Clicky

donderdag 15 mei 2025 - 00:31 uur
Home Blog Pagina 7

Heinen kan bonussen KLM-top niet tegenhouden, maakt wel bezwaar

DEN HAAG – Minister van Financiën Eelco Heinen vindt het niet kunnen dat KLM “hoge bonussen” uitkeert aan de directie, terwijl het luchtvaartbedrijf wil snijden in de kosten. Daarom wil de VVD-bewindsman volgende week bij de aandeelhoudersvergadering bezwaar maken tegen het beloningsbeleid. Dat bevestigt zijn woordvoerder na berichtgeving van De Telegraaf.

Hij begrijpt evenwel dat dit weinig zal uithalen, omdat de staat met een kleine 6 procent van de aandelen lang geen meerderheidsbelang heeft.

Desondanks is het “duidelijk wel een signaal”, licht zijn woordvoerder toe. Vorig jaar werd de aandeelhouders gevraagd om een besluit te nemen over het beloningsbeleid van KLM, waarop de staat tegenstemde. Deze aandeelhoudersvergadering staat een dergelijk besluit niet op de agenda. Maar Heinen maakt wel van de gelegenheid gebruik om bezwaar te maken tegen het huidige beloningsbeleid.

De drie directieleden hebben vorig jaar 530.950 euro aan kortetermijnbonussen ontvangen, meldt De Telegraaf.

Storing Haringvlietbrug duurt voort

KLAASWAAL – De storing bij de Haringvlietbrug duurt voort. Maandag zou na de avondspits worden proefgedraaid met de brug om te zien of een gevonden oplossing werkt. Maar een benodigd onderdeel is nog niet geleverd, daarom wordt de test doorgeschoven naar later deze week, meldt een woordvoerder van Rijkswaterstaat.

Door de storing kan hoge scheepvaart niet onder de brug door die de Hoeksche Waard met Goeree-Overflakkee en Noord-Brabant verbindt. Schippers kunnen een omweg nemen van vier uur en dat lijken ze ook te doen, want er liggen voor zover de woordvoerder weet geen schepen te wachten.

De problemen met het vergrendelen van de brug ontstonden zondagmiddag. Toen kon het verkeer tijdelijk niet via de A29 het water over tussen de Hoeksche Waard en Hellegatsplein.

Grote verkeershinder op Duitse A4 door ongeval met vrachtwagen geladen met gevaarlijke stoffen

Foto: Duitse Politie

MELLINGEN – Op de A4 in de Duitse deelstaat Thüringen is maandagmiddag ter hoogte van Mellingen een vrachtwagen met aanhanger van de weg geraakt, waarbij een lading van circa tien ton aan gevaarlijke stoffen deels vrijkwam. Het ongeval zorgt voor langdurige verkeershinder tussen de aansluitingen Magdala en Apolda, met name in de rijrichting Dresden.

De 55-jarige chauffeur raakte om nog onbekende reden van de weg en reed een talud af. Daarbij verloor hij een deel van zijn lading, bestaande uit diverse gevaarlijke stoffen. Enkele van deze stoffen raakten beschadigd en zijn gaan lekken. De exacte aard van de gevaarlijke stoffen wordt momenteel onderzocht.

Uit voorzorg stelde de brandweer een veiligheidszone van 500 meter in rond het incident. Na inspectie en risicobeoordeling werd deze zone aangepast.

De rijbaan richting Frankfurt am Main is inmiddels na ongeveer vijf uur weer vrijgegeven. De rijrichting Dresden blijft voorlopig volledig afgesloten in verband met bergingswerkzaamheden. Voor het bergen van het voertuig is een kraan nodig.

De chauffeur liep lichte verwondingen op. Daarnaast kregen vier hulpverleners, waaronder twee ambulancepersoneelsleden, last van ademhalingsirritaties en zijn met ambulances naar ziekenhuizen in de omgeving gebracht.

De totale schade wordt geschat op ongeveer 50.000 euro. Naar verwachting zullen de bergingswerkzaamheden en wegafsluitingen nog tot in de late avond duren.

Verkeersdeelnemers wordt dringend geadviseerd de omgeving van de ongevalslocatie ruim te mijden. Op de omleidingsroutes moet rekening worden gehouden met vertragingen en verkeersopstoppingen.

 

Fietser overleden bij aanrijding Rotterdam, automobilist opgepakt

ROTTERDAM – Bij een aanrijding tussen een auto en een fietser in Rotterdam is een 57-jarige vrouw uit Bergschenhoek overleden.

Na de aanrijding is de 20-jarige bestuurder uit Rotterdam aangehouden.

De aanrijding was rond 17.20 uur op het Schieplein, een druk verkeersknooppunt bij Rotterdam-Noord.

Hoe het ongeluk heeft kunnen gebeuren wordt onderzocht.

Werkgroep Waarheidsvinding MH17 ‘verheugd’ over uitspraak ICAO

Foto: Adobe Stock

DEN HAAG – De Werkgroep Waarheidsvinding MH17 is “verheugd” dat de Raad van de Internationale Burgerluchtvaart Organisatie (ICAO-Raad) oordeelt dat Rusland verantwoordelijk is voor het neerhalen van de vlucht en daarmee de internationale afspraken over burgerluchtvaart heeft geschonden. “Het is een krachtig signaal aan Rusland om verantwoordelijkheid te nemen voor haar daden. Dit is exact wat de werkgroep al jaren vraagt van Rusland”, stelt de organisatie, die zich hierin nu gesteund ziet “door een belangrijk VN-orgaan”.

De werkgroep van en voor nabestaanden van MH17, die zich inzet om de feiten die tot het neerhalen van de vlucht hebben geleid volledig te onthullen, roept de ICAO-Raad op om “intensief te blijven aandringen bij haar leden om regelgeving te implementeren en te respecteren om aanslagen op de burgerluchtvaart te voorkomen”.

De Stichting Vliegramp MH17 spreekt van een “ongelofelijk goede uitslag”, aldus voorzitter Piet Ploeg. Hij noemt het “ontzettend belangrijk” dat een VN-organisatie nu ook oordeelt dat Rusland verantwoordelijk is. Eerder werden twee Russen en een Oekraïner bij verstek veroordeeld tot een levenslange gevangenisstraf voor hun rol bij het neerhalen van de vlucht. Ploeg verwacht in de komende maanden nog een uitspraak van het Europees Hof voor de Rechten van de Mens. Die uitspraken geven nabestaanden het gevoel dat “ze niet alleen staan”, aldus Ploeg.

De raad kwam tot het oordeel in een zaak die is aangespannen door Nederland en Australië. De komende weken buigt de raad zich over hoe Rusland moet zorgen voor rechtsherstel.

Hamas heeft Amerikaans-Israëlische gijzelaar Edan Alexander vrijgelaten

GAZA-STAD – Hamas heeft de Amerikaans-Israëlische gijzelaar Edan Alexander vrijgelaten, meldt persbureau Reuters.

De 21-jarige man is in de Gazastrook overgedragen aan het Internationaal Comité van het Rode Kruis (ICRC) en op weg naar Israëlisch grondgebied.

Edan Alexander diende in het Israëlische leger toen Hamas hem in oktober 2023 ontvoerde en meenam naar de Gazastrook. Hamas hoopt dat de vrijlating leidt tot een bestand of de toelating van humanitaire hulp tot Gaza.

Israël blokkeert de levering van goederen ruim twee maanden. Israël heeft benadrukt dat er in ruil geen staakt-het-vuren komt en dat het land geen Palestijnse gevangenen vrijlaat. Dat gebeurde bij vorige vrijlatingen van gijzelaars wel.

ICAO: Rusland schuldig aan neerhalen vlucht MH17

DEN HAAG – Rusland is schuldig aan het neerhalen van vlucht MH17 en heeft daarmee de internationale afspraken over burgerluchtvaart geschonden, oordeelt de Raad van de Internationale Burgerluchtvaart Organisatie (ICAO-Raad). De organisatie heeft dit besluit genomen in een zaak die is aangespannen door Nederland en Australië, meldt het ministerie van Buitenlandse Zaken.

De raad buigt zich de komende weken over de vraag wat Rusland moet doen om te zorgen dat er rechtsherstel komt. Nederland en Australië hebben verzocht dat de raad Rusland oplegt om hierover in onderhandeling te treden met de landen, onder begeleiding van de ICAO.

ICAO valt onder de Verenigde Naties. De 193 aangesloten landen hebben het Verdrag van Chicago ondertekend, waarin staat dat deze staten geen wapens mogen gebruiken tegen vliegtuigen in de burgerluchtvaart. Dit verdrag heeft Rusland geschonden volgens de ICAO-Raad. Die is maandag tot dit oordeel gekomen na een stemming onder de leden.

Minister Caspar Veldkamp (Buitenlandse Zaken) vindt het besluit goed nieuws voor de nabestaanden en slachtoffers van vlucht MH17, die op 17 juli 2014 boven Oekraïne werd neergehaald. “De beslissing kan hun verdriet en het leed niet wegnemen, maar het is een belangrijke stap in de richting van waarheidsvinding, gerechtigheid en rekenschap voor alle slachtoffers van vlucht MH17 en hun nabestaanden”, aldus de NSC-bewindsman.

Hoge scheepvaart door storing nog niet onder Haringvlietbrug door

KLAASWAAL – Door de storing bij de Haringvlietbrug kan hoge scheepvaart maandag nog altijd niet onder de Haringvlietbrug door. Sinds zondagmiddag zijn er problemen met het vergrendelen van de brug.

Er liggen geen schepen te wachten, tot nu toe kiezen schippers ervoor een omweg van vier uur te nemen, laat een woordvoerder van Rijkswaterstaat weten.

Door de storing kon het verkeer zondag meerdere uren niet via de A29 het water over tussen de Hoeksche Waard en het Hellegatsplein.

De woordvoerder van Rijkswaterstaat legt uit dat door de verstoring bij de vergrendeling de slagbomen automatisch dicht bleven. “We mogen die weg niet openstellen als de brug niet vergrendeld is.”

Ze zegt dat het meerdere uren duurde om het vastgelopen verkeer weg te leiden. Sommigen kozen ervoor te wachten tot de storing was verholpen. Zondagavond kon verkeer wel weer de weg over.

Maandag wordt na de avondspits proefgedraaid met de brug om te zien “of de gevonden oplossing werkt en alles weer in orde is”, aldus de woordvoerder. De storing wordt nog geëvalueerd.

Rijkswaterstaat strooide 69,5 miljoen kilo zout tijdens relatief zacht winterseizoen

DEN HAAG – Ondanks de relatief milde winter kwam Rijkswaterstaat afgelopen gladheidseizoen op 24 dagen in actie om de rijkswegen begaanbaar te houden. Dat is zes dagen meer dan vorig jaar. In totaal werd er 69,5 miljoen kilo zout gestrooid – meer dan in 2023 en gelijk aan het meerjarig gemiddelde. Voor transporteurs en vrachtwagenchauffeurs betekende dit dat de wegen overwegend veilig bleven, maar op cruciale momenten toch extra alertheid nodig was.

De eerste landelijke strooiactie vond plaats op 20 november 2024. De dagen met de meeste inzet waren 21 en 22 november, waarop in totaal zo’n 6 miljoen kilo zout werd gestrooid. De strooiwagens reden dit seizoen samen circa 962.000 kilometer – een afstand vergelijkbaar met 24 keer de aarde rond.

Inzet bij gevaarlijke situaties

Op zeven dagen werden ook de speciale calamiteitenmachines van Rijkswaterstaat ingezet: de Lavastorm en twee Firestorms. Zo rukte de Lavastorm op 21 november uit bij hevige sneeuwval in Groningen en op de N9, waar ijsvorming tijdelijk leidde tot gevaarlijke situaties. Dankzij deze inzet konden verraderlijke ijsplaten snel worden bestreden, wat met name voor zwaar vrachtverkeer van groot belang was.

Zout strooien met beleid

Rijkswaterstaat benadrukt dat er gericht en zuinig wordt gestrooid, om het milieu te sparen. Bij preventieve strooiacties – wanneer gladheid wordt verwacht – wordt gemiddeld 14 gram zout per vierkante meter gestrooid. Dat is voldoende om de wegen veilig te houden, zonder overmatig gebruik van zout.

De strooiroutes zijn vooraf uitgedacht en geprogrammeerd in de systemen van de voertuigen. Hierdoor wordt verspilling voorkomen en kunnen strooiwagens effectief inspelen op gladheid, ook op cruciale routes voor het vrachtverkeer.

Grote belangstelling voor strooikaart

Ook online was er veel interesse voor de inzet van strooiwagens. De strooikaart van Rijkswaterstaat, waarop live te zien is waar op dat moment gestrooid wordt, werd dit seizoen 105.000 keer bezocht. Op 20 november, de eerste landelijke strooidag, trok de kaart alleen al 33.000 unieke bezoekers.

Heinen: schuldhoudbaarheid prioriteit defensie-investeringen EU

BRUSSEL – Schuldhoudbaarheid is voor minister Eelco Heinen (Financiën, VVD) nog steeds de belangrijkste voorwaarde voor eventuele defensieleningen van de Europese Commissie aan EU-lidstaten. Pas als dat is geregeld, kan wat hem betreft over andere voorwaarden worden gepraat, zoals deelname van niet-EU-landen aan gezamenlijke defensie-investeringen, zei Heinen voor het begin van een tweedaags overleg met de EU-ministers.

Al weken onderhandelen EU-lidstaten over de financieringsvoorwaarden van de 150 miljard euro defensie-uitgaven voor de komende vier jaar. Die zijn gestart nadat voorzitter Ursula von der Leyen van de Europese Commissie begin maart haar herbewapeningplan voor de EU had gepresenteerd. Die onderhandelingen gaan uiterst traag.

“Er is een aantal lidstaten dat vraagt om het breder open te stellen en er zijn lidstaten die in plaats van leningen eigenlijk subsidies willen hebben”, noemt Heinen wat pijnpunten in de discussie. “Daar is Nederland geen voorstander van.”

Media: Amerikaans-Israëlische gijzelaar Edan Alexander na vrijlating naar Trump

JERUZALEM – De Amerikaans-Israëlische gijzelaar Edan Alexander reist na zijn vrijlating mogelijk naar Qatar voor een ontmoeting met de Amerikaanse president Donald Trump. Dat berichten meerdere Israëlische media. Voorwaarde is wel dat de gezondheidstoestand van Alexander dat toelaat.

Alexander zit sinds 2023 vast in de Gazastrook en zal volgens Israëlische media rond 18.30 uur plaatselijke tijd worden vrijgelaten door Hamas. Hij zou dan in Khan Younis worden overgedragen aan het Rode Kruis.

Trump noemde het eerder op Truth Social fantastisch nieuws dat zijn landgenoot vrijkomt. Alexander groeide op in de VS, maar diende in het Israëlische leger toen Hamas Israël aanviel. Daarbij werd de militair meegenomen naar de Gazastrook en als gijzelaar vastgehouden.

Hamas kondigde Alexanders vrijlating aan na overleg met de VS. De vrijlating van de twintiger moet een nieuw bestand dichterbij brengen, aldus de groep.

De Israëlische premier Benjamin Netanyahu heeft volgens zijn kantoor opdracht gegeven een delegatie naar Qatar te sturen. Daar moet overlegd worden over de vrijlating van de andere gijzelaars.

Die aankondiging volgde op een ontmoeting tussen Netanyahu, de Amerikaanse ambassadeur Mike Huckabee en gezant Steve Witkoff. De premier zou Trump telefonisch hebben bedankt voor zijn hulp om Alexander vrij te krijgen.

Eerder kwamen gijzelaars vrij tijdens een bestand tussen Hamas en Israël, maar daarvan is nu geen sprake. Netanyahu heeft al duidelijk gemaakt dat de vrijlating van Alexander niet leidt tot een nieuw staakt-het-vuren. Ook laat Israël dit keer geen Palestijnse gevangenen gaan.

Economen vinden deal VS en China goed nieuws voor EU en Nederland

DEN HAAG – De tijdelijke verlaging van de importtarieven tussen de Verenigde Staten en China is goed nieuws voor de wereldeconomie en daarmee ook voor de Europese Unie en Nederland. Dat zeggen economen Bert Colijn en Arjen van Dijkhuizen in reactie op de maandag aangekondigde verlagingen, van 30 procent van de VS voor China en 10 procent van China voor de VS voor zeker negentig dagen. “Dit is een enorme de-escalatie van de handelsoorlog”, zegt Van Dijkhuizen van ABN AMRO.

Voor de EU en Nederland is dit volgens de China-expert belangrijk, omdat de wereldwijde handel van cruciale impact is op deze economieën en hierdoor minder wordt belemmerd. Daarnaast kan de EU na dit nieuws ook steeds meer hopen op een handelsovereenkomst met de VS om het aangekondigde tarief van 20 procent omlaag te krijgen naar bijvoorbeeld 10 procent.

“Het lijkt een bevestiging dat de VS toewerken naar een vast tarief van 10 procent. Daar kwam het Verenigd Koninkrijk vorige week ook op uit, en voor China geldt nu eigenlijk ook 10 procent plus 20 procent vanwege de (pijnstiller) fentanyl. Dat is wel een kleine rode draad die ik zie”, zegt Van Dijkhuizen.

Ontwikkelingen

Ook ING-econoom Colijn noemt de ontwikkelingen positief. “De de-escalatie is veel groter dan verwacht. De soep wordt toch niet zo heet gegeten als we dachten. De onzekerheid blijft nog even, maar de zorgen om een handelsoorlog zijn minder geworden.”

Op korte termijn kan het leven voor de Nederlandse consument door het nieuwe optimisme wel iets duurder worden, door de stijging van de olieprijs en de duurdere dollar. Colijn: “Maar dan moet je echt door je oogharen kijken. De effecten zijn mild en over het algemeen zijn de ontwikkelingen positief, omdat het goed is voor de economie.”

Sterke indruk

Beide economen zeggen dat China een sterke indruk maakte door de VS terug te krijgen naar ongeveer het niveau van voor 2 april, toen de Amerikaanse president Donald Trump met zijn tarievenaankondiging kwam. “En dat de VS nu nog steeds 30 procent heffen, betekent vooral dat producten voor Amerikanen duurder worden.”

Door de problemen in de handel tussen de VS en China vreesde de EU voor de komst van veel Chinese producten tegen een lage prijs. “Een direct gevolg van de deal is dat dumping minder waarschijnlijk wordt”, laten ondernemersorganisaties VNO-NCW en MKB-Nederland weten. Dat betekent waarschijnlijk minder massale concurrentie voor Europese ondernemingen.

CNV dreigt met staking bij Tata Steel vanwege reorganisatie

VELSEN – CNV geeft Tata Steel tot 13 juni de kans om zijn onlangs aangekondigde reorganisatie te wijzigen. Als het bedrijf achter het hoogovencomplex bij IJmuiden dit niet doet, gaan vakbondsleden actievoeren, waarschijnlijk met een staking.

Vorige maand kondigde Tata Steel een grote reorganisatie aan, waarbij 1600 voltijdsbanen verdwijnen. CNV en FNV lieten toen al weten niet blij te zijn met het plan, dat ongeveer een op de vijf werknemers raakt. CNV hield maandag met andere bonden een ledenvergadering over vervolgstappen.

De directie stuurt de ondernemingsraad van Tata Steel op 13 juni een adviesaanvraag over de reorganisatie, aldus de bond. Daarin moeten de eisen van werknemers zijn verwerkt. “De medewerkers zijn echt heel boos. Ze weigeren zich weg te laten sturen zonder dat er een gedegen plan aan ten grondslag ligt”, zegt CNV-bestuurder Marten Jukema.

Medewerkers eisen onder meer dat Tata Steel afziet van het schrappen van de 1600 voltijdsbanen, aldus de bond. Ook willen ze de garantie dat het bedrijf na de reorganisatie blijft investeren in vergroening.

CNV zegt vorige maand een brief met de eisen te hebben overhandigd aan topman Hans van den Berg, maar daar heeft het staalbedrijf volgens de vakbond niets mee gedaan. Als volgende maand blijkt dat de directie de eisen weer naast zich neerlegt, stuurt de vakbond volgens Jukema Tata Steel een ultimatum. “Laat de directie dat verlopen, gaan we over op acties.”

Eerder meldde het staalbedrijf de banen te schrappen om rendabel te kunnen blijven. Een woordvoerster van Tata Steel zegt maandag dat het bedrijf “graag” in gesprek blijft met de vakbonden over het plan. “Dit gaat over de toekomst van ons bedrijf. Het doel is om opnieuw een concurrerend en toonaangevend Europees staalbedrijf te worden en om onze duurzaamheidsdoelstellingen te financieren en te realiseren.”

Nieuwssite: sommige Tesla-werknemers willen vertrek Elon Musk

AUSTIN – Enkele Tesla-medewerkers hebben officieel gevraagd of Elon Musk wil aftreden, waarbij ze bevestigden dat de autofabrikant kampt met een enorm vraagprobleem dat ze toeschrijven aan hun topman. Een medewerker zou om zijn verzet tegen Musk tevens zijn ontslagen. Dat meldde de Amerikaanse nieuwssite Electrek, waarover ook BNR berichtte.

Electrek is doorgaans goed ingevoerd over de producent van elektrische auto’s. Volgens de site is onder Tesla-personeel sprake van een groeiende teneur die erkent dat Musk momenteel Tesla’s missie om de overgang naar elektrisch vervoer te versnellen schaadt. Ze verwijten de topman dat hij Tesla-klanten wegjaagt door de producten van de fabrikant te politiseren.

In een open brief schreef een groep medewerkers volgens Electrek: “We staan nu op een kruispunt: doorgaan met Elon als CEO en verdere neergang riskeren terwijl klanten het merk de rug toekeren, of zonder hem verdergaan en onze producten en missie op eigen kracht laten slagen of falen.”

Verkoop teruggelopen

De verkopen van Tesla zijn de laatste tijd fors teruggelopen, ook in Nederland. Musk kreeg veel kritiek op zijn rol als adviseur van president Donald Trump voor de bezuinigingen bij de Amerikaanse overheid. Verder was er in Duitsland woede over Musks steun aan de extreemrechtse partij AfD bij de verkiezingen in februari.

Er is al opgeroepen tot een boycot van Tesla en sommige Tesla-bezitters zeggen zich te schamen voor hun auto door het gedrag van Musk. Recent zei Musk wel dat hij zich “opnieuw focust” op zijn werk bij Tesla. Maar dat vinden de boze medewerkers geen excuus. “Het impliceert dat de moeilijkheden van de afgelopen zes maanden voortkomen uit een gebrek aan zijn aandacht”, schreven ze.

Maersk: tariefverlagingen VS-China ‘stap in goede richting’

KOPENHAGEN – De sterke verlaging van de wederzijdse importheffingen door de Verenigde Staten en China voor een periode van negentig dagen is een “stap in de goede richting” bij het verminderen van de handelsspanningen tussen de twee economische grootmachten. Dat zegt de grote Deense containervervoerder A.P. Møller-Maersk in een reactie op de overeenkomst die werd gesloten in het Zwitserse Genève.

“We hopen dat hiermee de fundering gelegd kan worden voor de partijen om ook tot een permanente deal te komen die de voorspelbaarheid op de lange termijn kan creëren die onze klanten nodig hebben”, aldus Maersk.

Het containerbedrijf is erg gevoelig voor verstoringen in de wereldhandel door importheffingen. Maersk stelde onlangs nog zijn verwachting voor de wereldwijde transportmarkt voor dit jaar neerwaarts bij omdat door de Amerikaans-Chinese handelsoorlog de goederenstromen tussen beide landen hard zijn gedaald.

Op de beurs in Kopenhagen ging het aandeel Maersk hard omhoog. Ook andere rederijen zoals Hapag-Lloyd werden fors hoger gezet.

Casper Roerade, beleidsadviseur van de Nederlandse belangenorganisatie voor handel en logistiek evofenedex, zegt dat de de-escalatie van het Chinees-Amerikaanse handelsconflict groter is dan verwacht en dat goederenstromen tussen China en de VS weer redelijk kunnen herstellen. Zo kunnen bedrijven voorraden weer gaan aanvullen.

Het is volgens hem echter wel de vraag of er op korte termijn voldoende containercapaciteit is op transportroutes tussen de VS en China omdat veel schepen nu elders worden ingezet. Die schepen kunnen niet van de ene op de andere dag omgeleid worden, aldus Roerade.

×