Clicky

maandag 30 juni 2025 - 00:46 uur
Home Blog Pagina 65

Huurder slechter af met zonnepanelen, geen geld voor compensatie

DEN HAAG – Huurders met zonnepanelen zijn na het afschaffen van de salderingsregeling in de meeste gevallen slechter af dan huurders zonder zonnepanelen. Dat blijkt uit onderzoek van het ministerie van Volkshuisvesting, corporatiekoepel Aedes en de Woonbond. Voor compensatie is geen geld, meldt verantwoordelijk minister Mona Keijzer (BBB) aan de Tweede Kamer.

Wie zonnepanelen bezit of huurt, mag stroom die op zonnige dagen wordt teruggeleverd, nu nog wegstrepen tegen het eigen verbruik op andere dagen. Deze regeling, die de staatskas jaarlijks honderden miljoenen aan gemiste belastingopbrengsten kost, verdwijnt per 2027. Voor veel huishoudens gaat de energierekening dan fors omhoog.

Op verzoek van de Kamer zijn de gevolgen specifiek voor huurders in kaart gebracht. Zij betalen maandelijks extra servicekosten voor het gebruik van zonnepanelen waar zij straks veel minder profijt van hebben. Daardoor zijn zij uiteindelijk gemiddeld meer kwijt voor energie dan huurders zonder zonnepanelen. Ook woningeigenaren zien hun voordeel verdampen, maar zij betalen niet gedurende de hele levensduur van hun zonnepanelen gelijkblijvende kosten.

Aedes en de Woonbond hebben voorstellen gedaan om huurders tegemoet te komen. Zo is een verlaging geopperd van de extra servicekosten, waarbij woningcorporaties eenmalig worden gecompenseerd voor de inkomsten die zij daardoor mislopen. Het gaat om een bedrag van maximaal ruim een half miljard euro. Keijzer zegt het nadeel voor huurders te betreuren, maar ziet voor compensatie “op het moment helaas geen ruimte”.

Suzan & Freek dankbaar voor steun na nieuws over ziekte Freek

DEN HAAG – Suzan Stortelder en Freek Rikkerink, beter bekend als het duo Suzan & Freek, zijn dankbaar voor alle berichten die zij hebben gekregen naar aanleiding van het nieuws dat Freek ongeneeslijk ziek is. Op Instagram spreken de twee hun waardering uit voor de “onophoudelijke golf aan liefde en steun die we deze week gevoeld hebben”.

“We willen jullie uit de grond van ons hart bedanken voor alle lieve berichten, kaarsjes en gebaren. Waar wij elkaar altijd zullen vasthouden, hebben we gevoeld dat jullie dat ook met ons doen. Liefde is alles”, schrijven Suzan en Freek in hun Instagram Stories.

Het stel maakte dinsdagmiddag bekend dat Freek (32) uitgezaaide longkanker heeft. Het duo stopte per direct met optreden. Vorig weekend stonden beiden nog in de Ziggo Dome in Amsterdam. “Met een lach en een traan kijken we terug op de concerten van afgelopen weekend. ‘Wat was het geweldig hè’, zeiden we zondag lachend in de auto terug naar huis. En geweldig was het!”

Radio

In de Single Top 100 heeft muziek van de twee deze week een opmars gemaakt. Het nummer Lichtje branden is daarvan het hoogst genoteerd, op plek twaalf. Nadat het duo had bekendgemaakt dat Freek uitgezaaide longkanker heeft, riepen fans op om het nummer massaal te draaien. Ook veel radiostations deden mee aan het initiatief om het nummer woensdagochtend te laten horen. Andere veelbeluisterde nummers van Suzan & Freek zijn Batterij (25), Goud (28), Als Het Avond Is (32) en Ken Je Dat Gevoel (39).

In de Album Top 100 staat het duo met drie albums in de top 10. Het hoogst genoteerde album is Dromen in kleur uit 2021 op de tweede plaats. Vorige week stond die plaat nog op de 58e plek.

Buitenlandse media smullen van nieuws cannabissnoepjes Haribo

DEN HAAG – Het nieuws dat in Nederland cannabis is aangetroffen in snoepjes van Haribo is breed opgepakt in buitenlandse media. Onder meer de Britse BBC, het Franse Le Figaro en de Amerikaanse New York Post besteden aandacht aan de colaflesjes die om die opmerkelijke reden zijn teruggeroepen.

The Guardian legt een verband met het gedoogbeleid en de coffeeshops waar Nederland om bekendstaat. “Space cake, wietkoekjes en hasj brownies mogen dan bekend zijn in Nederland, maar cannabis in zakken kindersnoep is dat niet”, schrijft de Britse krant. Meerdere mensen, onder wie kinderen, werden ziek na het eten van de snoepjes.

De Duitse omroep Deutsche Welle wijst op een zinspreuk van het Duitse bedrijf Haribo over de colasnoepjes, waarin het bedrijf belooft dat “elk flesje een avontuurtje op zich” is. De krant Bild benadrukt dat de cannabis alleen in Nederland is aangetroffen en dat het snoepgoed in Duitsland veilig is.

Russische kapitein ontkent schuld in proces na aanvaring Noordzee

LONDEN – De 59-jarige Russische scheepskapitein Vladimir Motin heeft verklaard onschuldig te zijn in het proces over de aanvaring in maart voor de oostkust van Groot-Brittannië.

Hij wordt in Londen beschuldigd van dood door schuld door grove nalatigheid.

Bij de aanvaring kwam een 38-jarig Filipijns bemanningslid om het leven.

Motin voer met het vrachtschip de Solong van Schotland naar Rotterdam en botste met een snelheid van bijna 30 kilometer per uur op een Amerikaanse tanker, de Stena Immaculate, die voor de Britse kust bij Grimsby lag. Het was geladen met vliegtuigbrandstof.

De Russische kapitein is aangehouden en wordt gezien als verantwoordelijk voor de aanvaring.

Man (39) overleden na schietincident in Limburgse Bocholtz

Politie

BOCHOLTZ – De persoon die donderdagavond gewond raakte bij een schietincident in het Limburgse Bocholtz is afgelopen nacht overleden aan zijn verwondingen. Het gaat om een 39-jarige man uit Kerkrade.

De man werd rond 22.40 uur gevonden op de Wilhelminastraat. Hij bleek te zijn neergeschoten. De politie onderzoekt wat er is gebeurd en roept getuigen op zich te melden.

BK Sneltransport kiest opnieuw voor IVECO S-Way

BK Sneltransport ontvangt zijn nieuwste aanwinst: de krachtige IVECO S-Way met 500PK. Deze geavanceerde truck staat symbool voor de groei, innovatie en het onverminderde kwaliteitsstreven van het transportbedrijf, dat volgend jaar zijn 25-jarig jubileum viert.

De IVECO S-Way is uitgevoerd met de nieuwste veiligheidsvoorzieningen en uitgerust met de Cursor X13-motor. Deze motor staat bekend om zijn efficiëntie en zuinig verbruik. Dankzij de eindreductie van 2.31 is het brandstofverbruik nog verder geoptimaliseerd, ideaal voor lange internationale ritten.

Comfort en uitstraling op topniveau

De truck is volledig ingericht voor internationaal vervoer met twee chauffeurs en biedt maximaal comfort. Denk aan:

  • Lederen bekleding en een comfortabel bovenbed
  • Standairco en een koelkast die tot 0 graden koelt
  • Lederen stuur en een ADR-uitrusting

De buitenzijde is minstens zo indrukwekkend: bullbars, een meegespoten grille, een lampenbeugel met zes krachtige verstralers én een vlakke lichtbalk met het iconische BK-logo zorgen voor een stoere, herkenbare uitstraling op de weg.

 

Een nieuwe mijlpaal in een indrukwekkende groeireis

BK Sneltransport werd opgericht in 2001 door Paul Bouwmeester. Wat begon met één voertuig, een agenda en een mobiele telefoon, groeide uit tot een toonaangevend transportbedrijf dat zich richt op temperatuur gecontroleerd vervoer van farmaceutische en Healthcare producten. “We zijn klein begonnen en ondertussen hebben we vier vestigingen in Veghel, Nieuwegein, Schiphol en Beugen. Op de laatstgenoemde locatie hebben we tevens een temperatuur gecontroleerd warehouse” vertelt Paul.

Vandaag de dag beschikt BK Sneltransport over een wagenpark van circa 105 voertuigen en telt het bedrijf zo’n 125 medewerkers. De nieuwe IVECO S-Way wordt flexibel ingezet: van pendelritten tot internationale ritten richting Engeland tot Turkije en Griekenland.

Waarom opnieuw IVECO?

BK Sneltransport heeft al eerder met IVECO bedrijfswagens gereden en heeft nu de keuze gemaakt voor een IVECO vrachtwagen. Paul ligt toe: “Met de IVECO S-Way is er echt een stap vooruit gezet in uitstraling en comfort. Daarnaast zijn we zeer te spreken over de klantvriendelijkheid en de uitstekende service van IVECO Schouten Veghel.”

BK Sneltransport staat bekend om zijn betrouwbaarheid, flexibiliteit en hoge kwaliteitsstandaard. “Onze focus ligt op temperatuur gecontroleerd transport (nationaal en internationaal), en daarin zijn we uniek in de branche,” aldus Paul Bouwmeester.

KLM: bezorgd cabinepersoneel vluchten Israël overnacht op Cyprus

AMSTELVEEN – KLM komt tegemoet aan de zorgen van personeel aan boord van vliegtuigen die vanaf dit weekend weer naar Israël vliegen. Dat heeft een woordvoerder van de luchtvaartmaatschappij vrijdag gemeld. De medewerkers hoeven niet in Tel Aviv te verblijven, maar kunnen in plaats daarvan overnachten in Larnaca op Cyprus.

KLM vliegt vanaf zaterdag weer op Ben-Gurion, de grootste luchthaven van Tel Aviv. De Vereniging Nederlands Cabinepersoneel (VNC) meldde eerder dat cabinemedewerkers zich daarover zorgen maakten, onder meer vanwege aanvallen van Houthi-rebellen uit Jemen.

KLM heeft altijd gezegd dat de veiligheid van personeel vooropstaat, maar merkte ook bezorgdheid onder collega’s. Door personeel in Larnaca te laten overnachten, hoeven zij niet langer dan noodzakelijk in Tel Aviv te verblijven, aldus de zegsman.

Bemanning uit Amsterdam gaat van boord in Larnaca, waar een nieuwe crew instapt. Die vliegt vervolgens naar Tel Aviv en weer terug naar Amsterdam. Reizigers moeten rekening houden met een tussenstop van 30 minuten in Larnaca. KLM vloog eerder ook al naar Tel Aviv met een speciale tussenstop op de Cypriotische luchthaven.

De woordvoerder wil niet aangeven in hoeverre medewerkers helemaal niet richting Israël willen vliegen. Wel zegt hij dat de planning in goed overleg gaat en dat dit tot nu tot niet tot problemen leidt.

Meer Duitse zorgen over veiligheid goudvoorraad New York vanwege Trump

BERLIJN – In Duitsland nemen de zorgen toe over de veiligheid van de Duitse goudvoorraden die zijn opgeslagen in New York door de komst van president Donald Trump in het Witte Huis. Het goud ligt in kluizen van de Federal Reserve van New York en Trump heeft de Amerikaanse centrale bank geregeld fel aangevallen en met zijn buitenlands beleid ook voor confrontaties met bondgenoten gezorgd. Daardoor gaan er steeds meer stemmen op in Duitsland om dat goud terug te halen naar eigen land.

De Duitse centrale bank heeft nu ongeveer 1236 ton aan goud in New York liggen, ter waarde van circa 113 miljard euro. Dat goud werd daar opgeslagen vanwege de Koude Oorlog. Duitsland heeft ook goud in Frankfurt en Londen. De totale Duitse goudreserve is ongeveer 3352 ton, wat na die van de VS de grootste voorraad ter wereld is.

De Duitse belangenorganisatie van belastingbetalers heeft nu in een brief aan de Bundesbank en het ministerie van Financiën gevraagd om dat goud terug te halen. “Trump wil de Fed controleren, wat betekent dat hij ook de Duitse goudreserves in de VS controleert. Het is ons geld en het moet teruggebracht worden”, aldus vicepresident Michael Jäger van de Bund der Steuerzahler.

‘Nieuwe geopolitieke realiteit’

Ook Europarlementariër Markus Ferber van regeringspartij CDU wil het goud terug. Hij stelt dat de VS niet langer een betrouwbare partner zijn. “Trump is grillig en niemand kan uitsluiten dat hij op een dag met creatieve ideeën komt voor de buitenlandse goudvoorraden. Het goudbeleid van de Bundesbank moet deze nieuwe geopolitieke realiteit weerspiegelen.”

Op de Duitse televisie zijn recent ook vragen gesteld over de veiligheid van het goud in New York en de radicaalrechtse partij AfD roept eveneens op om buitenlands goud terug naar Duitsland te halen.

600 ton

De Bundesbank zei tegen persbureau Reuters dat New York een belangrijke opslagplaats blijft. “We hebben geen twijfel dat de New York Fed een betrouwbare partner is voor onze goudvoorraden”, aldus de centrale bank.

De Nederlandsche Bank (DNB) heeft een goudvoorraad van meer dan 600 ton, waarvan bijna een derde ligt opgeslagen in New York. De rest ligt in Zeist, Londen en het Canadese Ottawa.

Meer Zwitserse dorpen bereiden zich voor op evacuatie om lawines

BLATTEN – Na de verwoesting van het Zwitserse dorp Blatten door een lawine bereiden meer dorpen in het dal zich voor op een evacuatie.

Het gevaar dat Steg-Hohtenn en Gampel-Bratsch ook worden getroffen door een stortvloed ijs, modder en stenen is zo groot dat de inwoners worden gevraagd om hun spullen klaar te hebben zodat ze zo snel mogelijk hun huis kunnen verlaten.

Woensdag brak een deel van een gletsjer af, waardoor Blatten vrijwel volledig bedolven werd. Dat dorp was eerder deze maand al ontruimd, maar een persoon die nog in de omgeving was, is sinds de lawine vermist.

Het puin van de lawine heeft het riviertje Lonza geblokkeerd. Daardoor is er een stuwmeer ontstaan en de autoriteiten vrezen dat al dat water in een keer vrij kan komen als het puin losschiet. Dat zou overstromingen kunnen veroorzaken in de rest van het dal. Steg-Hohtenn en Gampel-Bratsch liggen op zo’n 20 kilometer van Blatten en hebben gezamenlijk zo’n 3500 inwoners.

Nieuwe Faymonville Megamax ketelbed-dieplader voor Jan Jongsma BV

STEENWIJK – Jan Jongsma B.V. uit Steenwijk heeft het wagenpark uitgebreid met een nieuwe Faymonville Megamax ketelbed-dieplader, geleverd door Hertoghs Carrosserieën in samenwerking met Faymonville.

De oplegger is volledig afgestemd op het vervoer van buitenmaatse ladingen zoals tanks, ketels, silo’s en andere hoge of brede ladingen.

Het betreft de Faymonville Megamax KBV-AA, een hydraulisch verbreedbaar ketelbed waarbij de laadvloer tussen de liggers tot 3,75 meter verbreed kan worden. Hierdoor is deze oplegger uitermate geschikt voor ladingen zoals grote Opslagtanks en silo’s, hoge transportkisten, en andere hoge, brede en lange ladingen.

Het bed is uitschuifbaar tot 22,70 meter, en kan met behulp van koppelbare verlengliggers worden uitgebreid tot een totale laadlengte van 27,5 meter onderin het bed.

Jan Jongsma B.V. is een familiebedrijf met jarenlange ervaring in internationaal speciaal transport. Met een modern en gespecialiseerd wagenpark en uitgebreide kennis van complexe logistieke trajecten biedt het bedrijf complete oplossingen voor buitenmaatse transporten in heel Europa en daarbuiten.

Deze oplegger is een waardevolle aanvulling op het wagenpark. Met deze uitbreiding beschikt Jan Jongsma B.V. nu over drie hydraulisch verbreedbare ketelbed-diepladers, waarmee we onze klanten nog beter kunnen bedienen met transport oplossingen op maat.

Macron wil dat Europa zich harder opstelt tegenover Israël

SINGAPORE – De Franse president Emmanuel Macron heeft tijdens een bezoek aan Singapore aangedrongen op een hardere lijn van Europese landen tegen Israël.

Indien Israël “in de komende uren of dagen” niet reageert op de rampzalige humanitaire toestand in de Gazastrook, moet het gezamenlijke standpunt van Europa worden aangescherpt.

Europa zou de veronderstelling dat de mensenrechten door Israël worden gerespecteerd moeten “laten vallen en sancties opleggen”.

Macron noemde verder erkenning van de Palestijnse staat “geen morele plicht, maar een politieke noodzaak”. Franse media melden dat hij 18 juni aan een conferentie in New York deelneemt over de vorming van een Palestijnse staat.

Omgekomen slachtoffer ongeval Buren is 19-jarige man

BUREN – Het slachtoffer dat donderdagavond omkwam door een verkeersongeval in het Gelderse Buren is een 19-jarige man uit het Brabantse dorp Veen. Dat meldt de politie.

Door het ongeluk raakten ook twee mensen zwaargewond.

Het ongeluk gebeurde op de Culemborgseweg. De toedracht wordt nog onderzocht, aldus de politie.

Port of Antwerp-Bruges als schakel in iconisch infrastructuurproject: transport tunnelelementen Oosterweelverbinding van start

ANTWERPEN – Op vrijdag 30 mei start Lantis met het transport van het eerste van acht immense tunnelelementen voor de Scheldetunnel, onderdeel van de Oosterweelverbinding. De logistieke operatie van Zeebrugge naar Antwerpen is een indrukwekkend staaltje samenwerking en planning, waarin de rol van Port of Antwerp-Bruges cruciaal is. Niet alleen als facilitator van de bouw- en afmeerplaatsen, maar ook als coördinator van de passageplanning en veilige verkeersstromen over water.

Eén project, twee havens, talloze uitdagingen

De bouw van de tunneldelen vond plaats in Zeebrugge, op een locatie die deel uitmaakt van de toekomstige Orcelle-terminal. Door het ruimtegebrek in Antwerpen werd bewust gekozen voor deze innovatieve dubbele inzet: een bouwdok dat na afloop van het project naadloos overgaat in een RORO-terminal. Port of Antwerp-Bruges speelde hierbij een sleutelrol door deze locatie mogelijk te maken en nauw samen te werken met Lantis en andere partners.

In Antwerpen is het Doeldok in de Waaslandhaven ingericht als wachtplaats. Daar kunnen vier tunnelelementen tijdelijk afgemeerd worden in afwachting van hun afzinking in de Schelde. Het eerste afzinkmoment is gepland voor begin juli.

Uniek transport, unieke voorbereiding

Het transport van elk tunnelelement — goed voor zo’n 60.000 ton per stuk — is een zelden geziene operatie in de Belgische havengeschiedenis. De voorbereidingen startten bijna een jaar geleden, met vier gespecialiseerde nautische werkgroepen die elk een onderdeel van het traject onder de loep namen: van de bouwput tot het transport, het Doeldok en de afzinking zelf.

De intensieve coördinatie tussen verschillende partners en diensten toont het vermogen van Port of Antwerp-Bruges om complexe infrastructuurprojecten te ondersteunen, zowel technisch als logistiek.

Passageplanning als spil in nautische begeleiding

Naast de fysieke infrastructuur en logistieke ondersteuning levert Port of Antwerp-Bruges ook een belangrijke bijdrage via digitale innovatie. Sinds mei 2024 wordt de passageplanner ingezet, een tool die werd ontwikkeld om schepen veilig en vlot door de versmalde werfzone van de Oosterweelwerken tussen het Amerikadok en Albertdok te begeleiden.

De resultaten spreken voor zich:

  • Al meer dan 45.000 schepen werden succesvol begeleid door de zone — goed voor bijna 13.000 passages.
  • 53% van de schepen vaart precies op tijd, 39% zelfs sneller dan gepland.
  • De gemiddelde wachttijd blijft beperkt tot 5 à 20 minuten, met een gemiddelde passeertijd van 29 minuten.

Spannende momenten en vooruitblik

De inundatie van het bouwdok in Zeebrugge — waarbij 700.000 kubieke meter water uit de achterhaven werd ingelaten — was tot nu toe het spannendste moment. De waterinname moest zorgvuldig worden afgestemd op de scheepvaartactiviteit om hinder te vermijden.
Met het eerste tunnelelement dat op transport vertrekt in sociaal uitdagende tijden, blijven planning en communicatie een uitdaging. De passage door smalle zones zoals de Verbindingsbrug, de sluizen en de fuik van de Kallosluis vergen uiterste precisie en samenwerking.

Als alles volgens planning verloopt, zal het laatste tunnelelement eind 2025 afgezonken zijn. Daarna kan het bouwdok in Zeebrugge worden vrijgegeven voor de verdere ontwikkeling van de terminal.

Een toonbeeld van maritieme samenwerking

Dit project onderstreept niet alleen de technische en logistieke expertise van de haven, maar ook haar strategische rol in maatschappelijke en infrastructurele transformatie. De Oosterweelverbinding is meer dan een mobiliteitsproject — het is een symbool van duurzame vooruitgang, gedragen door een haven die zich elke dag opnieuw bewijst als innovatieve en oplossingsgerichte partner.

Bronnen: VS willen wapenleveranties aan Taiwan opschroeven

WASHINGTON – De regering van de Amerikaanse president Donald Trump is van plan de wapenverkoop aan Taiwan op te schroeven. Daarmee wil Washington een krachtig signaal afgeven aan China, dat de militaire druk op het democratisch bestuurde eiland opvoert. Dat melden twee Amerikaanse functionarissen.

Als de plannen doorgaan, zou de wapenverkoop tijdens Trumps tweede termijn “gemakkelijk” hoger uitkomen dan in zijn eerste ambtsperiode, aldus de functionarissen. Destijds keurde Trump voor zo’n 18,3 miljard dollar (16,1 miljard euro) aan wapenleveringen aan Taiwan goed, tegenover 8,4 miljard dollar (7,4 miljard euro) onder zijn opvolger, de Democraat Joe Biden.

Een uitgebreide wapenverkoop zou twijfels kunnen wegnemen over Trumps toewijding aan de verdediging van Taiwan. Tegelijk dreigt het de al gespannen relatie tussen de VS en China verder onder druk te zetten.

Twee derde van de ondernemers kampt met personeelstekort: bouw en transportsector nemen maatregelen

DEN HAAG – Twee op de drie ondernemers in Nederland ervaren een tekort aan personeel. Vooral bedrijven in de bouw, zakelijke dienstverlening en de sector vervoer en opslag worden hierdoor geraakt. Om het personeelstekort het hoofd te bieden, investeren ondernemers in betere arbeidsvoorwaarden en verdere automatisering. Dit blijkt uit de Conjunctuurenquête Nederland van april 2025, uitgevoerd door het CBS in samenwerking met onder andere de Kamer van Koophandel en VNO-NCW.

Grootbedrijf neemt meeste maatregelen

Het personeelstekort treft het grootbedrijf het vaakst: 72 procent van deze ondernemingen ervaart tekorten, tegenover 67 procent in het middenbedrijf en 61 procent in het kleinbedrijf. Grote ondernemingen nemen ook vaker maatregelen, zoals automatisering (bijna 30 procent) en het aantrekkelijker maken van arbeid door hogere lonen of betere secundaire arbeidsvoorwaarden (bijna 32 procent).

Kleinere bedrijven kiezen relatief vaker voor een andere benadering: bijna één op de vijf beperkt de productie of dienstverlening tot wat met de beschikbare capaciteit mogelijk is.

Bouwsector het zwaarst getroffen

In de bouwsector is het tekort aan personeel het grootst. Ruim 80 procent van de bouwbedrijven zegt onvoldoende mensen te hebben. Ook nemen zij de meeste maatregelen: 41 procent probeert personeel aan te trekken door betere arbeidsvoorwaarden aan te bieden, en bijna een derde beperkt de productiecapaciteit. Slechts een klein deel (6,1 procent) werft personeel uit het buitenland.

Transportsector: arbeidsvoorwaarden verbeteren, productie beperken

In de sector vervoer en opslag – waar ook transportbedrijven onder vallen – geeft 35,2 procent van de ondernemers aan in te zetten op betere arbeidsvoorwaarden. Daarnaast beperkt bijna 20 procent de productie tot wat mogelijk is met het beschikbare personeel, en ruim 25 procent zet in op automatisering. Slechts 7 procent zegt actief arbeidskrachten uit het buitenland te halen.

Productiviteit verhogen als alternatief voor personeelsuitbreiding

Door de aanhoudende krapte op de arbeidsmarkt zoeken bedrijven ook naar manieren om met hetzelfde aantal mensen meer werk te verzetten. Ruim driekwart van de ondernemers zegt daarom maatregelen te nemen om de arbeidsproductiviteit te verhogen. Vooral in de bouw, industrie en detailhandel wordt geïnvesteerd in technologie en efficiëntere werkprocessen. In de autohandel- en reparatiesector worden relatief vaak trainingen voor medewerkers aangeboden.

×