Clicky

vrijdag 5 september 2025 - 19:55 uur
Home Blog Pagina 7

Grote steden willen fatbikes weren van het fietspad

AMSTERDAM – Vijf grote steden willen dat gemeenten fatbikes, elektrische vrachtfietsen en brommobielen kunnen verbieden of verbannen van het fietspad naar de rijbaan. Zo moet het verkeer veiliger worden voor voetgangers en ‘gewone’ fietsers. Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht en Eindhoven schrijven dat in een brief aan de Kamercommissie voor Infrastructuur en Waterstaat.

De wethouders die de brief ondertekenen, maken zich zorgen over de opkomst van allerlei “grote en snelle licht elektrische voertuigen die vaak opgevoerd zijn, de toelating van e-steps en de opkomst van brommobielen”. Door dit soort voertuigen worden de snelheidsverschillen op het fietspad steeds groter en neemt het aantal ongelukken en slachtoffers toe.

Ze zijn blij met voorstellen die al zijn gedaan in de Tweede Kamer, bijvoorbeeld voor een helmplicht en een minimumleeftijd voor fatbikes en e-bikes. Maar ze dringen aan op meer maatregelen. “Het fietspad moet een veilige plek blijven voor alle fietsers, niet alleen voor de grootste, sterkste en snelste fietsers”, betogen ze.

De Kamercommissie gaat donderdag over verkeersveiligheid in debat met de ministers Robert Tieman (Infrastructuur en Waterstaat) en David van Weel (Justitie en Veiligheid).

Movianto bouwt Europees netwerk voor ultra-diepvrieslogistiek tot -80°C

OSS – Logistiek dienstverlener Movianto heeft een Europees netwerk opgezet voor opslag bij ultra-lage temperaturen tot -80°C. Daarmee speelt het bedrijf in op de groeiende vraag in de farmaceutische en gezondheidszorgsector naar gespecialiseerde opslag en distributie.

Volgens CEO Thomas Creuzberger beschikt Movianto inmiddels in negen landen over ultra-diepvriescapaciteit, waaronder Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, Spanje en het Verenigd Koninkrijk. In Zwitserland en Slowakije is de uitrol nog in gang.

De dienstverlener biedt ook transportoplossingen aan. Producten kunnen worden vervoerd in speciale containers die de ultra-lage temperatuur constant houden, of gecontroleerd worden ontdooid en vervolgens verder gekoeld getransporteerd op -20°C of tussen 2 en 8°C.

Movianto investeert al meer dan tien jaar in ultra-dieptemperatuuropslag en breidde de capaciteit tijdens de coronapandemie verder uit voor de opslag en distributie van vaccins. “Het gaat niet alleen om de juiste vriezers, maar ook om validatie en proceszekerheid,” aldus Creuzberger.

Hoewel de hoeveelheden relatief klein zijn, vertegenwoordigen ze hoge waarde en vereisen ze zorgvuldige behandeling. Het bedrijf verwacht verdere groei door de toename van biotechnologisch vervaardigde producten en nieuwe vaccins die in de ontwikkelfase vaak alleen veilig kunnen worden opgeslagen bij -80°C.

Movianto is onderdeel van de Franse Walden Group en heeft 23 logistieke centra in elf Europese landen met meer dan 600.000 palletplaatsen.

Zeker vijftien tips bij politie na tonen beelden in zaak-Boushra

ALMERE – De politie heeft sinds dinsdagavond vijftien tot twintig tips binnengekregen in het onderzoek naar de dood van Boushra uit Almere. Dat aantal loopt waarschijnlijk nog iets op, laat een woordvoerder weten.

In Opsporing Verzocht werden dinsdagavond de laatst bekende beelden getoond van de 24-jarige Syrische, die op 7 augustus verdween en een week later dood werd gevonden in een bosgebied in Almere.

In het programma waren ook beelden te zien van de verdachte in de zaak. De 34-jarige Omar Alhamad, met wie Boushra vijf kinderen had en van wie ze al enige tijd gescheiden leefde, werd op 7 augustus gefilmd toen hij in Zeist de asielopvanglocatie verliet waar hij onderdak had. Hij reed in een grijze auto, ook dat is op beeld vastgelegd.

Het Openbaar Ministerie loofde eerder een beloning van 10.000 euro uit voor de tip die leidt naar de verblijfplaats van de verdachte, die nu mogelijk een valse naam gebruikt en Arabisch spreekt. De politie heeft woensdagochtend geen update over de zaak.

Wat als jij je marges groter maakt door te adverteren op vrachtwagens?

In de transportsector zijn marges vaak klein en de uitdagingen groot. Brandstofprijzen, personeelskrapte en onderhoudskosten drukken zwaar op de begroting. Toch liggen er kansen om extra inkomsten te genereren, zonder dat het je extra ritten, tijd of personeel kost. Eén van die kansen is vrachtwagenreclame. En precies daarom zijn wij als Trayler op zoek naar nieuwe transportbedrijven die hun trailers beschikbaar willen stellen.

Hoe werkt het?

Het concept is eenvoudig: adverteerders zoeken zichtbaarheid op de weg. Jij hebt een trailer die dagelijks honderden tot duizenden mensen bereikt. Via Trayler koppelen we jouw vrachtwagen aan een adverteerder. Jij ontvangt een vergoeding voor het beschikbaar stellen van je trailer, en het adverterende bedrijf profiteert van een groot, rijdend reclamebord.

Geen extra stops, geen aangepaste routes. Gewoon doen wat je altijd al doet.

De voordelen voor jou als transporteur

  1. Extra inkomsten, zonder extra werk
    Elke euro telt in onze sector. Met vrachtwagenreclame ontvang je een vaste vergoeding, bovenop je reguliere omzet. Een mooie manier om stijgende kosten op te vangen.
  2. Altijd een frisse uitstraling
    Samen met de adverteerder zorgen we voor een nieuw, strak zeil op je trailer. Dit geeft je wagenpark een verzorgde uitstraling, wat ook bij klanten en chauffeurs goed in de smaak valt.
  3. Controle over wat er op je trailer komt
    Jij bepaalt welke campagnes geschikt zijn. Reclame voor een directe concurrent? Dan slaan we die gewoon over. We zoeken altijd naar een match die past bij jouw bedrijf.
  4. Positieve aandacht onderweg
    Chauffeurs merken vaak dat opvallende campagnes leiden tot leuke reacties op de weg. Soms ontstaan er zelfs gesprekken met potentiële klanten die jouw wagen zien rijden.
  5. Kans op nieuwe zakelijke contacten
    Wanneer jouw trailer wordt gezien met een bekend merk erop, kan dat nieuwsgierigheid wekken bij bedrijven die jouw transportdiensten nog niet kennen.

Wat vragen we van jou?

  • Beschikbare trailers met zeilen die vervangen kunnen worden of binnenkort aan vervanging toe zijn.
  • Bereidheid om gedurende een afgesproken periode met een reclamezeil te rijden.
  • Open communicatie over campagnes die wel of niet passen bij jouw klantenbestand.

Samen maken we er een rijdend succes van

Of je nu één trailer hebt of een volledig wagenpark, vrachtwagenreclame kan een waardevolle aanvulling zijn op je inkomsten én je uitstraling. Trayler regelt de koppeling met adverteerders, het ontwerp, de productie en de plaatsing van het zeil. Jij hoeft alleen te blijven rijden zoals je altijd doet.

Neem contact met ons op via: 050 23 40 085 en ontdek hoe eenvoudig je extra omzet kunt genereren.


Dit was een gesponsord artikel. De redactie is niet verantwoordelijk voor de inhoud. Bent u ook geïnteresseerd in de mogelijkheden om een gesponsord artikel te plaatsen? Neemt u vrijblijvend contact op

Vrachtwagen gekanteld op N338

Foto: Persbureau Heitink

DUIVEN – Woensdagochtend is op de Rivierweg (N338) in Duiven een vrachtwagen gekanteld ter hoogte van de afrit van de A12 richting het industrieterrein. Het voertuig raakte daarbij een lantaarnpaal en liep zware schade op.

Het ongeval gebeurde toen de combinatie vanaf de afrit de bocht naar het industrieterrein nam. Door nog onbekende oorzaak kantelde de vrachtwagen.

De chauffeur kwam met de schrik vrij.

De afrit van de A12 bij Velperbroek richting Westervoort en Duiven was tot zeker 10.00 uur afgesloten vanwege de bergingswerkzaamheden.

Nieuwe tumoren gevonden bij Jochem Myjer

LEIDEN – Bij cabaretier Jochem Myjer zijn nieuwe tumoren gevonden. Dat meldde hij woensdag in een bericht op sociale media. Dit kwam aan het licht na een jaarlijkse controlescan bij de komiek, die in 2011 werd geopereerd aan een goedaardige tumor in zijn ruggenmerg.

“Helaas was de laatste scan aan het begin van de vakantie niet goed. Na veertien jaar nauwelijks verandering zijn er nu onder in mijn ruggenmerg twee nieuwe tumoren gevonden die voortkomen uit de resttumor in mijn nek. Ook die resttumor lijkt af en toe milde klachten te veroorzaken”, schrijft Myjer.

De 48-jarige Myjer vervolgt dat het op de korte termijn “niet veel” betekent en “er geen enkele reden tot paniek” is. “Op de lange termijn betekent het wel dat ze alle drie weer een keer weggehaald moeten worden als de klachten erger worden. Dat zijn risicovolle operaties waar ik lang van zal moeten revalideren en waarvan ik alleen maar kan hopen dat de schade beperkt blijft”, aldus Myjer. Hij benadrukt zich op dit moment goed te voelen en gelukkig te zijn. “Ik kan er niets aan veranderen en ik neem het zoals het is. Het enige wat ik kan doen is extreem genieten van alles om me heen en elke druppel van dit leven opdrinken.”

Myjer begint volgende week weer aan zijn theatertour Net alsof.

Vrachtwagen gekanteld op A4 [+foto’s]

Foto: SQVision

HOOGERHEIDE – Op de A4 Rotterdam richting Antwerpen, ter hoogte van knooppunt De Markiezaten, is in de bocht richting België een vrachtwagen gekanteld.

De chauffeur van de vrachtwagen raakte bij het ongeval lichtgewond.

De weg in richting van België is dicht, meldt de ANWB. Omrijden kan via de afrit Rilland op de A58.

Foto: SQVision

Elf mensen in Arnhem hebben tbc

ARNHEM – Zeker elf mensen in Arnhem hebben een infectie met de tuberculosebacterie opgelopen.

Die gaat volgens de gemeente rond onder “mensen in het drugscircuit”. Een woordvoerder bevestigt niet dat patiënten zijn overleden, zoals de regionale krant de Gelderlander meldt.

De besmettingen zijn in de afgelopen maanden gebeurd. De eerste gevallen waren bij mensen die samenkwamen om drugs te gebruiken in panden in de wijk ‘t Broek. Arnhem kwam vorige week met een eerste melding over tbc.

Tuberculose is een infectieziekte, meestal in de longen. Die wordt veroorzaakt door de tuberculosebacterie. Niet iedereen die de bacterie oploopt, wordt er ziek van. Bij de meeste mensen is de weerstand sterk genoeg. Maar mensen met een verzwakte weerstand kunnen wel ziek worden. Ze kunnen dan last krijgen van onder meer langdurig hoesten, moeilijke ademhaling en koorts. Tuberculose is goed te verhelpen met antibiotica.

Nieuwe subsidie ‘Samenwerking in Logistieke Keten’ om efficiënt gebruik van vrachtwagens te stimuleren

DEN HAAG – Minister Tieman (Infrastructuur en Waterstaat) komt vandaag met een nieuwe subsidie om het efficiënt gebruik van vrachtwagens te stimuleren. De subsidieregeling Samenwerking in Logistieke Keten heeft als doel transportondernemers efficiënter te laten vervoeren, door samenwerking te stimuleren.

Door samen te werken zullen ook de kosten voor ondernemers afnemen, alsmede de CO2-uitstoot.

Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat werkt aan vrachtwagenheffing. De start daarvan is gepland op 1 juli 2026. Vanaf dan betalen eigenaren van vrachtwagens per gereden kilometer. Met de heffing wordt een gelijk speelveld gecreëerd en wordt de basis gelegd voor de verduurzaming van het wegvervoer. Een groot deel van de opbrengsten van vrachtwagenheffing gaat naar subsidies om die verduurzaming te stimuleren. De vandaag gepubliceerde regeling is daar een voorbeeld van.

Ondernemers met logistieke activiteiten (zoals transportbedrijven, verladers of vervoerders) die een samenwerking met ten minste twee andere ondernemers in bijvoorbeeld de planning, het materieel of de distributie aan willen gaan, kunnen samen subsidie aanvragen. De periode tot de openstelling kan door ondernemers worden benut om op zoek te gaan naar potentiële samenwerkingspartners. Hierna kunnen zij een projectplan maken en de subsidieaanvraag voorbereiden.

Minister Tieman: “Het is zonde als een vrachtwagen maar half gevuld over de weg rijdt. Als ondernemers meer gaan samenwerken kunnen ze die vrachtwagens ten volste gaan benutten. Een volle vrachtwagen scheelt in de kosten en in de uitstoot. Dat is win-win. Maar zo’n samenwerking is niet vanzelfsprekend en kan wat spannend zijn. Deze subsidieregeling geeft ondernemers die het willen uitproberen een zetje om die samenwerking toch aan te gaan.”

Terugkerende subsidie

De ontvangende partijen krijgen met de subsidieregeling maximaal 75 procent van de kosten die zij maken vergoed, met een minimum van €25.000 en een maximum van €100.000 per aanvraag. Het budget voor de regeling in 2025 bedraagt €3.600.000. Het is de bedoeling dat de regeling de komende jaren herhaaldelijk wordt opengesteld voor aanvragen. De voorwaarden en het budget voor de komende jaren worden mede bepaald op basis van de resultaten en het animo voor de regeling van dit jaar.

De subsidie kan aangevraagd worden vanaf 4 november 2025 via de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO).

Vrachtwagenchauffeur overvallen in Ridderkerk

Foto: MediaTV

RIDDERKERK – Een vrachtwagenchauffeur is woensdagochtend rond 09:30 uur door twee mannen overvallen in Ridderkerk.

De overvallers namen meerdere dozen met sigaretten mee.

De vrachtwagenchauffeur raakte niet gewond bij de overval. Na de overval is hij naar het tankstation aan de Groenix van Zoelenlaan gereden en heeft de politie gebeld.

In het tankstation is de politie met de vrachtwagenchauffeur in gesprek.

Rusland valt Oekraïne opnieuw aan met honderden drones

KYIV – Rusland heeft sinds dinsdagmiddag ruim vijfhonderd drones en 24 raketten richting Oekraïne gestuurd, meldt de Oekraïense luchtmacht op berichtendienst Telegram. De aanvallen zijn voornamelijk gericht op het westen van het land.

Van de 502 drones heeft Oekraïne er 430 neergehaald, net als 21 raketten. Drie raketten en 69 drones troffen doel op veertien verschillende locaties. Op nog eens veertien locaties vielen brokstukken van de neergeschoten projectielen neer. De aanval is volgens de luchtmacht nog steeds bezig.

De Oekraïense president Volodymyr Zelensky schrijft op X dat onder meer woonwijken en energiefaciliteiten zijn aangevallen. Tientallen huizen raakten beschadigd.

Spoorwegmedewerkers

In de centraal gelegen stad Znamjanka vielen vijf gewonden, onder wie vier spoorwegmedewerkers, meldden hulpdiensten op X. In de stad Tsjernihiv in het noorden van het land kwamen volgens de regiogouverneur zeker 30.000 mensen zonder stroom te zitten.

Rusland voert vaak nachtelijke aanvallen uit met honderden drones.

Aanhouding na vondst explosief in Amsterdamse Plantage Kerklaan

AMSTERDAM – In de Plantage Kerklaan in Amsterdam, waar afgelopen week drie explosies waren, is in de nacht van dinsdag op woensdag opnieuw een explosief gevonden. Daarna heeft de politie een minderjarige jongen aangehouden, bevestigt een woordvoerder na berichtgeving door NH Nieuws. Het gaat om een 14-jarige jongen die bezig was het explosief bij een pand te laten afgaan, aldus de politie.

De politie kreeg rond 01.15 uur een melding over het explosief, dat niet is afgegaan. De Explosieven Opruimingsdienst Defensie (EOD) werd ingeschakeld om het veilig te verwijderen.

Sinds eind vorige week zijn in de Plantage Kerklaan drie explosies geweest. De eerste twee waren bij een restaurant en kantoor van De Pizzabakkers, de derde ontploffing was volgens de politie bij een broodjeszaak met een andere eigenaar. De gemeente Amsterdam heeft camera’s geplaatst op en rond de straat in het centrum, vlak bij Artis.

Door dit aangescherpte toezicht kwam de jongen in beeld, meldt de politie, die onderzoekt of hij ook betrokken was bij de eerdere explosies. Nieuwe aanhoudingen worden niet uitgesloten.

Rotterdam: bouwstop fabriek Shell ‘buitengewoon teleurstellend’

ROTTERDAM – Shells besluit om de bouw van een biobrandstoffenfabriek in Rotterdam stop te zetten, is “buitengewoon teleurstellend”. Dat vindt de Rotterdamse wethouder Robert Simons, verantwoordelijk voor economie en haven. Volgens hem illustreert de bouwstop een bredere trend in de Rotterdamse haven. “Het investeringsklimaat in Nederland is simpelweg niet meer concurrerend op Europese schaal”, stelt hij.

Eerder woensdag maakte Shell bekend definitief te stoppen met de bouw van de fabriek in het havengebied, waar onder meer duurzamere vliegtuigbrandstoffen en hernieuwbare diesel zouden worden geproduceerd. Volgens het olie- en gasbedrijf zijn de bouwkosten te hoog om te kunnen concurreren.

“We verliezen cruciale investeringen door opeenstapeling van allerlei extra nationale regels en belastingen”, vindt wethouder Simons. “Rotterdam is klaar voor duurzame vooruitgang, maar zonder daadkrachtig nationaal beleid missen we de boot.” Volgens hem moet het kabinet ingrijpen “om het tij te keren”.

Wethouder Chantal Zeegers, die klimaat in haar portefeuille heeft, zegt dat elke vertraging van grote investeringen de energietransitie afremt. “Juist nu is tempo en slagkracht nodig, anders lopen we niet alleen als regio, maar als Nederland onnodige en onacceptabele achterstand op”, zegt ze.

33.000 pagina’s aan documenten aangaande Epstein vrijgegeven

WASHINGTON – De Toezichtscommissie van het Amerikaanse Huis van Afgevaardigden zegt dat ze meer dan 33.000 pagina’s aan documenten met betrekking tot de in ongenade gevallen financier en veroordeelde zedendelinquent Jeffrey Epstein heeft vrijgegeven.

Op 20 augustus blokkeerde een rechter nog de vrijgave van documenten uit de zaak tegen Epstein. President Donald Trump had in juli opgedragen om materiaal uit het dossier openbaar te maken.

De documenten worden nu geüpload naar een website van de Toezichtscommissie, die ze heeft ontvangen van het ministerie van Justitie. “We zijn bezig met het uploaden van die documenten voor volledige transparantie, zodat iedereen in Amerika ze kan inzien”, aldus James Comer, voorzitter van de door Republikeinen geleide commissie.

‘Cliëntenlijst’

Epstein, een rijke financier met connecties op hoog niveau onder wie Trump, overleed in 2019 in een gevangeniscel in New York. Hij was in afwachting van zijn proces wegens vermeende sekshandel met minderjarige meisjes die waren gerekruteerd om hem seksuele massages te geven.

Aanhangers van Trump zijn al jaren geobsedeerd door de Epsteinzaak, die volgens hen bewijst dat de elite medeplichtigen van Epstein in de Democratische Partij en Hollywood beschermde – maar niet Trump. Toen de FBI en het ministerie van Justitie in juli verklaarden dat Epstein zelfmoord had gepleegd, geen vooraanstaande figuren had gechanteerd en geen ‘cliëntenlijst’ bijhield, viel dit niet goed bij Trumps aanhangers.

D66 wil stad bouwen in nieuwe polder tussen Amsterdam en Almere

DEN HAAG – In het IJmeer tussen Amsterdam en Almere verrijst als het aan D66 ligt een volledig nieuwe stad waar 126.000 mensen kunnen wonen. Daarvoor moet een gebied van 2500 hectare worden ingepolderd. De kosten raamt de partij op zo’n 20 miljard euro. Het is een van de plannen uit het verkiezingsprogramma dat D66 deze week presenteert.

‘IJstad’, zoals D66 de nieuwe stad voorlopig heeft genoemd, moet ruimte bieden aan 60.000 woningen en daarmee een flinke bijdrage leveren aan het oplossen van het “gigantische” woningtekort. Het wordt “een moderne, compacte stad met een mix van stedelijke bouw en veel groen”. In totaal moeten er de komende decennia tien nieuwe steden bijkomen.

“Zoals Nederlandse bedrijven over de hele wereld in groten getale doen, gaan we nu ook in Nederland weer land creëren”, aldus D66. “Waarom bouwen we wel twee en misschien zelfs drie Maasvlaktes erbij voor zware industrie, maar geen ruimte voor woningen voor mensen?”

D66 zegt met het voorstel aan te sluiten op bestaande plannen voor een nieuwe spoor- en wegverbinding tussen Amsterdam en Almere, die volgens de partij “al veel te lang op zich laat wachten”. Die nieuwe verbinding, bij voorkeur een tunnel, is ook nodig om de eveneens al bestaande plannen voor de bouw van 30.000 woningen in Almere Pampus te kunnen uitvoeren.

Alleen al deze IJmeerverbinding kost naar schatting 10 miljard euro. De kosten van de drooglegging en bouw van de nieuwe stad raamt D66 op 5 miljard euro. Nog eens datzelfde bedrag wil de partij investeren in natuurherstel en uitbreiding van het kunstmatig aangelegde natuurgebied Marker Wadden. “Een investering van formaat”, erkent de partij, die er niet bij zegt waar dat geld vandaan moet komen.

×