MAAS EN WAAL – Huisman Transport uit Maas en Waal heeft een nieuwe mijlpaal bereikt op weg naar een duurzamere toekomst. Deze zomer heeft het bedrijf een Volvo FM Electric in gebruik genomen, geleverd door BAS Truck Center.
Met deze stap is Huisman niet alleen een pionier in de regio -het is namelijk de eerste elektrische Volvo-trekker in de regio Maas en Waal-, maar bevestigen ze ook hun ambitie om een voorloper te zijn in de verduurzaming van de transportsector.
Wat heeft Huisman Transport overtuigd om te kiezen voor een elektrische truck?
Volgens Harrie Huisman, algemeen directeur van Huisman Transport, was de groeiende vraag naar duurzame oplossingen vanuit de markt een belangrijke factor. āWe krijgen steeds meer vragen over duurzaamheid. Wij willen niet per se voorop lopen, maar wel een goede tweede zijn,ā zegt Huisman met een knipoog.

āDoor de AanZET-subsidie die vorig jaar werd toegekend, hebben we besloten om een elektrische truck aan te schaffen. Met de Volvo FM Electric willen we ervaren hoe we het beste met onze klanten kunnen meedenken op weg naar duurzaamheid. Het is bovendien de eerste elektrische truck in onze regio Maas en Waal.ā
De Volvo FM Electric op de weg
De nieuwe elektrische truck wordt ingezet voor distributieroutes in het midden van het land, voornamelijk vanwege de actieradius. De lading bestaat uit diverse goederen zoals pallets met sanitair, verpakkingen, verlichting en matrassen. āVoorlopig beperken we de inzet tot deze regio om te zorgen dat we altijd binnen bereik van laadpunten blijven,ā legt Huisman uit.

Impact op de operatie
De transitie naar elektrisch rijden brengt ook operationele veranderingen met zich mee. āIn het begin is het een kwestie van āomdenkenā, vooral met betrekking tot de actieradius en de mogelijkheid om onderweg bij te laden,ā aldus Huisman. āDit vraagt wat meer inspanning van onze planning, maar we zien het als een kans om efficiĆ«nter te werken.ā
Voordelen voor stedelijke distributie
Hoewel de truck voornamelijk buiten de stad rijdt, ziet Huisman Transport wel duidelijke voordelen voor stedelijke distributie. āHet feit dat de truck minder kilometers maakt, stiller is en geen CO2-uitstoot heeft, is een groot voordeel,ā zegt Huisman. āVoor de stad gebruiken we nu meer bakwagens, maar de Volvo FM Electric sluit perfect aan bij onze duurzaamheidsdoelen.ā

Toekomstige duurzaamheidsinitiatieven
Huisman Transport blijft niet stilstaan. In de nabije toekomst plant het bedrijf de aanschaf van een accupakket om zelf opgewekte zonne-energie op te slaan. āHiermee kunnen we de truck sneller en efficiĆ«nter opladen,ā aldus Huisman. Deze stap past binnen de bredere visie van het bedrijf om verder te verduurzamen.
Klantfeedback en samenwerking met BAS Truck Center
De reacties van klanten zijn positief. āZe zijn enthousiast over de inzet van de elektrische truck in hun supply chain,ā vertelt Huisman. āWe zien dat ze de waarde van deze stap inzien.ā Huisman Transport is ook zeer te spreken over de samenwerking met BAS Truck Center. āHet hele proces verliep uitstekend,ā zegt Huisman. āWe hebben veel gesprekken gevoerd over wat we konden verwachten. Op de eerste dag ging instructeur John van Sommeren mee om onze chauffeur te begeleiden en waardevolle tips te geven.ā
De chauffeur aan het woord: “Een eer om als eerste te rijden”
We spraken ook met Marco van Dinteren, de chauffeur die na ruim 30 jaar ervaring met dieseltrucks als eerste met de elektrische truck de weg op mocht. Zijn eerste indruk? āGaaf, zoals de truck eruitziet,ā vertelt hij. āHet is een eer om als eerste met een elektrische truck te mogen rijden.ā En de reacties van andere weggebruikers? āEr wordt nog eens extra omgekeken, vooral als mensen zien dat de vrachtwagen geen herrie maakt. Het is echt iets nieuws op de weg.ā

Comfortabel en stil
Marcoās eerste ervaringen met het rijden in de elektrische Volvo FM zijn positief. āHet elektrisch rijden is in alle opzichten een positieve ervaring. Het comfort in rijden en sturen is geweldig,ā zegt hij. āJe hoort geen geluid meer van de motor, alleen het geluid van de banden. Het is echt stil. Daarnaast merken we dat zowel klanten als collega’s echt nieuwsgierig zijn. Ze willen allemaal weten hoe de truck rijdt en hoeveel kilometer je ermee kunt afleggen. Als ik goed oplet, veel laat uitrollen en op binnenwegen rijd, kan ik 360 kilometer halen op een volle accu.ā
Ook de chauffeurstraining die hij kreeg van BAS Truck Center heeft geholpen om het maximale rendement uit de accu te halen. āDe tips die we kregen maken echt een verschil. Je gaat anders rijden, bewuster van je verbruik,ā legt hij uit. Na drie decennia met dieseltrucks, geeft hij toe dat deze elektrische Volvo hem zeer goed bevalt.
Met de komst van de Volvo FM Electric zet Huisman Transport een belangrijke stap in de richting van een duurzamer en efficiƫnter transport. Het bedrijf kijkt uit naar verdere innovaties en het blijven optimaliseren van hun bedrijfsvoering in lijn met de milieudoelen.