Clicky

zondag 4 mei 2025 - 13:18 uur
Home Blog Pagina 74

Vijf jongeren aangehouden na aanval op 16-jarige vanwege seksuele geaardheid

VENLO – De politie heeft deze week vijf jongeren, variërend in leeftijd van 13 tot 18 jaar, aangehouden op verdenking van openlijke geweldpleging.

De verdachten belaagden op maandagmiddag 24 februari een 16-jarige jongen uit Venlo en sloegen en schopten hem vervolgens vanwege zijn seksuele geaardheid.

Aanleiding van de mishandeling was een gerucht dat over het slachtoffer verspreid werd. Het incident vond plaats aan de Werf te Venlo, nabij de Maas. Een van de verdachten zou een enkelband dragen en dat bleek na aanhouding inderdaad zo te zijn.

De verdachten zijn aangehouden en zullen zich op een later moment moeten verantwoorden bij de rechter. Alle verdachten zijn inmiddels in vrijheid gesteld alleen de verdachte met de enkelband zal geleid worden voor de rechter-commissaris.

Omdat het slachtoffer en de verdachten allemaal minderjarig zijn, kunnen er geen verdere details worden verstrekt, meldt de politie.

Vrachtwagenchauffeur beschuldigt werkgever van amfetamine in sinaasappelsap om drugsgebruik te verhullen

Foto: Adobe Stock

’s-HERTOGENBOSCH – Het gerechtshof in ’s-Hertogenbosch heeft een vrachtwagenchauffeur veroordeeld tot een taakstraf van 60 uur wegens het rijden onder invloed van amfetamine. De man reed op 29 oktober 2020 in Asten met een trekker met oplegger terwijl hij onder invloed was van de harddrug. Dat meldt het hof in een recent gepubliceerde uitspraak.

Uit bloedonderzoek bleek dat de chauffeur een amfetaminegehalte van 51 microgram per liter in zijn bloed had, ruim boven de wettelijke grens. De man verklaarde dat hij zelf geen drugs had gebruikt en vermoedde dat zijn toenmalige werkgever de drugs in zijn sinaasappelsap had gedaan om te voorkomen dat hij misstanden bij het bedrijf naar buiten zou brengen. Het hof ging niet mee in dat verhaal en verwierp het beroep op “afwezigheid van alle schuld”.

Naast de taakstraf kreeg de chauffeur een voorwaardelijke rijontzegging van twaalf maanden opgelegd, met een proeftijd van twee jaar. Volgens het hof bracht hij met zijn handelen de verkeersveiligheid ernstig in gevaar, zeker gezien het feit dat hij een zware vrachtwagen bestuurde. Dat hij als beroepschauffeur afhankelijk is van zijn rijbewijs, woog voor het hof niet zwaar genoeg om een lichtere straf op te leggen.

Daarbij woog mee dat de man eerder was veroordeeld voor een soortgelijk feit. Daarom werd ook een eerder voorwaardelijk opgelegde taakstraf van 20 uur alsnog ten uitvoer gelegd.

“Plaatsen jullie alleen maar ongevallen?”

Foto; Adobe Stock | Transport Online

Het is een vraag – of eigenlijk eerder een verwijt – die we met enige regelmaat binnenkrijgen: “Waarom plaatsen jullie alleen maar ongevallen? Kan er ook eens goed nieuws komen?” En eerlijk is eerlijk: als je alleen afgaat op wat je op sociale media voorbij ziet komen, lijkt het misschien alsof de wereld van transport en logistiek één groot slagveld is. Maar laat ons dat beeld vandaag eens rechtzetten. Want dat idee klopt dus echt van geen kanten.

Even wat cijfers. We hebben het even nagekeken: gisteren publiceerden we 15 berichten op Transport Online, waarvan 2 over ongevallen gingen. De dag ervoor: 14 berichten, opnieuw slechts 2 over ongevallen. De rest ging over nieuw materieel, overnames, wetswijzigingen, bedrijfsnieuws, logistieke trends – kortom, het brede palet aan onderwerpen dat je van ons gewend bent.

Waarom lijkt het dan alsof we alleen maar ongevallen brengen?

De boosdoener: het algoritme. Dat vriendelijke onzichtbare systeem van de grote techbedrijven dat bepaalt wat jij op je tijdlijn ziet. En laat ongevallenberichten nou nét het soort berichten zijn waarop mensen snel klikken, reageren of hun mening geven. En dus denkt het algoritme: hé, dit scoort goed, laten we er nog maar een paar laten zien! En voilà: de volgende keer dat je je tijdlijn opent, staat daar wéér een vrachtwagen in de sloot.

Vroeger – ja, dat klinkt ouderwets, maar het is nog maar een paar jaar geleden – surfde je gewoon zelf naar een nieuwssite. Even kijken: staat er nog iets nieuws op Transport Online? Je was zelf de baas over wat je las. Tegenwoordig scrollen we gedachteloos door onze feed en zijn we afhankelijk geworden van de filterbubbel van de Silicon Valley-giganten.

Wij van Transport Online brengen juist alle facetten van de transportwereld in beeld. Ja, ook de ongevallen – want die zijn onderdeel van de realiteit en relevant voor onze lezers. Maar daarnaast ook innovaties, interviews, meningen, primeurs en alles wat er in onze sector leeft en beweegt.

Dus als je de volgende keer weer denkt: “Ze plaatsen alleen maar ellende”, klik dan ook eens op dat bericht over een nieuwe fusie, een duurzaamheidsproject of een interessante wetswijziging. Want geloof ons: we plaatsen véél meer dan alleen ongelukken. Het algoritme heeft gewoon een voorkeur voor spektakel. Maar jij hoeft daar niet in mee te gaan.

Tip van de dag: zet ons weer lekker ouderwets in je bladwijzers. Of nog beter: typ gewoon eens per dag www.transport-online.nl in je browser. Zo blijf je écht op de hoogte. Zélf, zonder filter.

Vrouw (18) overleden na verkeersongeval op N280 in Weert

Politie

WEERT – Een 18-jarige vrouw uit de gemeente Leudal is donderdag om het leven gekomen na een ernstig verkeersongeval in Weert.

De politie ontving donderdagochtend rond 11:00 uur een melding van een aanrijding tussen een bestelbus en een scooter op de N280 in Weert. De bestuurster van de scooter is met de traumahelikopter vervoerd naar het ziekenhuis. Ondanks de medische hulp is zij donderdagavond aan haar verwondingen overleden, meldt de politie vrijdag.

Forensische Opsporing Verkeer onderzoekt de zaak.

Man (23) overleden na val in gracht Leiden

LEIDEN – In de vroege nacht van vrijdag 28 maart is een 23-jarige man uit Leiden overleden nadat hij te water raakte bij het Galgewater in de binnenstad. De politie meldt dat er geen aanwijzingen zijn voor een misdrijf.

Rond middernacht kreeg de politie een melding van een onrustige situatie in de Leidse binnenstad. Ter plaatse troffen agenten een persoon aan die te water was geraakt.

De man is enige tijd onder water geweest voordat hij door de brandweer uit het water kon worden gehaald. Ambulancepersoneel startte direct met reanimatie, maar het slachtoffer overleed onderweg naar het ziekenhuis.

Op het moment van het incident was het druk in het centrum van Leiden. Veel mensen waren getuige van de gebeurtenis. Voor hen is Slachtofferhulp beschikbaar om steun te bieden.

Wijziging Wet vrachtwagenheffing nodig door nieuwe EU-regels

DEN HAAG – De Tweede Kamer debatteerde dinsdag 26 maart over een wijziging van de Wet vrachtwagenheffing. Volgens Transport en Logistiek Nederland (TLN) is deze aanpassing noodzakelijk vanwege de invoering van herziene Europese tolregels. Tijdens het debat tekende zich een Kamermeerderheid af voor de wetswijziging. NSC, GroenLinks-PvdA, VVD en D66 reageerden positief, terwijl PVV en BBB zich kritisch opstelden. De stemming staat gepland voor dinsdag 1 april.

Hoewel de Wet vrachtwagenheffing al in 2022 is aangenomen, is deze nog niet in werking getreden. De beoogde invoering ligt rond de zomer van 2026. In de tussentijd is echter de Europese Eurovignetrichtlijn aangepast, wat lidstaten verplicht om de nieuwe regels te verwerken in nationale wetgeving – ook als de wet zelf nog niet is ingegaan. TLN benadrukt dat de huidige wetswijziging ervoor zorgt dat Nederland straks voldoet aan de vernieuwde Europese eisen.

CO₂-component en vrijstelling voor zero-emissie

De aangepaste wet introduceert een CO₂-component, waardoor milieuvriendelijker voertuigen minder betalen. Daarnaast komen zero-emissie vrachtwagens in aanmerking voor vrijstellingen. Ook worden de opbrengsten deels teruggesluisd naar de sector, met als doel duurzame investeringen te stimuleren. Volgens TLN bevat de wet bovendien afspraken over monitoring om mogelijke uitwijking van zwaar verkeer naar provinciale en lokale wegen in beeld te houden.

Met deze wijzigingen wil de overheid bijdragen aan een schonere en eerlijkere verdeling van de kosten voor vrachtvervoer.

PVV kritisch, motie over uitwijkverkeer

Tijdens het debat vroeg de PVV aandacht voor mogelijke uitwijking van vrachtverkeer naar kleinere wegen en de gevolgen daarvan voor verkeersveiligheid. De partij diende een motie in om hier onderzoek naar te doen. Minister Madlener wees die motie af als overbodig, omdat monitoring al plaatsvindt in samenwerking met wegbeheerders.

Daarnaast kwamen vragen aan bod over uitvoeringskosten, de aanleg van laadinfrastructuur en de mogelijkheden voor een proef met extra lange vrachtwagens (superecocombi’s). De minister deed toezeggingen op diverse punten.

TLN blijft het proces rondom de vrachtwagenheffing nauwgezet volgen en pleit voor zorgvuldige uitvoering in overleg met de sector.

Identiteit verdachte steekpartij Amsterdam lastig vast te stellen

AMSTERDAM – De politie is langer bezig met het vaststellen van de identiteit van de man die wordt verdacht van de steekpartij van donderdag in Amsterdam. De man heeft “een verscheidenheid aan documenten”, meldt de politie.

Over zijn motief is nog niets te zeggen aldus de politie. De verdachte heeft bij de steekpartij verschillende messen gebruikt.

Hij had zich ingeschreven in een hotel in Amsterdam.

Duitse politiecontrole op zwaartransport legt talrijke overtredingen bloot: 11 van de 15 transporten niet in orde

Foto: Duitse Politie

CUXHAVEN – Tijdens nachtelijke controles van maandag tot en met donderdag heeft de Duitse politie meerdere zware overtredingen geconstateerd bij uitzonderlijk vervoer van windturbinecomponenten. Van de 15 gecontroleerde groot- en zwaartransporten bleken er 11 niet te voldoen aan de voorschriften.

De controles vonden plaats op parkeerplaats Bütteler Holz langs de Duitse A27, tussen de afritten Debstedt en Bremerhaven-Überseehäfen. De voertuigen kwamen uit de haven van Cuxhaven en waren op weg naar diverse bestemmingen in Duitsland en andere Europese landen. De transporten waren tussen de 45 en zelfs 100 meter lang, met gewichten tot 150 ton.

Zulke uitzonderlijke transporten mogen uitsluitend rijden op specifieke, vooraf goedgekeurde routes en enkel onder strikte voorwaarden: met technische keuringen, nachtelijke rijtijden, begeleidende voertuigen en bijzondere ontheffingen. Overtredingen kunnen aanzienlijke risico’s opleveren voor de verkeersveiligheid en infrastructuur, met name bruggen.

Met behulp van een mobiele aslastweger stelden de inspecteurs onder andere overschrijdingen van toegestane aslasten en totaalgewichten vast. In sommige gevallen bevonden de voertuigen zich op de grens van het technisch toelaatbare.

De politie legde de transporten ter plaatse stil. Om weer aan de regels te voldoen moesten ladingen worden herverdeeld, hydraulische systemen opnieuw worden afgesteld of extra asmodules worden aangebracht. In enkele gevallen moesten ook nieuwe ontheffingen worden aangevraagd voordat de transporten hun weg mochten vervolgen.

Tegen de chauffeurs en verantwoordelijke transportbedrijven zijn boeteprocedures gestart. Daarnaast zijn zogenoemde vermogens afromingsprocedures in gang gezet tegen de betrokken transporteurs. Hierbij wordt de potentiële winst van de overtreding in beslag genomen. In de betreffende gevallen liep dit op tot bedragen in de vier- en vijfduizend euro.

De Duitse politie benadrukt het belang van naleving van de regelgeving bij uitzonderlijk vervoer, gezien de omvang en impact van deze transporten op verkeersveiligheid en infrastructuur.

ACM verscherpt toezicht op naleving regels telemarketing

DEN HAAG – De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat strenger toezien op de naleving van de regels voor telemarketing. De toezichthouder geeft bedrijven tot 1 juli de tijd om hun processen op orde te brengen en te voldoen aan de wettelijke vereisten. Daarna wordt gecontroleerd of bedrijven zich aan de regels houden. Als dat niet het geval is zal de ACM optreden door boetes of lasten onder dwangsom op te leggen.

“Telemarketing is al jarenlang een hardnekkig probleem en meldingen hierover behoren steevast tot de top vijf van klachten bij de ACM. Met name energieleveranciers en telecombedrijven zorgen voor veel meldingen. Hier moet nu echt verandering in komen”, waarschuwt ACM-bestuurslid Manon Leijten.

De ACM heeft op 27 maart een bijeenkomst gehouden voor energieleveranciers en telecomaanbieders om de bedrijven te wijzen op hun verplichtingen en de regels rond telemarketing. Zo mogen bedrijven alleen contact opnemen als de persoon die gebeld wordt daar expliciet toestemming voor heeft gegeven en moet die toestemming voor het gesprek geverifieerd zijn. Ook moeten bedrijven transparant zijn over het doel van het gesprek, de prijs en de looptijd van het contract. De regels zijn van toepassing op alle bedrijven die gebruikmaken van telemarketing.

De ACM benadrukt dat alle partijen in de marketingketen verantwoordelijk zijn voor het naleven van de regels. Als een ingehuurd bureau de regels overtreedt, kan de toezichthouder ook het uitbestedende bedrijf hierop aanspreken.

Logistieke Alliantie: Stop de krimp van het spoorgoederenvervoer

ZOETERMEER – De Logistieke Alliantie luidt de noodklok en roept de Tweede Kamer op om tijdens het debat op 3 april in te grijpen en te investeren in een structurele versterking van het spoorgoederenvervoer. Het spoorgoederenvervoer in Nederland staat onder zware druk en weer meer vervoer gaat over de weg. Zonder ingrijpende maatregelen dreigt een verdere afname van het spoorgoederenvervoer, met negatieve gevolgen voor de economie, het milieu en de strategische mobiliteit binnen Nederland en Europa.

“De logistieke Alliantie heeft daarom drie concrete maatregelen om het spoorgoederenvervoer weer op de rails te krijgen”, benoemt Elisabeth Post, de voorzitter van de Logistieke Alliantie.

Cruciale rol van spoorgoederenvervoer Spoorgoederenvervoer is een duurzame en veilige manier om grondstoffen en goederen over lange afstanden te vervoeren. Het is essentieel voor een sterk vestigingsklimaat, een goede bereikbaarheid van industrieclusters en de internationale handel. Daarnaast speelt het spoor een strategische rol in de nationale en Europese veiligheid. Defensie is afhankelijk van het spoornetwerk voor het snel en efficiënt transporteren van militaire goederen binnen de NAVO.

Drie concrete maatregelen nodig

De Logistieke Alliantie roept de politiek op om het spoorgoederenvervoer te versterken door de volgende drie maatregelen te nemen:

Vaste investeringen in het spoor: zonder langjarige investeringen blijft het Toekomstbeeld Spoorgoederenvervoer een loze belofte. Bedrijven moeten kunnen vertrouwen op een stabiel en toekomstgericht beleid.

Eerlijke tariefstructuren en internationale standaardisatie: De hoge kosten maken het spoor steeds minder aantrekkelijk voor bedrijven en dit vertaalt zich in weer steeds meer goederen die over de weg gaan omdat het niet uit kan. Lagere gebruikskosten en betere samenwerking met andere landen gericht op harmonisatie van regelgeving op en in de omgeving van het spoor moeten zorgen voor een gelijk speelveld. Ingrepen zijn dringend nodig om de negatieve trend te keren.

Verbetering van het spoornetwerk: betere infrastructuur verhoogt de betrouwbaarheid en capaciteit van het spoornetwerk. Dit omvat onder andere investeringen in het kernnetwerk van Rail Freight Corridors, emplacementen voor langere treinen, digitalisering en toekomstige aftakkingen van de Betuweroute voor intermodaal transport.

Nederland dreigt achterop te raken

“Zonder gerichte investeringen in het spoorgoederenvervoer doen we het verkeerde voor zowel milieu als economie en lopen de wegen verder vol. Dat is dus een dubbel gemiste kans. Daarom zeggen wij; zet de seinen voor het spoorgoederenvervoer weer op groen”, concludeert Post.

De Logistieke Alliantie dringt er bij de Tweede Kamer op aan om de toekomst van het spoorgoederenvervoer veilig te stellen. Dit vraagt om structurele beleidsmaatregelen en investeringen die bijdragen aan een veilig, duurzaam, concurrerend en strategisch sterk spoorgoederenvervoer in Nederland en Europa.

Dodental loopt op na instorting toren in Bangkok [+video]

BANGKOK – Het dodental loopt op na de instorting van een toren in de Thaise hoofdstad Bangkok.

Vicepremier Phumtham Wechayachai heeft bekendgemaakt dat er minstens drie doden zijn en dat 81 mensen vastzaten in het puin.

De politie is nog bezig met het vaststellen van het aantal gewonden. Het gaat naar schatting om honderden mensen, aldus de lokale politiefunctionaris Worapat Sukthai. Het gebouw van dertig verdiepingen stortte vrijdag in door een zware aardbeving. Het pand was nog in aanbouw.

Sukthai zei dat hij duidelijk de hulpverzoeken hoorde van mensen die in het puin vastzaten. “Ik vrees dat er veel levens verloren zijn gegaan. We hebben nog nooit een aardbeving meegemaakt met zo’n verwoestende impact”, aldus de adjunct-chef van de politie in het district Bang Sue.

Marktaandeel Chinese elektrische auto’s in Europa neemt af

BRUSSEL – Chinese fabrikanten van elektrische auto’s wisten in februari niet te profiteren van de sterke opleving van de vraag naar elektrische voertuigen in Europa. Van de elektrische voertuigen die vorige maand in Europa werden geregistreerd werd slechts 6,9 procent gemaakt door Chinese bedrijven, meldt onderzoeksbureau Dataforce. Dat is ruim onder de 7,8 procent van januari en het laagste aandeel sinds februari 2023.

Chinese autofabrikanten als BYD en SAIC Motor, eigenaar van MG, wisten hun marktaandelen in Europa de afgelopen jaren flink uit te breiden, maar liepen vorig jaar tegen een muur aan toen de Europese Unie tarieven oplegde aan in China gemaakte elektrische auto’s. Deze handelsbarrière heeft geleid tot een afvlakking van het Chinese marktaandeel na jaren van snelle groei.

Hoewel individuele Chinese automerken, waaronder BYD en Xpeng, vorige maand wel groeiden in Europa, liep de totale groei van de Chinese autofabrikanten in de regio terug. De totale markt van elektrische auto’s in Europa groeide daarentegen met 26 procent in februari, volgens gegevens van de Europese autobrancheorganisatie ACEA.

In Europa werd de vraag naar elektrische auto’s onder meer aangejaagd door de introductie van nieuwe modellen, waaronder de ID.7 van Volkswagen, Renaults R5 en Kia’s EV3, zei analist Julian Litzinger van Dataforce. Chinese autofabrikanten worden volgens hem tegengehouden door de nieuwe Europese heffingen, die kunnen oplopen tot 45 procent, inclusief de standaard importheffing van 10 procent.

De Chinese autofabrikanten wisten ook niet te profiteren van de flink gekelderde verkopen van Tesla in Europa. De Amerikaanse autofabrikant verkocht vorige maand bijna de helft minder auto’s in de EU, na de ongewenste inmenging van Tesla-topman Elon Musk in de Duitse politiek. Ook ligt Musk onder vuur om de ingrepen die hij als adviseur van het Witte Huis doet bij tal van overheids- en hulporganisaties in de Verenigde Staten. Volgens Litzinger profiteerden vooral de gevestigde fabrikanten zoals Volkswagen van de verkoopdaling bij Tesla.

Luchtvaart VS dreigt met rechtszaak over krimpplannen Schiphol

NEW YORK – De Amerikaanse luchtvaartbrancheorganisatie Airlines for America (A4A) dreigt een rechtszaak aan te spannen tegen het kabinet over de krimpplannen voor luchthaven Schiphol om geluidshinder tegen te gaan. Dat staat in een brief die is verzonden aan minister Barry Madlener (Infrastructuur en Waterstaat) waar eerder al De Telegraaf over schreef. Bij A4A zijn maatschappijen aangesloten als Delta Air Lines, United Airlines, JetBlue, American Airlines en ook de vrachtvervoerders FedEx en UPS.

Volgens de organisatie is bij de procedure voor de krimp van Schiphol de zogeheten ‘evenwichtige aanpak’ (Balanced Approach) niet correct uitgevoerd. Het kabinet wil het aantal vliegbewegingen op de luchthaven terugdringen naar een maximaal aantal van 478.000 starts en landingen per jaar. Momenteel is er een jaarlijks maximum van 500.000 vluchten.

Maar volgens A4A heeft het kabinet het advies van de Europese Commissie voor die krimpplannen niet goed opgevolgd. De Commissie stelde begin deze maand dat er tekortkomingen zijn en dat Den Haag nog eens goed moet kijken naar die plannen voordat de maatregelen worden ingevoerd. Zo is er slechts deels rekening gehouden met het potentieel van nieuwe vliegtuigen om geluidshinder te verminderen. Daarnaast heeft Nederland onvoldoende mogelijkheden onderzocht voor geluidsreducerende procedures, zoals innovatieve landings- en navigatietechnieken, aldus de Commissie.

Internationale verdragen

A4A zegt dat als het kabinet toch doorzet, Europese en internationale verdragen worden geschonden. Dan wordt onmiddellijk een zaak aangespannen bij een Nederlandse rechtbank en een klacht ingediend bij het Amerikaanse ministerie van Transport.

In november 2023 dreigden de Verenigde Staten met vergeldingsmaatregelen tegen KLM omdat toen JetBlue start- en landingsrechten dreigde te verliezen op Schiphol. KLM zou daardoor rechten voor vluchten naar New York kunnen verliezen. Ook Brussel uitte kritiek. Toenmalig minister van Infrastructuur Mark Harbers schortte vervolgens zijn plannen voor een aanzienlijke verlaging van het aantal vluchten op.

KLM, de grootste gebruiker van Schiphol, heeft gezegd dat krimp niet nodig is omdat er grote investeringen worden gedaan in stillere vliegtuigen. KLM heeft geregeld gewaarschuwd voor eventuele strafmaatregelen in het buitenland voor de maatschappij.

Brussels Airport Company kent nieuwe licenties toe voor het verlenen van grondafhandelingsdiensten

ZAVENTEM – Op Brussels Airport worden de grondafhandelingsdiensten uitgevoerd door externe dienstverleners. Zij zijn verantwoordelijk voor essentiële diensten zoals bagageafhandeling en cateringtransport. De geldigheid van de licenties voor vijf categorieën grondafhandelingsdiensten verloopt in oktober 2025. Brussels Airport heeft begin 2024 een aanbestedingsprocedure gelanceerd om de nieuwe licenties toe te kennen.

Na afloop van deze procedure heeft Brussels Airport Company de nieuwe licenties, die gelden voor een periode van zeven jaar, toegekend aan dienstverleners voor grondafhandeling in de beperkte categorieën. Naast de gebruikelijke selectiecriteria was duurzaamheid een belangrijke factor met specifieke vereisten op vlak van elektrificatie.

Dit initiatief kadert in een ruimere ambitie van Brussels Airport om de grondoperaties te elektrificeren. Een doelstelling waarvoor de luchthaven bovendien een subsidie heeft ontvangen van de Europese Commissie (BREEZE-programma).

Aangezien de geldigheidsduur voor vijf categorieën grondafhandelingsdiensten afloopt eind oktober 2025, heeft Brussels Airport midden februari 2024 een aanbestedingsprocedure gepubliceerd om de dienstverleners te selecteren voor vijf categorieën waarbij slechts een beperkt aantal dienstverleners is toegestaan.

In december werd de eerste licentie toegekend aan Gate Gourmet Belgium NV in de categorie cateringtransport. Aangezien geen enkele andere kandidaat voldeed aan de vastgelegde minimale vereisten en dat er minstens twee dienstverleners actief moeten zijn in deze categorie, loopt er momenteel een nieuwe aanbestedingsprocedure om de tweede licentie in deze categorie toe te kennen.

Op 27 maart heeft Brussels Airport Company een beslissing genomen voor de vier andere categorieën. De volgende dienstverleners werden geselecteerd en krijgen een licentie toegekend met een geldigheidsduur die ingaat eind oktober 2025 en afloopt in oktober 2032:

  • bagageafhandeling: Aviapartner Belgium NV en Alyzia SAS
  • platformafhandeling van passagiersluchtvaartuigen: Aviapartner Belgium NV en Alyzia SAS
  • platformafhandeling van volvrachtluchtvaartuigen: Aviapartner Cargo NV, dnata NV en Menzies Aviation Holding Limited
  • vracht- en postafhandeling: Aviapartner Cargo NV, Alyzia SAS en dnata NV
  • cateringtransport: Gate Gourmet Belgium NV (aangekondigd op 17 december 2024) – selectieprocedure voor een tweede dienstverlener is momenteel lopende

Elektrificatie als selectiecriterium

De offertes die in het kader van deze aanbestedingsprocedure werden ontvangen, zijn beoordeeld op basis van objectieve selectiecriteria die voldoen aan de geldende wetgeving. Op die manier kunnen de luchtvaartmaatschappijen rekenen op veilige, correcte en kwalitatieve grondafhandelingsdiensten.

Deze selectiecriteria omvatten ook vereisten op vlak van duurzaamheid. De nadruk werd namelijk gelegd op elektrificatie van voertuigen aan de hand van specifieke criteria die deel uitmaakten van de procedure. Dit ligt in de lijn van de nieuwe omgevingsvergunning van Brussels Airport en de bijhorende verplichting om 80% van de grondvoertuigen te elektrificeren of te vervangen door een alternatief zonder uitstoot tegen 2030.

Brussels Airport Company als facilitator voor de elektrificatie van de grondoperaties
De inspanningen op vlak van elektrificatie kunnen natuurlijk niet enkel worden geleverd door de dienstverleners. Als luchthavenuitbater speelt Brussels Airport Company een rol als facilitator in het elektrificeren van de grondoperaties.

Vandaag is al bijna de helft van de 600 grondvoertuigen, waarvan een groot deel bediend wordt door de externe dienstverleners, elektrisch. Om de elektrificatie van de grondoperaties te versnellen en die energietransitie mogelijk te maken, kan Brussels Airport rekenen op de steun van de Europese Commissie. De luchthaven heeft namelijk een subsidie gekregen van 7.2 miljoen euro voor het uitvoeren van het BREEZE-programma (‘Brussels Airport Electrification for Zero Emissions’). De elektrificatie van de grondinfrastructuur die tegen december 2027 in het kader van BREEZE afgerond moet zijn, houdt onder andere de plaatsing van meer dan 300 laadpalen in. Dat zal uitgevoerd worden door middel van een gedecentraliseerde aanpak om de globale energie-efficiëntie te optimaliseren en onnodige verplaatsingen van zware voertuigen te vermijden. Bovendien voorziet BREEZE ook in de toevoer van elektriciteit voor stilstaande vliegtuigen.

Om te voldoen aan die groeiende behoefte aan elektriciteit zal dit gepaard gaan met een versterking van het stroomnet door middel van nieuwe hoogspanningscabines en de productie van elektriciteit ter plaatse door het plaatsen van extra zonnepanelen met een totale capaciteit van 5 MWp.

“Met het BREEZE-project is Brussels Airport vastberaden om zijn rol als luchthavenpionier op vlak van duurzaamheid, een verantwoordelijkheid die het al opneemt in het kader van het Stargate-project dat deel uitmaakt van de Europese Green Deal, verder te ontwikkelen en de decarbonisatie van alle luchthavenactiviteiten te versnellen. We spelen een belangrijke rol door de dienstverleners voor de grondafhandelingsdiensten en luchtvaartmaatschappijen de mogelijkheid te bieden om hun vloot en grondvoertuigen te elektrificeren en hun operaties te decarboniseren”, zegt Arnaud Feist, CEO van Brussels Airport.

Rover: “Organisatie rond spoorwerkzaamheden moet fundamenteel anders”

Nu de treinreiziger onvermijdelijk steeds meer hinder ervaart door werkzaamheden aan het spoor, moet de organisatie van vervangend vervoer en informatievoorziening op de schop. Deze conclusie trekt Rover na een uitvoerig onderzoek onder reizigers: “reizigers een week vooraf laten weten dat er een bus rijdt in plaats van een trein, is echt niet meer van deze tijd.”

De komende jaren zullen reizigers te maken krijgen met meer langdurige werkzaamheden aan het spoor, ook op werkdagen. Aanleiding voor Rover om te onderzoeken hoe de hinder kan worden beperkt. Daarvoor ondervroeg Rover het afgelopen half jaar ruim 3700 reizigers die met grootschalige werkzaamheden te maken kregen.

Eerder informeren

Rover concludeert dat er teveel wordt gedacht vanuit de eigen planning en systemen van vervoerders in plaats vanuit de reiziger. Zo worden reizigers veelal slechts 10 dagen vooraf over werkzaamheden geïnformeerd. Wanneer dit vervoegd zou worden naar 3 maanden vooraf, zouden mensen hun reisplannen nog kunnen aanpassen.

“De huidige praktijk, waarin reisinformatie vaak pas tien dagen vooraf beschikbaar is, voldoet niet. Het moet anders”, vindt Rover-directeur Freek Bos. Rover publiceert sinds dit jaar de geplande spoorwerkzaamheden op haar eigen website en ziet dat dit nu al 10 duizend keer is bekeken.

Vervangende bussen

Ook bij het regelen van vervangend vervoer zou meer vanuit de reiziger gedacht moeten worden. Zo zouden vervangende bussen niet alleen moeten rijden op het deeltraject dat door werkzaamheden wordt getroffen, maar verder door naar de meest gekozen bestemmingen. Zo kan worden voorkomen dat reizigers ergens halverwege het traject extra moeten overstappen van bus op trein. Ook bij de planning van werkzaamheden moet de reiziger voorop staan, bijvoorbeeld door te zorgen dat reizigers niet hartje winter lang moeten wachten op een station zonder binnenwachtruimte.

Aanbevelingen

“De spoorsector moet fundamenteel anders omgaan met werkzaamheden”, concludeert Freek Bos. “Het is de hoogste tijd om het gemak van de reiziger voorop te zetten in plaats van het gemak van de organisatie. Soms vereist dat creatief denken in oplossingen zoals samenwerken met bestaande streekbussen. Soms kan het ook zo simpel zijn als het aanbieden van een kopje koffie en uitleggen wat er aan de hand is.” Rover heeft het onderzoek verspreid onder de vervoerders, provincies en ProRail.

×