Clicky

zondag 22 juni 2025 - 12:15 uur
Home Blog Pagina 7

Havenbedrijf Moerdijk in zee met Van den Herik voor onderhoudsbaggerwerkzaamheden

MOERDIJK – Havenbedrijf Moerdijk en Van den Herik Sliedrecht hebben op donderdag 19 juni een meerjarige overeenkomst ondertekend voor het uitvoeren van onderhoudsbaggerwerkzaamheden in de havens van Port of Moerdijk. CEO Paul Dirix van het havenbedrijf en directeur Jan Huijbers van Van den Herik markeerden de start van de samenwerking met een tekenmoment.

De overeenkomst heeft een looptijd van vier jaar en biedt de mogelijkheid tot verlenging met nog eens vier jaar. De werkzaamheden zijn gericht op het waarborgen van voldoende waterdiepte, zodat de havens van Moerdijk toegankelijk blijven voor de scheepvaart.
Periodiek onderhoud voor optimale toegankelijkheid Gedurende het jaar zal Van den Herik vier keer alle insteekhavens peilen. Op basis van deze metingen wordt in overleg met het havenbedrijf een gerichte baggercampagne opgesteld om eventuele knelpunten aan te pakken. De inzet van een gespecialiseerde baggerset maakt het mogelijk om met grote nauwkeurigheid de havens weer op diepte te brengen.

Een baggerset voor vervuild materiaal bestaat uit een kraanschip, uitgerust met geavanceerde plaatsbepalingssystemen. Dit schip verwijdert bagger van de waterbodem en laadt deze in het eigen beun of in een naastgelegen beunbak. De afgevoerde bagger wordt vervolgens naar een daartoe bestemd opslagdepot gebracht, zoals het depot op de Sassenplaat in het Hollands Diep tegenover Port of Moerdijk.

Na afloop van de werkzaamheden worden de betreffende havenlocaties opnieuw gepeild om te verifiëren dat de vereiste dieptes zijn hersteld.

Het team betrokken bij de tot standkoming van de samenwerking, met zittend v.l.n.r.: directeur Jan Huijbers (Van den Herik-Sliedrecht) en CEO Paul Dirix (Havenbedrijf Moerdijk), en staand v.l.n.r.: uitvoerder Herman van Kampen, regiomanager Zuid-Nederland Maruice Koelmans (Van den Herik-Sliedrecht) en manager Infrastructuur en Beheer Henk Schakenraad (Havenbedrijf Moerdijk)

Samenwerking gebaseerd op ervaring en precisie Van den Herik is een gerenommeerde waterbouwer die al sinds 1946 actief is in het onderhoud van rivieren en havens. Met deze samenwerking kiest Havenbedrijf Moerdijk bewust voor een ervaren en innovatieve partner die beschikt over de juiste middelen en expertise voor specialistisch baggerwerk.
CEO Paul Dirix: “Een goed onderhouden haven is essentieel voor de veiligheid en bereikbaarheid van onze logistieke knooppunten. Met Van den Herik halen we een betrouwbare partner in huis die weet wat er nodig is om onze infrastructuur in topconditie te houden.”

Ook Jan Huijbers toont zich tevreden over de samenwerking: “Wij kijken ernaar uit om de komende jaren bij te dragen aan robuuste insteekhavens in Port of Moerdijk. Werken met water is onze passie en we staan als waterbouwers met onze kennis en materieel klaar om ook elke campagne in Moerdijk efficiënt en zorgvuldig uit te voeren.”

Poetin belt met Xi over Iran en G7, reist binnenkort naar China

MOSKOU – De Russische president Vladimir Poetin reist eind augustus naar China. Hij heeft daar onder meer een afspraak met de Chinese leider Xi Jinping, meldt het Kremlin. De twee leiders hebben deze donderdag met elkaar gebeld, bevestigen ook Chinese bronnen. De G7 en de opgelaaide strijd tussen Israël en Iran kwamen ook aan bod.

De twee leiders veroordeelden de “Israëlische daden die in strijd zijn met het handvest van de VN en andere normen uit het internationaal recht”, zei Kremlinwoordvoerder Joeri Oesjakov. Ze zouden het eens zijn geweest dat er geen militaire, maar een diplomatieke oplossing moet komen. Xi zou ook hebben gezegd dat hij het een goed idee vindt als Rusland bemiddelt, omdat dat land de situatie zou kunnen de-escaleren.

Xi en Poetin zouden het verder eens zijn geweest dat er “ruwe randjes” zitten aan de banden tussen de leiders van de G7-landen, onlangs in Canada. China en Rusland zijn lid van de BRICS, die wordt gezien als tegenhanger van de G7.

Veiligheid

Poetin gaat volgens planning naar een top van de Shanghai-samenwerkingsorganisatie in de Noord-Chinese miljoenenstad Tianjin. Die organisatie is een regionaal samenwerkingsverband van landen, waaronder China en Rusland, dat zich vooral richt op veiligheid. Daarna gaat hij ook naar herdenkingen van de Tweede Wereldoorlog in Beijing.

Het Chinese staatspersbureau Xinhua bevestigt dat de leiders met elkaar hebben gebeld. Xi roept alle partijen in het conflict op om een diplomatieke uitweg te zoeken. “Belangrijke landen” met “bijzondere invloed” moeten zich daar wat hem betreft voor inspannen. Hij lijkt daarmee naar de VS te verwijzen. Wat Xi betreft moet “vooral Israël” de “vijandelijkheden staken”.

Tankwagen met diesel in de sloot in Kiel-Windeweer

Foto: Noordernieuws

KIEL-WINDEWEER – Een tankwagen geladen met diesel is donderdag op een landweg in Kiel-Windeweer gekanteld in een sloot beland.

De chauffeur van de tankwagen is ongedeerd gebleven.

Waardoor de tankwagen van de weg is geraakt is op dit moment niet bekend.

De brandweer heeft metingen verricht, maar de vrachtwagen lekt vooralsnog niet.

Conscious Aerospace, KLM en Transavia kondigen samenwerking aan voor vliegen op waterstof

Barry Ter Voert, chief Experience Officer (CXO) & EVP Business Development KLM, Erik Geertsema, CEO Conscious Aerospace, Marloes van Laake COO Transavia

AMSTELVEEN – Tijdens de Paris Air Show hebben KLM, Transavia en het Nederlandse Conscious Aerospace een samenwerkingsovereenkomst ondertekend om kennis te delen over waterstof-elektrische aandrijfsystemen voor regionale vliegtuigen. Het doel is om gezamenlijk de inzet van een duurzamer Dash 8-300 toestel met elektrische aandrijving op basis van waterstofbrandstofcellen verder te ontwikkelen.

De ondertekening van de overeenkomst vond plaats in aanwezigheid van een delegatie van het Nederlandse Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. De samenwerking richt zich op het optimaliseren van het vliegtuigontwerp, inclusief cabine- en vrachtindeling, en het in kaart brengen van operationele en onderhoudskosten. Deze analyses zijn belangrijk om de commerciële inzetbaarheid van het toekomstige waterstofvliegtuig te bepalen.

Duurzame luchtvaart vraagt om samenwerking

De drie partijen benadrukken het belang van samenwerking tussen luchtvaartmaatschappijen, overheden en technologische vernieuwers. Erik Geertsema, CEO van Conscious Aerospace, noemt de deelname van KLM en Transavia “een cruciale stap richting de volgende ontwikkelfase”, mede dankzij hun operationele kennis.

Ook KLM en Transavia spreken hun vertrouwen uit in deze innovatieve samenwerking. “Je moet klein beginnen en groot dromen,” aldus Barry ter Voert van KLM. “We zetten hiermee een stap richting een commercieel haalbare, duurzamere luchtvaart.” Transavia-COO Marloes van Laake voegt daaraan toe: “We dragen actief bij aan innovatieve motorentechnologieën en ondersteunen startups niet alleen financieel, maar ook met kennis.”

Nederlandse innovatie met internationale ambities

Conscious Aerospace werkt aan de ombouw van bestaande regionale vliegtuigen naar een waterstof-elektrische aandrijving en streeft ernaar het eerste commerciële toestel eind dit decennium operationeel te hebben. Op termijn wil het bedrijf uitgroeien tot een toonaangevende motorenfabrikant voor zowel retrofit-oplossingen als nieuwe generatie toestellen.

Met deze samenwerking zetten KLM, Transavia en Conscious Aerospace een concrete stap richting een schonere luchtvaartsector – een ontwikkeling die ook voor de luchtvrachtsector op langere termijn interessante perspectieven biedt.

Honderden mensen werkten onbevoegd in de zorg, ontdekt inspectie

DEN HAAG – Honderden mensen hebben jarenlang in de zorg gewerkt zonder vereiste diploma’s of Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG). De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ), de politie en de Arbeidsinspectie hebben dat ontdekt. Ze spreken van “een groot gevaar voor de kwaliteit en de veiligheid van de zorg”.

De onbevoegde zorgverleners werkten als zzp’er via bemiddelingsbureaus voor tien organisaties in de wijkverpleging, verpleeghuizen, gehandicaptenzorg, geestelijke gezondheidszorg en jeugdhulp. Uit het onderzoek bleek dat organisaties de gegevens van zelfstandigen onvoldoende controleren. Dat moeten ze wel altijd doen. “Zeker in de zomerperiode, want dan worden er meer zzp’ers ingezet vanwege vakanties”, benadrukt de IGJ.

De betrokken organisaties hebben inmiddels hun contracten met de bemiddelingsbureaus opgezegd en hun personeelsbestand op orde gebracht. Vanuit de inspectie is aangifte gedaan bij het Openbaar Ministerie.

De Nederlandse ggz noemt het “onacceptabel” dat normen zijn omzeild. Dat “schaadt het vertrouwen van cliënten en professionals”, reageert de brancheorganisatie. “Hoewel we het personeelstekort in de ggz herkennen en serieus nemen, mag dat nooit leiden tot concessies aan de deskundigheid en betrouwbaarheid van zorgverleners. Diplomafraude is daarbij een ernstige en ontoelaatbare grensoverschrijding.”

Grensovergang Betuweroute bij Zevenaar acht weken dicht voor goederentreinen

ZEVENAAR – De grensovergang op de Betuweroute bij Zevenaar is deze zomer acht weken lang buiten gebruik voor het spoorvervoer. Van 27 juni tot en met 24 augustus 2025 wordt er aan Duitse zijde gewerkt aan het zogenoemde Derde Spoor tussen Emmerich en Oberhausen. Goederentreinen worden gedurende deze periode omgeleid via alternatieve routes.

De werkzaamheden maken deel uit van een omvangrijk project van de Duitse infrastructuurbeheerder DB InfraGO. Het doel is de capaciteit voor zowel goederen- als internationale reizigerstreinen op het traject tussen Emmerich en Oberhausen aanzienlijk te vergroten.

Omleidingen en coördinatie

Tijdens de buitendienststelling zijn diverse omleidingsroutes in gebruik. Deze zijn zorgvuldig afgestemd met betrokken spoorvervoerders en infrabeheerders in binnen- en buitenland. ProRail benadrukt dat de impact op het goederenvervoer nauwlettend wordt gevolgd.

Geen verrassing voor sector

Volgens ProRail is de afsluiting geen onverwachte ontwikkeling. Al bijna tien jaar worden delen van het treinverkeer omgeleid vanwege de gefaseerde aanleg van het Derde Spoor.

De infrabeheerder geeft aan goed voorbereid te zijn op de zomerperiode, onder andere dankzij simulaties, ICT-vernieuwingen, aangepaste logistieke processen en maatregelen om overlast voor de omgeving te beperken.

Vechtpartij tussen chauffeurs loopt uit de hand: chauffeur slaat andere chauffeur met hamer op hoofd

Foto: Adobe Stock |

FRANKFURT – Bij een gewelddadige ruzie tussen vrachtwagenchauffeurs op het cargoterrein van de luchthaven Frankfurt is dinsdagmiddag een 37-jarige man met een hamer op het hoofd geslagen. De Duitse politie spreekt van een poging tot doodslag. Dankzij het snelle ingrijpen van een omstander werd erger voorkomen.

Het incident vond plaats op dinsdag 17 juni rond 16.30 uur. Volgens de politie ontstond een conflict tussen een 37-jarige vrachtwagenchauffeur en een Portugees koppel van 24 jaar en 26 jaar oud, dat eveneens met een vrachtwagen op het terrein aanwezig was.

De 37-jarige man voelde zich gehinderd tijdens het parkeren en liet dit blijken door te claxonneren. Het jonge stel reageerde met gebaren en gooide drankflessen richting het voertuig.

Toen de man zijn vrachtwagen had geparkeerd, werd hij plotseling aangevallen door de 24-jarige vrouw. Hij kwam ten val en wist verdere slagen af te weren door haar vast te houden. Op dat moment greep haar 26-jarige partner in en sloeg het slachtoffer met een hamer op het hoofd.

Een 40-jarige getuige wist verdere slagen met de hamer te voorkomen en blokkeerde de vluchtweg van het stel met zijn eigen voertuig. De politie kwam snel ter plaatse en hield de twee verdachten aan.

Het slachtoffer raakte wonder boven wonder niet ernstig gewond. De twee verdachten worden verdacht van poging tot doodslag en zijn woensdag voorgeleid aan de onderzoeksrechter. De Duitse moordbrigade heeft het onderzoek overgenomen.

GL-PvdA wil ook export defensieve wapens naar Israël stoppen

DEN HAAG – GroenLinks-PvdA wil een volledig wapenembargo tegen Israël, inclusief een verbod op de levering van Nederlandse onderdelen voor het luchtverdedigingssysteem Iron Dome. Dat heeft Kamerlid Kati Piri gezegd in een debat. Zij kreeg felle kritiek van andere partijen, die zeiden dat Israël dan zijn eigen burgers niet langer kan beschermen.

Piri zei de export van deze onderdelen altijd te hebben verdedigd omdat ze bedoeld waren voor de verdediging van Israël tegen raketaanvallen. “Ik kan dat vandaag niet meer”, zei zij. Toen de Israëlische premier Benjamin Netanyahu vorige week met ballistische raketten Iran aanviel, wist hij volgens haar dat dat land terug zou schieten. Daarmee heeft hij de Iron Dome “onderdeel van zijn aanvalsstrategie” gemaakt.

VVD’er Eric van der Burg riep Piri op dan ook eerlijk te zijn over de gevolgen. “Zeg dan ook: de consequentie daarvan is dat we accepteren dat Tel Aviv door Iran volledig van de kaart kan worden geveegd, omdat de Iron Dome niet meer kan worden ingezet.” Ook Don Ceder (ChristenUnie) en Isa Kahraman (NSC) waarschuwden voor een “existentiële dreiging” voor Israël wanneer het luchtverdedigingssysteem wegvalt.

Piri erkende dat het stoppen van de export van defensief wapentuig ook voor haar partij “geen makkelijke stap” is, maar legde de schuld bij Netanyahu. “Als iemand de Israëlische bevolking in gevaar brengt, dan is hij het.” Israël is op dit moment de agressor, benadrukte zij. “Op het moment dat Israël het slachtoffer is, hebben we een andere discussie.”

Licht herstel luchtvracht op Schiphol in mei, vooral groei via passagiersvluchten

SCHIPHOL – In mei 2025 werd op Schiphol in totaal 122.708 ton aan luchtvracht vervoerd, een lichte stijging ten opzichte van dezelfde maand in 2024. Opvallend is dat vooral de hoeveelheid vracht die meevloog met passagiersvluchten groeide, met een toename van 4 procent. Daarmee werd 43 procent van de totale vracht per passagierstoestel vervoerd, tegenover 57 procent via volledige vrachtvluchten.

Het aantal vrachtvluchten bleef met 1.295 nagenoeg gelijk aan mei 2024 (1.289), wat erop wijst dat de groei voornamelijk zit in een betere benutting van de laadcapaciteit in passagiersvliegtuigen.

Passagiers en vluchten nemen licht toe

Naast het vrachtvervoer verwerkte Schiphol in mei bijna 6,1 miljoen passagiers, een stijging van 2 procent ten opzichte van vorig jaar. Daarvan reisden 4 miljoen passagiers direct van of naar Schiphol, terwijl 2,1 miljoen reizigers een overstap maakten op de luchthaven.

De populairste bestemmingen waren Spanje, het Verenigd Koninkrijk en Italië. In totaal vonden er 42.674 vluchten plaats, eveneens 2 procent meer dan in mei 2024. Daarvan waren 35.137 vluchten binnen Europa en 7.537 intercontinentaal.

Zes nieuwe Scania’s 770S V8 voor Van Meeteren: ‘Alleen het beste voor mijn chauffeurs’

ZIJDERVELD – Van Meeteren Internationaal Transport uit Zijderveld (gemeente Vijfheerenlanden) nam zes nieuwe Scania 770S trekkers in full spec uitvoering in gebruik. De beweegredenen bij deze uitzonderlijke aankoop zijn verschillend, waarbij er één duidelijk boven uitsteekt. Christian van Meeteren wil, zoals hij zelf zegt ‘alleen het beste van het beste voor zijn chauffeurs’. Het zal niemand verbazen dat het aantal open sollicitaties om hier te mogen rijden, explosief te noemen is.

Van Meeteren rijdt naast speciaal en zwaar transport, ook regulier transport en verzorgt daarnaast warehousing. De kracht van het bedrijf ligt bij de transporten die op het allerlaatste moment worden aangemeld en er eigenlijk al hadden moeten zijn. “En dan mag het zelfs ook nog eens zes meter breed zijn!” verhaalt Van Meeteren uit zijn uitgebreide collectie voorbeelden en ervaringen. “Natuurlijk is het regelen van de juiste vergunning dan echt even een uitdaging, maar zónder kan zoiets natuurlijk niet de weg op. En dan die voldoening als het gewoon weer lukt!”.

“Onze kracht ligt in de ultieme flexibiliteit; als het niet kan zoals het moet, dan passen we net zolang tot het kan! Wij zijn meer een facilitair dienstverlener. Veel van de opdrachtgevers zijn vooraanstaande, grote ondernemingen, die ons vinden in het kleine gebied van bijzondere aanvragen. Het is onze missie om tot het uiterste te gaan voor onze klanten. Het belangrijkste daarbij is dat je altijd je woord houdt. Iets simpels als 10 uur beloven, is 10 uur er zijn! En als een klant voor de volgende morgen 06.00 uur meer trucks nodig heeft dan het wagenpark groot is, en ik zeg ja, dan staan die auto’s er gewoon ook op de afgesproken tijd. Dát is voor ons de kern van vertrouwen en langdurige relaties! Voor klanten is dit nóg belangrijker dan de ritprijs, het is een apart soort specialisme.”

Met de aankoop vervangt Christian op één voertuig na zijn complete wagenpark en rijdt nu alleen nog met Scania. De zes trekkers hebben allemaal de sterkste V8 motor die Scania te bieden heeft: 770 pk bij een gigantisch maximaal koppel 3.700 Nm dat al vanaf 1.000 toeren/minuut wordt afgegeven. Opvallend is dat geen van de 6 een verhoogd dak heeft; dit is een bewuste keuze. Naast het feit dat dit, de door sommigen zo fel begeerde “old skool look” is (met lichtbak uiteraard), zijn er ook praktische redenen. En dan is er nog de achterruit. “Jazeker, wij komen met grote regelmaat op plekken, waarbij we beter over de bijrijderskant in kunnen steken. En geloof me, zeker met een combinatie van 30 meter, is naast de nodige begeleiding, het zelf door de achterruit alles kunnen overzien een belangrijk stukje veiligheid. Ook voor omstanders, want reken maar dat er soms wat bekijks is!”, legt Van Meeteren met een glimlach uit.

De uitrusting voor de chauffeur is verder meer dan compleet. Dat loopt van het Scania V8 pakket met de rode stiksels op de leren bekleding tot standkoeling en premium infotainment met extra subwoofers. Voor de veiligheid kregen alle trucks een retarder, ACC en verschillende camera’s aangevuld met Scania’s Side Detection voor extra bewaking van de dode hoeken.

Van Meeteren bestelde vijf van de zes trekkers in een 6×2/4 combinatie met een gestuurde voorloopas, de zesde trekker komt als 6×4 met een uitschakelbare tandemas en (als enige) een verstelbare schuifschotel. Alle trekkers zijn gekeurd als zwaar transportvoertuig op tenminste 72 ton, waarbij de 6×4 iets verder gaat, namelijk 90 ton. Allemaal voorzien van een clutch on demand om optimaal te kunnen manoeuvreren.

Het Scania EAS zorgt dankzij de elektro hydraulische stuurinrichting voor een grotere stuurprecisie, betere koersvastheid en meer comfort bij lage snelheden. Opties als Alcoa Durabright velgen en een ruime bezetting extra lampen maken het beeld van buitenaf helemaal compleet.

Dan blijft natuurlijk de vraag waarom met een V8 met maar liefst 770 pk de weg op, als jaarlijks het leeuwendeel van de afstand binnen de landsgrenzen verreden wordt.

“Nou, daar zit natuurlijk de nodige emotie bij. Naast dat mijn persoonlijke overtuiging is dat alles wat ik heb gekregen is om van te genieten, deelt mijn zoon Matheo mijn liefde voor de V8. Wat zeg ik, misschien is dat bij hem als Scania V8 ‘gek’ zelfs nog wat sterker. Die emotie zien onze klanten ook graag, je producten geleverd zien worden met een duidelijke liefde voor het vak.”

En die 770 pk? “Zonder emotie geen passie! Die grijns van een chauffeur als hij optrekt, waarbij een volle vracht hetzelfde voelt als een lege oplegger. Tijdens de rit merk je minder van al het vermogen, dan zit die V8 in de onderste regionen van zijn deellast. Maar altijd ‘power on demand’ is zo lekker! Zeker voor een chauffeur is werk meer dan alleen een goed salaris. Sfeer en goed materieel is zeker zo belangrijk. Bijkomend voordeel; voldoende aanmeldingen van chauffeurs die willen solliciteren. Jammer voor hen alleen is dat er nauwelijks verloop is, of noemenswaardig ziekteverzuim. Allemaal details die me vertellen dat we in ieder geval op de goede weg zijn!”

Uitstraling is voor Van Meeteren belangrijk, dat is duidelijk. “Met deze voertuigen maak je een statement als je ergens komt voorrijden. Binding met klanten is ons bestaansrecht, en een klant die “zijn” trailer aangepast wil zien zodat het plaatje dan weer klopt. En dit is opnieuw zomaar een voorbeeld, dus wellicht binnenkort nog een 770 op de orderlijst?”

SkyLab introduceert slim AI-IoT-deurzegel voor trailers en containers

ROTTERDAM – SkyLab IoT B.V. heeft een innovatief elektronisch deurzegel ontwikkeld voor trailers en containers: SkySeal. Het nieuwe slimme zegel combineert kunstmatige intelligentie met IoT-technologie en biedt real-time inzicht in deurbewegingen, locatiegegevens en beveiligingsstatus. De oplossing is gericht op het verhogen van de beveiliging en transparantie in logistieke ketens.

Ontwikkeld vanuit logistieke praktijk

SkySeal kwam tot stand in het kader van de KvK Innovatie Challenge, in samenwerking met Transport en Logistiek Nederland (TLN) en Douane Nederland. Doel was het ontwikkelen van nieuwe technologie voor betere ladingbeveiliging en toegangscontrole. SkySeal werd uitgeroepen tot meest veelbelovende inzending vanwege de schaalbaarheid en praktische toepasbaarheid voor vervoerders, toezichthouders en klanten.

Slim zegel met AI en lange batterijduur

Volgens SkyLab-CEO Remy de Jong is SkySeal “veel meer dan een elektronisch zegel.” Het apparaat maakt gebruik van kunstmatige intelligentie (patent aangevraagd) en werkt op het energiezuinige LoRaWAN®-netwerk, waardoor het tot 10 jaar functioneert op één batterij. Daarmee is SkySeal ook inzetbaar op moeilijk bereikbare locaties zoals havens, schepen of afgelegen gebieden.

SkySeal registreert:

  • Geautoriseerde en ongewenste deurbewegingen
  • De verzegelingsstatus
  • De exacte locatie, ook zonder GPS via triangulatie of wifi-positionering

Aansluiting op wereldwijde IoT-netwerken

SkySeal maakt gebruik van het SkyNet IoT-netwerk, dat wereldwijde roaming biedt via onder andere The Things Network, Helium, AWS en Netmore. Dit biedt een hoge mate van dekking zonder afhankelijk te zijn van één aanbieder, wat essentieel is voor internationaal transport.

Gericht op compliance en risicobeheersing

Met SkySeal speelt SkyLab in op strengere douane-eisen en de groeiende behoefte aan inzicht en controle binnen de logistiek. De technologie ondersteunt risicobeheersing, procesborging en kan bijdragen aan lagere verzekeringspremies. De oplossing is via een dashboard, app en API te integreren in bestaande systemen.

SkySeal is momenteel beperkt beschikbaar. Voor grootschalige toepassing zoekt SkyLab samenwerking met partijen die slimme, kostenefficiënte beveiligingsoplossingen willen inzetten. Dankzij schaalvergroting is productie mogelijk tegen de kosten van een traditioneel slot, maar met de meerwaarde van AI en real-time monitoring.

Zeer veel verkeershinder vanwege werkzaamheden A10 Zuid en A10 Oost van 26 juni – 12 juli

Foto: Rijkswaterstaat

UTRECHT – Weggebruikers moeten van donderdag 26 juni 21.00 uur tot zaterdag 12 juli 21.00 uur rekening houden met zeer veel verkeershinder door wegafsluitingen aan de zuidkant van Amsterdam. Rijkswaterstaat en het project Zuidasdok combineren in deze periode van 16 dagen werkzaamheden aan de A10 Zuid en de A10 Oost. De verwachte extra reistijd kan oplopen tot 60 minuten. Vanwege werkzaamheden aan station Amsterdam Zuid rijden er ook minder treinen van en naar dit station.

Tijdens de werkzaamheden zijn er afsluitingen van A4 knooppunt Badhoevedorp tot A10 Oost knooppunt Watergraafsmeer in de richting A1 Almere/Hengelo en A2 Utrecht. Doorgaand verkeer wordt omgeleid via de A9, A2 en A1. Verkeer vanaf A4 Den Haag richting Zaanstad/Purmerend kan omrijden via de A5. Gele borden langs de weg en de route informatiepanelen (drips) boven de weg geven de omleidingsroutes aan.

Oproep aan weggebruikers

Rijkswaterstaat en Zuidasdok roepen weggebruikers op goed voorbereid op pad te gaan en te reizen op andere tijden, met een ander vervoermiddel dan wel samen te reizen door bijvoorbeeld te carpoolen. Of door vaker thuis te werken als dat kan. De medewerking van weggebruikers is cruciaal om files en overlast te beperken, met name voor mensen die echt de weg op moeten.

Er zijn verschillende kortingsacties voor het ov en deelvervoer beschikbaar via Amsterdam Bereikbaar. Ook kunnen weggebruikers een reisadvies vragen via Ask&GO. Om het verkeer in de regio zo goed mogelijk door te laten stromen worden extra bergingsvoertuigen en verkeersregelaars ingezet. Waar nodig worden verkeerslichten aangepast voor een betere doorstroming van het verkeer.

Werk in uitvoering

Tijdens de 16-daagse afsluiting bouwt het project Zuidasdok in knooppunt De Nieuwe Meer steunpunten voor een fly-over voor het verkeer richting Schiphol/Rotterdam. Ook verlegt Zuidasdok deels de A10 Zuid om de toegang tot station Amsterdam Zuid te vergroten voor bouwmaterieel. Rijkswaterstaat voert tegelijkertijd groot onderhoud uit aan de A10 Oost tussen knooppunt Amstel en knooppunt Watergraafsmeer en vervangt daarbij het asfalt, de vangrails en de voegen. Door de werkzaamheden aan de A10 Zuid en A10 Oost te combineren wordt voorkomen dat de weg vaker voor een langere periode moet worden afgesloten.

Foto: Rijkswaterstaat

Meer werkzaamheden rond Amsterdam

De werkzaamheden zijn onderdeel van grootschalige werkzaamheden rond Amsterdam, die tot in oktober veel verkeershinder veroorzaken. Zo start Rijkswaterstaat aansluitend aan de werkzaamheden op de A10 Oost met werkzaamheden aan de A4 en de Coentunnel. Vanaf september staan er werkzaamheden op de A10 Oost gepland tussen knooppunt Watergraafsmeer en knooppunt Amstel (binnenring).

Ook Zuidasdok heeft meerdere werkzaamheden gepland. Tevens zijn er evenementen met grote impact op het verkeer, zoals het Festival Op de Ring op 21 juni en de NAVO-top op 24 en 25 juni.

Motorrijdster (23) overleden bij ongeval in Veere

VEERE – Een 23-jarige vrouw uit Goes is woensdagavond om het leven gekomen bij een eenzijdig verkeersongeval in Veere.

Hulpdiensten hebben nog geprobeerd de motorrijdster te reanimeren, maar helaas mocht dat niet meer baten, meldt de politie.

Het ongeval gebeurde rond 20.00 uur op de Bosweg. Door nog onbekende oorzaak kwam de vrouw met haar motor ten val. Direct na de melding rukten meerdere hulpdiensten uit, waaronder politie, ambulance en traumahelikopter.

De inzet van de hulpverleners mocht echter niet baten: het slachtoffer overleed ter plaatse aan haar verwondingen. De Forensische Opsporing is ter plaatse gekomen en doet uitgebreid onderzoek naar wat er is gebeurd.

Europese Commissie: markt voor uitstootvrije vrachtwagens ontwikkelt zich volgens verwachting

Elektrische Vrachtwagen
Foto: Adobe Stock | Val Philips

BRUSSEL – De Europese Commissie concludeert in een nieuwe mededeling dat de marktintroductie van uitstootvrije zware bedrijfsvoertuigen (HDV’s) grotendeels verloopt zoals verwacht bij de invoering van de Europese laadinfrastructuurverordening (AFIR). Ook de verplicht gestelde infrastructuurdoelen voor 2030 lijken in lijn met de verwachte groei van het aantal voertuigen.

Forse groei verwacht in elektrische vrachtwagens

Volgens de Commissie zal de uitstootvrije HDV-vloot in 2030 naar verwachting bestaan uit 410.000 tot 600.000 voertuigen. Tot 90 procent daarvan zal bestaan uit batterij-elektrische vrachtwagens. Deze inschatting is gebaseerd op marktonderzoek en gesprekken met stakeholders, en houdt rekening met de aangescherpte CO₂-normen voor nieuwe zware voertuigen.

Batterij-elektrisch duidelijk in de meerderheid

Sinds de invoering van AFIR hebben de verschillende aandrijftechnologieën zich in uiteenlopend tempo ontwikkeld. Fabrikanten richten hun investeringen overwegend op batterij-elektrische aandrijflijnen. Eind 2024 waren er al meer dan 100 batterij-elektrische modellen op de markt, geschikt voor uiteenlopende toepassingen, ook in het segment boven de 7,5 ton.

Waterstoftechnologie ontwikkelt zich langzamer. Er zijn circa 20 waterstof-elektrische modellen in kleine series beschikbaar, terwijl de eerste modellen met een waterstofverbrandingsmotor naar verwachting in 2025 op de markt verschijnen.

Infrastructuurdoelen AFIR dekken basisbehoefte

De Commissie stelt dat de verplichte uitrol van laadinfrastructuur en waterstofstations onder AFIR – met name langs het TEN-T-netwerk en in stedelijke knooppunten – naar verwachting ongeveer 50 procent van de totale benodigde infrastructuur in 2030 zal afdekken. Dit sluit aan bij het AFIR-doel om een minimaal, dekkend netwerk te realiseren, waarna marktpartijen op basis van vraag verdere uitbreiding realiseren.

Voorlopige balans: basis op orde, verdere analyse volgt

De Commissie concludeert dat er inmiddels voor alle segmenten en toepassingen uitstootvrije vrachtwagens beschikbaar zijn in serieproductie. In de beginfase zal de markt vooral gedomineerd worden door batterij-elektrische trucks. De rol van waterstofvoertuigen blijft voorlopig onzeker.

De huidige AFIR-doelen zijn volgens de Commissie voldoende als minimumvoorziening voor de verwachte voertuiginzet. In 2026 volgt een diepgaandere analyse in het kader van de geplande herziening van de verordening.

De AFIR-verordening (2023/1804) verplicht lidstaten tot het aanleggen van minimale laadinfrastructuur voor zwaar vervoer langs hoofdvervoersassen en in stedelijke gebieden. De mededeling van de Commissie heeft als doel om te toetsen of deze doelen nog passen bij de technologische ontwikkelingen en marktverwachtingen.

Advies juristen: EU moet maatregelen tegen Israël nemen

STRAATSBURG – De Europese Unie moet maatregelen tegen Israël nemen om niet medeplichtig te zijn aan de voortdurende schendingen van het internationaal recht door Israël. Dat stellen juristen in een rapport dat donderdag in het Europees Parlement is gepresenteerd. Het Associatieverdrag tussen de EU en Israël moet deels of helemaal worden opgezegd, adviseren zij. Niet om de huidige mensenrechtenschendingen in Gaza, maar omdat Israël al jaren het internationale recht op de bezette Westelijke Jordaanoever schendt.

Twee juristen gespecialiseerd in Europees en internationaal recht van de Universiteit van Groningen en Leuven komen tot deze en andere aanbevelingen na het fileren van een advies van het Internationaal Gerechtshof (IGH) van vorig jaar juli. Daarin stelt het Hof dat Israël al jarenlang op de bezette Westelijke Jordaanoever het internationale mensenrecht en internationaal humanitair recht schendt.

Adviezen van het Hof zijn niet bindend, maar wel gezaghebbend. “We wilden weten wat de juridische gevolgen van het advies voor de EU en het beleid van de lidstaten zijn”, vertelt de Nederlandse Europarlementariër Tineke Strik (GroenLinks-PvdA). Samen met vier Europarlementariërs uit verschillende fracties heeft ze de juristen onafhankelijk onderzoek laten doen.

Wapenleveranties herzien

De conclusies zijn pittig, vindt Strik. Naast deels of gehele opschorting van het Associatieverdrag moeten de EU en de EU-lidstaten de wapenleveranties aan Israël herzien, een visumplicht invoeren voor Israëlische kolonisten en de import van producten uit bezet gebied verbieden, adviseren de juristen.

Het “meest schokkende” vindt Strik dat de juristen dit adviseren op basis van het handelen van Israël, nog voor de terreuracties van Hamas in Israël op 7 oktober 2023. “Al voor die tijd hadden de EU en de lidstaten moeten stoppen met het ondersteunen van Israël. Kun je nagaan wat er nu moet worden gedaan als je alles meeneemt wat er daarna is gebeurd.”

Voor de rechter dagen

Als de EU en de lidstaten Israël blijven steunen terwijl het land blijft doorgaan met het schenden van internationale rechten, kunnen zij voor de rechter worden gedaagd, waarschuwen de juristen. De EU en de lidstaten verzuimen dan hun internationale wettelijke verplichtingen om het internationaal recht “te handhaven en toe te passen”.

EU-buitenlandchef Kaja Kallas krijgt het rapport. Maandag vergadert Kallas met de EU-ministers van Buitenlandse Zaken over het Associatieverdrag, dat handelsvoordelen oplevert.

×