Clicky

woensdag 7 mei 2025 - 12:41 uur
Home Blog Pagina 75

Belgische minister laaiend op VS die EU-bedrijven bedreigen

BRUSSEL – De Belgische minister Maxime Prévot (Buitenlandse Zaken) is woedend op de VS omdat die Europese bedrijven onder druk zetten om hun diversiteits-, gelijkheids- en inclusieprogramma’s stop te zetten. Ook Belgische bedrijven hebben brieven met die boodschap ontvangen. “Het is ronduit betreurenswaardig dat de VS, een land waarvan de administratie ooit vooropliep in de verdediging van gedeelde waarden zoals diversiteit, nu een stap terugzet”, zegt Prévot.

België zal “geen millimeter wijken”. Het land blijft kiezen voor een inclusieve samenleving “waarin bedrijven de vrijheid hebben om talenten aan te trekken, te ondersteunen en te laten groeien. Wie diversiteit afbouwt, beperkt zichzelf en snijdt in zijn eigen economische toekomst”, zegt Prévot.

Zodra de eerste berichten over de druk van de VS op Europese bedrijven verschenen, heeft België via de Amerikaanse ambassade zijn ongenoegen geuit. België onderzoekt de juridische gevolgen voor de betrokken bedrijven. “Indien contracten worden opgezegd louter omdat een onderneming inzet op diversiteit en inclusie, zou dat een schending van het Verdrag van Wenen inzake diplomatiek verkeer kunnen vormen.”

Onwrikbare pijler

Voor de Belgische federale regering blijven gelijke kansen een “onwrikbare pijler van ons beleid”. Het ondermijnen van inclusieprogramma’s schaadt volgens Prévot niet alleen de bedrijven zelf, maar ook de bredere samenwerking tussen de EU en de VS.

Verschillende Nederlandse bedrijven hebben laten weten nog geen brief te hebben ontvangen. Ook de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland en ondernemersorganisaties VNO-NCW en MKB-Nederland hoorden dit nog niet terug van bedrijven.

ILT constateert 51 overtredingen tijdens Rotterdamse actiedag toezicht gevaarlijke stoffen

ROTTERDAM – Tijdens een actiedag op 26 maart 2025 in Rotterdam heeft de afdeling Toezicht Risicovolle Stoffen van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) in totaal 75 inspecties verricht. Hierbij zijn 51 overtredingen geconstateerd die variëren van lekkages en het onjuist vastzetten van de lading tot het niet beschikken over de juiste opleiding en verplichte certificaten.

Aan de actiedag deden 65 inspecteurs mee die bij hun inspecties werden ondersteund door drone-inspecteurs en inspecteurs meet-en monstername.

De ILT richt zich in haar toezicht risicovolle stoffen bijvoorbeeld op het transport van gevaarlijke stoffen, risicobedrijven, chemische risico’s en genetisch gemanipuleerde organismen. Maar ook op legionellapreventie, de productie van en handel in chemische stoffen (REACH), biociden en (precusoren voor) explosieven.

Bescherming mens en leefomgeving

“In een tijd waarin het milieu onder druk staat, de innovaties razendsnel gaan en het transport toeneemt is leven in een schone, veilige en gezonde omgeving lang niet altijd vanzelfsprekend. Wij zien toe op de naleving van verschillende (Europese) regels voor risicovolle stoffen en producten”, vertelt afdelingshoofd Paul Weststeijn.

“Bij gevaarlijke stoffen verwacht je grote zorgvuldigheid van iedereen die ermee werkt. Kleine hoeveelheden kunnen soms al gevaarlijk zijn voor mens, dier en milieu. Deze actiedag laat helaas weer zien dat ons toezicht broodnodig is.”

Inspecties binnenvaart

De ILT heeft 11 inspecties verricht bij het vervoer van gevaarlijke stoffen via de binnenvaart, waarbij negen overtredingen zijn geconstateerd en drie keer bestuursdwang is toegepast. Zo was er een schipper die met zijn droge ladingschip vier containers met gevaarlijke stoffen vervoerde, maar niet beschikte over een ADN-certificaat. Hiervoor is proces-verbaal opgemaakt. Het ADN-certificaat toont aan dat een schipper onder andere weet aan welke regels het vervoer van gevaarlijke stoffen over water moet voldoen. De vier containers zijn op last van de ILT van boord gehaald. Ook was door de vervoerder geen veiligheidsadviseur aangesteld. Deze adviseur informeert betrokkenen, stelt procedures op en analyseert incidenten. Tot slot bleek de bemanning geen ADN-opleiding te hebben gevolgd.

Inspecties zeevaart

Tijdens de actiedag zijn dertien RoRo-controles uitgevoerd. RoRo staat voor ‘Roll on-Roll off’; hierbij worden vrachtwagens (trailers) in hun geheel op een schip geplaatst en op de eindbestemming van het schip afgerold. De trailers moeten voldoen aan de gevaarlijke stoffenwetgeving voor het transport over zee. Er zijn vier overtredingen geconstateerd, waarbij drie trailers zijn stilgezet. Bij één trailer met zowel gevaarlijke als ongevaarlijke stoffen waren de ongevaarlijke stoffen niet vastgezet en ontbraken bij de gevaarlijke stoffen de verplichte etiketten aan de buitenkant.

Loszittende vracht kan door deining op zee gaan schuiven, waardoor schade ontstaat aan de lading gevaarlijke stoffen. Dit kan leiden tot lekkages, chemische reacties en bijvoorbeeld bij batterijen tot brand. Bij een incident lopen hulpverleners bovendien een groot risico als aan de buitenkant niet zichtbaar is welke gevaarlijke stoffen in de trailer staan.

Inspecties spoor

Op het spooremplacement Maasvlakte zijn 77 reservoirwagens en vijf sporen gecontroleerd maar geen overtredingen geconstateerd. Op het spooremplacement Botlek stuitte de ILT op zes reservoirwagens met druppellekkages. Eerder deze maand had de ILT deze wagens geblokkeerd, omdat er sprake was van lekkage. De ILT heeft bij al deze wagens een dogstar (afsluitdop) aan beide zijdes laten plaatsen. Daarnaast heeft de inspectie een reservoirwagen geblokkeerd waaruit ethanol lekte.

Druppellekkage bij gevaarlijke stoffen is – afgezien van een wettelijke overtreding – een risico voor mensen, dieren en het milieu. Afhankelijk van de stofeigenschappen kan dit leiden tot lichamelijke klachten zoals hoofdpijn, duizeligheid, brandwonden op de huid. Bij (zeer) brandbare stoffen bestaat ook het gevaar op (plas)brand, waardoor mogelijk andere wagens worden aangestraald.

Inspecties luchtvaart

De ILT bezocht vier B-erkenninghouders, dit zijn bedrijven die het vervoer van gevaarlijke stoffen mogen aanbieden bij luchtvaartmaatschappijen. Er zijn acht overtredingen geconstateerd. Zo voerden drie van de vier bedrijven de verplichte inkomende en uitgaande controle van luchtvracht niet uit. Dit brengt het risico met zich mee dat goederen die niet voldoen aan de regelgeving in de toeleveringsketen terechtkomen. Of dat onbekend is dat de vracht gevaarlijke stoffen bevat. Bij alle bedrijven was het trainingsprogramma niet op orde. Als medewerkers niet juist zijn opgeleid voor de taken en bevoegdheden die zij hebben, bestaat het risico op het onjuist luchtvervoer van gevaarlijke stoffen.

Inspecties wegvervoer

Bij het wegvervoer gevaarlijke stoffen zijn 17 vrachtwagens gecontroleerd. Hierbij zijn bij twaalf vrachtwagens één of meerdere overtredingen geconstateerd. Dit heeft geresulteerd in zes keer een waarschuwing en zes keer een proces-verbaal. Bij vijf overtredingen ging het om het niet of onjuist vastzetten van de lading (stuwage). Als een lading gevaarlijke stoffen niet goed is vastgezet, kan de lading schuiven of vallen. Hierdoor kan de gevaarlijke stof uit de verpakking vrijkomen. Dat brengt risico’s voor de omgeving met zich mee. In één geval is geconstateerd dat een gevaarlijke stoffen aan de buitenzijde van de verpakkingen was achtergebleven. De verpakkingen waren na het vullen niet schoongemaakt. Als deze stof op de huid of in de ogen komt, kan het ernstige brandwonden veroorzaken.

Andere overtredingen zijn geconstateerd bij onder andere het onjuist of onvolledig invullen van de vervoersdocumenten, een incomplete veiligheidsuitrusting voor de chauffeur, een verlopen ADR-certificaat voor het mogen vervoeren van gevaarlijke stoffen en een verkeerde bevestiging van het oranje bord. Alle aangetroffen overtredingen zijn ter plaatse hersteld.

Inspecties explosieven

De ILT heeft drie controles verricht op de naleving van de Wet Precursoren Explosieven. Precursoren zijn grondstoffen voor het maken van explosieven. Naleving van de regels is belangrijk om het risico te beperken dat precursoren van explosieven in verkeerde handen vallen. Alle drie de geïnspecteerde bedrijven hielden zich onvoldoende aan de meld- en/of verificatieplicht. Dit kan het risico op misbruik verhogen.

Legionellacontrole

Op de actiedag kreeg één hotel in de omgeving na een legionella-inspectie een waarschuwing. In april 2024 moest dit hotel een wettelijk verplichte legionellarisicoanalyse opstellen, met daarin aanpassingen aan de drinkwaterinstallatie. Tijdens de inspectie bleek echter dat de aanpassingen nog niet waren doorgevoerd. Hierdoor kan er een verhoogd risico zijn op een legionellabesmetting. Het hotel moet de ILT binnen een week voorzien van een plan van aanpak om de reparaties uit te voeren.

Inspecties risicobedrijven

De ILT controleerde deze dag verschillende kleine bedrijven die laad- en losactiviteiten verrichten met gevaarlijke stoffen. De controle was om te zien of deze bedrijven bekend zijn met de voor hun geldende wetgeving. Ervaring leert dat kleinere bedrijven niet altijd op de hoogte zijn van de regels. Er werden echter geen overtredingen aangetroffen.
Ook is, samen met de collega’s van het team binnenvaart, een inspectie uitgevoerd bij een bedrijf in de Botlek waar al eerder overtredingen werden geconstateerd.

Ook nu constateerde de ILT meerdere overtredingen ten aanzien van het ADR en het IMDG (wet- en regelgeving voor het vervoer van gevaarlijke stoffen over resp. weg en zee). De interne procedures en werkinstructies ten aanzien van aansluitend zeevervoer bleken onvolledig te zijn Dat brengt risico’s met zich mee voor (nieuwe) medewerkers die niet goed weten welke procedures moeten worden gevolgd bij het vervoer van gevaarlijke stoffen over zee.

Zweedse LBC Frakt introduceert elektrische houtchiptruck van 94 ton

VÄRMLAND – In samenwerking met Stora Enso, Scania en het TREE-project heeft het Zweedse transportbedrijf LBC Frakt een volledig elektrische houtchiptruck ontwikkeld met een laadcapaciteit die maar liefst 36 procent hoger ligt dan die van een standaardvrachtwagen. Deze innovatie betekent een belangrijke stap richting een duurzamere transportsector, met een aanzienlijke vermindering van de CO₂-uitstoot als resultaat.

De nieuwe elektrische vrachtwagen maakt deel uit van een bredere vloot elektrische trucks die ingezet worden binnen de bosbouwindustrie in de Zweedse regio Värmland. Dankzij een nieuw laadstation in Skoghall, aangevuld met eerder gerealiseerde laadstations van Laddbolaget i Värmland AB, ontstaat er een systeemaanpak waarbij de hele logistieke keten wordt geëlektrificeerd — van bos tot fabriek.

Meer lading, minder uitstoot

Binnen het TREE-project hebben LBC Frakt, Scania en Stora Enso gezamenlijk een elektrische transportoplossing ontwikkeld die naar verwachting meer dan 1.000 ton CO₂-uitstoot per jaar kan besparen in de regio Värmland. Door niet alleen de voertuigen, maar ook de infrastructuur rondom het transport aan te pakken, willen de partners laten zien hoe elektrificatie op systeemniveau kan worden doorgevoerd.

De elektrische flistruck – met een totaalgewicht van 94 ton en een lengte van 33,5 meter – is vermoedelijk de zwaarste en langste elektrische vrachtwagen ter wereld die op het openbare wegennet rijdt. Dankzij deze capaciteit kan per rit tot 36 procent meer lading worden vervoerd, wat niet alleen transportefficiëntie verhoogt, maar ook de klimaatimpact verlaagt.

“Het elektrificeren van de zwaarste transporten heeft een enorme impact op de uitstoot van broeikasgassen. Wat we hier bereikt hebben is het resultaat van jarenlang hard werken door velen. Dit doen we samen, voor de toekomst,” aldus Anders Lööf, CEO van LBC Frakt.

Specificaties Scania R450E:

  • Totaalgewicht: 94 ton

  • Lengte: 33,5 meter

  • Motorvermogen: 450 kW

  • Batterijcapaciteit: 628 kWh

  • Actieradius: 200 kilometer

Coenradie heropent afdeling in gevangenis Nieuwegein, 30 plekken

DEN HAAG – Staatssecretaris Ingrid Coenradie (Justitie) heeft een afdeling met ongeveer dertig plekken heropend in de gevangenis van Nieuwegein. De afdeling was ruim twee jaar gesloten vanwege personeelstekorten, maar inmiddels is er weer genoeg personeel gevonden. In een deel van de afdeling zitten twee gevangenen in één cel, meldt een woordvoerder.

Het tekort ligt tussen de tweehonderd en driehonderd cellen, stond in een brief die Coenradie vorige maand naar de Kamer stuurde. “Maar dat is nog lang niet alles”, zei de PVV-staatssecretaris maandag in Nieuwegein. “We hebben 4000 zelfmelders die nog wachten voordat ze opgeroepen worden.” Daarnaast wachten nog “tientallen” mensen in politiecellen op een plek in de gevangenis.

“Het is vechten tegen de bierkaai”, aldus Coenradie. “Omdat het aantal plekken waar behoefte aan is veel, veel groter is dan wat we allemaal doen aan personele werving.”

Niet het hele tekort komt door personeelskrapte. Inmiddels zijn er ook te weinig fysieke cellen, stond in een brief van afgelopen najaar. De vraag is juist toegenomen omdat straffen langer zijn geworden, terwijl ook tbs-veroordeelden en jongvolwassenen cellen bezet houden. Bovendien is een flink deel van de gevangenissen de afgelopen jaren gesloten.

Negen jaar cel en tbs voor moord op 17-jarig meisje in Winsum

GRONINGEN – De rechtbank in Groningen heeft op maandag een 19-jarige man veroordeeld tot een gevangenisstraf van negen jaar en tbs met dwangverpleging voor de moord op een 17-jarig meisje in Winsum. De rechter acht bewezen dat de verdachte het slachtoffer op 21 februari 2024 met voorbedachten rade om het leven heeft gebracht.

De jongeman koesterde wrok over het beëindigen van hun relatie en besloot haar op gewelddadige wijze te doden. Hij wachtte het slachtoffer op in de buurt van haar huis, gewapend met een vleesmes en gekleed in donkere kleding, handschoenen en een integraalhelm om herkenning te voorkomen. Toen het meisje voorbijfietste, rende hij haar achterna en stak haar in de rug. Het slachtoffer overleed ter plaatse.

Uit het politieonderzoek blijkt dat de verdachte zijn plannen al eerder had gedeeld via berichten aan bekenden en in Snapchatfilmpjes. De rechtbank oordeelt dan ook dat er sprake is van moord, en niet van een impulsieve daad. De man had zelfs een tas met schone kleding bij zich om zich na afloop te kunnen omkleden.

Volgens de deskundigen had de verdachte tijdens het plegen van het delict een gebrekkige ontwikkeling of stoornis van zijn geestvermogens. Binnen intieme relaties achten zij het risico op herhaling van gewelddadig gedrag hoog.

Naast tbs met dwangverpleging krijgt de verdachte een celstraf van negen jaar opgelegd. Daarmee wijkt de rechtbank af van de eis van het Openbaar Ministerie, dat twaalf jaar cel had geëist. Bij het bepalen van de straf heeft de rechtbank rekening gehouden met de jonge leeftijd van de verdachte, zijn verminderde toerekeningsvatbaarheid en de zwaarte van de tbs-maatregel.

De moord veroorzaakte diepe verontwaardiging en verdriet in Winsum en omgeving. Het slachtoffer, een meisje met een veelbelovende toekomst, werd op brute wijze om het leven gebracht. De rechtbank benadrukte het onherstelbare leed voor haar nabestaanden en de schok die dit in de gemeenschap teweegbracht.

Brand bij Tesla-dealer in Rome, 17 auto’s beschadigd [+video]

ROME – Bij een brand bij een Tesla-dealer in Rome zijn maandagochtend vroeg zeventien elektrische auto’s van het merk beschadigd geraakt. Dat meldt de lokale brandweer. De oorzaak van de brand wordt nog onderzocht, waarbij brandstichting niet wordt uitgesloten, aldus Italiaanse media.

Door de brand werd het gebouw waarin de Tesla’s stonden geparkeerd ook deels beschadigd. De politie doet onderzoek. Er vielen geen gewonden.

De laatste tijd zijn er veel protesten tegen Tesla-topman Elon Musk vanwege zijn werk voor de Amerikaanse president Donald Trump. Musk voert enorme bezuinigingen door bij de Amerikaanse federale overheid. Bij protesten in de Verenigde Staten zijn Tesla’s in brand gestoken en beklad. De Amerikaanse regering noemt dit binnenlands terrorisme.

Zaterdag waren er wereldwijd demonstraties tegen het automerk door de protestbeweging Tesla Takedown, waaronder bij een Tesla-dealer in Tilburg. Tesla Takedown zegt dat Musk de democratie afbreekt met het fortuin dat hij heeft verdiend bij Tesla. De actiegroep, die benadrukt vreedzaam te protesteren, roept mensen onder meer op om aandelen Tesla te verkopen.

De beurskoers van Tesla steeg in december nog naar een recordniveau door het optimisme op de aandelenmarkten over de komst van Trump in het Witte Huis. Sindsdien is het aandeel ongeveer 45 procent in waarde gekelderd, door de zorgen over het handelsbeleid van Trump en ook onrust bij aandeelhouders van Tesla over imagoschade voor het bedrijf door de politieke activiteiten van Musk. Het vermogen van Musk ging daardoor met meer dan 100 miljard dollar omlaag.

Musk zei zelf afgelopen weekend dat zijn werk voor Trump hem veel kost, gezien de koersval van Tesla. Hij verklaarde ook vertrouwen te hebben in het aandeel Tesla op de lange termijn en dat het misschien een goede kans is voor beleggers om aandelen Tesla te kopen.

Turkish Cargo keer terug naar Maastricht Aachen Airport

MAASTRICHT – Turkish Cargo is teruggekeerd naar Maastricht Aachen Airport met twee wekelijkse vluchten. Als belangrijke redenen voor de terugkeer worden de uitstekende grondafhandeling en efficiëntie van MAA genoemd.

De vluchten vervoeren bloemen, andere bederfelijke goederen en algemene vracht. Dankzij de certificering van MAA als Authorized Economic Operator (AEO) kunnen goederen sneller door de douane, vanwege de strikte beveiligingsprocedures die de luchthaven als AEO volgt.

“Onze gespecialiseerde vrachthub is gekozen vanwege de snelle en efficiënte service en het one-stop-shopmodel dat onze verwerkingscapaciteit en maatwerkvoorzieningen versterkt”, aldus Dean Boljuncic, Head of Commercial Development, Maastricht Aachen Airport.

“Wij zijn trots op de inspanningen van ons team dat deze reputatie van uitstekende afhandeling waarmaakt, waardoor Turkish Cargo terugkeert naar Maastricht. Ons toegewijd team van vrachtspecialisten maakt het mogelijk om concurrerend te zijn met onze flexibiliteit én hoogwaardige service.”

Vanwege de ligging van MAA direct naast de snelweg en minimale wachttijden worden bloemen binnen twee uur na landing op de luchthaven per vrachtwagen vervoerd. Daarmee zijn de bloemen vanuit Maastricht Aachen Airport net zo snel in Aalsmeer vanuit Schiphol.

Boljuncic: “Het is een groot compliment aan ons team dat onze efficiënte operatie, samenwerking en klantgerichte aanpak nu zorgt voor de terugkeer van Turkish Cargo. Slechts twee jaar geleden ontvingen we de Excellence Award van Turkish Cargo voor onze prestaties. Maar dat operationele uitmuntendheid nu de reden is dat ze hun routes op onze luchthaven hervatten, is nog waardevoller dan welke onderscheiding dan ook.”

MST kent geen slotbeperkingen en de luchthaven wil zijn goed verbonden locatie benutten om dit jaar een gestage groei van het vrachtvolume te handhaven.

Ambert Alert gegeven voor twee vermiste kinderen in Dalfsen

DALFSEN – Voor twee kinderen die sinds maandagochtend 08.00 uur vermist zijn in Dalfsen is maandagmiddag een Amber Alert uitgegeven.

Het gaat om het 11-jarige meisje Leya’nyssa en de 6-jarige jongen M’qaydian, die voor het laatst zijn gezien op het station van de Overijsselse plaats.

Het Amber Alert en het politiebericht over de vermissing melden niet of de twee familie van elkaar zijn.

De politie weet niet waar de kinderen zijn en of ze met iemand zijn meegegaan. Ook is onduidelijk of ze zich verplaatsen en met welk vervoermiddel dat zou zijn. Evenmin is duidelijk welke kleding ze dragen. De politie spreekt van een urgente vermissing.

Nederlands echtpaar omgekomen bij ongeluk in Egypte

DEN HAAG – In Egypte is een Nederlands echtpaar bij een verkeersongeluk om het leven gekomen, bevestigt het ministerie van Buitenlandse Zaken. Het gaat om een 54-jarige vrouw en een 55-jarige man uit Noord-Brabant.

Buitenlandse Zaken verleent “consulaire bijstand aan de nabestaanden in deze verdrietige tijd”, laat een woordvoerder weten.

Volgens lokale Egyptische media kwam de taxi waar de twee in zaten in de buurt van Marsa Alam aan de Rode Zee in botsing met een pick-uptruck.

Fabio Jakobsen stopt voorlopig met koersen vanwege doorbloedingsproblemen in zijn benen

Foto: Team Picnic

Team Picnic PostNL was vastbesloten om in hun tweede seizoen samen een vliegende start te maken en in de winterperiode is er keihard gewerkt om Jakobsen in topvorm te krijgen voor 2025. Tijdens de wedstrijden vroeg in het seizoen bleek echter dat hij in de cruciale, hoge intensiteitsmomenten niet meer zo krachtig op de pedalen kon trappen als voorheen.

Na verdere onderzoeken met de medische staf van het team is vastgesteld dat Jakobsen een doorstromingsbeperking in de iliacale arteriën in beide benen heeft.

Teamarts Camiel Aldershof licht toe: “Helaas hebben we na recente tests vastgesteld dat Fabio een doorstromingsbeperking in de iliacale arteriën heeft. Omdat de diagnose helder is en hem momenteel beperkt op de fiets, zal hij een operatie ondergaan om het probleem te verhelpen.”

“Gelukkig heeft hij, gezien het type beperking, een gunstige prognose voor een terugkeer, maar het herstel kan even duren.”

“Door de operatie zal Fabio in eerste instantie ongeveer zes weken niet kunnen fietsen, waarbij ook andere zware fysieke inspanning niet mogelijk is. In de tussentijd zullen we zijn herstel nauwlettend volgen en, zodra hij er klaar voor is, zal hij langzaam weer beginnen met trainen en geleidelijk de intensiteit opbouwen.”

Jakobsen voegt toe: “Ik heb goed getraind deze winter en begon het seizoen met vertrouwen. We hebben een paar top tien resultaten behaald in de UAE Tour en Paris-Nice, maar op de cruciale momenten en in de intensieve sprintinspanningen had ik het moeilijk; mijn benen werkten gewoon niet zoals ze zouden moeten.”

“Dit is mentaal natuurlijk een tegenvaller, maar nu we de oorzaak hebben gevonden, heb ik goede hoop dat een operatie dit kan oplossen. Soms moet je een stap terugzetten om er daarna twee vooruit te maken, en ik hoop dat dat nu voor mij ook het geval gaat zijn.”

Jakobsen wordt op woensdag 2 april geopereerd, waarna een periode van herstel en revalidatie volgt. Zijn wedstrijdprogramma voor de rest van 2025 blijft open en hangt af van hoe zijn herstel verloopt.

Marine Le Pen door rechter uitgesloten van verkiezingsdeelname

PARIJS – De radicaal-rechtse politica Marine Le Pen is uitgesloten van deelname aan de presidentsverkiezingen in Frankrijk. De rechter heeft dat besloten nadat Le Pen schuldig was bevonden aan fraude met EU-geld.

De rechter heeft nog niet gezegd hoe lang de uitsluiting geldt. In 2027 zijn er weer presidentsverkiezingen.

Marine Le Pen was aanwezig in de rechtbank, maar verliet de zaal voordat de straf werd uitgesproken. Aanklagers hebben ook nog een gevangenisstraf van vijf jaar en een geldboete geëist. De verdediging van Le Pen eiste vrijspraak. Haar advocaten noemden de rechtszaak een politiek proces om de populaire politica uit te schakelen.

Belangrijke kanshebber

Nadat haar partij vorig jaar een grote verkiezingsoverwinning behaalde, werd Le Pen als een belangrijke kanshebber voor het presidentschap gezien. Behalve Le Pen stonden ook meer dan twintig partijgenoten terecht. Acht van hen zijn ook veroordeeld en mogen geen openbaar ambt bekleden.

Le Pen zat van 2004 tot 2017 in het Europees Parlement, dat in 2015 mogelijke onregelmatigheden constateerde bij de salarissen van parlementaire medewerkers van Le Pen. Geld dat was bedoeld om assistenten in het Europees Parlement te betalen, zou ze vervolgens vooral hebben gebruikt voor de betaling van partijmedewerkers in Frankrijk. Er zouden miljoenen euro’s mee zijn gemoeid.

Vrachtwagen in brand na aanrijding met vrachtwagen op A15 [+foto’s]

Foto: Persbureau Heitink

HERWIJNEN – Bij een ongeval tussen twee vrachtwagens maandagochtend op de A15 richting Nijmegen is een van de betrokken voertuigen in brand gevlogen.

De weg is tussen Leerdam en knooppunt Deil momenteel dicht. Het verkeer wordt omgeleid, meldt Rijkswaterstaat.

Het ongeval gebeurde rond 11:10 uur in de richting van Nijmegen. Al snel werd duidelijk dat de afhandeling hiervan wel enige tijd in beslag zal gaan nemen. Rijkswaterstaat verwacht dat de weg tot zeker na de avondspits afgesloten zal zijn. Mogelijk dat één rijstrook vrijgegeven kan worden aan het eind van de middag.

Beide chauffeurs zijn met de ambulance overgebracht naar het ziekenhuis.

Het verkeer vanuit Ridderkerk richting Gorinchem wordt omgeleid ter hoogte van kooppunt Gorinchem. Verkeer richting Tiel volgt de borden Breda/Den Bosch/Utrecht over de A27, A59 en A2, aldus Rijkswaterstaat.

ECB-president: Europa moet economisch onafhankelijk worden

PARIJS – Europa moet economisch onafhankelijk worden nu een grote handelsoorlog dreigt met de Verenigde Staten door de importheffingen van de Amerikaanse president Donald Trump. Dat heeft president Christine Lagarde van de Europese Centrale Bank (ECB) gezegd op de Franse radio. Trump zal naar verwachting woensdag, op wat hij “bevrijdingsdag” voor de VS noemt, ook nieuwe heffingen opleggen aan belangrijke handelspartners.

“Hij noemt het bevrijdingsdag voor de VS, maar ik zie het als een moment waarop we samen moeten besluiten grotere controle te nemen over onze lotsbestemming en een stap naar onafhankelijkheid moeten zetten”, aldus Lagarde op radiozender France Inter.

Volgens haar moet Europa bijvoorbeeld meer doen aan onafhankelijkheid op financieel gebied en bij de energievoorziening. “Om ons in een effectieve onderhandelingspositie te plaatsen moeten we laten zien dat we niet zomaar omrollen.”

Enorme investeringen

Ze verwees daarbij naar de enorme investeringen die nu worden gedaan in Europa in defensie. Volgens haar is er sprake van een “existentieel moment” voor Europa. Lagarde herhaalde verder dat een handelsoorlog alleen maar verliezers kent, waaronder de VS zelf.

Lagarde verklaarde verder dat de strijd van de ECB tegen de inflatie nog doorgaat. Ze sprak van een “dagelijkse worsteling”. Op 17 april is er weer een rentebesluit van de centrale bank in Frankfurt. De ECB heeft sinds juni vorig jaar de rente in de eurozone zes keer met een kwart procentpunt verlaagd. Het is nog niet zeker of er dan opnieuw een verlaging komt.

ECTA-rapport: Nederland loopt voorop in Europese overgang naar emissievrij vrachtvervoer

Foto: Adobe Stock

BRUSSEL – De route naar volledig emissievrij vrachtvervoer in Europa is complex, maar haalbaar. Dat blijkt uit een nieuw rapport van onderzoeksbureau Ricardo in opdracht van de European Clean Trucking Alliance (ECTA). Het rapport onderzoekt hoe vijf EU-lidstaten – waaronder Nederland – presteren in de overgang naar zero-emissie vrachtwagens (Zero-Emission Trucks, ZET). Nederland blijkt hierin tot de koplopers te behoren.

Zes kritieke succesfactoren in kaart

De studie beoordeelt zes kritieke prestatie-indicatoren (KPI’s) die essentieel zijn voor de uitrol van emissievrije trucks. Het gaat onder meer om de beschikbaarheid van laadinfrastructuur, de aanwezigheid van stimulerend beleid, de marktgereedheid en de mate waarin regelgeving gunstig is voor ZET-adoptie.

Door deze KPI’s te vergelijken tussen Duitsland, Polen, Spanje, Nederland en Zweden, ontstaat een duidelijk beeld van waar de grootste vooruitgang is geboekt en waar nog knelpunten liggen. Elk land is beoordeeld op basis van zijn relatieve positie ten opzichte van de best presterende lidstaat.

Waarom deze vijf landen?

ECTA koos bewust voor een mix van lidstaten die geografisch en economisch verschillen, en die variëren in de omvang en het belang van hun vrachtvervoersector. De geselecteerde landen bieden daarmee een breed en representatief beeld van de uitdagingen én kansen die de Europese transportsector te wachten staan.

Nederland als voorbeeldland

Nederland scoort hoog in het rapport, met name op het gebied van infrastructuurontwikkeling en beleidsondersteuning. Ons land wordt genoemd als een van de voorlopers in de inzet op elektrisch vrachtvervoer, mede dankzij sterke beleidsambities, stimuleringsmaatregelen en groeiende marktacceptatie.

Aanbevelingen voor beleid en monitoring

Het rapport bevat gerichte aanbevelingen voor zowel nationale overheden als de Europese Unie. Het fungeert als een belangrijk beleidsinstrument dat inzicht biedt in best practices en dat beleidsmakers helpt om gericht actie te ondernemen. Ook wijst het rapport op het belang van betere en consistentere data om toekomstige voortgang effectief te kunnen monitoren.

Daarnaast is het rapport ontworpen als een dynamisch hulpmiddel dat periodiek kan worden geactualiseerd. Daarmee kan het dienen als een meetlat voor de impact van beleidsmaatregelen en marktontwikkelingen op langere termijn.

Oproep tot actie

De ECTA benadrukt dat blijvende en gecoördineerde actie nodig is om de overgang naar emissievrij vrachtvervoer te versnellen. De organisatie roept EU-beleidsmakers op om dit rapport te gebruiken als basis voor het versterken van zowel nationale als Europese strategieën.

“Als Europa haar klimaatdoelen wil halen, moet de transportsector snel vergroenen. Dit rapport laat zien welke landen vooroplopen, en waar het tempo omhoog moet,” aldus ECTA.

📄 Lees het volledige rapport hier.

The Voice of Holland in januari terug met ‘extra gedragsregels’

HILVERSUM – The Voice of Holland keert in januari terug op televisie. Ilse DeLange, Willie Wartaal, Suzan & Freek en Dinand Woesthoff zijn de nieuwe juryleden, maakte RTL maandag bekend. Ook The Voice Kids komt volgend jaar terug. In dat programma nemen Claude, Ilse DeLange, Flemming en Emma Heesters plaats in de jurystoelen. RTL heeft “extra gedragsregels” ingevoerd.

Alle series van The Voice stopten in Nederland nadat in januari 2022 in een BOOS-uitzending verhalen naar buiten waren gekomen over grensoverschrijdend gedrag achter de schermen. Het Openbaar Ministerie vervolgde voormalig coach Ali B en voormalig bandleider Jeroen Rietbergen voor meerdere zedenzaken. Het onderzoek naar oud-coach Marco Borsato werd geseponeerd en later de zaak van Rietbergen ook. De zaak van Ali B loopt nog.

De nieuwe gedragsregels bepalen onder meer dat deelnemers niet meer alleen zijn met coaches of medewerkers. Verder wordt een speciale app gebruikt voor onlinecontact, waarmee berichten kunnen worden ingezien. Ook zijn er gescreende coaches die de kandidaten voor, tijdens en na het programma begeleiden en zijn er nieuwe mensen aangesteld op belangrijke posities.

RTL-zenderbaas Peter van der Vorst sprak eerder al over een terugkeer van het programma. “Samen met producent ITV hebben we alles in het werk gesteld om The Voice op een veilige manier terug te kunnen brengen”, zegt hij nu. “We hebben niet alleen intensief samengewerkt op de kwaliteit van de inhoud, maar ook op de kwaliteit van het proces.” ITV-baas Laurens Woldberg zegt dat het verleden niet wordt vergeten, maar dat daarvan wordt geleerd.

Mensen kunnen zich direct aanmelden voor de audities. De presentatie van de reguliere The Voice wordt verzorgd door Chantal Janzen en Edson da Graça. Jamai Loman en Quinty Misiedjan presenteren de Kids-editie.

×