Clicky

donderdag 29 mei 2025 - 01:55 uur
Home Blog Pagina 7

Drie grote vangsten van illegale tabaksproducten in Rotterdamse haven en Noord-Brabant

Foto: FIOD

ROTTERDAM – Vorige week zijn drie aanzienlijke partijen illegale tabaksproducten onderschept in de Rotterdamse haven en in de gemeente Halderberge. In totaal gaat het om circa 20 miljoen sigaretten, 9.000 kilo tabak en 15.000 kilo waterpijptabak.

Het combiteam Smoke, een samenwerkingsverband van de Douane, de FIOD en het Openbaar Ministerie, voert momenteel strafrechtelijke onderzoeken uit naar de herkomst en bestemming van de goederen.

Maandag 19 mei werd in een trailer ruim 12 miljoen illegale sigaretten aangetroffen. In verband met deze vondst is een verdachte van Poolse afkomst aangehouden.

Op dinsdag 20 mei volgde een tweede onderschepping: een trailer met meer dan 8 miljoen sigaretten en circa 3.700 kilo shag. In deze zaak zijn nog geen aanhoudingen verricht.

En op woensdag 21 mei werd op een bedrijfsterrein in de gemeente Halderberge een trailer ontdekt met daarin 15.000 kilo waterpijptabak en ongeveer 5.000 kilo tabak. De volledige lading is in beslag genomen. Er is niemand aangehouden.

Als deze partijen op de illegale markt terecht waren gekomen, zou de Nederlandse schatkist naar schatting meer dan 16 miljoen euro aan accijnzen zijn misgelopen. Alle in beslag genomen tabaksproducten zullen worden vernietigd.

Het onderzoek staat onder leiding van het Functioneel Parket.

Zes maanden cel voor diefstal van trailers vol zink ter waarde van €150.000 in Amsterdam

Foto: Adobe Stock | Mimi

AMSTERDAM – De rechtbank Amsterdam heeft een man zonder vaste woon- of verblijfplaats in Nederland veroordeeld tot zes maanden gevangenisstraf voor het medeplegen van diefstal van twee vrachtwagentrailers vol zink. De diefstal vond plaats op 25 november 2023 in Amsterdam en richtte zich op een lading met een geschatte waarde van €150.000.

Volgens de rechtbank heeft de verdachte samen met anderen op geraffineerde en professionele wijze de trailers, die eigendom waren van een transportbedrijf, weggenomen met het oogmerk zich deze wederrechtelijk toe te eigenen. De zaak werd op 7 mei 2025 bij verstek behandeld.

Professionele werkwijze en grote schade voor transportsector

De rechtbank benadrukt in haar vonnis dat ladingdiefstal grote schade veroorzaakt voor de transportsector. Niet alleen leidt dit tot directe materiële verliezen, maar ook tot hogere verzekeringspremies en noodzaak tot duurdere beveiligingsmaatregelen. De rechter rekent het de verdachte zwaar aan dat hij handelde uit financieel gewin, zonder zich iets aan te trekken van de maatschappelijke gevolgen.

Hoewel de verdachte geen strafblad heeft in Nederland of in andere Europese landen waarnaar is gekeken, vindt de rechtbank een onvoorwaardelijke celstraf passend. Volgens de oriëntatiepunten voor straftoemeting zou normaal gesproken drie maanden cel volstaan voor diefstal van een vrachtwagen door een first offender, maar vanwege de samenwerking, de professionele aanpak en de hoge waarde van de gestolen lading is gekozen voor een verdubbeling van die straf.

Vordering benadeelde partij afgewezen

Het betrokken transportbedrijf had in de strafzaak een schadevergoeding van €3.000,- geëist. De rechtbank wees deze vordering af omdat deze onvoldoende was onderbouwd. Het bedrijf kan de schadevergoeding alsnog proberen te verhalen via de civiele rechter.

Wilders eist binnen paar weken asielstop, dreigt met kabinetsval

DEN HAAG – De PVV wil “de grenzen dicht voor asielzoekers” en eist dat het kabinet waarvan de partij deel uitmaakt dit “hooguit binnen een paar weken” regelt. Dat heeft PVV-leider Geert Wilders maandag gezegd tijdens een persconferentie. “Anders zijn we weg”, dreigde hij.

Tijdens de coalitieonderhandelingen liet Wilders zijn wens om een asielstop in te voeren nog los. In het hoofdlijnenakkoord met VVD, NSC en BBB werd overeenstemming bereikt over wat “het strengste asielbeleid ooit” werd genoemd. Die afspraken wil hij nu openbreken.

“Mijn partij heeft zich het afgelopen jaar heel redelijk en heel geduldig getoond”, aldus Wilders. Hij noemde onder meer de inzet van noodrecht om asielregels buiten werking te stellen, die niet doorging. “Ons geduld is nu op.”

Dubbele nationaliteit uitzetten

Daarna voegde hij toe “dat hij nergens mee dreigt. Het is geen dictaat, maar het is ook niet vrijblijvend. Wij buigen voor niemand meer, vanaf vandaag gaan de handschoenen uit. We praten met iedereen, maar we buigen niet meer”, aldus Wilders.

De PVV-leider kwam met tien voorstellen voor een strenger asielbeleid. Een deel stond ook in het partijprogramma, zoals het terugsturen van Syrische asielzoekers en het uitzetten van vreemdelingen en Nederlanders met een dubbele nationaliteit die een misdaad begaan. Verder wil Wilders onder meer dat er geen nieuwe asielzoekerscentra komen.

Wilders laat zich wekelijks op dinsdag interviewen voor het vragenuur in de Tweede Kamer, maar het komt niet vaak voor dat hij zelf een persconferentie geeft. Meestal stuurt hij berichten via X de wereld in, waarop journalisten via de mail nog eens worden gewezen. “Vrienden van de pers”, begon Wilders maandag zijn toespraak.

Een van overleden mannen Hoofddorp door politie doodgeschoten

HOOFDDORP – Een van de mannen die is overleden na een incident in een huis aan de Fanny Blankers-Koenlaan in Hoofddorp, is doodgeschoten door de politie. Dit meldt het Openbaar Ministerie maandag. Al eerder werd gemeld dat de andere man is doodgestoken.

De doodgeschoten man is de verdachte van het dodelijke steekincident, bevestigt het OM.

De dodelijke slachtoffers zijn twee mannen van 21 en 22 jaar uit Hoofddorp. Het onderzoek naar de toedracht loopt nog. Hoe lang dat gaat duren, is nog onduidelijk. Het incident gebeurde vorige week woensdag.

Pallet op A2 bij Maasbracht zorgt voor schade en forse vertraging richting Eindhoven

MAASBRACHT – Op de A2 ter hoogte van Maasbracht zijn maandagmiddag meerdere voertuigen beschadigd geraakt nadat er een pallet op de rijbaan terecht was gekomen. Door het incident ontstond aanzienlijke schade en verkeershinder.

De ZOAB-cleaner en zware bergingsvoertuigen zijn ter plaatse om de situatie af te handelen. Rijkswaterstaat verwacht tot ongeveer 17:15 uur nodig te hebben om de weg weer volledig vrij te maken.

Weggebruikers die richting Eindhoven reizen, moeten rekening houden met een flinke vertraging. Bij Echt staat een file met een extra reistijd van ruim 30 minuten.

Vanwege de vertraging wordt het verkeer vanaf knooppunt Het Vonderen richting Eindhoven omgeleid via de A73 en A67.

DHL test met nieuwe Scania EREV-truck bespaart 90 procent CO₂-uitstoot in 100 dagen

Foto: Deutsche Post DHL Group/Jens Schlueter

LEIPZIG – DHL heeft een succesvolle praktijktest afgerond met een nieuwe, door Scania ontwikkelde elektrische truck met een ingebouwde range extender. De zogeheten Extended Range Electric Vehicle (EREV) reed in 100 dagen tussen de sorteercentra in Berlijn en Hamburg bijna 22.000 kilometer, waarbij ruim 90 procent van de ritten volledig elektrisch werd afgelegd. Volgens DHL is daarmee ruim 16 ton CO₂-uitstoot bespaard ten opzichte van een conventionele dieseltruck.

De EREV werd donderdag 22 mei officieel gepresenteerd tijdens het International Transport Forum in Leipzig. De truck is uitgerust met een verbrandingsmotor die uitsluitend dient als generator voor het opladen van de batterij als een laadpaal niet beschikbaar is. Anders dan bij hybride voertuigen drijft de verbrandingsmotor het voertuig niet direct aan.

Praktische oplossing voor logistieke betrouwbaarheid

De test, uitgevoerd door DHL’s divisie Post & Pakket Duitsland, laat zien dat de EREV-technologie de operationele flexibiliteit van conventionele trucks combineert met de milieuwinst van volledig elektrisch rijden. De truck reed dagelijks ongeveer 250 kilometer tussen de hubs in Ludwigsfelde en Hamburg op hernieuwbare stroom. Alleen bij extreme kou of laadproblemen werd de generator kortstondig ingezet — goed voor slechts 8,1% van het totale energieverbruik tijdens de test.

Foto: Deutsche Post DHL Group/Jens Schlueter

Tobias Meyer, CEO van DHL Group, pleit voor snelle beleidskeuzes om deze tussenoplossingen te ondersteunen: “We willen het transport nu al verduurzamen. EREVs zijn een pragmatische oplossing zolang het elektriciteitsnet en de laadinfrastructuur nog niet toereikend zijn. Regels moeten ons daarbij helpen, niet tegenwerken.”

Regelgeving loopt achter

Hoewel de EREV bijna net zo weinig uitstoot als een volledig elektrische truck, wordt het voertuig nog niet als zodanig erkend in bestaande regelgeving. DHL roept overheden op om een aparte emissieklasse in te voeren voor voertuigen met aantoonbare CO₂-reductie, zodat ook bijv. de vrachtwagentol en CO₂-vlootberekeningen rekening houden met het daadwerkelijke uitstootniveau.

DHL verwelkomt de passage in het Duitse coalitieakkoord waarin steun voor EREVs wordt uitgesproken, maar dringt aan op snelle implementatie in de regelgeving.

Foto: Deutsche Post DHL Group/Jens Schlueter

Technische specificaties en toekomstplannen

De geteste EREV is 10,5 meter lang en heeft een totaalgewicht van 40 ton. Hij wordt aangedreven door een 230 kW elektromotor (piekvermogen 295 kW) en beschikt over een 416 kWh accupakket, met een 120 kW generator als back-up. De volgende generatie krijgt naar verwachting een grotere batterij van 520 kWh.

De truck is geschikt voor het vervoer van circa 1.000 pakketten (een wissellaadbak) en kan een aanhanger met een tweede wissellaadbak trekken. DHL benadrukt dat softwarematige begrenzing van het gebruik van de generator verdere CO₂-reductie mogelijk maakt.

Foto: Deutsche Post DHL Group/Jens Schlueter

Of DHL meer van deze voertuigen zal aanschaffen, hangt af van politieke erkenning en ondersteuning. Meyer: “De technologie is klaar. Wij zijn klaar. Nu is het aan de beleidsmakers.”

Knuffels gestolen van gedenkplaats in Winschoten

WINSCHOTEN – Van de gedenkplaats op de plek in Winschoten waar de kinderen Jeffrey en Emma door toedoen van hun vader om het leven kwamen, zijn meerdere knuffels meegenomen. De politie meldt maandag daarvoor iemand te hebben aangehouden en zegt ook van andere betrokkenen de identiteit te weten. De aangehouden jongeman is 20 jaar en komt uit Leeuwarden, hij wordt verdacht van diefstal.

Beelden van het meenemen van de knuffels lijken door de daders zelf online te zijn gezet. De politie onderzoekt die sinds maandagochtend, maar weet nog niet zeker wanneer ze zijn gemaakt. Het is dan donker, te zien is dat grote knuffels in een auto worden gelegd en er gelachen wordt. Naast de filmer zijn er twee jongemannen in beeld. De politie wil “in verband met het onderzoeksbelang” niet zeggen hoeveel betrokkenen in totaal bij hen bekend zijn.

De aanhouding van de twintigjarige is door iemand gefilmd en online gezet. De politie zegt ook de meegenomen knuffels gevonden te hebben. “We begrijpen dat dit veel impact heeft en emoties losmaakt”, zegt de politie. Die vraagt informatie met hen te delen. “Geef hier niet zelf vervolg aan.”

Ook de burgemeester van Oldambt, waar Winschoten onder valt, begrijpt dat “de trieste beelden” van de actie “veel emoties” oproepen. “Daar worden we allemaal heel naar van”, schrijft Cora-Yfke Sikkema, maar ze vraagt de emoties “alsjeblieft onder controle te houden”. Via Facebook roept ze op “niet voor eigen rechter te gaan spelen”, want “daar heeft niemand wat aan, zeker niet de nabestaanden van Jeffrey en Emma”.

Dinsdagavond werd na een vermissing van drie dagen duidelijk dat de broer (10) en zus (8) door hun vader om het leven waren gebracht. De auto met de drie lichamen werd gevonden in het water bij de Renselweg. Op de kade worden sinds woensdag knuffels, bloemen, kaarten en andere spullen gelegd.

Qatarese rederij Nakilat start bouw van 17 nieuwe LNG-tankers bij Hyundai Heavy Industries

ULSAN – De Qatarese rederij Nakilat is gestart met de bouw van 17 nieuwe LNG-tankers bij Hyundai Heavy Industries in het Zuid-Koreaanse Ulsan. De symbolische staaldoorsnede markeert het officiële begin van de constructie van de geavanceerde schepen, die elk een capaciteit krijgen van 174.000 kubieke meter vloeibaar aardgas (LNG).

De nieuwe LNG-carriers maken deel uit van de historische vlootuitbreiding van QatarEnergy. Deze uitbreiding is bedoeld om te voorzien in toekomstige vervoersbehoeften van de groeiende LNG-productie, maar ook om verouderde schepen binnen de bestaande vloot te vervangen. De schepen zijn eigendom van Nakilat en worden op lange termijn gecharterd aan dochterondernemingen van QatarEnergy.

Tijdens de ceremonie op 26 mei waren hoge vertegenwoordigers van Nakilat, Hyundai Heavy Industries en andere betrokken maritieme partijen aanwezig. Nakilat-CEO Abdullah Al-Sulaiti sprak van “een belangrijke mijlpaal in de strategie voor vlootvernieuwing en groei van het bedrijf.”

Groei en duurzaamheid centraal

De nieuwe LNG-tankers worden uitgerust met de nieuwste technologieën en innovatieve ontwerpen. Hiermee wil Nakilat niet alleen voldoen aan de hoogste normen op het gebied van veiligheid en operationele efficiëntie, maar ook een bijdrage leveren aan duurzaamheid binnen de maritieme sector.

“Onze samenwerking met QatarEnergy en HHI onderstreept onze inzet voor een wereldwijde topvloot, waarbij we nieuwe standaarden stellen op het gebied van efficiëntie, veiligheid en milieuprestaties,” aldus Al-Sulaiti.

Grootschalige vlootuitbreiding

Nakilat sloot in februari 2024 al overeenkomsten met QatarEnergy voor het leasen en exploiteren van in totaal 25 moderne LNG-tankers van conventioneel formaat. Deze schepen worden allemaal gebouwd op scheepswerven in Zuid-Korea. Met deze stap verstevigt Nakilat zijn positie als wereldleider in het LNG-vervoer.

De bouw van de nieuwe LNG-carriers is een belangrijke stap in de verdere uitbreiding van het wereldwijde LNG-transportnetwerk en sluit aan bij de sterk toenemende vraag naar vloeibaar aardgas op internationale markten.

Baas van door VS gesteunde hulporganisatie voor Gaza stapt op

WASHINGTON – De topman van een door de Verenigde Staten en Israël gesteunde humanitaire organisatie die zich voorbereidde om hulp naar Gaza te brengen heeft per direct ontslag genomen. Dat heeft de omstreden Gaza Humanitarian Foundation (GHF) zondag bekendgemaakt.

Jake Wood zegt in een verklaring dat hij twee maanden geleden de rol van directeur op zich nam omdat hij zich “genoodzaakt voelde alles te doen wat ik kon om het leed” in Gaza te verlichten. Hij stelt nu dat het GHF-plan niet kan worden uitgevoerd met naleving van de humanitaire principes van menselijkheid, neutraliteit, onpartijdigheid en onafhankelijkheid.

De GHF zou eind mei zijn operaties in Gaza starten, maar is in opspraak geraakt. The New York Times onthulde dat Israëli’s, onder wie zakenlieden met nauwe banden met hun regering, de als neutraal gepresenteerde organisatie hadden bedacht. Ook de Verenigde Naties, die de hulpverlening in Gaza aan de GHF zouden gaan overlaten, zeggen dat het organisatieplan niet strookt met de VN-basisprincipes.

Sinds maart hield Israël alle hulpgoederen tegen aan de grens met Gaza. Onder internationale druk is de blokkade recent opgeheven, maar volgens de VN en hulporganisaties is de tot nu toe toegelaten hulp ontoereikend.

Meer EETS-aanbieders starten toelatingsproces voor vrachtwagenheffing

Foto: Adobe Stock | Frans

TotalEnergies en Axxès tekenden de zogenaamde EETS-overeenkomst (European Electronic Toll Service) met de RDW. De ondertekening betekent de start van het proces voor toelating als dienstaanbieder voor de vrachtwagenheffing, die naar verwachting medio 2026 van start gaat.

Zowel TotalEnergies als Axxès zijn EETS-aanbieders die hun oorsprong vinden in Frankrijk. TotalEnergies is een wereldwijd energiebedrijf dat verschillende soorten energie produceert en verhandelt. Het gaat om olie en biobrandstoffen, aardgas, biogas en waterstof met weinig CO₂, maar ook om hernieuwbare energie en elektriciteit. TotalEnergies heeft als doel zoveel mogelijk mensen te voorzien van energie die betrouwbaar, betaalbaar en milieuvriendelijker is.

Axxès is sinds 2005 gespecialiseerd in Europese elektronische tolheffing. Hun klanten kunnen met het C’moov 4G tolkastje de tol en wegenbelasting betalen, die in bepaalde landen van toepassing zijn. Axxès zet zich in voor voortdurende verbetering van zijn diensten om te voldoen aan de veranderende behoeften van transporteurs.

Vol vertrouwen

Jan Strijk, directeur tolheffing van de RDW, is blij met de uitbreiding: “TotalEnergies en Axxès staan goed bekend in de transportwereld. Hun ervaring en ambities geven alle vertrouwen in een succesvolle toelating.”

Sylvain Giraud, Productmanager Tolheffing van Axxès, is ook positief: “We zijn verheugd om deze samenwerking met de RDW te beginnen. Het is een belangrijke mijlpaal in onze ambitie om een universele, grenzeloze EETS-mobiliteitsoplossing te bieden. Omdat ook buurlanden als Duitsland en België zijn aangesloten, hoeven onze klanten zich geen zorgen te maken over tolbetalingen, en kunnen chauffeurs zich volledig op de weg concentreren.”

TotalEnergies Senior VP New Mobilities Mathieu Soulas kijkt uit naar de samenwerking: “Wij willen de RDW bedanken voor het vertrouwen. Door de samenwerking kunnen onze Europese vrachtwagenklanten zonder problemen in Nederland rijden, zodra de vrachtwagenheffing van start gaat. We zijn ook blij dat we kunnen helpen bij de overstap naar schonere energie in Nederland, de thuisbasis van onze wereldwijde afdeling voor biogas- en waterstofmobiliteit en waar we al een uitgebreid elektrisch laadnetwerk aanbieden.”

Vijf aanbieders

In maart tekenden EETS-aanbieders Toll4Europe en Telepass ook al een overeenkomst met de RDW. Met TotalEnergies en Axxès zijn er nu dus vier partijen die de betaling van vrachtwagenheffing in Nederland willen aanbieden volgens het Europese EETS-systeem. Mogelijk volgen nog meer aanbieders. Het groeiende aanbod van EETS-aanbieders is een belangrijke stap in de richting van een gebruiksvriendelijk en efficiënt systeem van vrachtwagenheffing in Nederland. In oktober 2024 werd Triangle al gecontracteerd als nationale aanbieder. Hun dienstverlening is enkel gericht op Nederland.

Vrachtwagenheffing

Het toelatingsproces van Toll4Europe, Telepass, TotalEnergies en Axxès is een opmaat naar de vrachtwagenheffing die Nederland naar verwachting medio 2026 invoert. Net als in landen om ons heen betalen eigenaren van vrachtwagens dan een bedrag per gereden kilometer, op de snelwegen en een aantal provinciale en lokale hoofdwegen. Hierbij geldt: hoe lager de uitstoot van de vrachtwagen, hoe lager het tarief.

Vanaf de start van de heffing, gaat de motorrijtuigenbelasting fors omlaag en verdwijnt het Eurovignet in Nederland. De vrachtwagenheffing stimuleert het gebruik van emissievrije vrachtwagens. Zo vermindert de CO2-uitstoot van het goederenvervoer in Nederland. De heffing geldt ook voor buitenlandse vrachtwagens. De netto-opbrengsten van de vrachtwagenheffing gaan naar subsidies voor de verduurzaming en innovatie van het wegvervoer.

Volvo Cars schrapt 3000 banen, vooral op kantoor in Zweden

STOCKHOLM – Volvo Cars gaat ongeveer 3000 banen schrappen in het kader van een eerder aangekondigd kostenbesparingsprogramma. Dat komt neer op zo’n 15 procent van het wereldwijde personeelsbestand en betreft vooral kantoorbanen binnen thuismarkt Zweden. Het specifieke aantal ontslagen per regio wordt de komende periode bepaald, meldt de autofabrikant.

“De vandaag aangekondigde acties waren moeilijke beslissingen, maar ze zijn belangrijke stappen om een sterker en nog veerkrachtiger Volvo Cars op te bouwen”, zei topman Håkan Samuelsson in een toelichting. “De auto-industrie bevindt zich midden in een uitdagende periode. Om dit aan te pakken, moeten we onze kasstroom verbeteren en onze kosten structureel verlagen.”

Volvo kondigde eind vorige maand een kostenbesparingsprogramma aan. Daarmee moeten onder meer de gevolgen van de Amerikaanse importheffingen worden opgevangen. Het bedrijf streeft naar een kostenbesparing van ruim 1,6 miljard euro. Naast de importheffingen kampt Volvo ook met een afnemende vraag naar elektrische auto’s. De wereldwijde handelsspanningen zetten daarnaast het consumentenvertrouwen onder druk.

Bouwend Nederland kritisch op kabinetsbeleid na stikstofadvies

DEN HAAG – Branchevereniging Bouwend Nederland uit nieuwe kritiek op het kabinetsbeleid na de waarschuwing van de Raad van State over de voorgenomen verhoging van de stikstofgrens.

“De Raad van State is glashelder: de rekenkundige ondergrens veranderen zonder vermindering van stikstofuitstoot gaat simpelweg niet. Extra stikstof is een probleem, ongeacht waar het neerslaat”, laat voorzitter Arno Visser weten in een reactie.

De Raad van State herhaalde maandag in een advies dat de minister met beleid moet komen om de stikstofuitstoot te verminderen en de natuur te herstellen. “Het uitblijven van een stikstofaanpak die daadwerkelijk de uitstoot omlaag brengt, zorgt ervoor dat de vergunningverlening niet op gang komt. In dit land wordt geen huis gebouwd zonder vergunning, dus met 22 procent minder vergunningen afgegeven dit kwartaal kun je nagaan hoe onmogelijk het wordt om het woningtekort op te lossen”, zegt Visser.

Vrachtwagen kantelt op trambaan in Saarbrücken na zwaar ongeval op Duitse A1 [+foto’s]

SAARBRÜCKEN – Maandagochtend 26 mei is een vrachtwagencombinatie op de Duitse A1 bij de afrit Von-der-Heydt zwaar beschadigd geraakt na meerdere aanrijdingen en een uiteindelijke crash op een trambaan. De chauffeur, een 63-jarige man, raakte daarbij lichtgewond. De schade is enorm.

Rond 05.45 uur meldden meerdere weggebruikers via het alarmnummer dat een vrachtwagen uit de richting Trier meerdere keren tegen de vangrail was gebotst op de A1, ter hoogte van de afrit Von-der-Heydt in Saarbrücken. Toen de politie en hulpdiensten arriveerden, bleek dat de truck met aanhanger van de weg was geraakt en uiteindelijk op het spoor van de Saarbahn tot stilstand was gekomen.

De truck is gekanteld, de aanhanger staat nog overeind. De chauffeur zat nog in de cabine en kon aanvankelijk niet worden bevrijd vanwege gevaarlijke bovenleidingen van de tram die vlakbij hingen. Monteurs van de trammaatschappij moesten de leidingen eerst uitschakelen en aarden. Daarna kon de man uit zijn voertuig worden gehaald. Hij bleek gelukkig slechts lichtgewond en is voor controle overgebracht naar een nabijgelegen ziekenhuis.

Uit het eerste onderzoek blijkt dat de vrachtwagen bij het verlaten van de snelweg een kruising overstak, een bushalte ramde, en via een met struiken begroeide berm op de trambaan terechtkwam. Daarbij reed het voertuig meerdere bovenleidingmasten omver voordat het uiteindelijk in het spoorbed tot stilstand kwam.

De bergingswerkzaamheden van de truckcombinatie nemen geruime tijd in beslag. Het tramverkeer tussen Saarbrücken en Riegelsberg ligt stil. Voor de getroffen reizigers wordt snel vervangend busvervoer geregeld. De oorzaak van het ongeval is nog onduidelijk en wordt onderzocht.


Voor meer foto’s klikt u hier!

Onvoldoende bewijs voor overtredingen Dolfinarium, zegt rechter

HARDERWIJK – Het bewijs dat het Dolfinarium in Harderwijk de regels zou overtreden, is onvoldoende. Een rechter heeft dat voorlopig bepaald. Boetes die het dierenpark zou krijgen als het zijn voorstellingen niet zou veranderen, mogen niet worden opgelegd.

Het Dolfinarium kreeg eerder dit jaar van staatssecretaris Jean Rummenie van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur een zogeheten last onder dwangsom opgelegd omdat de dieren vaak onnatuurlijk gedrag zouden vertonen. Het ging dan om bijvoorbeeld dolfijnen die over trainers heen springen, een walrus die op commando met zijn vet “blubbert”, of zeeleeuwen die met hun vinnen naar bezoekers zwaaien.

Maar de voorzieningenrechter van het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) zegt dat de staatssecretaris zich daarvoor alleen baseert op videobeelden met fragmenten uit voorstellingen. En dat is onvoldoende. Want onder voorwaarden mogen de dieren onnatuurlijk gedrag vertonen, bijvoorbeeld voor educatieve doeleinden. Als voorbeeld noemt de rechter het op commando uitsteken van een tong. Dat is weliswaar onnatuurlijk, maar noodzakelijk voor de verzorging en mag met een uitleg getoond worden.

De videobeelden waren van april vorig jaar en kwamen van dierenrechtenorganisatie Stichting Bite Back. De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) stelde tijdens een inspectie een maand later geen overtredingen vast rond het onnatuurlijke gedrag van de dieren.

Het Dolfinarium paste na de opgelegde dwangsom al een “aantal elementen” van zijn shows aan, maar maakte ook bezwaar. De voorzieningenrechter oordeelt nu dat de boetes niet opgelegd mogen worden tot er over dat bezwaar is geoordeeld.

“We zijn opgelucht dat de waarheid nu boven tafel komt. Het was niet makkelijk voor onze mensen om de afgelopen weken in negatieve berichtgeving terecht te komen”, reageert het Dolfinarium. “Zij doen dit werk uit liefde voor de dieren, en dan doet het pijn als dat in twijfel wordt getrokken.”

Stichting Bite Back was niet bereikbaar voor commentaar. Het ministerie van Rummenie laat weten aan een reactie te werken.

150 miljoen euro beschikbaar voor aanleg truckparkings: TLN spreekt van belangrijke eerste stap

Foto: Adobe Stock | Björn Wylezich

DEN HAAG – Minister Barry Madlener van Infrastructuur en Waterstaat heeft aangekondigd dat er 150 miljoen euro wordt vrijgemaakt voor de verbetering van bereikbaarheid en veiligheid in het goederenvervoer. Een belangrijk deel van dit bedrag is bedoeld voor de aanleg en uitbreiding van truckparkings.

Transport en Logistiek Nederland (TLN) is blij met de toezegging en spreekt van een cruciale stap in de aanpak van het aanhoudende tekort aan vrachtwagenparkeerplaatsen.

Op donderdag 22 mei liet minister Madlener in een brief aan de Tweede Kamer weten dat het geld wordt ingezet voor onder meer sociale veiligheid, goederenvervoer en truckparkings. TLN heeft jarenlang gelobbyd voor extra investeringen in veilige en goed uitgeruste parkeerplaatsen en ziet in de bijdrage van het Rijk een kans om nu daadwerkelijk werk te maken van structurele verbeteringen.

4.400 parkeerplaatsen tekort

Nederland kampt met een structureel tekort van zo’n 4.400 vrachtwagenparkeerplaatsen. Op dezelfde dag dat de Kamerbrief werd verstuurd, bood TLN samen met vakbonden CNV en FNV het Verbeterplan Parkeren aan gedeputeerden van vijf provincies aan. TLN-voorzitter Elisabeth Post overhandigde het plan persoonlijk aan minister Madlener. Uit de gesprekken met zowel provinciale bestuurders als de minister blijkt dat de urgentie breed wordt gedeeld, maar dat financiering tot nu toe de grootste belemmering vormde.

Hoge kosten voor exploitanten

De aanleg van een truckparking brengt hoge kosten met zich mee: van grondverwerving tot inrichting, en van basisvoorzieningen zoals sanitaire faciliteiten tot hoogwaardige beveiliging. Voor veel exploitanten zijn deze investeringen financieel niet haalbaar zonder overheidssteun. Cofinanciering is volgens TLN daarom essentieel om nieuwe parkeervoorzieningen te kunnen realiseren.

Actie vereist

TLN benadrukt dat de aangekondigde bijdrage slechts een begin is. “De toezegging van financiële middelen is een belangrijke en welkome eerste stap”, aldus de organisatie. “Nu is het van belang om deze belofte om te zetten in concrete actie. Dat betekent: versneld bouwen, garanderen van basisvoorzieningen en slim gebruikmaken van beschikbare ruimte op logistieke knooppunten.”

Volgens TLN is alleen met gezamenlijke inzet van overheden en private partijen de ontwikkeling van toekomstbestendige truckparkings mogelijk, zodat vrachtwagenchauffeurs veilig en comfortabel kunnen rusten.

×