Clicky

donderdag 5 juni 2025 - 20:14 uur
Home Blog Pagina 7

Rechtbank Amsterdam fluit ING terug: opzegging bankrelatie met truckhandelaar onterecht

AMSTERDAM – ING mag de bankrelatie met een internationaal opererend bedrijf in tweedehands vrachtwagens niet beëindigen. Dat heeft de voorzieningenrechter van de rechtbank Amsterdam geoordeeld in een kort geding.

Volgens de rechter heeft de bank onvoldoende aannemelijk gemaakt dat sprake is van witwaspraktijken of financiering van terrorisme. De handelswijze van het bedrijf wijkt wellicht af van Nederlandse standaarden, maar is op zichzelf niet illegaal, aldus de rechtbank.

Het familiebedrijf handelt al sinds 2014 in gebruikte trucks, die vanwege strengere milieueisen niet meer inzetbaar zijn in West-Europa, maar nog wel waarde vertegenwoordigen in Afrika en het Midden-Oosten. ING had zorgen over vermeende verdachte transacties, onder meer met betrekking tot derdenbetalingen, contante betalingen en gebrekkige documentatie. Begin 2023 startte de bank een uitgebreid klantonderzoek.

De voorzieningenrechter stelt vast dat het bedrijf steeds heeft meegewerkt en verbetermaatregelen heeft getroffen. Ook beschuldigingen van terrorismefinanciering zijn volgens de rechter niet onderbouwd. “Het lijkt erop dat ING vooral moeite heeft met de on-Nederlandse manier van zakendoen,” oordeelde de rechter. “Dat is echter niet verboden.”

Volgens de rechtbank is het belang van het bedrijf bij het behouden van bankrekeningen groot. “Zonder toegang tot het bancaire systeem is deelname aan het maatschappelijk verkeer en het voortbestaan van het bedrijf in gevaar,” aldus het vonnis. ING moet de zakelijke én privé-rekeningen in stand houden en mag het bedrijf ook niet registreren in het Intern Verwijzingsregister (IVR).

Het bedrijf krijgt bovendien ruim 2.100 euro aan proceskosten en 925 euro aan buitengerechtelijke kosten vergoed door ING.

Vier jaar cel voor man die cocaïne vervoerde in lading bananen via haven Vlissingen

BREDA – De rechtbank Zeeland-West-Brabant heeft een 26-jarige man veroordeeld tot een gevangenisstraf van vier jaar voor zijn rol bij de verlengde invoer van cocaïne. De man vervoerde een pallet met bananen waarin cocaïne verstopt zat. De drugs waren afkomstig uit Colombia en kwamen via de haven van Vlissingen Nederland binnen.

De lading, afkomstig uit Santa Marta, Colombia, werd op 16 oktober 2024 gelost in Vlissingen. De container, met onder meer een pallet bananen, bleek naast fruit ook 334 pakketten cocaïne te bevatten. De douane verving de drugs door dummy’s met kleine hoeveelheden echte cocaïne en plaatste een peilbaken in één van de dozen. Vervolgens werd de container onder toezicht doorgevoerd.

Van haven naar loods

De verdachte had een bestelbus gehuurd bij Sixt, waarmee de bewuste pallet op 18 oktober werd opgehaald bij een transportbedrijf. Volgens het Openbaar Ministerie reed de verdachte rechtstreeks naar een oude nertsenfarm, waar de pallet werd uitgeladen. Op dat moment was hij de enige inzittende van het voertuig.

Hoewel de man verklaarde dat hij de bus slechts voor een verhuizing had geleend en niet wist wat er werd vervoerd, achtte de rechtbank zijn verhaal ongeloofwaardig. De rechtbank hechtte meer waarde aan observaties van de politie, mastgegevens van de telefoon en ANPR-camera’s die zijn route volgden.

Verdachte als essentiële schakel

De rechtbank kwalificeerde de handelingen van de man als medeplegen van verlengde invoer van cocaïne. Hoewel het grootste deel van de drugs al was verwijderd door de douane, was de verdachte volgens de rechter betrokken bij het verder vervoeren en verwerken van de lading, een cruciale schakel in het invoertraject. In de loods werd geprobeerd de cocaïne te scheiden van de bananen.

“Het is volstrekt ondenkbaar dat een criminele organisatie miljoenen aan cocaïne toevertrouwt aan een onwetende chauffeur,” aldus de rechtbank. “Verdachte was zich bewust van zijn rol en voerde die doelbewust uit.”

Straf: vier jaar cel

De officier van justitie had vijf jaar cel geëist, maar de rechtbank legde uiteindelijk vier jaar gevangenisstraf op, met aftrek van voorarrest. Daarbij hield de rechtbank rekening met het feit dat de verdachte mogelijk een lagere rol had binnen de criminele organisatie, maar ook met het grote maatschappelijke risico van de internationale drugscriminaliteit.

De verdachte blijft gedetineerd in afwachting van de tenuitvoerlegging van zijn straf.

Vrachtwagen truckdrama Nieuw-Beijerland reed met 31 kilometer per uur de dijk af tijdens ongeluk

ROTTERDAM – De vrachtwagen die op 27 augustus 2022 inreed op een barbecuefeest van de ijsclub in Nieuw-Beijerland bereikte een snelheid van 31 kilometer per uur. Dat bleek op de eerste dag van de inhoudelijke zitting van de strafzaak tegen de Spaanse chauffeur.

Bij het incident kwamen zeven mensen om het leven, onder wie een ongeboren kind. Zeven anderen raakten gewond.

De 48-jarige Juan C.S. had tijdens het ongeluk mogelijk een epileptische aanval, iets wat hij ontkent. C.S. heeft een geschiedenis van aanvallen en bezocht in het verleden een arts daarvoor.

Verschillende getuigen zagen de verdachte kort voor het ongeluk in gesprek met de chauffeur van een bestelbus. Uit gegevens van de truck blijkt dat die 24 seconden stilstond op een kruispunt en daarna in een rechte lijn de dijk afreed. In 7 seconden bereikte het 16,5 meter lange voertuig een snelheid van 31 kilometer per uur en legde in totaal een afstand van 56 meter af.

Volgens de chauffeur van de bestelbus begon de vrachtwagen ineens te rijden en zat C.S. te zwaaien met zijn armen. “Het leek of hij zwaar geïrriteerd was, maar het kon ook zomaar een toeval of een epileptische aanval zijn”, verklaarde de bestuurder van de bus.

Anderen verklaarden hoe ze C.S. na het ongeluk aantroffen in zijn cabine. Een getuige noemde hem “apathisch”, en hoorde snurkende en rochelende geluiden. Een ander trof een “verwarde man” aan. “Ik had het idee dat hij iets had, een psychose of zoiets, of iets had gebruikt.”

In het bloed van de verdachte werd een bijna onmeetbaar kleine hoeveelheid cocaïne aangetroffen. Die had geen invloed meer op het gedrag, concludeerde een deskundige. Wel is er een verband tussen aanvallen en het gebruik van de drugs. Zo had C.S. eerder aanvallen na het gebruik van cocaïne. Ook zou hij verschillende keren zijn medicijnen niet hebben genomen en wist hij dat dat een hogere kans gaf op een aanval, aldus een deskundige.

De verdachte zou vaker in de fout zijn gegaan in het verkeer. Hij was in 2021 betrokken bij een aanrijding in Denemarken. Volgens informatie van de Deense justitie werd hij onwel, iets wat C.S. ontkent. De aanklacht werd ingetrokken. Datzelfde jaar werd in zijn cabine cocaïne gevonden door de Franse douane. De drugs waren van een ander, volgens C.S. Ook in Spanje zou hij twee keer een boete hebben gekregen voor rijden met cocaïne op. “Ik wil duidelijk maken dat ik nooit onder invloed van drugs heb gereden”, ontkende de verdachte.

Woensdag gaat de zaak verder met verklaringen van de slachtoffers.

TLN: Val kabinet vergroot onzekerheid in transport- en logistieksector

Foto: TLN

ZOETERMEER – Met het aftreden van het kabinet komt de al broze beleidscontinuïteit verder onder druk te staan. Juist op het moment dat beslissingen noodzakelijk zijn over stikstof, infrastructuur, ruimtelijke ontwikkeling en financiële tekorten, dreigt politieke stilstand. Dat is de kern van de waarschuwing die brancheorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN) afgeeft.

Voor veel ondernemers in de transport- en logistieke sector betekent de val van het kabinet een toename van de onzekerheid. Stabiliteit en voorspelbaar beleid zijn hard nodig, stelt TLN, terwijl de huidige situatie leidt tot een bestuurlijk vacuüm.

“Zonder politieke keuzes stokt het herstel van infrastructuur en ruimtelijke ontwikkeling,” zegt Elisabeth Post, voorzitter van TLN. “Dat raakt niet alleen het transport over weg, water en spoor, maar ook de logistieke dienstverlening en het Nederlandse vestigingsklimaat.”

Infrastructuur en stikstof blijven vastzitten

De problemen zijn niet nieuw: het stikstofdossier houdt al langere tijd de uitvoering van tal van infrastructuurprojecten tegen. Tegelijkertijd verouderen bruggen, sluizen en wegen, waardoor onderhoud en vervanging steeds urgenter worden. TLN benadrukt dat politieke keuzes nodig zijn om verdere achteruitgang te voorkomen.

Oproep aan politiek: kom snel met slagvaardig kabinet

TLN roept politieke partijen op om tijdens de komende verkiezingen duidelijkheid te geven over hun plannen voor mobiliteit, infrastructuur en ondernemerschap. Maar minstens zo belangrijk is volgens de organisatie wat daarna gebeurt: een snelle en daadkrachtige kabinetsformatie.

“De sector kan zich geen maandenlange politieke stilstand permitteren,” aldus Post.
“Er is dringend behoefte aan een kabinet dat durft te kiezen en doorpakt op thema’s als stikstof, arbeidsmarktkrapte en onderhoud van vitale infrastructuur.”

Volgens TLN staat er veel op het spel. De transport- en logistieksector is onmisbaar voor de bereikbaarheid, economische weerbaarheid en internationale handel van Nederland. Wat de sector nu nodig heeft, is daadkracht en richting vanuit Den Haag.

Schiphol hoopt dat luchtvaartplannen doorgaan ondanks kabinetsval

SCHIPHOL – Schiphol hoopt dat de Tweede Kamer de luchtvaartplannen niet controversieel zal verklaren en daarmee op de lange baan schuift. Dit zegt de luchthaven over de kabinetsval.

Het kabinet besloot eerder het maximale aantal vluchten op Schiphol te verlagen naar 478.000 per jaar om geluidsoverlast voor omwonenden te verminderen. Ook werd onlangs bekend dat Defensie Lelystad Airport wil gebruiken als vliegbasis voor F-35 gevechtsvliegtuigen.

Het controversieel verklaren van deze “belangrijke” besluiten zal leiden tot vertraging, benadrukt de luchthaven. “Dat zou een gemiste kans zijn. Omwonenden, de luchtvaartsector, de provincie Flevoland en de gemeente Lelystad wachten al lang op duidelijkheid, rechtszekerheid en perspectief. Als het aan ons ligt, zetten we juist door.”

Woensdag doet de rechtbank in Den Haag uitspraak in een zaak over de verleende natuurvergunning van Schiphol.

Oekraïense dienst claimt ontploffing bij Krimbrug [+video]

KYIV – De Oekraïense veiligheidsdienst SBOe claimt een brug tussen de Krim en Rusland te hebben aangevallen met explosieven. Daarbij zou de brug beschadigd zijn geraakt. Hoe groot de schade is, is niet duidelijk. Het verkeer werd volgens berichten verstoord.

De SBOe zegt op Telegram dat dinsdagochtend vroeg 1100 kilo explosieven onder water zijn afgegaan. Daardoor raakten pijlers van de 17 kilometer lange Krimbrug beschadigd, aldus de dienst.

De brug is een belangrijke aanvoerroute voor de Russische troepen in de oorlog in Oekraïne. De SBOe spreekt van een “unieke speciale operatie” waar lang aan is gewerkt. De dienst zegt ook achter aanvallen uit 2022 en 2023 gezeten te hebben.

Beelden

De dienst heeft beelden gepubliceerd waarop de ontploffing te zien zou zijn. Water spuit de lucht in en puin vliegt in het rond. Op een foto is schade aan de zijkant van het bouwwerk te zien.

De Russische autoriteiten meldden dat de brug in de vroege uren van dinsdag een paar uur dicht is geweest. Hoewel daarna wel weer verkeer op de brug gezien is, werd later op Telegram opnieuw gemeld dat het verkeer voorlopig is stilgelegd. Over de Krimbrug kan zowel weg- als spoorvervoer.

DHL neemt 30 elektrische Mercedes-Benz eActros 600 trucks af via hylane

MÜNCHEN – DHL, Daimler Truck en verhuurprovider hylane hebben tijdens de vakbeurs “transport logistic” in München een samenwerkingsovereenkomst getekend voor de inzet van 30 volledig elektrische vrachtwagens van het type Mercedes-Benz eActros 600. De voertuigen zullen niet worden gekocht, maar door DHL worden ingezet via een flexibel “pay-per-use”-model, waarbij afgerekend wordt per gereden kilometer.

De elektrische trucks zullen vanaf eind tweede kwartaal 2026 worden ingezet binnen de divisie Post & Pakket Nederland voor transport tussen sorteercentra. Het betreft de grootste order voor elektrische trucks in Duitsland dit jaar en markeert een belangrijke stap in de elektrificatie van het langeafstandstransport.

“Deze oplossing geeft ons de flexibiliteit om onze vloot snel uit te breiden zonder lange doorlooptijd,” zegt Marc Hitschfeld, COO van DHL Post & Pakket.
“Dit onderstreept onze inzet voor zero-emissie logistiek.”

Efficiëntie en actieradius

De eActros 600 is het nieuwe vlaggenschip van Mercedes-Benz Trucks en is specifiek ontwikkeld voor het langeafstandstransport – goed voor circa tweederde van alle CO₂-uitstoot in het Europese vrachtverkeer. Met een batterijcapaciteit van meer dan 600 kWh en een actieradius van circa 500 kilometer, is het model al sinds eind 2024 in klantgebruik. Door slim te laden tijdens verplichte rustpauzes zijn zelfs dagafstanden van meer dan 1.000 kilometer mogelijk.

De truck is voorzien van duurzame lithium-ijzerfosfaat (LFP)-batterijen en een nieuw ontwikkelde elektrische aandrijfas. Het voertuig werd recent bekroond met de titel “International Truck of the Year 2025”.

Samenwerking op basis van technologische openheid

Voor hylane, dat zich richt op het aanbieden van duurzame voertuigen via gebruiksmodellen, betekent deze stap een uitbreiding van hun aanbod, dat tot nu toe vooral uit waterstoftrucks bestond. Directeur Sara Schiffer benadrukt het belang van technologische flexibiliteit: “We zetten bewust in op zowel batterij- als waterstoftechnologie, afhankelijk van de toepassing.”

De samenwerking maakt gebruik van het inmiddels beëindigde Duitse KsNI-subsidieprogramma, dat inzet op klimaatvriendelijke mobiliteit in het goederenvervoer.

DHL’s duurzame vloot groeit

Met deze 30 nieuwe eActros 600-trucks breidt DHL zijn duurzame vloot in Duitsland verder uit. Het bedrijf beschikt al over 16 elektrische trucks, 450 CNG-voertuigen voor transport en 32.400 elektrische bestelwagens voor de last mile. Daarnaast beheert DHL 10 CNG-tankstations en meer dan 41.000 laadpunten. Het doel: netto nul uitstoot in 2050 en een aandeel van 30% alternatieve aandrijving in het transport tegen 2030.

Heinen baalt van kabinetsval: Nederland staat er niet goed voor

DEN HAAG – Minister Eelco Heinen (Financiën) vindt het “echt onverantwoord” dat de PVV juist nu uit de regeringscoalitie is gestapt. “Nederland staat er niet goed voor”, aldus de hoorbaar geïrriteerde VVD’er voor aanvang van een extra ministerraad. Niet alleen de veiligheid staat onder druk, maar “we zien ook de economie verslechteren”, waarschuwde hij. “Dit is geen moment om weg te lopen.”

Net als zijn partijleider Dilan Yeşilgöz verdenkt Heinen PVV-leider Geert Wilders van “een vooropgezet plan” om het kabinet te laten vallen. “Het is een partij die consequent wegloopt als het moeilijk wordt”, concludeert hij. Heinen blijft voorlopig aan “om het land stabiel te houden”, zei hij verder.

De dinsdagochtend uiteengevallen coalitie bereikte onlangs nog met veel moeite een akkoord over de voorjaarsnota. Het debat in de Tweede Kamer over die tussentijdse bijstelling van de begroting moet nog worden gevoerd. Heinen weet nog niet of hij daar nu nog een meerderheid achter de plannen krijgt. “Dat gaan we zien.”

Veenstra|Fritom in Heeg wordt in december decor voor operaspektakel

HEEG – Veenstra|Fritom in Heeg wordt in december 2025 de nieuwe locatie voor een muzikaal operaspektakel van productiehuis Nootstroom. “We zijn trots om de deuren te openen voor een productie die raakt én verbindt”, aldus directeur Wessel R. Veenstra van het logistieke dienstverleningsbedrijf.

Nootstroom staat er om bekend unieke locaties te vinden voor toegankelijke opera-ervaringen. Eerder werden voorstellingen op de zeedijk (Wadopera), in een boekenhal (Suor Angelica) en machinefabriek (Dwaallicht) geproduceerd. In Heeg voert Nootstroom met meer dan 110 zangers, musici en figuranten de complete opera Cavalleria Rusticana op – de meeslepende klassieker in een rauw nieuw jasje.

Een verhaal vol passie, jaloezie en wraak

Cavalleria Rusticana, het beroemde opera-drama van Pietro Mascagni (1890), krijgt een krachtige nieuwe gedaante. Niet in een Siciliaans dorp, maar midden in de logistieke wereld van Fryslân ontvouwt zich een verhaal over vurige liefde, trots en hartverscheurende keuzes. Een tragisch liefdesdrama laait op tussen pallets, trailers, heftrucks en het geluid van vrachtwagenmotors. Niemand minder dan Paul Carr neemt de regie voor zijn rekening. Hij regisseerde succesvolle producties bij gerenommeerde operahuizen als de Nederlandse Reisopera en opera North (GB). Voor Nootstroom regisseerde hij eerder de Wadopera (2021).

Een bedrijfsruimte wordt theater – het leven als decor

De voorstellingen vinden plaats in de crossdockhal van Veenstra|Fritom in Heeg. Geen traditionele toneelvloer, maar een levende werkomgeving waar vrachtwagens, hef- en reachtrucks het decor vormen. “Precies deze plek maakt het verhaal voelbaar,” aldus Arnaud Oosterbaan van Nootstroom. “We brengen opera naar de mensen toe – naar plekken waar het leven wordt geleefd.”

Wessel R. Veenstra: “Trots dat cultuur hier tot leven komt”

Voor Veenstra|Fritom is de samenwerking meer dan een cultureel uitstapje. “Het is een geweldige kans om ons bedrijf van een andere kant te laten zien,” vertelt directeur Wessel R. Veenstra. “In plaats van dat ons bedrijf stilstaat in een rustige periode, wordt onze ruimte even een podium, en onze mensen dragen bij aan iets bijzonders. We verwachten dat die vorm van cultuur tussen alle logistieke middelen een prachtig spektakel wordt.”

Cultuur als motor voor verbinding en ontwikkeling

Nootstroom betrekt actief de regio bij het project: lokale bedrijven, makers en leveranciers worden onderdeel van het verhaal. “We creëren een levendig netwerk van mensen en mogelijkheden,” zegt Oosterbaan. “VVV Waterland van Friesland grijpt samen met ons de gelegenheid aan om de regio Súdwest Fryslân buiten het toeristische hoogseizoen stevig te promoten”, noemt hij als voorbeeld. “Zo laten we ook met deze voorstelling zien dat cultuur een drijvende kracht kan zijn achter verbinding, economische groei en duurzame ontwikkeling.”

Data en kaartverkoop

De voorstellingen van Cavalleria Rusticana vinden plaats tussen kerst en oud & nieuw 2025 in Heeg. De exacte speeldagen en kaartverkoopinformatie worden binnenkort bekendgemaakt

FDF: coalitie laat PVV vallen, niet andersom

SINT HUBERT – Boerenactiegroep Farmers Defence Force (FDF) steunt de PVV, die dinsdag uit de coalitie is gestapt. “De coalitie laat PVV vallen, niet andersom!”, aldus voorman Mark van den Oever.

Vorige week maandag presenteerde PVV-leider Geert Wilders een lijst met tien eisen voor strenger asielbeleid en eiste dat het merendeel van zijn plannen zou worden opgenomen in het coalitieakkoord. VVD, NSC en BBB vonden dat zijn partij de voorstellen zelf moest uitwerken of dit door Marjolein Faber (PVV) moest laten doen. Zij was tot dinsdag de asielminister. Wilders maakte eerder op de dag bekend de bewindspersonen van zijn partij terug te trekken uit het kabinet.

De tien punten van Wilders waren volgens Van den Oever “reëel, maar niet de woke-agenda van BBB, NSC en VVD”. Kenners zagen de meeste van die voorstellen echter als onhaalbaar.

‘Geofferd aan woke-agenda’

Het hoofdlijnenakkoord van iets meer dan een jaar geleden sprak volgens de actiegroep “duidelijke taal” over stikstof, landbouw en migratie. Maar het kabinet heeft de stikstof- en migratieproblemen van Nederland niet opgelost, aldus FDF. “Niets, maar dan ook helemaal niets, heeft deze coalitie geleverd. Niet op migratie en niet op stikstof.”

Mensen “moeten” opnieuw naar de stembus “wanneer we niet willen dat de oude Rutte-koers weer wordt opgepakt”, stelt FDF. “Dat boeren en burgers worden geofferd aan de woke-agenda van de opvreters van onze maatschappij. Die onze waarden, normen en soevereiniteit opofferen. Want dat deed deze coalitie, zoals de vorige coalitie dat ook deed.”

Vrachtwagen na klapband in de sloot gekanteld langs A15

Foto: Persbureau Heitink

IJZENDOORN – Dinsdagochtend rond 11.40 uur is langs de A15 richting Rotterdam ter hoogte van IJzendoorn een vrachtwagen gekanteld en de sloot terechtgekomen.

De vrachtwagen is geladen met verf. De chauffeur raakte bij het ongeval niet gewond.

Het ongeval is vermoedelijk het gevolg van het feit dat de vrachtwagen een klapband kreeg.

Door het ongeval ontstond een lange file, maar werd al snel minder. Het verkeer wordt over één rijbaan geleid.

De vrachtwagen zal dinsdagmiddag nog worden geborgen.

Keijzer trekt huurbevriezing in door ‘politieke ontwikkelingen’

DEN HAAG – Woonminister Mona Keijzer trekt haar plan in om de huren van corporatiewoningen twee jaar te bevriezen. De BBB-minister dient het wetsvoorstel dat de huurbevriezing regelt niet in, schrijft ze in een brief aan de Tweede Kamer. Dat besluit heeft ze genomen “op basis van het advies van de Raad van State, de politieke ontwikkelingen en om rust en voortgang te brengen in de volkshuisvesting”.

De Raad van State adviseerde Keijzer om het wetsvoorstel niet in te dienen. Maandag zei de minister nog via een woordvoerder te werken aan een “nader rapport” op basis van het advies. Nadat PVV-leider Geert Wilders zijn steun voor de coalitie dinsdag had ingetrokken, heeft Keijzer de huurbevriezing alsnog geschrapt. De huurbevriezing was een wens van de PVV in de onderhandelingen over de voorjaarsnota.

Als de huren niet stijgen, geeft de overheid ook minder geld uit aan huurtoeslag dan verwacht. Dat bedrag loopt op tot 492 miljoen euro per jaar. Een deel daarvan zou weer teruggaan naar een eenmalige verhoging van de huurtoeslag met 1 miljard euro, wat de PVV een ‘boodschappenbonus’ noemde. Omdat het “inverdieneffect” op de huurtoeslag wegvalt als de huurbevriezing niet doorgaat, moet Keijzer elders geld vinden.

De huurbevriezing kreeg direct forse kritiek, onder meer van woningcorporaties die zeiden dat ze miljarden minder zouden kunnen investeren in nieuwbouw en verduurzaming. Keijzer erkent in haar brief dat het plan “juridisch kwetsbaar” was. Ze voegt daaraan toe dat ze geen steun in de Eerste Kamer kon vinden: “Ook is mij duidelijk geworden dat het plan niet kan rekenen op een meerderheid in de Staten-Generaal.”

MAA wordt voorkeursluchthaven voor paarden in Nederland

MAASTRICHT – Maastricht Aachen Airport (MAA) wordt de voorkeursluchthaven voor paardentransport in Nederland. Hiervoor gaat de luchthaven per direct nauw samenwerken met ECS Livestock, dé specialist in het vervoer van paarden.

Beide partijen verwachten dat het paardenvervoer via Maastricht Aachen Airport hierdoor verveelvoudigt en tegelijkertijd zorgt voor een toename van de overige cargo volumes op de tweede vrachtluchthaven van Nederland. De samenwerkingsovereenkomst werd vandaag getekend op de tweede beursdag van de Air Cargo Europe 2025 in München.

AnimalPort Netherlands

ECS Livestock gaat als onderdeel van deze samenwerking een deel van haar transporten uitvoeren via AnimalPort Netherlands (voorheen Animal Hotel) van Maastricht Aachen Airport. Deze aan airside gelegen faciliteit is volledig ingericht op het veilig en diervriendelijk vervoer van paarden die landen op MAA. De AnimalPort Netherlands biedt ruimte aan 26 tot 32 paarden en is uitgerust met een flexibele vloer die zorgt voor voldoende grip voor de paarden. In 2024 is de AnimalPort gemoderniseerd en voorzien van o.a. een kleedruimte, hygiënesluis en wasbakken.

ECS Livestock

ECS Livestock heeft ruim 40 jaar ervaring in het vervoer van paarden via de lucht. Voor verschillende luchtvaartmaatschappijen zijn zij de voorkeursleverancier voor het vervoer van levende dieren. Daardoor zijn zij in staat om dagelijks paarden te vervoeren naar bijna alle bestemmingen wereldwijd.

Edwin Hofstede, directeur van ECS Livestock: “De AnimalPort op Maastricht Aachen Airport is een moderne en diervriendelijke faciliteit met voldoende capaciteit voor het afhandelen van levende dieren en paarden in het bijzonder. We onderzoeken samen met de luchthaven de mogelijkheid om de capaciteit nog iets verder uit te breiden door de indeling te veranderen, zodat we in de toekomst de flexibiliteit en het gebruik van de AnimaPort kunnen optimaliseren.”

Paarden aanjager voor vracht

De verwachte toename in paardentransport betekent volgens Dean Boljuncic, Head of Commercial Development ook een impuls voor andere vracht: “De vracht aan boord van een vliegtuig bestaat slechts zelden uit alleen maar paarden. Vaak combineren luchtvaartmaatschappijen dit met andere vracht. Hierdoor ontstaan nieuwe routes vanaf MAA waar ook de lokale vrachtcommunity van meeprofiteert. Hoe meer routes, hoe meer mogelijkheden om de vracht van hun klanten via MAA wereldwijd te vervoeren. Verschillende luchtvaartmaatschappijen hebben al hun interesse getoond om gebruik te maken van Maastricht Aachen Airport voor het transport van paarden.”

Boljuncic vervolgt: “Het afhandelen van paarden is internationaal een kwaliteitskeurmerk voor onze luchthaven. Als je levende dieren op een veilige en efficiënte wijze kunt afhandelen betekent dat dat je kwaliteit van afhandeling op orde is. Naast Pharma en gekoelde waren zijn levende dieren delicate vracht die je met zorg moet behandelen. Dankzij de jarenlange kennis en ervaring van ons cargoteam is dit mogelijk op onze luchthaven.”

Erkend inspectiecentrum

De AnimalPort is erkend als inspectiecentrum voor het uitvoeren van officiële controles van levende dieren die van buiten de Europese Unie worden geïmporteerd. Deze erkenning is in overeenstemming met EU verordeningen, geauditeerd door de NVWA en goedgekeurd door de EU Directorate-General For Health and Food Safety.

De erkenning geldt voor (geregistreerde) paardachtigen, hoefdieren en overige dieren, wanneer deze dieren naar een dierentuin of soortgelijk instituut gaan.

Val kabinet kan iets opleveren voor NAVO-top, denkt hoogleraar Voermans

DEN HAAG – De val van het kabinet kan mogelijk een “cadeautje voor premier Schoof” opleveren bij de NAVO-top. Wim Voermans, hoogleraar staatsrecht, denkt dat er nu mogelijk een meerderheid in de Tweede Kamer voor de NAVO-norm zal stemmen om 5 procent van het bruto binnenlands product te besteden aan defensie.

“De val van het kabinet is misschien wel een donkere wolk met een zilveren randje”, zegt Voermans. “Wilders wilde eigenlijk niet aan die norm voldoen. Nu het kabinet demissionair is, kan de Kamer zeggen dat ze er alsnog over wil beslissen door het onderwerp niet controversieel te verklaren.” Volgens de hoogleraar gebeurde dat in het verleden ook na het aftreden van een kabinet met gevoelige onderwerpen. “Ik acht het redelijk waarschijnlijk dat zich in de Kamer een meerderheid aftekent om toch aan die 5 procentnorm te gaan doen.”

Dat PVV-leider Geert Wilders een einde heeft gemaakt aan het huidige kabinet, verbaast Voermans niet. “Het was een krakende kar, het is wonderlijk dat ze het nog zo lang hebben volgehouden.” Volgens hem zijn er maar weinig kabinetten die zo snel zijn gevallen. “Dit kabinet kan op het schaamtelijstje van kabinetten die het minder dan een jaar hebben volgehouden.”

Luchtvaartmaatschappijen uit Suriname en Tanzania verboden in EU

BRUSSEL – Vanaf dinsdag mogen luchtvaartmaatschappijen die gecertificeerd zijn in Suriname en Tanzania niet meer vliegen in de Europese Unie, heeft de Europese Commissie bekendgemaakt.

De luchtvaartmaatschappijen zijn op een lijst gezet van ondernemingen die niet of minder mogen vliegen in de EU “omdat ze niet voldoen aan de internationale veiligheidsnormen”, meldt de Commissie in een verklaring.

De Commissie stelt dat er “ernstige veiligheidsproblemen zijn vastgesteld tijdens beoordelingen door deskundigen op het gebied van luchtvaartveiligheid”. Zo is er niet genoeg gekwalificeerd personeel, is er geen goed toezicht op vluchten en worden internationale veiligheidsnormen niet nageleefd.

“We dringen er bij beide landen op aan deze problemen snel aan te pakken. De Commissie staat klaar om hun inspanningen te ondersteunen om volledig te voldoen aan de internationale veiligheidsnormen”, zei Eurocommissaris Apostolos Tzitzikostas (Toerisme).

×