Clicky

zaterdag 7 juni 2025 - 03:03 uur
Home Blog Pagina 7

Kabinet neemt zo snel mogelijk besluit over datum verkiezingen

DEN HAAG – Het kabinet neemt zo snel mogelijk een besluit over wanneer de verkiezingen plaatsvinden. Dat heeft demissionair premier Dick Schoof gemeld in het debat over de kabinetsval.

“De minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties zal in overleg met de Kiesraad en gemeenten nagaan welke data in aanmerking komen voor de verkiezingen en hiervoor een voorstel doen aan het kabinet.” Vervolgens neemt de regering een besluit om de Tweede Kamer te ontbinden.

Onder meer GroenLinks-PvdA en VVD hebben gevraagd om een snelle stembusgang. Schoof: “Uit de bijdrage van de Kamer is duidelijk dat er steun is voor vervroegde verkiezingen van de Tweede Kamer.”

Schiphol in hoger beroep na vernietiging natuurvergunning

Schiphol

SCHIPHOL – Schiphol gaat in hoger beroep omdat de rechter de natuurvergunning van de luchthaven heeft vernietigd. Dat laat een woordvoerder weten.

“Deze uitspraak zal op korte termijn geen effect hebben op het aantal vluchten van en naar Schiphol”, zegt hij verder.

Schiphol gaat nu in overleg met het ministerie van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur. Ondertussen wordt volgens de woordvoerder ook gewerkt aan een nieuwe vergunningaanvraag.

BARIN, de belangenorganisatie voor Nederlandse luchtvaartmaatschappijen, noemt de uitspraak funest. “De uitspraak van de rechter zorgt voor een voortdurende onzekerheid”, zegt voorzitter Marnix Fruitema. Hij hoopte al dat Schiphol in beroep zou gaan.

Staalheffing VS komt volgens fabrikanten EU neer op importverbod

BRUSSEL – De hogere importheffingen van de Verenigde Staten op buitenlands staal komen voor veel Europees staal neer op een importverbod. Dat stelt Eurofer, de Europese belangenorganisatie voor de staalindustrie, nadat de Amerikaanse president Donald Trump het tarief heeft verdubbeld van 25 naar 50 procent.

“Het merendeel van de 3,8 miljoen ton aan staalexport uit de EU naar de VS valt nu de facto onder een importverbod. Bij een algeheel tarief van 50 procent worden zelfs de concurrerendste en kwalitatief hoogwaardigste staalproducten van Europa uit de markt geprijsd”, zegt Axel Eggert, directeur-generaal van Eurofer.

Volgens Eggert is het belangrijk dat de EU en de VS tot een overeenkomst komen over de aanpak van een wereldwijde overcapaciteit op de staalmarkt. Daarnaast pleit Eurofer voor bescherming van Europese staalfabrikanten tegen de toestroom van goedkoop staal uit andere landen die niet meer naar de VS kunnen exporteren.

De EU beschermt de eigen staalsector door importheffingen op te leggen als de staalimport boven het niveau van de afgelopen jaren uitkomt. Deze maatregel loopt volgend jaar af en de Europese Commissie heeft beloofd met een nieuwe “zeer effectieve handelsmaatregel” te komen. Eurofer roept Brussel op om daar haast mee te maken, omdat er wereldwijd eigenlijk te veel staal op de markt is.

“We worden overspoeld door goedkoop buitenlands staal. Zonder snelle ingrepen staan we niet alleen maar onder water, maar verdrinken we”, aldus Eggert.

Rechter vernietigt natuurvergunning Schiphol

Schiphol

DEN HAAG – De rechtbank in Den Haag heeft de natuurvergunning van Schiphol vernietigd. Volgens de rechter is de vergunning, die in september 2023 door het kabinet is verstrekt, “niet met de vereiste zorgvuldigheid voorbereid en niet voldoende gemotiveerd”.

Het lijkt erop dat Schiphol niet direct moet stoppen met vluchten. Wel zal de overheid in actie moeten komen om alsnog de juiste papieren te verkrijgen. De nationale luchthaven heeft eerder jarenlang zonder natuurvergunning geopereerd. De zaak was aangespannen door verschillende milieuorganisaties, de gemeenteraad van de Zuid-Hollandse gemeente Nieuwkoop en het college van Amsterdam.

Om de natuurvergunning te krijgen, moest worden onderzocht of de activiteiten van Schiphol de beschermde natuur in de omgeving aantasten. Het gaat daarbij onder meer om de stikstofneerslag op natuur die daarvoor gevoelig is of waarop al veel stikstof neerslaat. Daarnaast moest worden onderzocht in hoeverre beschermde diersoorten worden gestoord door overvliegende vliegtuigen.

Onvoldoende onderzoek naar vliegtuiglawaai

De rechter oordeelt dat de toenmalige minister van Natuur en Stikstof in de berekening had moeten motiveren dat er voldoende maatregelen zijn getroffen om kwetsbare natuurgebieden te beschermen. Dat dit niet is gebeurd, is overigens wel verklaarbaar: die eis geldt sinds een uitspraak van de Raad van State van eind vorig jaar. Maar volgens de rechter had deze motivatie alsnog moeten volgen.

Daarnaast constateert de rechter dat Schiphol de stikstofrechten van negen agrarische bedrijven heeft opgekocht, het zogeheten extern salderen. Ook hiervoor had de minister moeten motiveren in hoeverre deze rechten niet nodig waren voor natuurherstel, voordat ze konden worden gebruikt voor de activiteiten van Schiphol.

Verder stelt de rechter dat er onvoldoende onderzoek is gedaan naar de impact van meer vliegtuiglawaai op diersoorten in de omgeving van Schiphol.

Steen tegen voorruit rijdende goederentrein gegooid – Duitse politie onderzoekt poging tot moord

Foto: Duitse Politie

ANSBACH – In het Duitse Beieren is dinsdagmiddag een goederentrein geraakt door een steen die van korte afstand tegen de voorruit werd gegooid. De trein reed op dat moment met ongeveer 100 km/u. De machinist raakte lichtgewond door glassplinters. De Duitse politie onderzoekt de zaak als een poging tot moord en roept getuigen op zich te melden.

Het incident gebeurde rond 17.40 uur bij de gemeente Oberdachstetten (district Ansbach), op de spoorlijn tussen Aschaffenburg en Salzburg. Een nog onbekende dader wierp een grotere steen naar de naderende trein en raakte de voorruit van de locomotief ter hoogte van de machinist. De ruit versplinterde door de impact. De trein kon later veilig worden stilgezet in de buurt van Lehrberg.

Na melding kwamen eenheden van de federale politie en de politie in Rothenburg ob der Tauber ter plaatse. Ondanks een onmiddellijk opgestarte zoekactie kon de dader nog niet worden aangehouden. De recherche van de politie in Ansbach heeft het onderzoek overgenomen vanwege het ernstige karakter van het incident.

De spoorlijn was tijdelijk afgesloten voor het veiligstellen van sporen en het onderzoek ter plaatse.

Wat zijn goede spanbanden? Zo kies je de juiste!

Foto: Pixabay | Hans

Of je nu een professional bent in de transportsector of af en toe een aanhanger gebruikt voor een verhuizing: goede spanbanden zijn belangrijk om je lading veilig te vervoeren. Maar wat maakt een spanband een “goede spanband”? En waar moet je op letten bij de aanschaf? We zetten het voor je op een rij!

Wat bepaalt de kwaliteit van een spanband?

Niet elke spanband die je in de bouwmarkt vindt, is geschikt voor professioneel of intensief gebruik. Goede spanbanden onderscheiden zich op een aantal belangrijke punten. Op deze punten gaan we hieronder dieper in.

Sterk en slijtvast materiaal

Topkwaliteit spanbanden zijn gemaakt van stevig polyester of polypropyleen. Dit materiaal is bestand tegen slijtage, UV-straling en vocht, waardoor je spanbanden langer meegaan, zelfs bij veelvuldig buitengebruik. Daarnaast behouden deze materialen hun sterkte bij uiteenlopende weersomstandigheden, zoals regen, sneeuw of felle zon.
Dit is vooral belangrijk voor transporteurs die regelmatig op de weg zitten en niet telkens nieuwe spanbanden willen aanschaffen. Een goede spanband blijft betrouwbaar, ook na herhaaldelijk gebruik en belasting.

Duidelijke keurmerken en certificeringen

Controleer altijd of de spanband voldoet aan de EN 12195-2 norm. Dit is de Europese veiligheidsnorm voor die richtlijnen en technische eisen specificeert voor spanbanden met spanelementen (zoals ratels) die worden gebruikt voor het zekeren van ladingen op wegvoertuigen. Heb je een spanband zonder keurmerk? Dan kun je beter niet gebruiken.

Hoge breeksterkte en werklast

Een goede spanband heeft een hoge LC-waarde (Lashing Capacity). Dit geeft aan hoeveel kracht de band aankan zonder te breken. Kies altijd een band die ruim boven het gewicht van je lading zit. Zo weet je zeker dat de band niet alleen het gewicht van de lading aankan, maar ook extra krachten die kunnen ontstaan door plotselinge bewegingen, hard remmen of scherpe bochten.

Degelijke ratel of klemgesp

Een betrouwbare gesp of ratel voorkomt dat de band tijdens het transport losraakt. Bij kwaliteitsmerken voelen deze onderdelen stevig aan en vertonen ze geen speling.

Welke spanband heb jij nodig?

Afhankelijk van waarvoor je de spanbanden nodig hebt, kun je kiezen uit verschillende soorten. Zo zijn spanbanden met ratel ideaal voor zware ladingen. Heb je een aanhangwagen of trailer met bevestigingspunten? Dan zijn spanbanden met haken de beste keuze. Voor lichtere toepassingen of kort transport zijn enkelvoudige spanbanden of sjorbanden perfect geschikt.

Tips voor veilig gebruik van de banden

Zelfs de beste spanband werkt alleen goed als je hem op de juiste manier gebruikt. Controleer daarom regelmatig op slijtage en beschadigingen, zodat je zeker weet dat de band nog veilig is.

Gebruik hoekbeschermers bij scherpe hoeken of randen om doorslijten te voorkomen. Span bovendien altijd met beleid; overmatige spanning kan niet alleen de spanband beschadigen, maar ook je lading!


Dit was een gesponsord artikel. De redactie is niet verantwoordelijk voor de inhoud. Bent u ook geïnteresseerd in de mogelijkheden om een gesponsord artikel te plaatsen? Neemt u vrijblijvend contact op

Commissie en ECB stemmen in met toetreding Bulgarije tot euro

BRUSSEL – De Europese Commissie en Europese Centrale Bank (ECB) hebben ingestemd om Bulgarije toe te laten treden tot de eurozone vanaf 1 januari 2026. Ze kwamen tot die conclusie op basis van een rapport waarin wordt geëvalueerd of een EU-lidstaat klaar is voor de euro. Daarmee is Bulgarije op weg om de eigen munt, de lev, te vervangen.

Bulgarije wilde vorig jaar al toetreden, maar dat kon niet vanwege een te hoge inflatie. Die mag niet hoger zijn dan 1,5 procentpunt van de drie best presterende EU-landen. De Commissie en ECB hebben berekend dat Bulgarije een jaar lang een gemiddelde inflatie had van 2,7 procent, waarmee het niet boven de 1,5 procentpunt kwam vergeleken met de lidstaten met de laagste inflatie (Ierland 1,2 procent; Finland 1,3 procent; Italië 1,4 procent).

Naast inflatie wordt ook gekeken naar andere standaarden zoals overheidsschulden en langetermijnrente. Ook hierin voldoet Bulgarije aan de eisen. De Commissie en ECB berekenden dat Bulgarije tot en met april in de twaalf maanden ervoor een gemiddelde langetermijnrente had van 3,9 procent. Daarmee ligt het onder de eis van 5,1 procent.

Demonstraties

Bulgarije zou het 21e EU-land worden dat de euro krijgt. Afgelopen weekend protesteerden nog duizenden mensen tegen de invoering van de euro in onder meer hoofdstad Sofia. Zij zijn bang dat de euro het land financieel in een crisis stort en willen een referendum hierover. Een meerderheid van het Bulgaarse parlement heeft een voorstel voor zo’n referendum al twee keer weggestemd.

Andere EU-lidstaten en het Europees Parlement moeten zich nog over de kwestie buigen voordat de toetreding officieel wordt. Naar verwachting zijn de prijzen vanaf augustus zowel in de euro als in de Bulgaarse lev te zien als indicatie van een overgangsfase, zei een EU-bron.

Voorzitter van de Europese Commissie Ursula von der Leyen feliciteert Bulgarije dat het toe kan treden tot de eurozone. Ze verwacht dat met de euro Bulgarije meer handel kan drijven in de eurozone, er meer buitenlandse investeringen en financiering het land zullen binnenstromen en dit zal leiden tot meer banen.

Yeşilgöz en Timmermans maken elkaar harde verwijten

DEN HAAG – VVD-leider Dilan Yeşilgöz en partijleider Frans Timmermans (GroenLinks-PvdA) zijn hard gebotst tijdens het debat over de kabinetsval. De woordenwisseling eindigde met harde verwijten over en weer.

Timmermans riep Yeşilgöz ter verantwoording voor “het meest rechtse en tevens slechtste kabinet” dat Nederland ooit heeft gekend. Dat kabinet heeft volgens hem niets voor elkaar gekregen en dat had Yeşilgöz volgens hem kunnen weten.

Yeşilgöz verweet Timmermans op haar beurt “arrogantie” en noemde hem “zo elitair, zo ver weg van de mensen”.

Mogelijk zijn Timmermans en Yeşilgöz tot elkaar veroordeeld na de verkiezingen. Het is onzeker of de PVV weer in een kabinet komt, aangezien rechtse partijen als het CDA samenwerking met die partij uitsluiten. Tegelijkertijd zijn linkse partners van Timmermans te klein voor hem om zonder een grote partij als de VVD te kunnen samenwerken.

Eerste duurzame 3D-geprinte pauze locatie voor Qbuzz-chauffeurs in Oosterwolde

OOSTERWOLDE – Gemeente Ooststellingwerf, Qbuzz en Silva.builders openden op 3 juni 2025 in Oosterwolde de eerste volledig recyclebare 3D-geprinte pauze locatie ter wereld. Deze locatie is speciaal ontworpen als rustpunt voor Qbuzz-chauffeurs in de concessie Fryslân.

Een Nederlandse samenwerking rond comfort en aanpasbaarheid wordt hiermee de standaard in duurzame infrastructuur. De pauze locatie werd officieel geopend door Lisa Edema, wethouder Ooststellingwerf, Anita Schrage Directeur Concessie Fryslân en Gerard van der Hoeve, medeoprichter silva.builders.

“Een volledig circulaire pauze locatie past perfect binnen de duurzame en innovatieve koers van Qbuzz. Bij Qbuzz streven we er elke dag naar om het openbaar vervoer slimmer, sneller en duurzamer te maken. Elke dag zetten we stappen naar een groenere toekomst”, aldus Anita Schrage Directeur Concessie Fryslân bij Qbuzz. “Deze pauze locatie is vooral bedoeld voor onze collega’s op de weg. Onze chauffeurs vormen het kloppend hart van Qbuzz. Zij brengen dagelijks duizenden mensen veilig en verantwoord naar hun bestemming. De 3D-geprinte pauze locatie is uniek en biedt onze chauffeurs een rustige en comfortabele plek om op adem te komen.”

Innovatie in harmonie met de natuur

De locatie is volledig CO₂-neutraal, volledig recyclebaar en vervaardigd uit milieuvriendelijk bio-composiet. Dankzij het innovatieve ontwerp voldoet het rustpunt aan de strenge voorwaarden voor bouwen binnen Natura 2000-gebieden. Het project toont aan hoe technologie en ecologie elkaar kunnen versterken.

“Dit is een mijlpaal in duurzaam bouwen en wonen,” zegt Gerard van der Hoeven, medeoprichter van silva.builders.

“Het bewijst dat geavanceerde 3D-printtechnologie zowel innovatief als milieuvriendelijk kan zijn. Dat we dit binnen de strenge Natura 2000 regels hebben kunnen realiseren, onderstreept de kracht van onze aanpak. De pauze locatie in Oosterwolde, demonstreert de flexibiliteit en efficiëntie van het modulaire en gepersonaliseerde ontwerp. Door onze geavanceerde 3D printers is 24/7 productie van gepersonaliseerde ontwerpen mogelijk. Daarmee levert silva snel en efficiënt modulaire oplossingen die inspelen op de toenemende vraag naar betaalbare en duurzame woningen en werkruimtes.”

Omrin en Scania Rinsma zetten in hun streven naar ‘zero emission transport’ samen stappen in elektrisch rijden

DRACHTEN – Eind mei werd een eerste volledige elektrische Scania 40R, ofwel BEV (Battery Electric Vehicle), door Scania dealer Rinsma aan Omrin afgeleverd. Dankzij een slimme snellaadoplossing bij de locatie in Drachten kan de elektrische truck zonder netverzwaring opgeladen worden en daarmee goed ingezet worden voor Omrin’s bedrijfsonderdeel Commercie & Logistiek.

Snelladen is nog vaak een probleem vanwege de netcongestie, maar door snelladers met geïntegreerde batterij kan de elektrische truck eenvoudig opgeladen worden. EVISE uit Leeuwarden verzorgt de passende snelladers, en zijn daarin specialist in de markt. De zonnepanelen op het pand van Rinsma in Drachten zorgen voor voldoende energie voor de locatie en de snelladers.

Als deelnemer aan het Koplopersproject innoveert Rinsma sowieso op meerdere duurzame fronten: de werkplaats in Drachten is sinds 2022 gecertificeerd voor elektrische voertuigen en voldoet aan alle duurzame vereisten, 434 zonnepanelen leveren jaarlijks 180.000 kilowatt stroom, CV-ketels zijn vervangen door warmtepompen, en alle verlichting is LED en Rinsma’s dienstauto’s zijn allemaal elektrisch.

Omrin, koploper in de circulaire economie, werkt ook op verschillende terreinen aan circulaire ontwikkelingen en aan de meest duurzame transportoplossingen voor de inzameling van afval en het vervoer van grondstoffen. Naast de inzet van schone en stille voertuigen op groengas en HVO100, is ook de volledig elektrische truck een duurzame oplossing voor onderdelen van het transport door Omrin. Daarnaast werkt Omrin, als producent van groene stroom, ook aan ontwikkelingen voor snelladen.

De elektrische truck, een Scania 40R 4×2 trekker, heeft een extra lange wielbasis van 4,15 meter, is uitgerust met een krachtig 624 kW accupakket (SoC-venster van 83%) en heeft een actieradius tot 450 kilometer. Het voertuig is voorzien van talrijke opties en veiligheidssystemen. Dankzij een aangepaste bumper mag de combinatie 30 cm langer zijn dan standaard.

Een hydrauliekinstallatie voor het bedienen van de walking floor is achter de cabine geplaatst en keurig weggewerkt achter een verlengd spoilerpakket.

“Bovendien is deze elektrische truck de honderste geleverde Scania, een belangrijke mijlpaal in de geschiedenis voor Omrin en Scania”, aldus Remko van Keulen, Directeur Scania Rinsma.

Omrin en Scania Rinsma zijn partners van de Stichting Samen Circulair Heerenveen, een initiatief rondom sc Heerenveen om de circulaire economie te versnellen. De inzet van de nieuwste elektrisch truck en de slimme snellaadoplossing zijn goede voorbeelden waar de samenwerking toe kan leiden.

Ook andere partners binnen Samen Circulair Heerenveen kijken naar slimme innovaties om duurzaam transport te stimuleren zoals, naast elektrisch, rijden op HVO100 of groengas. Stiller en schoner voor met milieu.

NS krijgt van CNV laatste kans om spoorstaking nog te voorkomen

UTRECHT – Vakbond CNV heeft spoorvervoerder NS een ultimatum gesteld dat donderdag 5 juni om 16.00 uur afloopt. Als er voor die tijd geen akkoord is bereikt over een nieuwe cao, dan volgen vanaf vrijdagochtend acties op het spoor. De andere spoorbonden, VVMC en FNV, hebben al eerder een ultimatum gesteld.

“NS kan een ingrijpende staking op het spoor nog voorkomen, maar dan moet er wel heel snel iets gebeuren. De voorbereidingen voor de acties zijn al in volle gang,” zegt CNV-onderhandelaar Henk Jongsma.

‘Gemengde gevoelens’

Jongsma kijkt met gemengde gevoelens terug op de ledenraadpleging die de afgelopen weken is gehouden. “We denken niet lichtvaardig over acties, omdat we weten hoeveel impact dit heeft op reizigers. Maar we zijn al sinds begin januari in gesprek en het is frustrerend dat het niet is gelukt om eruit te komen met NS. Wat er nu op tafel ligt, sluit gewoon niet aan bij de wensen van onze leden. De meeste van hen vinden dat we nu een streep moeten trekken. Als dat acties betekent, dan moet dat maar.”

NS biedt te weinig, vinden bonden

De cao van NS is sinds 1 maart verlopen. Onder de regeling vallen zo’n 17.500 medewerkers. NS biedt momenteel een loonsverhoging van 2,55 procent per jaar, maar volgens Jongsma is dat onvoldoende: “Dat is zelfs minder dan de inflatie. Dan ga je er dus op achteruit. Wij willen een structurele verhoging van 6 procent. Dat is nodig om koopkrachtverlies te voorkomen en ruimte te bieden voor verbetering.”

Werkdruk en zwaarwerkregeling struikelblok

Naast de looneis wil CNV ook betere afspraken over werkdruk en een zwaarwerkregeling voor oudere medewerkers. Jongsma: “Er ligt wel iets op tafel, maar het is onvoldoende. Zo wil NS pas in 2029 beginnen met de zwaarwerkregeling. Dat is voor ons veel te laat. Onze mensen hebben behoefte aan duidelijkheid en perspectief.”

Eerste staking mogelijk al op vrijdag

Als NS niet vóór donderdagmiddag 16.00 uur met een verbeterd voorstel komt, zullen CNV, FNV en VVMC vrijdag starten met acties. “De eerste staking is regionaal opgezet, maar zal zeker merkbaar zijn in een groot deel van het land,” aldus Jongsma. “De voorbereiding is in volle gang.”

Heldhaftige caissière redt bewusteloze vrachtwagenchauffeur uit brandende cabine [+foto’s]

SCHÖNBERG – Een 39-jarige caissière van een tankstation bij de Europabrücke in het Oostenrijkse Schönberg heeft dinsdagmiddag een bewusteloze vrachtwagenchauffeur uit zijn brandende cabine gered. Dankzij haar snelle optreden kon erger worden voorkomen. De 61-jarige Hongaarse chauffeur werd met zware rookvergiftiging naar het ziekenhuis van Innsbruck gebracht.

Het incident vond plaats op dinsdag 3 juni rond 12:20 uur. De chauffeur reed met zijn vrachtwagen in zuidelijke richting over de A13 Brennerautobahn en besloot te stoppen bij de parkeerplaats en tankstation bij de Europabrücke.

Vanuit de winkelruimte zag de alerte caissière plotseling hevige rook uit de cabine van de truck komen. Ze aarzelde geen moment, sloeg alarm bij de brandweer en rende naar buiten. Met hulp van een andere getuige wist ze de inmiddels bewusteloze chauffeur uit de cabine te bevrijden, terwijl het interieur al in brand stond.

Korte tijd later arriveerde de vrijwillige brandweer van Schönberg en wist het vuur snel onder controle te krijgen. De cabine liep aanzienlijke brandschade op. De tankstationfaciliteiten bleven gespaard.

De oorzaak van de brand is nog niet vastgesteld. Door het doortastende optreden van de 39-jarige Oostenrijkse vrouw kon een mogelijk fatale afloop worden voorkomen.

Grote brandweerinzet

Naast de brandweer van Schönberg kwamen ook de korpsen van Steinach en Patsch ter plaatse, evenals de beroepsbrandweer van Innsbruck. In totaal werden acht voertuigen en 38 brandweerlieden ingezet om de situatie onder controle te krijgen.

Vrijdag in het hele land geen NS-treinen door staking personeel

UTRECHT – Vrijdag rijden er in het hele land de hele dag geen NS-treinen, omdat het personeel van de regio Midden staakt, meldt een woordvoerder van de NS. De treinen staan stil vanaf vrijdag 04.00 uur tot zaterdag 04.00 uur.

De regio Midden beslaat het gebied rond Utrecht, een belangrijke spil in het spoornet. Daardoor kunnen alle NS-treinen niet rijden. Bovendien vindt de planning van het treinschema plaats in Utrecht en staken de medewerkers die daarvoor verantwoordelijk zijn ook.

Regionale treinen rijden wel en de woordvoerder verwacht dat internationale treinen ook rijden.

Na de staking in de regio Midden staat dinsdag een staking gepland in de regio West, op 12 juni in Noord-West en op 16 juni in de regio’s Noord en Zuid.

RMR Transport & Goederenopslag BV uit Middelburg failliet verklaard

Foto: Adobe Stock | Pla2Na

MIDDELBURG –  Voor de rechtbank van West-Brabant-Zeeland is op dinsdag 3 juni 2025 RMR Transport & Goederenopslag BV uit Middelburg failliet verklaard.

Wat de reden voor het faillissement is, is op dit moment nog niet bekend. De curator doet daar onderzoek naar.

Bij het bedrijf, dat ruim een jaar geleden is opgericht werkten volgens gegevens van de Kamer van Koophandel (KVK) drie personen.

De bestuurders van RMR Transport zijn drie afzonderlijke transportbedrijven te weten Minnegal Transport BV uit Vlissingen, R. Pauwe Transport BV uit Goes en Eggen Transport BV uit Goes.

Of het faillissement ook gevolgen heeft voor deze drie transportbedrijven, die volgens de KVK eveneens op 5 april 2024 werden opgericht, is onbekend.

RMR Transport & Goederenoverslag BV was actief in zowel nationaal- als internationaal transport. Daarnaast waren zij, zoals de naam al doet vermoeden, actief in goederenoverslag.

MUD Grond- en Transportwerken breidt wagenpark uit met indrukwekkende Mercedes-Benz SLT

ZWOLLE – Vandaag heeft Wensink Trucks een bijzonder krachtige Mercedes-Benz Actros 4463 LS 8×4 SLT afgeleverd aan MUD Grond- en Transportwerken. Met een toegestaan totaalgewicht van maar liefst 180 ton is deze truck helemaal klaar voor het écht zware werk binnen de sectoren grondverzet en infrastructuur.

Het is voor MUD de eerste Mercedes-Benz in het wagenpark, waarmee het bedrijf een duidelijke stap zet in het uitbreiden van z’n transportcapaciteit. De keuze voor deze SLT-uitvoering laat zien dat MUD serieus inzet op het veilig en efficiënt verplaatsen van zwaar materieel.

Rijk uitgeruste krachtpatser

De truck is af fabriek voorzien van onder andere:
• Turbo Retarder Koppeling
• 16-traps automatische transmissie
• GigaSpace luchtgeveerde cabine
• Leren, geklimatiseerde comfortstoel
• LED-koplampen en een premium soundsysteem
• Automatische afstandsregeling

Daarnaast is in de werkplaats van Wensink in Zwolle maatwerk geleverd met onder meer:
• Een met leer bekleed stuurwiel
• Omvormer met geïntegreerde magnetron
• Kelsa lichtbeugel met verstralers en zwaailampen
• Flitsers in de grille
• Camerasysteem voor opleggerzicht
• Gespoten spatborden, uitgevoerd door De Wilde

“De afgelopen weken hebben wij met veel zorg en oog voor detail gewerkt aan de opbouw van deze truck. Het resultaat is een absolute krachtpatser die klaar is voor de zwaarste klussen”, aldus Wensink Trucks.

MUD is een ervaren en betrouwbare speler op het gebied van grondverzet, transport en infrastructuur. Vanuit hun standplaats levert het bedrijf maatwerkoplossingen voor uiteenlopende projecten in heel Nederland.

×