Clicky

maandag 19 mei 2025 - 17:31 uur
Home Blog Pagina 66

Ooms Installaties kiest met Renault Trafic E-Tech voor tweede elektrische bedrijfswagen

Met een elektrische bus zonnepanelen plaatsen of zonneboilers installeren: monteurs van Ooms Installaties uit Bruinisse rijden voortaan ook met een Renault Trafic E-Tech naar hun klus. Het is de tweede elektrische bedrijfswagen in het wagenpark van het installatiebedrijf, dat vorig jaar al een Renault Master E-Tech in gebruik nam.

“Met elektrische Renault bedrijfswagens is een sluitende businesscase mogelijk en de keuze voor deze voertuigen sluit mooi aan bij de duurzame klussen die we als bedrijf doen”, zegt eigenaar Ronald Ooms. De Renault Trafic E-Tech is geleverd door Renault Bedrijfswagendealer Bluekens Truck en Bus Middelharnis.

De Renault Master E-Tech was vorig jaar het eerste elektrische voertuig in de vloot van Ooms Installaties. “Toen een van onze dieselbussen aan vervanging toe was, zijn we gaan kijken wat er haalbaar was”, vertelt eigenaar Ronald Ooms.

“Met een elektrische bus bleek een sluitende businesscase mogelijk. De prijs per kilometer van een elektrische bus is lager dan van een dieselbus, mede doordat we op eigen terrein kunnen opladen, en de onderhoudskosten ook. De keuze voor een elektrische bedrijfswagen past goed bij onze bedrijfsvoering. Veel van wat wij doen heeft te maken met verduurzaming, zoals de aanleg en installatie van zonnepanelen, zonneboilers, warmtepompen en pelletketels. Dan vind ik ook dat je als bedrijf moet laten zien dat je er zelf mee bezig bent en dat doen we nu onder andere door met deze bus te rijden. Dat wordt gezien: we krijgen veel positieve reacties van opdrachtgevers.”

Genoeg laadvolume en actieradius

Ooms Installaties heeft recent ook een Renault Trafic E-Tech gesloten bestelwagen in gebruik genomen, ter vervanging van een dieselbus. Ooms Installaties kan de elektrische bedrijfswagens eenvoudig inpassen in de dagelijkse bedrijfsvoering. Ooms: “Wij rijden zestig tot tachtig kilometer per dag en onze ervaring met de Renault Master E-Tech is dat dat prima kan met een elektrisch voertuig. Aan het eind van de werkdag gaat de bus aan de lader zodat de monteur de volgende ochtend met volledig opgeladen accu’s weer op weg kan. We hadden al Renault Masters in de vloot en met de Renault Master E-Tech leveren we niets in qua laadvermogen: we kunnen exact hetzelfde meenemen als in een dieselbus. De bus rijdt wel een stuk rustiger en dat wordt door de monteur als zeer prettig ervaren.”

Klaar voor de toekomst

De aanschaf van de elektrische Renault Bedrijfswagens is ook een investering in de toekomst, vertelt Ooms. “In Zeeland zijn er nu nog geen steden met zero-emissiezones, maar als een gemeente besluit om dat wel te gaan doen dan kan dat ook binnen een paar jaar wel zover zijn. Met de Renault Master E-Tech en de Renault Trafic E-Tech zijn we voorbereid op de toekomst en hoeven we niet versneld een voertuig te vervangen als er straks toch zero-emissie zones komen.”

Drie jaar gratis onderhoud

De Renault Master E-Tech is voorzien van een camera aan de achterzijde van het voertuig voor extra zicht, een cruise control en RVS-sidebars. Verder is de bus geleverd inclusief drie jaar gratis reparatie en onderhoud. Ook de Renault Trafic E-Tech is geleverd met een onderhoudscontract.

‘Zeer tevreden over Bluekens’

Naast de aanleg van zonnepanelen, zonneboilers, warmtepompen en pelletketels, richt het bedrijf zich op de installatie en het onderhoud van CV-ketels, gas- en waterleidingen, elektra, ventilatie, riolering, verlichting en sanitair. Ooms Installaties heeft nu drie Renault Masters en vier Renault Trafics in de vloot. Voor de levering van nieuwe voertuigen werkt het bedrijf samen met Bluekens Truck en Bus in Middelharnis.

“We rijden al jaren met Renault. Het is een voertuig met een goede prijs-kwaliteitverhouding én waar een goede dealer achter staat. Ik vind het belangrijk dat een dealer afspraken nakomt en ons adequaat helpt en dat doet Bluekens al vele jaren naar volle tevredenheid.”

Corporaties: huurbevriezing bedreigt bouw tienduizenden huizen

DEN HAAG – Woningcorporaties kunnen de komende jaren tienduizenden minder huizen bouwen op de krappe woningmarkt door de huurbevriezing die de coalitiepartijen zijn overeengekomen in de voorjaarsnota. Dit stelt branchevereniging Aedes.

Ook moeten honderdduizenden huurders volgens de corporaties daardoor langer wachten tot hun huis wordt verduurzaamd. “Bevriezen van de huren lijkt makkelijk scoren, maar de coalitie laat vooral woningzoekenden aan hun lot over”, zegt Aedes-voorzitter Liesbeth Spies over de maatregel voor de sociale huursector dit en volgend jaar.

Corporaties moeten nu bekijken welke projecten ze moeten schrappen, meent Spies. “Dat kan niet anders. En dat terwijl we concrete afspraken met het kabinet hebben gemaakt over onze investeringen voor de komende tien jaar. Die Woontop blijkt nu dus een farce. Ik vind het verbijsterend, deze coalitie blijkt onbetrouwbaar.”

Zonder huurverhoging in 2025 en 2026 verdampt 53 miljard euro aan investeringscapaciteit tot 2030, aldus Aedes. Dat betekent volgens de branchevereniging dat 185.000 huizen niet gebouwd kunnen worden.

Spies: gevolgen veel groter

Eerder woensdag waarschuwde Spies nog dat 90.000 minder huurhuizen gebouwd kunnen worden als de huren in 2026 niet omhoog mogen. Nu in de voorjaarsnota is afgesproken dat dit ook in 2025 niet mag gebeuren zijn de gevolgen volgens de woordvoerder veel groter. “Dit zou echt desastreus zijn.”

Spies stelt dat de coalitie zich met de bevriezing niet aan afspraken houdt die het kabinet en het bedrijfsleven hebben gemaakt om het huizentekort te verminderen. Ze zegt dat Aedes “zeker” kijkt naar juridische stappen hierover.

E. van Wijk Logistics breidt wagenpark verder uit met zes volledig elektrische DAF-trucks

GIESSEN – E. van Wijk Logistics heeft zes nieuwe DAF XD Electric trucks in ontvangst genomen. Deze volledig elektrische trekkers, met een actieradius tot 500 kilometer, worden momenteel getest in samenwerking met DAF Trucks.

De levering volgt op een eerdere test met de DAF XF Electric, die al sinds vorig jaar in de praktijk wordt ingezet. Met deze uitbreiding groeit de elektrische vloot van E. van Wijk dit jaar naar in totaal twaalf voertuigen.

De DAF XD Electric maakt deel uit van de nieuwste generatie trucks van DAF: ontworpen voor zero-emissie stads- en regiotransport, zonder concessies te doen aan prestaties of comfort. Daarmee symboliseren de voertuigen een nieuwe generatie binnen transport en logistiek – gericht op elektrificatie, duurzaamheid en technologische innovatie.

Die toekomstgerichte blik komt ook terug binnen het familiebedrijf zelf. Op het moment van de levering werd een symbolisch beeld vastgelegd: Ewout van Wijk, CEO en derde generatie van het familiebedrijf, ontving de sleutels van de nieuwe DAF trucks samen met zijn zoon Matthieu – de vierde generatie. Samen kijken ze vooruit naar een duurzame toekomst, waarin innovatie en verantwoordelijkheid hand in hand gaan.

De zes nieuwe trucks worden ingezet op geselecteerde routes en vormen een belangrijk onderdeel van de testfase waarin prestaties, inzetbaarheid en laadinfrastructuur in de praktijk worden geëvalueerd. Daarbij maakt E. van Wijk gebruik van een eigen laadinfrastructuur, volledig gevoed door 2.800 zonnepanelen met een vermogen van 1,5 megawatt. In combinatie met een accupakket van 4,3 MWh kunnen dagelijks acht elektrische trucks volledig emissievrij worden opgeladen.

“Deze levering markeert opnieuw een belangrijke stap in de verduurzaming van onze logistieke operatie”, aldus Ewout van Wijk. “We zijn trots op de samenwerking met DAF Trucks en Truckland en blijven investeren in slimme, duurzame oplossingen – voor vandaag én morgen.”

Chauffeur gewond na aanrijding met bomen

Foto: Persbureau Heitink

UDEN – Woensdag 16 april rond 13.15 uur heeft een ernstig ongeval plaatsgevonden aan de Liessentstraat in Uden. Een vrachtwagen raakte van de weg, botste tegen een boom en een verkeersbord, en kwam uiteindelijk tot stilstand tegen een tweede boom.

De vrachtwagen raakte zwaar beschadigd en is total loss. De enige inzittende is voor controle overgebracht naar het ziekenhuis.

In eerste instantie werd de brandweer opgeroepen, maar hun inzet bleek uiteindelijk niet nodig. De weg is deels afgesloten, waardoor het verkeer deels over het fietspad wordt geleid.

De machines die op de vrachtwagen stonden, zijn met behulp van een graafmachine verwijderd en op een ander voertuig geplaatst. Berging van het voertuig wordt een zware klus, omdat de vrachtwagen diep in de grond is vast komen te zitten.

Oppositie: coalitie zwijgt over de rekening van voorjaarsnota

DEN HAAG – Het valt oppositiepartijen op dat de coalitie alleen het goede nieuws uit de voorjaarsnota meldt, maar zwijgt over de rekening. GroenLinks-PvdA eist dat het hele pakket, inclusief bezuinigingen, woensdag nog openbaar wordt gemaakt. De partijleiders van PVV, VVD, NSC en BBB hebben laten weten dat hier pas donderdag na de ministerraad duidelijkheid over komt.

“Om te kunnen beoordelen of het resultaat ook goed is voor Nederland en helpt onze grote problemen aan te pakken, moet de Kamer over het hele akkoord beschikken”, schrijft de leider van de grootste oppositiepartij GroenLinks-PvdA Frans Timmermans op X.

“Wat wel duidelijk is: defensie en de energierekening komen er bekaaid vanaf”, klaagt D66-leider Rob Jetten op X. Hij mist ook daadkracht, want “terwijl échte doorbraken nodig zijn, kiest de coalitie voor uitstel op klimaat, stikstof en meer woningen”.

Jimmy Dijk (SP) leest in de eerste aankondigingen na het marathonoverleg alleen “het zoet voor de korte termijn.” Hij ziet geen oplossing voor “structurele problemen als woningnood, zorgkosten en dure boodschappen”.

De Partij voor de Dieren stelt dat “deze coalitie niets oplost voor mens en dier, natuur en klimaat. Het is voor iedereen beter als dit gevaarlijke politieke experiment stopt. De onderhandelingen bleken de zoveelste show voor de bühne”, twittert Christine Theunissen.

De SGP ziet “veel moois”, maar ziet ook “drie grote blinde vlekken”, laat fractieleider Chris Stoffer weten. Hij doelt op punten waar zijn partij op hamert en waar toekomstige steun van de SGP van afhangt. Het gaat om meer aandacht voor gezinnen, om ontwikkelingshulp en een verdere verlaging van de energiebelasting.

CDA-leider Henri Bontenbal mist “echte investeringen in de industrie en onze economie”, schrijft hij op X. De christendemocraten zijn positief over “een beperkt begin van herstel van de financiën van gemeenten”, maar zijn verder vooral kritisch op het kortetermijndenken bij de coalitie.

PLUS en Van Tol hebben overeenstemming bereikt over de overdracht van 11 winkels naar Van Tol

UTRECHT – PLUS en Van Tol maken vandaag bekend dat er afspraken zijn gemaakt over de overdracht van 11 Coop winkels naar Van Tol.

In juni 2024 maakte PLUS bekend de fusie tussen PLUS en Coop versneld af te gaan ronden. Onderdeel hiervan is de ambitie om een groep kleinere winkels onder te brengen bij een organisatie die hen een rendabele toekomst kan bieden. Met deze stap wordt daar invulling aan gegeven en gaan 11 winkels over naar Van Tol. Onderdeel van de afspraken is dat Van Tol de merknaam Coop mag blijven gebruiken en daarnaast de mogelijkheid heeft om deze op termijn van PLUS over te nemen.

Fred Bosch, operationeel directeur PLUS: “We zijn blij met de overeenkomst met Van Tol. We nemen hiermee als coöperatie verantwoordelijkheid en zorgen dat ondernemers en winkels op een goede manier de overgang naar een toekomst buiten PLUS kunnen maken. PLUS is hierdoor sneller als één formule in de markt actief. Naar verwachting heeft PLUS na de zomer van 2025 alleen nog winkels onder de PLUS formule. We wensen de winkels en alle medewerkers een mooie nieuwe start bij Van Tol.”

Michael van den Hurk, commercieel directeur Van Tol: “Van Tol Retail heeft het afgelopen jaar met vele zelfstandige ondernemers van de Coop-formule mogen praten over hun keuze voor de toekomst. We gunnen het al die ondernemers, dat deze nu hun weg hebben gevonden naar een nieuwe samenwerking met hun organisatie naar keuze. Voor Van Tol Retail is deze overeenkomst met PLUS een belangrijke ontwikkeling. Met deze samenwerkingsafspraken is er voor Van Tol Retail samen met de ondernemers ook zekerheid over de Coop formule voor de langere termijn. Een aansprekende formule met een sterke naamsbekendheid en met een lange historie. We zien het als een voorrecht om Coop samen met deze eerste groep enthousiaste ondernemers verder voort te zetten en gestalte te mogen geven”.

Honda verplaatst productie Civic naar VS vanwege importheffingen

TOKIO – De Japanse autofabrikant Honda Motor is van plan om de productie van zijn populaire hybride Civic te verplaatsen van Japan naar de Verenigde Staten. Daarmee willen de Japanners de nieuwe importheffingen op auto’s van president Donald Trump omzeilen.

De productie van het vijfdeursmodel, die in februari werd opgestart in de prefectuur Saitama in centraal Japan, wordt rond juni of juli verplaatst naar de fabriek van Honda in Indiana, zegt een woordvoerder. “De beslissing is genomen op basis van externe factoren, waaronder de tarieven van de Trump-regering”, aldus de zegsman. De VS zijn voor Honda de belangrijkste markt.

Trump stimuleert bedrijven om in de VS te investeren, wat een van de redenen is voor het invoeren van importheffingen. Hierdoor hebben autofabrikanten als Hyundai, Mercedes-Benz en Volvo aangekondigd de productie naar de VS te verplaatsen of uit te breiden.

71-jarige vrachtwagenchauffeur om het leven gekomen nadat hij van talud reed op N395

Foto: SQVision

OIRSCHOT – Aan de Kempenweg (N395) in Oirschot heeft woensdag een ernstig ongeval plaatsgevonden waarbij een 71-jarige vrachtwagenchauffeur uit Wierden om het leven is gekomen. Dat meldt de politie woensdagmiddag.

Door nog onbekende oorzaak reed de chauffeur van een talud aan de Kempenweg. Hierbij raakte hij meerdere bomen en kwam uiteindelijk op zijn kant in een sloot tot stilstand.

De chauffeur is door de hulpdiensten nog gereanimeerd maar dit mocht niet meer baten. De chauffeur overleed ter plaatse aan zijn verwondingen.

Foto: SQVision

De Kempenweg is voorlopig afgesloten vanwege het ongeval. De politie doet onderzoek naar de toedracht van het ongeval.

Bloomberg: China wil onderhandelen als VS aan voorwaarden voldoen

BEIJING – China wil pas met de Verenigde Staten onderhandelen over hun handelsconflict als de regering van de Amerikaanse president Donald Trump voldoet aan een aantal voorwaarden. China wil meer respect krijgen en dat Amerikaanse kabinetsleden minder beledigende opmerkingen maken. Ook eist het Aziatische land een consistentere houding van de Amerikanen en de bereidheid om de zorgen van China over sancties en Taiwan aan te pakken, meldt een ingewijde tegen persbureau Bloomberg.

Verder zou Beijing volgens de bron willen dat de VS een contactpersoon aanwijzen die helpt een deal voor te bereiden die Trump en de Chinese president Xi Jinping kunnen ondertekenen.

De spanningen tussen de twee grootste economieën ter wereld zijn recent opgelopen sinds Trump importheffingen aankondigde voor een flink aantal landen. Trump verhoogde de heffingen voor de meeste Chinese goederen naar 145 procent. China reageerde daarop met heffingen van 125 procent op Amerikaanse goederen.

Chinese boeren

De ingewijde zegt niet welke opmerkingen door de Amerikanen zijn gedaan. China uitte recent kritiek op opmerkingen van vicepresident J.D. Vance, waarin hij het had over “Chinese boeren”. De woordvoerder van het Chinese ministerie van Buitenlandse Zaken noemde de opmerkingen “onwetend en respectloos”.

De woordvoerder waarschuwde woensdag dat het land “niet bang” is voor een handelsoorlog met de VS. “Als de VS het probleem echt willen oplossen via dialoog en onderhandelingen, moeten ze stoppen met het uitoefenen van extreme druk, stoppen met dreigen en chanteren, en met China praten op basis van gelijkwaardigheid, respect en wederzijds voordeel.”

Hackers kapen stoplichten en bespotten Trump, Musk en Zuckerberg

SAN FRANCISCO – Hackers in de technologieregio Silicon Valley in Noord-Californië hebben de besturing van voetgangerslichten gekraakt om op ludieke wijze president Donald Trump, Elon Musk en Mark Zuckerberg te bespotten. In plaats van de gebruikelijke audio-instructies bij voetgangersoversteekplaatsen zoals ‘wachten’ of ‘lopen’, speelden luidsprekers in Palo Alto, Menlo Park en Redwood City opnames af, die op een spottende manier klonken als de president en de techmiljardairs.

Een stem die klonk als Musk bood voorbijgangers een Tesla Cybertruck aan als ze zijn vriend wilden worden. Een andere imitatie, zogenaamd van Zuckerberg, zei: “Echte mensen noemen me The Zuck.”

In een andere video die veel werd gedeeld klinkt de stem van Musk, terwijl hij over Trump praat: “Grappig eigenlijk, ik dacht altijd dat hij gewoon een domme zak was. Maar als je ‘m leert kennen is hij eigenlijk best lief, zachtaardig en liefdevol.” Een stem die op die van Trump lijkt, zei: “Liefje, kom terug naar bed.” In een ander bericht met een imitatie van Musk is te horen: “Ze zeggen dat geld geen geluk kan kopen. En ik denk dat dat waar is. God weet dat ik het geprobeerd heb.”

De filmpjes worden veel gedeeld op TikTok, Instagram en X. Het is nog niet bekend wie verantwoordelijk is voor de nepopnames, die inmiddels zijn verwijderd.

Vrachtwagen doorboort auto bij nemen bocht in Heerde

Foto: Persbureau De Breij

HEERDE – Een merkwaardig ongeluk op de Molenweg in Heerde woensdagochtend. Een vrachtwagen nam daar de bocht en doorboorde met een balk de voorruit van de personenauto. De bestuurder van de auto raakte gewond en is per ambulance naar het ziekenhuis overgebracht.

Het ongeluk gebeurde op de Molenweg, ter hoogte van de kruising met de Europaweg. De vrachtwagen reed over de Molenweg en nam in een bocht vermoedelijk de binnenbocht, hierdoor kwam hij in botsing met een tegemoetkomende personenauto. De auto kwam deels klem te zitten onder de vrachtwagen. De voorruit van de auto werd doorboord.

De bestuurder van de auto kon via de bijrijderskant de auto verlaten en is opgevangen door ambulancepersoneel. Volgens de politie ter plaatse is de bestuurder overgebracht naar het ziekenhuis.

De weg is volledig afgesloten en de agenten doen onderzoek naar de toedracht van het verkeersongeluk.

Groot tekort aan veilige parkeerplaatsen voor vrachtwagenchauffeurs in Europa

BRUSSEL – De Europese Unie kampt met een ernstig tekort aan veilige en beveiligde parkeerplaatsen (Safe and Secure Parking Areas, SSPAs) voor beroepschauffeurs. Dat blijkt uit een nieuw onderzoek van de Europese Commissie. Momenteel ontbreekt het aan 390.000 parkeerplekken, een aantal dat naar verwachting zal oplopen tot 483.000 in 2040.

Hoewel veel parkeerterreinen in Europa inmiddels over bepaalde veiligheidsmaatregelen beschikken, voldoen ze lang niet allemaal aan de officiële EU-normen voor SSPAs. Certificering is cruciaal om te garanderen dat parkeerlocaties voldoen aan de Europese veiligheidseisen, en zo chauffeurs én hun voertuigen beter te beschermen tegen criminaliteit.

Met name landen als Duitsland, België, Frankrijk, Italië en Spanje hebben te maken met een groot tekort aan veilige parkeerplaatsen. Deze landen liggen aan belangrijke Europese transportroutes en kennen relatief veel incidenten waarbij vrachtwagens of chauffeurs doelwit zijn van diefstal of geweld.

Snelle certificering bestaande terreinen

Om het probleem aan te pakken, adviseert de Europese Commissie om bestaande parkeerplaatsen die al grotendeels voldoen aan de eisen, versneld te upgraden en te certificeren. Dit wordt gezien als de snelste en meest kosteneffectieve manier om het tekort op korte termijn aan te pakken.

Daarnaast wijst het rapport op het belang van digitale oplossingen en betere connectiviteit, zodat chauffeurs gemakkelijker toegang hebben tot informatie over beschikbare en gecertificeerde parkeerplaatsen.

Europese steun en investeringen

De Europese Commissie ondersteunt deze aanpak financieel. Inmiddels zijn via de Connecting Europe Facility al circa 65 parkeerplaatsen gebouwd of in aanbouw, aldus de Commissie.

Volgens het rapport moet er tegen 2040 een volwaardig en duurzaam netwerk van veilige parkeerfaciliteiten beschikbaar zijn voor beroepschauffeurs in heel Europa.

Commissaris voor Duurzaam Transport en Toerisme Apostolos Tzitzikostas zegt daarover: “Beroepschauffeurs vormen de ruggengraat van het Europese wegvervoer. Ze houden onze economie draaiende en zorgen dat winkels bevoorraad blijven. Zij verdienen veilige rustplaatsen. Dit onderzoek laat zien waar de knelpunten zitten — nu is het aan ons om te zorgen voor de oplossingen.”

Recordaantal meldingen gevaarlijke cosmetica en speelgoed in EU

BRUSSEL – De Europese Commissie heeft in 2024 een recordaantal meldingen gekregen van onveilige consumentenproducten zoals speelgoed en cosmetica. Bij het Europese systeem waarin gevaarlijke producten worden gemeld, Safety Gate, werden 4137 meldingen gedaan. Dat is het hoogste aantal sinds de start van het systeem in 2003. In 2023 ging het om 3412 meldingen.

Cosmeticaproducten staan met 36 procent van de meldingen over gezondheidsrisico’s opnieuw bovenaan in de lijst die de Europese Commissie jaarlijks presenteert. Veel cosmeticaproducten bevatten de verboden synthetische geurstof BMHCA die schadelijk kan zijn voor de vruchtbaarheid en huidirritatie kan veroorzaken.

Daarna volgen speelgoed (15 procent), elektrische apparaten (10 procent), motorvoertuigen (9 procent) en chemische producten (6 procent).

Kralensnoer

Na melding in het systeem volgt onderzoek door markttoezichtautoriteiten. Zij besluiten vaak dat het schadelijke product uit de handel moet worden gehaald.

“Een enkele waarschuwing kan veel consumenten voor gevaar behoeden”, zei Eurocommissaris Michael McGrath (Consumentenbescherming). Tijdens een persconferentie liet hij een pop en een kralensnoer voor een speen zien die na een melding uit de handel zijn genomen. De pop bevatte gevaarlijke chemicaliën die aan het kunststof waren toegevoegd. “Die zijn zeer schadelijk voor kinderen en kunnen hun vruchtbaarheid op latere leeftijd aantasten”, zei de Eurocommissaris. Het kralensnoer kan snel breken met het gevaar dat een baby een kraal in de mond steekt en daardoor kan stikken, zei hij.

Heel veel van de gemelde producten komen uit China, zei McGrath.

Rechtbank: Scania moet schade aan deels uitgebrande vrachtwagen vergoeden ondanks vervalbeding

brand vuur

BREDA – Scania Nederland moet ruim €30.000 schadevergoeding betalen aan verzekeraar Nationale-Nederlanden (NN) voor een brand in een vrachtwagen die werd veroorzaakt door een ondeugdelijk ingebouwd 24 volt stopcontact. Dat heeft de rechtbank Zeeland-West-Brabant op 2 april 2025 geoordeeld.

De vrachtwagen brandde op 26 augustus 2021 deels uit. Uit technisch onderzoek bleek dat de oorzaak lag bij het door Scania ingebouwde stopcontact, dat was bedoeld voor een koffiezetapparaat. De schade bedroeg ruim €29.800, plus de onderzoekskosten van ruim €1.400. NN had deze schade namens haar verzekerde al vergoed en stelde Scania vervolgens aansprakelijk.

Scania verweert zich met beroep op vervalbeding

Scania weigerde de schade te vergoeden en beriep zich op haar algemene voorwaarden, waarin staat dat elke vordering op Scania vervalt na twee jaar. Omdat NN pas ná die periode een gerechtelijke procedure startte, zou volgens Scania de vordering vervallen zijn.

De rechter ging daar uiteindelijk niet in mee. Hoewel de algemene voorwaarden van toepassing zijn verklaard en het vervalbeding op zichzelf geldig werd geacht, oordeelde de rechtbank dat het beroep op het beding in strijd is met de redelijkheid en billijkheid.

Aansprakelijkheid erkend, maar schade ontkend

Opmerkelijk is dat Scania tijdens de procedure erkende dat de schade inderdaad het gevolg was van een fout in haar werkzaamheden. Desondanks weigerde het bedrijf in eerste instantie tot vergoeding over te gaan, met een beroep op een ander artikel uit de voorwaarden dat later onhoudbaar bleek.

Volgens de rechtbank heeft NN zich – te goeder trouw – jarenlang ingespannen om de kwestie buiten de rechter om met Scania en haar verzekeraar Bovemij op te lossen. Het late beroep van Scania op het vervalbeding werd daardoor onaanvaardbaar geacht.

Volledige schade en kosten toegewezen

De rechtbank veroordeelde Scania tot betaling van het volledige schadebedrag van €30.608,92, plus wettelijke rente vanaf november 2021. Daarnaast moet Scania ook de proceskosten van €4.751,37 vergoeden.

Voorjaarsnota: extra geld voor onder meer koopkracht en defensie

DEN HAAG – De voorjaarsnota waarover de coalitiepartijen woensdagochtend een akkoord hebben bereikt, voorziet onder meer in verlaging van de energiebelasting, extra geld voor de kinderopvang en sociale advocatuur, maar ook voor defensie en veiligheid, en bevriezing van de sociale huren. Dat valt op te maken uit lijstjes die de partijleiders zelf via social media hebben gedeeld.

PVV-leider Geert Wilders is met name “blij en trots” dat de geplande huurstijging van sociale huurwoningen voor dit jaar en volgend jaar is voorkomen. Door een verhoging van de huurtoeslag krijgen de armste mensen bovendien meer geld in de portemonnee.

BBB pronkt met extra geld voor boeren, ter verzachting van stikstofmaatregelen die eraan zitten te komen. Daarnaast is de partij tevreden met geld dat beschikbaar komt voor infrastructuurprojecten in de regio, met name de Nedersaksenlijn, en met het terugdraaien van de hogere accijns op alcohol en btw op zuivel.

Huurwet

VVD-leider Dilan Yesilgöz meldt dat de huurwet is afgezwakt, zodat de rem op de huurstijging in het middensegment voor minder huizen gaat gelden. Ook is zij blij met 1,1 miljard euro extra voor defensie en veiligheid. “Dit doen we zonder de rekening door te schuiven naar volgende generaties.”

Waar het geld voor al deze extra investeringen en lastenverlichtingen dan wel vandaan komt, wordt uit de geplaatste berichten nog niet duidelijk. Ingewijden zeggen dat niet getornd is aan de financiële kaders die zijn afgesproken in het coalitieakkoord.

Politieke wensen

De leiders van PVV, VVD, NSC en BBB onderhandelden urenlang over de voorjaarsnota. Er lagen veel politieke wensen op tafel, nadat het kabinet al de nodige mee- en tegenvallers op de begroting met elkaar in balans had moeten brengen.

×