Clicky

zondag 4 mei 2025 - 00:49 uur
Home Blog Pagina 69

Negen jaar cel en tbs voor moord op 17-jarig meisje in Winsum

GRONINGEN – De rechtbank in Groningen heeft op maandag een 19-jarige man veroordeeld tot een gevangenisstraf van negen jaar en tbs met dwangverpleging voor de moord op een 17-jarig meisje in Winsum. De rechter acht bewezen dat de verdachte het slachtoffer op 21 februari 2024 met voorbedachten rade om het leven heeft gebracht.

De jongeman koesterde wrok over het beëindigen van hun relatie en besloot haar op gewelddadige wijze te doden. Hij wachtte het slachtoffer op in de buurt van haar huis, gewapend met een vleesmes en gekleed in donkere kleding, handschoenen en een integraalhelm om herkenning te voorkomen. Toen het meisje voorbijfietste, rende hij haar achterna en stak haar in de rug. Het slachtoffer overleed ter plaatse.

Uit het politieonderzoek blijkt dat de verdachte zijn plannen al eerder had gedeeld via berichten aan bekenden en in Snapchatfilmpjes. De rechtbank oordeelt dan ook dat er sprake is van moord, en niet van een impulsieve daad. De man had zelfs een tas met schone kleding bij zich om zich na afloop te kunnen omkleden.

Volgens de deskundigen had de verdachte tijdens het plegen van het delict een gebrekkige ontwikkeling of stoornis van zijn geestvermogens. Binnen intieme relaties achten zij het risico op herhaling van gewelddadig gedrag hoog.

Naast tbs met dwangverpleging krijgt de verdachte een celstraf van negen jaar opgelegd. Daarmee wijkt de rechtbank af van de eis van het Openbaar Ministerie, dat twaalf jaar cel had geëist. Bij het bepalen van de straf heeft de rechtbank rekening gehouden met de jonge leeftijd van de verdachte, zijn verminderde toerekeningsvatbaarheid en de zwaarte van de tbs-maatregel.

De moord veroorzaakte diepe verontwaardiging en verdriet in Winsum en omgeving. Het slachtoffer, een meisje met een veelbelovende toekomst, werd op brute wijze om het leven gebracht. De rechtbank benadrukte het onherstelbare leed voor haar nabestaanden en de schok die dit in de gemeenschap teweegbracht.

Brand bij Tesla-dealer in Rome, 17 auto’s beschadigd [+video]

ROME – Bij een brand bij een Tesla-dealer in Rome zijn maandagochtend vroeg zeventien elektrische auto’s van het merk beschadigd geraakt. Dat meldt de lokale brandweer. De oorzaak van de brand wordt nog onderzocht, waarbij brandstichting niet wordt uitgesloten, aldus Italiaanse media.

Door de brand werd het gebouw waarin de Tesla’s stonden geparkeerd ook deels beschadigd. De politie doet onderzoek. Er vielen geen gewonden.

De laatste tijd zijn er veel protesten tegen Tesla-topman Elon Musk vanwege zijn werk voor de Amerikaanse president Donald Trump. Musk voert enorme bezuinigingen door bij de Amerikaanse federale overheid. Bij protesten in de Verenigde Staten zijn Tesla’s in brand gestoken en beklad. De Amerikaanse regering noemt dit binnenlands terrorisme.

Zaterdag waren er wereldwijd demonstraties tegen het automerk door de protestbeweging Tesla Takedown, waaronder bij een Tesla-dealer in Tilburg. Tesla Takedown zegt dat Musk de democratie afbreekt met het fortuin dat hij heeft verdiend bij Tesla. De actiegroep, die benadrukt vreedzaam te protesteren, roept mensen onder meer op om aandelen Tesla te verkopen.

De beurskoers van Tesla steeg in december nog naar een recordniveau door het optimisme op de aandelenmarkten over de komst van Trump in het Witte Huis. Sindsdien is het aandeel ongeveer 45 procent in waarde gekelderd, door de zorgen over het handelsbeleid van Trump en ook onrust bij aandeelhouders van Tesla over imagoschade voor het bedrijf door de politieke activiteiten van Musk. Het vermogen van Musk ging daardoor met meer dan 100 miljard dollar omlaag.

Musk zei zelf afgelopen weekend dat zijn werk voor Trump hem veel kost, gezien de koersval van Tesla. Hij verklaarde ook vertrouwen te hebben in het aandeel Tesla op de lange termijn en dat het misschien een goede kans is voor beleggers om aandelen Tesla te kopen.

Turkish Cargo keer terug naar Maastricht Aachen Airport

MAASTRICHT – Turkish Cargo is teruggekeerd naar Maastricht Aachen Airport met twee wekelijkse vluchten. Als belangrijke redenen voor de terugkeer worden de uitstekende grondafhandeling en efficiëntie van MAA genoemd.

De vluchten vervoeren bloemen, andere bederfelijke goederen en algemene vracht. Dankzij de certificering van MAA als Authorized Economic Operator (AEO) kunnen goederen sneller door de douane, vanwege de strikte beveiligingsprocedures die de luchthaven als AEO volgt.

“Onze gespecialiseerde vrachthub is gekozen vanwege de snelle en efficiënte service en het one-stop-shopmodel dat onze verwerkingscapaciteit en maatwerkvoorzieningen versterkt”, aldus Dean Boljuncic, Head of Commercial Development, Maastricht Aachen Airport.

“Wij zijn trots op de inspanningen van ons team dat deze reputatie van uitstekende afhandeling waarmaakt, waardoor Turkish Cargo terugkeert naar Maastricht. Ons toegewijd team van vrachtspecialisten maakt het mogelijk om concurrerend te zijn met onze flexibiliteit én hoogwaardige service.”

Vanwege de ligging van MAA direct naast de snelweg en minimale wachttijden worden bloemen binnen twee uur na landing op de luchthaven per vrachtwagen vervoerd. Daarmee zijn de bloemen vanuit Maastricht Aachen Airport net zo snel in Aalsmeer vanuit Schiphol.

Boljuncic: “Het is een groot compliment aan ons team dat onze efficiënte operatie, samenwerking en klantgerichte aanpak nu zorgt voor de terugkeer van Turkish Cargo. Slechts twee jaar geleden ontvingen we de Excellence Award van Turkish Cargo voor onze prestaties. Maar dat operationele uitmuntendheid nu de reden is dat ze hun routes op onze luchthaven hervatten, is nog waardevoller dan welke onderscheiding dan ook.”

MST kent geen slotbeperkingen en de luchthaven wil zijn goed verbonden locatie benutten om dit jaar een gestage groei van het vrachtvolume te handhaven.

Ambert Alert gegeven voor twee vermiste kinderen in Dalfsen

DALFSEN – Voor twee kinderen die sinds maandagochtend 08.00 uur vermist zijn in Dalfsen is maandagmiddag een Amber Alert uitgegeven.

Het gaat om het 11-jarige meisje Leya’nyssa en de 6-jarige jongen M’qaydian, die voor het laatst zijn gezien op het station van de Overijsselse plaats.

Het Amber Alert en het politiebericht over de vermissing melden niet of de twee familie van elkaar zijn.

De politie weet niet waar de kinderen zijn en of ze met iemand zijn meegegaan. Ook is onduidelijk of ze zich verplaatsen en met welk vervoermiddel dat zou zijn. Evenmin is duidelijk welke kleding ze dragen. De politie spreekt van een urgente vermissing.

Nederlands echtpaar omgekomen bij ongeluk in Egypte

DEN HAAG – In Egypte is een Nederlands echtpaar bij een verkeersongeluk om het leven gekomen, bevestigt het ministerie van Buitenlandse Zaken. Het gaat om een 54-jarige vrouw en een 55-jarige man uit Noord-Brabant.

Buitenlandse Zaken verleent “consulaire bijstand aan de nabestaanden in deze verdrietige tijd”, laat een woordvoerder weten.

Volgens lokale Egyptische media kwam de taxi waar de twee in zaten in de buurt van Marsa Alam aan de Rode Zee in botsing met een pick-uptruck.

Fabio Jakobsen stopt voorlopig met koersen vanwege doorbloedingsproblemen in zijn benen

Foto: Team Picnic

Team Picnic PostNL was vastbesloten om in hun tweede seizoen samen een vliegende start te maken en in de winterperiode is er keihard gewerkt om Jakobsen in topvorm te krijgen voor 2025. Tijdens de wedstrijden vroeg in het seizoen bleek echter dat hij in de cruciale, hoge intensiteitsmomenten niet meer zo krachtig op de pedalen kon trappen als voorheen.

Na verdere onderzoeken met de medische staf van het team is vastgesteld dat Jakobsen een doorstromingsbeperking in de iliacale arteriën in beide benen heeft.

Teamarts Camiel Aldershof licht toe: “Helaas hebben we na recente tests vastgesteld dat Fabio een doorstromingsbeperking in de iliacale arteriën heeft. Omdat de diagnose helder is en hem momenteel beperkt op de fiets, zal hij een operatie ondergaan om het probleem te verhelpen.”

“Gelukkig heeft hij, gezien het type beperking, een gunstige prognose voor een terugkeer, maar het herstel kan even duren.”

“Door de operatie zal Fabio in eerste instantie ongeveer zes weken niet kunnen fietsen, waarbij ook andere zware fysieke inspanning niet mogelijk is. In de tussentijd zullen we zijn herstel nauwlettend volgen en, zodra hij er klaar voor is, zal hij langzaam weer beginnen met trainen en geleidelijk de intensiteit opbouwen.”

Jakobsen voegt toe: “Ik heb goed getraind deze winter en begon het seizoen met vertrouwen. We hebben een paar top tien resultaten behaald in de UAE Tour en Paris-Nice, maar op de cruciale momenten en in de intensieve sprintinspanningen had ik het moeilijk; mijn benen werkten gewoon niet zoals ze zouden moeten.”

“Dit is mentaal natuurlijk een tegenvaller, maar nu we de oorzaak hebben gevonden, heb ik goede hoop dat een operatie dit kan oplossen. Soms moet je een stap terugzetten om er daarna twee vooruit te maken, en ik hoop dat dat nu voor mij ook het geval gaat zijn.”

Jakobsen wordt op woensdag 2 april geopereerd, waarna een periode van herstel en revalidatie volgt. Zijn wedstrijdprogramma voor de rest van 2025 blijft open en hangt af van hoe zijn herstel verloopt.

Marine Le Pen door rechter uitgesloten van verkiezingsdeelname

PARIJS – De radicaal-rechtse politica Marine Le Pen is uitgesloten van deelname aan de presidentsverkiezingen in Frankrijk. De rechter heeft dat besloten nadat Le Pen schuldig was bevonden aan fraude met EU-geld.

De rechter heeft nog niet gezegd hoe lang de uitsluiting geldt. In 2027 zijn er weer presidentsverkiezingen.

Marine Le Pen was aanwezig in de rechtbank, maar verliet de zaal voordat de straf werd uitgesproken. Aanklagers hebben ook nog een gevangenisstraf van vijf jaar en een geldboete geëist. De verdediging van Le Pen eiste vrijspraak. Haar advocaten noemden de rechtszaak een politiek proces om de populaire politica uit te schakelen.

Belangrijke kanshebber

Nadat haar partij vorig jaar een grote verkiezingsoverwinning behaalde, werd Le Pen als een belangrijke kanshebber voor het presidentschap gezien. Behalve Le Pen stonden ook meer dan twintig partijgenoten terecht. Acht van hen zijn ook veroordeeld en mogen geen openbaar ambt bekleden.

Le Pen zat van 2004 tot 2017 in het Europees Parlement, dat in 2015 mogelijke onregelmatigheden constateerde bij de salarissen van parlementaire medewerkers van Le Pen. Geld dat was bedoeld om assistenten in het Europees Parlement te betalen, zou ze vervolgens vooral hebben gebruikt voor de betaling van partijmedewerkers in Frankrijk. Er zouden miljoenen euro’s mee zijn gemoeid.

Vrachtwagen in brand na aanrijding met vrachtwagen op A15 [+foto’s]

Foto: Persbureau Heitink

HERWIJNEN – Bij een ongeval tussen twee vrachtwagens maandagochtend op de A15 richting Nijmegen is een van de betrokken voertuigen in brand gevlogen.

De weg is tussen Leerdam en knooppunt Deil momenteel dicht. Het verkeer wordt omgeleid, meldt Rijkswaterstaat.

Het ongeval gebeurde rond 11:10 uur in de richting van Nijmegen. Al snel werd duidelijk dat de afhandeling hiervan wel enige tijd in beslag zal gaan nemen. Rijkswaterstaat verwacht dat de weg tot zeker na de avondspits afgesloten zal zijn. Mogelijk dat één rijstrook vrijgegeven kan worden aan het eind van de middag.

Beide chauffeurs zijn met de ambulance overgebracht naar het ziekenhuis.

Het verkeer vanuit Ridderkerk richting Gorinchem wordt omgeleid ter hoogte van kooppunt Gorinchem. Verkeer richting Tiel volgt de borden Breda/Den Bosch/Utrecht over de A27, A59 en A2, aldus Rijkswaterstaat.

ECB-president: Europa moet economisch onafhankelijk worden

PARIJS – Europa moet economisch onafhankelijk worden nu een grote handelsoorlog dreigt met de Verenigde Staten door de importheffingen van de Amerikaanse president Donald Trump. Dat heeft president Christine Lagarde van de Europese Centrale Bank (ECB) gezegd op de Franse radio. Trump zal naar verwachting woensdag, op wat hij “bevrijdingsdag” voor de VS noemt, ook nieuwe heffingen opleggen aan belangrijke handelspartners.

“Hij noemt het bevrijdingsdag voor de VS, maar ik zie het als een moment waarop we samen moeten besluiten grotere controle te nemen over onze lotsbestemming en een stap naar onafhankelijkheid moeten zetten”, aldus Lagarde op radiozender France Inter.

Volgens haar moet Europa bijvoorbeeld meer doen aan onafhankelijkheid op financieel gebied en bij de energievoorziening. “Om ons in een effectieve onderhandelingspositie te plaatsen moeten we laten zien dat we niet zomaar omrollen.”

Enorme investeringen

Ze verwees daarbij naar de enorme investeringen die nu worden gedaan in Europa in defensie. Volgens haar is er sprake van een “existentieel moment” voor Europa. Lagarde herhaalde verder dat een handelsoorlog alleen maar verliezers kent, waaronder de VS zelf.

Lagarde verklaarde verder dat de strijd van de ECB tegen de inflatie nog doorgaat. Ze sprak van een “dagelijkse worsteling”. Op 17 april is er weer een rentebesluit van de centrale bank in Frankfurt. De ECB heeft sinds juni vorig jaar de rente in de eurozone zes keer met een kwart procentpunt verlaagd. Het is nog niet zeker of er dan opnieuw een verlaging komt.

ECTA-rapport: Nederland loopt voorop in Europese overgang naar emissievrij vrachtvervoer

Foto: Adobe Stock

BRUSSEL – De route naar volledig emissievrij vrachtvervoer in Europa is complex, maar haalbaar. Dat blijkt uit een nieuw rapport van onderzoeksbureau Ricardo in opdracht van de European Clean Trucking Alliance (ECTA). Het rapport onderzoekt hoe vijf EU-lidstaten – waaronder Nederland – presteren in de overgang naar zero-emissie vrachtwagens (Zero-Emission Trucks, ZET). Nederland blijkt hierin tot de koplopers te behoren.

Zes kritieke succesfactoren in kaart

De studie beoordeelt zes kritieke prestatie-indicatoren (KPI’s) die essentieel zijn voor de uitrol van emissievrije trucks. Het gaat onder meer om de beschikbaarheid van laadinfrastructuur, de aanwezigheid van stimulerend beleid, de marktgereedheid en de mate waarin regelgeving gunstig is voor ZET-adoptie.

Door deze KPI’s te vergelijken tussen Duitsland, Polen, Spanje, Nederland en Zweden, ontstaat een duidelijk beeld van waar de grootste vooruitgang is geboekt en waar nog knelpunten liggen. Elk land is beoordeeld op basis van zijn relatieve positie ten opzichte van de best presterende lidstaat.

Waarom deze vijf landen?

ECTA koos bewust voor een mix van lidstaten die geografisch en economisch verschillen, en die variëren in de omvang en het belang van hun vrachtvervoersector. De geselecteerde landen bieden daarmee een breed en representatief beeld van de uitdagingen én kansen die de Europese transportsector te wachten staan.

Nederland als voorbeeldland

Nederland scoort hoog in het rapport, met name op het gebied van infrastructuurontwikkeling en beleidsondersteuning. Ons land wordt genoemd als een van de voorlopers in de inzet op elektrisch vrachtvervoer, mede dankzij sterke beleidsambities, stimuleringsmaatregelen en groeiende marktacceptatie.

Aanbevelingen voor beleid en monitoring

Het rapport bevat gerichte aanbevelingen voor zowel nationale overheden als de Europese Unie. Het fungeert als een belangrijk beleidsinstrument dat inzicht biedt in best practices en dat beleidsmakers helpt om gericht actie te ondernemen. Ook wijst het rapport op het belang van betere en consistentere data om toekomstige voortgang effectief te kunnen monitoren.

Daarnaast is het rapport ontworpen als een dynamisch hulpmiddel dat periodiek kan worden geactualiseerd. Daarmee kan het dienen als een meetlat voor de impact van beleidsmaatregelen en marktontwikkelingen op langere termijn.

Oproep tot actie

De ECTA benadrukt dat blijvende en gecoördineerde actie nodig is om de overgang naar emissievrij vrachtvervoer te versnellen. De organisatie roept EU-beleidsmakers op om dit rapport te gebruiken als basis voor het versterken van zowel nationale als Europese strategieën.

“Als Europa haar klimaatdoelen wil halen, moet de transportsector snel vergroenen. Dit rapport laat zien welke landen vooroplopen, en waar het tempo omhoog moet,” aldus ECTA.

📄 Lees het volledige rapport hier.

The Voice of Holland in januari terug met ‘extra gedragsregels’

HILVERSUM – The Voice of Holland keert in januari terug op televisie. Ilse DeLange, Willie Wartaal, Suzan & Freek en Dinand Woesthoff zijn de nieuwe juryleden, maakte RTL maandag bekend. Ook The Voice Kids komt volgend jaar terug. In dat programma nemen Claude, Ilse DeLange, Flemming en Emma Heesters plaats in de jurystoelen. RTL heeft “extra gedragsregels” ingevoerd.

Alle series van The Voice stopten in Nederland nadat in januari 2022 in een BOOS-uitzending verhalen naar buiten waren gekomen over grensoverschrijdend gedrag achter de schermen. Het Openbaar Ministerie vervolgde voormalig coach Ali B en voormalig bandleider Jeroen Rietbergen voor meerdere zedenzaken. Het onderzoek naar oud-coach Marco Borsato werd geseponeerd en later de zaak van Rietbergen ook. De zaak van Ali B loopt nog.

De nieuwe gedragsregels bepalen onder meer dat deelnemers niet meer alleen zijn met coaches of medewerkers. Verder wordt een speciale app gebruikt voor onlinecontact, waarmee berichten kunnen worden ingezien. Ook zijn er gescreende coaches die de kandidaten voor, tijdens en na het programma begeleiden en zijn er nieuwe mensen aangesteld op belangrijke posities.

RTL-zenderbaas Peter van der Vorst sprak eerder al over een terugkeer van het programma. “Samen met producent ITV hebben we alles in het werk gesteld om The Voice op een veilige manier terug te kunnen brengen”, zegt hij nu. “We hebben niet alleen intensief samengewerkt op de kwaliteit van de inhoud, maar ook op de kwaliteit van het proces.” ITV-baas Laurens Woldberg zegt dat het verleden niet wordt vergeten, maar dat daarvan wordt geleerd.

Mensen kunnen zich direct aanmelden voor de audities. De presentatie van de reguliere The Voice wordt verzorgd door Chantal Janzen en Edson da Graça. Jamai Loman en Quinty Misiedjan presenteren de Kids-editie.

Vier slachtoffers steekpartij bij Dam Amsterdam nog in ziekenhuis

AMSTERDAM – Vier slachtoffers van de steekpartij bij de Dam in Amsterdam liggen nog in het ziekenhuis. De recherche werkt maandag nog hard aan het onderzoek, zegt een woordvoerster van de politie.

Bij de steekpartij rond de Sint Nicolaasstraat raakten donderdagmiddag 27 maart vijf mensen gewond. De vier slachtoffers die nog in het ziekenhuis liggen zijn een 67-jarige vrouw en een 69-jarige man uit de Verenigde Staten, een 73-jarige vrouw uit België en een 19-jarige vrouw uit Amsterdam. Een 26-jarige man uit Polen heeft het ziekenhuis vorige week verlaten.

De verdachte is een 30-jarige man uit de regio Donetsk in Oost-Oekraïne. Hij wordt dinsdag voorgeleid aan de rechter-commissaris. Die bepaalt of het voorarrest van de man met veertien dagen wordt verlengd. Het motief van de verdachte is volgens de politiewoordvoerster nog onderwerp van onderzoek.

Vos Logistics versterkte financiële positie in 2024

OSS – Europees logistieke dienstverlener Vos Logistics realiseerde in 2024 een omzet van € 357,5 miljoen, een daling van 7,5 procent ten opzichte van 2023 (€ 377 miljoen). Gedurende het jaar verbeterde de financiële positie zich, waarbij de EBIT steeg tot €3,8 miljoen (2023: €0,9 miljoen) en de EBT verbeterde tot €1,4 miljoen (2023: -€1,8 miljoen). Het nettoresultaat kwam uit op break-even.

De liquiditeit bleef stabiel op €13,5 miljoen, terwijl de netto-schuld afnam tot €43 miljoen. Vos Logistics investeerde €35,5 miljoen in vlootvernieuwing, warehouse-automatisering, digitalisering en duurzaamheid. Dit ten behoeve van efficiëntie verbetering en de toekomstbestendigheid van de onderneming.

Solutions

Solutions, service provider in Benelux distributie, freight management en warehousing speelde flexibel in op marktontwikkelingen. De groeiende vraag naar opslag- en distributiediensten compenseerde grotendeels de impact van teruglopende volumes van bestaande klanten. Het afbouwen van de Home Delivery activiteit droeg bij aan de positieve ontwikkelingen van de onderneming.

De implementatie van het nieuwe Warehouse Management System (WMS) droeg bij aan verbetering van de efficiency en dienstverlening aan klanten. Tegelijkertijd breidde Vos Logistics zijn end-to-end supply chain-oplossingen uit, waarbij opslag, transport en value-added logistics steeds nauwer werden geïntegreerd onder andere door de implementatie van een Control Tower. Dit is een gecentraliseerd platform voor real-time tracking en optimalisatie van vracht- en supply chain-activiteiten.

“Het biedt onze relaties control en visibility over kosten en performance van hun orders aan klanten. In 2025 zal deze oplossing verder worden uitgerold, zodat meer bedrijven hiervan kunnen profiteren”, aldus een woordvoerder van Vos Logistics.

 

International Transport

Hoewel International Transport werd beïnvloed door terugvallende ontwikkelingen in de automobiel- en petrochemische sector, wist de divisie zich in de loop van 2024 te verbeteren. De instroom van nieuwe klanten droeg bij aan een verbeterde winstgevendheid.

Daarnaast werd het aantal trucks verminderd waardoor de efficiënter verbeterde met behoud van flexibiliteit door inzet van onderaannemers. Het Mega FTL-netwerk presteerde beter dan in 2023. Ondanks enige schommelingen in de markt van textiel recycling bleef de vraag goed voor High Volume transport (mobiele opslagoplossingen).

De resultaten van Bulk Network & Storage bleven stabiel, ondanks de afnemende vraag vanuit de petrochemie en bouwsector. De arbeidsmarkt voor internationale chauffeurs blijft een belangrijk aandachtspunt.

Duurzaamheid

De onderneming ondersteunde haar klanten actief bij het bereiken van hun logistieke duurzaamheidsdoelstellingen en zal dit in de komende jaren verder uitbreiden.
Vos Logistics breidde het gebruik van HVO100-biobrandstof uit, verlaagde de CO₂-uitstoot en bereidde zich voor op verdere elektrificatie van de vloot om deze ontwikkeling de komende jaren voort te zetten. Onderzoek naar hernieuwbare energie op eigen locaties werd geïntensiveerd als onderdeel van de ambitie naar zero emission.

Ter voorbereiding om te voldoen aan de CSRD-richtlijnen heeft Vos Logistics haar duurzaamheidsrapportage aangescherpt. CO₂-emissiedata werden geïntegreerd in facturen en klanten kregen gedetailleerde rapportages over hun ecologische impact. Deze inspanningen sluiten aan bij de EU-regelgeving en onderstrepen de inzet van de onderneming voor transparante, data gedreven duurzaamheidsbeleid.

Digitale transformatie en cybersecurity: slimmer en veiliger werken

Vos Logistics zette AI in om processen te automatiseren en investeerde in IT-infrastructuur en cybersecurity, wat leidde tot de ISO27001-certificering – een belangrijke mijlpaal om de organisatie en haar klanten beter te beschermen tegen cyberdreigingen. In de toekomst blijft Vos Logistics investeren in digitalisering, optimalisatie en duurzame oplossingen waarbij de onderneming zich richt op het leveren van hoogwaardige logistieke diensten, het verbeteren van de efficiëntie en het versterken van de ‘Power of a Shared Network’.

CFO Ben Vos: “In 2024 hebben we strategische stappen gezet om onze financiële positie te versterken, met aanzienlijke investeringen in digitalisering, automatisering en duurzaamheid. Onze huidige positie is nog niet in lijn met onze ambities, maar de verbeteringen in EBIT en EBT onderstrepen onze veerkracht. De flexibiliteit en betrokkenheid van ons team van medewerkers is hierin van grote waarde. We werken toe naar CSRD-compliance en blijven investeren in AI, magazijnautomatisering en cybersecurity, zodat Vos Logistics toekomstbestendig blijft.”

CEO Frank Verhoeven: “De logistieke sector verandert snel, en Vos Logistics loopt voorop in deze transformatie. Door gebruik te maken van de ‘Power of our Shared Network’, AI-gedreven innovatie te omarmen en onze zero-emissie-initiatieven uit te breiden, bieden we klanten steeds efficiëntere en duurzamere oplossingen. Onze focus blijft gericht op slimmer werken, digitale capaciteiten versterken en lange termijn waarde creëren voor klanten, medewerkers en de samenleving. Met deze solide basis hebben we het vertrouwen om in 2025 en de jaren daarna verdere groei te realiseren.”

Trump verwacht deze week deal met Chinees moederbedrijf TikTok

WASHINGTON – De Amerikaanse president Donald Trump verwacht voor de deadline een deal met ByteDance, het Chinese moederbedrijf van TikTok, over de verkoop van onderdelen van de populaire video-app. De Verenigde Staten voerden vorig jaar een wet in waarbij ByteDance verplicht wordt tot zo’n verkoop op straffe van een downloadverbod. Trump gaf zichzelf eerder tot 5 april, komende zaterdag, om een niet-Chinese koper te vinden.

“We hebben veel potentiële kopers”, zei de president tegen journalisten. “Er is enorme interesse in TikTok”, voegde hij toe. “Ik zou graag zien dat TikTok blijft bestaan.” Persbureau Reuters meldde al op basis van ingewijden dat Blackstone overweegt een minderheidsbelang te nemen in de Amerikaanse activiteiten van TikTok. De investeerder zou praten met bestaande niet-Chinese aandeelhouders van ByteDance om met vers kapitaal bij te dragen aan een bod op TikToks Amerikaanse activiteiten.

Onlangs hintte Trump nog op een mogelijke verlaging van importheffingen voor China. Op die manier hoopt hij af te dwingen dat Beijing instemt met de verkoop van de Amerikaanse tak van het platform. Maar China liet weten niets te zien in een deal waarbij de VS importheffingen verlagen in ruil voor toestemming voor de verkoop van onderdelen.

Het is voor Trump wel belangrijk dat er een oplossing wordt gevonden. De Amerikaanse overheid vreest dat de nationale veiligheid in het geding is, omdat het Chinese platform gegevens van zo’n 170 miljoen Amerikanen heeft. Trump heeft eerder ook gezegd te overwegen de deadline op te schuiven als een overeenkomst uitblijft.

Agressieve dronken vrachtwagenchauffeur zorgt voor onrust bij papierfabriek in Wörth

WÖRTH – In de nacht van zaterdag op zondag 30 maart is in het Duitse Wörth een 35-jarige vrachtwagenchauffeur uit Belarus betrapt op rijden onder invloed. De man zorgde rond 00:55 uur voor onrust bij een papierfabriek in een industriegebied nadat hij alcoholische drank eiste van de portier.

Volgens de politie klopte de chauffeur herhaaldelijk op de toegangsdeur van de fabriek en raakte hij in een verhitte woordenwisseling met de portier, toen deze weigerde om hem drank te geven. De politie werd direct gealarmeerd en trof de man uiteindelijk aan in zijn vrachtwagen.

Bij aankomst bleek de situatie te zijn gekalmeerd. In het Russisch werd aan de chauffeur uitgelegd dat de portier hem geen drank zal geven. Een vrijwillige ademtest wees uit dat de man 2,94 promille alcohol in zijn bloed had – ver boven de wettelijke limiet.

Om te voorkomen dat de chauffeur onder invloed zou gaan rijden, is zijn contactsleutel tijdelijk ingenomen. De verwarming en verlichting in de cabine bleven wel functioneren. De sleutel wordt pas teruggegeven zodra de man volledig is ontnuchterd. Voor hij zijn rit mag vervolgen, zal eerst een aanvullende controle plaatsvinden.

×