg voor miljoenen Amerikanen, wetenschappelijk onderzoek, pandemievoorbereidingen en toezicht op medicatie en vaccins. Kennedy gold als omstreden ministerskandidaat omdat hij twijfel heeft gezaaid over vaccins.

Maatregelen

Kennedy legde de maatregelen uit in een video op YouTube. Hij omschreef zijn ministerie als een doorgeslagen bureaucratie. “Er zijn meer dan honderd communicatieafdelingen en meer dan veertig IT-afdelingen”, verklaarde de minister. “Er zijn tientallen inkoopafdelingen en negen afdelingen voor personeelszaken.” Hij claimde ook dat bij zijn aantreden “meer dan de helft van de medewerkers niet eens naar hun werk kwam”.

De minister stelde dat nu wordt ingezet op meer efficiëntie. Hoge zorguitgaven hebben de gezondheid van zijn landgenoten volgens hem niet verbeterd. “Amerikanen leven nu zes jaar korter dan Europeanen. We zijn het ziekste land ter wereld.”

Starmer en Scholz willen niet stoppen met sancties tegen Rusland

PARIJS – De Britse premier Keir Starmer en de Duitse bondskanselier Olaf Scholz willen niet stoppen met de sancties tegen Rusland. “Integendeel”, zei Starmer na de bijeenkomst van de coalitie van bereidwillige landen in Parijs. Hij wil juist de druk op Rusland opvoeren, zodat het land stopt met de oorlog in Oekraïne.

Rusland noemde deze week sanctieverlaging als voorwaarde voor een gedeeltelijk staakt-het-vuren op de Zwarte Zee. Delegaties uit Rusland, Oekraïne en de Verenigde Staten praatten deze week in Saudi-Arabië over een bestand voor de scheepvaart.

Scholz noemde een eventuele sanctieverlaging voor de Russen op dit moment “een grote fout”. De Oekraïense president Volodymyr Zelensky benadrukte na het overleg in Parijs dat iedereen begrijpt dat Rusland geen vrede wil.

Transportbedrijf Witran moet werknemer €21.356 aan gereserveerd loon betalen

Foto: Adobe Stock | DeepView (AI)

URMOND/MAASTRICHT – Transportbedrijf Witran B.V. uit Urmond is door de kantonrechter in Maastricht veroordeeld tot het uitbetalen van €21.356,17 aan een werknemer. Het bedrag betreft gereserveerd nettoloon dat het bedrijf, op verzoek van de werknemer, jarenlang niet rechtstreeks uitbetaalde. Dat blijkt uit een recente uitspraak van de rechtbank Limburg.

De zaak draait om een arbeidsconflict tussen Witran en een werknemer die sinds 2013 in dienst is als algemeen medewerker. In het verleden runde hij samen met zijn zus een transportbedrijf, dat in 2012 failliet ging. Sindsdien werkte hij voor Witran, waar zijn zus inmiddels als bedrijfsleidster werkt. De verstandhouding tussen de twee en haar partner – die tevens bestuurder is van Witran – is de afgelopen jaren ernstig verslechterd.

‘Spaarpotconstructie’ uit loontechnische overwegingen

De werknemer beweerde dat hij jarenlang te weinig loon had ontvangen en vorderde onder meer ruim €47.000 aan achterstallig salaris, inclusief wettelijke verhoging en rente. Volgens Witran was echter sprake van een afspraak: vanaf 2018 werd, op verzoek van de werknemer, een deel van zijn nettoloon ingehouden en in een interne “spaarpot” gezet. Reden hiervoor waren financiële omstandigheden zoals schulden en alimentatieverplichtingen, aldus het verweer van de werkgever.

De rechter ging hierin mee en stelde vast dat de werknemer zelf had verzocht om het loon in te houden en dat dit niet betekende dat het loon niet toegekend was. Omdat de werknemer in augustus 2023 verzocht om het gereserveerde bedrag alsnog uit te betalen, moet Witran nu het nog openstaande bedrag van €21.356,17 voldoen, minus al eerder gedane betalingen van tweemaal €5.789,04. De wettelijke rente over het openstaande bedrag loopt vanaf oktober 2023.

Vordering tegen bestuurders afgewezen

De werknemer probeerde ook de bestuurder en diens holding persoonlijk aansprakelijk te stellen wegens vermeend onrechtmatig handelen. De rechter wees deze vordering resoluut af. Volgens de rechtbank was er geen sprake van “bewust chicaneren” of betalingsonmacht aan de zijde van Witran, en kon de werknemer zijn zware beschuldigingen niet onderbouwen.

Geen cao of pensioenplicht vastgesteld

Verder eiste de werknemer dat de cao voor het Motorvoertuigenbedrijf en Tweewielerbedrijf en de verplichtingen van het Pensioenfonds Metaal en Techniek van toepassing zouden worden verklaard. Ook deze vorderingen wees de rechter grotendeels af. Hoewel Witran mogelijk binnen de werkingssfeer van de cao valt voor periodes waarin deze algemeen verbindend was verklaard, kon niet worden vastgesteld dat de cao structureel van toepassing was. Van een verplichte pensioenregeling was evenmin sprake.

Conclusie

Witran moet het resterende bedrag aan gereserveerd loon alsnog uitbetalen. De overige vorderingen van de werknemer – zoals aanvullende loonbetalingen, schadevergoedingen en dwangsommen – werden afgewezen. Beide partijen dragen hun eigen proceskosten.

Eigen Huis: gerucht over belasting op overwaarde woning is onzin

DEN HAAG – Dat de eigen woning op korte termijn naar box 3 gaat en dat de overwaarde belast zou worden, is “volstrekt onwaar”, meldt Vereniging Eigen Huis (VEH). Op sociale media circuleren berichten dat die veranderingen aangekondigd zullen worden met Prinsjesdag of zelfs al in de voorjaarsnota.

Het huidige kabinet heeft “uitdrukkelijk aangegeven” dat het de fiscale behandeling van de eigen woning niet verandert. “Het blijft dus zo dat je het eigenwoningforfait moet aangeven en dat daarvan de hypotheekrente wordt afgetrokken, als je aan de voorwaarden daarvoor voldoet. Dit gebeurt in box 1 en dat blijft zo. Daarnaast wordt ook de overwaarde in de woning niet in box 3 belast”, aldus de belangenorganisatie.

Ook het ministerie van Financiën waarschuwt voor de onjuiste informatie die circuleert over het belasten van de eigen woning.

Geen vervolg

De Nederlandsche Bank (DNB) stelde in oktober 2021 zelf voor om de eigen woning voor de belasting te verhuizen van box 1 naar box 3. Dit als een van de mogelijke oplossingen om de problemen op de woningmarkt aan te pakken. Hier kwam echter geen vervolg op.

Volgens VEH bestaat er nog wel onzekerheid over de belasting van huurinkomsten uit vakantiewoningen, die traditioneel onder box 3 vallen. Nu zijn deze inkomsten belastingvrij. “Maar of dit in de toekomst zo blijft, daar is nu geen zinnig woord over te zeggen. Heel de discussie over box 3 en de werkelijke rendementen die worden behaald is volop gaande”, zegt een woordvoerder.

Door Trump verfoeide rechter doet Signal-zaak, president woest

WASHINGTON – De Amerikaanse president Donald Trump is boos dat een door hem verfoeide rechter ook een rechtszaak gaat doen over de gelekte groepschat van zijn topmensen.

De president schreef op Truth Social dat rechter James Boasberg hem haat en dat het statistisch onmogelijk zou moeten zijn dat de magistraat nu weer een “Trump-zaak” gaat behandelen. “Onze rechtbanken zijn kapot, waarbij New York en Washington D.C. uitblinken in corruptie en radicalisme.”

Boasberg riep eerder de woede van Trump over zich af in een andere zaak. Hij blokkeerde toen tijdelijk het gebruik van een wet uit 1798 om snel vermeende bendeleden het land uit te zetten. De rechter gaat nu ook de rechtszaak behandelen die draait om de onthulling dat bewindslieden van Trump aanvalsplannen voor Jemen bespraken in een groepschat op berichtendienst Signal. Dat kwam uit doordat per ongeluk een journalist was toegevoegd aan de groep.

De zaak is aangespannen door American Oversight, dat zich als onafhankelijke waakhond presenteert. De groep stelt dat Signal kan worden ingesteld om automatisch berichten te verwijderen en wil voorkomen dat overheidscommunicatie wordt gewist die bewaard had moeten blijven. Er wordt geëist dat betrokken ministers en inlichtingenchefs zorgen dat die gegevens intact blijven.

Vanuit de regering wordt vaker uitgehaald naar rechtbanken, die sinds Trumps aantreden herhaaldelijk plannen hebben geblokkeerd. De president zegt nu dat het vrijwel onmogelijk voor hem is om een “eerlijke uitspraak” te krijgen in Washington, waar Boasberg een van de rechters is. “Er moet onmiddellijk een onderzoek komen naar dit gemanipuleerde systeem, voordat het te laat is!”

Vrachtwagenchauffeur veroordeeld voor transport cocaïne vanuit Rotterdamse haven ondanks onwetendheid

DEN HAAG – Het gerechtshof Den Haag heeft op 25 maart 2025 een vrachtwagenchauffeur veroordeeld voor het vervoeren van een container met ruim 1.300 kilo cocaïne van de terminal op de Maasvlakte naar een loods in Rotterdam. Hoewel het hof geen opzet op drugssmokkel bewezen achtte, krijgt de man toch een deels voorwaardelijke celstraf opgelegd wegens nalatigheid.

De zaak draaide om een transport op 27 september 2022, waarbij de verdachte – een 48-jarige chauffeur – met een container vanaf de APM-terminal vertrok en deze afleverde bij een loods zonder bedrijfsnaam. In de container werden later tientallen sporttassen vol cocaïne aangetroffen, met een totaalgewicht van bijna 1.350 kilo.

De chauffeur had geen papieren bij zich en kreeg pas tien minuten voor aankomst te horen waar hij moest lossen. Ook kon hij niet uitleggen van wie hij de opdracht had gekregen, of met wie hij contact had gehad over het transport. Volgens het hof had de verdachte zich – gezien deze verdachte omstandigheden – moeten afvragen of er iets mis was met de lading. Zijn onwetendheid werd daarom niet als volledige onschuld aanvaard.

Hoewel het hof het opzettelijk invoeren van cocaïne niet bewezen achtte, vond het wel dat de chauffeur verwijtbaar heeft gehandeld. Hij is veroordeeld voor het binnen Nederland brengen van een grote partij verdovende middelen, wat onder de zogeheten overtredingsvariant van de Opiumwet valt.

De man kreeg 180 dagen celstraf opgelegd, waarvan 73 dagen voorwaardelijk, met een proeftijd van twee jaar. Het onvoorwaardelijke deel komt overeen met het reeds uitgezeten voorarrest. Ook werd zijn in beslag genomen iPhone 7 verbeurd verklaard, omdat het toestel werd gebruikt bij het transport.

De zaak onderstreept de risico’s die chauffeurs lopen wanneer zij opdrachten uitvoeren zonder heldere informatie of documentatie. Justitie en het hof benadrukken dat ook zonder opzet toch strafrechtelijke aansprakelijkheid kan ontstaan wanneer chauffeurs onvoldoende waakzaam zijn bij verdachte transporten.

Rechtbank: Geen WIA-uitkering voor vrachtwagenchauffeur ondanks gezondheidsklachten

Vrachtwagen met pillen
Foto: Adobe Stock | Lucas

BREDA – De rechtbank Zeeland-West-Brabant heeft onlangs geoordeeld dat het UWV terecht heeft geweigerd een WIA-uitkering toe te kennen aan een vrachtwagenchauffeur, ondanks zijn gezondheidsklachten. Dit blijkt uit een uitspraak die vandaag is gepubliceerd.

De chauffeur was vanwege nek-, schouder- en rugklachten, ontstaan na een ongeval in 2017, uitgevallen. Hij claimde ernstige beperkingen te ervaren, zoals een verstoorde slaap en energiebalans, stress en chronische pijnklachten. Desondanks stelde het UWV vast dat hij per 29 september 2021 minder dan 35 procent arbeidsongeschikt was, waardoor hij geen recht heeft op een WIA-uitkering.

De chauffeur was het oneens met deze beslissing en ging in beroep. Hij voerde onder andere aan dat het UWV onvoldoende rekening hield met zijn klachten en vond dat een urenbeperking noodzakelijk was vanwege vermoeidheid en pijn. Bovendien stelde hij dat zijn aandoening specifieke ventilerende kleding vereiste, wat volgens hem conflicteerde met beschermende werkkleding in de voorgestelde functies.

Na aanvullend onderzoek door verzekeringsartsen concludeerde de rechtbank dat de medische beoordeling van het UWV voldoende zorgvuldig en juist was. De rechtbank erkent de klachten van de chauffeur, maar stelt vast dat het UWV voldoende rekening heeft gehouden met de medische beperkingen, inclusief de noodzaak tot het dragen van ventilerende kleding. De door het UWV geselecteerde alternatieve functies waren volgens de rechtbank geschikt, ondanks de klachten van eiser.

De rechtbank verklaarde het beroep ongegrond, waarmee de weigering van de WIA-uitkering door het UWV wordt bevestigd. Wel kende de rechtbank een vergoeding toe voor griffiekosten en proceskosten, omdat er aanvankelijk sprake was van een onvoldoende zorgvuldige onderbouwing door het UWV met betrekking tot de ventilerende kleding. De chauffeur ontvangt hiervoor een vergoeding van in totaal €2.317,50.

VVD steunt wet vuurwerkverbod onder voorwaarden

DEN HAAG – De VVD steunt de wet voor een algeheel vuurwerkverbod van GroenLinks-PvdA en de Partij voor de Dieren. Dat bevestigde de partij na berichtgeving door RTL Nieuws. Daarmee is de wet dichter bij een Kamermeerderheid. De VVD stelt nog wel drie voorwaarden aan de steun.

De liberalen willen een “effectief handhavingsplan” van politie en gemeenten. Het kabinet moet daarnaast “in de volle breedte en wel direct” de handhaving op illegaal vuurwerk versterken, vindt de partij. Ten tweede moeten burgemeesters volgens de VVD ontheffingen geven aan verenigingen die lokaal consumentenvuurwerk afsteken. Tot slot eist de VVD compensatie voor de vuurwerksector.

De VVD heeft dit voorjaar openlijk getwijfeld over haar standpunt als het gaat om een vuurwerkverbod. “We hebben de afgelopen jaren werkelijk alles uit de kast getrokken om het plezier van siervuurwerk te behouden en de rotzooi waar hulpverleners mee bekogeld werden van straat te halen.” De partij concludeert dat dit niet genoeg was, en wijst op de wens van hulpverleners om meer vuurwerk te verbieden. “We zijn niet doof voor die oproep.”

Naar verwachting spreekt de Tweede Kamer donderdag over de wet. Met de partijen die eerder hun steun hebben uitgesproken, zijn momenteel 74 van de 150 Kamerleden voor. Volgens RTL is nog onduidelijk hoe DENK zal stemmen. Die partij zou de wet dus aan een meerderheid kunnen helpen.

Presentatrice Loretta Schrijver (68) overleden

HILVERSUM – Presentatrice Loretta Schrijver is in de nacht van woensdag op donderdag op 68-jarige leeftijd overleden. Dat bevestigt RTL donderdag. Schrijver overleed aan de gevolgen van kanker. Ze was onder meer bekend als presentatrice van RTL Nieuws en Koffietijd. Ook was zij panellid in het RTL-programma The Masked Singer.

Schrijver begon na haar studies geschiedenis en vertaalkunde haar carrière in de tv-wereld. Vanaf 1989 presenteerde zij samen met Jeroen Pauw, met wie zij ook een relatie had, het RTL Nieuws. De presentatrice maakte ook programma’s voor AVRO en Omroep MAX.

Vorig jaar zomer maakte Schrijver bekend dat de darmkanker, waaraan ze drie jaar eerder was geopereerd, was teruggekeerd en uitgezaaid. Daarna kreeg zij chemotherapie.

Ilse Openneer, hoofdredacteur van RTL Nieuws roemt Schrijver om haar “warme persoonlijkheid met een prachtige, kenmerkende stem”. “Ze informeerde miljoenen mensen over het wereldnieuws, op haar eigen toegankelijke manier. Haar lach schalde regelmatig over de redactie. We zijn Loretta ontzettend dankbaar voor alles wat ze voor RTL Nieuws heeft betekend.”

Van Schrijver wordt in besloten kring afscheid genomen.

Maersk doopt nieuw methanolschip ‘Adrian Mærsk’ in Rotterdam

ROTTERDAM – A.P. Moller – Maersk heeft vandaag het nieuwe dual-fuel methanolschip “Adrian Mærsk” officieel gedoopt bij de APM Terminals Maasvlakte II in Rotterdam. De doop werd verricht door Stephanie Pullings Hart, Executive Vice President en COO van Nestlé, die als beschermvrouwe (godmother) van het schip optreedt.

Nestlé is een belangrijke klant van Maersk en vervoert sinds 2023 al haar zeeladingen via het duurzame ECO Delivery Ocean-programma, dat gebruik maakt van alternatieve brandstoffen. Hiermee reduceert Nestlé haar uitstoot van broeikasgassen met ruim 80 procent in vergelijking met traditionele fossiele scheepsbrandstoffen.

Volgens Karsten Kildahl, Chief Commercial Officer van Maersk, tonen deze dual-fuel schepen aan dat de technologie voor de energietransitie binnen de scheepvaart beschikbaar is. “Cruciaal zijn nu de beslissingen die de lidstaten van de Internationale Maritieme Organisatie (IMO) volgende maand in Londen nemen. We hebben dringend regelgeving nodig die het gebruik van emissiearme brandstoffen ondersteunt. Tegelijkertijd zijn ambitieuze klanten zoals Nestlé essentieel om de groene transitie in scheepvaart en logistiek te realiseren.”

Stephanie Pullings Hart benadrukte namens Nestlé het belang van verduurzaming in logistiek: “Bij Nestlé erkennen we klimaatverandering als een van de grootste uitdagingen van deze tijd. Als leider in de voedingsmiddelenindustrie nemen we duidelijke stappen om dit probleem aan te pakken. We hebben onze broeikasgasemissies al met 20 procent verminderd tegen 2024, eerder dan gepland, en streven naar netto nul in 2050. Onze samenwerking met Maersk in groene logistiek onderstreept onze inzet voor een duurzame toekomst.”

De “Adrian Mærsk” heeft een capaciteit van ruim 16.000 TEU en zal actief zijn op de route Azië-Middellandse Zee na haar eerste reis vanuit Rotterdam. Dit schip maakt deel uit van het nieuwe Oost-West-netwerk van Maersk, waarmee het bedrijf streeft naar een betrouwbaarheid van meer dan 90 procent in de planning.

Methanol-dual-fuel schepen spelen een centrale rol in de plannen van Maersk om te decarboniseren. Afhankelijk van grondstoffen en productieprocessen kan bio- of e-methanol de uitstoot van broeikasgassen met 65 tot 90 procent verminderen ten opzichte van fossiele brandstoffen. Daarnaast zal Maersk ook schepen inzetten die varen op vloeibaar bio- of e-methaan, gezien de mondiale vraag naar brandstof en de noodzaak van diverse alternatieve brandstoftechnologieën voor het bereiken van een emissievrije scheepvaartsector.

Deutsche Bahn ook in 2024 diep in het rood

BERLIJN – De Duitse staatsspoormaatschappij Deutsche Bahn is ook in 2024 diep in de rode cijfers beland. Oorzaak zijn de aanhoudende verstoringen op het spoor door bijvoorbeeld problemen met verouderde infrastructuur, achterstallig onderhoud en stakingen door treinmachinisten.

Het nettoverlies kwam uit op 1,8 miljard euro. Dat is wel fors minder dan de min van 2,7 miljard euro in 2023. Dat kwam vooral doordat de overheid met nabetalingen kwam aan Deutsche Bahn voor onderhoudsuitgaven van het bedrijf in 2023. De omzet kwam vorig jaar uit op 26,2 miljard euro. Deutsche Bahn vervoerde vorig jaar ongeveer 1,9 miljard reizigers, een toename van 1,6 procent.

Volgens Deutsche Bahn arriveerde vorig jaar 62,5 procent van de langeafstandstreinen op tijd op de bestemming, een historisch dieptepunt. Daarbij hanteert Deutsche Bahn een norm waarbij een trein een vertraging van minder dan zes minuten heeft. In 2023 arriveerde volgens het bedrijf 64 procent van de langeafstandstreinen op tijd.

Topman Richard Lutz zegt dat het bedrijf door alle problemen met verouderde infrastructuur in een grote crisis verkeert. Hij stelt dat het bedrijf nog ver weg is van wat klanten mogen verwachten. Deutsche Bahn is bezig met een enorm investeringsprogramma voor het aanpakken van de infrastructuur.

Deutsche Bahn heeft eerder gezegd dat er wel 150 miljard euro nodig is om het Duitse spoornet op de langere termijn te moderniseren en uit te breiden. Met een netwerk van ongeveer 34.000 kilometer heeft Deutsche Bahn het grootste spoornet van Europa.

Porsche en Mercedes het hardst geraakt door importheffingen VS

STUTTGART – De Duitse autofabrikanten Porsche en Mercedes-Benz zullen het hardst worden getroffen door de laatste Amerikaanse heffingen op geïmporteerde auto’s, opgelegd door president Donald Trump. De financiële gevolgen daarvan kunnen in de miljarden lopen.

De extra 25 procent invoerheffingen, die vanaf 3 april worden geïnd, kunnen ongeveer een kwart van de verwachte winst van Porsche en Mercedes in 2026 wegvagen, heeft de onderzoekstak van persbureau Bloomberg becijferd. Om dit negatieve effect te compenseren, zullen fabrikanten mogelijk de prijzen moeten verhogen of meer productie naar de Verenigde Staten moeten verplaatsen.

De Amerikaanse markt is cruciaal en lucratief voor de Duitse auto-industrie. De invoerheffingen zijn een extra domper voor de Duitsers omdat zij meer auto’s naar de VS exporteren dan enig ander land. Het gaat bijvoorbeeld om dure modellen zoals de Porsche 911 en de Mercedes S-Klasse, met hoge winstmarges.

Duitse douane onderschept bijna 10 miljoen illegale sigaretten in vrachtwagen, chauffeur gearresteerd

Foto: Duitse Politie

DRESDEN (D) – Tijdens een gezamenlijke controleactie van de Duitse douane en de federale politie zijn in de nacht van 25 op 26 maart 2025 op de snelweg A4 bij Dresden 9,9 miljoen illegale sigaretten in beslag genomen. De sigaretten werden aangetroffen in een vrachtwagen met Pools kenteken, die vanuit Polen onderweg was richting Dresden.

Bij de controle op parkeerplaats Rödertal verklaarde de 50-jarige Poolse vrachtwagenchauffeur dat hij diepvriesapparatuur vervoerde en geen accijnsplichtige goederen bij zich had. Bij een eerste steekproef kwamen echter grote hoeveelheden sigaretten aan het licht, verborgen in kartonnen dozen achter pallets aan de binnenzijde van de oplegger.

Na volledig uitladen en tellen bleek het te gaan om 9,9 miljoen illegale sigaretten. De misgelopen belastinginkomsten bedragen circa 1,8 miljoen euro.

Foto: Duitse Politie

De vrachtwagenchauffeur werd ter plekke gearresteerd. De rechtbank in Görlitz heeft inmiddels, op verzoek van het openbaar ministerie, een arrestatiebevel uitgevaardigd. De verdere onderzoeken worden uitgevoerd door de douanerecherche van Dresden.

Duitse politie controleert naleving nachtelijk rijverbod voor vrachtwagens op B10

Foto: Duitse Politie

LANDAU – De Duitse politie heeft in de vroege ochtend van 27 mei 2025 tussen 01:00 en 02:00 uur een controle uitgevoerd op de naleving van het nachtelijke rijverbod voor vrachtwagens op de B10 nabij de aansluiting Landau-Nord.

Tijdens deze controle bleken 11 vrachtwagenchauffeurs rechtmatig onderweg op deze route, terwijl twee andere chauffeurs uit buurlanden het rijverbod hadden overtreden. Zij moesten met hun vrachtwagencombinaties rechtsomkeert maken en werden van de B10 naar de A65 geleid. Daarnaast werd van beide chauffeurs een borgsom van 125 euro geïnd.

Het nachtelijke rijverbod geldt op de B10 tussen Pirmasens en Landau dagelijks van 22:00 tot 06:00 uur voor vrachtwagens vanaf 7,5 ton. De maatregel is bedoeld om geluidsoverlast voor omwonenden te beperken. Alleen vrachtverkeer met bestemming of oorsprong in de aangrenzende gemeenten en regio’s is vrijgesteld van dit verbod.

Vrachtwagenchauffeurs gebruiken deze route ‘s nachts vaak om de circa 45 kilometer langere omweg via de A6 te vermijden, waardoor ze tijd en transportkosten besparen.

Dode vrouw Arnhem niet door misdrijf om leven gekomen, man onterecht verdachte

Openbaar Ministerie

ARNHEM – De vrouw die 1 februari van dit jaar werd gevonden in een woning aan de Klarendalseweg in Arnhem, na een melding, is niet door een misdrijf om het leven gekomen, meldt het Openbaar Ministerie donderdag

De bewoner van het betreffende pand werd aangehouden voor mogelijke betrokkenheid bij de dood van de vrouw. Hij werd na drie dagen vrijgelaten, in afwachting van het onderzoek. Het onderzoek is inmiddels afgerond.

De man blijkt ten onrechte als verdachte te zijn aangemerkt. Uit niets blijkt dat de hij een rol heeft gespeeld bij het overlijden. De vrouw is niet door een misdrijf om het leven gekomen.

Het Openbaar Ministerie heeft de zaak geseponeerd. Over de doodsoorzaak geven politie en justitie verder geen informatie.

×